Psychiater „Klucht tragedie zonder pantalon Verschrikkelijk Nooit moe La Lollo EVEN AANDACHT VOOR 4 9 APRIL 1963 PLUS VOOR het eerst in zijn loopbaan, als filmacteur komt Peter O'Toole in rechtstreeks contact met vrouwen. En dan nog liefst vier tegelijk. „Tot nog toe", zegt hijzelf, „heb ik alleen maar te ma ken gehad met kamelen of met Ri chard Burton. Verder heb ik God in de film „The Bible" gespeeld. Maar nu zit ik in een film over een man, die weet, dat er vrou wen zijn en die het „verrukkeiuk" vindt, ze om zich heen te hebben", i Peter O'Toole spreekt het woord verrukkelijk met meer nadruk en opwinding dan welke andere ac teur. Dat komt waarschijnlijk, om dat hij tot nu toe geen eigenlijke tegenspeelsters heeft gehad. In „Lawrence of Arabia" waren het tiss en Ursula Andress. (foto bo- 7satn®f ^rrij^..kan bedenken en Brian Williams, die een dierenwinkel in Birming ham drijft, heeft zijn levende have kortgeleden verrijkt met een gorilla, die voor de lieve som van f 30.000 te koop is. Ollie, die van de klan ten het weinig vleiende predikaat „lelijke" heeft meegekregen, komt uit de Congo. Zijn ras is aan het uitsterven, hetgeen de prijs van deze aap na tuurlijk alleen maar kan opdrijven. Lelijke Ollie" is tam en kan door de mensen verzorgd worden. Toch laat de heer Williams de kooideur open wanneer hij bij de gorilla op visi te gaat. Klaar om weg te rennen wanneer de im mense aap eens in een minder goede bui mocht zijn. Ollie is thans drie jaar oud en beschikt over een enorme kracht. Dat zou je niet zeggen wan neer je het dier als een baby in de armen van Brian Williams ziet liggen, maar hij houdt er nu eenmaal van verwend te worden, en vooral op die ogenblikken is hij zo mak als een tamme aap Deze twee tekeningen verschillen op vijf punten van elkaar. De oplossing vindt u elders op deze pagina. 0 Vier vrouwen („verrukkeiuk") rond acteur Peter O'Toole kamelen en in „Backet" was het I ken. bracht ik er een schoteltje jenever naar toe. Om het dier met te verja- Richard Burton. Maar nu, in gen, zette ik het schoteltje op een af- un. -vr t-> i. o» staaid neer en ging terug naar mijn „What S New Pussycat een trombone. Stel je mijn verbazing voor, soort Franse slaapkamerklucht, toen ik de volgende ochtend weer naar buiten keek. Het schoteltje jenever stond heeft hij er vier tegelijk: Romy er nog, onaangeroerd. Het was helemaal T-i -r, geen egel geweest, maar een toiletbor- Schneider, Capucine, Paula Pren- stel. Zo'n verhaal is ongewoner dan al- ven)' „Pas nu heb ik," vervolgde O'Toole, die in „What's New Pussycat?" Peter „Nu ik voor het eerst met vrouwen Sellers tot tegenspeler heeft, „leren be- in'een film optreedt," aldus O'Toole, „is grijpen, waarom komieken altijd zo in het meteen goed raak ook. Het is een zichzelf zijn gekeerd. Het is enorm in- ongewoon verhaal. Alles wat er maar spannend om grappig te zijn, zelfs met i - 1„1. AO 1. _i 4.11 J TP svm lrlll oh I in en om een slaapkamer kan gebeu ren, gebeurt er ook. Eerst maakte ik me er een beetje ongerust over, maar toen bedacht ik: „Wat is in feite ongewoon? Eigenlijk niets. Toen ik klein was, heb ik Wilfred Pickles eens een man op de radio horen vragen, het pijnlijkste mo- ment in zijn leven te beschrijven. Die man vertelde het volgende: Ik zat eens op een avond laat thuis mijn trombone schoon te maken, toen ik door het raam in de tuin keek. De maan scheen helder en tussen de flagstones zag ik een egel. Daar ik vond, dat het arme beest in zo'n het materiaal van een ander. Een klucht is in feite niets anders dan een tragedie zonder pantalon. Schiet een man in zijn maag en het is drama. Schiet hem in zijn achterste en het is komisch. Als je de stormscène uit „King Lear" doet, heb je alles mee. Het publiek blijft geboeid toekijken. Maar als je bij een klucht een gebaar of een zin mist, ben je verloren. De rol, die ik nu