ALLEMAAL SHOW
Marcel Amont voor AVRO-
in Xlub Domino"
teevee
Kleinetengere kunstenaar
Hiet grootse capaciteiten
i
1
I
1
obligatierente-rekening
A}\ °l
In
Hit aan hel
spit
geregen
wens
Televisie
HAND
RadT
LUCILLE STARR EEN STER
DIE LANG ZAL SCHITTEREN
Stem en voordracht uniek
GRIIP
ROTERSEPT
T.V. voor de
vrouw
R. MEES ZOONEN
PLAATJES GENOEG MAAR...
WEINIG UITSCHIETERS
r~
Oostenrijkse onder
scheiding voor tenor
Tucker
Salon van de
Maassteden
„De Opvolgerook op
scherm machtige toneel
manifestatie
i v L,1
Wekelijks op het scherm:
„The Great War
met 26 episodes
uit de eerste
wereldoorlog
„Grotere werk
Naar Japan
Muzikaal souvenir van
The Cousins
VRIJDAG
ZATERDAG
ZATERDAG
VRIJDAG
HANK PETERSON
and his lour strangers
Eigen keuze
naar Napels
<Al°
VRIJDAG 26 FEBRUARI 1965
AMSTERDAM, 26 februari. Centrum van de drukte in een der
bovenzalen van het American Hotel in Amsterdam was gisteren
morgen de beroemde Franse chansonnier en hitmaker'' Marcel
Amont. Marcel Amont is in Nederland op uitnodiging van de AVRO
gisteravond van hem een show opnam in Mercanti.
kleine levendige Franse chansonnier zingt in zijn „tour de chant"
®ertien liedjes, waaronder „Bleu, Blanc, Blond" de Franse versie van
"True, true, happiness" het liedje dat hij in Frankrijk een geweldige
?°pulariteit gaf. Denise Maes presenteert hem weer aan de kijkers
111 deze nieuwe aflevering van Club Domino.
*n
De rentevergoeding over januari 1965
bedraagt fcT 4 0 per jaar
MARCEL AMONT
tere liedjes
a
a
IHHHi
RADIO VERONICA
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIE NEDERLANDS
BELGIE FRANS
NEDERLAND I
BELGIE NEDERLANDS
BELGIE FRANS
BRUSSEL 324 m.
BRUSSEL 484 m.
HILVERSUM I
HILVERSUM II 298 m.
HILVERSUM I
HILVERSUM II 298 m.
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 m.
BRUSSEL 484 m.
THE COUSINS
f
BESCHERM UW KEEL MET
Onder redactie van
EGBERT ULIJN
ks- 0
af-
■st.
)k-
fen
in
10.-
357
Dr.
US
ar-
Bi;
sul
ig-
ar.
st.
ad
Id-
es.
8
rk
6-
\2,
en. met mijn eigen musici, mfln orkest
leider Claude Romain is voor mij onmis
baar." De tengere zanger haalt zijn or
kestleider naar voren om hem aan ons
voor te stellen, hü gunt hem graag een
deel van zijn roem, want hij vindt dat
ook een goede begeleiding hem heeft
gemaakt tot wat hij nu is: een
kunstenaar van wereldformaat en be
kendheid. Zoals wij dat Tweede Paasdag,
wanneer zijn show wordt uitgezonden,
kunnen beoordelen.
Veel vriendelijks dit keer in het KRO
(televisie-programma voor de vrouw
„Driekwart in de middag". De R.A..I
bleek ook in deze afdeling van de tele
visie te zijn doorgedrongen, want twee
deskundige dames vertelden de kijksters
aan het begin van de uitzending zoveel
mogelijk van wat voor haar omtrent
„de auto" interessant zou zijn. Dat
kwam erop neer dat van verschillende
merken de meest „vrouwelijke" typen
te zien waren; veel ruimte achterin,
opbergvakken aan de portieren, aardig
model, of voorzien van een make-up-
spiegeltje. Het verbaast ons in dit ver
band eohiter telkens weer dat er zoveel
vrouwen zijn die op een bijzondere char
mante manier óók alles afweten van
de zuiver technische kant van een auto.
Uit het westen niets nieuws, zouden
I wij willen zeggen van de parade van
1 New Yorkse nieuwigheden, gepresen
teerd door een correspondent aldaar.
|Drie bruiloften tot besluit, een in Nige-
ria. een in Brazilië en een in Canada.
