NAAST BEWONDERING OOK BEZWAREN KRO-tv-ploeg uit Spanje uitgewezen Propaganda maken voor rozenkrans 1 *y la familia que reza unida permanece unida Kotter vist oud kanon uit zee Sr ,%j Het gezin, dat vereend bidt, blijft bij elkaar TWAALF UUR LANG VASTGEHOUDEN Liturgische week kalender Publiciteitsbom Tranen 'S Samenvatting Klandestiene bouwer van Bogaerswoning krijgt geen bloemen ZATERDAG 27 MAART 1965 PAGINA Sll J Leidse rector weigerde solidariteitscommuniqué voor te lezen (Van onze correspondent) BARCELONA, maart „La ten wij eerst even de Heilige Maagd om een beetje genade vragen. Ave Maria, Gracia plena, Dominus tecum. Benedictatu in mulieribus..." Zo begint het in terview met de man, die eens ooit „de public relations officer van Maria" is genoemd, de Iers-Amerikaanse pater van het Heilig Kruis, Patrick Peyton. Onlangs op een zondag heeft hij in Barcelona 800.000 mensen op het asfalt van de Avenida Gene ralissimo Franco laten knielen, om met hem de rozenkrans te bidden. Een jaar geleden bracht hij met hetzelfde doel 1.200.000 mensen in Madrid bijeen. In Sao Paulo kwamen 2.000.000 mensen met hem biddend op straat. In Rio de Janeiro waren het er 1.500.000, in Bogota 1.000.000, in San Francisco 500.000, in Ma nilla stroomden meer dan 1.500.000 gelovigen in de regen samen. In totaal hebben ruim 13.000.000 mensen in vijfenveer tig landen samen met deze zes envijftig] arige pater het rozen hoedje gebeden. Door Wie' Toen d<; tv- kwam ben ik ook *-/ - JAN VAN BEEK We moeten uitdrukkelijk voor op stellen dat we heel veel respect hebben voor deze pater Peyton uit dit wonderlijke verhaal. An ders zijn er vast weer veel men sen die mopperen: echt iets voor een Nederlander om er heel nuch ter tegen aan te kijken en aller lei bedenkingen je maken. Mis schien kan ik beter ook maar direkt zeggen wat ik in deze man bewonder. Hij heeft fantasie, hij is werkelijk oprecht religieus be wogen, hij kan de gloed van zijn geloven doen overslaan op an deren, hij geeft zich belangeloos, hij laat zich als het ware „opte ren" door zijn idealisme. Zijn stimulans doet duizenden en duizenden samenkomen en toch maakt hij er geen misbruik van. (Er zijn er die dat wel doen, maar die graven meestal gauw hun eigen graf). Pater Peyton wil alleen maar dat mensen er beter en gelukkiger van worden en we mogen dat van zijn eigen getuigenis onvoorwaardelijk gelo ven. In zijn „geval" heb ik ook bewon dering voor het uiteindelijke doel van de rozenkranskruistocht: dat mensen er door tot bidden komen en dat hen dat zal behoeden voor oppervlakkigheid en kwaad. Ik ben ervan overtuigd dat de noodzaak tot gebed dringender is dan ooit. Alleen de vorm van gebed, zoals die in de rozenkranskruistocht wordt aanbe volen, bevalt mij niet helemaal. En daar beginnen dus de bezwaren. Natuurlijk is het duidelijk, dat aansporing tot gebed in het vage en algemene weinig uitwerking zal hebben. Als je dus uit overtui ging alles op alles wilt zetten PATER PEYTON: public relations officer van Maria HILVERSUM, 26 maart Een repor- tageploeg van de KRO, op werkbezoek in Spanje heeft kennis gemaakt met de geheime politie van generaal Fran co. Twaalf uur lang zijn Ed van der Elsken, cineast, Daniël de Lange, sa mensteller Tom van Huystee, producer en Hans Keiler regisseur, vastgehou den op het hoofdkwartier in Madrid. Daarna werden wij uitgewezen. Via Parijs en Schiphol arriveerden wij van- mogren in Hilversum, waar hun bevin dingen op een