I n in de pruiken tijd Boeiende expositie in museum Willet Holthuysen Vrouwen houden niet van plan Barbara: LP van Weekend- recept waspannekoek Van de Duitse tienermarkt m Oorlogen Tragedie Tijdsbeeld Yan „l'Ecluse naar „Bobino Streng IS W PEUTER AL DROOG? 12 MAART 1965 PLUS De pruikentijd (plm. 1730-1820) werd beinvloed door vele ingrij pende gebeurtenissen, zoals oorlo gen en een revolutie. Na de vierde Engelse oorlog nam de armoede toe en werd het leven (ook de in terieurs) eenvoudiger. Omstreeks 1800 verdween de poederpruik: er werd belasting geheven op dit in de loop der jaren van 'n zwaar geval tot 'n elegant staartpruikje wisselend „hoofddeksel". H. K. W7"ie op visite wil gaan bij zijn voorouders uit de pruikentijd, Vy hoeft slechts de deur te openen van een patriciërshuis aan de v. Amsterdamse Herengracht, het museum Willet Holthuysen. 7*aar zitten tal van families te wachten op bezoekers. De titel van expositie „Binnen zonder kloppen" is bijzonder goed gekozen, het heeft er alle schijn van alsof de afgebeelde gezinnen de ?eUrklopper hebben horen vallen en uw voetstappen in de gang ebben gehoord. Mevrouw mag dan aan het clavecimbel zitten of ets onduidelijks met bloemen aan het doen zijn, het ziet er niet aar uit dat deze bezigheden haar zeer intensief in beklag nemen zij zal ze dan ook gaarne laten rusten om zich aan hef bezoek te bden, terwijl de heer des huizes genoeglijk aan zijn Goudse pijp Sa-bbelt. Personeelsgebrek bestond nog niet in die dagen, dus om het etten van een kopje koffie hoefde de gastvrouw zich niet persoon lik te bekommeren. De kinderen zien er niet naar uit dat ze lastig zi)ti. Ze spelen zoet met een hondje of met een pop, de allerkleinsten fitten op moeders schoot of op de arm van een min deftige moe ders voedden hun kinderen in die tijd zelden zelf of (veiligheids halve getooid met een valhoedje) in de kinderstoel. 99 m: binnen zonder kloppen doek voorkwamen. Een röntgenonderzoek heeft uitgewezen, dat dit inderdaad het geval. was. In eerste instantie waren de twee stoelen door de vrouw van de heer Determeyer en zijn dochtertje bezet. De reden, waarom zij later weggeschil- derd werden, is onbekend. Wat zou de man en vader tot deze drastische daad bewogen hebben? Had Alida Maria het misnoegen van haar echtgenoot opge wekt? We zullen het waarschijnlijk nooit weten. De interieurs, waarin de families wer den afgebeeld, waren zelden een natuur getrouwe weergave van bestaande ver trekken, maar zij geven een goede in druk van de binnenhuis-architectuur uit die dagen. De clavecimbels zijn vaak be. schilderd en ze steunen op gecompli ceerde poten. Er hangen zware gordij nen, er is veel beeldhouwwerk te zien en op de vloer liggen kostbare kleden, al worden die vaak voorzichtigheidshal ve bedekt met een koeharen morskleed. Eeen belangrijk moment in het leven van een peuter is dat, waar op het trots kan verkondigen „ik ben droog". Voor de een komt heit ogen blik vroeg, voor de ander wat later. Jongetjes zijn over het algemeen op dit terrein wat minder vlot dan meisjes. Sommige kinderen tobben er eindeloos mee, voor de andere vormt het nauwe lijks een probleem. Geen twee kinderen zijn immers eikaars evenbeeld wat aan leg en ontwikkeling betreft. Een vast „recept is opvoedkundig nooit te geven, ook niet wat het zindelijk worden be treft. Maar er Is wel een aantal algeme ne richtlijnen. Het K. en O. voorlich tingscentrum voor Ouders en Opvoe ders heeft een brochure samengesteld, waarin deze zijn opgenomen. Een belangrijk punt om in het oog te houden is, dat m®n er een kind niet toe kan dwingen. Het moet een samenspel zijn van moeder (vader mag zich er overigens ook best eens mee bemoeien) en kind. De beste hulpmiddelen zijn vriendelijkheid