Vergeleken met andere bijbelstof Gelukkiger i Slecht gekleed Eerst actrice Nieuwe Don Camillo V Optimistisch Geen risico Rita Hayworth PLUS 2 APRIL liVoii 4 vaUen kasteel bij het dorpje Te- poztlan. Jeanne Moreau nam stuk jes vlees van haar bord en wierp die naar de loslopende honden. Haar gezicht was sombei; en de felle zon deed de donkere kringen van vermoeidheid onder haar ogen nog scherper uitkomen. Als ze in de spiegel kijkt, staren 37 jaren haar aan. Het is een gezicht, dat; op bepaalde ogenblikken bijna le lijk is. Maar er straalt ook schoon heid vanaf. De droeve schoonheid van een vrouw, die veel zorgen heeft gekend en vaak heeft ge weend. Een groots gelaat. lllllllllllllllllll! JOHN Huston heeft het ver-1 vertrokken. Alleen de dieren zijn schrikkelijk moeilijk. Na tien er nog. En natuurlijk Noë, een rol maanden de regie gevoerd die wordt gespeeld en volgens te hebben over zijn drie-en-een- deskundigen prachtig gespeeld half uur durende film-epos „The door John Huston zelf. Bible" is hij eindelijk toegekomen zöver Jfien te krijgen, dat ze ark binnenwandelen. Twee aan twee. Hoewel de film slechts de eerste dertig van de in totaal 1.300 bladzijden van de bijbel in beeld brengt, heeft hij al wat problemen dat van de schepping. Maar in ver-i We zaten aldus vervolgt de Britse filmjournalist Peter Evans zijn verleden week op deze pagina verschenen verslag over zijn bezoek aan het Mexicaan se Cuautla onder bomen aan klaptafeltjes, niet ver van een ver- COUNT BASIE. In de nieuwe col lectie jazz-LP's van de laatste weken valt op de herpersing van het Roulette-album „The Ato mic Mr. Basie" (met composities en arrangementen van Neal Hefti), het tweede album in de serie „Thelonious Monk in Euro pe"; de verrassend sterke mu ziek die voorkomt op de platen van het Vee Jay-label (door mensen als Wynton Kelly, Wal ter Perkins, Wayne Shorter en Frank Strozier); de naar Euro pese maatstaven gemeten voor treffelijke jazz op de CBS-lang- spelervanhetDuitseJoki Freund- sextet en last but not least de opmerkelijke come back van pianist John Lewis op de Atlan- tic-LP „Essence". Voorts ver scheen in de Jazz-expres-serie van Philips een 45-toerenplaatje van Rita Reys waarop zij o,a. de fraaie Bill Evans-compositie „Waltz for Debby" zingt. AMER!KANEN LANC65RDEN BEMANDE TWEE TRAPS RAKET AMERIKANEN LANCEERDEN. BEMANDE TWEE TRAPS RAKET John Huston als de kardi naal-aartsbisschop Glen- non van Boston in Otto Premingers film, dinaal". ,De Kar- Jeanne Moreau js een van Frankrijks beste actrices. Maar ze is meer. Haar rollen in films als ,.Les Amants'' en „Les Liaisons dangereuses" hebben haar tot de meest besproken actrice in de we reld van de film gemaakt. Hier, in Me xico, treedt ze voor het eerst samen op met Brigitte Bardot, een heel ander soort vrouw, die op een heel andere wijze boeit. Dit is misschien wel de voornaamste reden, waarom ze het zo uitstekend met elkaar kunnen vinden. Jeanne werpt het laatste stukje vlees van haar bord naar de honden die erom beginnen te vechten. We staan op en wandelen terug naar haar caravan. ..Vindt u niet", zegt ze, „dat er een waas van dood en bloed en tragedie over dit land hangt? Het intrigeert me op een vreemde manier". Ondanks de felle stralen van de zon huivert ze even. We gaan op het trapje van haar caravan zitten, wachtend tot de regisseur, Louis Malle, haar zal roe pen voor de volgende scène in zijn film ..Viva Maria", het verhaal van twee varit--sterren rond de eeuwwisseling. Voor John Huston was de schepping maar 'n peuleschil TEN aan het moeilijkste deel. Hij moet Bewonderaars van deze ruwereus zul- v -n j j- 'en zich ongetwijfeld zijn optreden her- 300 verschillende soorten dieren