Ter vergelijking dan. Eigenlijk verschil
de alleen de Nigeriaanse bruiloft, op
de twee andere voelden wij ons ten-
m ins te bijzonder thuis. Volgens ..onze
televisie-gids moest de kijkster bij die
laatste twee vooral letten op die heel
kleine stijlverschillen, de fijne grada
ties tussen uitbundig en stijfjes. Maar
die kregen beslist geen kans in een zo
korte tijdsduur en bij een zo snel over
springend beeld. Leuke plaatjes waren
het overigens wel.
M. d. .H
Advertentie
Rotterdam, 's-Gravenhage, Delft, Schiedam, Vlaardingen
Spijkenisse Alblasserdam
NEW YORK, febr. De Oostenrijkse
consul-generaai in New York, Johannes
G. Wilfort, heeft donderdag aan de tenor
Richard Tucker van de Metropolitan
Opera een copie van Wenens oudste
stadsgezel en een schrijven van erkente
lijkheid van loco-burgemeester Hans
Mandl gegeven.
De onderscheiding is Tucker verleend
voor zijn vertolking van het Weense lied
op een recente plaatopname.
ROTTERDAM. 26 febr. In het Ste
delijk Museum van Schiedam zal voor
de tweede maal de „Salon van de Maas
steden gehouden worden en wel van 10
april - 2 mei 1965.
De, welke beslist over toelating
tot de Salon en de toekenning van de
aan de Salon verbonden prijzen bestaat
uit: J. Paalman, directeur Stedelijk
Museum Schiedam, voorzitter; Mevr.
R. Hammacher-van den Brande, hoofd
conservatrice Museum Boymans-van
Beuningenn, Rotterdam; Mr. J. Huijts,
Kunstcentrum 't Venster Rotterdam. W.
W. Kersten, hoofdconservator Stedelijk
Museum Amsterdam G A Verweid,
Schiedam.
Beeldende kunstenaars, woonachtig te
Schiedam Rotterdam, Dordrecht, Vlaar-
dingen, Maassluis en naaste omgevingen,
kunnen voor deze Salpn inzenden.
llllllllilIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHHilHIHIIIIIIilllllllillllllllllllllllillllllllilllllllllllllllllllllll
HILVERSUM Ensemble zette gis
teravond onder het spiedend oog van de
tv-camera „De opvolger" op de planken
van de Nieuwe Schouwburg in Tilburg,
althans het betrof hier een opname van
dit successtuk utt het vorige toneelsei
zoen. Karl Gutmann regisseerde de Ne
derlandse voorstelling van „Der Nach-
folger", waarin Reinhard Raffalt de paus
keuze aan de orde stelt. Uiteraard een
fictieve keuze, maar er betaat geen
twijfel aan of de schrijve rheeft de ver
twijfel aan of de schrijver heeft de ver
kiezing van de moderne, maar in jaren
nes NXIII voor ogen gestaan als opvol
ger van de behoudende paus Pius XII.
De nieuwe pau,s uit „De Opvolger" is j
de nederige, onopvallende, eigenlijk boer- j
se kardinaal van Bologna, die zichzelf
eigenlijk helemaal niet de juiste figuur
acht voor dit hoge ambt. Achter zijn be
scheiden Persoonlijkheid blijkt een grote
wijsheid schuil te gaan. een groot ge
voel voor humor en een niet minder gro
te dosis gewetensvolle twijfel. De kar
dinaal van Bologna is het middelpunt
van een verbeten strijd in het conclaaf
tussen de progressieve en de behoud
zuchtige partijen. Het is vooral die Wijd,
die Raffalt haarscherp en met veel ge
voel voor de kracht van een goede dia
loog tekende. Hij bereikte adembenemen
de spanningen in de gesprekken tussen
de kardinalen die tenslotte een mach
tige apotheose vinden in de aanvaarding
van de sl®utals van Petrus en een pro
cessie naar de St. Pieter. Ko van Dijk
speelde de hoofdrol met een innerlijke
overtuiging, die alle spanningen van het
stuk deed wedervaren. Ton van Duin
hoven, Max Lroiset en Lucas Wensing
zorgden ai evenzeer voor opmerkelijke
creaties. Alle hulde voor de KRO, die
dit Pra^ige stuk voor de televisiekij
kers ,jes<ïiwaarde ook al zou ons een
opvoering zonder publiek nogaangena
mer Z1J S ,Want van enige „ont-
lading door luaidruclhtige reacties is
°.i- toc_ 5 e bij een dergelijk
gegeven. We zouden liever door „de muur
van het conclaaf' zijn gegaan.
