Bij de dood van een filmclown Stan Laurel vormde met Oliver Hardy groots duo Humor was visueel en internationaal ASPIRIN ©BAYER Peter Howard overleden Getuige Sijes houdt voet bi] stuk Harster over deportatie Nederlandse Joden TWEE VISIES OP DE ZOMERSCHOEN DAG PUZZLE Ze begrepen 't best Dick van Dyke lijkredenaar PROCES RAJAKOWITSCH Wat kinderen ervan zeggen PSAfS-JSSgTB Allemaal Nu GRIEP veelvuldig voorkomt... Leider van Morele Herbewapening Drietex en Biotex nu van Zwanenberg Verontwaardiging Geen invochten i cr stoom AfcU strijkijzer VRIJDAG 26 FEBRUARI 1965 PAGINA 7 AUTOMATIC 1 TOASTER f 59.75 Laurél en Hardy in een voor hun verhouding karakteris tieke situatie uit de film Pechvogels Een van de vele caricaturen, waartoe het komiekenpaar de tekenaars inspireerde. DAAR STAAT x-g*>v UAAri bi AAI ACHTER Maanbewoner: „Enorm die luchtverontreiniging door al die Rangersdie ze op om afschieten.' Een strakke, elegante lijn heeft Jan Jansen dit zwar te lakschoentje gegeven. Veel bloemen en veel strik ken bij Bata-International. geen natte persdoeken if vn V -r •'<r i"-1- Ltdoor J. C. A. FORTUIN) aurel en Hardy hebben een uniek plaatsje in de harten van hen, die weten, dat de komedie even a belangrijk, zo niet belangrijker is het drama en dat een grote »i0Wn tevens een dichter is. Laurel en *?a*dy zijn niet meer. Oliver Hardy, 2® „dikke", stierf in 1957. Stan Laureb d® „dunne", is de algelopen week ten fevolge van een i.artwrlamiriing op jarige leeftijd overleden. Maar zy Men voortleven in hun films die na 3arenlan«. door snobs te zijn gene *«erd de laatste jaren opnieuw zijn '"atdèkt". Een LaureI en Hardy-pro- Knima, samengesteld uit hun beste ci.nnipg unirmf tlianc oPn orlfpml ,'fe in Londen onder de titel „50 Fa- °us Films" organiseert en ook het rlands Filmmuseum schenkt op t luien aandacht aan hun werk. JJG illtn Staan en vooral i^°v.lo.op van zÜn be~ staan uu;""ra! in het stomme tijd perk, Zoveel talentvolle komieken Voortgebracht, dat het moeilijk is, ze haar verdienste in te delen Chaplin staat natuurlijk op de eerste plaats, °mdat hi) een volledige kunstenaar tvas, een meester in de kunst van de j^itne en tegelijk op het gebied van de Komische vindingrijkheid en bovendien v® enige filmelown, die precies, als ware instinctief, de verhoudingen trLSt te vinden- waarin de lach en de ®sn moesten worden gemengd. ...Maar in de periode van de stomme kwamen, naast Harry Langdon, Uster Keaton en Harold Lloyd, twee «ïhieken naar voren, dié geleidelijk rf >n nauwe samenwerking, iets van P® Chaplin-toets wisten te bereiken. jP zich vielen ze niet op, maar als t?ar waren ze uitzonderlijk: Laurel en rt®rdy. Ze vonden elkaar in het mid- j®h van de jaren twintig, nadat ze halï en een !anSe en harde leerschool todden doorlopen in het variété-thea- E> het circus en op het toneel. jUe critici uit die tijd beschouwden ®l ongelijke paar als twee gewone ''«apstick"-komieken, wier films met irij paar woorden konden worden af- W en in historische filmoverzich- j®b worden ze slechts terloops ver- ri ,6 .- Misschien was hun enorme pro ductiviteit ze maakten meer dan JVeehonderd films in twintig jaar j.