en geduld. Begin er ook met te vroeg mee, maar pas als het kind ongeveer vijftien maanden is. Het zitten op een potje moet het kind geen angst aanjagen. Het moet dus niet koud aanvoelen of gemakkelijk kunnen kantelen. In het boekje wordt een klein potstoelje aangeraden, met een (plastic) potje, een z.g. baby-troontje. Doorzich tig plastic biedt het voordeel, dat even tuele resultaten meteen zichtbaar zijn. Laat het kind ook niet te lang op het potje zitten, vijf minuten is meer dan genoeg. Als het kind eenmaal aan de „grote w.c." toe is. kan het gebeuren, dat de ze volwassen versie van zijn potje hem angst inboezemt. Koop dan een klein brilletje, dat op de grotere bevestigd kan worden. Een stevig voetenbankje kan ook nog bijdragen tot een gevoel van veiligheid. Het is een kwestie van vallen en op staan. maar mocht het kind na het vier de jaar nog 9teeds niet zindelijk zijn of, na een „droge periode" 's nachts toch weer „ongelukjes" hebben, dan kan er iets bijzonders aan de hand zijn. Het beste is om dan de hulp van de huisarts of de dokter van het kleuterbureau in te roepen. Het foldertje „Zindelijk worden", waarin deze en andere nuttige wenken zijn opgenomen, is verkrijgbaar bij bo vengenoemd voorlichtingscentrum GravendUkwal 60, Rotterdam-3 en bü de Nationale Fred, voor Huishoudelijke en Gezinsvoorlichting, van Spepkstraat 19, Den Haag. Het kost veertig cents. Paan Bonebakker, zijn eerste echtgenote Elisabeth du Pré en zes van hun zeven kinderen, afgebeeld in een eenvoudig, wat ouderwets maar degelijk gemeubileerd vertrek. De schilder is Adriaan de Letie. Portretten van gestorven familieleden worden dikwijls eveneens op het schil derij afgebeeld. Zo toont mr. Van Pabst, heer van Wolswaard en Bingerden en secretaris van Amsterdam, zijn kinderen het portret van hun overleden moeder. Maar wanneer weduwe of weduwnaar Hartsinck en de heer mr. Ferdinand van Collen, werden wel niet geheel uit het schilderij verbannen, maar het is hen toch niet vergund een blik te werpen op het nieuwe huiselijk geluk dat hun nagelaten betrekkingen zullen gaan sma ken. Cornelis Verbrugge, laken koopman te Delft, met zijn vrouw Adriana van Stave ren en zijn twee dochters, afgebeeld door Girolamo Lapis. \i**et museum Willet Holthuysen is wel 2 uitstek geschikt voor een dergelijke 'Positie. Het interieur van dit 17e- ,)iw»e grachtenhuis vertoont grote treenkomst met dat op de schilderij- t df' ®et het gevolg dat je niet vanuit u twintigste eeuw een blik werpt op ■Sjhers van twee eeuwen vroeger, maar liia<m"ï2J>n|ük in ronddrentelt. Aan de »uden kruïTc/uIS21° s,)lc?'t'I.s *evf* if *U ademen de sfêïf' ,neufels en tap«- uueuieu sreer van de pruikentijd lu aan de plafonds zyn enorme kroon- k.,ftei"s bevestigd. En al zal in dit iJJjs vroeger niet die stilte geheerst heb- van nu, het kost weinig moeite om haastige eeuw te vergeten. Boven- O-Worden tijdens deze expositie (die 4etl 5 april duurt) op verscheidene avon. concerten bij kaarslicht gegeven, Pfoj/'p d°°r musici in kleding uit de ijd muziek uit deze periode r(H gespeeld. Links achter Jacob Feitema en zijn ga de Elisabeth stond oorspronkelijk nog een figuur, de enige dochter van het echtpaar, Maria. Het lieve kind huwde met een Haags garde-officier en koos zich als nevenberoep dat van hofda me, van koningin Hortense, echtgeno te van koning Lodewijk Napoleon. Om dat zij zich in deze functie nogal licht zinnig gedroeg besloten pa en ma: weg met Maria. Over haar portret werd een laag verf aangebracht. Jacob en Elisabeth zien met saamgeknepen lip pen overtuigd van hun rechtschapen heid, op de bezoeker neer. Ach, mis schien gebeurt, zoiets ook nu nog. 