Marcel Amont werd geboren in Hf «te
®°rdeaux. Als kind al bleek 1«0 een
ïroot gevoel voor humor te hebben, een
,?0rt clowneske wijze van optreden tl
bem later zo beroemd JttaaKte. Aijn
bders wilden hem 'n goede studie laten
?°en voor notaris of advokaat, maar het
°t besliste anders. Marcel bezocht het
jObservatorium van Bordeaux en trad In
«48 voor het eerst in het openbaar op.
h 1950 ging hij naar Parijs. In de licht-
l»d werkte hij in verscheidene cabarets
b de linker Seine-oever, waar zovele
RlLVERSUM Met ingang van maan-
7*8 15 maart gaat de NTS wekelijks
J?4 de hoofdfilm van maandag) „The
reat War" uitzenden, een serie filmdo-
®u»lentaires (26 afleveringen) die de
j*rste wereldoorlog van 1914 tot 1918
onderwerp heeft.
•j.Jpe serie werd vervaardigd door BBC-
„rtevisie in samenwerking met het Im-
h.jial War Museum in Londen, de Ca-
Ai, n Broadcasting Corporation en de
OjWralian Broadcasting Commission. Qua
sl?.et en verwerkt materiaal kan deze
o- documentaires volgens msiders de
Witste worden genoemd, die ooit voor
Inl -1 ..n/lK/jï (If)
groten van het Franse chanson hun car
rière zon begonnen. Zo trad hii o a on
111 Jra™b". ,"L« vieux Co-
lombier en »Le Liberty's".
In '56 werd hij eigenlijk ontdekt voor
het „grotere werk Marcei kreeg zijn
eerste boeking voor het Alhambra nog
geen drie weken daarna stond hij al op
de planken van het walhalla der I ranse
artiesten: „L'Olympia". Marcel Amont
werkte er samen in een programma met
Edith Piaf.
Na deze successen schoot zijn ster
omhoog. Er werd hem een platencon
tract aangeboden door Polydor, hij
speelde in een film met Brigitte Bardot
„La Mariée est trop belle". Hij trad op
in grote shows van het Olympia en de
Bobino en maakte tournees door de pro
vincie en naar de grote steden der
omliggende landen. Ook de Franse t.v.
toonde veel belangstelling voor hem.
In 1958 werd het de zanger in Frankrijk
wat te nauw, hij wilde meer wereld
vermaardheid. Zijn tournees brachten
hem naar Canada, Portugal, Joegosta-
vië, Italië, Duitsland, Zweden en Dene
marken. In I960 kwam zijn platenfirma
met een van zijn grootste successen op
de markt, het al eerder genoemde
„Bleu, Blanc, Blond." Vele andere pla
ten door hem gemaakt bereikten hoge
plaatsen op de Franse hitparades en
werden door chansonliefhebbers uit
andere landen grif gekocht.
b groot deel van het film- en foto-
y,®'eriaal is nog nimmer vertoond. Het
'n die jaren van de eerste wereid-
-i namelijk verboden om op de
televisie werd vervaardigd.
crrnnt /Jool Vfln het film- en fOtO-
^Ji^'êlden te filmen en te fotograferen,
fei, temin zijn vele filmers en fotogia-
dn er in geslaagd opnamen te maken,
bil v°or het nageslacht zijn bewaard ge-
fot„un- °ok zT)n in deze serie film- en
lanl elden opgenomen, afkomstig uit de
dii P' die thans achter het IJzeren Gor-
lïr bggen.
e« er dan dertig amateurs, deskundigen
ku„Ji'Urnalisten uit Londen en negen des-
fsl *en uit andere werelddelen werk-
dp zes maanden aan de opzet van
no~ rie> waarvan de verdere voltooiing
l?„,taI van maanden vergde.
