DE OUDERS VA.\ GERT
Gert Timmerman
voor tie
zingt
vergeten groepen"*
I
In
Radio
JELAND
Televisie
JE#
ZONDAG
ZATERDAG
ZATERDAG
ZONDAG
MAANDAG
ZATERDAG 24 APRIL 1965
PAGINA
(Door Frans Boelen)
In de nieuwe woonwijk van
Enschede staan plezierige,
lichte huisjes met een keu-
Ug onderhouden voor- en achter-
bintje. De woning van Gert
Timmerman is niet moeilijk te
vinden: een uitdagende, parel
witte Opel-Admiraal 1965 wijst
de weg vanzelf. Op de deur prijkt
een bordje waarop met duide
lijke letters geschreven staat:
»Geen foto's met handtekenin
gen".
Gert en Hermien thuis.
&ij bert Timmerman geeft zijn dochtertje Sandra vaak-de toon aan. tje zei tegen zijn vriendje: „Kijk,
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIE NEDERLANDS
BELGIE FRANS
HILVERSUM I 402 m.
(Door Loek Hieselaar)
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIE NEDERLANDS
BELGIE FRANS
HILVERSUM II 298 m.
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 m.
BRUSSEL 484 m.
HILVERSUM I 402 m.
HILVERSUM II 298 ra.
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 ra.
BRUSSEL 484- ra.
HILVERSUM I 402 ra.
HILVERSUM II 298 ra.
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 ra.
BRUSSEL 484 ra.
..De krant is één grote smartlap"
Onbekende
met
ouden
De heer Timmerman „zeg maar
Gert" is nog wat slaperig. ,,Ik ben
ooorgaans niet zo matineus; Hermien
ls .erop ingesteld dat ik altijd laat
Wijn bed uitkom", zegt hij, de ogen
^rijvend. Ondanks het feit dat hij zo-
Wist is opgestaan zit zijn haar onbe
rispelijk. De (gezellige) kamer is vol
gestopt met weelderige spulletjes. Er
hangen een tweetal gouden platen als-
Wede enige door Gert zelf geschilder
de portretten aan de wand. Een wat
Verveeld kijkend meisje brengt koffie.
Dert heeft zich intussen aan tafel ge-
Set voor een eenvoudig ontbijt. Her-
Wien, zijn vrouw, is zich boven nog
Wat aan het opknappen. Dochtertje
Sandra de ogen van vader
brabbelt kleine, onbegrijpelijke ver
haaltjes.
Het levensverhaal van de 29-jarige
Gert Timmerman begint in Oldenzaal.
Zijn vader werkt als voorman bij het
spoor. Zeven jaar is Gert als de fa
milie naar Enschede verhuist. „Ik
haalde allerlei bandieten-streken uit.
Ik war een lastig ventje. Ter afwis
seling maakte ik muziek. Op mijn
achtste was ik de leider van een vier
stemmig okarina-orkestje. Twee jaar
later ging ik over op piccolo; en weer
twee jaar later kwam de klarinet. Via
Ilinke zelfstudie haalde ik het „toela
tingsexamen" voor de Koninklijke En-
schedese Burger Harmonie (bestaat
nóg). Ik was namelijk gek op muziek.
Toen al."
De muzikale carrière van Gert vol
trekt zich in snel tempo. Hij laat zich
op 14-jarige leeftijd inschrijven op de
muziekschool in Zwolle. Het plan is
om na het eindexamen in de Konink
lijke Militaire Kapel te gaan spelen.
Dr. Walther Boer heeft de jongen ge
test en ziet er wel wat in. Gert is
nauwelijks zeventien als hij op de mu
ziekschool slaagt voor klarinet en zakt
voor zijn bijvak contrabas, een instru
ment dat hij min of meer verwaar
loost. In overleg met zijn ouders, die
zich veel financiële offers getroosten
om hun zoon te laten studeren gaat
hij opnieuw proefspelen voor de Mili
taire Kapel. Hij wordt aangenomen.
Een nieuw instrument krijgt Gerts be
langstelling: de cello. Negenduizend
gulden kost het instrument. En dan
begint de ellende. Gert krijgt gauw
genoeg van het reizen en trekken van
De ene beëdiging naar de andere, van
het ene concert naar het andere dans-
festijn. Hij zegt: „Dat reizen werd ver
velen I, onuitstaanbaar zelfs en boven
dien kon je nog een heleboel straf
krijgen ook."