persconferentie werden bekendgemaakt. Drie van hen waren dinsdag naar Spanje getrokken om een documen taire te maken over dat land in ver band met een eventuele toetreding tot de EEG. Regisseur Hans Keiler, was reeds een week eerder vertrokken voor de voorbereidende werkzaamheden, zoals het verkrijgen van de nodige werk vergunning. Deze vergunning was m het bezit van de reportage-ploeg, die dus volkomen legaal zijn werkzaamhe den uitoefende. Na de eerste werkdag dinsdag nam de ploeg zijn intrek in een hotel te Escorial. zestig kilometer van Ma drid, een plaatsje dat in het schema van de documentaire was opgenomen. De ploeg had die avond in dat hotel een volkomen toevallige ontmoeting met één van de professoren van de universi teit van Madrid, die sinds de studenten relletjes van februari jJ. rond de een heidsvakbeweging zijn geschorst, t.w. Gracia Calvo. Dit gesprek vermoe delijk door een van de kellners doorge geven aan de geheime staatspolitie is er wellicht de oorzaak van dat de ploeg woensdagmorgen kort voor het vertrek werd opgewacht door zes man van de geheime politie die de KRO-mensen kwam vertellen dat zij waren gear resteerd. Een protest tegen deze arres tatie zonder opgaaf van redenen mocht niet baten. Een helpen. Ondanks herhaald aan dringen werd hun ook geen contact toegestaan met de Nederlandse ambas sade. Evenmin kreeg men. een advocaat of een tolk toegewezen. De reportage- ploeg werd naar Madrid gebracht en aldaar vastgehouden in het hoofdkwar tier van de geheime staatspolitie. Het werkmateriaal werd ook weer onder protest van de KRO-mensen uit de auto gehaald en gecontroleerd. Na een vrijheidsberoving van twaalf uur kreeg men toestemming een hotel op te zoe ken dat in het politieboekje werd op genomen als verblijf-adres. De camera's, twee bandrecorders en een geluidsbandje werden teruggegeven. Het inmiddels ontwikkelde filmmateriaal werd echter vastgehouden. De repor- DEN BURG, 27 maart In de Noord zee ter hoogte van Petten heeft een Texelse kotter, een oud scheepskanon opgevist. Het kanon van klein formaat is zozeer door schaaldieren overwoe kerd, dat het eerst grondig schoon ge- Haakt moet worden om te kunnen na gaan van welke makelij het is, en in welk jaar het is gegoten. Men hoopt de naam te ontdekken van het oorlogsschip, waartoe het behoord heeft. Van de zijde van de musea op het gebied van geschiedenis en scheep vaart bestaat voor de vondst veel be langstelling. tageploeg heeft van 's morgens tien tot 's avonds tien uur gevangen ge zeten. De volgende morgen kregen de KRO-lieden te horen dat zij werden uit gewezen wegens misbruik van de ver gunning. Eerst toen kon men ook con tact opnemen met de ambassadeur, die o.a. een attaché beschikbaar stelde om de ploeg naar het vliegveld te ver gezellen. Met hem gingen ook zes poli tiemensen mee. De voorzitter van de KRO, mr. H. van Doorn, heeft gisteravond contact opgenomen met onze min. van Buiten landse Zaken, mr. Luns, die hem toe zegde stappen te zullen ondernemen bij de Spaanse autoriteiten tegen het op treden van de Spaanse politie, vooral om het feit dat aan de betrokkenen geen toestemming was verleend om contact op te nemen met de ambas sadeur. De KRO-voorzitter hoopt dat de reportageploeg na een onderzoek door de Spaanse autoriteiten toestem- ming_ zal verkrijgen om zijn werk in Spanje af te maken. (Van onze universitaire correspondent) LEIDEN, 27 maart Zoals bekend hebben de rectoren magnifici van de