Graag gezien op de beeldbuis Entree: 1000gulden Contributie Hebt u dat gelezen Wassenaars kasteel trefpunt voor uitgelezen gezelschap Restauratie Noodlanding Snobisme Het valt niet mee DE jaren van nieuwsjagen en trekken door de wereld heb ben hem getekend. De vou wen in zijn overigens innemend ge zicht zijn scherper geworden en zijn vlasblond haar dun op de schedel. Maar de ogen van Nico van Vliet staan viever dan ooit en het is hem aan te zien, dat hij bezeten is van zijn vakjagen op SINDS enkele weken is het Wassenaarse kasteel De Wittenburg officieel open voor de Club of the Royal Nether lands. Dit is zo ongeveer de rneest exclusieve club van het tand, en niet alleen vanwege de naam of vanwege de royale be huizing, maar meer om andere redenen. En daarvan is van fi nanciële aard. Aan entree-geld moet een lid namelijk duizend gulden neertellen en de jaarlijkse contributie bedraagt vijfhonderd gulden. Daarvoor krijgen zij de mogelijkheid om in een stijlvolle omgeving hun gasten te ontvan gen en contact te hebben met be langrijke Nederlanders en buiten landers. De club is namelijk niet zomaar een sociëteit, om een borreltje te gaan drinken en een hapje te eten, de club heeft een FUNCTIE. nieuwsstunts brengen op het beeldscherm en applaus oogsten van een dankbaar publiek, dat de ze interessante en plezierige show reporter altijd graag op de beeld buis ziet. NICO VAN VLIET graag gezien Het ziet er naar uit dat het on derzoek van de club niet de naam van Cornelis de Witt uit het verle den zal opgraven. Maar daarom niet getreurd. Het clubhuis houdt nog genoeg exclu sieve dingen over. JAN HEEMSKERK. Nico van Vliet meraman Didier van Koekenberg op onze kamer in Havana te wachten op een seintje van de Cubaanse veilig heidsdienst. We wilden een interview met Fidel Castro. Opeens stond de ge baarde premier persoonlijk in onze ka mer. Twee uur lang heb ik met hem gesproken en je kunt je voorstellen, dat dit „Ooggetuige"- verslag mij erg veel plezier heeft gedaan. Er zijn echter meer groten der aarde, met wie Nico van Vliet oog in oog heeft gestaan. President Soekarno van Indonesië ont ving de voortvarende N.C.R.V.-er in zijn maken en dat is ee.n verdienste op zich zelf. De letterlijk en figuurlijk grote Aden auer van West-Duitsland ontving Nico eens op zijn verjaardagsfeest en stond Nico van Vliet tijdens een spectacu laire uitzending met olifanten. DE directeur van de ver eniging tot behoud van na tuurmonumenten in Neder land heeft onlangs verklaard: „laat goed tot het Nederlandse volk doordringen, dat we bezig zijn met het houden van een uit verkoop van de stilte". Toen ifc dit las klonk uit de radio in de huiskamer de Letkiss als ach ter gr ond-muziek van het kran- tenieuws over bombardementen op Noord-Vietnam en een reeks van dodelijke ongevallen tijdens het weekend. Op de zolderver dieping werd een plaat met tie- nermuziek zó geforceerd, dat de blikken afgekeurd vlees in Utrecht ik las onverstoorbaar door er van rammelden. En bij de buren oefende een kleine meid met „boer daar ligt een kip in 't water" als geruststel lende begeleiding van Tom Poes en de vuursalamanderwaar voor de krant mijn aandacht heeft gewonnen. Dan viel er ineens een ctilte. De Letkiss was uitgedanst, de tieners waren voor een wijle af geknapt en de kast van de piano bij de buren bleef na een dreun van welbehagen in ruste. Zijn wij bezig met de uitver koop van de stilte? Wandel eens op een zondag om r.es uur in de lentemorgen door de hoofd straat van een grote stad. Geen motorengeweid, geen krassende remmen, geen lallende nozems, zelfs geen voetengeschuifel. Zo kunt u nog leven in de natuur, zegt de vereniging van hetmonu- mentenbehouden daarom heb ben we poop drie miljoen vap dat schaarse artikel voor u ge kocht. Louis Davids, die de kracht van de elektrische gitaar nooit gekend heeft, lokte ons in zijn liedjes naar buiten, waar ie vogeltjes fluiten. Let u eens op die vogels in de komende weken. Als de dageraad nog maar nauwelijks merkbaar is, begint het hoge gefluit, gekir en getril. Goed, de stilte van de naderende morgen