1 „Ik begin niet biJ de ziel, maar bij de schoenen" I n HAND Televisie: Radio Carlistenfeest voor Irene Nieuwe overweg beveiliging NS Sovjetraketten bij HANOI ZATERDAG ZONDAG MAANDAG DINSDAG ZATERDAG ZONDAG MAANDAG DINSDAG ZATERDAG 17 APRIL 1965 'AGINA 15 Joan van der Keuken filmt Beppie voor zijn succesvolle televisie-documentaire. (Door Henk Suèr) Als de fotograaf van het ro mantische, pessimistische „Wij zijn zeventien" werd de Amsterdamse gymnasiast Joan van der Keuken plotseling Mid en zijd bekend. Dat is nu Vnn ^aar geleden- Als filmer er)tr de VPRO-televisie was zijn tree Veel minder schokkend. n hieer of mindere mate kon ?,en genieten van zijn korte I1Jms over kunstenaars als Yr- ^h, Opland, Tajiri en Lucebert. Meermalen waren ze verrassend en intrigerend, toch kon men zich óók vaak genoeg afvragen waar die zich zo direct en helder uitsprekende fotograaf van „Wij zijn zeventien" gebleven was. Sinds echter kort geleden zijn ontroerende filmportret van Bep- .pie, een tienjarig Amsterdams meisje, is vertoond weet men weer wijd en zijd dat er een fil mer uit hem is gegroeid. NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIE NEDERLANDS BELGIE FRANS NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIE NEDERLANDS BELGIE FRANS NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIE NEDERLANDS BELGIE FRANS BELGIE NEDERLANDS HILVERSUM I 402 m. HILVERSUM II 298 ra. RADIO VERONICA BRUSSEL 324 ra. BRUSSEL 484 ra. HILVERSUM I 402 m. HILVERSUM II 298 m. RADIO VERONICA BRUSSEL 324 m. BRUSSEL 484 ra. HILVERSUM I 402 ra. i I RSI M II 298 m. RADIO VERONICA BRUSSEL 484 m. HILVERSUM I 402 ra. HILVERSUM II 298 m. RADIO VERONICA BRUSSEL 324 ra BRUSSEL 484 ra. ■.$w&FF9Q9°pv JOAN VAN DER REUKEN Hij gunt Beppie graag een deel van de eer, en het succes. ,,A1 het charmerende in de film is van het kind. Ik heb het gewoon overgebracht zonder te interveniëren." Ze woont een honderd meter van zijn huis aan de stille Achtergracht, tus sen Frederiksplein en Amstel: een de cor van oude pakhuizen en eendere straten. Ai jaren komt Beppie bij het echtpaar Van der Keuken aan de deur, voor boodschapjes en praatjes. En als op bestelling komt ze ook tij dens het interview aan de bel hangen, eöe lekker kletserig en brutaal. „Nou, o ziet het", zegt Van der Keuken rus- lig, „een echte komediante, en ze *eet het ook, ze voelt precies het effect van sommige woorden en geba ren." De verhalen van Beppie, of lie ver: haar springerige teksten hebben "em op de gedachte gebracht dat hij haar eens moest filmen. Eat iets verbaals de inspiratiebron van een filmer zou kunnen zijn, vindt "0 niet gek. Hü ziet film als een complex verschijnselen, waar het woord evenzeer bij hoort. Hij voelt "iet voor theorieën en definities die het begrip „film" willen vastleggen, "laar behalve Beppie en haar opmer kingen, haar familie en omgeving, is s* natuurlijk een enorm stuk Van der •Keuken in de film, ook al heeft hij 4.de boel z'n gang laten gaan", .bereidwillig helpt hij mee om dat h het gesprek beetje voor beetje te ghtdekken. Hij ligt niet zo maar open. J?h.IS ondanks zijn gemakkelijk-vrien- delpk optreden bijzonder gereserveerd ?h lijkt de ijdelheid van de artiest die Jhet zichzelf te koop loopt, helemaal missen. Een afschuw heeft hij trou wens ook van de opgelegde bekente nisliteratuur. „Ik vind het vervelend ?m kennis te maken met de pro bleempjes van de heren als ze daar- geen afstand kunnen nemen." Hij meent dat er in Lucebert tien keer zoveej protest zit als in Cremer, j-Qie eigenlijk een enorme conformist s omdat hij de sentimenten vertolkt Sen ,®°mmige mensen zo lekker vin- Een motivering binnen zijn werk zou Joan van der Keuken niet kunnen geven. „Ik zou wel wil- len dat ik een zekerheid had van waaruit ik zou werken, maar ik mag met liegen: ik heb die niet." Wat Beppie betreft, in dit filmpje J®6*1; hij aanwijsbaar de stilte van de p~acht willen vastleggen en de sfeer van een volksbuurt, zoals hij dat bij *neo Thijssen en Justus van Maurik neeft gevonden, wier boeken hij heel «haag heeft gelezen om hun weemoe- mge toon en soms larmoyante, kleu rde verhalen. Hij is zich ook sterk oewust van de dubbele bodem in de mm. Beppie en haar ouders vinden ■■nun" film prachtig en hebben geglo rieerd na de televisie-uitzending, maar 't is hun grotendeels ontgaan dat Van der Keuken