>e„ t BBC-team behandelde 50.000 br»e-
oa?.,Van oorlogsveteranen, interviewde
Zetto er 3000 van deze veteranenen
ongeveer 300 hunner op de film.
tot a beperkte zich daarbij niet alleen
Sep t? ?ngelse oud-strijders. Ook Fran-
Wa£Ult!*rs, Canadezen en Amerikanen
D en voor de camera.
^Onllp bereidingen voor de serie be-
T„tn .'n '63 in Londen Oproepen voor
teig®ne.n
deze 1^e„_werc'en ingeschakeld om met
ooge t" ,'n b3 in Londen. Oproepen
scherm'1 £.en bij de vele veldslagen ver
'levigj ln kranten- terwijl ook radio en
ttlen. o6nsen in contact te kunnen ko-
.idellnP bet hoofdkwartier kwam ge-
hiaa) v.- 330 6611 Srote hoeveelheid mate-
bienten"511611' zoals foto's, docu-
begon len brieven. Na het selecteren
beetjes n in Londen bij stukjes en
die jn \e werken aan de 26 episodes,
®en Ern„ j serie worden „verbeeld".
Releveris j eel van bet materiaal werd
unnr «tnvi n mUI n
Er de laatste maanden een hausse
aan lichte plaatjrs van de persen geko-
menm Jammer genoeg zitten er maar
weinig waardevolle uitschieters bi-
De New Beats blijven met hun nyste-
risch gebler nog altijd m^e aandacht.
Nu is het „Everything Alj"Sht waar
mee zij de hitparades besti^em En he
laas niet zonder succes, keraer heb
ben wij al geschreven wat wij van dit
gekrijs vinden. Wie er desalniettemin
zijn geld aan wil verspillen: „Every
thing's Allright" op Hickory HY 42.777.
Na het fabelachtige succes van de Beat
les zijn er allerlei mensen opgestaan,
die voor zover dat nog kan, nog meer
of minder aandacht aan hun uiterlijk
gingen besteden om daarmee het zo
felbegeerde succes in de wereld van de
lichte muziek te bereiken. Sommigen lie
ten hun haren nog langer groeien en nog
Viezer worden (Rolling Stones), anderen
zochten het in een heel andere richting
en lieten zich zo kaal scheren als een
heel toepasselijk The egg heads" en
beklomm en het, podium om muziek te
gaan maken. Want daar was het dan
uiteindelijk om begonnen. Eat laatste
hadden zij beter kunnen laten. Misschien
kan men nog plezier beleven aan het
kijken naar dit viertal. Al luisterend
gaat dat er echter al heel snel af. „Foolm
around" met op de achterkant „Mira
cle" op Stateside (HSSA 5041) is al
thans een verschrikking.
Dan is er Little Richard, een naam die
men maar niet kan vergeten, al is het
alleen om het onbesochrijfelijke lawaai
dat deze donkere rock en rollzanger ja-
ren geleden in miXj oenen huiskamers
over heel de wereld heeft veroorzaakt
met zijn schreeuwerige platen. Het is
nu plotseling is er weer een opleving
gers. De litte Richard-plaatjes komen
er weer in. En hij mocht al niet mop
peren. Minstens 32 miljoen grammofoon
platen zijn er van deze thans 29-jarig0
zanger uit Georgia verkocht. Hij i®
middels wel binnen. Maar Tutti Fi'Utt
en Long Tall Sally worden nieuwe suc
cessen.
The Cousins hebben bet in
richting gezocht en zijn naar
getrokken. Ook daaraan hebben .1
muzikaal souvenir overgehouden.
Cousins in Londen", een EP met de
nummers „New Orleans A y
AU", „Teil me When". ..A 8»™named
Sue" (Palette 7252). In tegeiMtelltog tot
de Jumping Jewels hebben
zich tot een vokale EP
niet slecht, maar toch ook weer niet
zo goed als de single die er onlangs van
hen op de markt is gek°men met het ge
voelige „Le penitencier
stekend nummer is. OP a^bterkant
van deze single „Do re mi' (Palette PB
40.209).
Een heel rustig en beschaafdinstru
mentaal plaatje kregen w1b van
de Rowdies, vier Franse genten die
voor hun plezier muziek maken „Blue
Mermaid" en „Happy Sailor zijn twee
instrumentale nummers die nogal af
wijken van het lawaaierige genre dat
doorgaans op de grammofoonplatenmarkt
verschijnt. De nummers zijn rustig, me_
lodie"® e?. toch ook origineel. Men kan
e. vele malen achter elkaar
draaienzonder dat het verveelt. Het eer-
j van dit viertal heet „Kafka"
2 e achterkant „The Camel".