wordt er door verstoord, maar deze storing is wellicht beter te verdragen dan de absolute stilte. Die maakt ons zenuwachtig, zoals een patiënt die geen verdovend medicijn meer in huis heeft. Wij houden een uitverkoop van de stilte. Men mag dus ver onderstellen, dat de fabrieksar beider in een lawaai-onderne- ming geen geluid meer kan ho ren als hij zijn kaart in de rin kelende stempelklok heeft ge stopt. Kom, kom! Nauwelijks is hij thuis of de radio en korte tijd later de t.v. gaat aan. Da's een heel ander lawaai zegt hij geruststellend, en wat moet je nou met stilte? Ik her inner mij uit mijn jeugd avon den thuis, die ik, als jongste, stierlijk vervelend vond. Drie van de huisgenoten lazen een boek, pa zat uren zwijgend te schaken met een huisviend, de oud-hollandse klok tikte de se conden en er ontstond een toe stand als iemand het waagde wat demonstratief te niezen. Er is wel heel wat veranderd. Tafereel op zondagmorgen elf uur dertig: de fluitketel in de keuken blaast als een oorlogs sirene stoom af en niemand doet er wat aan. De elektrische koffiemolen verplettert de har de bonen met het geluid van een straaljager. In de hoek van de kamer speelt een der jongens met een moderne speelgoed-auto voorzien van ziekenauto-sig naal. De nieuwste schlager klinkt uit de radio en de buren hebben de Beatles op de koffie. Buiten dendert een bus voorbij, die de fundamenten van het huis doet trillen. Uitverkoop van de stilte! Er mauwt een kat klaqelijk, om dat hij in maart teleurgesteld werd. In de lucht passeert de lijndienst naar Londen met loei ende motoren. Buurman van de achterkant maait net eerste gras met zijn elektrische maai- machine. En nergens is de bange benauwende stilte PHILIP LANGERAK rand van de bak buiten mijn gezichts veld. Ik was nog niet behendig genoeg. Dat bleek duidelijk. De fiches voor mij verdwenen, ondanks mijn gema tigde inzetten, als sneeuw voor de zon. Berustend zette ik de iaatsten in. Op dezelfde plaats waarop ook een veel fortuinlijker buurman gokte. „Rien ne va plus", riep de bouleur. En toen ik al aanstalten maakte om op te staan schoof hij me glimlachend een stapeltje fiches toe. Minder dan waar mee ik was begonnen. Maar ik ben er haastig mee weggelopen". JAN VAN HOOP. zwanen glijden standsbewust door de gracht. i „De mogelijkheid", zegt het bestuur. niet zover terug. In 1899 werd het ge bouwd door een familie Speelman. Daar na heeft het onder meer huisvesting ge boden aan Duitse soldaten en Canadese. Een jaar of tien stond het na die militai re periode onbewoond als een onweer staanbaar object voor de Wassenaarse jeugd, die er roofriddertje speelde ,en voor het weer. Afbraak, door de gemeen te Wassenaar dreigde. Maar de gemeen telijke plannen om op het terrein enkele flatgebouwen neer te zetten gingen niet door toen de Club of the Royal Nether lands ten tonele verscheen. Uit de niet geringe geldmiddelen kocht „Exploitatiemaatschappij De Wittenburg" voor acht ton het huis plus een hectare grond en ging aan het restaureren. De bedragen die tot nu toe hieraan besteed zijn liggen in nevelen gehuld, maar er is gefluis terd dat het al enkele miljoenen zijn. En nu is alleen nog maar de parterre gedaan. Aan de andere verdiepingen en het omliggende terrein is men bezig. Het dient gezegd dat de parterre er magnifiek uitziet met de kostbare en sfeervolle inrichting. In de vestibule v Op eenonopvallende plaats hangt „tot concentratie van nationale en inter- een echte Rembrandt voorstellende natmnalck ™„1 1-.1nMn.KMlr i no nationale personen zal er belangrijk toe bijdragen de contacten voor het Neder landse economische leven te bestendi gen en uij te breiden". De nationale en internationale personen in kwestie zul- 'en worden gerecruteerd uit industrie, nantlel, scheepvaart, corps diplomati que en corps consulaire, regering, over- neiü, cultuur, wetenschap e.d. Voorlopig uilen niet meer dan driehonderd promi- vi4«.enUoe kuT1nen treden en later zal ziiinhonderd het absolute maximum i.id °m beslotenheid te waarborgen. Wor .