'A Zijn wij Ibezig met een soort nationaal Gewetensonderzoek origineel Katholiek meer gericht op prettige, niet actueel d protestant meer op nuttige DE NEDERLANDER innerlijk en uiterlijk burgerlijk, nuchter, schuldbewust, zindelijk eenvoudig en middelmati Schilderij Meer gehoord Omkeer Verouderd Nuchter t u d ezen, D Leuker Amsterdam zijn INDISCHE f 3 1» FEBRUARI 1965 PLUS WIJ schijnen de laatste tijd met een soort nationaal gewe- g tensonderzoek bezig te zijn. getekend in „Nederland door Vreemde Bril". Maar daarmee wa ren wij nog niet tevreden en ook jaren geleden kon men niet met de boekjes, dat Amster- J tentreure in kranten en week- dam een beetje gek en Rotterdam aden lezen, dat de ouderen onder ook niet niks was. Daarom heeft nu ns het allemaal verkeerd gedaanide psycholoog prof. dr. A. Chorus adden, en dat zij totaal gefaald 'ün ïrnmUorictieir n» Tvr<»Hf>rian- adden in hun opvoeding. Toen „ekend werd dat dr. Benjamin *en, en dat zij totaal gefaald izijn karakteristiek „De Nederlan der innerlijk en uiterlijk" (Sijthoff, Leiden) op de markt gebracht, waarin wij beurtelings als „in" en „uit" worden afgeschilderd. Pock in zijn tweede boek over de Pvoeding van het kind belangrijk Seniatigder geworden was, is dit c°Uectieve schuldbesef enigszins geluwd. Maar gelukkig kwam toen oecumenisch gesprek op gang, z°dat wij met elkaar kunnen wed- jveren in zelfbeschuldigingen over e vraag wie nu de schuld op zich ^°et nemen van de verwijdering Ossen de kerken. ^middels hebben wij groepsge wijze onze hebbelijk- en onhebbe lijkheden uit de jaren voor de oor- uit de doeken gedaan. Wij ka- kolieken zijn er mee begonnen met "Het Rijke Roomse Leven". Onze Pcotestantse medeburgers hebben zclfs twee boekjes nodig om hun historisch hebben en houden te eta- eren: „Parade van de Mannenbroe ders" en „Het beeld der vaad'ren". binnenkort schijnen ook de so cialisten met onthullingen uit eigen kring te komen. We zijn zo begerig alles over ons zelf te weten, dat wij ^elhaast iedere vreemdeling, die op Schiphol uit het vliegtuig stapt.. Vragen wat hij over ons en ons land denkt. J. H. Kruizinga heeft al die °P- en aanmerkingen voor ons op-] 1 WORDT WÊQR PE "HOUTEN H/W" OP TAFEL OBIBT PUITENIANPSE EETHUISJES... #-#• D PRINCIPIËLE AFMJZINCÏ TEGENOVER VERMAKELIJKHEDEN oP Ve lider PROF. CHORUS HANGT ONVOLLEDIG PORTRET VAN DE NEDERLANDER OP: Prof. Chorus heeft in zUn boekje een ontzaglijke hoeveelheid materiaal over de verschillende soorten Nederlanders en over de Nederlander in het algemeen bijeen gebracht. Zoveel zelfs, dat ais men ooit no5 eens over de Nederlander zou willen schrijven, men eigenlijk niet meer lsngs prof. Chorus heen kan. Dit is onmiskenbaar een grote verdienste. Dat deze verzameling door een „man van-de-wetenschap" bijeengebracht is, verhoogt nog het belang van dit boekje, hoewel dit natuurlijk niet impliceert, dat men het ook volledig met hem eens be hoeft te zijn. Natuurlijk kon hij in deze karakte ristiek geen scherp omlijnd beeld ge ven van een volk dat zoveel verschei denheid aan mensen biedt. In het woord vooraf (blz. 7) erkent hij dan ook: „Ik heb er een „impressionis tisch" schilderij van gemaakt, omdat ik meen, dat zo'n schilderij een beter beeld van een landschap kan geven dan een kaart, die volgens kadastermaat staven is samengesteld. De laatste is nuttig voor menig doel, maar de eerste doet meer kennen van datgene wat we zenlijk is voor het onderwerp waar het om gaat. En waarschijnlijk v. zon schil-: derij ook plezieriger om naar te kij ken; dat hoop ik maar". Zo zult u dus nergens een exacte foto aantref fen van u of uw buurman, maar mis-1 schien herkent men zich toch nog in de lijnen van dit geschreven beeld. Al met al echter is het geen bijzonder origineel schilderij geworden. Op enkele passages na biedt het weinig perspectie ven en men krijgt de indruk dat men het allemaal al wel eens gehoord en gezien heeft. Die „enkele passages" zijn echter bijzonder waardevol. Zo bijvoorbeeld in het hoofdstuk: „Religieuze verschijnse len en verschillen als uitingen van de Nederlandse aard", waarin hij de verhou ding protestant - katholiek ter sprake brengt. Deze verhouding is bijzonder ac tueel en kan verhelderend werken bij het oecumenisch gesprek. Zo schrijft hij onder andere: de nadruk te leggen op de zondag als de dag waarop God rustte en schier be rouw had over zijn werk, terwijl de katholiek veeleer het feit benadrukte, dat God zich op de zevende dag ver heugde en alles goed vond, wat hij na zes dagen overschouwde". Hieruit blijkt duidelijk dat men er met een louter religieus gesprek alleen nog niet is. Dergelijke passages zijn echter te schaars in dit boek. wwwwwwww Men kan zich namelijk niet aan de in druk onttrekken, dat dit boek, hoe recent ook geschreven, al verouderd was, voor dat het op de markt kwam. De laatste jaren is ons volk en onze volksaard zo stormachtig ontwikkeld en zo ingrijpend veranderd, dat men nauwelijks nog van een „verloop" (blz. 5) kan spreken. Men zou eerder van een „totale omkeer" moeten spreken. Deze verandering in ons volk heeft zich goeddeels door de vervoers- en communicatiemiddelen voltrokken. Door middel van radio, televisie, kran ten, geïllustreerde bladen binnen- zo wel als buitenlandse, worden wij beter dan ooit op de hoogte gesteld van ze den en gewoonten van soms ver verwij derde landen en volken. Het sociale toer.'urne naar het buitenland neemt elk jaar toe en de jeugd komt ver- der over de grenzen dan ooit de ge middelde Nederlander buiten de grens is geweest. Damesbladen en mode- en schoonheidspraatjes VOor radio en te- l?™1® hebben een totaal ander type Nederlandse vrouw geschapen. Wij mo gen dan van nature niet zo elegant en fijngebouwd zijn als meer zuidelijke rihnïno wf tJInen ,n bet boek van prof. Chorus bijzonder weinig. Het Hjkt wel of iflnliele betoog stoelt op verou derde informaties. AIs hy b(j voorbeeId in de paragraaf over de middelmatig- heid van de Nederlandse volksaard (blz. 59) Km eelilk "jn w« dadel«k bere,d om hem gelijk te geven, maar de voor beelden d'ehij dan geeft zün, op zijn zachtst gezegd slecht gekozen. Daarin zegt hu bijvoorbeeld, dat wü geen fijn- proevers zun Dat zUn wU ook eeuwen lang Maar nu juist het laatste tiental jaren voltrekken zich in onZenL tïUT enorme veranderin- ge?'iHkt wel aItÜd eendere stamp pot lijkt wel voorgoed voorbij. Ik zou niet eens weten of er nog wel bij de kruidenier boekweit en grutjes te koop zijn voorheen vaderlandse kost) „het dorp" van gebrekkigen, is in haar uitwerking uniek in Europa. Alleen Ame rika zou ons hierin kunnen overtreffen". de grachten en zo". Maar 's zondags komt hij er niet. Dan zijn de grachten uitgestorven en door de week kan hij er niet komen want dan staan ze vol met auto's. Prof. Chorus had zich over dit ver schijnsel als psycholoog eerder moe- ten verontrusten, dan dat hij er een D1t alles wil overigens niet zeggen dat compliment van maakt. Want ook hoe er niet vele dingen in het