de toekomst van het meis je helemaal niet zo rooskleurig ziet en haar vastgeketend ziet zitten aan haar milieu. „Wat is er over vijf jaar van deze Beppie over? Ik zie haar voorland al. Ik heb dat getoond door haar oudere zus in de winkel te filmen. Ik wil er van af zijn of dit nu gunstig voor het kind is, maar wel wil ik stellen dat er van de demo cratisering van het onderwijs niet veel terecht komt als je geen veran dering kunt brengen in de sfeer van vele volksmilieu's. Maar goed, dat is dan desgewenst een stukje boodschap- Van der Keuken, die je meepikt of niet. Ik wil er nu alleen maar mee aantonen dat de cinéma verité niet bestaat. Je kunt nog zo objectief de werkelijkheid willen filmen, je provo ceert toch bepaalde waarheden als je niet in vormeloosheden wilt vervallen. Er is een dubbele bodem. En ik vind het ook fijn dat vele mensen dat zo aangevoeld hebben." Hij is verheugd over het grote succes van de film Beppie. Dat had hij niet zo maar verwacht. Met een lichte iro nie merkt hij op het gevoel te heb ben dat hij wel meer goede filmpjes heeft gemaakt die echter door huil wat moeilijker thematiek minder ge waardeerd werden. Maar dat hij ook veel heeft geleerd de laatste jaren, o.a. door voorstellingen voor het pu bliek van de Filmliga, en door zijn ontmoetingen met de kunstenaars die het onderwerp van zijn films werden, stelt hij ook nadrukkelijk vast. „Ik was vaak zo puriteins dat ik soms eerder geneigd was de mensen gek te maken, dan ze intens te pakken". Een deel van de film is samen met Ed van der Elsken en diens vrouw Gerda gemaakt. Waarom? Van der Elsken, eveneens een begaafde fotograa' die eer knappe fil mer is geworden, heeft zelf een zgn. lip-synchrone camera ontwikkeld die vrij gemakkelijk te dragen is, en geen geruis maakt. En dat had men nodig voor de close-ups van Beppie onder meer in school en bioscoop. Boven dien heeft Van der Elsken veel ge ëxperimenteerd met filmen by gerin ge lichtsterkte. En aangezien men Beppie enkele maanden lang van na bij moest volgen, terwijl zij zich toch moest losmaken van het idee dat ze het onderwerp was van een film, kwamen de technische faciliteiten goed van pas. Bovendien bewondert fyan der Keuken ook zijn collega, die nog ad rem als een persfotograaf reageert als er iets gebeurt. Ik spreek met Van der Elsken af: film haar gezicht. Dat doet hij als scherp waarnemer erg goed Hy is geboeid door het kmd.En ik ben dan weer geboeid door zijn materiaal. Dalr ga ik weer dingen aan toevoe gen" en op de duur ontstaat er iets. fk houd ervan om een film op te touwen uit heterogene elementen,- die tot één geheel worden samengevoegd, terwijl ze toch als elementen herken baar bliWen Het gebeurt vaak dat men door heel snclmonterenaUes glad strijkt tot een duig, °fn ontdoe je het van zijn karakter:stie ken, vind ik. Ik heb voorheen ook vaak mijzelf te ernstig genomendoor de dingen uit elkaar en naar mij toe te trekken. Ik ging door m n km0®" voor m'n eigen ernst. Ik voel vrijer. Daarom voel ik mij ook aan getrokken tot dit vrije werk. Ik alleen dit nog willen maken. En later zegt hij dat hü .ook speel films volgens het vrije principe van „Beppie" zou willen maken. Een me thode die in de verte misschien lukt op „Beppie" is de psycho-montage, zoals die door Brusse in „Mensen van Morgen" is gebruikt. Maar die wijst Joan van der Keuken, rustig betogend, af als „een slecht principe". „Het is wat melig van mü om een film van een ander af te kraken, maar ik ge loof niet in die film. Wie is het inte ressantste? Loekie. En waarom? Om dat hü een komediant is en een nummer verkoopt. En wat doet die pianist? Verkoopt ook een nummer, goed ingestudeerd. En de rest is niet interessant meer. Want weet je, die mensen kunnen ook in tien seconden duidelük neergezet worden. Nu ga je er niet psycho-analyse twintig minu ten over doen en dan hoor en zie je al die tüd wat je van het begin af hebt geweten. Statistisch klopt het als een bus, maar dat is eventueel be langwekkend voor de psycho-thera peut." Hoe moet het dan? Hopelijk komt de rest vanzelf. En dan noemt hij twee Amerikaanse experimentele filmers die uiteindelyk tot de conclusie ko men dat de traditionele Amerikaanse speelfilm het goede principe inhoudt om met net filmmedium iets te doen. „Film is meer, of anders dan alleen maa. iets filmen, is meer dan