Schgmnte over belachelijke
dingen die verkondigd zijn
Jean Paul Sartre:
De hel. dal zijn
de ANDEREN
USES
Postzegels
KAMPEERWAGEN - NIET MOOI, MAAR ZEER PRAKTISCH
Nieuwe ontdekkingen in heelal
10.800.000.000.000.000.000.000
mijl van ons vandaan zijn de QUASARS
i
Gigantische
lampen van
zonneschijn
j^lgemeen pondsenbezit
Afschuwelijke
pijnen
Angst
implosie
opwindend
miljarden H-bommen
„Musj'
anti materie
EVEN AANDACHT VOOR
fe* tafels
111
Participatiebewijzen A.F. stegen in de voorgaande 3 maanden
VIJF PER CENT in reële waarde.
ZATERDAG 13 FEBRUARI 1965
In veel gesprekken wordt on-
«teduldig naar de hel geïnfor
meerd: „jullie predikanten heb-
en het over allerlei veranderin-
^Gn> zeg nu maar eens wat we
Vpr de hel moeten denken; wat
jullie daarover gezegd hebben in
verleden was toch wel erg
Dar en boos".
■Men zegt dat niet precies zo,
dit soort rancune zit er toch
de meeste opmerkingen.
f*11 ik geloof terecht. Niet dat de
ledikanten er alleen de schuld
8n zijn. Maar er mag toch wel
an de prediking in het algemeen
erwacht worden dat er nu eens
«innige dingen over hemel en hel
Gezegd worden.
20
Deze kampeerwagen, van een I dat het gevaarte niet uiterst I maar in de caravan zelf treft men
Amerikaanse firma, mag dan niet\ praktisch is. Niet alleen heeft het\ ook alles aan, wat daar nuttig en
fraai zijn, niet gestroomlijnd en alle voordelen van een auto, zon- nodig geacht kan worden,
zo, men kan er niet van bewerenl der een hinderlijk aanhangsels
Radioteleskopen in drie wereld
delen vangen geluiden op van het
bestaan van de aarde.
Vraagt het juist verschenen tussentijdse bericht
HEL zal ons steeds meer
vertrouwd moeten worden
Het l^jkt er veel meer op dat we
7"s een ongeluk schamen over de be-
y*°helijke dingen, die we er vroeger
ver verkondigden en dat we daarom
maar helemaal onze mond houden.
/°wel de hemel als de hel, de laatste
®oral, zijn geen preekonderwerp
"heer. We praten er gewoon niet meer
r^er. En we laten elkaar zitten met
Shjekerheid of met totale onverschil-
"Sheid.
Het lag voor de hand dat de voor
stelling van de hel als een eeuwigdu
rende toestand van afschuwelijke pijnen
Keen stand kan houden. De predikanten
«eiden wel dat al die lichamelijke pij
len nog niets waren in vergelijking
met het gemis van de aanschouwing
pods, maar dat laatste geleidenwe
*el. Zoals die aanschouwing Gods voor
Ons gevoel ook geen tiemel was waar
3e naar kon verlangen, zo was het ge
mis ervan niet in staat je af te schrik
ken De helse pijnen des te meer. En
in de loop van de geschiedenis is men
onuitputtelijk geweest in het bedenken
van voorbeelden uit de veelsoortige mo
gelijkheden van menselijke pijn, ziekte,
.•nartelingen. In Vrij Nederland van
26 december j.l. schreef P. Geyl daar
over een instructief overzicht naar aan
leiding van het boek van D. P. Walker:
D<?cline of Heil. Zijn conclusie
der religie heeft de ontwikkeling
ook op ,|it niet beheerst. Zij heeft zich
straffen r!us ^'cd. ten aanzien van lijf
gen aangepast de bestaande opvattin-
die zich daar alier,deeft de ontwikkeling
meegemaakt." v°Hrok, eenvoudig
Ik heb geen behoefte do.
te bestrijden. Maar wel conclusie
'h het denken over de hei in «dat er
geen kwestie meer is van aanp,,ss';!''
