Terwijl Russische straaljagers angstig-laag over de stad vlogen V erbouwing Groenendaal gereed Drie dagen goochelen in zo n keurige stad als Haarlem Vraag op straat een goocheltruc H In de volle kracht van zijn scheppend kunnen Kees Verwey vijfenzestig jaar Overzichtstentoonstelling in Haarlems Vleeshal O Onwettig school verzuim nog niet uitgebannen Foto's en drukwerken uit oorlogsjaren voor expositie gevraagd ALS U HET VRAAGT Invitaties voor andere toneelfeesten in Duitsland en Frankrijk Tweede lustrum Katholieke Bond van Bejaarden in Heemstede k Waarderhaven ZATTÜRBAG 17 APRIL 1965 PAGINA 3 II» 1111111111111 Berlijn met de muur als sym bool van een uiterlijk onwrik bare tweedracht is althans voor een klein groepje jonge Euro peanen tijdens de week van Intei - drama 1965 het zinnebeeld ge worden van een toenadei ing op Europees niveau. Een bescheiden groep toneelminnende Nederlan ders onder wie zes Haarlemse middelbare scholieren en een pas afgezwaaide Mendelier, heeft een iceek lang vertoefd in West-Berlijn samen met afgevaardigden uit En geland, Frankrijk, België, Oosten rijk, Zwitserland, Zweden en Duitsland. Onder leiding van de heer Th. Ruygrok, leraar voor- (lra<'htnkunst op enige Haarlemse fniddelbare scholen, en van de heer Odé, afgevaardigde van de NA.TU Nederlandse Amateurto neel Unie), hebben Rob, Bien, Bet- tV, Thea, Mieke, Maya en Han hun brachten beproefd in de toneel-in terland in Berlijn. Terwijl de Rus sische straaljagers angstig laag over de Berlijnse huizen vlogen uit protest tegen de vergadering van de Duitse Bondsdag in de Kon- gresshalle, speelden de jonge Haarlemmers hun twee Engelse éénakters in het gebouw van de Akademie für die Künste. De Haarlemse middelbare scho lieren, die verleden week hébben deelgenomen aan Interdrama 1965 in West-Berlijn, praten graag nog wat na over het internationale toneélgébeuren, dat een diepe in druk op hen heeft gemaajtt. De groep op bezoek bij de familie Vanderwildt aan de Zaanenstraat. aar lemmers opgelet: als u een van de laatste dagen in mei op straat een gooche laar tegenkomt, houdt de man dan staande en eist van hem, dat hij een goocheltruc uithaalt. Hij zal niet weigeren. Misschien neemt hij zijn witte hoed voor u af, die rood geworden is, als ie het ding weer opzet. Het worden drie sen sationele dagen in Haarlem: 28, 29 en 30 mei. We mogen een paar honderd goochelaars hier ver wachten, die onder verdachte om standigheden zullen gaan con gresseren. Een nationaal congres. Nou ja, een congres wordt het ook weer niet. Het congres wordt om gegoocheld naar een concours, waar amateurs en beroepsmensen om de eerste pry's in de verschil lende klassen zullen goochelen en tevens zullen uitmaken, wie zich nationaal kampioen mag noemen. Kees Verwey, schilderend aan het portret, dat hij van Albert van Dalsum maakte. Lezers schrijven de krant Haarlemse scholieren speelden op „Interdrama" in West-Herlijn Nederland zou zichzelf niet zijn ge weest, als het voor het internationale forum een stuk van eigen bodem zou hebben gespeeld. De keuze was geval len op stukken van Engelse huize. Het succes van de Haarlemmers was er ge lukkig niet minder om. De jonge men sen uit de Bloemenstad, tevens de vol ledige deputatie uit Nederland, speelden The followers" van Harold Breakhouse en Where the seas begin" van James Parish. „The followers" is een blijspel in kostuum uit het midden van de vo rige eeuw en het tweede spel dateert t an omstreeks 1940. Beide stukken heb ben de eenzaamheid tot thema. Van zelfsprekend heeft een land als Neder land meer dan de andere deelnemers te kampen met de beperktheid van zijn taalgebied, maar het gehanteerde argu ment van de verstaanbaarheid bipit wei erg zwak, vooral als men weet, dat ook de Zweden hun eigen taal als voertaal op de planken gebruikten. De Scandi- naviërs hadden overigens geen spel van eigen bodem. Zij gaven een opvoering van een Japans no-spel, dat nogal sterk pantomimisch van karakter is. Een van het Haarlemse groepje, de oud-Mendelier Rob Vanderwildt, heeft