Beppie alleen. Ik word dan ook misselijk van die kykers die de film niet scheiden van Beppie en het gezin geld willen sturen. Sentimentele flauwekul. Laat iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiimiimiiiiiiii Filmer van Beppie liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiii.iiiiiiiiiiiiiii dat gezin met rust. Mijn vage pessi misme en een zekere geëngageerd heid met de mensen waarover het gaat, dat zal men in mün films altijd terugzien. Mijn film „Blind kind" vind ik nog altijd fijn. Leuk, daarvoor heb ik een prjjs van duizend pop van de Blindentond gekregen. In die film loop ik ook op de scheidslijnen van betrokken zijn en afstand nemen. Ik heb grote bewondering voor die men sen die maar doorzetten. Opgelegde blijheid, dat onverwoestbare van som mige typen mensen, die Leger des Heils-achtige blijheid ik heb eens een fotoboekje voor het Leger des Heils gemaakt daar word ik ziek van." De ontwikkeling van foto-came ra naar filmcamera is geen exclusief verschijnsel. Overal In de wereld maakt men mee dat beroemde fotografen zich (ook) toeleggen op het filmen. Er is vol gens Van der Keuken een uiterlijke oorzaak voor, namelijk de sterk ver minderde belangstelling voor toeken met „creatieve fotografie". Maar in nerlijk voelt Van der Keuken, en met hem anderen, ook een moeilyk- heid bü het gebruiken van de fotogra fie als uitdrukkingsmiddel. „De wer- kelijkheid van een persfoto, efficiënt geperkt uit een dramatisch geheel, is vaak veel intenser dan ik kan weer geven door, laten wü zeggen, een paar uur op een bloemetje of een geveltje te zitten. Met film kun je meer pik ken. Er zpn natuurlijk ook vele din gen die niet filmbaar, evenmin als ïotografeerbaar zpn, omdat je ze niet kunt pikken. Hoe laat je je camera met vijf, of zes zintuigen registreren? Je voelt dat als een beperking in de techniek, maar de beperking zit eigenlijk in jezelf." Van der Keuken meent een steeds zuiverder idee van „hoe het zou kun nen" te krijgen, naarmate hü erop doordenkt. In de juiste keuze, binnen de eigen logica van het werk is vol gens hem de knapheid van de filmer felegen. Dat is de eigenlijke techniek, ie hij bijvoorbeeld door filmers als Bunuel, Truffaud en Resnais briljant ziet toegepast. „Vooral Bunuel." Maar dan nog is de registratie ook in positieve zin niet altijd volledig in de hand te houden. „Bij het najagen van bepaalde stemmingen, word ik soms verrast door totaal onvoorziene effecten, die je natuurlijk dankbaar meeneemt." Doet het onderwerp ertoe als Van der Keuken filmt, of als hp iets zou willen zeggen? Hp begint: „Op een goeie morgen sta ik op, kijk uit het raam en denk: Tsjonge, tsjonge, wat een raar le ventje hebben wij op aarde. Een aar dige gedachte, misschien wel diep. Maar wat doe je met zulke vage voi-men? Moet ik ermee wijzen op de zin van het bestaan, of de zinloosheid.' Het is duidelijk dat hij hier niet direct zpn artistieke credo ziet liggen. „Ik probeer een sociale notie in mijn werk te brengen, en het menselük tekort. Schrijf dat alstublieft met wat minder grote woorden neer. Ach ja, tegenover de Dood sta je toch voor piet snot, daar zie ik ook geen reme die tegen. Dat moet ik dan ook maar niet willen filmen. Maar de verstrij kende tijd ervaar ik zeer wil ik vorm aan geven en die dingen als dood, schuld en zo liggen daar achter". En in welke zin bedoelt hij die sociale notie? „Nee, u moet niet schrij ven dat ik sociaal geëngageerd ben. Dat is onzin. Ik heb niet het gevoel trouwens dat ik behoor bij het ge middelde publiek. Mensen die het maken in de maatschappij, zpn vaak ellendelingen. Daar heb je ook last van. Je staat in een dubbelzinnige relatie tot hen, want je wil ze toe roepen: „Hou op met die gewichtig doenerij, en ook zou je je willen terug trekken om niks met ze te maken te hebben. De gemiddelde man die met macht bekleed is, wordt al gauw een ellendeling. De man die alles overboord gooit om één ding te be reiken. In de politiek zie je dat vaak, maar ik wil toegeven dat ik het niet altpd kan overzien of beoordelen wan neer zoiets het geval is. Een vent als Truman byvoorbeeld, lijkt my zo'n kwalijk voorbeeld van een ge- woon mannetje dat macht in zijn handen kreeg en daar zonder veel scrupules gebruik van maakte. Of het dan de underdog is die mp aantrekt? Nee, niet altijd de underdog, althans niet