LORENZO PEROSI: afscheid in de Kerk, welkom in de huis kamer Pontificalis" en „Eucharistica op de plaat te beluisteren Op de plaat Wereldfaam 19 FEBRUARI 1965 PLUS de Missa Pontificalis van Perosi zou zingen, is nu al heel wat jaar- tjès \)altoor v^Veen uilgébrlidé pdrochie. Hij herdert zelfstandig vicci - en met gezag. Enkele weken geleden stond hij achter de microfoon; ^0U^|fderdl%Se«e"ij?kegSgev^ op het priesterkoor wie gebruikt er nog een preekstoel Breek af dat ding en deelde zijn beminde gelovigen mee, dat het met de meerstemmige missen gedaan zou zijn. Bij een allerplechtigste plechtigheid zou misschien een uitzondering gemaakt worden, maar daarmee basta. In het vervolg een hoogmis-nieuwe-stijl. Mo derne liturgie. dS' pro-ecctesiaat^n Teertig, s^ntrCdre™b"Xkerk: ren W» n0g de W00rden 'IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIII1IIIIIH iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiib Op de foto's: Degengevecht in ca valeriestijl (rechts boven). Van tijd tot tijd marcheert de groep door Londen. Hier brengen zij op Whitehall een groet aan de in de eerste wereldoorlog gevallenen, wier gedachtenis door een monu ment ter plaatse (links) wordt le vend gehouden. (Foto links boven) Enkele leden maken zich gereed voor een patrouilletocht te paard (foto midden). Een vredelievend ritje over de En gelse vlakten. De man links is van beroep vrachtwagenchauffeur, de andere ruiter maakte tot voor kort deel uit van de Royal Horse Guards (Foto onder). £fea« De ontsna^ing van een aristocraat Zij breken wae een hun vaderland EEN groep Engelse ex-cavaleristen, in deze dynamische eeuw inclu sief H-bom nog heilig gelovend in een gevecht met lans en zwaard, houdt zich al jaren strijdvaardig om tezamen vrijwillig het gezag en de grenzen van Groot Brittannië te ver dedigen. Zij worden de „Mounties van Hertfordshire" genoemd, hebben hun eigen officieren en zijn georganiseerd zoals de politie en het leger. Hun kle ding bestaat uit een mengelmoes van padvindershoed, afgedankte politie- uniformen en tweedehands rijlaarzen. Het „hoofdkwartier" van de enkele tientallen leden tellende groep is ge vestigd in een oude boerderij ergens i in het graafschap Hertfordshire,waar de 60-jarige ex-cavalerieofficier George Broo. ihead de orders uitdeelt. Keurig m het gelid, gekleed in ma rineblauwe uniformen met epauletten, omgord met stoere leren riemen, waar aan sabel en lans hangen, breedge rande hoeden en glimmende laarzen, wachten de mannen iedere dag de bevelen af. Deze privé-cavalerie, 55 jaar geleden opger^j^ door een voor malig politieman, is het eerst in actie getreden tijdens de wereldoorlog van 19141916. Ook iri de tweede wereld oorlog boden zij hun diensten aan, maar de militaire autoriteiten vonden het toen beter, dat ze werden inge deeld bij bet gewone leger. Een be slissing die voor de Mounties van Hertfordshire nu niet bepaald aan genaam was- Kapitein Broomhead zegt over zijn kleine legertje: „Wij vatten onze taak als cavalerist heet ernstig op. IJet is onjuist ons te besehoüwen als een stelletje ouderwetse soldaten te paard, dat feitelijk met meer in onze huidige maatschappij thuishoort. Wan neer het er nog yan komt dat er in de heuvels gevochten moet wor den, begint het grot.