't Is nu alleen eenvoudiger. Je hoeft al leen maar de foto van een van het rechte pad afgeweken zoon of dochter van de schoorsteenmantel te verwij deren. had besloten opnieuw in het huwelijk te treden, werd vaak over het portret een gordijntje geschilderd, dat de overleden man of vrouw gedeeltelijk bedekt. Dat is te zien °P de twee schilderijen met de gezinnen van mr. Hendrik Muil man en mevrouw S. C. van Collen-Mogge. Beiden lieten zich met hun kinderen portretteren kort voordat zij zich voor het leven met elkaar zouden verbinden. De portretten van de gestorven vroegere partners, mevrouw Suzanna Cornelia Een mysterie, misschien een tragedie bevat het schilderij van Paulus Deter- myer Weslingh en zijn boekhouder. De heer Determeyer en zijn boekhouder zit ten links aan de tafel. Aan de overzijde staan twee lege stoelen. Het kluwentje wol op de tafel en de houding van het hondje op de voorgrond wijzen erop, dat er oorspronkelijk meer personen op het T) E arPtsrdr9Yonap Vrouwelijk* Hooi j ls van oor- Ho ™one n-ru karakter van ohPikundin kelijfc is van zijn samenstelling. Als toe i r moeten geloven zijn vrouwen met een overschot aan calcium toegewijde huisvrou wen, terwijl haar seksegenoten, -ï+ton overschot aan stikstof be- f* ViflPmg tot ontrouw ver- r, N fee! natrium bevat Hof \ten artistieke aanleg; stik- f brengt oplichterij teweeg. f* heeft dr. Yonge 22 tunes'' „chemische grond types opgespoord. de families voor het nageslacht jj zeldzaam niveau Verlangen om zichzelf en zijn dier- ?Nc"iet alleen in levende lijve, maar ^fd at in een lijst te kunnen bezien, Jerue j" de pruikentijd blijkbaar even jW. als nu. En waar nu de camera :°e doorgaans wordt gehanteerd, was S.tOfDl V VSVJ. HUI i'h h* werden. Meesterwerken j^s, niet; de schilderijen zijn wat stijf* rt®t p Is hier en daar getracht het por- s <°r i?n wat levendiger accent te geven s i K mensen iets te laten doen. Maar i* rtBe?en de kinderen een speelgoedje N Lhand gedrukt, al hanteert papa v?» 01 een pÜP en mama de toet- 1 tSst-9 het clavecimbel, ze bleven toch 1 I duidelijk „in de lens" staren, s vM n!eze expositie niettemin zo boei- Vi5akt is. dat men een duidelijk in- 1 „trwAtijgt in het tijdsbeeld, in de le- 1 v e" de opvattingen, van de ge- Hlfl. burgerij althans, uit de pruiken- I)?/0 opvattingen zijn soms streng. 'Wij hjkt heel duidelijk uit een schil- van het echtpaar Feitema-de Haan s Voor Barbara is het zover. Na er jaren voor te zijn teruggeschrokken heeft zij de sprong naar de grote mu sic-hall durven maken. Al een aantal jaren was deze overigens nog steeds door een waas van mysterie omgeven vrouw slechts een bekende voor de beperkte schare chansonliefhebbers die, vooral om h&ér te zien optreden, typische Rive Gauche-cabarets als het 1\ e" el leveren ons, evenals vlees, Iangrijke stoffen, o.a. eiwitten en jNts «f^dingszouten. Daarom deze week Berecht waarin deze heide ele- S1 z>jn verwerkt: j selaerlj 8 M^ed: kaaspannekoek (j Uien ten (voor vier personen): 1U0 s 'p?lf J?Pi® bloem, 2 eieren, plm. 2 dl l>otp 6- belegen kaas, 1 eetle- N°en °f margarine, 1 bosje selderij- b)0 Ut. vfhï brlï met wat zout zeven. De eieren f') Schf„,en* Een deel van de melk er- v ^-ndp 11 en vanuit het midden, al ^hfujtnè een beslag maken. Het beslag s ,°a met de achtergehouden melk. 3 1», wassen en fijnsnijden. De a^dehro sni)den. In een koeke- ui1 en °f margarine heet laten wor- »'®ten. tv helft van het beslag in de pan K' dan f,^rop de helft van de kaas strooi- ijp?3' Lp selderij en de rest van de t®'en p., 'est van het beslag erover ver- r b.