Opzij
Vakantie
Gemiste kans
Omroepgids
Wapens
Het blijft nog een lij de ns-
geschiedenis met complex
woningen in Tuinwijk
1
I
B. en W. willen half miljoen
uittrekken voor enig herstel
werk aan de huizen
Toekomst
voorlopig
onzeker
Toch nieuw gerechts
gebouw aan Jansweg?
Gemeente kan terrein vóór
1 januari 1966 opleveren
Schade-
vergoeding
voor drie
huurders
'tis
maar
„De Trein", verzetsfilm met
teveel wild-west-sfeer
Agenda voor Haarlem
Greta Garbo in „De dame
met de Camelia's"
S0LEX-0T0
De beul van
Venetië
De bruid is niet
van gisteren
Spionage in
Hongkong
Het strand der liefde
Overige films
TRESLONG - HILLEGOM
VAN LENT, HEEMSTEDE
[jT Uoop
van het
nieu w*
Roxy
Rembrandt
Luxor
Frans Hals
Lido
Studio
VRIJDAG 23 APRIL 19G5
PAGINA 3
KUIPERS
Naaimachines N.V.
Naaimachine-Speciaalzaak
SENA
vanaf 399.—
G. VAN VELZEN
OPEL - CHEVROLET - BUICK
HARRY HALL-RIJKLEDING
I -JcncrcjLjes
BARTELJOR1SSTRAAT 5
mm
De twee voornaamste tegenstan
ders oog in oog voor de laatste
afrekening in de film „De Trein".
Films
Toneel
Toneel
Diversen
Cabaret
T en toonstellingen
t
FILMJOURNAAL
Staatssecretaris Grosheide kan op
«en applausje van de schooljeugd re
kenen. Hij dringt er op aan alle
vakanties dus ook die van de bij
zondere scholen een week vroeger
te laten beginnen, terwijl het einde
ongewijzigd blijft. Gewoon een weekje
extra dus.
Het zij de jeugd gegund, doch dat de
staatssecretaris meent hiermee de (toe
ristische) vakantiespreiding te bevor
deren, is nogal naïef. Dat immers
hangt af van de vakantie en de va
kantie-plannen der ouders en een
staatssecretaris behoort te weten, dat
het meeste daarvan op 23 april al
vast ligt. Ieder reisbureau of V.V.V.-
kantoor had hem uit de droom kun
nen helpen.
Geen enkele partij kan in haar ka
merfractie een of meer agrarische
vertegenwoordigers missen. De pro
blemen in land- en tuinbouw zijn der
mate ingewikkeld en van zo verstrek
kende betekenis (Euromarkt), dat het
Voor iedere fractie gewoon noodzaak
is over enkele deskundigen te
beschikken, die de minister van land
bouw behoorlijk partij kunnen bie
den. Naar onze mening overdrijft de
KVP echter door in de vacature, ont
staan door het vertrek van mr. Cals,
te voorzien door wederom een agrari
sche expert in de fractie te planten.
De kamerfractie beschikt immers al
over meer agrarische vertegenwoordi
gers dan voor het bijhouden van de
landbouwpolitiek noodzakelijk is. Er
is nu een mooie kans gemist de
financiële en economische sector te
versterken. Wat dat betreft heeft de
AR het slimmer aangepakt.
De erkende omroepverenigingen
hebben aan de uitgevers van buiten
landse omroepbladen laten weten, dat
zij voorlopig niet op toezending van
Nederlandse programmals behoeven
te rekenen. Niet, omdat zij iets tegen
die buitenlandse bladen zouden heb
ben, doch omdat zij zich te weer wil
len stellen tegen een gratis program
mablad, dat in onze grote steden huis
aan huis zou worden bezorgd (in
komstenbron: advertenties) en waar
van de uitgever openlijk heeft ver
klaard, dat hij zijn Nederlandse pro
gramma's uit het buitenland zou ha
len.