mneren in de film The Cardinal". Het moeilijker dan alles, wat tot nog toe - 'n in1 heb' gedaan", merkt hij op. Maar het ergste van alles is me in Egypte over- I dieren omgaan. In de paradijs-scène, I waarin Adam alle dieren namen geeft, j wilde Huston, dat de acteur die de eerste mens speelt, naar een panter zou toegaan, zijn hand op de kop van het dier leggen en zeggen: „Ik noem u I panter". Michael Parks, een vroegere Perry Mason-acteur, die de rol van Adam speelde, zei: „U bent gek". Dus i deed Huston het hem voor. Hij aaide de panter net zo lang, tot hij op zijn rug ging liggen spinnen". Na deze onderbreking zet Huston het gesprek weer voort. Hij heeft een heel klein petje op en draagt een enorme sportjas. („Lk wist direct, dat hij een genie was", heeft Marilyn Monroe eens van hem gezegd, „omdat hij zo slecht gekleed was"). Peter Evans vraagt haar naar de sfeer van droefheid, die haar schijnt te omringen. Ze glimlacht. „Ik ben op 37- jarige leeftijd heel wat gelukkiger dan toen ik 30 was. Ik denk, dat dat hoofd zakelijk komt door twee belangrijke ge beurtenissen, die zich in mijn leven hebben afgespeeld, nadat ik 30 was. Gebeurtenissen, die mijn hele denken en levenshouding hebben veranderd. De ene was het ongeluk, waarbij mijn zoon ernstig werd gewond. Het was een won der, dat hij er het leven afbracht. De andere was de dood van een heel goede vriend, een schrijver. Ik had dergelijke dingen nog nooit meegemaakt. De na bijheid van de dood laat zich heel sterk voelen. Ik begon meer van het leven te houden, of beter: me er aan vast te klampen. Ik begon me voor het eerst hartstochtelijk op het leven te verheu gen. Dat had zelfs zijn weerslag op mijn werk. Nu acteer ik met een inten siteit, die ik vroeger maar zelden voel de". Als ze spreekt, kijkt Jeanne Moreau iemand recht in de ogen, vorsend naar een reactie. Het is een soort oogopslag, die men zelden bij vrouwen aantreft. Haar ogen zijn bruin en lachen, hoewei de rest van haar gezicht er geen deel aan heeft. ,.Elke scène in deze film is tienmaal de was een van de weinige goede dingen een overigens ni«t zo er6 goede film. Toen hij er mee klaar was, bekende hij: „Ik heb er alleen maar in gespeeld, omdat ik meende, dat acteren misschien een goede afwisseling zou zijn van het regisseren. En dat was hetook. Maar ik doe het vast niet meer. Teksten uit j;„„ je hoofd leren is eigenlijk een dwaze onlangs woedde er Qovendien manier om je tUd zoek te brengen als een brand moeten oplossen, voor- je boven de vijftien bent". gelijkmg met de moeite, die het hem Noë in zijn eigen film spelen? „Wel. kost om een stel Watoesi-runderen dat zal ik u precies vertellen", legt hij n a i i znn bezoeker uit. staande op de met stro netjes naast elkaar te laten lopen, J bedekte bodem van de 150 voet lange is de hele schepping een peule- ark. „Het worden moeilijke scènes. Noë schilletje geweest. Eigenlijk heeft g&jTS? alleen het optreden van de slang in dieren kunnen omgaan. En dat kan ik. de Hof van Eden hem nog hoofd-.r'CT'ÊfT brekens gekost. Want de komngs- weest sinds ik een kind was. Ik kan slang, die daarvoor speciaal was uitstekend met dieren opschieten. En ju geloof maar. dat ik dat nodig heb, om geïmporteerd, belietde niet te ac- ,jje beesten twee aan twee aan boord teren. Erger, hij viel in de hitte van de schijnwerpers prompt in slaap. Datzelfde is trouwens ge beurd met de adder van Elizabeth Taylor in „Cleopatra" De mense lijke sterren, die in „The Bible" optreden, Peter O'Toole, Ava Gard ner, Richard Harris en George Scott, zijn allemaal al uit Rome te krijgen." komen, toen we de grote gevechtsscènes opnamen, waarin Abraham zijn neef Lot te hulp komt tegen de vijandige stam