speel, is veel moeilijker dan die in „Lawrence". Niet het acteren, maar het uitbalanceren van de persoonlijkheid. Ik moet namelijk een man spelen, die graag wil trouwen, Met „What's New Pussycat?" heeft Peter O'Toole weer iets anders geleerd: hoe je een scène moet schrijven. Samen met Peter Sellers heeft hij een korte episode aan de film toegevoegd. Bezorgd, omdat hij zich zo sterk tot vrouwen aangetrokken voelt. (Is dat een probleem? vraagt Peter Sellers) stelt O'Toole zich onder behandeling van een psychiater. Peter Sellers. „In Engeland", vertelt O'Toole hem, „hebben we een nationale therapie. Die heet cricket". „Heeft dat iets met sex te maken? „O nee", legt O'Toole uit, ,het is een spel gespeeld door heren voor heren". Dat is ziekelijk" concludeert Sellers. Hoe het hem ook in films moge ver gaan in het dagelijks leven zal Peter O'Toole nooit een psychiater nodig heb- koude nacht best wat warms kon gebrui-1 maar die zijn ogen niet van andere vrou. ben. Hij kent zichzelf veel te goed. „Het leven is chaos en verwarring. Als het al te erg wordt, neem ik de benen. Dan ga ik naar Ierland voor een revisie, net ails een auto. Je moet van het leven genieten en gezond blijven door je werk. Als iemand me vraagt, hoe dat moet, zeg ik hem: „Neem een vrouw als de mijne: Sian. Iemand, die net als zij, kan zeggen: „Denk er om, dat ik ook je beste vriend ben". En hoevel man nen kunnen dat van hun vrouwen zeg gen? IEDEREEN is vreselijk onaardig voor die arme Otto Preminger. Dat wil zeggen, ze vertellen over hem, dat hij Otto de Verschrikkelijke is, de agressiefste filmregisseur in het bedrijf. Er wordt zelfs gefluisterd, dat sterke mannen beginnen te beven en naar hun moeder rennen, als zijn glan zende kale hoofd aan de horizon opdoemt. Otto Preminger zelf is de laatste om iets van dergelijke verhalen te begrij pen. „Het is niet waar, zegt hij. Na tuurlijk word ik wel eens boos op som mige mensen. Ik loop altijd tegen lui aan, die niet meer tegen me willen spre ken, maar met wie ik een gesprek be gin, omdat ik niet meer weet, dat ze ruzie met me hebben gehad. Ik vergeet die dingen zo gauw. Natuurlijk moet je tegen sommige acteurs flink optreden, wil je van hen gedaan krijgen, dat ze hun zaken goed doen. Maar vraag Kirk Douglas, of John Wayne, of ik zo'n dic tator ben. Ze werken graag met me. Excuseer me een ogenblik. Ik moet even bellen". „Luister eens liefje", fluistert hij in de telefoon met een stem, die een mengsel lijkt van honing en ijzervijl sel, „Waar blijft Los Angeles?" En even later: „Waar blijft New-York?" en onmiddellijk daarna: „Waar blijft Wenen?". Het volgende ogenblik heeft hij het tegen een filmster, die van de heer Pre minger precies te horen krijgt, wat hij van zijn talenten en van zijn verbeel ding denkt. Tien minuten later is een heel stel mensen over twee continen ten op hun nummer gezet. Maar Pre minger is nog altijd één en al glimlach: „Ik houd nooit vergaderingen. Ik bel de mensen gewoon op. Ik heb het nooit te druk om even de telefoon op te nemen en dus andere mensen ook niet". Preminger, de in Wenen geboren pro ducent en regisseur van zulke sterk uit eenlopende en omstreden films als „St. Joan" en „Anatomy of Murder", is in Londen geweest om zijn nieuwste film voor te bereiden: „Bunny Lake is Mis sing" met Sir Laurence Olivier en Carol Lynley. Na een nachtelijke vliegreis van Los Angeles naar Londen en een dag hard werken, had hij doodvermoeid moe ten zijn. In plaats daarvan zag hij er even rustig en kalm uit als een Boeddha beeld, dat niets anders heeft te doen dan eeuwen lang in een tempel zitten. „Ik word nooit moe. Soms werk Ik hele nachten door. En ik ben gek op reizen. Ik leid een benijdenswaardig le ven. Ik leef als een miljonair zonder er eentje te zijn. Mijn beroep is mijn hobby" De reden voor Preminger's onverdeelde levensgeluk en tevredenheid is eenvou