rijksuniversiteiten geweigerd hun goed keuring te geven aan het voorlezen van een communiqué van de Nederlandse studenten Raad. Dit zou hebben moe ten gebeuren aan het begin van de colleges van elf uur op donderdag 24 maart de dag van de solidariteit met de studenten in Spanje en Portugal De Leidse rector magmficus, prof. <Jr. D. J. Kuenen, gevraagd naar de motieven van deze weigering, antwoordde dat men over onvoldoende objectieve gegevens beschikt aangaande de werkelijke toe stand op het Iberisch schiereiland. Hij acht colleges ongeschikt om er politie ke of politiek-culturele manifestaties aan te doen voorafgaan. Het is volgens prof. Kuenen de vraag of de Spaanse en Portugese studenten met een derge lijke actie inderdaad gebaat zouden zijn. Hij gaf toe dat de vrijheden waar bij de Leidse universiteit telken jaren op 26 november stilstaat ter herden king van de historische protestrede van prof. Cleveringa, van de zelfde or de zpn als die waarvoor de Spaanse en Portugese universitaire wereld thans in beweging is. Aldus meldt het Leids uni versiteitsblad in zijn nummer van 25 maart. Zondag 28 maart: 4e zondag v. d. vasten: eigen mis; credo; pref. v. d. vasten -paars of rose- MAANDAG: maandag l.d. 4e week v. d. vasten; eigen mis -paars- DINSDAG: dinsdag i.d. 4e week v. d. vas ten; eigen mis -paars- WOENSDAG: woensdag l.d. 4e week v. d. vasten; eigen mis -paars- DONGERDAGdonderdag i.d. 4e week V. d. vasten; eigen mis -paars- VRIJDAG: vrijdag i.d. 4e week v. d. vasten; eigen mis -paars-; 2e geb. H. Franciscus van Paula; pf b.g.v. eerste vrijdag, votief- mis v.h. H. Hart; 2e geb. v. d. dag; 3e geb. H. Franciscus van Paula -wit- ZATERDAG: zaterdag l.d. 4e week v.d, vas ten; eigen mis -paars- Zondag 4 april: Passiezondag: eigen mis; credo; pref. v.h. Krui* -paars- „Ga in mijn stoel achter mijn bu reau zitten, dan zit je gemakkelij ker en dan zal ik je vertellen hoe dit allemaal zo gekomen is. Het is een wonder." Pater Peyton gelooft in dit wonder en hij krijgt tranen in zijn ogen elke keer als hij het vertelt. ,,In ons huisje op de onvruchtbare Ierse hoogvlakte waren maar twee kamers en een keuken. Wjj woonden er met zijn dertienen. Toen wii m-n- ter werden was er geen plaats meer en trok ik met mijn broer naar Ame rika, zoals in die periode zovele Ieren de oceaan overstaken m de hoon er rijk te kunnen worden. Dat was in 1928. Het laatste wat mijn vader te gen mjj zei was: „Jongen verraad God nooit." Ik heb hem daarna nooit meer gezien. Eenmaal in Amerika zwierf ik maanden rond zonder wert te kunnen vinden, totdat een kane laan van de kathedraal van New York mjj een baantje gaf als hnln koster. Ik had er nooit aan gedanbt priester te worden maar het wert in de kerk maakte mijn roeping mq wakker. Tijdens mijn studies werd ik ziek, heel ernstig ziek rvf doktoren hadden mij al opgegeven totdat mijn biechtvader hfj fw vorig jaar gestorven, God hebbe ziin ziel een half uur met rnii kwkS praten en mijn geloof wakker ma»k te. Hq zei twee dingen die ik „jl;," zal vergeten. „Bidt, zei hij birtt^ï Maria, want als bemiddelaarster +4 sen God en de mensen is zii tig; Maria kan alles doen wat nïa kan, maar op een andere En ik begon te bidden en waar d» doktoren machteloos stonden hiel Maria mij en ik genas. nieip Op de laatste zondag van ianunri 1942, kort na mijn priesterwijdiuc werd ik mq bewust, dat ik voor deze genezing een schuld bij Maria in te lossen had. Op die zondag werd ik vervuld van het idee