Lange wacht lijsten Meisjes nog op, zuster al in bed 'PLUS" VERSCHIJNT ALS WEEKEIND-BIJVOEGSEL VAN DE NIEUWE DAG, HET NIEUWE DAGBLAD, DE NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT EN HET KENNEMER DAGBLAD Wachtlijsten Speciale gevallen Verruwing Teugels los Redactie: Hans Stevens en Harriet Kunkeler O CORRESPONDENTIE TE RICHTEN AAN: :.-pLUS", NIEUWE ZIJDS VOORBURGWAL 65, AMSTERDAM, TELEFOON 020—221355. OPLAAG: 61.000 9 APRIL 1965 er tegenwoordig in kranten en tijdschrif- ten advertenties staan Vqn internaten en pensio naten zeggen veel mensen schamper: „wie stuurt er 'n deze tijd nou nog zijn kinderen naar een kost school?". Daarin ligt de 9edachte dat het woord kostschool onvermijdelijk samenhangt met streng heid en wel de strengheid van de ongunstige soort. „Kostschool" roept nog bij velen beelden op van zielige kindertjes, overge leverd aan de willekeur jfan dictatoriale volwasse nen, beelden van een ka- zerne-achtige, om niet te zeggen strafgevangenis- tucht, en dat, zeggen ze, past niet in deze jaren van vrijheid, van tienermacht, van Beatles en brommers. Zijn dat waandenkbeel den? Ja, dat rijn waandenk beelden. Want het inter naat „kostschool" is zo'n vervelend woord - is meegegroeid, aangepast. Je mag er Beatle-fan zijn en de muren van je kamer of chambrette volplakken met foto's, je hebt er een vrijheid die niet zoveel meer onderdoet voor die van andere jongens en meisjes, het is geen straf gevangenis, waar alleen kinderen heen gaan die thuis niet handelbaar zijn. (Vervolg op pagina 5) lus Gezellig hoekje in de recreatiezaal van het meisjesinternaat in Bergen, Noord Holland. In „De kleine republiek" beschrijft Lodewijk van Deyssel het afscheid van het jochie Willem Tiessen van zijn mama bij het vertrek naar een pensionaat aldus: „Zal je goed op- passe? Beloof je 'n 't me? En iede re maand biechte, hoor, en ons veel schrijve.. Zal-je alles nou wezelijk doen, braaf zijn, gehoorzaam, zal-je? Hou je goed, hoor, jongetje, je mot denke dat we toch altijd eve-veel van je blijve houe, al zijn we niet bij je hoor! En in de vakantie zien we mekaar terug, och, de tijd gaat gauwer om as je denkt. Ik zal veel voor je bidde, hoor jongen, hou je Het jongensinternaat Katwijk-De Breul te Zeist geleid door de paters Jezuïeten goed". En na een laatste klapzoen gaat kleine Willem dan weg, mei papa. De vakantie is over drie maan den. Als een interaaatsjongen dit nu leest, lacht hij zich slap. Dergelijke sentimentele afscheidswaarschuwin- gen en -bemoedigingen zijn volledig uit de tijd. Tegenwoordig gaan ze min stens eenmaal per maand een weekein de naar huis, en meestal meer. De 140 gymnasiasten van het Jezuietenin- teraaat „Katwijk de Breul" in Zeist b.v. gaan zeker eens per maand en de grotere jongens eens per veer- 10 dagen. Instituut St. Louis te Ouden bosch (650 jongens op l.o, l.t.s., h.b.s en kweekschool): minstens eenmaal per maand, met vrij grote mogelijk heden voor meer. De meisjes van de kweekschool afdeling op het internaat De vogelverschrikker Katholiek internaat niet langer een soort gevangenis van de zusters Ursulinen te Bergen H gaan zelfs ieder weekeinde, als ze zin hebben. Dit zijn drie interna ten, maar op dit gebied verschillen ze met van andere. Het internaat bloeit nog oteeds. Ve le hebben wachtlijsten, bijna geen en kele heeft moeite om volgeboekt te ra ken. Ze voldoen dus kennelijk aan een behoefte. Duidelenk de belangrijkste reden voor ouders om hun kind op een Internaat te doen is de betere studie mogelijkheid. Zuster Maria Regina