dig: „Ziet u, het geheim is, dat ik po sitief tegenover het leven sta. Deze po sitieve houding ten opzichte van het le ven heeft hem geholpen, zonder al te veel moeite over de soms tamelijk ne gatieve beoordelingen van zijn films door de critici heen te komen. „Ik maak mezelf volkomen los van een film, als hij eenmaal klaar is. Ik baad me niet in het succes noch erger ik me over een mislukking. Stel je voor, laatst moesten mijn vrouw en ik ergens gaan dineren. We hadden de televisie aan en keken naar een oude film van me. Voordat hij uit was, moesten we weg en wilt U wel geloven, dat ik nog niet weet, hoe het afliep? En ik had hem nog wel zelf ge maakt". Preminger's liefde voor de showbusi ness begon in Wenen, toen hij negen jaar was en hij bij familie en kennissen enorm succes had met het opzeggen van vers jes^ Op 21-jarige leeftijd kwam er echter een eind aan zijn optreden als acteur, omdat hij toen al zijn haar verloor en alleen nog maar rollen als sinistere kale Gesitapo-officier kreeg te spelen. Preminger is nu verzoend met zijn kaalheid. Hij is voor de derde maal ge trouwd, woont in Los Angeles en heeft twee kinderen, een tweeling, die hij tot in de girond verwent als een ouderwetse Weense papa. „Ik zelf ben als kind ook verwend en het heeft me geen kwaad ge daan" zegt hij. Wat zijn reputatie als Otto de Ver schrikkelijke betreft? „Luister, de mees te producenten brengen het grootste deel van hun tijd door met het maken van ruzie met hun regisseurs. Dat doet ilk niet Hoe? Ik ben mijn eigen producent en mijn eigen regisseur. Dus heb ik alle ru zies alleen met mezelf. Dat is heel wat beter en gemakkelijker". Otto Preminger: „Otto de verschrikkelijke"? IN TSJECHO-SIowakije heeft de re gisseur Géza von Radvanyi de laat ste hand gelegd aan een Duits-Frans- Italiaanse co-productie „De neger hut van Oom Tom". In deze film, die wordt opgenomen in breed beeld, in kleuren en stereofonisch geluid naar de gelijknamige roman van Harriet Beecher-Stowe, wordt de rol van Oom Tom gespeeld door de negeracteur John Kitzmiller, die internationale be kendheid verwierf door zijn optreden in de film „Vivere in pace" van Rossellini. Andere belangrijke rollen worden ge speeld door O. W. Fischer, Myleiïe D'Mongeot, Herbert Lom, Olive Moore- field en Juliette Greco. GIN A LoHobrigida heeft a-I twee jaar geen films meer gemaakt in Italië Thans echter gaat de grote rivale van Sophia Loren weer optreden in een Italiaanse produktie. In 'n episode film van de regisseur Mauro Bolognini. „Le Bambole", zal La Lollo, zoals ze door het publiek in Italië nog altijd wordt genoemd, een rol spelen. Ze is geëngageerd voor de episode, ge titeld „Monsignor Cupido", ontleend aan een verhaal uit de Decamerone. Ze speelt de vrouw van een hoteleigenaar in Rome, die onder zijn gasten een Italiaan se priester heeft (Akim Tamiroff), die voor het Concilie naar de Italiaanse hoofdstad is gekomen. Deze priester is in gezelschap van zijn neef (Jean Sorel), op wie Gina verliefd wordt. Wie mocht denken, dat Gina LoHobrigi da niet langer populair is in Italië, vergist zich. Ze is nog altijd een van de duurst betaalde sterren ter wereld, omdat de producenten weten, dat het publiek alleen al om haar naam naar een film komt ■}Dt>jcf ap uva sjtpaz jaayaB 'joodja/o? ap uw Buipuoi uijxa uaa ,'suapuv jciooj (aiuy ap Ciq) uaaq saC}auvffl :s,vmBvd saz 'a'd't ffta xwui ifaay }uvly ap !aCdouy uaaB ifaay iBwxp )in yoiz lood aCiauvpj aip uvyaiffoy ap '.uapaz aiauiapy ifaay Ciiap -\iyas tay do aCdaayas xayup iapj Op 5 april verschenen de eerste postzegels met de beeltenis van groot hertog Jan van Luxemburg, die op 12 november 1.1. zijn moeder groothertogin Charlotte opvolgde. De zegels met het sinds jaren vertrouwde portret zullen voorlopig door vier waarden met groot hertog Jan erop worden vervangen, n.l. de 50 ct., 1 fr., 3 fr. en 6 