boek staan, heilzaam de uitwerking van het bijeen- Welke wij niet ter harte zouden moeten gebrachte geld moge zijn. de manier j nemen. Maar als men werkelijk een waarop gegeven werd had meer met Portret van de Nederlandse volksaard massapsychose te maken dan metzou willen ophangen, dan moet het beeld spontaan medelijden. Men was gewoon no* met een groot aantal lijnen en kleu- door het dolle heen. Er waren colle-1 ren up to date worden gemaakt. Voor ga's die er op zaten te wachten dat mU maK het dan gerust impressionis- een moeder haar kind zou komen aan- 1 tlsch blijven. bieden. „Hier neem het maar. Mis- I schien brengt het nog iets op." Zo i was de stemming. R. Men kan ons nauwelijks nog voor nuchter en beheerst houden. Wij bestor men emotioneel voetbalvelden alsof wij Spaans bloed in de aderen hebben. Wij worden en bloc boos op de rauwe jongens van „Zo is het" (welke rauwheid ze overigens ook niet van zichzelf hebben, maar die ze uit Engeland hebben ge ïmporteerd). We vergeven ze ook weer en bloc We verguizen en masse een prinses en we zijn dadelijk bereid om te demonstreren. Ook de Amsterdammers, de Rotter dammers en de Hagenaars komen er bij na traditioneel af. Bij de Hagenaar wordt weer de „houten ham" cp tafel gezet. I Ik dacht dat dit nu wel echt een achter haald voorbeeld was. Heeft nu geen en kele psycholoog of socioloog in Nederland door, dat die traditionele deftigheid van I Deji Haag totaal veranderd is? Weetje maar ik kan u wel in elke behoorlijkemen nu R°S' 'steeds' niet dat Den Haag stad en in elk groter dorD winkels wil een stad is met een heeI aparte humor, -en waar men "-i. i 'ÜT B* IMPRESSIONISTISCH vw «EMAAKT.;.., binnen o? Uitgezochte delicatessen üoLiaar kar, buitenland kan krijgen: iTzpn en ^bgoer°estaart, olijven, fijne ka„ ik wat al. In onze grote ™en niet alleen Indisch en maar ook Frans, Itali- j steden kan Chinees eten, I aans, Spaans' j Westindisch, énz^ Scandinavisch, Zwitsers, „De katholiek is meer gericht oP het aangename en aan dat wat aan ven glans en warmte geeft, de protes tant eerder op het nutttige. Vandaar k meer zakelijkheid bij de Protes.tan'; minder zakelijkheid maar eventueel meer fleur en kleur bU de katholiek. Met deze tegenstelling loopt ook weer evenwijdig het onderscheid In deugd- waardering. Voor de protestant »Un ar beidzaamheid, ondernemingslust, spaar zaamheid en stiptheid deugden van de eerste orde. Voor de katholiek staan de deugden als deemoed, nederigheid, naas tenliefde veel meer op de voorgrond. Dit komt vooral doordat de protestant a,s,ceet in de wereld is, terwijl de katholiek te vaak denkt, dat ascese al leen goed Is voor kloosterlingen. Uit dit alles vloeien uiteenlopende houdingen voort tegenover allerlei levensuitingen. Zo had de protestant ïang een vaag principiële afwijzing tegenover dan», to neel, feesten en vermakelijkheden. Op merkelijk was ook, en Is nog ten dele, de houding van de protestant tegenover de zondag. Het leek meer een boetedag dan wat anders. De protestant leek wel waarmee Wim Kan,, de vertegenyvoordi- j ger van deze humor, avond aan avond voor uitverkochte zalen successen oogst? zeï|etpl«^e. Seldt voor wat prof. Chorus hoeft nn' *extiel en schoeisel. Men be- c °P straat maar te kijken om te tegen»/oordig „stijl- VRAfiEN WfiT HU OVER ONS EN ONS WND PENKr volkeren. Wij zijn de laatste 3aren be slist in ons uiterlijk op revolutionaire wijze veranderd. r'en'ondl dames en zeker de jonge- leuke,. haar en de tieners er beter