de hele wereld ervan te overtuigen, dat de redddnè van de gezinnen ligt in het gebed Tien minuten samen bidden per vier' entwintig uur moet het gezin in staat stellen elke crisis te overwinnen Ik zag een visioen van alle huizen'vol liefde en trouw, geïnspireerd door het genadelevende gebed. En ik wist dat ik dit realiseren kon. De enige moeilijkheid was mijn oversten ervan te overtuigen, dat zij mij vrij moes ten laten in de verwezenlijking van mijn plannen. In juni van 1942 had ik mijn ideeën zover uitgewerkt, dat ik om de permissie van mijn oversten durfde vragen. Die kreeg ik vrijwel onmiddellijk. Ik begon in die oor logsjaren alle soldaten aan het front te vragen brieven naar huis te schrij ven waarin zij hun ouders smeekten tien minuten per dag voor hun vei lige terugkeer te bidden. That beat the drum. Dat sloeg in. Ik besefte, dat ik in dat moment van algemene geloofstwijfel iets zeer concreets had gevonden, een reddingsboei in de vorm van de rozenkrans, waaraan de mensen zich konden vastgrijpen. Van overal in Amerika stroomden de sympathiebetuigingen bij mij binnen. Ik reisde van Noord naar Zuid en van Oost naar West om in alle ker- kenmyn rozenkranskruistocht te prediken. ,P".k er bijna kapot aan en toen besefte lit ,ja j GOj< het katholieke ge loof gebruik kan maken van de mas samedia tot publiciteit zoals de com merciële wereld dat doet. Op 18 mei 1945 kreeg ik mijn eerste nationale half uur over de radio. God zelf moet mij <ne kans geboden hebben, want die aaR, vvas niet alleen Victo- ryday, die het einde van de oorlog in Europa betekende, maar het was ook moederdag. Wat doe je met zo'n programma van een half uur, dat mjj de kans gaf om Maria in het middelpunt van geheel Amerika t® plaatsen? Ik zou de rozenkrans laten bidden. Maar door wie. Ik moest mensen hebben die het hele volk aanspraken en die vond ik in de Sullivans uit Iowa, een braaf gezin waarvan de vijf enige zonen met hetzelfde 8e .rj pedeerde oorlogsschip gesneuveld waren. Dat zou aanslaan. Ik belde ze op en met tranen in hun stem gaven zij hun toestemming. Die buii- livans dat zat goed, maar ik moest nog meer hebben. Waarom Ring Crosby niet, die was geliefd bij het hele volk en ik belde ook hem op. En met zijn fraaie stem zei hij: „Oké father, stuur mij maar wat ff zeggen moet en ik zal het doen Dat zat ook goed, maar ik wou nog meer. Ik wilde Spellman, de aarts bisschop van New York, die was toen nog geen kardinaal. Hem kreeg ik ook en mijn programma weraeen nationaal succes. Het werd het beste genoemd dat die dag in de ether had gehangen. Ik naar Hollywood, want ik wilde niet alleen Bing Crosby, maar ook Lorette Young, Jimmy Durante, James Stuwart, Bob Hope en al die anderen laten voorbidden voor het Amerikaanse volk. m het zelfde jaar contracteerde ik achttien van de bekendste filmsterren. Nu heb ik er vierhonderd onder contract want nog steeds is Wi" „Family theatre" elke week een half uur lang in de ether. Het werkt precies als alle commerciële firma s. Ik breng foed entertainment en aan het slot aarvan zeg ik, in plaats van koop die en die zeep, of dat en dat merk auto, bidt, bidt de rozenkrans, want een gezin dat samen bidt blijft bij een, een biddende wereld is een vre- dige wereld. UUI daarmee begonnen en ga nog steeds door. Amerika heeft nu leren bidden en daarna ben ik buiten de grenzen getrokken, Australië, Engeland. Bel gië, de Philipijnen Zuid-Amerika en nu Spanje. Ik los mijn schuld af aan