in het bpzonder, maar de mens met beperkte mogelpkheden, met weinig macht, die maar doorploetert, met bijna de energie van een dier, die heeft mijn sympathie, zoals blinden. Die stel ik werkelijk tegenover de dikke sufferd, die misschien ook under dog is, maar zich voor niks interes seert. Ik geloof dat ik hier dan een groot menselpk thema heb dat ik zou willen filmen, en waarin de rest in meerdere of mindere mate besloten kan liggen. Beppie hè, als Beppie erin zou slagen zich boven haai omgeving uit te werken, dan is dat groots". (Van onze Utrechtse redacteur) UTRECHT, 17 april In september van dit jaar zal een nieuw type auto matische knipperlichtinstallatie (AKI) bij de spoorwegen zijn intrede doen. De nieuwe vorm van deze overwegbeveili ging waarschuwt het wegverkeer voor een naderende trein door middel van twee wisselende rode lichten. Het toont veilig door middel van een wit knip perlicht. Dit besluit is het gevolg van afspra ken in het kader van UIC (Internationale Spoorweg Unie) en van wijzigingen in het protocol van Genève (de internatio nale overeenkomst betreffende verkeers tekens). Vanzelfsprekend zullen na sep tember alle nieuwe AKI's het nieuwe seinbeeld geven, maar ook ongeveer alle 500 bestaande installaties moeten wor den omgebouwd. Daarmee zal naar schat ting drie jaar zijn gemoeid. De opstel ling van de drie lampen, nu groen en rood knipperlicht onder en geel vast licht daarboven, blijft ongewijzigd. Evenals nu zal het rode licht gecombi neerd worden met een belsignaal. De betekenis van rood knipperlicht blijft ongewijzigd en wel: stop er is een trein in aantocht. Zolang de AKI wit knipper licht toont kan de overweg zonder ge vaar gepasseerd worden. De nieuwe AKI NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleu ters. VARA: 19.06 Rawhide, TV-film. 19.55 Tentoonstellingsagenda. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Voordracht. 20.55 April '65, geïllus treerd tijdschrift. 21.35 Anders dan an deren. NTS: 22.40 Journaal. (-22.45). 22.50 RiKK: Paasnachtwake. NTS: 20.00 Journaal. 20.01 Detectivebu reau Lynx en de valsspelers, TV-film. NCRV: 20.25 Siguala-Yirgalem, massabij eenkomst van de Koptische Kerk van Ethiopië. 21.15 En het geschiede Passiemuziek. 21.45 Actualiteiten. 23.05- 22.20 Christus, Mens onder de mensen, TV-film. (deel 3). BELGIë NEDERLANDS. 18.55 Zandmannetje. 19.00 Rooms-katho- lieke uitzending. 19.30 De grote oorlog: Dokumentaire over de eerste wereldoor log. 19.55 Hier spreekt men Nederlands. 19.59 Weerbericht. 20.00 Nieuws. 20.25 De wijkagenten: De minzame wijkagenten, TV -feuilleton. 20.50 Rudi Carell-show 21.50 Echo. 21.55 Suspens: Kuiperij (The set-up), politiefilm. 22.50 Nieuws. In de loop van de middag: Reportage van de Tour des Flandres. 18.30 Berich ten. 18.33 De dieren zoals ze gezien wor den door de Engelsen. 19.00 Actuele in terviews. 19.30 Dernier recours, filmfeuil leton. 20.00 Journaal. 20.30 Les horizons sans frontlèreg ,film. 22.35 Jazzmuziek. 23.10 Journaal. XKOR: 10.00-11.00 Liturgische Paasdienst KRO: 11.55-12.15 Eurovisie: Pauselijke ze gen Urbi et Orbi. NTS: 15.00 Japanse kraanvogels (Japanese Cranes in Four Seasons, filmdocumentaire. 15.40-16.55 Cir cus in Manilla, circusprogramma. CVK- IKOR-RKK19.00 Bijbelvertelling voor de kleuters. NTS: 19.06 Kentucky Jones - Wild cat soup, TV-film. CVK-IKOR: 19.30 Koorzang van Paasliederen (Overname BBC-Eurovisie). NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.05 De Undine von Medvey Show amusementsprogramma. 21.00 Het Open graf (The open grave), spel in reporta ge vorm. 21.55 Amsterdams Kunstmaand- orkest en solist. 22.30 Paasepiloog. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NTS: 19.30 Kapitein Zeppos, TV-film voor de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 Het televisietoestel (Der Femsehapparat). TV- spel. 20.30-22.50 Op Hoop van zegen, to neelstuk. 11.10-12.30 Plechtige hoogmis met Pau selijke paaszegen Urbi et Orbi (Eurovi sie). 14.30 De Flintstones, tekenfilm. 14.55 Land en tuinbouwkroniek. Zeg het met bloemen, gelegenheidsprogramma. 15.25 Kapitein Zeppcs, jeugdfeuilleton. 15.50 Volksconcert. 16.25-17.35 Vrijgezellenhe- mel. TV-spel. 18.25 Sportuitslagen. 18.50 Kleuterprogramma. 18.50 De veilige ont snapping (The piper's tune), film. 19.55 Weerberichten en mededelingen. 20.00 Nieuws. 