Jlon Platenmerk is CBS (1523). „Take
vWal Dav"*\fr0m my heart" en "°n ri"
Lntroo eet een single die wij bin-
«wincr Van de overbekende Dutch
Srti vLLolleSe Band (Philips JF 327652).
3" „r,"ever> ons niet uit te putten in
^,3"V®r®hde bewoordingen. Een naam
spreekt hier voor zich
de Beer.
TV-film.
19.35
NTS-
NCRV: 19.30 Barend
De Beverly Hillbillies,
20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memoran
dum van een dokter: dl. 2. Een hoest-
drank, TV-spel. 21.25 Des nouvelles -
nieuws - Naehrichten - nieuws, reportage
van een bezoek aan enkele kranten In Eur
pa. 22.35 Zangrecital: spirituals. NTS:
22.40-22.45 Journaal.
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA:
20.01 Instrumentaal combo en zangsoliste
NTS: 20.20 In vertrouwde handen: hart
operatie. VARA: 20.55 Het Bacchusfeest..
TV-spel. 21.45 Achter het nieuws.
18.45 Franse les. 19.00 Voor de kinde
ren 19.05 De wereld is klein: Gedoemd
tot verdwijnen, 19.30 Tienerklanken. 19.55
De weerman. 20.00 Nieuws. 20.25 Maigret
op kamers, TV-spel. 21.40 Kamermuziek
concert 22.05 Nieuws. 22.15-23.20 Jean
Barois. spel.
18.30 Berichten. 18.33 Espace. 19.00
Flash sur... Ie Rayon Laser. 19.30 Af
fiches: acturele interviews. 19.45 Film
feuilleton: Le temps des Copains. 20.00
Journaal. 20.30 Le Barbare et le Geisha,
speelfilm. 22.10 Lettres ouvertes: literair
programma. 22.50 Journaal.
NTS" 10.00 Teleac: Ongevallen in en
om de woning, televisie-academie. 10.30-
1100 Teleac' Moderne onderwijsmethoden
en didactiek, televisie-academie. 15.00
Weekjournaal. AVRO: 15.25 Tekenfilm.
15.30 Zang. 15.40 Robin Hood, TV-fxlm.
16.05 Luipaard op schoot. 16.30 In het
TV-lab. 17.00-17.45 Voor de jeugd.
10.30-11.55 Volksuniversiteit. 15.25 Euro
visie: Rechtstreekse reportage .„van de
RugbywedstrijdGroot-Brittanme-Frank-
rijk te Twickenham- 16.55 Muziek voor
jonge mensen. 17.45 School-TV.
15.25-16.55 Eurovisie: Vijflandenoernooi
Rugby: EngelandFrankrijk te Twicken
ham.
19.00 Favorieten. 19.15 Joost mag het
weten. 20.00 Nashville Tennessee. 21.00
Long Weekend. 22.00 Spaans programma.
22.30 Jazz Journaal. 23.30 Alle remmen
los. 01.00 sluiting.
18.00 Nieuws. 18.30 Tips voor de auto
mobilisten 18.45 Sportkroniek. 18.55
Grammofnornnuziek. 19.00 Nieuws en ra
diokroniek. Het weer bij ons. 19.40
Grammofoonmuziek. 19.45 Echo's uit de
natuur. 20.00 De vlag en de lading, Man
beeld. 20.30 Opera- en Belcantoconcert
21.30 Chansons. 22.00 Nieuws 22.15 Oude
en nieuwe koormuziek. 22.45 De Zeven
Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig ge
mengd avondprogramma. 23.55-24.00
Nieuws.
18.00 Nieuws. 19.08 Muzikaal medaillon.
19.30 Nieuws. 20.00 Kamermuziek. 22.00
Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55-
23.00 Nieuws.
18.00 Nieuws. 18.15 Instrumentaal kwar
tet. 18.30 Bèta: Nieuws uit de wereld
van de natuurwetenschappen. 18.40 Jazz
rondo. 19.00 Kiosk: arikelen uit de week
bladen. 19.10 Kamermuziek. 19.30 Kunst
kroniek. 19.55 Eerste kolom, praatje
20.00 Nieuws. 20.05 Radio Kamerorkest
en solist: klassieke muziek. 20.50 De der
de zitting van het Concilie in Rome, le
zing (III). VARA: 21.00 Promendade or
kest. radiokoor en solist: amusements
muziek. 21.45 Tegenvoeter, satirisch
programma. 22.15 Lichte orkestmuziek.