Jan de opvattingen over de lijfstraffen.
Hie ontwikkeling noopt velen tot het
Uitspreken van de bekende veronder
stellingen: „Er zal wel geen hel be
gaan; als er een hel is geloof ikmet
dat er veel in die hel zullen .z)jm
Maar toch voelt iedereen intuïtief aan,
vat dat geen oplossing is. Het verwer
pen van allerlei onaangepaste, onwe
zenlijke voorstellingen kan niet zo maar
geiden tot het verwerpen van de zaak
w l>estaan van de mogelijkheid
,ot missen van het geluk, waarop men
aangelegd, is te duidelijk een onder-
2?el van de christelijke leer.
Veeds minder „vreemd" wordt, zo zal
hel ons ook het klinkt gek
De Franse schrijver-filosoof Jean Paul Sartre schreef het toneelstuk
„HUIS CLOS", dat hier vertaald werd als „MET GESLOTEN DEUREN".
Het speelt zich af in de hel, maar het is een hel die volkomen afwijkt van
de christelijke voorstellingen. Geen laaiende vuurzee is de hel, maar een
gewone salon, met drie canapé's er in. Drie mensen, verdoemden, zijn er
samengebracht, voor eeuwig. Er zijn geen pijnigingen als straf, er is alleen
maar het samenzijn van de twee vrouwen Ines en Estelle en de man Garcin,
die elkaar geestelijk martelen,zonder eind. Dat is de hel waartoe zij zijn
veroordeeld. Zij zijn de hel voor elkaar.
Hieronder volgt een citaat uit „HUIS CLOS"
ESTELLE: Zing! Zing! Druk me nog steviger tegen je aan. Garcin. Dan barst
ze nog uit elkaar.
INES: Welja, druk haar maar stevig tegen je aan, knijp haar maar! Vermeng
de warmte van jullie lichamen. Mooi is de liefde, hè, Garcin? Zwoel en
diep als de slaap, maar ik laat je niet slapen.
(Garcin maakt een gebaar)
ESTELLE: Luister niet naar haar. Neem mijn mond; ik ben van jou, hele
maal van jou.
INES: Nou, waar wacht je op? Doe wat je gezegd wordt. De lafaard Garcin
houdt de kindermoordenares Estelle in zijn armen. Zal de lafaard Garcin
haar kussen? Ik zie jullie, ik zie jullie; ik alleen ben een menigte, de me
nigte, Garcin, de menigte, hoor je het? (mompelend) Lafaard! Lafaard!
Tevergeefs vlucht je voor me, ik laat je niet los! Wat zoek je op haar
lippen? Vergetelheid? Maar ik vergeet je niet. Mij moet je overtuigen. Mij!
Kom! Kom! Ik wacht op je. Je ziet, Estelle, hij maakt zich al los uit de
omarming, hij is zo gedwee als een hondje Je krijgt hem niet!
GARCIN: Wordt het dan nooit nacht?
INES: Nooit.
GARCIN: Zal je me altijd zien?
INES: Altijd.
(Garcin laat Estelle aan haar lot over en doet een paar stappen door het
vertrek, naar het bronzen beeld op de schoorsteen)
GARCIN: Het beeld... (Hij streelt het) Nu is het ogenblik gekomen. Hier
is het bronzen beeld, ik kijk ernaar en ik begrijp dat ik in de hel ben.
Ik zeg jullie dat alles was voorzien. Zij hadden voorzien dat ik voor deze
schoorsteen zou staan, dat ik met mijn hand op dit beeld zou drukken, met
al die blikken op mij gericht. Al die blikken die mij verslinden (zich
met een ruk omdraaiend) Ha! Zijn jullie maar met z'n tweeën? Het leek
me dat er veel meer waren, (lacht) Dus dit is nu de hel. Ik zou nooit
geloofd hebben Herinneren jullie je nog: zwavel, brandstapel, braad
rooster. Ha! Wat een grap! Een braadrooster is niet nodig: de hel, dat zijn
de Anderen.