Hierover zal wel enig rumoer ont
staan. De „zuilen" zullen worden uit
gekreten voor alles wat mooi en le
lijk is, doch wij zien niet in waarom
zij zich tegen een zakelijke aanval niet
met zakelijke middelen zouden mogen
verdedigen. Omdat men „zuil" ge
noemd wordt, behoeft men nog geen
zelfmoord te plegen.
Het heeft er alle schijn van, dat pre
sident Nyerere van Tinzania zijn be
zoek aan Nederland ook benut om
Nederlandse militaire hulp te vragen
voor de opbouw van zijn strijdmach
ten. Zulks, omdat de Westduitse assi
stentie is weggevallen.
Naar onze smaak ligt hier voor
Nederland geen taak. Wij kunnen op
de eerste plaats onze ontwikkelings
hulp beter in de industriële sector
investeren en bovendien betekent
militaire assistentie in Centraal Oost-
Afrika een hachelijk avontuur. De
verhoudingen tussen Tanzania, Kongo,
Rhodesia, Zuid-Afrika en de Portu
gese koloniën zijn tamelijk gespannen
en niemand kan voorspellen of die
spanningen niet te eniger tijd tot be
perkte militaire c:nflieten zullen lei
den.
Als daarin Nederlandse adviseurs
gemengd raken, ligt het verwijt van
neo-kolonialisme voor de hand. Welk
voordeel staat daartegenover?
HAARLEM, 23 april De lijdensge
schiedenis met de woningen in Spaar-
nelaan, Tuinwijklaan en Zonnelaan (to
taal 86 middenstandsvvoningen) is nog
lang niet ten einde. Zoals uit vroegere
publicaties reeds is gebleken, verkom
merden de woningen van maand tot
maand. De gemeente Haarlem, die de
woningen in eigendom heeft na de an
nexatie van een deel van Heemstede,
kon er door allerlei omstandigheden
niet veel aan doen. Maar tenslotte
kwam het toch zover, dat sommige wo
ningen onbewoond moesten blijven. Het
aanzien van de buurt werd opvallend
armoediger. In een uitvoerig schrijven aan
de gemeenteraad komt het college van
B. en W. op die erbarmelijke toestand
terug, met de mededeling tenslotte, dat
de gemeenteraad ongeveer een half
miljoen zal moeten noteren om althans
Iets op te knappen aan en in deze wo
ningen. De leegstaande woningen kun
nen dan weer in gebruik genomen wor
den.
B. en W. verklaren nog eens, dat het
complex in een zeer slecht staat ver
keert en dat de woningen zeer dringend
enkel» voorzieningen behoeven. In ver
band daarmede is men reeds geruime
tijd geleden begonnen met een onder
zoek om na te gaan, welke maatregelen
zouden moeten worden genomen. Tevens
zijn er onderhandelingen begonnen om
van het Rijk financiële steun te ver-
HAARLEM, 23 april Zoals destijds
reeds bericht had het Rijk wel belang
stelling voor het terrein, waar vroe
ger de schouwburg aan de Jansweg
stond. Wanneer dat uitgebreid zou kun
nen worden met enige omliggende
grond, waartoe enkele huizen zouden
moeten verdwijnen, dan zou daar een
nieuw gerechtsgebouw neergezet kun
nen worden ter vervanging van het
verouderde en te kleine gerechtsge
bouw aan de Jansstraat. Het Rijk zou
echter de zekerheid moeten hebben, dat
het terrein vóór 1 januari 1966 beschik
baar zou komen.
Naar B. en W. thans do gemeente
raad mededelen, is de stand van za
ken thans zo, dat de gemeente deze
zekerheid heeft kunnen geven Ver
wacht mag worden, dat spoedig de
transactie tussen gemeente en Rijk
zal kunnen geschieden. Daaromtrent
zullen nog nadere mededelingen en
voorstellen aan de gemeenteraad vol
gen.
Intussen zijn, om het betrokken ter
rein voor het beoogde doel tijdig en
ontruimd en vrij van huur en gebruik
te kunnen leveren, met de huurders
van een aantal aan de gemeente in
eigendom toebehorende percelen on
derhandelingen gevoerd over de aan
hen toe te kennen vergoedingen in ver
band met tussentijdse huuirbeëindiging.