met bijzondere belangstelling alles in en om Interdrama 1965 in zich opgeno men. Rob heeft namelijk toneelaspira ties. Het Berlijnse contact heeft voor hem persoonlijk een uitnodiging voor een cursus toneel in Engeland opgele verd en voor de hele groep gelden twee invitaties: één voor een amateur-toneel festival in het Franse Aix-les-Bains en één voor een dergelijk toneelfeest in het Duitse Augsburg. Een kleine dertien uur sporen scheidt West-Berlijn van Haarlem. Tijdens de heenreis in de nacht van 3 op 4 april is van slapen niet veel gekomen. Hier en daar werd nog een tekst nagezien, nu en dan een vluchtig dutje gedaan en verder was het praten, indrukken uit wisselen, kijken naar de snel voorbij schietende lichtjes en uren tellen. En toch kwamen die dertien uren om. De Haarlemmers strekten hun stijve benen om naar het Jugend Gasthaus aan de Ivlückstraszc te gaan. Zondagavond om zes uur waren zij opgepoetst en nog een beetje slaperig bij de officiële opening van Interdrama 1965 door Herr Kurt ^eubauer, senator für Jugend und m'ort uit. Berlijn. Daarna werden Zwe den, Nederlanders, Fransen, Engelsen, Belgen, Oostenrijkers, Zwitsers en Duitsers overgelaten aan de organisa torische bekwaamheden van Herr Hans Dieter Weliowski. Tpering van de Haarlemmers: „De organisatie klonk a's een klok." Allemaal wegens de Bondsdagaffaire moesten Nederland en Zwitser land afzien van een optreden in de Kongresshalle. Interdrama ver huisde voor die speciale gelegenheid naar de Akademie für die Künste. Het Nederlands enthousiasme en de interna tionale welwillendheid schoven het ge gier van de Russische straaljagers even naar de achtergrond. Alle aandacht was nu voor Bien Moerkerken Van der Meu- len van het Lorenzlyceum, Betty van Meurs, Thea Timmerman en Maya Lammers van de Meisjes-HBS, Mieke Houtzager van het Coomhert-lyceum, Han Bertram van de Rijkskweekschool en voor Rob Vanderwildt, oud-leerling van het Mendelcollege. Uiteraard lever den de internationale contacten voor middelbare scholieren van 1965 niet de minste moeilijkheid op. De Engelsen waren bij de Haarlemmers favoriet, omdat zij ongeveer van dezelfde leef tijd waren. Frankrijk en België hadden nogal wat volwassenen meegesmokkeld ondanks de ondertitel van Interdrama 1965 „Internationales Amateurthea ter der Jugend." De Zwitsers lieten het element leketoneel teveel overheer sen en hadden bovendien hun grote groep van vijftig man met muziekinstru menten uitgerust. „Daar kon je moei lijk aansluiting vinden", vonden de Haarlemmers. Op de avond van Palmzondag is het groepje, vervuld van indrukken, in Haarlem teruggekeerd. Van de s tad Berlijn hebben ze niet veel impressies meegenomen. „Het programma was nogal bezet en een week is maar kort", zegt Rob. Zoals bij de meeste vreemde lingen maakte Berlijn een grauwe in druk op hem. De Haarlemse scholieren weten eigenlijk zelf niet wat hen het sterkste heeft getroffen: De vele ruïnes, die na twintig jaar nog vertellen van de gruwelijke verwoestingen van het laatste oorlogsjaar, of de gigantische nieuwbouwprojecten die een duidelijke getuigenis afleggen van de veerkracht van het Duitse volk. Een bezoek aan de beruchte muur kon niet uitblijven. Rob had sterk de indruk dat Berlijn de muur toeristisch exploiteert zoals de Pa- rijzenaar zijn Eiffeltoren. Bij zijn sou venirs heeft hij een ansichtkaart van de muur in kleur. De muur is afgebeeld in zoete kleuren en het ontbreekt er nog maar aan, dat de kaart „Veel liefs uit Berlijn" als opschrift zou heb ben. Terugkomend op Interdrama 1965. vertelt Rob dat het toneelevenement zo'n succes is geworden, dat de orga nisatoren het niet bij één keer willen laten. Waarschijnlijk zal een tweede Interdrama in 1967 of 1968 weer een nieuwe lichting jonge Europeanen naar Berlijn trekken. Het ligt in de bedoeling dat Berlijn hoofdkwartier van Interdrama blijft. Om het jaar kunnen de toneelminnende scholieren naar West-Berlijn en in de tussenlig gende jaren komen dan Europese ste den aan de beurt. Misschien mag Haarlem