fr. Voorts komt in Luxemburg een 3 fr. in circulatie bij het 60-jarig bestaan van de internationale Rotary-beweging. Opgericht in 1905 te Chicago omvat deze organisatie thans 560.000 leden, verdeeld over 127 landen. De tekening bestaat uit een raderwerk met in het midden het Rotary-embleem. Europa-zegels. Van het boekje „Europa-zegels" (uitg. Walburg Pers, Zutphen) is een tot 31 december 1964 bijgewerkte aan vulling verschenen. In dit supplement wordt het verder samengaan van de diverse landen besproken met vermel ding van de daarmee gepaard gaande nieuwe postzegeluitgiften. Het werkje is weer „bij" en onmisbaar voor allen, die iets meer van achtergrond en ge schiedenis van hun verzameling willen weten. Een lijst van in 1963/1964 uitge geven nieuwe Europa-zegels maakt de zaak compleet. Ver. Staten. Ter herinnering aan feiten uit de bur geroorlog die hon derd jaar geleden woedde, werden on langs enkele zegels uitgegeven. Als laat ste van het vijftal verschijnt op 9 april een 5 ct. Hiermede worden de gebeur tenissen in Appo mattox gememo reerd. waar op 9 april 1865 met de capitulatie van ge neraal Lee een einde kwam aan de vjjan- delijkheden. Met een soldaat bij een drietal aan rotten gezette geweren is dit op deze zegel treffend weergegeven. Duitsland. (Bondsrep.). De jeugd- postzegels, van 1 april af verkrijgbaar, dragen dit jaar tekeningen van diverse vogels. Men ziet op de 10 5 Pf. een houtsnip, op de 15 15 Pf. een fazant, op de 20 10 Pf. een korhoen, terwijl een auerhaan het motief van de 40 20 Pf. vormt. Van 25 juni tot 30 oktober a.s. wordt in München een in- Kpmrsvm ro» Me jixss n i&es S Mi ternationale verkeerstentoonstelling ge houden. Als propaganda zal een serie van zeven zegels verschijnen; de eerste kwam in koers op 1 april, de dag waar op tien jaar geleden de Lufthansa weer een luchtverbinding opende. Op deze 60 Pf. komt een straalvliegtuig en een capsule van een ruimtevaartraket voor. België. Bij het eeuwfeest van de Algemene Spaar- en Lijfrentekas kwam een reeks van vijf zegels van de pers met ais afbeeldingen beroemde Belgische schilders. Deze door de staat opgerichte instelling speelt een belangrijke rol in het maatschappelij ke leven; op 1 ja nuari 1.1. bedroegen de beleggingen 160 miljard frank, ter wijl nagenoeg iede re Belg cliënt is; de 9 miljoen inwoners hebben nl. tezamen 13 miljoen spaar en voorzorgsrekeningen. De serie be staat uit: 1 fr. (P. Rubens), 2 fr. (F. Snijders), 3 fr. (A. van Noort), 6 fr. (A. v. Dijck) en 8 fr. (J. Jordaens). Finland. Dit jaar wordt de 20ste verjaardag van de V.N. herdacht. Ter herinnering aan het vele dat op in ternationaal gebied tot stand is geko men, verscheen een 0.40 Mk., waarop een handdruk in beeld is gebracht, omringd met lauwertakjes. Ursula Andress (links), tegenspeelster van Peter O'Toole (rechts) in de film „What's New Pussycat", wordt weieens „de mooiste vrouw van de wereld" ge noemd. Een compliment, dat ze zelf niet kan tegenspreken. Wie evenwel mocht twijfelen, kan zich binnenkort persoonlijk gaan overtuigenals haar nieuwste film in vertoning komt. De titel van die film luidt kortweg „She". wen kan afhouden. Waar hij ook gaat of staat, komt hij in aanraking met mooie vrouwen. Ursula Andress komt zelfs met een parachute uit de lucht in zijn open auto vallen. Waarom hij zo plotseling een heel an der soort rol speelt in deze film? „Je moet telkens uit een ander gaatje te voorschijn komen. Dat heb ik van David Lean geleerd, de regisseur van „Law- rence", en die had het weer van Noël Coward. David Lean heeft geweldige in vloed op me gehad. Ik ben onder zijn leiding „gepromoveerd". Twee jaar lang heb ik praktisch dag en nacht met hem aan „Lawrence" gewerkt. Ik leerde al les van camera's en lenzen en belich tingen en nu weet ih meer dan sommige regisseurs". TEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 26