men. We zaten op een afstand van 45 kilometer van Caï ro midden in de woes tijn en ik had voor een opname 1500 figuranten nodig. Die hadden we laten engageren door bemiddeling van een Egyptische filmmaatschappij, maar toen het zover was, waren er maar een paar honderd. Ik schold de hele boel aan elkaar en dus gingen de Egyptische producenten er in Caïro nog een stel meer opsnorren hier en daar op straat, veronderstel ik. In elk geval, tegen drie uur in de middag begonnen de lui, die er al van 's morgens vroeg af waren, ongeduldig te worden. Ze had den niets te eten of te drinken gehad en het was verrekte heet. Dus vertrok ken de Egyptische producenten weer naar Caïro. nu op zoek naar voorarden. Kunt u zich voorstellen, wat het is om 1500 broodjes en 1500 glazen water in Caïro te bestellen op een gloeiend hete middag? Dat duurde natuurlijk even. Na Angelo Lombard:, het hoofd van de een poosje zagjk dat de rosachtige dierentemmers, bevestigt de bewerin gen van Huston: „Het is inderdaad waar. Signor Huston kan geweldig met Jeanne Moreau tijdens haar optreden in Mexico voor de film „Viva Maria" van Louis Malle. We spreken over de thans 30-jarige Brigitte Bardot. „Pas na mijn dertig, ste". merkt Jeanne op, „begpn ik wer kelijk succes te krijgen. Dus zijn de jaren daarna mijn mooiste tijd. Ik vind het helemaal niet erg 37 te zijn. Ik ben nooit een mooie vrouw geweest, dus heb ik niets té vrezen, als ik des morgens in de spiegel kijk. Ik let veel meer op mijn gedachten en gevoelens. Als die mooi zijn, ben ik een gelukkige vrouw. Een vrouw dient zich meer bezorgd te maken over lelijke gedach ten en gevoelens dan over de vraag, of haar gezicht de tand des tijds goed doorstaat". Ze zwijgt een ogenblik. Tussen de heu vels stijgt rook op in de lucht en trekt vreemde figuren tegen de wolkeloze he mel, alsof een Indiaan bezig is te leren spellen. Dan spreekt Jeanne Moreau weer: „Sinds ik een klein meisje was, heb ik altijd geweten, dat ik een soort macht had om de aandacht van andere mensen te trekken. Op 17-jarige leeftijd had ik graag een schoonheid willen zijn, maar omdat ik niet erg bescheiden was, heb ik nooit schoonheid nodig gehad om mensen aan te trekken. Heel mijn le ven heb ik genoeg zelfvertrouwen gehad om in contact te komen met iedere man, om wie ik iets gaf." Toch heeft Jeanne Moreau. vreemd genoeg, evenmin als Brigitte Bardot, een succes van het huwelijk weten te ma ken. Haar enige huwelijks, met de au teur Jean Richard, eindigde in echt scheiding. Haar veelbesproken verloving met de mode-ontwerper Pierre Cardin. liep op niets uit. Thans is ze weer vrij en zegt: „Ik geloof wel, dat ik een goede vrouw zou kunnen zijn, maar ik ben niet van het soort, dat gauw trpuwt. Maar als ik trouw, zal mijn man moeten be grijpen, dat acteren een stuk van mijn leven is. Er zouden ogenblikken komen, dat ik eerst actrice zou zijn en dan pas een echtgenote." Jeanne is nog altijd bevriend met haar vroegere echtgenoot en met de andere mannen, die verliefd op haar zijn ge weest. Ik sta nog altijd in contact met alle mannen, die, sinds ik een jaar of 25 was, iets voor me hebben betekend. Je kunt ze zo goed om raad vragen. Mannen, die verliefd op je zijn geweest, begrijpen je beter." Haar glimlach wordt oen lach, als ze besluit: „Maar zelfs fouten kunnen be langrijk zijn en interessant. Zonder mijn fouten zou ik niet de vrouw zijn. die ik nu ben". DE Italiaanse regisseur Luigi Comen- cini is van plan het nieuwste boek van Giovanni Guareschi, „II Com- pagno Don Camillo" te verfilmen, we derom met Fernandel in de titelrol en Gino Cervi als diens communistische aartsvijand en boezemvriend Peppone. Na ,,L»on camtllo', „ue terugkeer van Don Camillo". „Don Camillo contra Peppone" en „Don Camillo op de barri cade", zal deze vijfde film in de serie, naar hij hoopt, een even groot succes worden als de vorige. ri bende zich klaar begon' te maken om ons met stokken en stenen te bestor men. Het heeft er toen even om ge spannen. Maar gelukkig kwamen de voorraden net op tijd". John Huston. 