De onderhandelingen zijn met gunstig
resultaat bekroond. Het betreft hier de
huurders van de percelen Jansweg 49,
49A en 59. Aan de drie huurders,
waarmede overeenstemming werd be
reikt omtrent de ontruiming van hun
percelen, zullen vergoedingen worden
toegekend tot een totaal bedrag van
f 34.500 B. en W. zijn van mening, dat
de overeengekomen vergoedingen alles
zins redelijk zijn te noemen, vooral als
men er rekening mee houdt, dat het
hier gaat om winkelpanden.
krijgen. Een definitieve beslissing
omtrent de uit te voeren maatregelen
kon nog niet worden genomen. Ook is
er nog geen resultaat met het Rijk be
reikt, omdat van rijkswege een garan
tie van de gemeente wordt verlangd
omtrent de toekomst van het complex
woningen. De moeilijkheid is namelijk
het toekomstig tracé van de verbindings
weg tussen de Schipholweg en de Wes
telijke Randweg, waarmee het vraag
stuk van de gehele of gedeeltelijke hand
having van het complex ten nauwste is
betrokken.
Het lang uitblijven van een defini
tieve beslissing over de maatregelen,
welke eventueel getroffen zouden moe
ten worden, heeft tot gevolg, dat het
aanzien van de woningen steeds ver
der achteruit gaat. Er zullen voor
zieningen moeten worden getroffen.
Er zal enig buitenverfwerk gedaan
moeten worden, verder zijn er repa
raties aan ramen en kozijnen, aan da
ken en balkons nodig. Daarvoor zal
een bedrag van 390.000,- nodig zijn.
Daarin is inbegrepen een bedrag voor
het vernieuwen van de leidingen voor
electriciteit, gas en water, dat per
woning op 1.800,- gesteld kan wor-
Advertentie)
9
of II van een veel duurdere
machine meer plezier
zult hebben dan van een
EFKU. Want de Efku'
is een laaggeprijsde
MERKMACHINE met zoveel
goede eigenschappen,
dat wij als vakhandeiaar
hem graag aanbevelen.
Reeds voor 295.— een
fantastische zig-zag!
JL
EFKU-DEALER:
KI. Houtstraat 112, Haarlem
Telefoon 02500—11142
RIJKSSTRAATWEG 14 -
Telefoon 52665
HAARLEM
(Advertentie)
uit voorraad leverbaar.
SOLEX-SERVICE
KENNEMERPLEIN 14 - TEL. 16033
vlak achter het station.
den. Aldus kunnen ook de tien leeg
staande woningen weer voor bewoning
geschikt gemaakt worden.
Tenslotte is nog voor incidentele
voorzieningen, welke de laatste jaren
zijn uitgevoerd en voor honorarium van
de architect, belast met het voorberei
den van meer definitieve plannen, nog
een bedrag nodig van 60.000,-. Totaal
dus 450.000,-, die de gemeenteraad zal
moeten voteren.
(Advertentie)
Dreef 261 - Raadhuisstraat 53-65
Telefoon 81550
(Advertentie)
Sportmagazijn
Gretha de Bruijn
Twijnderslaan 7
Haarlem, Tel. 15116
Het zeventiende-eeuwse Venetië
vormt de omgeving, waarin zich het
gekleurde verhaal afspeelt van „De
beul van Venetië" (The Headsman of
Venice). Lex Barker is de grote beul,
een goed vriendje van de groot-inquisi
teur Rodrigo Zeno, die alles wil doen
om zjjn in een zeeslag omgekomen
vrouw en zoon te wreken op de Doge.
Hiermee speelt hjj Rodrigo precies in
de kaart. De avonturen culmineren in
een scène, waarin de beul het hoofd
gaat afslaan van de zoon van de Doge,
die samen met zijn geliefde door de
kuiperijen van Rodrigo naar het scha
vot is gevoerd. De beul ziet echter op
het laatste moment in, wie de echte
schurk is en maakt dan een eind aan
het barre leven van de groot-inquisi
teur.