22.25 Reportage kennismakingsbijeen
komst van de Indonesische ambassadeur
met de Nederlandse pers. 22.30 Nieuws.
22.40 Spontane reacties: muzikale dis
cussie. 23.10 Lichte grammofoonmuziek.
23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto.
23.55-24.00 Nieuws.
19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30
Verzoekprogramma voor de militairen.
20.20 Pianorecital: klassieke muziek.
21.00 Zang met gitaarbegeleiding. 21.20
Actuele documentaire. 21.40 Lichte
grammofoonmuziek. 22.00 Actualiteiten
of grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45
Per Huurkoets, hoorspel. 23.55-24.00
Nieuws.
VARA: 7.00 Nieuws. Aansluitend: Och
tendgymnastiek en socialistisch strijd
lied. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
(7.25 Van de voorpagina, praatje). 8.00
Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.13
Lichte grammofoonmuziek <8.20-8.30 Weg
wijs, tips voor trips en vakanties) 9.00
Loon naar werken, praatje. .<.10 Klas
sieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstan
den. VPRO: 9.40 In gesprek, lezing. 9.55
Wonen onder een gouden dak. lezing.
VARA: 10.00 Buitenlands weekoverzicht.
10.15 ZO. 135, gevarieerd programma
(Om 11.00 Nieuws). 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel
sportnieuws. 12.55 VARA-varia. 13.00
Nieuws. 13.15 Stereo: Lichte orkestmu
ziek en zangsolisten. 13.40 Uitlaat, pro
gramma voor de twintigers. 14.15 Ra
dio Jazzclub 14.45 Waar zou de vijand
zitten?, toespraak. 15.00 Nederlandse -an
gers uit vroeger jaren (opn.) 16.00
Nieuws. 16.02 Boekbespreking. 16.20 Ste
reo: Amusementsmuziek. 16.45 Orgelspel
en zangsoliste. 17.05 Stereo: Lichte or
kestmuziek. 17.30 Weekjournaal. 18.00
Nieuws.
KRO: 7.00 Het levende Woord, medi
tatie. 7.05 Pianorecital: klassieke mu
ziek. 7.30 Nieuws. 7.40 Gewijde muziek.
7.55 Overweging. 8.00 Djinn: gevarieeid
programma. (Om 11.00 Nieuws). 12.00
Angelus. 12.03 Licht instrumentaal en
semble en zangsolisten. 12.24 Marktberich
ten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Religieus
nieuws. 12.45 Overheidsvoorlichting: De
politie nu. 12.55 Licht instrumentaal
kwartet en zangsoliste. 13.15 Voor de
jeugd. 14.10 Musicerende diletanten:
koorzang. 14.30 Voor de kleuters. 14.40
Franse les. 15.00 Lichte orkestmuziek
en zangsolisten. 15.30 Signaal: documen
tatie voor en over jonge mensen. 15.50
Stereo: Promenade-orkest: amusemnets-
muziek. 16.30 Lichte grammofoonmuziek.
17.00 Amusementsmuziek (gr.) 17.30
Kunstkroniek. 18.00 Licht instrumentaal
ensemble.
7.00 Schoons Schip. 11.15 North State.
11.30 De sterren spreken. 11.45 Gevari
eerd kwartier. 12.00 Red Band Toppers.
12.15 Smith Chips favorieten. 12.30 Ge
varieerd kwartier. 12.45 Velasques. 13.00
Zing. 13.45 Platen nieuws. 14.00 Vero
nica's teenager muziek. 15.00 Ned. top
'40. 16.45 Favorieten festival. 17.15 Draai
en maar. 17.30 Teenbeatclub. 18.00 Vero
nica's jukebox.
12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek
(stereo). 12.33 Weerberichten en medede
lingen voor de scheepvaart. 12.35 Hallo
Henk! Gevarieerd programma. 12.55 Pro
gramma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20
Gevarieerde muziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Fragmenten uit musicals. 15.00 Nieuws.