Vertaling van C. N. Lijscn in pocket-uitgave van De Bezige Bij.
steeds meer vertrouwd moeten worden
Zoals het denken over de hemel ook
Een eeuwigdurende gelukzalige aan
schouwing Gods op een onbekende wol-
kerige plaats temidden van engelen en
heiligen is immers ook iets vreemds,
evan °ntdekken steeds meer hoe de
juist glilisehe uitspraken over de hemel
trouwa aPs.luiten bij wat mensen ver
samen zijn ^his zijn. bruiloft houden,
absolute li'efdeleriA?chap' ve'hg'heid der
eigen stukjes tluïis-zïïn ons. bS onze
liefde van nu vertrouwd' vriendschap
volgens de evangelische Is
hemel niet vreemd, maar nog ^neP '-e
meer vertrouwd. We kennen de hemel
dus al. Het nooit gestilde verlangen in
ons naar de geborgenheid van iust,
schoonheid, samen zijn; maar nog meer
het onverzadigbare verlangen van ons
de vrijheid van de liefde
hart naar
De eerste
reeks
we
naamse
gels van dit
- Frankrijk. Dezer dagen kwam in
Snri koers 130 fr- met het kasteel de Joux
erop, gelegen bij Pontarlier aan de
5®" Doubs; een militair museum is er thans
in gevestigd. Voorts werd een 0.40 fr.
*la6en serie van vier waarden met bij-
jjpS, ter gelegenheid van het 50-jarig
j t®an van het Groene Kruis. Op de 4
rn 2 et. is de hulp aan de aanstaande
et j er in beeld gebracht, op de 10 5
et' öe zuigelingenzorg, terwijl de 15 7
e?an de verzorging van kleuters is
- W]Jd; op de 25 4- 12 ct. tenslotte is
jaar zal za
terdag. 27 CKAPEU-E X HOmE-aiMEDUHWT-RONCHAMP IHAUTE-SMCME> Tl
februari a.s.
in omloop
komen. He1
oude man te zien, daarbij herinne-
<Wde steun en hulp aan bejaar-
v-,He serie is slechts tot 31 maart a.s.
1-, ferii:
uitgegeven met ais motief een van beton
loukrijgbaan "ook"aan de filatelisten- vervaardigde kapel te Ronchamps (Haute
otten in ons land. Saone), een modern bedevaartskerkje,
Nea dat reeds eerder een plaats op een Fran
ce Antillen. De 25 ct.-zegei met sg zegel vond.
Ep beeltenis van prinses Beatrix uit-
«fven bij haar bezoek aan de Ned. Denemarken. Begin volgende maand
vili 'en, zal ook aan genoemde loketten komt een 15 Ore van de pers ter herin-
Hjgbaar zijn, van 22 februari af tot ,n®rmg, aan het feit dat een eeuw ge-
ang de voorraad strekt. leden de eerste handelsschool in dat land
Duïic werd gesticht. Als voornaamste afbeel-
and (BondsrepJ De serie ding treft men op deze zegel aan een
Duitse bouwwerken rekenmachine en een grootboek voor de
uit de twaalfde boekhouding,
eeuw werd aange-
vuld met een viertal Zwitserland. De jaarlijkse propa-
zeeels nl. een 10 Pf. gandazegels zullen van 8 maart a.s. af
met de „Zwinger" verkrijgbaar zijn. Van de vier waarden
'n gebouw in Dres- maakte de 5 ct, waarop een verpleegster
den, 'n 15 Pf. waar- ef e(m zieke, reclame voor het verpleeg
iüISCHE imtSPOSt
CH/h
op het slot Tegel in „p A
Berlijn voorkomt, 'n aan be NABRA
20 Pf met 'n zuilen-
je 10 et. herinnert
de postzegeltentoon-
stelling die van 27
augustus tot 5 sep
tember in Bern wordt
gehouden; een zegel
van 1854 met de Hel
vetia (ditmaal achter
tralies) vindt men er
op afgebeeld. Vijf en
elijk hulpcorps in het
mneii- v"
gang van een poort.