De film draait tot en met zondag in
Roxy. (Veertien jaar). Daarna kunnen
liefhebbers terecht bij „Inspecteur Cal-
laghan slaat weer toe", een nieuw avon
tuur van de bekende speurder, die ten
slotte ie'dere misdadiger te slim af is.
(Veertien jaar).
(Advertentie)
ADVISEUR
VOOR
De titel „De bruid is niet van giste
ren" suggereert een geestigheid en on
deugendheid, die de maker van de film
Giancarlo Zagni in genendele heeft kun
nen manifesteren.
Het heeft dan ook weinig zin, uitvoe
riger op zijn verhaal in te gaan dan ter
motivering van ons teleurstellende oor
deel nodig is. Ippolita is het vlinder
achtige vrouwtje van een benzinepomp-
houder, wiens jalouzie niet is opgewas
sen tegen haar fhrterig optreden jegens
de klanten en haar vroegere vrienden
uit het variété-milieu. Het gevolg is een
kettingreactie van vermeende, echte en
gesuggereerde ontrouw. Na verloop van
tijd is er zelfs sprake van een 2-l-stand.
De vrouw ontzegt dan haar echtgenoot
alle rechten, totdat de „gelijkmaker"
haar verongelijkte gevoelens zal hebben
hersteld. Dit brengt de man er toe zijn
vrouw aan ieder© passant aan bieden,
hetgeen hem in de gevangenis doet be
landen. Hij wordt ontslagen op borg
tocht, die zijn vrouw betaalt, maar hij
krijgt niet van haar te horen, waarom
ze plotseling is veranderd in een trouwe
en wat ze tijdens zijn gevangenschap
heeft uitgevoerd.
Ziedaar het banale gegeven, dat we-
fens het weinige vakmanschap, door
agni aan de verfilming besteed, geen
enkel aantrekkelijk facet heeft gekre
gen. Platvloerse grappigheid, een tot
vervelens toe herhaald, oninteressant
exhibitionisme en een veelvuldige, op
dringerige reclame van een benzine
maatschappij.
(In Luxor strikt volwassenen).
Blijkens hun films hebben de Ameri
kanen zo hun eigen opvattingen over
het ondergrondse verzet. Ze ontbinden
de heroïsche weerstand van de West-
Europese volken tegen de nazi-terreur
in factoren, waarmee ze vertrouwd zijn
uit hun eigen Wild-West verhalen en voe
gen die dan samen tot een geheel, waar
in dapperheid en onkwetsbaarheid, on
verzettelijkheid en romantiek, maar
vooral goed en kwaad, zodanig zijn ver
deeld, dat zelfs een uitsluitend op ver
maak belust bioscooppubliek kan wor
den geacht er behagen in te scheppen.
Het resultaat is dan over het algemeen
een film, die niets meer met het werke
lijke verzet en de drijfveren van de
mensen daarachter hebben te maken.
De Amerikaanse regisseur John Fran-
kenheimer heeft deze fout proberen te
vermijden en zich daarom bij het ma
ken van zijn film (De Trein) gebaseerd
op een ware gebeurtenis.
Franklin Coen en Frank Davi, die sa
men het scenario samenstelden, zijn
daarbij uitgegaan van een korte episode
in het boek „Le front de l'art", dat
Rosa Valland heeft geschreven over
haar ervaringen tijdens de nazi-bezet-
ting, toen zij conservatrice was van het
Jeu de Paume-museum in Parijs. In
1944 poogden de Duitsers een treinla
ding vol „gedegenereerde" kunst waar
onder werken van de Franse impressio
nisten Renoir, Picasso en Degas, naar
het „Vaterland" te zenden, voordat de
geallieerden de Franse hoofdstad zou
den bevrijden. De goudswaarde van de
ze kunstwerken, die op ongeveer 2 mil
jard gulden kon worden geschat, zou
wellicht het ineen stortende Derde Rqk
van de totale financiële ondergang kun
nen redden, redeneerden ze. Ze hadden
echter buiten de hardnekkigheid van een
kleine verzetsgroep bij de Franse spoor
wegen gerekend, die al haar leden op
één na opofferde om de Duitsers te be
letten zich met dit „nationale eregoed"
en „Frankrijks glorie" uit de voeten te
maken.