Maria en meer dan dertien miljoen mensen hebben met mij in het open haar tot haar gebeden. Steeds wor den de volksmenigten groter. Het is een wonder. Mary is omnipotent..." We organisatie van pater Peyton schuwt geen enkel publiciteitsmiddel om het rozenkransgebed te verbrei den. Wjj werken als een leger in de oorlog, zo zegt hjj zelf. „Wij bombar deren eerst de stad waarin wjj gaan werken plat en sturen dan onze In fanterie erin om het terrein te be zetten". Zo'n operatie duurt zes maanden lang en vindt alleen plaats °P verzoek van de bisschop van het betreffende diocees. Om te beginnen worden alle parochiegeestelijken bij een geroepen aan wie de propagan disten van pater Peyton het schema van hun actie uiteen zetten. Dit sche ma is vastgelegd in een ljjvig hand boek dat zo uitvoerig is, dat vergis singen zijn uitgesloten. Daarna wor den alle onderwijzers en leraren bij elkaar getrommeld die eveneens een handleiding krijgen, waarin uitvoerig wordt uiteengezet hoe zij de propa ganda voor de rozenkrans kunnen verwerken in al hun lessen. Gedurende een maand wordt het rozenkransgebed in alle kerken tij dens de preek gepropageerd. Daarna worden er buiten de kerk'in de open lucht een serie films vertoond, die door pater Peyton zelf zijn gemaakt om ook de mensen te trekken die anders niet in de kerk komen. Dan wordt een publiciteitsbom tot ontplof fing gebracht. Radio- en t.v.-pro- gramma's worden opgekocht, dag- en weekbladen worden verzocht pagi na's af te staan, advertenties ver schijnen in de bioscopen en duizen den posters worden overal aange plakt. In de parochies wordt op het zelfde moment een leger vrijwilligers gevormd dat met formulieren huis aan huis gaat en de gezinnen verzoekt om officieel te ondertekenen dat zij tien minuten per dag zullen bid den. Na zes maanden is het diocees klaar gemaakt voor de apotheose van deze actie, een massale rally die hon derdduizenden op de been moet bren gen om in het openbaar saimn te bidden. De organisatie achter dit alles werkt feilloos en maakt gebruik van de meest moderne middelen. De kos ten lopen in de miljoenen die wor den opgebracht door het bedrijfsle ven, dat deze rozenkranspater on voorwaardelijk steunt. In Brazilië bij voorbeeld betalen de Mercedes-auto- mobieifabrieken gedurende drie jaar lang een t.v.-programma van vijf mi nuten per week. In Califomië doet General Tyres hetzelfde. Nog nooit heeft pater Peyton zelf één rozen krans of één prentbriefkaart hoeven te verkopen om aan geld te komen. Hij wil dit ook niet. De Heilige Maagd zorgt voor alles. ÉÉÉfe De motor van deze rozenkrans kruistocht is het tegenovergestelde van een harde zakenman. Deze Amerikaanse Ier is een weemoedig man die hulpeloos ontroerd lijkt door zjjn eigen succes. Bij elke massabij eenkomst rollen de tranen over zijn wangen en zelfs tijdens het inter view bljjft hjj zijn gevoelens nauwe lijks meester. Ik vraag hem of de besprekingen tjjdens het Vaticaans Concilie over de plaats van Maria in de kerk enige invloed uitoefenen op zijn kruistocht. Het lijkt alsof deze vraag hem niet raakt. Ik heb acht brieven van de laatste drie pausen gehad zegt hij. Daar zjjn natuurlijk fotocopieën van voorradig. Het zijn brieven van lof en van instemming. Op een vraag of hij bereid is een rally te organiseren om samen met andere christenen te bidden, kijkt hij rnjj onthutst aan en zegt: „Als God het wil zal ik het doen, maar ik heb er nu nog niet aan gedacht." Hij kent Billy