gebouw in Lorscb
(Hessen), terwijl de
de Pfalz het motief
van de 40 Pf.
t*?Genê^r|ttannië' Door de Postmas-
ter etP Ïm i|.de emissie van een zegel wintig jaa, uiupeorps in net
Sekonrfilf Winston Churchill aan- Zwitserse leger wordt gememoreerd met
I'. de nkki' W1J' reeds op 25 januari de 20 ct. en de zegel van 50 ct. is ge-
^elins rierbfrl38" 111 de Ver- Staten mede- wijd aan het eeuwfeest van de Int. Unie
na2priar-v,f„„:,. v,a,n.eer! uitgifte te zijner voor Telecommunicaties, waarvan de
enige zespi. zullen stellig niet de zetel in Genève is gevestigd.
Wam een 1"; °ok Ult Australië Tenslotte wordt ter gelegenheid van
Vef\vacbt wordt rit .bericht- terwijl de NABRA een speciaal blokje uitge-
kroon-kolonies sner( i'n alle Engelse geven, waarop twee Helvetia-zegels als
v»r»chijnen p le zegels zullen bovengenoemd, doch in de waarden 10
en 20 ct., met een beslag van 2.70 fr.
vragen om de voltooiing. Voor een ge
lovige is wat Christus preekt de be
lofte van die voltooiing.
Zoals mijn oprechte verlangen naar
de liefde is, zo zal mijn hemel zijn als
ik kom te sterven. De hemel is niet
ver weg en vreemd van nul, maar ue
henicl is diep in mijzelf en mil met.r
vertrouwd dan ik nu zelfs kan ver-
moeden. Als gelovige bpn r
reld vreemde figuur. De wet-Selov.ge
kent hetzelfde heimwee, batze,f^
heim van het mensenhart- ehii
is dat ik het hemel noen.- Hemel ,s al
begonnen werkelijkheid, °ek in
nog te verwachten volt
Dat oprechte verlsflg*^ naar de
liefde is niet een z<ï;^gf:ve^langen
?at mij automatisch bijhUjtt. Ik moet
net ..open" houden. Dyd,Gnuen verdriet
dienen daartoe. Maar ook bewuste toe-
°P het steeds weer willen zien van
wat beminnenswaard is- m de spijt
over alle schending van de liefde.
De boodschap van het evangelie over
de hel is dat in een n1®!1® °Ptechte
verlangen naar de liefde kan sterven.
Door verbittering om het lijden. Door
blijvende toewending cnaar uiteen maar
oigen belang. Door afstomping van het
gevoel voor het verdriet dat men an
deren aandoet.
Zoals het verlangen naar de liefde
in de loop van iemands leven kan
groeien tot intense diepte en spannine
zo kan het ook in de loop van iemands
leven langzaam worden gedoofd. Of die
toestand van buiten de liefde staan in
de „Huis clos" van mensen die elkaa?
alleen maar ergeren een eeuwigdurende
toestand zal worden is een vraag die
exact beantwoord wordt in de
de domme prediking over de lichame
lijke straffen der hel.
Nog steeds is er onaangepaste angst
voor de hel, die door f n }a"
ten, novene's. angstige bie5bif" kt k a*
dies meer zjj ongedaan gem kan
worden.
Waar die angst neurotisch is aange
past zal zjj medisch behandeld moeten
worden. Uit de beschouwing611 o he
mel en hel kan voor
ljjke vrees nooit verijdeld worden. De
prediking zal echter zo moeten z j at
onredelijke angsten in de gelootsi^eer
geen enkele kans krijgen. Zover zijn we
nog lang niet.
Maar niet alleen voor de onredelijk
angstigen onder ons is een andere pre
diking over hemel en hel noodzakeiijK.