Op een avond komt hij doodmoe
op zijn kamer aan. Zijn collega
muzikanten liggen al in bed. Hij
legt de dure cello onder zijn
krib, laat zich met een plof in bed
Vallen en zakt er doorheen. Boven op
zijn cello. De kamergenoten beginnen
satanisch te lachen, maar Gert doet
alsof hij niets merkt en gaat rustig
slapen. De volgende ochtend verza-
Welt hij de plankjes hout en stelt vast
dat de schade precies negenduizend
Sulden bedraagt. Naar huis durft hjj
niet. Toch moet hij vanavond weer
spelen in het symfonieorkest. Hij aar-
zelt niet lang, fietst naar een gere
nommeerde muziekhandel waar hij te-
Sen eer fiks bedrag een nieuw instru-
Went leent. Buitengekomen stapt hij
°P de fiets, maar het stuur begint te
zwabberen en Gert voelt dat hij gaat
Vallen. Met een smak komt hij met
"ets èn instrument op de harde
straatstenen terecht. Ook deze tweede
cello moet ais opgegeven worden be
schouwd.
„Ik weet niet hoe ik de moeilijk
heden heb kunnen oplossen, maar het
js mij op de een of andere manier
toch gelukt..." De Militaire Kapel be
gint hem te irriteren. „Je speelde
soms bij bittere koude uren achter
een. Op een keer moesten wij spelen
s
voor de koningin. We stonden aange
treden in groot gala. De Koningin kon
ieder moment komen en dan moest
het Wilhelmus klinken. Het vroor die
dag twintig graden Keurige witte
handschoenen hadden wij aan. Van
ons echter moesten de toppen van de
vingers onbedekt blijven om te kunnen
spelen. Enfin, de koningin komt. Ro-
cus van Yperen maakt het bekende
handgebaar, telt af en...het enige dat
men hoort is een hoge, scherpe kreet
van de piccolo en een doffe slag op
de trom. De overige instrumenten zwe
gen. Het was een pijnlijk moment. Dat
mocht natuurlijk niet meer voorko
men. Om de instrumenten te laten ont
dooien werden liters pure alcohol ge
bruikt. Enkele uren later zouden wij
het opnieuw proberen. Maar alweer
ging het fout. Nu kon men een eigen
aardig reutelend geluid horen. Tenslot
te is er een grammofoonplaat aan te
pas ge'komen. En ik meen dat daar
nog een tik in zat. De koningin zal
wei gedacht hebben..."
Hij trekt aan een sigaret, leunt ach
terover in de fauteuil en lacht. Het
witte overhemd is onberispelijk ge
steven. Hermien is intussen binnenge
komen en gaat in het andere eind van
de kamer zitten.
Op het moment dat Gert gevraagd
wordt definitief te tekenen voo. de Ka
pel laat hij het afweten. Zijn ouders
hebben er veel verdriet van. Gert
stelt een dansbandje samen en trekt
stad en land af. Hij speelt klarinet
en contrabas, maar als op een gegeven
avond de pianist en de drummer hem
in de steek laten is hij gedwongen
zelf achter het klavier te kruipen. De
bassist geeft hem adviezen. Het bege
leiden gaat „crimineel". Men is vol
bewondering. Later gaat Gert er nog
b j zingen ook. Het enthousiasme is
niet meer te stelpen.
„Ik had nog nooit piano gespeeld. Ik
wist niet wat mij overkwam, maar het
ging. Direct al: de allereerste keer.
Dan breekt het moment aan. De
grammofoonplatenmaatschappij C.N.
R. vraagt hem een liedje op te ne
men. Gert aarzelt geen moment. „B!u-
men von Tahiti", heet het liedje. Er
worden in totaal vijf platen verkocht.
„Vier platen heb ik nog in mijn eigen
collectie kunnen terugvinden; die vijt-
de plaat moet tijdens de schoonmaak
zijn weggeraakt", zegt Gert laconiek.
Hij speelt op een avond in het
Wiener Café in Enschede. Er
komt een Duitse advocaat naar
hem toe. „Wilt u geen plaatje
maken voor Telefunken", vraagt hij.
Naast jurist ben ik louter uit lief
hebberij ook talent-scout." De dag
daarop vertrekt Gert naar Berlijn waar
hii als Gerd Zimmermann opnieuw
„Blumen von Tahiti" laat opnemen.
Maar ditmaal krijgt hu als begelei
ding het grote orkest van Werner Mul
ler. Het plaatje wordt een bestseller.
Ijlings stuiven de verbaasde platenhe-
ren van C.N.R. naar de zolder en vis
sen het stoffige matrijsje op van het
eerder opgenomen, niet verkoopbaar
gebleken liedje. „Blumen von Tahiti"
wordt een „smash": 100.000 exempla
ren en dus een gouden plaat. Het
spel gaat beginnen. Eerst werkt Gert
nog mee aan het nationale songfesti
val 1962 met het liedje „Niets" (van
Pieter Goemans en Ted Powder), maar
het liedje valt niet op. (Nóg zegt
Gert: Dat liedje was goed. Donders
goed zelfs) „Niets" zal het laatste
commercieel mislukte liedje zijn dat
Gert zingt. Van dit moment af wordt
er geld verdiend.