Gra ham, de Amerikaanse dominee die soortgelijke massabijeenkomsten houdt en dezelfde publiciteitsmidde- len gebruikt voor de verbreiding van het Christendom. Billy Graham heeft pater Peyton wel eens gevraagd om samen iets met hem te ondernemen, zegt mij een medewerker, maar wij zijn daar natuurlijk niet op ingegaan. En hü gaat verder: „de grootste moeilijkheid is dat de andere Chris tenen met ons samen niet het Ave Maria willen bidden maar wel het Paternoster. Maar pater Peyton voelt het als eei verraad aan Maria om de rozenkrans als basis van zijn kruistocht te laten vallen." „I hope to die soon", zegt pater Peyton tegen mij. Ik hoop spoedig te sterven, er zijn vele mensen die mij nu al zesenzeventig jaar geven, ter wijl ik er pas zesenvijftig ben. Zijn stem stokt en in deze woorden ligt een grote tragiek verborgen. „Ik hoop te sterven zodra Maria meent dat ik mijn schuld aan haar heb af betaald, ik ben een weerloos instru ment waardoor de hemel zijn gena- degolven over de wereld zendt. Denk niet dat mijn eerste doel die grote massabijeenkomsten is, en dat ik al leen maar miljoenen mensen op de been wil brengen. Ik wil de gezinnen doordringen van de noodzaak van ge bed. Een vader die samen met zijn gezin gebeden heeft pleegt daarna geen ontrouw, maakt geen ruzie, be drinkt zich niet, want hij leeft meer samen met zijn gezin als hij enkele minuten met vrouw en kinderen op zijn knieën heeft gezeten." Op zulke momenten wordt de ontroering pater Peyton te machtig. Terwijl hij dit zegt glijdt zijn rozen krans voortdurend door zijn vingers. Hij verslijt er één per maand. „Die gebedssnoer is mijn leven." Vanuit Spanje hoopt hij zijn kruistocht over de rest van Europa te kunnen voort zetten. Hij zou graag uitgenodigd wil len worden door Italië en door Frank rijk om het rozenkransgebed ook daar te propageren. Maar hij heeft nog geen concrete uitnodiging van Ita liaanse en Franse bisdommen ontvan gen. „I hope to die soon" zegt hij weer, „Bring my message to Holland", breng mijn boodschap over aan Ne derland. Tranen vullen de ogen van deze overgevoelige reus. om mensen tot bidden te krijgen, moet je een duidelijke vorm van gebed voorstellen. Een vorm die zó is. dat iedereen hem kan „han teren" en die van de andere kant toch ruimte biedt tot persoonlijke bezinning. Het ligt voor de hand dat deze pater de rozenkrans daarvoor heeft gekozen. Maar met die keuze kwam hij ook terecht in een be perktheid, die er oorzaak van is, dat hij in bepaalde landen en in bepaalde kringen nooit toegang zal krijgen. Dat ligt nog niet eens aan het rozenkransgebed zelf. Daarin kan men immers goed en oprecht ver wijlen bij de dingen van de Heer. De moeilijkheid zit in de manier, waarop die rozenkrans in het ver leden eenzijdig gebruikt is. Dat geeft het gebed een odium, waaraan ook pater Peyton niet kan ontko men. Ik bedoel een eenzijdig be nadrukken van het vragen om gun sten, van het rekenen op de „al machtige" bemiddeling van Ma ria bij noodgevallen. Ik ontken dus niet de mogelijkheid van die be middeling. Ik stel alleen maar, dat daar eenzijdig de nadruk op is ko men te liggen. Een appèl op de massa om elke dag die rozenkrans te bidden kan niet ontkomen aan een nog grotere benadrukking van die eenzijdigheid. En dat is op zich zelf fout, nog helemaal afgezien van de onmogelijkheid om in een mariale gebedactie samen te zijn met niet-katholieke christenen. Pater Peyton verkondigt een te na ïeve leer over