® oorzaak, dat men hun werk voor ®hnisgeving aannam. In elk geval w®gen ze van de zijde der meer ont- *'Kkeide bioscoopbezoekers niet de r?ardering, die de Marx Brothers, "aPlin en Keaton ten deel viel. |\yTtar huil talent was er niet min- IVI der groot om. Van het begin -A. af toonden zij zich ware mees- a ters op alle wapenen van de kjderlkaanse burleske: tempo, be- er Ptheid, eenvoud. Maar vooral was 0 <h hun samenwerking een bepaalde C*®«ïjmdheid, die op zich al komisch *Ckte- Dat was de tussen hen be- Wa^lde sympathie en vriendschap. diJ1 ry°or geen enkele verklaarbare re- Wa. kon worden aangevoerd. Hardy lha„ dik, elegant en zelfverzekerd, l-eirt* ook ongeduldig, bazig, eigenge- v,,f, en zelfzuchtig. Laurel was dun, tija ®Ren, geduldig. Ze hadden byna al- v>; *uzie, waarbij Hardy zijn bange ais d de les las en zich boos maakte, Wantin minste wens niet onmiddellijk v6fd Vervuld. En dan, plotseling, gar dezich over aan een ongebreidel- ilwjcfnielzucht en juist in dit funda- kun nihilisme lag de grond van Vrj6 wederzijdse genegenheid en °dschap. Vi'oo !lr®^ trad bij de meeste van hun ®h h ,j komedies op als mede-regisseur ge gd de supervisie over de monta- fieie ,b hpeft trouwens gedurende ztjn liijg l0°Pbaan een actieve belangstel- het ,S?had voor de creatieve zijde van van B1iIaen* Er was toen 8een sprake £®Sev scenario, alleen maar van een ®üren"' ^woonlijk een eenvoudig ge- het aanbrengen van een an- Vertróv schilderen van een boot, het Vh v°or een picnic. De hele film Qan rond dit gegeven geconstru- 5®Hb^eL^W00D, 28 febr. 'UPI) Bij e Foi-pc. ïis van Stan Laurel vanuit 'n HoUv,: Lawn's Church of the Hills e hjkrpH^0od «ills, zal Dick van Dyke .Dick uitspreken. Tyke Dyke, ster var, de „Dick van Vndrew<: j en tegenspeler var. Julie 4 hij ppi ,de film ..Mary Poppins", zei 'ei was ii hechte vriend van Stan Lau- laatste if®^eest en dat hij hem in de jaren veelvuldig had bezocht. eerd. Een van de meest sprekende voorbeelden hiervan is de film „Be Big", waarin Oily twee acten lang be zig is om een rijlaars aan te trekken. Een zeer belangrijke en eigen bij drage van het duo tot de filmhumor is de vervolmaking van het te voor ziene komische effect. De bron van de lach In hun films is de omstandigheid, dat de toeschouwer weet, wat er zal gaan gebeuren. Hij is er zeker van, dat Olly de steen op zijn hoofd zal krij gen en hii lacht al bij voorbaat. Valt de steen werkelijk, dan lacht hij nog harder, omdat htj gelijk krijgt „Pro beer nooit slimmer te zijn dan het pu bliek", luidde het komische credo van Laurel. Er is een overvloed aan geweld in de Laurel en Hardy-films, maar het is een onschuldig soort geweld. Er mogen dan hamers, stenen en em mers op onbeschermde hoofden te rechtkomen, er mogen hele kamers volledig worden verwoest en mensen in de lucht vliegen, niemand wordt echt gewond. De figuren zijn onver woestbaar. Stan en Olly gingen zich inderdaad te buiten aan slapstick. Zij smeten inderdaad! ii met slagroomtaarten. Maar hun werk was altijd visueel en hun humor, net als die van Chap lin, internationaal. Ze toonden de wereld de teleurstellingen en tegen slagen, waarmee de kleine man da gelijks heeft te kampen. Ze waren mannen des vredes, benulpzaam en vriendelijk, maar ze waren tegelijk de slachtoffers van hun eigei. onhan digheid, Laurel kon er even triest uitzien als een in het water geval len kat. De zelfverzekerdheid van de forse Hardy was even teer en kwetsbaar als een kinderballonnetje. Eenvoud is altijd hun voornaamste kenmerk geweest en in hun sa menwerking lag hun grootste kracht. Hun gezichten, in close- up genomen, konden de meest uiteen- lopende gevoelens