Er is nog zoveel onrustige onaangepas
te doe-en laat-moraal in verband met
hel en hemel.
Concrete daden van liefde zijn KO.en
oorzaak van verdienste, maar zijn uitin
gen van de innerlijke liefdesgesteldheid.
Over hun waarde kon je altijd twijfelen,
over die gezindheid niet. Zo zijn ook
concrete daden van liefdeloosheid niet
op zich reden voor misnoegen van Gods
kant. Het zyn uitingen van een inner
lijk gebrek aan Hefdesinstelling. En
over hun waarde wordt vaak zo kramp
achtig gedacht.
En nog steeds schijnen gelovigen te
denken dat bepaalde daden de hemel
verdienen en andere de hel.
De hei kan op de loer liggen voor
iemand met zo'n daad, die hij nog niet
kwijtgeraakt is. Tussen de ene en de
andere biecht kan de hel iemand over
vallen.
De hel is in onszelf. Ook nu. Als een
toestand. De weg naar de definitieve
mislukking is geplaveid met goede voor-
n .mens om niet die toestand bewust
te zijn. Maar evenals de weg naar de
hemel is het een lange weg.
D. COPPES
joeii jaren nodig, om ons te bereiken,
in de vorm van een twinkelend licht
en het radio „musj". We aanschouwen
aldus gebeurtenissen die in het heelal
plaatsvonden, lang voordat onze aarde
er was.
Maar hoe kunnen er krachten ont
staan, honderd maal groter dan de tot
dusver bekende? Dr. Henry Palmer,
een der radio-sterrenkundigen van Jo-d
roll Bank gaf onlangs een uiteenzetting,
waarin hij er op wees, dat in weten
schappelijke kringen thans vier theo
rieën op de voorgrond treden.
- 'V.;
■-••• s--:
->ss.
Door alle grote sterrenwachten wordt
jacht gemaakt op betrekkelijk kort ge
leden ontdekte, voor de mannen der
wetenschap totaal nieuwe verschijnse
len in de wereldruimte. Het zun de z.g.
kwasisterren ofwel op sterren lijkende
objecten. Kwasi is een tamelijk vrij
postige „vertaling" van een uit Ame
rika afkomstig woord, dat samenge
steld werd uit de beginletters van
Quasi Stellar Radio Source oiwel ra
diobronnen, afkomstig van op sterren
lijkende objecten. Het werd weer ver-
kort tot „quasar". Van de „quasars"
is alleen bekend dat ze verreweg de
meest lichtgevende objecten zijn in het
heelal en dat ze zich op onvoorstelbare
afstanden bevinden. Ze geven, meer
licht dan het gemiddelde sterrenstelsel,
zoals onze Melkweg. En een gemid
deld sterrenstelsel telt ongeveer 100
miljard sterren.
De astronomen der Verenigde Staten,
Rusland, Australië en Engeland weten
precies, wat ze bedoelen, als ze op de
talrijke astronomische congressen over
:-quasars" spreken. Maar ze weten nog
in de verste verte niet, wat „quasars"
nu wel zijn.
In de Verenigde Stal?n, het o.a.
de sterrekundige van Nederlandse af
komst Maarten Schmidt, die met de
reuzeteleskoop van de Mount Wilson en
die van Mount Palomar de „quasars"
bestudeerd heeft en er interessante me
dedelingen over heeft gedaan. Hij en
andere Amerikaanse onderzoekers heb
ben er foto's van gemaakt.
De eerste waarnemingen ten aanzien
van de „quasars" zijn in het observa
torium van Cambridge in Engeland ge
daan. De geheimzinnige objecten wer
den toen C 3 gedoopt. Zoals gezegd,
geleerden overal op de wereld gingen
zich er voor interesseren. De beroemde
Amerikaanse natuurkundige Robert Op-
penheimer noemde ze spectaculaire
manifestaties van een ongeëvenaarde
omvang, de astronoom Jesse Green-
heim van het instituut voor Technolo
ge in Californië (het beroemde Cal-
tech) sprak van de bizarste en meest
verrassende objecten in de wereld
ruimte, ooit door een teleskoop waar
genomen.