58 jaar oud, is optimis tisch over ,.The Bible". Hij denkt, dat I hij wel goed wordt. „En", ging hij voort. „aan goede films wordt meer verdiend dan ooit. Ik vind het erg dwaas om medelijden te hebben met een in- j dustrle, wier produkten 60. 70, misschien i wel 80 miljoen dollars opbrengen". Huston heeft zijn producent Dino de Laurentiis beloofd, dat hij een copie van de film in oktober klaar zal hebben om aan de Paus te laten zien. Op de vraag van zijn bezoeker, of Huston, die ongelovig is, door het lezen van de bijbel van mening was veran derd. antwoordde hij: „Feitelijk niet. Als op een muntstuk aan de ene zijde de beeltenis van een godloochenaar staat en aan de andere kant die van een godsdienstig mens. dan is de ongelovige de man, die de munt op zijn kant laat draaien. Trouwens, ik denk. dat ik niet eens een ongelovige ben. Ik lees de bij bel en dat is meer dan heel wat men sen kunnen zeggen. U zou verbaasd zijn over het aantal mensen, dat hier op bezoek is geweest en vroeg: „Wie speelt nu de rol van Judas?" Huston keek peinzend naar zijn ark. ..Wilt u wel geloven", besluit hij het gesprek, „dat de dieren heel veel ge- dr.d met ons hebben gehad? En dat ze heel wat minder moeilijkheden hebben gegeven dan sommige acteurs, die ik zou kunnen noemen? Ze spreken nooit tegen". Intussen neemt de producent Lauren tiis geen enkel risico. Voor het onwaar schijnlijke, maar niet onmogelijke ge val, dat Huston's overwicht °P dieren hem in de steek mocht laten als de twee ruim vierhonderd kilo wegende Si berische tijgers aan boord komen, wor den de rollen van twee van Noë's zonen gespeeld door echte dierentemmers. •uajocl J.3P U33 1SIIU 'jlZ UVIU 3%S J3pptm sp doxvvm jaojs ap Uvvqïqoizuo si snamtpa; apunojs ap una pum; -X3yui\ ap :x3ui3in si sofuii uuaips -amaajaj ?aif '.a3Bw[ si 'si xvvq%\[oiz uiwx isq zoop sjipaz top ennoq -30 ï3i( uva yvp %3q :u3}J-ods .tap U33 «dvxi apzap" ap jstiu fiutuaojaj -zajipaz ap do ;apusBioa ap uCiz lazzndua^ai 3zuo ui uaBuissiBxaa 3q AN Hollywood uit worden nieuwe pogingen gedaan om prinses Gra- cia van Monaco terug te lokken naar de filmcamera's. De acteur Rod Taylor wil haar laten optreden in zijn filiit Caravans", dié in Afghanistan zal worden opgenomen. „Waar ik ook kijk en zoek", aldus Taylor, ,.ik kom altijd weer bij Grace Kelly terecht. Zoudt u denken, dat prins Rainier zijn vrouw voor vijf maanden naar Afghanistan wil laten gaan?" ITA Hayworth (foto boven) zal te rugkeren op het witte doek en wel in de Metro-Goldwyn-Mayer-film „The Money Trap" als tegenspeelster van Glenn Ford. Ze kreeg, naar verluidt, de rol, nadat Ford er op had gestaan, dat de studio haar zou engageren. Waarom hij dit heeft gedaan? Omdat Miss Hayworth 25 geleden. t'*"n zii op het toppunt stond van haar roem, dezelfde studio heeft weten over te halen om Ford, toen een volslagera onbekende, te engageren als haar tegenspeler in ,,The Lady In Question". Nieuwe collectie Jazz-LP.'s et genoegen maken wij mel ding van de herpersing van de plaat „The Atomic Mr. Basie" op het merk Roulette (MGRL 9406). Men hoort hier Basie's orkest op z'n best in composities en arran gementen van de grote musicus Neal Hefti. De opname werd al heel wat jaren geleden voor het eerst uitge bracht. Toen al begreep men dat deze Basie-Hefti-samenwerking had ge resulteerd in een album dat zonder meer