in de nabije toekomst ook eens gastheer* zijn: Onze stad heeft in Duitsland een goede indruk achterge laten en de Duitse kranten wezen met nadruk op het kennelijk bijzon dere feit, dat éen stad als Haarlem een eigen leraar heeft voor het vak voordrachtskunst in het programma van de middelbare scholen. TH. K HEEMSTEDE, 15 april De front- zijde van het Verversingshuis Groenen daal, sinds enige tijd in Landgoed Groe nendaal herdoopt, heeft een gedaante verwisseling ondergaan, die na twee maanden arbeid thans gereed is ge komen. De nogal ingrijpende verbouwing heeft zich afgespeeld in de statige serre, waarvan de bezoekers niet langer aan weer en wind bloot zullen staan. De serre is glasdieht gemaakt, wat voor het druk bezochte café-restaurant als een belangrijk winstpunt mag gelden. Bij mooi, zonnig weer leverde de open serre voor de bezoekers een aangenaam zitje op, maar de exploitanten van Groenendaal stelden zich op het stand punt dat men er vanwege het wispel turige klimaat hooguit één maand per jaar wind- en regenvrij kon verpozen. Dankzij deze verbouwing zal de serre ook gebruikt kunnen worden ten dienste van het restaurant-bedrijf dat dikwijls met ruimtegrbrek heeft te kampen en met een uitzicht op het fraaie wandel bos zal he in de glazen serre, die Paaszaterdag in gebruik wcrdt geno men, ongetwijfeld gezellig dineren zijn De exploitanten, de gebroeders Uiten- daal, een familie die van vader op zoon al bijna een halve eeuw de scepter zwaait in Groenendaal, hopen dat bin nen afzienbare tijd nog een tweede ver betering van het café-restaurant gereali seerd zal kunnen worden. De primitief aandoende entree tot het Groenendaalse etablissement (dat nog eigendom is van de gemeente) moet hoog nodig worden verbeterd. De bezoekers moeten als het ware door een keukendeur naar binnen, wat voor een zaak van dergelijke allure toch wel benedenmaats is. Met de bouw van een stijlvolle entree op het binnenplein tussen de twee restaurant zalen hetgeen de gebroeders Uiten- daai voor ogen hebben zou het aan- 5len van het alom bekende „Groenen daal in belangrijke mate verbeterd kunnen worden. iwEin'M®TEDE> aPril De afde- ia Heemstede van de katholieke bond „J,1ivJ.j'aarc'eri en gepensioneerden viert trumfe&sf 21 8pril liaar tweecie lus" hJÜae te(;stelijkheden bij gelegen- L i n het 10-jarig bestaan worden Ü^,7,OUC> n het seminarie Hageveld, w ivir- s rtlorgens tien uur een plechtige oAi Ult dankbaarheid zal worden op- +K-aJ?en-, Na het gemeenschappelijk ontDut volgt er een korte vergadering, waaraan vanzelfsprekend de feestelijke noot niet ontbreekt. Het afdelings bestuur, dat met dankbaarheid terug ziet op alle steun die zowel op econo misch als sociaal gebied de afgelopen tien jaar in het belang van de bejaar den werd gegeven, zal 's middags van twee tot drie uur in de aula van het seminarie Hageveld recipiëren. Voor de leden van de bejaardenbond bestaat er op de komende feestdag ge legenheid tot vervoer per bus van de firma Kors naar het seminarie, 's Mor gens half tien wordt van de volgende plaatsen vertrokken: Rijnlaan, Glip, Wilhelminaplein, Huize St. Bavo, Linden- laan 3, Raadhuisstraat en Raadhuis plein. FUHRHOPSCHOOL B. en W. van Haarlem hebben besloten, dat de Fuhr- hopschool aan de Planetenlaan voort aan zal heten „Burgemeester Fulirhop- school". De heer Fuhrhop was van 1904 tot 1923 burgemeester van het vroegere Schoten. COLLECTE De opbrengst van de collecte voor Nationale Reumafonds heeft in Wormer het mooie bedrag van 486,53 opgebracht. Tijdens een besloten bijeenkomst, en kele dagen geleden in een zaaltje van het Militair Tehuis aan de Jansweg, hebben wjj een voorproefje gekregen. Een stuk of tien goochelaars in burger zaten wat te glimlachten rond de drie leken, die waren komen proe- ,ven. Attributen links en rechts, een zwart gordijn, dat zo nodig de aller- lllflIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIHIIIIIIfIHIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIirillllllllllllllllllllHllllllllllllllllimilllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII p 20 april wordt de schilder Kees Verwey vijf en zestig jaar, een datum die in zijn woonplaats Haarlem tot 28 april in de Vishal wordt gevierd met een expositie welke overzicht van zijn werken geeft. Tegelijkertijd exposeert zijn Amsterdamse kunsthandelaar M. L. de Boer „Kunstenaars gezien door Verwey" en zojuist is in Arnhem een tentoonstelling geëindigd met de beeld houwster Charlotte van Pallandt als zijn metgezellin ter voortzetting van een indrukwekkende reeks alom in den lande. Het is Verwey gelukt om, toen na 1945 de strikt-modernen alle aandacht voor zich opeisten en de figuratieve schilderkunst als een verouderde zaak wilden wegschuiven, niet alleen zich staande te houden maar zichzelf als tegenwicht op de schaal te gooien. Door hardnekkig zijn persoonlijke ont wikkeling te vervolgen en in de open baarheid te brengen is hij de grote antipode geworden van de modieuze abstractie. Tegen het getij in steeg zijn roem door de grote kwaliteiten die hij als schilder tentoonspreidde en thans is zijn erkenning in het land volledig. In de reeks Beeldende kunsten en Bouwkunde in Nederland verscheen een monografie over Kees Verwey en het is opmerkelijk dat deze werd geschte ven door de promotor der moderne schilderkunst, prof. dr. H. L. C. Jatte. Tegenover de opvattingen die zien ont wikkelden in de internationale kunst na het impressionisme waarvan hij een krachtig nabloeier is heeft V envey echter nooit geheel afwijkend gestaan. Uit een titel van een zijner schilderijen uit 1946, „A mon ami Picasso", sprak onverholen bewondering en de lessen van het kubisme bracht hij in praktijk in de stillevens met boeken. Uit 1948 stamt zijn wel zeer expressionistisch zelfportret met scheve das en ook Pop- penkamer, uit 1956 Droompaardje. Met het ontkennen van het alleenrecht der modernisten heeft Verwey zeker ook de drang in zichzelf om zich over te leve ren aan het moderne, beteugeld; hij heeft zjjn post-impressionistische neigin gen inmiddels zinvol en eerlijk opgelost in zijn persoonlijkheidstructuur. Wat de abstracten aan visuele aanleiding onge bruikt laten, acht hij een wezenlijk ele ment van de beeldende kunst dat hij nooit zal prijsgeven. Ven erwey zal zichzelf na 20 april niet pensioneren; hij verkeert in de olie kracht van zijn scheppend kunnen; het besef van de betrek kelijkheid van heden en verleden stelt hem in staat uitsluitend en ten volle zijn eigen aard te volgen in de realiteit der traditie wat iets anders is dan conventie. De aquarel, een techniek die zijn leermeester Boot propageerde, is onder de talentvolle beoefening van Verwey uitgegroid in figuratief achis- me tot een tijdeloos fenomeen van schilderlüke expressie. Juist in deze, door hemzelf als niet modern gekwalifi ceerde techniek heeft hij zijn tijdvak hecht verbonden met de traditie van het Hollands realisme. In de tentoonstelling in de Vishal treft men niet de hoofdwerken aan welke te zien waren bij zijn ere-tentoonstelling die in dezelfde ruimte vijf jaar geleden werd gehouden en. in groter getale nog, in de oeuvre-tentoonstelling in Utrecht in september van het vorig jaar, tege lijk met Mari Andriessen. Uit de ge meentelijke verzameling en het persoon lijk bezit van de kunstenaar is een col lectie samengesteld die hem als teke naar, aquarellist en schilder volgt van zjjn jeugdwerken tot heden. De tentoonstelling is gegarneerd met figuren die ook in de kantlijn van zijn leven en ontwikkeling hebben geschre ven zoals Van Deyssel, Andriessen, Boot en Buning. L. T. grootste geheimen aan het oog onttrok. In zo'n sfeer zou je jezelf onbehaaglijk moeten voelen. Ér hangt een spanning, die niet in gewone woorden is te ver talen. Een beklemming bijna, die je op je hoede doet zijn voor allerlei ongrijp bare verrassingen. Je wacht geduldig af. Een gewillig slachtoffer, een verte genwoordiger van het slag mensen, dat tegen wil en dank beet genomen wordt. Gelukkig zijn goochelaars gewone mensen. Zij spreken de taal van alle dag en onderscheiden