uit Bergen zegt: „Vroeger deden ze hun dochter eerst op pensionaat en als ze er eenmaal was kwam pas de vraag wat voor opleiding ze hebben moest. Nu komen voornamelijk de meisjes die thuis om een of andere reden niet voldoende studiemogelijkheden hebben Er komen ook wel meisjes voor de gezelligheid. Sommige mensen denken wel dat we hier een bergplaats heb ben voor moeilijk hanteerbare meis jes, maar dat is er niet bij". „Je hoort wel de bewering: ouders hebben niet de edelmoedigheid om zelf voor hun kinderen te zorgen en sturen ze dan naar een internaat", zegt papter Wust van De Breul, „maar dat is beslist niet waar. De eerste reden is echt de studiere den. Veel jongens ontbreekt het niet aan de nodige intelligentie, maar ze komen er eenvoudig niet toe om zich de leerstof eigen te maken. Dat is enerzijds te verklaren uit het gehele maatschappelijk beeld: er is veel welvaart, afleiding, dat kweekt een zekere gemaiczucht, de jeugd brengt tegenwoordig minder de macht op om zelf aan te pakken dan vroeger. Anderzijds is het leerpakket te weinig aangepast. De kinderen wordt een pakket cultuur opgedrongen dat min of meer onver teerbaar is. Ouders kunnen het van moment tot moment begeleiden vaak niet aan en dat wordt hier opgevan gen. Soms is cr een andere reden voor plaatsing in een internaat. Bij voorbeeld een jongen die thuis wat asociaal dreigt te worden, doet waar hij zin in heeft Hier komt hij voor sociale verplichtingen te «taan." vroegen een paar meisjs of ik zin had om een eindje te wandelen, maar ik zei: „wacht maar tot het donker is, want ik loop niet graag voor schut". Als je met de meisjes in een concert zaal zit hoor je voortdurend opmerkin gen van: „ach, die arme schapen, on der leiding naar een concert". Dat wil len we voorkomen en daarom gaan de zusters, als ze gaan, apart ,ze gaan ook ergens anders zitten". Bij de broeders van St. Louis krij gen alleen de lagere scholieren onder wijs in de internaatsgebouwen. ITS en HBS liggen op 'n paar honderd me ter afstand van 't internaat. Ze gaan dus echt naar school, en daarna naar huis. Het gewone leven wordt door dit dagelijkse ruiken aan de buiten lucht benaderd. „Het is belangrijk, die scheiding", zeggen de broeders. ,,De conflietssituatie van de school ligt el ders. Des avonds kan een jongen geen botsing krijgen met de leraar waar hij op school mee in botsing gekomen is. „Ook liier hebben de internen 'n be hoorlijke vrijheid. Ze kunnen naar bui ten als ze willen, als ze maar even zeg gen waar ze zijn. Alleen het bezoeken van jongens die niet in 't internaat wonen wordt afgeremd. „Tegen nor maal, prettig contact tussen intern en extern is niets, maar de iongens, die contact gaan leggen buiten het inter naat zijn meestal de eenzelvigen, die hier moeilijk ansluiting kunnen vin den. Je vangt hen beter op door ze te dwingen hier contact te zoeken. Als je een paar maanden verbiedt, dan kó men die contacten ook wel". „Afgezien nog van de praktische bezwaren aldus de broeders, „want je zou 'tegenbezoek toe moeten "taan en binnen de kortste keren zouden we hier s avonds in plaats van zeshon derd, duizend jongens hebben moet rekening gehouden worden met de ouders. Je zou moeten weten wat voor jongen die extern is, zijn milieu moe- '.en kennen en we kunnen moeilijk bij iedereen op huisbezoek gaan". Afrem ming van die omgang dus, maar de jongens krijgen dansles en dat is ook een waardevol contact met buiten. De broeders in Oudenbosch zeggen hetzelfde: studieredenen. „Op de H.B.S komen veel jongens die extern