20.15 Sportberichten. 20.45 Cir cusprogramma. 22.25 Poëzie in 625 lijnen, spel. 23.00 Nieuws. Eurovisie: Religieuze paasplechtighe- den: A. Protestantse kerkdienst. B. H. Mis, C. Pauselijke zegen Urbi et Orbi. Ongeveer 12.30 Einde. 15.00 Furie, het vu rige paard: José et les Loups. 15.30 Ral- lye .wedstrijdprogramma. 17.15 Les deux légionnaires, komische film. 17.40 Pro grammaoverzicht. 18.50 Eurovisie, lof en gezangen. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Jour naal. 20.30 La bulle de aavon, spel. 22.00 Le bonheur conjugal en treize lecons, naar het werk van Andr éMaurois. 22.35 Gevarieerde muziek. 22.40 Journaal. NTS: 15.00 Lambiek de detective ,pop- penfilm. 15.15-16.30 De Transactie (The big deal). TV-Western. 18.00 Wereldkam pioenschappen Schermen voor jongeren (finale Sabel). 19.00 Nieuws in het kort 19,01 Barend de Beer. 19.06 De houthak kers (The Lumberjacks), film Comedy Caper. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35 Sport in beeld. 20.00 Journaal en weer- overzicht. AVRO: 20.20 Beat uit Blokker, tien-ershow. 21.00 The Saint, TV-film. NTS 21.50 Theater Domino: Tour de chant met Marcel Amont. 22.50-22.55 Journaal. NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Première theatre - Grote Louie, TV-film. 20.50 Voorstelling: muzikaal pro gramma rondom Venetië. 21.40 Comédies et nouvelles - Gesprek in de nacht .TV- film. 22.05-212.20 (NTS)Sport in beeld. 16.00 Voor de jeugd. 17.25-18.00 Motor sportreportage. 19.00 Zandmannetje. 19.05 Een partijtje poker, filmklucht. 19.20 Voor de jeugd. 19.55 De weerman. 20.00 Nws. 20.30 Openbaar Kunstbezit. 20.40 De zaak Oppenheimer, TV-spel. 22.40 Vergeet niet te lezen: auteurs te gast in onze studio. 23.10 Nieuws. 18.30 Nieuws. 18.33 Voor de kinderen 19.00 Kroniek voor de vrouw. 19.30 Sport- uitzending. 20.00 Nieuws. 20.30 14-18: Journaal van de eerste wereldoorlog. 21.00 Henri Salvador Show. 22.00 Lite rair programma. 22.50 Journaal. 16.00-17.25 Film voor de jeugd. Nieuws en commentaar. 18.20 Tijd voor teenagers. 19.20 Onbewoond: inter view en grammofoonmuziek. 20.00 Nieuws 20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor: amusementsprogramma. 21.00 Socialis tisch commentaar. 21.15 Stereo: Prome nade-orkest: amusementsmuziek. 21.45 Ik trek door het land, licht programma. 22.00 Het Kamp terug: Indrukken van een bezoek aan Auschwitz en andere Duitse concentratiekampen in Polen. 22.30 Nieuws. 22.40 Te waar om mooi te zijn cabaret. 23.10 Even naplaten: licht muzi kaal programma. 23.5524.00 Nieuws. 18.00 Dansorkest. 18.20 Marinierska^ der Koninklijke Marine. 18.50 Lichtbakei lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiter 19.30 Populair klassieke muziek door Ra dio Kamerorkest en zangsoliste. 20.30 Hei oog van de naald, hoorspel. 21.20 Pianore cital: klassieke muziek (gr.). 21.35 Man en paard: een vrijmoedige kijk op actu ele zaken. 21.45 Roulette: een spelletje met grammofoonplaten. 22.00 Licht en semble met zangsolisten: Liedjes uit Vlaanderen en Nederland. 22.25 Boekbe spreking. 22.30 Nieuws. 22.401.30 Plech tige Paaswake en Pontificale Nachtmis 19.00. Joost mag het weten. 20.00 Week end surprises. 21.00 Muziek voor u. 22.00 Italiaans progr. 22.30 Voetje van de vloer. 23.30 Namens ons 00.00 Midder nacht onder de sterren 01.00 Sluiting. 18.00 Nieuws. 18.03. Voor de solda ten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Kleinkunstprogramma. 18.45 Sportkro niek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Gevarieer de muziek. 20.00 Jazzmuziek. 20.30 Orkest muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Amusements muziek. 22.45 Poëzie-uitzending. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55 Nieuws. 24.001.00 Hoogmis. 18.00 Nieuws. 18.02 Lichte muziek. 19.08 Gevarieerde muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoorspel. 21.00 Gevarieerd muzikaal pro gramma. 22.00 Wereldnieuws. 22.55 Nieuws. 23.00 Jazzmuziek. 23.55—24.00 Nieuws. IKOR: 00.00-01.15 Kerkdienst. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en socia listisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven., toespraak. IKOR: 10.00 Kindr- dienst. 10.30 Kerkdienst .11.30 Vraag en antwoord 11.40 Grammofoonmuziek. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. 