-iu-i, Pannekoek zachtjes bruin en ddkfp, E® koek met behulp van Ti. 011 de andere kant bruin 'ijk j "|en de pannekoek zo vlug mo- <Vo 1113 °P- °tllchtlngsbureau voor de voeding). pijpenlaatje van „l'Ecluse" aan de Parijse Quai des Grands-Augustins ge regeld bezocht. Het verrukkelijke „Concert Pacra" aan de Boulevard Beaumarchais, dat er prat op gaat Parijs' oudste ,,caf' conc' te zijn, was al een hele overgang. Maar zij wist in deze kleine, benauwde music- hall, vol rood pluche en krullenkitsch zelfs het dikwijls zo genadeloze buurt- publiek uit de omgeving van de Place de la Bastille onder ademloze stilte, afgewisseld met in ware ovaties uit barstende geestdrift het re hier al tijd alles of niets - voor zich te win. nen. Dat heeft haar geholpen eindelijk ja te zeggen toen Brassens haar het afgelopen najaar vroeg tydens de eerste weken van zijn nieuwe tour de chant in „Bobino" een deel van het voorprogramma met haar chansons te vullen. Dezelfde Brassens met wiens werk zii destijds de basis voor haar carrière had gelegd, al kreeg de 25 cm lanzsneelplaat waarop zij acht van zijn chansons zingt (Odeon OS i.260) nauwelijks bekendheid van betekenis. Hoe Barbara haar eigen werk zingt kan men behalve op een alweer enige tijd geleden verschenen KP-tje van CBS (no. 5645) nu ook horen op een LP die zij voor Philips heeft gemaakt onmiddellijk na haar eerste grote suc ces in „Bobino", dat dat van Brassens schier overtrof. „Barbara chante Bar bara" is de titel van deze 30 cm schijf (Philips B 77.806 L). Het lijkt nü al zeker dat deze plaat een der chanson-hoogtepunten van dit nog maar zo jonge jaar zal blijken te zijn. Barbara zingt. Een intrigerende lenige stem, één en al expressie, door trokken van een nostalgie die haar ook buiten het theater niet verlaat maar waarvan zij de bron nimmer geheel onthult. Liefde en dood vooral ook de dood van de (ge)liefde zijn thema's die ln haar prachtige teksten steeds weer centraal staan. Van het eerste is „Pierre" een voor beeld, wezenlijk ontroerend voor wie de oorspronkelijke betekenis van dit woord nog kent, van het andere het schrijnend „A mourir pour mourir". Barbara dat is ook een van Pré- verts gaafste gedichten, door (natuur lijk) Kosma op muziek gezet. Barbara is ook de vrouw wier chanson „Nan tes" daar voortaan néést zal staan, kennelijk daartoe zelfs juist bestemd. En dan is er „Je ne sais pas dire" het is waar en niet waar. ontkenning is de enig mogelijke manier van zeg gen. Barbara, een jonge vrouw „Sans bagages" en de titel van het onmid dellijk hierop volgend chanson „Ni belle ni bonne", fascinerend omdat zij niet in zichzelf wil maar wel zóu willen geloven, op zoveel vragen het ant woord niet weet, in elke regel die zu schrijft het zoeken hervat maar alleen tn.aar nieuwe vragen ontmoet, toen zDn het niet de gebruikelijke chansons hoires die zo tot stand komen, al do haar werk meer dan eens wel denKen aan dat wat een Gréco vroeger vruwei Uitsluitend placht te zingen. Barbara s gedichten want dat zijn het- aires- behalve teksten zonder meer -- zin in feite met niets te vergelijken elkaar. Haar voordracht, een fluister-zingen en -zegge" "ee?i een spanning als die der Kr°"fs^e dl' seuses, schijnbaar even spontaan ge boren als haar magnifiek P'anospel. Want ook dat doet Barbara, zichzelf begeleiden. In „l'Ecluse" is het ons koud over de rug gelopen: een artiste als deze is zelfs op het aan de piano nauwe lijks plaats biedend verhoginkje van dit befaamd etablissement een zeld- zame verschijning. Dezelfde ervaring doet men op bij het beluisteren van D° Duitsers zijn typische taai chauvinisten. Het zal zelden of nooit voorkomen, dat een En gelse of Franse plaat er een top hit wordt of er moet een Duitse versie van zijn gemaakt. Als Trini Lopez, Charles Aznavour en Rita Pavone een bezoek aan Duitsland brengen zingen zij voor die gelegenheid een paar lied jes in het Duits. Vandaar dat er op de Duitse hit- Parade ook altijd Duitse plaatjes staan Op het