niet meekonden. Op de l.t.s. zitten ook jon gens die uit millieus komen waar ze allemaal studeren of gestudeerd heb ben. Pietje kan niet studeren, dus Pietje moet maar naar de l.t.s. Maar dat is een beetje gênant, bij al die geleerde broers en zusters, dus dan moet Pietje maar naar het internaat" Dit zijn natuurlijk speciale gevallen, maar in het algemeen, vinden de broe ders, kan men zeggen: ,de jongens zitten hier, omdat het thuis niet gaat en dan mankeert er op een of ander terrein iets aan, of het nu paedago- gisch of leertechnisch is". Aangezien studieredenen tot plaat sing op het internaat hebben geleid is het logisch d'at aan studeren buiten gewoon veel aandacht wordt besteed. De vrijheid mag op veel punten steeds meer toenemen, wat de studie betreft worden de jongens en meisjes flink achter de broek en de rok gezeten. Enkele uren studie, buiten de scnool- uren uiteraard, zijn verplicht. Het stu deren geschiedt onder toezicht. Buiten het studeren is er niet zoveel toezicht meer. De teugels hangen vrij los. Kweekscholiere Hannie van San ten (Bergen) die nic's anders dan deze kweekschool zou willen, herinnert zich nog vijf jaar geleden: „Toen mocht je niet met tweeën maar wel met drieën wandelen, een uur per dag. Als je een keer naar Alkmaar mocht was het een feest, nu krijgen we des avonds de huissleutel mee'. De kweekschool heeft meer vrijheid dan de andere afdelingen (mulo en huishoudschool), maar de oudere meisjes der afdelingen kunnen ook vaak het dorp in, als ze het even zeg gen. Zuster Ildefonsa zegt: „Tien jaar geleden mochten de meisjes alleen wandelen als een zuster meeging. Nu Een nadeel van het internaatsleven bij jongens vinden de paters van De Breul de steeds doorbrekende verru wing „Het corrigerende van het vrou welijke element mis je wel. Hun tafel manieren zijn bijvoorbeeld niet om over naar huis te schrijven. Ze zijn verder op het brutale af. Orde en net heid zijn moeilijk te handhaven. Als ze naar de T.V. gekeken hebben moet je de peuken van de grond rapen. Maar zulke dingen herstellen zich weer zodra de ouderlijke drempel is overschreden Je ziet ook, zoals altijd ln..?en dergelijke gemeenschap van gelijken, 'n infantilisering van menta liteit. Ais je bijvoorbeeld een slaapka mer van acht man op moet, omdat ze niet gaan slapen, en ze dan een straf- je moet geven. Je geneert je gewoon dat je het doet". Orde en regelmaat zijn de kenmer ken van liet internaat. Dat moet wel En de ouders verwachten het boven: dien. Er zijn vaste tijden van opstaan rond zeven uur, vaste tijden van naar' bed gaan. rond negen uur. Dat is na tuurlijk afhankelijk van de leeftijd. Meestal wordt er wel de hand aan ge houden, maar als er een goed teievi- sieprogramme is, dan mogen de meis jes en jongens heus wel blijven kijken n Bergen zegt Zr. Ildefonsa: Vroe-' ger ging geen zuster naar bed vóói alle meisjes weg waren, nu is 't op de kweekschool vaak andersom: de zus ter is naar bed en alle meisjse zijr op'.' In Bergen hebben de méisjei ofwel een eigen kamertje of een chain- brette, waarbij met gordijnen eei grote zaal in „kamertjes" wordt ver deeld. Dit chambrette-systeem heet ii Oudenbosch de „gesloten slaapzaal" in tegenstelling tot de open slaapzaal waar geen afscheidingen zijn. Op bei de slaapzalen slapen ook oroeders. Ii De Breul wordt een heel ander sys teen gevolgd. Daar slapen ze in ver ticale opbouw, zes jongens per ka mer, afkomstig uit de klassen 1 tot ei met vier. Ze slapen zonder toeizicht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 23