15.03 Radioweek I, II en III. 15.15 Hoor
spel. 16.30 Lichte muziek. 17.00 Nieuws.
17.15 Koorzang. 17.30 Orgelrecital. 17.50
Grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws.
12.15 Gevarieerde muziek. 13.00 Nieuws.
13.30 Wereldnieuws. 14.15 Nieuws. 15.00
Nieuws. 16.00 Nieuws. 16.02 Bel Cant.
17.00 Nieuws. 18.00 Nieuws.
D® amusementsindustrie is een vreem-goed repertoire en daar nog dagelijks
de doch fascinerende business. Ze
voor het grootste gedeelte afhankelijk
van de gunsten en de belangstelling
van het grote publiek, dat sterren kan
naken en breken. Ai wordt er nog zo
hard op een gitaar geslagen of gezongen
en geschreeuwd, als het grote publiek
nee zegt, dan is en blijft het nee.
Het kan daaom niet uitblijven, dat
hardwerkende zangers en musici, die ja
renlang doen over het opbouwen van een
In 1963 ging Marcel naar Japan. Ken
van zijn grote hits was de Franse versie
van „Sukiyaki", die zelfs het enthousi
asme van het altijd bijzonder gereser-
veerde Japanse, publiek opleverde.
Toch is Marcel Amont niet het type
van de man die iedere keer met zijn
liedjes een gooi naar de top maakt. „Ik
Persoonlijk dol op een gevoelig,
poëtisch liedje", zo vertelde hij. De on
gelooflijke onrustige Marcel breidt zijn
armen op Franse wijze uit en kijkt droe-
vig eis hij vervolgt, „maar dit soort tere
chansons zijn zo moeilijk in het buiten- me crazy'
land te brengen. Daarom wil ik ook de
clown zijn, het liedje een voordracht
meegeven die het voor het publiek aan-
trekkelijk maakt. Het is eigenlijk dus
makkelijker voor mij om in Frankrijk op
te treden, omdat men mij daar dus ver
staat, want om werkelijk goed een chan
son te kunnen volgen met al zijn wen
dingen en woord-muziek moet men een
taal tot in de perfectie kunnen beheer
sen. Daarom ben ik ook zo blij dat ik
een goed presentatrice heb in Denise
Maes." Lachend pakt hij de charmante
Denise even bij de hand.
„Ik ben overigens niet van plan on»
veel voor de televisie op te treden, je
moet het publiek niet oververzadlgen.
Nederland maakt hierop voor mij natuur
lijk een uitzondering, tenslotte kom (k
j hier niet Iedere week op het scherm.
door bemiddeling van dagbla-1 Ik vind het ook zo fijn dat de AVRO
:filrnmaaieriagentscbaPPen, fotobureaux, mij in de gelegenheid stelt om helemaal
^«hon appiien' filmarchieven, biblio- volgens eigen inzicht een programma te
«n oorlogsmusea. 1 maken, met liedjes van mtfn eigen keuze
Hank Paeterson and hls four stran
gers komen uit Rotterdam en maken
nogal lawaaierige muziek, zo hebben wij
een Jaar geleden op een nachtconcert
in het Amsterdamse Concertgebouw kun-;
nn constateren. Dat neemt met weg dat
vooral de Duitse jeug® nogal gechar
meerd is van dit vijftal-
Vandaar dat het kwintet lange tijd in
Hamburg heeft doorgebracht, in de Star-'
club hebben zij heel wat applaus gekre-
gen van Duitse Tieners. Van hun grootste
succesnummers is nu ook in ons land|
een single verschenen „You re driving
me crazy" en „Come on pretty baby"
op Artone DR 25.246, twee door hen zelf
geschreven nummers. Een ander plaat
je van dit vijftal is „Seventh Heaven
(Ich tanze mit dir den Himmel heinem)
op Artone DR 25.247. Op de andere kant
„Sloppin' jthe blues".