moment, dat wij dit schrijven is Memphis Tennessee van BERND deze plaat. Hier gebéurt iets, Iets heel bijzonders, telkens herhaald zo dikwijls men de plaat maar draait. Wij meen den dat Barbara's zang en spel in haar eigen werk een zé volmaakte eenheid vormden dat toevoeging van wat clan °ok het evenwicht alleen maar zou verstoren. Maar de manier waarop hier chansons op één na nog eens van een of meer instrumenten méér gebruik wordt gemaakt dwingt ons ongelijk te bekennen. Een van de beide bassisten is Pierre Nicolas., voor de begeleiding Brassens' „copaln" sinds veie, vele jaren; wie Barbara's loopbaan kent kan zich er niet over verbazen. Twee maal hoort men een verre accordeon, eenmaal door Gilbert Roussei bespeeld („Bref"), de andere keer door nog zo'n befaamde meester op zijn instru ment, Freddy Balta. Voor een geraffi neerde, sfeer-accentuerende saxbege leiding zorgt Michel Portal in „Pier re". Nog enige andere instrumentalis ten nooit meer dan twee per chan son dragen het hunne bfl tot wat „Barbara chante Barbara" is gewor den: een chansonrécital van zeldzaam niveau. Zeer, zeer aanbevolen. SPIER er het grote succes. Hij „haalt" het niet ln deze Chuck Berry- song en mist het ritme dat de grote Boy Berry erin weet te brengen, maar goed wie Memphis Tennessee liever in het Duits hoort: CBS 1618. Op de achterkant „Ohne ein bestimmtes Ziel", de Duitse versie van „No parti- i cular place to go", dat ook al dank i z(j het Cocktail Trio in het Neder- I lands op de platenmarkt verkrijgbaar I is. Er ls meer nieuws van de Duitse i platenmarkt: CONNY FROBOESS j heeft het geloof in de baron van Münch- I hausen verloren. Dat zingt zij tenmin- j ste op een van haar nieuwste plaatjes (Eleetrola E 22.778) en zij doet dat op de typische Connle-manier, met het lieve nog altijd vertederende stemme- j tje. „Hey Baron Münchhausen" met ji op de andere kant „John der edle Rltter" kon wel eens een even I grote hit worden als „Zwel kleine 1 Italiener". Denk er aan om je huis ln te rich, ten" is een raad, die we trouw lustigen niet hoeven te geven. Als een lichtige vriendschap tussen twee jonge mensen ernstige accenten krijgt, is het eerste symptoom, zoals bekend, dat ze samen stil blijven staan voor etalages van meubelwinkels en anti quairs. En ook al is de woning, die ze bij hun huwelijk betrekken, staande de huidige woningnood ln de meeste gevallen een compromis, een voorlopige oplossing, dan is de inrichting van die beperkte ruimte toch een punt, dat bijna on gelimiteerde aandacht vraagt. In de complete woning of de nieuwe flat wijst de inrichting zich trouwens vaak vanzelf, maar juist het stuk zol der of die paar kamertjes zijn een uitda ging om er toch nog iets goeds en iets eigens van te maken. En de meeste jon ge mensen nemen die uitdaging aan. Niemand van ons vergeet dus zijn huis in te richten, maar richten we ook ons leven in? Of laten we dat maar zo'n beetje aan het toeval over? Die vraag geldt natuurlijk in hoofdzaak de gehuwde vrouw, want de man krijgt een deel van zijn leven opgelegd, maar de getrouwde vrouwen hebben bij de grote hoeveelheid werk die ze moeten ver zetten, de mogelijkheid om het zelf in te delen. Denkt u nu niet. dat ik u nu wil aan raden om een tot in de details doorwerkt aanvalsplan op te stellen. In zo'n plan zouden de factoren van buitenaf, waar we van tevoren geen rekening mee kun nen houden, nooit besloten zijn en als we zouden proberen die factoren uit te schakelen, zouden we na een jaar geen echte mensen meer zijn. Maar misschien denken we toch te wei- mg over ons leven na, niet in termen van „Wat vervelend," ,.wat ben ik moe," „wait vind ik kopjes wassen toch saai" °f >>zie ik kans om er vanmiddag even uit te vliegen?" Dat gaat vanzelf, maar