Het begint mej een wijsje dat de
Belg Bobbejaan Schoepen in 1960 heeft
geschreven en uitgevoerd. „Ik heb eer
bied voor jouw grijze haren", heet
het. Maar Schoepen raakt het liedje
aan de straatstenen niet kwijt,
Gert: „Toen de heren van de platen
maatschappij vroegen of ik dat liedje
wilde brengen, weigerde ik. „Ik zing
niet van die liedjes", zei ik. Ik vond
het werkelijk een slecht fabriekseltje.
Maar de heren bléven aandrin
gen. Toen ben ik gezwicht op voor
waarde dat het liedje als duo zou wor
den uitgebracht. Ik 'vilde voor geen
prijs mijn naam er aan geven. Ik stel
de voor het werkje samen met mijn
bassist Tonny Sotthewes te zingen on
der een andere naam. Dat werd afge
sproken. Maar wat zie ik later op de
hoes van het plaatje? „Ik heb eer
bied...", gezongen door het duo-Gert
Timmerman. Iedereen denkt nu dat
ik met mezelf een duetje zing. Ik was
erg kwaad. Bovendien weet nu nie
mand dat die tweede stem vai: Tonny
is. Hij heeft dus ook een gouden
plaat O ja, die opname. Dat is ook
nog een verhaal. Ik was helemaal niet
geïnspireerd. Toen zei de opname-lei
der tegen mij. „Denk eens aan je moe
der, Gert. Als je aan haar denkt, dan
lukt het allemaal wel."
k zal het nooit vergeten die op
merking. Mijn moeder lag toen
juist in het ziekenhuis; ik was he
lemaal kapot. En ik zong het lied
je. Overtuigd en ontroerd. Na het suc
ces van dat plaatje (binnenkort krijg
ik daarvoor respectievelijk de plati
na- en de diamantenplaat) besloot ik
méér liedjes te gaan zingen voor moe
ders, voor oudere mensen. Ik zing
voor de „vergeten groepen" in de
lichte muze. Dat doe ik met hart en ziel
Het zijn altijd weer frisse jongens en
meisjes waarover je hoort zingen; ik
vind dat er nu ook eens iets voor de
ouderen onder ons gedaan moet wor
den. Laat ze maar kletsen over
„smartlappen". Dat doet mij niets
meer. Ik noem mijn liedjes gemaks
halve zelf al zo. Toch geloof ik dat
maar weinig mensen weten wat eigen
lijk een smartlap is. Het woord is ont
staan in het Bussumse en Hilversum-
se wereldje...."
Gert heeft inmiddels de nu 21-jari-
ge Hermien ontmoet. Hij leert haar
kennen op een avondje in Vriezen-
veen. „We keken wat naar elkaar,"
zegt Gert. „Ik dacht: die komt na af
loop wel om een foto met handteke
ning. En ja hoor, ze kwam. Ik zette
op de achterkant van de foto mijn
naam, adres en telefoonnummer. Een
paar dagen later belde ze op."
Hermien: „Gert vroeg mij of ik
bij zijn orkestje kwam als zangeres.
Ik moest nog dezelfde avond ergens
optreden. Ik wist niet hoe ik het hAd.
Ik had maar weinig liedjes op mijn
repertoire. Ik zong die eerste avond
wel zes maal „Wenn du gehst". Na
die avond is het aangekomen. Het was
voor mij een grote overgang zo van
de boerderij naar de grote showbusi
ness."
Gert: „Eerlijk gezegd ging het mij
aanvankelijk niet in de eerste plaats
om -het zingen...Ik heb haar wat les
sen gegeven en ik vind dat ze het nu
heel aardig doet. Toen wij trouwden
hebben we op de trappen van het stad
huis in Slagharen enkele liedjes ge
zongen. Enige uren voor de plechtig
heid heb ik nog (in overall) de ge-
n;i n j. m- - luidsinstallatie aangelegd. Een jonge-
daar heb je Gert Timmerman." „Wel
nee", zei het vriendje, Gert Timmer
man gaat straks trouwen. Dat is een
elektricien." Ze hadden allebei gelijk.