Door de conservatrice van het mu
seum gewaarschuwd, besluit het ver
zet het Duitse plan te verijdelen. La-
biehe, een inspecteur van de 'spoorwe
gen, belast zich met de leiding van de
actie, aanvankelijk met grote tegenzin,
Eerst wordt het vertrek van de trein ge
saboteerd. Dan begint de eigenlijke
tocht, waarbij de militaire bewakers
met Duitse „Gründlichkeit" de te vol
gen route controleren, niet vermoedend,
dat de Franse verzetsorganisatie de na
men van de stations heeft laten ver
wisselen, zodat een Frans plaatsje zich
tenslotte zelfs als „Zweibrücken" aan
dient. Tegen de ochtend is de trein terug
op zijn uitgangspunt en wordt tot ont
sporing gebracht.
Een ware gebeurtenis dus. Maar niets
is moeilijker dan iets, wat waar is ge
beurd, ook op het witte doek echt te
doen lijken, omdat de werkelijkheid nu
eenmaal de stoutste fantasie overtreft.
En juist op dit punt is Frankenheimer
goeddeels tekort geschoten. Hoewel zijn
film gunstig afsteekt tegen heel wat an
dere Amerikaanse verzetsfilms, treft
men toch nog te veel momenten met
Wild-West-sfeer aan. Zoals bijvoorbeeld
de gewonde held, die vrijwel onder de
ogen van een naderende Duitse patrouil
le de rails losschroeft. En het slot van
de film, waar de held en zijn voornaam
ste tegenstander, de Duitse kolonel Von
Waldheim, oog in oog komen te staan,
en de Fransman, volgens de beste tra
dities van de Western, het pleit beslecht
met een serie schoten uit zijn sten-gun,
wordt gesteld: of deze kunstschatten het
offer van zoveel mensenlevens
wel waard zijn. Een vraag, die overi
gens veel van haar betekenis verliest
voor de nuchtere toeschouwer, die be
denkt, dat het veel eenvoudiger zou zijn
geweest, de Duitsers rustig hun gang te
laten gaan. Ze zouden de schilderijen
natuurlijk ergens veilig hebben opge
borgen en daar de oorlog toch al bijna
voor hen was verloren, zou Frankrijk
zijn geroofde erfgoed na de geallieerde
overwinning wel hebben teruggekregen.
Niettemin geeft de film de toeschouwer
hier enig inzicht in de zinloosheid van
de motieven, waardoor mannen zich in
een oorlog vaak laten leiden.
In Rembrandt (18 jaar).
Een verhaal vol onwaarschijnlijkhe
den is te zien in Frans Hals, waar de
film „Spionnage in Honkong" wordt ge
draaid. Een Frans jjournalist komt in
Hongkong tot de ontdekking, dat zijn
Amerikaanse vriend en collega ver
moord is. Hij komt in contact met een
bende, waarvan de leider, een machtig
zakenman, zijn hoofdkwartier in een
nachtclub heeft. Bij zijn speurderswerk
wordt de journalist geholpen door de
zuster van de vermoorde. Zij lopen her
haaldelijk gevaar en dreigen definitief
in de handen van de bende te vallen,
als niet op het kritieke moment een
politie-inspecteur ten tonele verschijnt.
(Volkswagen.)
Het is verbazingwekkend, hoeveel
ongezonde verhoudingen tussen volko
men „verknipte" figuren gefantaseerd
worden om daaruit een film te distil
leren. Wanneer dan bovendien nog spra
ke is van een verlaten strand aan een
spiegelende zee, die tussen de warrige
bedrijven door noodt tot een verfrissend
bad, dan ligt het voor de hand, dat
„Het strand der liefde" (L'éternité pour
nous) voor een belangrijk deel terwille
van de „sex" in elkaar is gezet. De
Franse regisseur José Benazeraf wend
de vergeefse pogingen aan, de bijzon
der langdradige, onfrisse geschiedeni»
filmisch gezien nog enigszins
acceptabel te maken, zodat in alle op
zichten van een mislukking moet wor
den gesproken. In Lido (Volwassenen).