zich in niets van al die on-intelligente mensen, die ze met plezier laten boeten voor hun goed gelovigheid. Ze praten en spelen voor zichtig hun spel. Mooie dobbelsteen, zei er een tegen een toch argwanend meis je. Ze pakte de dobbelsteen in haar vuist. Hij nam een andere steen, blies over zijn vuist, de steen was verdwenen. Het meisje zat met twee stenen in haar blanke vuist. Vraag niet, hoe dat moge lijk was. U moet nooit iets vragen aan goochelaars, want in hun antwoord ligt al weer een volgende truc verborgen. Wij vertellen u er alleen maar van om u voor te bereiden op het aanstaande goochelfeest. De Noord-Hollandse Bond van Goochelaars heeft het concours het eerste in Haarlem onder auspi ciën van de Nederlandse Magische Unie georganiseerd. Dat gaat in Haarlem niet zo gemakkelijk. Haarlem is wel heel gastvrij op papier, maar in de praktijk kan dat nog wel eens tegenvallen. De goochelaars willen bijvoorbeeld graag in de stad pijlen, die verwijzen naar de belangrijkste congrespunten. Het zal er wel niet van komen. Het is een gebruik, dat in iedere stad, waar zo'n nationaal congres wordt gehouden, in het centrum een „buitenstunt" voor de burgerij HEEMSTEDE, 14 april De kan tonrechter in Haarlem heeft het afgelo pen jaar vier veroordelingen uitgespro ken wegens onwettig schoolverzuim in Heemstede en Bennebroek. Dit staat te lezen in het jaarverslag van de commissie tot wering van schoolverzuim, die bij de binnengeko men kennisgevingen een zeer ernstig geval van verzuim te behandelen kreeg. Het betrof een leerlinge van de Heem- steedse St. Augustinusschool, die thuis gehouden werd zogenaamd om moeder 'r-asf huishouden te assisteren. In wer kelijkheid ging het meisje echter uit werken. De kantonrechter veroordeelde hier tot een boete van honderd gulden, subs, twintig dagen hechtenis, waarvan -J voorwaardelijk met een proef tijd van twee jaar. Na deze veroorde ling werd opnieuw een opgegeven ver zuim ais onwettig aan de inspecteur doorgegeven. Een andere leerlinge van de St. Augustinusschool werd thuis gehouden om haar zieke moeder te vervangen. In het gezin waren echter nog twee meisjes aanwezig, die de taak van de moeder hadden kunnen overnemen. De kantonrechter veroordeelde de vader tot een boete van vijftig gulden, subs, tien dagen hechtenis. Van de kath. huis houdschool St. Lucia in Bennebroek kwamen eveneens twee meldingen van onwettig schoolverzuim binnen. In bed de gevallen werden de meisjes thuis gehouden, zonder vooraf toestemming van het hoofd der school te hebben verkregen. De kantonrechter veroor deelde in het ene geval tot 25 boete, subs, tien dagen hechtenis, waarvan de helft voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. De commissie betreurt de trage gang van zaken bij de afwikkeling van de gevallen van verzuim. Dikwijls volgt eerst na vijf of zes maanden een veroor deling. BLOEMEND AAL, 15 april In de beneden- en bovenzaal van het landgoed Elswout, waar het Jac. P. Thijssely- ceum is gevestigd, zal van 30 april tot 5 mei een herdenkingstentoonstelling worden gehouden van zaken die be trekking hebben op de jaren 1940 - 1945. Aan de bevolking van Bloemendaal randgemeenten wordt verzocht foto's, tekeningen, drukwerken enz. uit deze pe riode beschikbaar te willen stellen. Men kan het in bruikleen geven voor de duur van de tentoonstellingsperiode of defi nitief schenken. In het laatste geval wordt het materiaal, na afloop van de expositie, gebruikt ter aanvulling van het gemeentearchief of geschonken aan het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumen- Het comité herdenking 5 mei 1945— 1965 in Bloemendaal ontvangt het ma teriaal graag via de eongierge van het Jac. P. Thijsselyceum of door telefoni sche melding bij de heer H. van Tijen, Merellaan 8 te Aerdenhout, telefoon 42210. Het wordt zo nodig afgehaald. wordt gehouden. Dat zou in Haarlem op de Grote Markt moeten gebeuren. Niets ervan. Dan zou er misschien ge durende twee uur een bus omgelegd moeten worden. De verkeerspolitie is al in paniek. Nu