De eerste plaat van Gert en Her
mien „In der Mondhellen Nacht"
wordt een enorme hit. Alléén zingt
Gert „De witte gitaren", „Een moe
derhart, een gouden hart" en „De
schommelstoel" naar de top. Voor al
deze opnamen hoopt hij nog dit jaar
een gouden plaat in ontvangst te mo
gen nemen. Er is kans op nóg een
gouden plak. „Sinds het songfestival
fluiten alle slagersjongens „Als de
wind de zomer vindt". Ik zeg maar zo
als de s(ch)lagersjongens een liedje
van je gaan fluiten, dan zit je goed..."
Gert opent zijn drankbuffet. „Je
mag zeggen wat je hebben wilt, ik
heb èlles. Zelf drink ik niet, maar ik
vind het belangrijk om mijn gasten
het fijnste van het fijnste te kunnen
voorzetten." De met veel, veel goud
omringde vingers ontkurken een ex
quise fles sherry.
We hebben het over de toekomst.
„Hermien en ik hebben onlangs een
nieuw plaatje gemaakt. De opname is
erg leuk geworden. Twee liedjes staan
erop: „Weet je nog van toen" en
„Mooi is het leven met jou". Her
mien heeft pas ook haar eerste solo
plaatje gemaakt. Ik heb beide liedjes
geschreven „Zeven donkerrode rozen"
en „Rode anemonen". Nee, die platen
gaan wel goed. In september ga ik
samen met mijn manager Ben Essing
een zestal shows voor de KRO-televi-
sie maken. Dat wordt werkelijk iets
enorms. En dan de studio natuurlijk.
Over een jaar ongeveer begin ik een
eigen platen-studio. Een naam heb ik
al „Gert Timmerman Produktie Maat
schappij". Hier achter (wijst naar bui
ten) komt het gebouw te staan.
Ik ben al enige maanden op zoek
naar jong talent dat ik straks zal
kunnen contracteren. Ik reis vooral de
MTS- 15 30 Wereldkampioenschappen ta
feltennis te Ljubljana (Joegoslavië). CVK-
IICOR- 17 00 Gereformeerde kerkdienst.
mts-IR 00-18.20 Reportage wielerwed
strijd- Parijs-Brussel. CVK-IKOR-RKK:
19 00 'Bijbelvertelling voor de kinderen.
NTS- IQ06 Kentucky Jones: Ike's gehei
me 'wapen (Ike's tong), TV-film. 19.30
De noorten van Europa, documentaire
E F c 20 00 Journaal. 20.05 Sport in
beeld VARA: 20.30 Tel uit je winst, hob
by-quiz. 21.05 De wereld van vandaag.
21 15 Profiles in courage (Moed en ka
rakter) TV-film. 22.05 De held van het
Wilde Westen, documentaire over de
Wildwestfilm. NTS: 22.30-22.35 Journaal.
IQ 30 NTS: Kapitein Zeppos, TV-film
voor de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 De
Ananas Bowl (Die Ananas Bowie), TV-
soel 20 30 Festival Rubriek, korte films.
21 10 Het Londens Palladium theater (The
London Palladium Story), amusements
programma. 22.00-22.15 Sport in beeld.
11 00 11 40 H. Mis. 15.30 De Flintstones,
tekenfilms voor jong en oud. 15.55 Mei-
dae een film die een Impressie geeft van
het werk van het Nederlandse reddings-
we/en Tussen 16.10 en 17.35 Afwisselend:
Roemeense rapsodie. (II). Zang en dans
en muziek uit Roemenie. En: Eurovi
sie: Wielrennen. 18.35 Sportuitslagen. 18.40
Voor de kleuters. 19.00 Over deze wegen,
een filmisch stemmingsbeeld. 19.15 Het
Matt Masters Film Circus. 19.55 Weer
berichten en mededelingen. 20.00 Nieuws.
20.15 Sportweekend. 20.45 De mooiste
ogen van de wereld, spel. 22.05 Europe
se havens: Europoorten, documentaire
over de havens van Hambugr, Rotter
dam, Antwerpen, Marseille en Genua.
22.35 Nieuws.
15 00 Furie, het vurige paard: Le Che-
mlnot 15.25 Grangallo, Fouinard, Babil-
lard et un amour d'enfant. 15.30 Rallye
65 wedstrijdprogramma. 17.15 Program
maoverzicht van de komende week. 17.30
Laurel en Hardy in Les deux légionaires
18 30 Lectures pour tous. 19.30 Nieuwe
avonturen van Bob Morane. 20.00 Jour
naal 20.30 Cirque coprod. BRT-Baden-
Baden 22.00 Le bonheur conjugal en trei-
ze lecons, spel. 22.25 Journaal,
VARA: 18.00 Nieuws en commentaar.
18.20 Tijd voor teenagers. 19.10 Je neemt
er wat van mee. hobby-quiz. 20.00 Nieuws.