^brdt men na uitnodiging. Daarbij van uiteraard de financiële status "e betrokkene in het oog gehouden. ^?menteel telt de club al meer dan kom leden- Een belangrijk deel is af- js m®tig uit scheepvaartkringen en dat <jalnj verwonderlijk als men bedenkt Jzn h voorzitter (Phs. van Omme™" p Drahh et' en de vice-voorzitter De Wittenburg6 Mij HavenweFken' Onl O ff n» 1, .i koning Saul. staat een fraaie klok van Gerrit.ter Voo- ren uit Amsterdam, die op majestueuze wijze seconden verleden tijd maakt. In de hal komt men voor het eerst het ciud- wapen tegen, boven een der zalen: Twee gouden leeuwen aan weerszijden van een andere leeuw en een kasteel poort, het geheel torst een gouden kroon. Onder dit wapen de spreuk Auda- cia - Amicitia - Fides, drie eigenschap pen die de ontwerpers, naar we mogen aannemen, als karakteristiek voor de leden van de club willen zien: Stoutmoe digheid - Vriendschap - Vertrouwen. De portier heeft wapen plus spreuk op de linkerborst van zijn uniformjasje, bo ven het rode vest. Het staat op het zilve ren koffiekannetje, het suikerpotje, de tientallen asbakjes, de kopjes en schotel tjes, overal. Er is een restaurant en een bar, er zijn drie vergaderzalen, twee restaurants en een bar voor de privé parties, recepties e.d. van de leden. De bedrijfsleider noemt de gang van zaken sinds de ope ning „gunstig". En dat wil zonder twij fel zeggen dat er al de nodige parties geweest zijn. Denkt nu niet, dat N.C.R.V.-reporter Nico van Vliet het prototype is van een keiharde nieuwsjarer met brede schou ders en overweldigende manieren. Hij is eigenlijk een verlegen man en hij komt er eerlijk voor uit, dat hij vaak enorm veel barrières in zijn innerlijk moet overwinnen om tot zijn doel te ge- raken. Maar juist deze eigenschap doet bepaald charmant aan en geen wonder dan ook, dat de vrouwelijke kijkers van de televisie hem bijzonder graag mogen.; Zijn wijze van kijken, zijn soms aarze lende verlegen opmerkingen^ zijn kleine foutjes en versprekingen. tijdens inter- vieuws, geven hem precies dat mense lijke waaraan de teevee zo'n, behoefte heeft. „Ik ben verlegen .waarom zou ik dat i ontkennen," zegt hij. „Ik moet vaak me- zelf geweld aan doen om een gesprek te beginnen met een „slachtoffer". Popula riteit is een raar ding. Soms lastig, soms fijn. Je kunt er echter in mijn vak met buiten. De mensen moeten je kennen en je werk waarderen." De zeven en dertigjarige Nico, die een woonboot in Vreeland heeft en in zijn vrije uren over de plassen dwaalt, heeft heel wat aparte avonturen achter de rug. Geen enkel werelddeel is hem onbekend en wat aarzelend vertelt hij over het hachelijke vliegtochtje over de Oceaan, waarbij het toestel een noodlanding moest maken op een geheime vliegbasis in Amerika. „Het hydraulische systeem van de straalreus werkte plotseling niet meer. De stewardess waarschuwde de passa giers', dat het een moeilijke landing zou worden en we moesten het hoofd op de knieën en kussens in de rug af wachten wat er zou gebeuren. De minu ten kropen om terwijl het toestel lang zaam daalde. Naast mij zat een oudere dame uit Hawai. Zij vertelde mij fluis terend haar hele levensgeschiedenis. De vrouw was er van overtuigd, dat het onze laatste vlucht zou zijn. Ik geloofde ech ter in het leven en ik kreeg gelijk De noodlanding lukte en we hebben har telijk geapplaudiseerd voor de beman ning .Jammer genoeg mocht ik niet hot vliegtuig uit vanwege die geheime ba sis maar later heb ik ruimschoots mijn portie avontuur terug gekregen tijdens het bezoek aan Cuba," lacht Nico en zijn lichte ogen gaan glimmen van plezier wanneer hij zich de ontmoeting met Ei- del Castro weer voor de geest haalt. paleis en stond hem een langdurig exclu sief interview toe. Recht op de man af en niet flemerig of onderdanig waren de vragen die Nico op „Boeng" afvuurde. De prestaties van deze nieuwsjager („ben steeds doodnerveus tot in de eerste mi nuut van de uitzending") worden in wijde kring erkend en zijn actuele reisversla gen behoren, tot de beste die de televisie brengt. De krachtige, heldere en vooral beschaafde stem van Nico van Vliet is vertrouwd geworden en zijn naam een