Zoals te verwachten was is de film
,,'t Is 'n gekke, rare, dolle, dwaze, we
reld" in Cinema Palace geprolongeerd.
(Veertien jaar). Minerva vertoont d»
film „De zeven hoofdzonden", verschil
lende schetsen, waarin verschillende re
gisseurs een hoofdzonde behandelen.
(Strikt volwassenen).
nadat de Duitser heeft gefilosofeerd over
de stelling, dat schoonheid behoort
hem, die haar weet te waarderen.
Hiermee zijn we beland aan het pro
bleem, dat in deze films aan de orde
(Advertentie)
Dagelijks o la er-dansant
Dinsdags cabaret
Onbeperkt kip eten 7-
Zalen voor partijen tot 1000 personen
02520—5 3 4 7
Teletype AVM RB Stad greta garbo.
In het Studio-theater kan de film
liefhebber de kennismaking met Greta
Garbo vernieuwen of haar tooh nog
leren kennen. Greta Garbo: een legen
darische figuur in de filmwereld van
vroeger jaren, een van de weinigen, die
als artiste haar naam blijvend in de
filmgeschiedenis geschreven heeft. De
film „De dame met de Camelia's", met
zorg en groot vakmanschap gemaakt,
mag dan iets verouderd zijn, ze zal
ook de huidige kijkers boeien en mis
schien ontroeren.
Het gaat hier om Marquerite Gautier,
een elegante maitresse, die verliefd
wordt op Armand Duval. Haar liefde
wordt beantwoord, maar het verschil in
stand maakt een huwelijk onmogelijk.
Marguerite doet vrijwillig afstand van
haar liefde. Pas op haar sterfbed ziet
zij haar geliefde terug, die dan pas
goed ontdekt, welk een voortreffelijke
vrouw hy aan haar heeft verloren.
(Veertien jaar).
CINEMA PALACE: 't Is een gekke, rare,
dolle, dwaze wereld, 14 jaar 3 en 8 uur,
FRANS HALS: Spionage in Hongkong, volw
7 en 9.15 uur.
Zaterdag 2, 7 en 9.15 uur.
Zondag: 2, 4.30, 7 en 9.15 uur.
Dinsdag: 8 uur.
LIDO: Strand der liefde, strikt volw.
2, 7 en 9.15 uur.
Zondag: 2. 4.15, 7 en 9.15 uur.
Zo.-ochtend 11 uur: Jungle cat a. 1.
LUXOR: De bruid Is niet van gisteren,
strikt volw. 2, 7 en 9.15 uur.
Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
REMBRANDT: De trein, 18 jaar.
2, 7 en 9.30 uur.
Zondag: 2, 4.30. 7 en 9.30 uur.
t/m dinsdag behalve zo. half 11: De jongen
uit het wilde westen, alle leeftijden.
Zo.-ochtend 11 uur: Flying clipper ahoy,
alle leeftijden.
ROXY: De heul van Venetië. 14 jaar.
2.30, 7 en 9.15 uur.
Zondag: 2. 4.15, 7 en 9.15 uur.
Maandag t/m woensdag: Inspecteur Cal
laghan slaat weer toe, 14 jaar.
2.30, 7 en 9.15 uur.
STUDIO: De dame met de camelia's,
14 jaar. 2.15, 7 en 9.15 uur.
Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Elke morgen half U: De Robinsons ver
loren op een onbewoond eiland, a.l.
MINERVA: De 7 hoofdzonden, strikt volw.
Vrijdag 8.15, za. en zo. 7 en 9.15 uur.
Zaterdag en zondag 2 en 4.15 uur: Pietje
Bell, alle leeftijden.
Vrijdag 23 april
Concertgebouw. 8 uur: Concert door Sym
fonieorkest „HaeiTem" o.l.v. Marinus Adam
Solist: Alwin Bar, piano.