20.05 Disco-Festival (gr.). 21.00 .Socialis
tisch commentaar. 21.15 Metropole-Show.
21,45 Ik trek door het land. licht pro
gramma. 22.00 Reportage. 22.30 Nieuws
22.40 Stereo: Lichte orkestmuziek. 23.10
De ouders van Gert Timmerman hebben inder
daad „grijze haren" en een „doorgroefd ge
laat". In hun bejaardenhuisje in Enschede
waar een grote kleurenplaat van Gert en Hermien
in de kamer aan de muur hangt, zegt mevrouw
Timmerman over het succes van haar zoon:
„Wij zijn natuurlijk trots op Gert, omdat het hem
zo goed gaat en omdat hij zo populair geworden is,
maar zelf heb ik toch wel verdriet om de liedjes
die hij zingt. De mensen roddelen zo over smart
lappen en zo Ik heb er zelfs wel eens aan ge
dacht om Gert te vragen die liedjes niet meer te
zingen, maar mijn man zei dat ik dat niet mocht
doen. Gert meent echt wat hij zingt. Hij doet het
niet zo maar omdat de mensen het willen. Toen
wij hier samen thuis voor het eerst dat liedje over
die grijze haren hoorden zat ik te huilen en Gert
zelf bijna ook.
U moet weten dat Gert gek is met oude mensen
van jongsafaan al. Hij komt ons vaak opzoeken en
hij knutselt hier in huis nog wel eens wat. Zeker
één keer per week neemt hij ons mee uit in zijn
wagen. Als het mooi weer is en hij is vrij dan
komt hij ons altijd halen. Hij heeft in de Lutte
vlakbij Enschede twee zomerhuisjes gekpcht, een
voor hemzelf en een voor ons. Van de zomer gaan
wij er weer een paar maanden heen. Welke jongen
doet dat? Met Oudjaar vroeg Gert of wij 't bij hem
kwamen vieren. „Jullie blijven niet alleen zitten,"
zei hij, „dat is niks gedaan." Toen hij ons met zijn
wagen kwam ophalen stond aan de overkant een
bejaarde vrouw voor het raam, een weduwe, die
gedag zwaaide. Gert zet zijn auto stil, stapt uit en
gaat naar haar toe. Toen hij terugkwam vroeg ik
„Wat moest je nou?" „Oh," zei Gert, „ik vroeg
of zij soms alleen zat, dan kon zij ook wel mee,
maar een zoon zou haar komen halen". „Welke
jongen doet nou zoiets," roept mevrouw Timmer
man opnieuw uit.
„In het begin hebben wij er veel verdriet van
gehad dat Gert in de amusementsmuziek ging,"
mengt vader Timmerman zich in het gesprek. „U
moet rekenen, ik was maar een gewone jongen bij
het spoor en wij hadden Gert een dure opleiding
gegeven voor de Koninklijke Militaire Kapel. Mijn
vrouw hield haar hart vast voor de militaire dienst
en als Gert in de Militaire Kapel kwam dan hoefde
hij niet in dienst. De instrumenten die Gert nodig
had waren allemaal even duur, maar toen hij een
poosje in de KMK had gespeeld en voor zes jaar
moest tekenen zei hij „neen". Dat vonden wij
zonde. Ik mag graag naar amusementsmuziek
luisteren, maar toen Gert een bandje vormde en
overal ging spelen hadden wij daar eigenlijk niets
mee op."
„Het is zo'n gevaarlijk beroep," zegt mevrouw
Timmerman. „Gelukkig is Gert nu met Hermien
getrouwd en gaat zij overal met hem mee. Toen hij
nog alleen ging, haatte ik het beroep. Die café's en
al die vrouwen en de drank. Het is zo'n gevaarlijk
beroep. Daarom ben ik ontzettend blij, dat Hermien
ook zingt. Vroeger heeft Gert het wel moeilijk
gehad, toen zijn vrouw hem in de steek had gelaten.
Hij kreeg gewoon een minderwaardigheidscomplex.
Nu het allemaal zo gelopen is met die platen en die
populariteit hebben wij natuurlijk geen bezwaar
meer tegen de amusementsmuziek, 's Morgens
luisteren wij altijd naar het verzoekplatenprogram-
ma 'van radio Veronica. Soms wordt hij wel vier
keer in een uur gedraaid. En dan nog op Hilversum
en Luxemburg. In Duitsland heeft hij ook enorm
succes. Twee jaar geleden wilde Gert naar Duits
land maar ik begon te huilen en toen zei hij:
„Moeder als je het niet wilt blijf ik hier." En dat
heeft hij gedaan."