en ben Ik"lt*ien dan zij ooit gedaan heb- maal z i« niet zeggen, dat wij dit alle- dig riif„ maken. Er worden tegenwoor- zal wei stof'en geïmporteerd, maar dat hehho ln an<fere landen ook zo zijn. Wij We, een Haute Couture, die misschien mnrto let aan de top van de internationale ma„ ei-eld staat, maar die er toch zijn u® en jaarlijks uitgroeit. Zelfs voor neten hebben wij Sloepen". Zo zou men tientallen voorbeelden ho, u°n aangeven, van opmerkingen in et boek van prof. Chorus, die misschien wei ooit juist en bijzonder raak geweest zjjn, maar die in ieder geval al lang door de feiten zijn achterhaald. Herhaaldelijk worden wij in dit boekje afgeschilderd als nuchter en moeilijk op Sang te brengen. Nu weet ik wel, dat dit een paar van onze bijna traditionele ei genschappen zijn. Maar zelfs die zijn on der invloed waarschijnlijk van het Ame rikaanse voorbeeld, onder invloed van betogingen en manifestaties, dïo wij bij na elke avond op de televisie zien, totaal veranderd. Vooral de laatste jaren heb ben wij de gewoonte gekregen om plotse ling massaal los te breken. Op bladzijde 156 komt onder andere de volgende ali nea voor: „Van de andere kant, om niet met een al te sombere noot te eindigen, is onze jeugd, maar zeker ons volk, op meer dan gewone wijze vervuld van mededo gen met alles wat liidt en hulpeloos is. Een actie als die welke door M»es Bou- man voor de televisie geleid werd voor Omdat wij" natuurlijk niet overal op in kunnen gaan, volgt hier slechts een klein stukje over de Amsterdammer: „De Amsterdammer had, zeker ook door de betekenis der grote groep jo den die er lang woonden, meer dan welke andere stedel ing boven de gro- j te rivieren, zuidelijke trekken in zijn psychisch gestel: hij is meer levens kunstenaar dan de gemiddelde Hollan der, heeft opmerkelijk meer humor en veel belangstelling en gevoel voor het artistieke. Daarnaast heeft de Am sterdammer een haast ziekelijke lief de voor zijn stad, die een buitenstaan der wel enigermate kan aanvoelen. Vooral heeft hij gevoed door enke le eeuwen geschiedenis het idee dat hij of in elk geval zijn stad de leiding moet hebben op zijn minst van het cul turele leven." Slechts enige opmerkingen over dit cli chébeeld van de Amsterdammer. Natuur- j lijk komt de traditionele humor ter spra ke, die door Justus van Maurik Querido en anderen en de laatste jaren door Car. miggelt zo voortreffelijk wordt uitge beeld. Ik zou dan ook niet durven bewe ren dat de Amsterdammer zijn humor verloren heeft. Maar zo ongenuanceerd mag men het niet meer stellen. Die hu mor is een geheel andere geworden sinds de joden niet meer zijn teruggekeerd. Verschillende uitingen ervan zijn geheel verdwenen. Vroeger was b.v. de conduc teur in de tram zulk een gangmaker van de Amsterdamse gein. Ik weet niet waar ze gebleven zijn, maar plotseling waren ze met de oude trams allemaal weg. Nu zit er achter het hekje een conducteur uit het noorden of oosten, dis van zijn baas blijkbaar alleen maar mag zeggen „doorlopen". Met de liefde voor hun stad valt *t ook wel mee. Als men aan een Amsterdam mer vraagt waarom hij van zijn stad houdt, antwoordt hij steevast: „Nou om ALS wij professor Chorus mogen geloven, dan ziet het er met ons volk niet zo best Uit. Dat zegt hij wel niet met zoveel woorden, maar het komt er dan toch op neer, als wij zo grofweg uitspraken ln zijn boekje bij elkaar zetten. Om të beginnen zijn wjj burgerlijk, dat staat op zo veel bladzijden vermeld, dat er geen ontkomen