12.00 Het Geladen Schip, rubriek in het raakvlak van kerk en cultuur. AVRO: 12.30 Tout a toi, programma over Parijs, 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek. 13.20 Carrousel, een programma dat alle kanten opgaat. 14.20 Stereo: De solisten van Brussel: oude muziek (opn.) 15.20 Hou je aan je woord, een spel met en over taal en literatuur 16.00 Flitsen van Nederlands Koorfesti val 1965. 16.30 Paasm-ei-mer-eitje, caba ret. 17.00 Verkeersmededelingen. 17.06 Zingen geblazen. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitslagen, muziek (opn). 19.00 Bij nader inzien: discussie over actuele gebeurtenissen 19.35 Stereo: Wals-orkest. VPRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 21.00 Internationaal pianis tenconcours Frédéric Chopin 1965 te War schau. 21.40 De eerste van de klas, hoor spel. 22.20 Gitaarrecital (gr); klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten 23.00 Radio-Kamerorkest, klein Omroep koor en zangsolisten: klassieke cantate, (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. NCRV: 7.00 Paasfeest: Feest van het leven, zangdienst (Ned. Herv.) 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Paasliede ren (gr.) 8.30 Morgenwijding. 9.00 De Pla- tenbijbel, religieus programma. 9.45 Nieuws en waterstanden. KRO: 10.00 In leiding hoogmis. 10.05 Hoogmis. 11.15 Lich te grammofoonmuziek (Tussen 11.15 en 12.30 Evt. onderbreking voor rechtstreek se uitzending van de Paastoespraak van Paul Paulus VI, gevolgd door de zegen. Urbi et Orbi 12.10 Boekbesprekng 12.20 Kapel van de Koninklijke Luchtmacht (Stereo). 12.30 Nieuws 12.35 Buitenlands commentaar. 12.45 Mededelingen en grammofoonmuziek. 12.50 De drie Muske tiers, lifcht programma. 13.10 Kinderko ren en licht instrumentaal ensemble. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Easter Parade, musical. 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Fluit en harp: klassieke en moderne muziek. 15.30 Moderne orkest muziek (opn.) 16.00 Om God in zijn we reld, klankbeeld over Pierre Teilhard de Chardin. 16.30 Vespers. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Gereformeerde Paasmid- dagdienst. NCRV: 18.00 Negro spirituals (gr.) 18.10 Geestelijke huismuziek. 18.30 Familiebezoek op het Westelijk halfrond, klankbeeld. 18.50 Meerstemmige psalmen (opn.) 19.15 De vooruitgang der mensheid lezing. 19.30 Samenzang: geestelijke lie deren. 20.00 Nieuws. 20.07 Reflex: een wekelijkse bespegeling over leven en sa menleven KRO: 20.15 Internationale volksliederen. 20.40 De dag des Heren- Paasspel. 21.30 Nederlands strijkkwartet: klassieke muziek. 22.05 Wissewassen, licht programma. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.50 Lichte gram mofoonmuziek. 23.10 Idem. 23.55-24.00 Nieuws. 07.00 Ook goeiemorgen 09.00 Gevar. gram.pl. 0,930 Tussen koffie en le pinty 10.0,0 koffietijd 10.30 North State. 10.45 Koffietijd 11.00 Jade hitparade. 11.15 Fantasticabaret. 11.30 Het sportprog.am. 11.45 Smith chips party. 12.00 Op handen gedragen. 12.45 kwartier gevar. 12.30 Showtime. 14.00 The teenbeatclub. 14.30 Men vraagt. 15.30 Uit de koers. 16.30 17.00 Paradepaardjes 17.30 CB S. Show .18.00 Jukebox 1845 North State 1900 Zing eens mee. 19.15 Gev. pla ten. 19.30 Applaus van gisteren. 20.00 pop zondagavondconcert. 21.00 Zondagavond- klanken. 22.30 Alle remmen los 24.00 pop- muz. 01.00 sluiting. 12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch program- we€rbericht en mededelingen 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Belcawtoconcert. 15.30 Sport- PJ«5ramma en gevarieerde muziek. (Om 17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katholieke godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.40 Lichte orkestmuziek. 20.00 Klassieke muziek. (In de pauze: grammofoonmuziek). 22.00 Nieuws en be richten. 22.15 Lichte muziek. 23.00 Nieuws 23,05 Stemmig gemengd avondprogram ma 12.55 Programmaoverzicht 13.00 12.00 Nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Ge varieerd programma en sportreportages. (Om 14.00, 15.00 en 16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 19.30 Nieuws. 20.00 gevarieerd programma. 22.00 Wereldnieuws. 22.10 Ge varieerd programma. 22.55 Nieuws. 23.00 Jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. AVHO: 8.00 Nieuws. 8.10 Startblok: ge varieerd programma, met veel muziek, reportages en wedstrijden. VPRO: 10.00 Drentelen In d'Achterhoek, praatje. 