weerspiegelen. zo dat ze zich niet hoefden te bedienen van ingewikkelde „gags" of gecompli ceerde situaties. Ze probeerden alleen maar iets te doen en het liep verkeerd af. In een van hun beste korte films deden ze niet meer dan proberen een zware piano een hoge, heel hoge ste nen trap opte dragen. Over het ge heel herinnert men zich dan ook veel eer bepaalde, op zichzelf staande mo menten uit hun films dan deze films zelf. Als hun beste films, die ze van 1930 tot 1933 maakten, worden algemeen be schouwd „Laughing Gravy", „The Mu sic Pox", „County Hospital" en twee komedies van normale vertoningsduur, „Jailbirds" en „Pardon Us", hoewel hun latere films: „Way Out West", „Fra Diavolo", „Swiss Miss", „Block heads", „A Chump at Oxford" en hun enige succes in een periode van neer gang („The Big Noise' 1944) daar zeker niet veel voor onder hoefden te doen. Toen Ha dy In 1957 overleed, wist niemand, behalve zijn vrouw, van zjjn ziekte. HM was van mening, dat het z(jn taak was de mensen te laten la chen en niet ze te laten treuren. Daar in is hjj, met zijn thans overleden partner Laurel volledig geslaagd. Sa men hebben ze hun hele leven gewijd aan de komedie. En beiden zijn we dank verschuldigd, dat ze de wereld hebben laten lachen en nog zullen la ten lachen. Want hun films sterven met en zullen, als we ons niet vergis sen, nieuwe vrienden en nieuwe waar dering vinden In een tijd, w»arin onge compliceerde humor helaas een zeld zaamheid is geworden. (Advertentie) ...is het verstandig u daar zo goed "mogelijk tegen te wapenen. Mijd, als het enigszins kan, dichtbevolk te ruimtes, voorkom overmatige inspanning en zorg voor vitamine- rijke voeding en goede nachtrust. Mocht u dan toch nog griep krij gen, neem dan tijdig Aspirin van Bayer in. Want bij griep vinden meer mensen baat bij Aspirin dan bij enig ander middel. 20% voordeel bg aankoop van gezinsverpakking van 100 tabletten. LONDEN. 26 febr. (Htr) De leider van de wereldbeweging voor Morele Herbewapening, Peter Howard, is gis teren op 56-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een longontsteking. OSS, 26 febr. Directie ©n com missarissen van Kortman en Schulte in Botterdam, producente van o.a. Drietex en Biotex, hebben tot aanslui ting Dy net Zwanenberg-Organon con cern besloten omdat zij van oordeel z\)n dat de ontwikkeling van de Euro- markt en de hiermede samenhangen de buitenlandse penetratie bundeling van krachten van Nederlandse onder nemingen noodzakelijk maakt. In een onlangs gehouden vergadering van aandeelhouders heeft de overgrote meerderheid tot verkoop van de aan delen aan Zwanenberg-Organon beslo ten. Hiermede is een bedrag gemoeid van circa f 20 min, zo deelt de direc tie van Zwanenberg mede D® N.V. Kortman en Schulte be houdt binnen het Zwanenberg-Organon concern haar zelfstandigheid terwijl geen wyzigmg in de directie plaats zal vinden. Op de eerstkomende aandeel houdersvergadering van Zwanenberg zal worden voorgesteld de directeur van Kortman en Schulte, dr A. P. J. Hoogeveen, tot lid van de raad van bestuur te benoemen, waardoor de co ördinatie in de beleidsvoering wordt bevorderd. WENEN, 26 febr. (APA) Giste ren, op do achtste dag van het pro0®?' dat in Wenen tegen de voormalige leider dr. Erich Bajakowltsch ,v0.