Vader Timmerman: „Nu verdient hij toch meer
dan een kapitein van de militaire kapel."
noordelijke provincies af. Jongen, wat
daar een talent zit. Neem zo'n meis
je als Janneke Peper uit Winschoten
'nou eens. Dat meisje is veertien jaar,
maar ik zie in haar een tweede Cate-
rina Valente. En Teike van der Ploeg
niet te vergeten. Een jonge knaap
nog (vijftien jaar), maar een stem..."
Via een omweg; komen we weer
op het onderwerp smartlappen te
recht. Gert gaat er goed voor zit
ten. „Smartlappen", zegt hij, „die
zing ik niet, ook al denken de men
sen van wel. „De Zangeres zonder
Naam", Johnny Hoes en Freddy
Quinn diè zingen smartlappen. Trou
wens wat Speenhoff, Eduard Jacobs,
Willy Derby en al die andere vroe
gere gloriën brachten waren ook
smartlappen. Zal ik je eens wat ver
tellen? maar je moet niet boos
worden weet je wat de grootste
smartlap aller tijden is? De krant
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Bnrend de Beer. AVRO: 19.06 Roy Or-
bison. 19.35 Robin Hood, TV-film. NTS:
20.00 Journaal en weer overzicht. AVRO:
20.20 AVRO's Televizier 20.35 Wie van de
drie, intelligentiespel 21.10 Willy en Wil-
leke, muzikaal programma. 21.50 Wacht
woord, quiz. 22.10 Johnny en Rijk - 'n
Paar Apart: amusementsprogramma.
NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.01 Rendez-vous met Europa: amuse
mentsprogramma uit Zwitserland. 20.25
Achtergronden van de prestatie: sport.
20.50 Vrouwenlevens, een serie monologen
voor vrouwen: Tijd aftellen. 21.10 Hong
Kong, avonturen van een journalist in het
Verre Oosten, TV-film. 22.00-22.10 Epiloog.
18.55 Zandmannetje. 19.00 Ongewone
kijk op het dierenrijk, film. 19.25 Auto-
rama: kroniek voor de automobilisten.
19 55 Hier spreekt men Nederlands. 19.59
Weerberichten. 20.00 Nieuws. 20.25 Flora-
liënshow, een spel- en showprogramma.
21.45 Echo. 22.15 Heimwee naar Sorrento,
speelfilm .23.05 Nieuws.
18 30 Berichten. 18.33 A vos marques,
wedstrijdprogramma. 19.15 Face a l'opi-
nion 19.30 Dernier Recours, feuilleton.
20 00 Journaal. 20.30 Tire au flanc 62,
film 22.00 Ni flgue. ratson, amuse
mentsprogramma. 22.45 Journaal.
Even naplatenlicht muzikaal program
ma. 23.55-24 00 Nieuws.
KRO- 18 00 Stereo: Licht Instrumentaal
ensemble 18.20 Jazzmuziek met commen
taar 18 50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nws.
19.10 Actualiteiten. 19.30 Limburgs symfo-
nie-orkest en soliste: semi-klassieke mu
ziek. 20.30 Rieleksen.gevarieerd pro
gramma. 21.35 Man en paard, een vrij
moedige kijk op actuele zaken. 21.45 Rou
lette, een spelletje met grammofoonpla
ten 22 00 Licht ensemble met zangsolis-
ten- liedjes uit Vlaanderen en Neder
land 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws.
22 40 Epiloog. 22.45 Kruispunt: gesprek
over Christen-zijn in Kerk en Wereld van
vandaag. 23.15 Nieuwe klassieke grammo
foonplaten met commentaar. 23.95-Z4.uu
Nieuws.
18 45 North State. 19.00 Joost mag het
weten 20.00 Weekend surprises. 21.00 Mu
ziek voor U. 22.00 Italiaans programma.
22.30 Voetje van de vloer. 23.30 Namens
ons. 0.00 Middernacht onder de sterren.
1.00 Sluiting.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Klein
kunst uit Vlaanderen en Nederland. 18.45
Sportkroniek. 18.52 Jazzmuziek. 19.00 Nws
en radiokroniek. 19.40 Gevarieerde mu
ziek. 20.00 Lichte orkestmuziek. 21.30
Jazzmuziek. 22.00 Nieuws en berichten.
22.15 Showprogramma. 22.45 De zeven
kunsten. 23.00 Nieuws. 23.15 Dansmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
18.00 Nieuws. 18 02 Gevarieerde muziek.
19.08 Lichte muziek. 19.30 Nieuws. 20.00
Hoorspel. 20.30 Gevarieerd muzikaal pro
gramma. 22.00 Wereldnieuws. 22.55 Nws.