Bjj het onderzoek naar de quasars,
die enorm krachtige radiogolven uitzen
den, speelt het meten van de kracht
en lengte daarvan een eerste rol. En
geland heeft daarom zijn drie grote ra-
dioteleskopen ingezet, die van Jodrell
Bank, Cambridge en Malvem. De ge
leerden, door wie deze apparaten ge
bruikt worden, zijn thans wat ze noe
men aan „de grootste en opwindendste
jacht in de geschiedenis der sterren
kunde" begonnen. Want men wil veel
meer over de „quasars" te weten ko
men, vermoedend, dat ze een heel an
der beeld van het universum zullen op
leveren, dat men zich tot dusver ge
vormd heeft.
Quasars ofwel kwasi-sterren lijken op
sterren, als ze op een foto bekeken
worden. Maar ze produceren een bui
tengewoon grote hoeveelheid energie,
veel en veel meer dan een gewone ster.
Tot dusver zijn er 35 gevonden
Men vermoedt, dat er wel 100 be
staan. Bij de huidige stand van zaken
maken ze een nieuwe theorie over de
samenstelling van het heelal noodza
kelijk. Want volgens de bestaande val
len ze niet te verklaren. Ze zijn zo
geheel anders dan de gewone sterren,
de befaamde novae en supernovae in
begrepen. Volgens de natuurkundigen
Louis Gold en John. Moffat, van het
Martin Instituut te Baltimore bestaan
ze uit een enorme massa geïoniseerd
gas een plasma rond een buitengewoon
dichte, vurige kern. Een .quasar" heeft
een middellijn van enkele miljoenen
lichtjaren en het „fornuis" dat zich
in het binnenste bevindt, bevat een
massa energie, gelijk aan die, welke
zou worden opgewekt door de ontplof-
fing van miljarden H-bommen in een
seconde.
•if
De eerste „quasar" werd bijna toe
vallig ontdekt. Radioastronomen vroe
gen zich op een gegeven ogenblik af,
of de radiosignalen, die ze uit een be
paalde plaats in de wereldruimte op
vingen, wellicht inplaats van één, van
twee objecten kwamen. De signalen
klonken in de ontvangers der radiote-
leskopen ongeveer als „musj". Ze rie
pen de hulp in van hun collega's ach
ter de enorme sterrenkijkers. Deze richt
ten hun teleskopen op de aangewezen
plaats en inderdaad, het tweede object
bleek aanwezig te zijn. Het leek op een
ster, maar bevond zich veel verder weg
dan het object, waarop men al sinds
enkele jaren de teleskopen, zowel de
optische als de radio, gericht had.
Toen werd voor het eerste de term
„kwasi-ster" gebruikt.
Hoe meer de wereldruimte werd af
gezocht, hoe meer „quasars" er te
voorschijn kwamen. Spoedig ging men
zich afvragen, of men op een geheel
nieuwe vorm van energie gestuit was.
Aan de hand van hetgeen tot dus
ver over de „quasars" bekend is ge
worden, kan de gevolgtrekking worden
gemaakt, dat heel ver van ons van
daan zich in de wereldruimte klompen
materie bevinden, die reusachtige hoe
veelheden ultra violet licht uitstralen,
ais enorme „zonnestraallampen,' zoals
een geleerde het uitdrukte. Elke klomp
bezit een hoeveelheid energie, een mil
joen maal groter dan die van onze zon.
Maar wat voor een proces is er in het
binnenste van die klompen gaande?
Er bestaat nog geen zekerheid over
de yraag, hoe ver die klompen van
ons vandaan liggen. Volgens berekenin
gen ligt de dichtstbijzijnde 1(1,800.000.000
000.000.000.000 mijl van ons vandaan.