*2_ gevoerd, werd een schriftelijke ff®* genverklaring voorgelezen van voormalige hoofd van de Duitse v ligheldspolltle („Sicherheltspolir®* in Nederland, dr. Wilhelm Harsten ur. Harster, die na de oorlog In N land, op grond van z(jn bemoei g^ niet het wegvoeren van «loden, twaalf jaar tuchthuisstraf werd deeld, bevindt zich thans Duitsland. Binnen «nkele dagen daar een nieuw gerechtelijk tegen hem worden geopend- ook een commissaris voor J ken aangesteld, die zich edrter-inide eerste plaats met de Joodse vermu- gens bezig moest houden. Dr. Harster verklaart vwderdat er in Nederland talrijke overv;all'e" wer den uitgevoerd om Joden op P met name in Amsterdam- %|®b®u®- de omdat de Nederlandse Joden wei- gerden gehoor te geven T/w?* roep van het Duitse burea^ anne'PiwJ?? se zaken om zich op een tijdstip aan het station te melden, treinen gereed stonden om neix weg xe voeren. verkin £ietuige saf in zijn schriftelijke T7,,:ïi5 lng verder te kennen dat de le wrs er 11 aar hebben gestreefd al- Dnk uit Nederland weg te voeren, tehiii. die zich in ziekenhuizen of in Her, voor ouden van dagen bevon- moesten vertrekken. ,,Ik wist ech- TeHo aldus dr- Harster, „dat deze knr„ naar zogenaamde vemietigings- ™mpen werden afgevoerd, om daar pob L-.te worden. Eichmann zelf zei ®®hs bjj een bespreking, toen hem werd gevraagd wat er gebeurde met ue weggevoerde Joden: „Er worden in net oosten werken uitgevoerd, waar voor wjj alle beschikbare arbeidskrach ten nodig hebben". Dr. Harster verklaarde dat hfl had horen spreken over een plan om alle met christinnen gehuwde Joden on vruchtbaar te doen maken. „Maar hoe dit ook zü, mijn bureau had daar In elk geval niets mee te maken". De getuige schreef ook over de eer ste wegvoering van Joodse Nederlan ders. Het ging hier om de reeds ge melde wegvoering van vierhonderd Jo den naar Mauthausen, die daar om hef leven werden gebracht. Het wegvoeren van deze Joden leidde tot de protest staking van februari 1941, die door de Duitse autoriteiten met harde hand werd bedwongen. Toen daarop urnen met de as van de vermoorde Joden door hun bloed verwanten in Nederland werden ont vangen. wekte dit in Nederland gro te verontwaardiging. Zelfs Seyss-In- quart was hierover verontwaardigd en diende een klacht in bij het hoofd van de Duitse Rijksveiligheidsdienst, Himmler, aldus dr. Harster. Harster verklaarde tenslotte dat het duidelijk was, dat de weggevoerde Jo den niet meer in Nederland zouden te rugkeren. Hij zelf meende dat zij wer den overgebracht naar nieuwe neder zettingen in het oosten. De Nederlandse getuigedeskun- dige B. A. Sijes verklaarde hierna dat uit de door de verdediging aangevoer de documenten niet is gebleken, dat de deportatie van Nederlandse Joden uit Frankrijk vóórdat Rajakowitsch, op 12 augustus 1942, zqu telexboodschap ver zond, uitsluitend geschiedde omdat zij Joden waren. In een schrijven van Eichmanns commissaris voor Joodse zaken van 1 augustus 1942 stond daar entegen duidelijk, dat destijds alleen statenloze Joden naar Auschwitz moch ten worden gebracht. De verdediger, dr. Böck, trachtte daarop aan te tonen, dat de Neder landse getuige-deskundige zichzelf had tegengesproken. Er ontstond een lang durige woordenwisseling tussen hen. Sijes las nog een brief voor met richt lijnen voor de deportatie van de Joden, Dr. Böck verzocht dit document te mo gen doorlezen, hetgeen de president hem toestond. (Van onze mode-redactrice) Schoenen zijn een klein maar heel belangrijk onderdeel van de garderobe. En zeker bij de ko mende mode