moeten de goochelaars naar het Vlooienveld, vlak voor de Provinciale Griffie. Ais het goed zou gaan, moest er die middag een muziek korps door de stad marcheren. D» goochelaars dienen er op te rekenen, dat ze nul op het request krijgen. Ze klagen er niet over. De organisa toren zijn tenslotte zelf Haarlemmers. Hoogstens zijn ze teleurgesteld. Maar het succes goochelen ze wel te voor schijn. Van tijd tot tijd zullen we nog meer vertellen van de spannende din gen, die komen gaan. Van al die ma nipulatoren en illusionisten, van de car- to- en micro-magie en niet te vergeten Nan de salon-magie. Geheimzinnige be grippen, die wij ooit onder het zwarte doek voor u vandaan zullen halen. Ho pelijk vergeten we ook niet te vertellen van de kinder- en A.O.W.-goochelaars. Twee aparte soorten mensen. Kinder goochelaars goochelen voor kinderen en men zou zeggen A.O.W.-goochelaars goochelen voor A.O.W'.-ers. 3Iaar dat is precies verkeerd. Deze groep wordt na melijk gevormd door goochelaars, die zelf A.O.W.-ers zijn. Het is allemaal een beetje vreemd en voor ons leken on herkenbaar. Maar dat is juist de char me van het goochelen. Drie dagen le ven in een omgekeerde wereld. Dat lijkt ons een feest. Vooral in Haarlem, waar altijd alles zo netjes op zijn plaats moet blijven staan. W. H Vele belanghebbenden zullen met spanning hebben gewacht op het ant woord van B. en W. op de schriftelijk gestelde vragen betreffende de wan toestanden bij de Waarderhaven. Onder getekende veroorlooft zich bij het ant woord enige kanttekeningn te maken. Het ter beschikking gestelde speelter rein was door zijn drassigheid totaal onbruikbaar als zodanig; niet erg ele gant om nu te verwijten, dat er geen gebruik van wordt gemaakt. De telefoon voor de bewoners van de haven is erg onvrij in een winkel, (de gemeente heeft niet de aanleg betaald). Dat er voorbereidingen worden ge troffen om aan het aantal wrakken een einde te maken is niet nodig, nodig is reeds langs bestaande verordeningen thans eens ten uitvoer te leggen. In 1962 hebben alle bewoners van het woonwagenkamp een door de burge meester getekend schrijven ontvangen, waarin werd gedreigd, dat zonder waar schuwing, langs de weg staande wrak ken zouden worden verwijderd. Dit is nog nooit gebeurd. Nu er van particu liere zijde veelvuldig op wordt aange drongen, is een aanvang gemaakt met optreden tegen dit euvel. Dit gebeurt echter slechts door de wijkagenten, ge motoriseerde afdelingen van de politie, die in de stad terecht overigens zo ijverig zijn, zien hier blijkbaar niets. Elders in het industrieterrein moet de overheid erop worden gewezen, dat een nieuw sloopterrein dreigt te ontstaan, zelf ziet men dit niet. Nadat hieraan op aandrang van particuliere zijde een ein de is gemaakt, ziet men weer niet, dat men 100 meter opnieuw is begonnen. Of men wil niets zien! Hoewel men toch zó zuinig is op het Haarlemse industrie terrein, dat oude bestaande bedrijven uit de stad hier niet economisch mogen bouwen en men ze liever de gemeente uit ziet gaan. Maar dat bestaande be drijven, die reeds tientallen jaren hun terrein in de Waarderpolder hebben, zich onderhand moeten generen om be zoekers uit te nodigen, komt niet in het industriebeleid van de gemeente voor. Tientallen brieven hebben B. en W. de laatste jaren over dit euvel bereikt, maar men klopt blijkbaar aan dovemans oren. Een weg van de gemeente, waar voor door de bedrijven grote bedragen zjjn betaald voor aanleg en onderhoud, kan door die bedrijven niet vrijelijk wor den gebruikt. We wachten maar weer rustig af, hoelang de voorbereiding van de maatregelen, als aangekondigd, nu weer gaan duren. Het is iedereen bekend, dat men niet weet, waar men met oude autowrakken moet blijven, een reden voor B. en W. om over enige maanden te zeggen, dat er elders in de gemeente geen plaats is. En dan heeft men nog gelijk ook. In eigen ogen heeft men dan weer zijn best gedaan (en de toestand blijft zoals die was). J. J. M. Versteeg

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 3