® gemechaniseer de leger niets, terwijl wij met onze paarden letterlijk g°eu uit de voeten kunnen. Het is zelxs de vraag of de strijdkrachten in geval van oorlog wel dienstbaar zijn, gezien het ingeluide tijdperk van de atoombom". De rijschool, die onherroepelijk aan dit werk verbonden moet zijn, telt momenteel vijf Pfa. e" en is eigen dom van de kapitein. Een klein deel van deze ambitieuze grensverdedigers kan er dus maar te paard op uittrek ken. de overigen ^moeten het doen als „ridder te voet", biet tekort aan paarden vormt een groot probleem voor- kapitein Broomhead. ,Jk hoop iedereen in het zadel te hebben te gen de tijd dat er serieuze moeilijk heden gaan rijzen. geïnspireerd op het prachtige gregoriaan se Alleluia uit de Paasliturgie wer® als het ware een herkenningsmelodie. Deze formulering alleen al duidt op een ongekende populariteit, die door I*' tere kerkmusici wel eens van bedenkeJ lijke kanttekeningen werd voorzien, i de schuld bij Perosl lag? Beslist niet' Veeleer bij de kerkzangers zelf, die ,Xe' rosi" gemakkelijk en vooral lekker vo"' den zingen. Bij „Perosi" kwam het a'" tijd wel op z'n pootjes terecht. De s«' rleuze kerkzanger en de artistiek gevori»* de dirigent wisten wel beter. Intussen is Perosi, en met hem vele andere kerkmuzikanten, van de zangzol' der verdwenen, of staat hem in de na bije toekomst de afvaart te wachten- Geen jubelende melodieën meer, die al5 wierookgolven omhoog kringen, geen dra matisch requiem over de baar van een (welgestelde) overledene. En zeker nif' meer de beroemde „drie-stemmige", dif biJ plechtige „trouwtjes" een gevierd nummer was. IJ dit afscheid in de kerk sta® gelukkig een welkom in de huiS' kamer. De grammofoonplaten' maatschappij „Artone" te Haarle' had geen succesvoller ogenblik kunn^l uitkiezen om de twee bekendste meest gezongen missen van Perosi, d® „Pontificalis" en de „Eucharistica" een langspeelplaat uit te brengen. Kt <%a?r niet een glorieus verleden in fitfff umska--^ apep levend kunnen jhouden., ip'-h weer vaststellen, dat Perosi wel een DE jonge kapelaan, die in de jaren dertig vanaf de preekstoel aankondigde, dat liet zangkoor de volgende week zondag De manschappen moeten het paard rijden zelf betalen en ook het leger (tje) financieel op oe been helpen houden. Dit betekent o.a. ook dat ze zelf voor de kleding dienen te zor gen. (wat komt op z° n f 130, tweede hands wel te verstaan). Het enige, dat daarbij niet hoort, zijn de zwaar den en lansen, deze komen voor re kening van de kapitein. Onder de le den van de troep zijn vogels van al lerlei pluimage. Zo is er een student, een busconducteur, een vrachtwagen chauffeur, een mijnwerker en een dakbedekker, die vroeger echter een Royal Horse Guard is Seweest. In Hertfordshire zijn ook geïnteresseer den welkom, die nog nooit op de rug van een paard hebben gezeten. „Dat leren ze gauw genoeg zegt kapitein Broomhead, „alles is v°°r een inten sieve training aanwezig Wanneer de nood aan de man komt, zullen deze bereden soldaten of wel de „Mounties van Hertfordshire" met middeleeuws wapengekletter en over tuigd van hun waarde een lans bre ken voor de verdediging van hun land. André Rieu worden beide missen ge zongen door het Aachener Kirchchor- een boeiende en stijlvolle vertolking- waarbij de Haarlemse organist Alben- de Klerk op bekwame wijze de orgel- partij speelt. De plaat zij om meer dan historische waarde van harte aanbevolen. De ouder® generatie zal er een brok kerkelijk le ven uit vroegere