Onlangs heeft men „iets" ontdekt op 'n
afstand die nog zeven keer zo groot is.
Omdat ze zo ver van ons vandaan
liggen, heeft cle door de quasars ont
ketende energie van 1.80 tot 12.000 mil-
Daar is ten eerste de theorie van het
„imploderen", in tegenstelling tot ex
ploderen ofwel ontploffen. Deze berust
op het principe, dat indien de materie
samengeperst wordt, er meer energie
kan ontstaan dan wanneer ze ontploft.
De geleerden die deze theorie aanhan
gen zeggen: „Stel u het heelal voor.
Een enorme, zwarte uitgestrektheid
waarin klompen materie en gaswolken
zwerven vrjj regelmatig verspreid.
Langzaam gaat de zwaartekracht wer
ken. De ene materie-massa trekt de
andere aan. Ze vormen een kern. Deze
trekt weer een andere kem aan. Op
een gegeven ogenblik trachten een mil
joen zonnen de plaats van één zon in
te nemen. Tijdens dit gebeuren worden
de temperatuur en de druk in de mas
sa materie, steeds hoger. De zwaarte
kracht doet zich op andere wijze gel
den, wordt in energie omgezet en uit
gestoten." Dat is de „implosie-theorie".
Veel geleerden menen dat deze theorie
de „quasar" niet verklaart. Want theo
retisch kan de energie niet uit de mas
sa van gas en materie ontsnappen.
Dientengevolge zou het voor ons hier
op aarde onmogelijk moeten zijn, om de
quasars te zien imploderen.
Dan is er de nucleaire theorie. Vol
gens deze is er in de „quasar" een
kookproees aan de gang, zoals dit ook
in onze zon plaats vindt. Waterstofato
men storten zich op elkander en ma
ken daarbij energie vrij, alsof er
voortdurend waterstofbommen ontplof
fen. Maar deze theorie wordt vrijwel
weersproken door de overweging, dat
de nucleaire reactie van de zon slechts
voor één procent doelmatig is, hetgeen
betekent, dat slechts één procent ener
gie vrijkomt en 99 procent van de ma
terie achterblijft.
De sterrenkundige prot. Thomas Gold
veronderstelt, dat „quasars" heel ge
woon twee hopen sterren zijn met mil
joenen in elke opeenhoping die te
gen elkander botsen en daarbij ener
gie vrijmaken.
Momenteel is een vierde theorie fa
voriet. Volgens kort geleden gedane
waarnemingen zouden de „quasars"
hun energie niet in een regelmatige
stroom van ultra-violet licht vrijgeven,
maar hij tussenpozen van een paar
maanden, in uitbarstingen. De mannen
der wetenschap vragen zich af of het
zó is, dat klompen materie samenge
trokken worden, tot het punt wordt be
reikt waarop de druk van het in geslo
ten gas te groot is voor de zwaarte
kracht. Dan wordt de materie wegge
slingerd. En iedere strijd tussen druk
van buiten en de zwaartekracht van bin
nen eindigt met een energie-uitbarsting
die wij op aarde waarnemen, aldus
deze theorie.
Prof. H. Alfven van het Koninklijk
Instituut voor Technology te Stockholm
heeft de z.g. anti-materie in het geding
gebracht. Anti-materie is een uitvin
ding van natuurkundigen. Zjj menen,
dat, als materie een positieve lading
heeft, er „iets anders" moet bestaan
m t een negatieve lading die daar te
gen opweegt. Dat „iets anders" heet
dan „anti-materie". En nu zouden
„Quasars" niets anders zijn dan bot
singen tussen materie en anti-materie,
positief en negatief geladen, waarbjj op
een gegeven ogenblik alles vrijkomt, in
een enorme uitbarsting van energie.
Het zijn stuk voor stuik theorieën.
Maar, zoals dr. Palmer vaststelde, al
les wat we weten is, dat we jaren van
een opwindend onderzoek voor ons heb
ben...
(Advertentie)