Een nieuw zangtalen van eigen bodem
heeft onlangs zijn platendebuut gemaakt:
Julio B. Euson, afkomstig van Aruba
en sinds '62 in ons land. Zijn eerste
single „My Plea" met op de achterzijde
„Baby won't you come on back (CBS
1546) is niet onaardig. „My Plea" is een
beschaafd nummer, dat vooral liefheb
bers van het sentimentele genre zal
kunnen bekoren. „Baby won't you come
on back" verraadt de voorliefde van
Euson zelf voor Rhytm en Blues, het
is een typisch Chuck Berry-nummer.
aan schaven en verbeteren, soms on
danks al hun inspanningen toch niet bo-
ven een gemiddelde belangstelling uit
komen. De andere kant van de zaak is,
dat artiesten-in-de-dop, die een kans wa-1
gen. die starten met een carrière, zo
goed als direct in de algemene belang-
stelling staan en de laatste jaren liggen
de voorbeelden voor het grijpen.
De faam die diegene dan krijgt is de j
ene keer ten onrechte en de andere keer
kan men spreken van een belangrijke
ontdekking. In beide gevallen zijn de
grammofoonplatenmaatschappijen en de
televisie er als de kippen bij zo'n snel j
opkomende ster voor zich te winnen. Per
.slot van rekening, je kan nooit weten!
Elke nieuwe groep kan nieuwe Beatles
j opleveren, elke! nieuwe zanger kan een
i Elvis zijn.
Een grote ontdekking is de Canadese
zangeres Lucille Starr. Men kan rustig
zeggen, dat zij de weg naar die grote
roem waar zij thans in schittert, op ei
gen kracht is gegaan. Op de kracht
van haar stem en voordracht. Er kwa
men geen bergen geld aan te pas, geen
reclamecampagne om haar erin te druk
ken.
Lucille Starr, de Canadese zangeres,
die door de Amerikanen werd ontdekt.
en Colinda verschenen op een afzonder
lijke single (London FLX 3242) en er iJ
nu ook een L.P. (LDU 179001) met de
toppers en Dominique, La vie en rose,
In Canada vormde zij samen met haar In a little Spanish town, Wooden heart
echtgenoot Bob Regan een zangduo, the jen anderen. Totaal 12 nummers.
Canadian Sweethearts. Men kon ze dik-Er wordt niet aan getwijfeld, deze nieu-
wijls voor de radio in Canada horen.we ster zal nog lang aan het firmament
Herry Moss en Herb Alpert, twee Ame-[Van de show blijven schitteren. Het zal
rikaanse platenproducers hoorden het. ook niet lang duren of we zullen haar
duo een paar maal via hun radio en i op de tv beeldbuis in Nederland te zien
nodigden Lucille uit naar de V.S. te ko- krijgen,
men. In de filmstad Hollywood werd de
eerste single opgenomen „The irench T? 7 7
song" en „Sit down and write a letter to Ook t 1'aUCe Galt
me". En toen maar afwachten. In Ame
rika werden de songs heel snel uitste
kend ontvangen ep de verkoop overtrof
de verwachtingen. In haar geboorteland
werd the French Song vorig jaar al een
topper! Begin van dit jaar kon Lucille
haar eerste gouden plaat in ontvangst
nemen. Van The French song waren al
meer dan 1 miljoen zwarte schijven ver
kocht, Door het persoonlijk initiatief van
een platenhandelaar in Maastricht was
The French song in het zuiden van
ons land eerder populair dan in het
noorden. Maar nu weet heel Nederland
wel iets af van Lucille Starr en „The
French Song". En het bleef ook niet
alleen bij The French song. Crazy Arms
Advertentie
NAPELS NADERT! Van enkele lan
den is al hek end wie we in Napels op
het Eurovisie Songfestival kunnen ver
wachten.
Italië zendt Bobby Solo, wat wel te
verwachten was. Luxemburg hoult het
zeer jeugdig, nl. met de 17-jarige France
Gall. Wie haar wil horen kan dat doen
via de single (JF 328027), waarop
„Laisse tomber les filles" en „Chris
tiansen". Haar vader is bekender in de
muziekwereld, n.l. de songschrijver
Robert Gall. Hij is de geestelijke vader
van La Mamma. Hij ziet erop toe, dat
zijn jonge dochter, ondanks haar drukke
„zangleven" voldoende rust krijgt. Haar
favorieten zijn Dionne Warwich, Claude
Nougaro en Les Double Six. Na een
tournee en platenopnamen in Duitsland
zullen we haar in Napels kunnen zien.
Uit Engeland steekt Kathy Kirby naar
Napels over.