10.10 Jeugddienst. 11.00 Stereo: Radio Kamer - kest en solist: klassieke muziek. 11.45 Voordracht van gedichten. AVRO: 12.00 Topperspil, licht muzikaal programma, 12 27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 13.00 Nieuws. 13.15 Topperspil (ver volg). 13.30 Zing Boem: wedstrijdprogram ma. 14.15 Sportable, sportprogiamma 18.00 Nieuws. 18.15 Uitslag van de Top perstoto. 19.10 Een brief in de nacht, hoorspel. 19.45 Overheidsvoorlichting Sa menwerking met Ontwikkelingslanden Vraaggesprek van Paul de Waart met Prof. Dr. E. de Vries, Rector van het Institute of Social Studies in Den Haag en Mr. H. W. Quik, Direkteur van de NUFFIC. 20.00 Nieuws 20.05 AVRO's Ra dio-Jeugddag-Show te Blokker 21.15 Ca fé '65. cabaret 21.45 AVRO's Radio Jeugddag-Show (vervolg). 22.30 Nieuws. 22.40 Buitenbeentjes, programma met jon geren met bijzondere meningen, uitzon derlijke prestaties en merkwaardige mu ziekjes. 23.15 Disco-Bar: licht muziekpro gramma. 23.5524.00 Nieuws. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Grammofoon muziek. 8.26 Inleiding hoogmis. 8.30 Hoogmis. 9.30 Klassiek pianospel, (gr.). 9.45 Nieuws. CONVENT VAN KERKEN: 10.00 Christelijk Gereformeerde kerk dienst. NCRV: 11.15 Gewijde muziek (gr.). 12.00 Gevarieerd reportage-programma. 12.30 Nieuws. 12.35 Ensemble parade: lichte muziek (opn.) 14.00 Gevar. rep. progr. 14.15 Promenade-orkest en zangso- liste. 15.05 Als de kat van huis is her haling steravondwedstrijd van donder dag 8 april jl. 15.35 Instrumentaal ensem ble: Oude geestelijke muziek. 16.00 Le ven met Pasen: flitsen van het Paasap- pèl voor jongeren te Utrecht 16.45 Geva rieerd reportage-programma. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17 30 Lichte grammofoonmuziek voor de tie ners. 18.00 Koninklijke Militaire Kapel. 18.20 Uitzending van de Christelijke His torische Unie: politoeren. Nieuws en kommentaar van de Christelijke Histori sche Unie. 18.30 Christus is opgestaan: Jeugdk. zingt Paasliederen. 18.50 Open baar Kunstbezit. 19.00 Nws en weerp raat je. 19.10 Radiokrant. 19.30 Musette-ensem ble met zangsoliten. 19.55 Op de n i af, praatje. 20.00 Gevarieerd reportage-pro gramma. 20.10 The Messiah, oratorium. 22.20 Wereldpanorama. 22.30 Nws. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Lichte grammo foonmuziek .23.5524.00 Nieuws 07.00 Ook goeiemorgen. 09.00 Muziek terwijl u werkt. 10.00 Koffietijd. 11.00 Even bijtanken. 12.00 Muziek bij de lunch 13.00 Met Tineke. 14.00 Cocktail. 15.00 Ned. allerlei. 16.00 Hits uit zee. 17.45 Platenpalet. 18.00 Jukebox. 18.45 GazeJle. 19.00 Cees van Zijtveld. 20.00 Binnen zon der kloppen. 21.00 Rock beat and boo gie. 21.30 Rhythm and blues. 22.30 Alle remmen los. 24.00 Gev. platen. 01.00 Slui ting. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.06 Voor de landbouw. 12.15 Klassieke muziek. 12.55 Programmaoverzicht en berichten voor de schippers. 13.00 Nieuw» en weerbericht. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera en Belcanto concert. 15.00 Vlaanderen mijn land, U mijn liefde. U mijn hart. 15.45 Pianomu ziek. 16.00 Programma voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 18.03 Klassieke muziek. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Protestantse godsdienstige uitzending. 18.45 Grammo foonmuziek. 19.00 Nieuws en radiokro niek. Daarna: Correspondentie uit Neder land. 19.40 Volksdansen en volksliedjes uit de lage landen. 20.00 Satireliertjes. 20.45 Kamermuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 In en om de opera. 22.35 Operafragmen. ten. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzmuziek. 32.30 Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00- 00.45 Voor de zeelieden. 12.00 Nieuws. 12.02 Licht programma. 13.00 Nieuws. 13.15 Musique aux Champs- Elysées. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.02 Operettemelodieën. 16.00 Nieuws. 16.02 Berichten en gevarieerde mu 2k voor de automobilisten. (17.00 Nieuws). 18.00 Nieuws. 19.30 Nieuws. 22.00 Wereld nieuws. 22.55 Nieuws. 23.5624.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 Groenteman. 9.05 Klassieke kamermuziek (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Gewijde muziek (gr.) 10.00 Arbaids vita minen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Dans orkest met zangsolisten. 