aan is Ik had het u willen besparen, maar u en ik zijn burgerlijk. Gelukkig staat er nergens precies bij, wat er onder dit woord precies verstaan wordt want zo langzamer hand kennen wij geen woord, dat zovele betekenis sen heeft en dat voor zo veel uitleg vatbaar is, zowel in het goede als in het kwa de, als het woord „burger- l«k"- We zijn eenvoudig. Dis eenvoud zou zich in de ge schiedenis reeds gedemon streerd hebben omdat de on derhandelaars over een vre desverdrag die met de trek schuit naar Den Haag voe ren, langs de weg hun boter ham oppeuzelden (blz. 48). Daar moet je nu bij minister Luns om komen Voorts hebben wij vrij heidszin gepaard met zware ernst in het religieuze. Maar ondanks die ernstige onder toon zijn we toch verdraag zaam. Wat dat betreft kun nen wij de zon in het water zien schijnen. We zijn zindelijk, een deugd welke vergemakke lijkt wordt door het vele wa ter dat er bij ons is. Dit is bijna onis historisch noodlot, dat wij zindelijk zijn. Des te meer valt het ons tégen als wij zelf plotseling tot de ontdekking komen, dat wij eerder bereid zijn onze stoep te boenen dan ons lichaam. Maar alia, we zitten eenmaal in het schone schuitje. Voorts zijn we realist. De ze werkelijkheidszin open baart zich in het leven van elke dag, in de humor en de grappen, in het werk en de werkijver, in de vele maat schappelijke voorzieningen (Nut van 't Algemeen, wees huizen, spinhuizen) tot slot in onze tijd in een voorbeel dig sociale wetgeving. In het bijzonder openbaart zich die realiteitszin in de kunst (blz. 51). Al deze eigenschappen stempelen ons tot een pres tatietype, d.w.z. iemand die met genoegen een taak on derneemt. Hij stopt al het geld dat hij verdient in de zaak terwijl b.v. de Frans man het in een „kous" stopt. Wij werken op lang zicht en volgens plan, zorgvuldig en nauwkeurig, exact en met grote volharding. De vruchten hiervan ziet men niet alleen in het vele kwali teitswerk. dat Nederland verricht, maar ook in de op- zet en uitbouw van voor zo'n klein land unieke organisa- Gps a s "weleer de Oost-In dische Compagnie en ver wante lichamen; in het con strueren en in standhouden van een groot kanalenstelse] en 'n daarbij aansluitend sy steem van waterkeringen en waterwerken; in de verrich ting van een beroemde zee sleepvaart en tenslotte in wereldconcerns als B P M A.K.U., Unilever, Philips en zovoort. We hebben gevoel voor het detail, maar de keerzijde daarvan is, dat we kleinzielig en kleingeestig zijn. We hebben bovendien een sterk ontwikkelde stan dengeest. We kennen krin getjes, hokjes, kliekjes enzo voort. We zijn ook peuteraars tot in het perfectionisme aan toe. We willen de wereld zo volmaakt mogelijk op pa pier hebben. We hebben een zwakke verbeelding en we zijn bang dat we de grond onder onze voeten vefliezen. Dientenge volge blijven we nuchter en het grootse en het heroïsche wekt spoedig ons wantrou wen. Bij ons handelen laten wij ons zeer sterk leiden door gevoelens van persoonlijke verantwoordelijkheid schuldbesef. Gewetensschuld drukt ons zeer zwaar, vaak té zwaar. Een van de zwarte kanten van onze burgerlijkheid is ons gemis publieke wel levendheid. Ons mdividualis- me is minder opgegroeid on- der de normen van een elite dan onder die van de ka pers. Vanuit deze mentaliteit bevuilen wij de straten, de grachten enzovoort, zodat er eigenlijk van onze zindelijk heid niets terecht komt. Op het gebied van het verkeer is ons individualisme zelfs levensgevaarlijk. We hebben een