23.00 Nieuws .23.55-24.00 Nieuws.
VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen
en socialistisch strijdlied. 8.13 Voor het
platteland. 8.30 Weer of geen weer, geva
rieerd programma. 9.45 Geestelijk leven,
toespraak. 10.00 Klassieke gewijde muziek
(opn.). 10.25 Ad Rem, wedstrijdspel. 10.45
Filharmonisch orkest van New York (gr.)
Amusementsmuziek. 11.25 Romantische
liedjes en voordracht. AVRO: 12.00 Dans-
orkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.07
De toestand in de wereld, lezing. 1317
Mededelingen of grammofoonmuziek.
13.20 Knipperlicht, programma voor alle
weggebruikers. 14.00 Boekbespreking.
14.10 Gastenmiddag: gevarieerd program
ma. 15.30 Stereo: Radio Filharmonisch
orkest en solist: moderne muziek. 16.15
Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VARA:
17.00 Dansmuziek voor de tieners (gr.).
17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en
sportuitslagen. 18.05 Sportjournaal. VPRO
18.30 Om recht en menselijkheid, lezing
(3). 18.45 Parlando, licht, muzikaal pro
gramma. 19.15 Evang. Luth. Vesperdienst.
AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Pro
menade-orkest, radiokoor en solisten: Die
Ungarische Hochzeit, operette. 21.15 Pia
nospel met instrumentale begeleiding
(gr.). 21.30 Overtroefd, hoorspel. 22.05
Nederlands Koorfest'ival 1965: Flitsen van
de laatste dag. 20.30 Nieuws. 22.40 Actua
liteiten en sportuitslagen 2e klas voetbal.
23.00 Selectie uit bekende musicals (gr.).
23.55-24.00 Nieuws.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Koperensemble
(gr moderne en oude muziek. 8.25 In
leiding hoogmis. 8.30 Hoogmis. 9.30 Oude
orkestmuziek (gr.). 9.45 Nieuws IKOR:
10.00 Evangelisch Lutherse kerkdienst.
11 00 Vraag en antwoord. 11.10 Oecume
nisch nieuws KRO: 1115 Medaillon:
klankrijk portret. 12.10 Boekbespreking.
12 20 Lichte grammofoonmuziek. 12.30
Nieuws. 12.35 Buitenlands commentaar.
12.45 Mededelingen of grammofoonmuziek
12 50 De drie Musketiers, licht program
ma. 13.10 De Springplank: jonge arties
ten met orkestbegeleiding. 13.30 Voor de
kinderen. 14.00 Brabants orkest en solist:
Moderne en klassieke muziek. 14.50 Mo
derne koorliederen (gr.). 15.00 De hand
aan de ploeg, praatje. 15.05 Marathon:
muziek en sport (16.25-16.30 Toto-uitsla
gen). 16.30 Promenade-orkest: Semi-klas
sieke muziek. CONVENT VAN KER
KEN' 17.00 Gereformeerde kerkdienst
(vrijgemaakt). IKOR: 18.15 Avondmaal
en Goede Vrijdag, beschouwing. 18.30
Mensen, lezing. 18.45 Grammofoonmuziek.
18 50 De kerk aan heit werk: actualiteiten
van het kerkelijk erf. 19.00 De Open Deur,
veertiendaagse rubriek. NCRV: 19.30 Vo
caal ensemble met orgelbegeleiding: gees
telijke liederen. 20.00 Nieuws 20.07 Re
flex: een wekelijkse bespiegeling over le
ven en samenleven KRO: 20.15 De Zil
vervloot: Internationale volksliederen.
20.35 Miss Hood grijpt in, hoorspel. 21.30
Klassieke kamermuziek (opn.). 21.55 Oude
kamermuziek (gr.). 22.05 Wissewassen,
licht programma 22.25 Boekbesnrcking.
22.30 Nieuws. 22.40 Ad interim, program
ma over het concilie. 22.55 Licht instru
mentaal ensemble: licht-klassieke werk
jes. 23.10 Muziek van de Lage Landen,
muzikale lezing. 23,55-24.00 Nieuws.
7.00 Ook goeiemorgen. 9.00 Gevarieerde
grammofoonplaten. 9.30 Tussen koffie en
eerste pirit. 10.00 Koffietijd met Tineke.
10.30 North State presenteert. 10.45 Kof
fietijd - Vervolg. 11.00 Jade Hitparade.
11.15 Fantasticabaret. 11.30 Actueel sport
programma. 11.45 Smith Chips Party.