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Over heidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.40 Musetteklanken (gr.) 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht instrumentaal ensemble. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Flitsen van Neder lands Koorfestival 1965. 15.00 Radio Fi lharmonisch Sextet: moderne muziek. 15.40 Tussen eb en vloed, een program ma over het wadlopen. 16.00 Nieuws. 16.20 Lichte muziek voor de jeugd. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 18.00 Nieuws KRO: 7.00 Het levende Woord: medi tatie. 7.05 Ouverture: reportages en com mentaren, wegeninformatie en lichte grammofoonmuziek. (7.307.40 Nieuws. 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 Lichte grammofoon muziek. 10.10 Muziek-Mazaïek (gr.)ll.OO Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoon, muziek. 11.50 Voldaan., vooruit, lezing 12.00 Angelus. 12.03 Volksliedjes (gr.). 12.20 Wij van het land, programma voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw, 12.30 Nieuws. 12.40 Actuali teiten of grammofoonmuziek. 12.50 Draai en maar!!!!: lichte grammofoonmuziek. 13.35 Populaire grammofoonmuziek. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 musiës- ta: muzikaal programma. 14.50 Lichtba ken, lezing, (herhaling van zaterdag Jl.) 15.00 Klassieke grammofoonmuziek. 15.10 Het oog van de naald, hoorspel, (herha ling van zaterdag jl.) 16.00 Voor de zie ken. 16.40 Onderweg, een programma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Overheidsvoorlichting: Abra ham Lincoln herdacht op Curacao. Tekst J. M. Verhoeven 18.00 Dansorkest. 07.00 Ook goede morgen. 09.00 Muziek terwijl u werkt. 10.00 Koffietijd. 11.00 Kookpunt. 12.00 Muz. bij de lunch. 12.45 Anita-tips 13.00 Verleden tijd. 14.30 ge var. gram. platen. 15.00 De speeldoos. 16.00 Nieuws en zo goed als. 17.00 It Clearasil time. 17.15 Dinsdagmiddag spe ciaal. 17.45 Elvis-Presley 18.00 Jukebox 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12,15 Gevarieerde muziek (12.25 Weer bericht en berichten voor de schippers). 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Gram mofoonplaten. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.63 Beursberichten. 16.09 Duit se les. 16.24 Muziek voor houtblazers. 17 00 Nieuws en berichten. 17.15 Jazzmu ziek. 17.45 Orkestmuziek. 18.00 Nieuws. 12 00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde muziek en actualiteiten. 13.00 Nieuws. 14.00 Nieuws. 14.33 Gevarieerde muziek. 15.00 Nieuws. 16.00 Nieuws. 16.08 Klassieke mu ziek en moderne muziek. 17.00 Nieuws- 18.00 Nieuws. heeft geen storingslicht. Bij vrijwel alle storingen die zich in de praktijk kunnen voordoen zal de nieuwe AKI in werking treden alsof een trein nadert. Na vijf minuten zal de bel evenwel ophouden met luiden. BRUSSEL, 17 april (ANP), Het technische personeel op de luchthavens van Brussel en Oostende heeft vannacht om twaalf uur het werk voor 24 uur neergelegd om aan eisen voor hogere lonen kracht bü te zetten. De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena liet weten dat zy toch alle lyn- vluchten uitvoert, waarbij wordt ver trokken van het Noordfranse vliegveld Ryssel of van de Paryse luchthaven Le Bourget. Voor het vervoer van de pas sagiers van Brussel naar Ryssel en Pa- rys wordt gezorgd. MADRID, 17 april (UP1) De jaar lijkse massabijeenkomst van de Spaanse Carlisten in Montejurra zal op 2 mei worden gehouden ter ere van prinses Irene, zo heeft een Carlistische woord voerder bekendgemaakt. „Naar aanleiding van talloze verzoe ken hebben wy besloten de bijeenkomst van Montejurra dit jaar te houden ter ere van Hare Koninklyke Hoogheid prinses Irene, Hertogin van Madrid" aldus de woordvoerder, die echter niet zei of de prinses de byeenkomst zelf zal bywonen. WASHINGTON, 17 april (UP1) Het Amerikaanse ministerie van buiten landse zaken heeft gisteren verklaard, dat dichtbij Hanoi een lanceerbasis voor luchtafweerraketten schijnt te worden ingericht. Volgens zegslieden zijn de nodige raketten uit Rusland in Noord- Vietnam aangekomen of op weg daar heen. De woordvoerder van het State De partment, Robert J. Mccloskey, weigerde nader in te gaan op de korte verklaring, dat de Amerikaanse regering ervan op de hoogte is gesteld, dat een dergelijke basis wordt aangelegd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 15