we zouden het met een enigszins reken- kundige inslag moeten doen. Op de cre- ditzijdi de beschikbare tijd, opdedebet- zijde de werkzaamheden ©n verplichtin gen. die niet uitgesteld of afgesteld mo- worden op dan nog een derde b™Y1] e-i waarop de wensen een plaats konden vinden, de hobbies, de sportbe- oefening, een bepaalde belangstelling, - "jd voor vriendschappen. Nu ken ik de bekoring om zonder zo'n rekening en verantwoording te leven 8°ed. maar het werkt wel ons tekort aan I tijd ln de hand. Want als we werkelijk over de inrichting van ons leven gaan I nadenken, stuiten we op allerlei onnutte I dingen, die we zo maar uit gewoonte I doen, waar we helemaal niet bijzonder veel plezier ln hebben, maar waarvan we denken dat het zo hoort. Er zijn in onze eeuw allerlei werkbe- sparende apparaten geconstrueerd. De ontwerpers waren mannen. Vrouwen zou den misschien gedacht hebben: „Ach, het neemt zoveel tijd om zo'n wasma chine uit te denken en dan nog eens te fabriceren, ik doe die Was wel even gauw met de hand." En op dat punt zijn we eigenlijk blij ven staan. We houden niet van „plan ning" en dat is ons goed. vrouwelijk recht. Onze routine is de routine van de uitzondering: bezoek, zieken in huis on verwachte gasten bij de maaltijd, met een kind naar de dokter, een huisgenoot, die eens even wil uitpraten, ©en stop. die doorslaat, een werkman, die koffie moet hebben. Maar als ik hier toch pleit voor een bepaalde hoeveelheid plan- mng en efficiency, dan is het juist met het doel om ruimte te maken voor het ni^t „geplande". En als we indertijd ons leven hebben laten inrichten door toeval, door wat anderen van ons ver wachten, door wat zo hoort, dan krij gen we toch ieder jaar de gelegenheid om daar verandering in te brengen. Want verandering, vernieuwing is de zin van de grote schoonmaak. z'j" belaag zo ver van die eigen lijke betekenis afgeraakt, dat de ene partij vrouwen, gewapend met alle attri- buten van de zindelijkheid die grote schoonmaak heeft uitgebouwd tot een beproeving van de eerste rang, een soort verschrikkelijke loutering met als eind doel „schoon". En dc partij, voor wie "e magie van dat woord „schoon" waar deloos is geworden, die wil bewijzen, dat ze andere waarden hoger stelt, sluit zich daardoor soms vrijwillig af van de werkelijk louterende invloed van do schoonmaak. En toch is het verkeerd, als we ons die voldoening laten ontnemen. De vol doening èn de gelegenheid om ons le ven, waarvan de huishouding zo'n on vervreemdbaar deel uitmaakt, op do helling te zetten. Bovendien veranderen de omstandighe den in ons leven doortdurend. De moe der van kleine, drukke kinderen besluit, dat ze tijdelijk het lezen of het zingen in een koor of iets anders, dat ze graag ""S1' maar waarvoor ze geen tijd kan uittrekken moet opgeven, maar mis schien is 't jaar daarop een van de druk temakers al weer naar school. Op een mooie, zonnige dag jaagt ze als een voorjaarswind door haar woonkamer, de leeslamp en de stoel komen naast de boekenkast te staan en ze realiseert zich opeens, dat ze weer een etappe verder ls. Het leven is niet „altijd hetzelfde", wat de klacht van zoveel vrouwen is. Wie het „altijd hetzelfde" vindt, moet eens grote opruiming houden in de kas ten, in de kamers en in haar gewoon ten, moet eens zoeken naar een nieuwe interesse, of het nu wandelen, tennissen, autorijles of een abonnement op de lees zaal is. Maar misschien moet ze dan eerst in de wind kleden hebben uitge klopt, hoog op een trap ramen hebben gelapt e" »De spinnewebben van ver ouderde en veronderstelde plichten heb ben weggejaagd. H. Sw. Ik heb nieuws over de loonsver hoging die je vroeg, Japikse je krijgt hem niet!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 23