tot bandeloosheid overhellende vrijheidszucht, i de neiging tot het platte en gemeenzame en een afkeer van al wat plechtig en deftig is. Uit de nadruk welke wij altijd leggen op het econo mische, blijkt onze waarde ring van bezit, geld en goed. En tenslotte hebben wij nog een hang naar het middel matige. AI met al is het niet zo'n fraai beeld, wat er van ons wordt opgehangen. Gelukkig spreken zo nu en dan de deugden en de ondeugden el kaar tegen. Het enige wat wtf nu nog zouden willen weten, Is: hoe komt een an der volk er by een dergelftk onderzoek af? •M». AT het portret van de Bel gische actrice Agnes Spaak in Italië gebruikt is voor een affiche tegen haaruit val, heeft me diep -gesoh&tet. i Ik heb dan ook gelezen, dat mejuf frouw Spaak bij eqn Rotp,ej&se rechtbank een aanklacht heeft ingediend. Daaruit mogen we concluderen, dat ze geen toe stemming voor deze publikatie heeft gegeven en er niets voor voelt als paradepaardje te fun geren voor een anti-kaalheids middel. Waar gaan we heen? We wor den al genoeg te kijk gezet. Moet u eens opletten als de t.v.-came ra door een zaal dwaalt (op gro te afstand met enorme telelen zen) wat die mensen allemaal doen. Meneer De Vries, hoofd ambtenaar ter secretarie, peu tert toevallig in zijn neus, me vrouw Brons had haar benen wel wat eleganter in positie kun nen brengen en zus Lovely krab belt met nijdige energie op haar puistjesrug. Wat zou u doen, mevrouw, als u op een goede dag in de dag bladen uw portret zag ten behoe ve van gesatineerd closetpapier? Onderschrift: bij haar is het closet nooit verstopt, ze gebruikt dat zachte, zijige soepele Bril- satinet! Hoe zou u het vinden, meneer, als u na tafel, onder het genot van een geurige si gaar, de krant open slaat en uw beeltenis aantreft (dat gezelli ge, onschuldige kantoorkiekje, met het u onderhorige vrouwe lijke personeel wat ondeugend om u gegroepeerd) in een adver tentie voor shampoo? Onder schrift: al vijftig jaar en nog in trek. dank zij Flower-t.onic. Agnes Spaak heeft gelijk, het loopt de spuigaten uit. Zij, de oomzegster van de Belgische staatsmanstaat op alle open- hare Italiaanse reclamezuilen te kijk voor een kaalheidsremedie. Bah! Stel je voor, dat jninister Luns vlotseling op een openbaar aanplakbord te zien is ten be hoeve van een anti-transpiratie- mrddel. Onderschrift: zelfs na de langste reis ben ik altijd fris dank zij OkselvitamineJe moet cr niet aan denken, dat de mi nister voor maatschappelijk werk, de wijsvinger dreigend vooruitgeschoven (die mooie fo to tijdens een kamerzitting ge nomen) transparant te zien is in alle Haagse tramwagens, als reclame voor een onmisbaar lingerie-attribuut. Onderschrift: ik sla nooit een figuur, want ik draag Fitvorm. Afschuwelijk! Nu zijn er altijd nog wetten, die ons beschermen tegen het misbruik maken van dergelijke zaken. Loeki in Mensen van morgen' 'is daar een verstrek kend bewijs van. Maar toch loopt u elke dag het gevaar er in te tippelen, want we leven in ons land niet meer verloren on der de zeespiegel.. Strakt kunt u een tijdschrift uit Zuid-Amerika ontvangen met een foto van mu dochter aan het Noordzeestrand, koeterwalend met een vriendje. Hoe dat te voorkomen? In een zak lopen. Hola, dat ziet u verkeerd. Wat 'n heerlijk plaatje, u in een zak lopend in de grootste winkel straat van de stad. Onder schrift: Hier loopt een eend, want hij ziet geen been in de Nouvel- le-kous! PHILIP LANGERAK

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 15