want die legt het accent op benen en voeten, omdat de rokken weer korter zijn. Bata- International heeft in het Amster damse Hilton Hotel laten zien, wat er in zijn winkels over het hele land deze lente te koop zal zijn. De col lectie is enigszins gebaseerd op de mode, die in de film „My Fair Lady" wordt gelanceerd. Wie de film heeft gezien zal be grijpen dat het schoenen zijn met veel romantische details, vee! strik jes en bandjes dus. Ze hebben ook géén hoge naaldhakken meer: vijf- enhalve centimeter en lager en meestal recht en breed zijn de hak ken nu. Een beetje vreemd doet het nog wei aan als we zien, dat ze de neiging vertonen iets naar achte ren te staan. Het evenwicht bij de middag- en avondschoenen tussen voor- en achterkant is soms een beetje verstoord, doordat het accent te veel op het voorblad valt. De frêle indruk die dunne hielbandjes geven (zowel sport- als geklede schoenen zqn meestal „hielloos") wordt te niet gedaan door teveel brede strikken en banden aan de voorkant. Gisteren tiet Jan Jansen, de enige schoenencouturier in Nederland, in zijn kleine ateliertje in de Amster damse binnenstad een geheel ande- re variatie op het nieuwe gegeven van de dikke hak en de ronde neu zen zien. Hij heeft een evenwichti ger versie gevonden. Weliswaar zijn de hakken nog een tikkeltje dikker en lager, maar hjj heeft ze een elegante vorm gege ven. Bij hem zijn het de tenen in plaats van de hielen, die onbedekt zijn. Maar strikjes zijn er ook, bij een groot deel van de 25 modellen van zijn collectie. Meestal zijn ze van ribslint in dezelfde tint als de schoen. Overigens was dit de eers te keer, dat Jan Jansen zijn schoe nen niet zelf had gemaakt: hij heeft zijn ontwerpen laten uitvoeren door een fabriek in Loon op Zand en ze worden verkocht in schoenzaken door heel Nederland. Niet dat hij overigens met het schoen-maken op houdt. maar hi) doet het nu nog al leen op bestelling. De mode die de vooruitstrevendste couturier ln Parijs, Courrèges heeft getoond, die van de zomerlaarsjes, is ln de Nederlandse schoenmode dus nog niet doorgedrongen. Onze praktische inslag zou er ons ook waarschijnlijk van weerhouden ze te kopen. >/^A/WWWWWWWWN/> (Advertentie) MAGISCHE VIERKANTEN •niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Ik had de kinderen uit mijn klas over het Vormsel verteld. Na mijn uitleg wilde ik eens onder zoeken of de kinderen de beteke nis ervan begrepen. „Ja, dan geeft de bisschop je met wat olie een kruisje op je voorhoofd", antwoord- "®n ®r verscheidene. „Hoe heet die olie? vroeg ik. Twee staken hun vin gers op. „Haarlemmerolie, meester". (Jac. de Groot, Haarlem) Advertentie) Horizontaal en verticaal dezelfde woor den invullen. 1. dierehuid - 2. plaatsje in Engeland - 3. gast - 4. rap - 5. reservoir - 6. Jongens naam - 7. Inwendig orgaan '- 8. vrucht - 9. vaandel - 10. vulkaanprodukt - 11. wis selborgtocht - 12. weerklank - 13. Jong dier - 14. zoogdier - 15. vreemde munt - 16. poel. OPLOSSING VAN 2.1 FEBRUARI Horizontaal: 1. skelteren; 2. piloot, tap; 3. rekke, bul; 4. I.M., ivoriet; 5. NVV, Ada, fa; 6. grilling; 7. pijn, ludlow; 8. gulmpe; 9. areng, uil; 10. Nero. Insel; 11. kust, abt, ik. Verticaal: 1. springplank; 2. klem vrij, reu; 3. elk. vingers; 4. Loki, UNO; 5. toevallig; 6. et. odium, lb.; 7. Brandpunt; 8. etui, gleis; 9. naïef, lel; 10. tarwe, LK.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 7