dagen aan bewaren, d® .jongeren, die zich gemakkelijker in d® Tientallen missen en een veelvoud van nieuwe stijl kunnen passen, zullen ergen» andere kerkelijke muziek verschenen er I toch de melodie uit de „goeie ouwe tijd van zijn hand. Hij was zeker geen ver- in hun binnenste horen natrillen, nieuwer, in muzikale zin heeft hij geen j TI j „t baanbrekend werk verricht. Wel heeft Afscheid of welkom. Het doe* ER ging een schok door de paro chie. Niet dat alle parochianen zulke trouwe hoogmis-bezoekers waren, maar toch. In vele parochies is die schok gevoeld. Het meest op de ---- kerk-zane- terueee- zangzolders. Weg repertoire van vele ja- jUJ de melod ..pmakkeliik aan- hun gouden pauselijk ere-kruls op. Het doodvonnis is getekend Gruber, Halier L fint en Witt, kerkmuzikanten uit 'n heel ou- rClVUIICl de tijd, zijn definitief begraven. In het Omstreeks 1900 bracht Perosi een be zoek aan ons land. In die dagen waren onze kerkkoren sterk Duits georiënteerd. De levenslustige, altijd zingende Italiaan doorbrak dat monopolie Tientallen )ar®n is Perosi favoriet geweest op onze Kerk koren. Vooral zijn „Pontificalis 1 malren" hij schreef er twee - en zijn „Eucha- maken ristica" stonden hoog genoteerd, ue „Pontificalis" werd bij wijze van spre- enncVredkoZ-g' e°en ^temmigf cTno™ 1 W. HELVERSTEIJ^ barokke mausoleum zijn zonder veel eer betoon Perosi, Cuypers, Nieland en Loos bijgezet, en zelfs onze moderne compo nisten zijn niet aan dat lot ontkomen. Een verdrietig heimwee heeft zich in het hart van vele kerkzangers vastgezet. Bij de een vreet het diep door, bij de 1 ander, die zich wat gemakkelijker aan- hij schreef er twee past, zal het een feestelijke herinnering zijn. De muzikant, die het meest in onze kerken gemist zal worden, is zonder twijfel Perosi. Don Lorenzo Perosi, de n- er niet zoveel toe. Liever herinne- dr. A. Kat, de vroegere directed van de Haarlemse Koorschool, die bij de dood van Perosi in 1956 vod' de K.R.O.-microfoon zijn herdeh' kingstoespraak besloot met de uit' roep: Tot ziens Lorenzo Perosi. de hemel gaan we weer muziek Natuurlijk. Perosi is onsterfelijk' Italiaanse priester-musicus, die tiental len jaren de steun en toeverlaat, van on ze kerkzangers is geweest. Misschien zou de vernieuwing juist voor hem, zo ni] nog geleefd had, het meest tragisch ge weest zijn. Hij is de man geweest, die rond de eeuwwisseling de Kerkmuziek van uitwassen heeft, gezuiverd. Dieae bravour en de kunstgrepen van muzixaie stuntmakers de kerk uitsmeet. PEROSI. in 1872 te Tortona geboren, was zo gelukkig, dat hij als kapel meester aan de San Marco in Venetië werd verbonden. Daar werd hij de grote vriend van kardinaal Sarto, op wiens aanbeveling hem de leiding van de Sixtijnse kapel werd toevertrouwd. Dit koor meer dan vijftig jaar werd het door Perosi geleid kreeg onder zijn bezielende leiding een wereldfaam. Rigoureus heeft Perosi huisgehouden in wat toen voor kerkmuziek doorging. Hij kreeg daarbij de grote steun van zijn vriend Sarto, die hem spoedig naar Ro me gevolgd was en als Pius X onder meer bekendheid kreeg door zijn Motu Proprio over de kerkmuziek. Twee mu zikanten hadden elkaar gevonden. De Invloed van Perosi reikte ver. Niet! alleen herstelde hij oude meesters als j Palestrina lm ere, hij schreef ook zelf. I ©CE. jircssc lans voor

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 14