thuishoort in de discotheek van iedere rechtgeaarde jazz-liefhebber. Zelden hebben wij de Basie-Band zo op dreef gehoord als in deze Hefti- stukken. Het is van de eerste tot de laatste maat gaaf big band werk wat men te horen krijgt, boeiend en telkens veranderend van kleur en stem ming. Nummers als het aangrijpende „Lil'darlin", „The kid from red bank", het door Newman en Thad Jones vertolkte „Duet", „Whirley- bird", „Midnite" en „Dquble-O" zult u blijven draaien. Fraaie soli door fluitist Frank Wess en trompettist Joe Newman completeren deze (aanbevo len) opname. by" krijgen een eerste klas vertol king van een nog altijd knap fraze- rende Rita Reys die af en toe weer doet denken aan de echte „first lady of jazz" van enkele jaren geleden. De begeleiding van het Jacobs-trio is zoals gewoonlijk voorbeeldig. n de Jazz-express kwam een plaat je uit van Rita Reys met het Pim Jacobs trio. „The boy from Ipanema" en de „Waltz for Deb- „HWTZOUDENZEBEDOELENMEn EN NU STOTEN WE DE 3e7RAPAF»?" „WT ZOUDEN ZE BEDOELEN MET.' EN NU STOTEN WE DE 3e TRAPAF..?' Er zitten tussen deze twee tekeningen kleine verschillen, in totaal weer vijf. Oplossing elders op deze pagina. ohn Lewis plays the compositions and arrangements of Gary Mc- Farland" is de ondertitel van de nieuwe LP, die John Lewis voor Atlantic (1425) liet opnemen. Een heel mooie opname Is het geworden, een plaat waarmee zowel Lewis als Mc Farland (een uitzonderlijk talent) veel eer inleggen. John Lewis, leider van het Modem Jazz Quartet en het veel besproken „Orchestra U.S.A." is nog altijd dé grote stuwende kracht in de zogenaamde Third Stream-muziek. Dat laatste zou men overigens nauwe lijks kunnen constateren als Lewis met zijn „Orchestra U.S.A." het re pertoire doorspeelt dat reikt van de blues en de barok-muziek tot en met de avant-garde jazz en de seriële mu ziek. Lewis heeft zich nooit willen vastleggen in een bepaalde stijl, een bepaalde richting. Steeds weer experi menteert hij en niet zelden heeft men zijn muzikale onderzoekingen omschre ven als uiterst belangwekkend. Lang zaam maar scherp afgetekend, begint zich b;j deze musicus een rijpingspro ces te voltrekken dat in meer dan één opzicht de moeite waard is. On miskenbaar onderscheidt men de mu ziek van John Lewis temidden van de vele nieuwe dingen die zich op het ogenblik in de gehele muziekwereld afspelen. De jonge Gary McFarland is een volgeling van Lewis. De zes stukken die men op de onderhavige LP kan beluisteren, zijn daar duide lijke voorbeelden van. Met wisselende, middelgrote bezettingen schept Mc Farland die speciale klankkleur in zijn werk welke ook Lewis al jarenlang gebruikt. Het orkest vormt de warm getinte achtergrond waartegen de vloeiende melodische lijnen, doortrokken van een lichte droefheid en nostalgie, sterk naar voren komen. Twee stuk ken „Hopeful Encounter" en „Ano ther encounter" tonen zowel com ponist als solist het meest illustra tief. In de benadering van deze won derschone thema's herkent men de twee muzikale geestverwanten. In „Night Float", „Notions" en het prach tige „Wish me well" beluistert men tevens de hechte eenheid tussen solist en orkest. In „Notions" krijgt Fred die Hubbard de gelegenheid om een fraaie trompet-chorus te blazen. De bijdragen van de verschillende orkest leden zijn trouwens toch de moeite waard. Maar wat wil men ook met mensen als Eric Dolphy (op altfluit), Benny Golson, Jimmy Giuffre, Phil Woods er Jim Hall als side-men... De muziek op deze plaat behoort duidelijk tot de Third Stream en dat wil zeggen dat ook de niet-jazzliefheb- ber er volop van genieten kan. Een heel belangrijke plaat, deze Essence- LP.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 28