begrip. Hij heeft het vermogen om zelfs van een saai gebeuren iets levendigs te hem een exclusief en ongezouten inter view toe. Zo reist deze altijd bezige re porter de globe af. Het ene ogenblik zien we hem met astrakanbontmuts op het scherm ergens in Siberië, dan weer laat hij zich in tropenpak in een kano de Suriname-rivier afzakken om in de bin nenlanden de bosnegers te bezoeken. In Bali beklom hij een vuurspuwende berg om de armsten der armen te zien en te spreken. Nico van Vliet is op de brand punten ivan onze wereld te vinden en zo'n leven van jagen en spanning gaat nie-t in de kouwe kleren zitten. Zoals ik in het begin van dit artikel al zei: het heeft Nico van Vliet getekend en hij ziet er ouder uit dan hij is. Maar ja, dat zijn de consequenties, die hij graag aanvaardt, want aan de andere kant leeft hij dubbel. WILKO A. G. M. BERGMANS De vertrekken zijn kostbaar ingericht. Veel schilderijen, antieke meubelen, zware fauteuils, muren en vloeren duur bekleed. „Waarom zoveel pluche?", zegt de heer Drabbe, „wel dat is wel overwogen gebeurd. We kunnen dit slechts exploiteren als we hier met ge mengde gezelschappen komen, met (goedgeklede) vrouwen, voor cocktail- parties e.d." Daarom dus zoveel luxe, compleet met een echte Rembrandt (ko ning Saul). Deze koning Saul hangt ove rigens op een verre van opvallende plaats. Is dat snobisme? Of juist niet? Als ergens de nadruk op wordt gelegd door het bestuur dan is het dat geen en- „Het was een heerlijk toppunt in mijn loopbaan. Dagenlang zat ik al met ca- rumoer om kansspelen (Vervolg van pagina 1) nen leren", zegt casino-exploitant Pas Wat niet wil zeggen dat wij er op uit zijn de spelers, die dat. kunstje niet kunnen of willen leren, te ruine ren. T/n u voorzitter ,Phs. van Ommeren P. et' en dp vice-voorzitter J. G. 'erken. o!Tioop^ifn jUrg is dan- 00k een uitgelezen Sï;ei<1 ?m na bijvoorbeeld een te- bieden gasten een etentje aan te Het kasteel staat midden in een veer tien hectare groot park. Het park is vrij toegankelijk voor wandelaars. Het ver- keersrumoer van de drukke Rijksstraat weg is vanaf het bordes van het kasteel nog maar als een flauw gezoem te ho ren, door goede oren tenminste. Het ter rein dat bij De Wittenburg hoort is met gaas van het wandelpark afgescheiden. Bij het stukje clubgrond hoort ook een vijver, waarin enkele zwanen standbe- wust voortglijden, even deftig als de da mes en heren die door de gangen van het kasteel schrijden. De geschiedenis van het gebouw loopt kele snobistische gedachte ten grond slag ligt aan de club zelf, de lidmaat schapsbepalingen, de omgeving, de in richting. Het is gewoon een „noodzake lijke entourage". Het zal dan ook met als een klap voor. het prestige opgevat mogen worden als zal blijken dat de club ten onrechte aan neemt dat de beroemde Cornells de Witt ooit op het landgoed heeft gewoond. Bur gemeester Geertsema van Wassenaar- heeft bij de opening de club uitgedaagd dit te bewijzen en de voorzitter heeft een onderzoek toegezegd. De burge meester schijnt vrij sterk te staan in zijn bewering dat het niet zo is. „Voor de oorlog deed dat praatje ook al" de ronde", aldus de heer P. Zonne veld, gemeente-ambtenaar met uitge breide historische kennis over deze du re gemeente. „Er zijn totaal geen aan wijzingen dat de familie De Wit.t hier ooit heeft gewoond. En het is uitermate on waarschijnlijk dat wij daar niets van zou-1 den weten. Van alle mogelijke onbelang rijke mensen zijn wèl gegevens be kend". „Er is een theorie over dè naam Wit tenburg. namelijk dat die van Wilten- burg afkomstig is. Omstreeks 1850 woon de op dat terrein ene Schiffer van Bleis- wijk, die getrouwd was met Suzanne de Wilt.' Volgens de theorie heeft hij de plaats naar haar Wiltenburg genoemd. Voor die tijd heette het daar Het Grote Hoefijzer en onder die naam kwam het1 ook op de kaart voor". Als ze steeds verliezen komen ze trou wens toch wel naar me -toe om zich dat te laten uitleggen. Daartoe ben Ik altijd bereid. Op onze wekelijkse gala-avond, vrijdags, geef ik zelfs of ficieel voorlichting in kansberekenng" Ook aan mij