Dinsdag 27 april
Grote of Sint Bavokerk. 8—9 uur: Orgel
bespeling door Klaas Bolt.
Woensdag 28 april
Aula A. H. Gerhardschool. 8 uur: Haar
lemse Discoclub, muziekavond.
Donderdag 29 april
Concertgebouw. 8 uur: Concert door het
Vrouwenkoor Z.I.G.E.A.
Zaterdag 21 april
Stadsschouwburg. 8 uur: De Haagsche
Comedie met „Candida" van G. B. Shaw.
Regie: Bob de Lange.
Zondag 25 april
Stadsschouwburg. 8 uur: De Haagsche
Comedie met „De methode Ribadier" van
Georges Feydeau. Regie: Bob de Lange.
Maandag 26 april
Stadsschouwburg. 8 uur: Ned. Comedie
met „Omzien in wrok" van John Osborne.
Regie: Hans Boswinkel.
Dinsdag 27 april
Stadsschouwburg. 2 en 8 uur: Toneelgroep
Theater met „Pasen" en „De Sterkste" van
August Strindberg. Regie: Elise Hoomans.
Woensdag 28 april
Stadsschouwburg. 8 uur: Johez Operette
„Maske in Blau".
Donderdag 29 april
Stadsschouwburg. 8 uur: Nieuw Rotter
dams Toneel met „Obsessie" van Philip
Levene.
Vrijdag 23 april
Hildcbrandzaal. 8 uur: Jong-Haarlem
Vooruit: Slotavond.
Rest. Brinkmann. 8.15 uur: Genealogische
Vereniging,
Hoofddorp. 711 uur: L.T.S. Bazar i.v.m.
de sportuitwisseling Haarlemmermeer—
Caterham.
Santpoort. 8.15 uur: Harddraverslaan 60,
Ver. Vrienden van het lied: Optreden van
de sopraan Maria van Uden en echtgenoot
Frans Bocxe, begeleid door: Ina Overkamp.
Zaterdag 24 april
Stadsbibliotheek. 2 uur: Volksuniversiteit.
Wandeling door Oud-Haarlem met bezoek
aan de mooiste hofjes. Leider: De heer
Warnaars.
Rest. Brinkmann. 8 uur: Volksuniversiteit.
Jongerenclub de Twintigers, dansavond
m.m.v. The Wanderers.
Hildebrandzaal. 8 uur: Jong-Haarlem
Vooruit. Slotavond.
Stationsplein. 8 uur: Sociëteit Ekestos,
dansavond m. n. v. Rob Hoeke Boogie
Woogie kwartet.
Wandelver. Jan Passtoors; bloembollentocht
over 5, 10, 15 en 20 km. Vertrek tussen
1.30 2.30 uur.
Hoofddorp. 2 6 en 7 11 uur: L.T.l.
Bazar i.v.m. de sportuitwisseling Haarlem
mermeerCaterham.
Zondag 25 april
Llngestraat. Parochiehuis „De Lange" 8 uur:
Sociëteit Kamigro, dansavond m.m.v. het
kwartet Han Koek.
Stationsplein. 8 uur: Sociëteit Ekestos,
dansavond m.m.v. het Deals-Beat kwartet.
Rest. Brinkmann. 11 5 uur: Postzegel
vereniging „Kring 64". Nationale postzegel
beurs.
Kon. Ned. Natuurhistorische vereniging.
9 uur: Ochtendexcursie naar landgoed Els-
wout o.l.v. mevr. A. N. Roesink-Rem en de
heer J. Visser.
Heemstede, Ciipperweg, geb. „Princehof".
Wandelvereniging Jan Passtoors; bloembol
lentocht over 5, 10, 15 en 20 km. Vertrek
tussen 10 12.30 uur.
Domi. 8 uur: Stichting Kath. Instuif
Panama, Senior, dansavond m.m.v. The
Jokers.
Maandag 26 april
Concertgebouw. 8 uur: Kodak N.V. Dia
projectie avond. Georganiseerd in samen
werking met de Nieuwe Haarlemsche Crt.