Maria's voorspraak. De uitspraak: „Maria kan alles doen wat God kan, maar op een andere manier" is natuurlijk gevaarlijk en ook onjuist. Hij werkt verder een wijze van bidden in de hand, die te sterk gericht is op de gebedsver horing, waardoor wij dus wel wat twijfelen aan de geweldige invloed die er van uit zou gaan: „Hen mi nuten bidden zal elke crisis over winnen". Je zou willen dat zoiets mogelijk was voor een concrete gebedsvorm, die niet deze bezwaren had. Ik vind de uiting van onmacht van pater Peyton ten aanzien van de suggestie om met een figuur als Billy Graham of in het algemeen met niet katholieke christenen sa men te werken, heel triest. Zoals u dus merkt gaan mijn be zwaren helemaal niet uit naar het publiciteitskarakter van pater Peytons actie. Ik had al veel eer der gehoord van dat radio-pro gramma, maar wist er het fijne nut van. Ik denk, dat het gewoon goed is zoiets te doen. Je moet na tuurlijk enorm kritisch blijven op dat je niet de demagogische, onop rechte facetten van de reclame laat doorwerken in de boodschap die je moet verkondigen. Maar daar kan voor gezorgd worden. Ik ken ook een heel concreet en belangrijk object voor zo'n verkondi ging met alle middelen van de mo derne publiciteit: de nood in de wereld en in de kerken. Wat daar nu aan gebeurt is goed, maar veel te weinig gecoördineerd en lang niet „hard genoeg". Ik denk dat een gezamenlijke aanpak van dat object, door alle kerken in Neder land, via de machtige publiciteits media, die ze bezitten, een wonder zou verwekken. Maar er schijnen te veel bezwa ren te zijn. Ik begrijp het niet zo goed. We kunnen van alles: een dorp in één dag; een song-festival met honderd miljoen kijkers; re portages uit alle delen van de we reld in de kortst mogelijke tijd, en zovoorts, enzovoorts. Maar dit kan nog niet. Als je probeert uit te zoe ken waarom niet word je er hele maal verdrietig van. D. COPPES (Advertentie) 300.000 kinderen leven angstig In de riolen van de grote steden In Zuld-Amerlka. Helpt het kind In zijn schreeuwende noodl Bij 6torting vanaf f25,— ontvangt U deza aangrijpende litho van Aart van Dobben- burgh of langspeelplaat van het koor van de Jongensstad, waar kinderen liefde ont vangen door Uw hulp. Stichting Swltzar'a Jongensstad, Braslli Secr.: Vijverhoef 54. Amsterdam-Zuid 2, Postgiro 559955. APELDOORN, 27 maart Zonder officieel vertoon is gisteren in het dorp Beekbergen de eerste Bogaerswo ning in gebruik genomen. Men had de bloemen, die bij plechtigheden plegen te worden uitgereikt al besteld, maar de eigenaar bleek een onverbeterlijk klandestien-bouwer en zodoende ging te elfder uur het feest niet door. In de eerste Bogaerswoning zou ie mand komen te wonen, die tot nu toe gehuisvest was in een door hem klan- destien gebouwde noodwoning. Naast zijn nieuwe woning had hij klandesüen een garage laten bouwen. De klap op de vuurpijl kwam evenwel toen donder dag ambtenaren van de dienst gemeen tewerken met hem wilden afspreken dat hij zijn noodwoning zo spoedig mo gel\jk zou afbreken. Op dat moment stopte voor het nieuwe Bogaers-hui» een trekker met oplegger. Even later werd een barak van forse afmetingen afgeladen. Deze zou een plaats krijgen m de tuin en dienst doen als volière. Een vergunning was er niet voor afge geven. Het was de druppel die de em mer deed overlopen. Voor de gemeen te Apeldoorn was dat het sein om de bloemen af te bestellen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 11