heeft de heer Pas uit gelegd op welke wijze lk het best een aanslag kan plegen »P de miljoenen van de heer Caransa. Daarvoor is het nodig de ogen te richten op de speel- ciltnder met de vijftig kleurige, ge nummerde vakjes, die ronddraait met een snelheid can tweeëntwintig om wentelingen per minuut. Aan die gro te speelcilinder is met een cardanasje een kleinere schijf verbonden, waarop de metalen kogel wordt aangevoerd. Beide schijven draaien ten opzichte van elkaar altijd met een vaste om loopsnelheid. Slechts het moment waarop de spelleider (bouleur) beide schijven koppelt is bepalend voor het nummer waarop het kogeje via- een verbindend gootje in de speelcilinder terecht komt. Dat nummer kan men bepalen door een vast orlënterings- punt op de toevoerschijf te nemen en als he; balltje daar passeert razend snel naar het passerende nummer van de speelcilinder te kijken. Eenmaal de afwijking waarnemen en het for- t.iyn van Caransa lacht u toe. Hot lijkt eenvoudig. Maar de prak rijk is voor Caransa gelukkig anders. De goede waarneming vergt nog al wat ervaring en bovendien is een goede plaats om waar te ne men erg belangrijk. Ik kijk naar de blasé kijkende mannen en de duur geklede vrouwen aan de speeltafel. Er zijn er naar weinig die hun kan sen echt proberen te berekenen, die echt behendig willen zijn. Zij volgen en bepaald systeem of zij gokken, omdat zij zich nie+ willen inspannen hun kans te berekenen. Eenzelfde indruk kreeg ik in het hotel West-End in Loosdmecth.t waar hot Duitse spel „Delphi" wordt ge speeld, im ons land ook wel „spel vierentwintig" of „spel twaalf' ge noemd, naar het aantal nummers op de schijf. Het wijkt in eoverre van Satunne af, dat het balletje niot me chanisch maar door de spelleider met de hand in een stilstaande glad resle- pein bak wordt geworpen. Al naar ge lang de kracht waarmee de spellei der dat d'oet. blijft het balletje enige tijd tegen de bovenrand van de bak rondidraafetk Als de omtreksnelheid geringer wordt, rolt bet naar beneden in de (stilstaande) genummerde schijf Als het balletje los komt van de bovenrand is zijn ontreksnelheid altijd gelijk. Daar staat de wet van de zwaartekracht borg voor. Maar dat moment is dan ook het enige exacte gegeven dat men heeft en waar men mee moet werken. Met enige erva ring is het echter mogelijk vooruit vast te stellen op welk nummer het balletje zal belanden. „Dat zouden wij ook wel voor de rechter willen aantonen", zei men m Loosdrechit. Misschien komt die kans als de justitie weet waair de heer Ca ransa uiteindelijk zal belanden. Maar ergens lijkt het natuurlijk onbegonnen werk voor de justitie om vor elk kans- of behendigheidsspel dat een weinig van Satume afwijkt een nieuw proces te voeren. Dan is het eind zoek De oplossing ligt mogelijk in de ge dachte die Saiturne-exploitant J. J. Pas, daarover heeft: „de regering moet hier ingrijpen. Zij moet kanali seren" en bijvoorbeed net als in Zwit serland een aantal plaatsen aanwijzen waar gespeeld kan worden". Voorlopig hebben wij Nederlanders echter vrij spel. En daar heb ook ik dankbaar gebruik van gemaakt. In Loosdrecht speelde ik „Delphi", want aan de Saturne-tafcl heb ik al eens gezeten. Nu ben ik geen echte gokker. I In de voetbaltoto speel ik bijvoorbeeld j nooit. Toen ik dan ook vijfentwintig gulden in die glanzende fiches had omgezet, bleef ik nog zeker twee uur rondkijken. Eerst naar hoe anderen hun kansen berekenden. Maar veel houvast bood dat niet. Want de mees ten gokten. En ik wilde behendig zjjn. Daarom volgde ik het balletje inten- i sief. Als het ding loskwam van de bovenrand keek ik naar het nummer direct daar onder op de schijf en no teerde de afwijking. Na langdurige controle was ik zeker van mijn zaak. Maar aan de tafel gezeten viel dat bar tegen. Niet altijd was Het moment van loskomen van het balletje duide lijk te zien. De ene keer boog zich een gokker, die kennelijk geen interes se had voor de loop van het balletje, In mijn gezichtsveld. Een andere keer lag het b erekeningspunt net onder de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 27