Kennemerlyceum. 8 uur: Buurtvereniging
„Overveen". De heer A. de Looze spreekt
over zijn reis naar Kameroen.
Minerva-Theater. 8 uur: Zandvoortse
Operette Ver. „Christel" met de Houtves
tersdochter.
Dinsdag 27 april
Minerva-Theater. 8 uur: Zandvoortse
Operette Ver. „Christel" met de Houtves
tersdochter.
Woensdag 28 april
Stadhuis. 2 uur: Gemeenteraad.
Donkerelaan, Jeugdhuis. 8 uur: Buurtver.
„Bloemendaal", jaarvergadering en film
voorstelling.
Heemstede Glipperweg, geb. „Princehof". (t/m 24 april).
Waagtaveerne, Spaarne hoek Damstraat:
Vrijdag-, zaterdag- en zondagavond: Jaap
van der Merwe m.m.v. Bozena, Robert-
Robert, Frits Lambrechts en Dick Poons.
Frans Halsmeuseum: Werken uit de Haar
lemse school van de 16e t/m 196 eeuw.
Bijzondere collectie werken van Frans Hals.
Dagelijks van 10 tot 5 uur. Zondags van 1
tot 5 uur.
Bijzondere avondvoorstelling t/m 16 mei
elke avond van 8.30—10.30 uur. Bloemen,
kaarslicht en oude muziek. Tevens gelegen
heid tot bezichtigen van de tentoonstelling
poppen door Ma ja Alexander en Trudy d«
Ruyter t/m 13 juni, alsmede van het voor
kort ontdekte en thans gerestaureerde mans
portret door Frans Hals.
Teylers Museum: Schilderijen tóe en 20e
eeuw. Tekeningen Nederlandse, Italiaanse
en Franse school, 16e t/m tóe eeuw. Fos
sielen en Natuurkundige instrumenten. Ge
opend op werkdagen, behalve maandag van
11 3 uur. Eerste zondag van de maand
van 1 3 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 76:
Oude religieuze kunstschilderijen en middel
eeuwse beeldhouwwerken. Geopend van
10 12.30 en 1.30 5 uur (behalve maandag).
Zon- en feestdagen van 2 5 uur.
Bisschoppelijk Museum: Tentoonstelling
van de Limburgse kunstenaar Géne Eggen
(t/m 25 april).
Woonhuis Jacobus van Looy, KI. Hout
weg 103. Het voormalige woonhuis van de
schilder-schrijver Jacobus van Looy. Ge
opend donderdags van 10 12.30 en 13.30
17 uur. Zon- en feestdagen van 2 5 uur.
Vishal: Expositie van poppen van Ma.1a
Alexander en Trudy de Ruyter (t/m 25 april)
Keukenhof, Lisse: Openluchttentoonstel
ling van voorjaars- en zomerbloemen. Dag.
geopend van 8 uur tot zonsondergang,
(t/m medio mei).
In 't Goede Uur: Expositie en tekeningen
van Oey Tjeng Sit.
Cruquius Museum: Historische stoom
machines en grote maquette van Nederland
met waterstanden en overzicht overstro
mingsramp 1953. Geopend dag. van 9 12.30
en van 1.30 5 uur. Zondag l 5 uur.
Waagtaveerne: Kunst zU ons doel; ten
toonstelling van aquarellen, schilderijen en
tekeningen van Jan Loots. Geopend van
5 uur, t/m 26 april.
Linnaeushof, Bennebroek Openlucht
tentoonstelling van voorjaars- en zomer
bloemen. Tropentuin en minicorso. Geopend
dagelijks van 9 18 uur, t/m oktober.
Badhoevedorp. Haarlemmcrmeertyceum
Tentoonstelling „Wow-Ipitsj". Geopend da
gelijks van 8 22 uur. Zaterdag van 2.30
6 uur. Zondag van 2.30 6 en 8 22 uur.
Museum Van Looy: Groepstentoonstelling.
Geopend van 10 5 uur. Zondag 2 8 uur.