12.00 Op handen gedragen. 12.15 Kwartier
gevarieerd. 12.30 Showtime. 14.00 The
Teenbeatclub. 14.30 Men vraagt en wij
draaien. 15.30 Uit de koers. 16.30 L P. Pa
rade 17.00 Paradepaardjes der lichte mu
ziek. 17 30 De C.B.S.-Show. 18.00 Vero
nica's Jukebox. 18.45 North State. 19.00
Zing eens mee. 19.15 Gevarieerde platen.
19.30 Applaus van gisteren. 20.00 Populair
zondagavondconcert. 21.00 Zondagavond-
ftlanken. 22.30 Alle remmen los. 24.00 Po
pulaire muziek. 1.00 Sluiting.
12 00 Nieuws. 12.03 Toost, satirisch pro
gramma. 12.55 Programmaoverzicht en
berichten voor de schippers. 13.00 Nieuws.
13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws.
14.03 Opera- en Belcantoconcert. 15,30
Sportprogramma, met reportages en flit
sen over allerlei sporttakken en gevari
eerde muziek. (17.00 en 18.00 Nieuws).
18.30 Katholieke godsdienstige uitzending.
19.00 Nieuws. 19.40 Amusementsmuziek.
20.00 Klassieke muziek. 22.00 Nieuws.
22 15 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.05
Stemmig gemengd avondprogramma.
23.55-24.00 Nieuws.
12.00 Nieuws. 12.02 Voor de landbouw
12.18 Gevarieerd programma. 12.55 Be
richten voor de weggebruikers. 13.00 Nws.
17.00 Nieuws. 19.30 Nieuws. 20.00 Geva
rieerd programma. 22.00 Wereldnieuws.
22.55 Nieuws. 23.00 Jazzmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek
en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte
grammofoonmuziek. 7.25 Van de vo°rpa-
gina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00
Nieuws en socialistisch strmdlied 8.13
Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Ochtena-
gvmnastiek voor de vrouw. 9.00 Klassie
ke kamermuziek (gr.). 9.35 Waterstan
den VPRO: 9.40 Tussen ja en nee, over
denking. VARA: 10.00 Voor de vrouw.
11 00 Nieuws. 11.02 Voordracht. 11.30 Pia-
noduo (gr.): moderne muziek. 11.35 Mo
derne Nederlandse orkestwerken (opn.).
12 00 Licht instrumentaal trio. 12.22 Voor
het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Stereo: Musette-
orkest. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nieuws.
1315 Voor de Middenstand. 13.20 Elek
tronisch orgelspel. 13.45 Wikken en we
gen, lezing. 14.00 Grepen uit de muziek
geschiedenis, muzikale lezing. 14.30Ont
moeting in het park, hoorspel. 15.10 In
strumentaal trio: moderne kamermuziek^
(opn.). 15.45 Dansmuziek (gr.). 16.00
Nieuws. 16.02 Zestig minuten voor boven
de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Roman
tische grammofoonmuziek. 17.30 Een
volksverhalenverzamelaar. 17.50 Militair
commentaar. 18.00 Nieuws.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke
grammofoonmuziek. 7.20 Sportuitslagen
van zaterdag. 7.30 Nieuws, aansluitend
herhaling SOS-berichten. 7.40 Radiokrant.
7 55 Lichte grammofoonmuziek. 8.10 Ge
wijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoek-
programma voor de zieken. 9.40 Voor de
huisvrouw. 10.10 Klassieke grammofoon
muziek. 10.20 Rondom het Woord: theolo
gische etherleergang. 11.05 Lichte gram
mofoonmuziek. 12.05 Licht instrumentaal
kwartet. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12 30 Nieuws. 12.40 Variant: ons radio-
snelbuffet 13.30 Licht vocaal ensemble
en licht instrumentaal kwartet (opn.).
14 00 Quiz met een poli-tic, licht pro
gramma. 15.00 Moderne orkestwerken
(gr.). 16 00 Bijbeloverdenking. 16.30 Pia
noduo: klassieke en semi-klassleke mu
ziek 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de
Jeugd 17.30 Lichte grammofoonmuziek
voor de tieners. 17.50 Overheidsvoorlich
ting: Suriname Journaal. Spreker: Mr.
Dr H J. Roethof. 18.00 Kapel van de
Koninklijke Luchtmacht.
7 00 Ook goeiemorgen. 9 00 Muziek ter
wijl U werkt. 10.00 Koffietijd. 11.00 Even
bijtanken. 12.00 Muziek bij de lunch. 13.00
Met Tineke een plaatje om. 14.00 Cock
tail 15.00 Nederlands allerlei. 16.00 Hits
uit zee. 17.45 Platenpalet. 18.00 VeToni-
ca's jukebox.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.08 Voor de landbouw. 12.15 Gevarieer
de muziek. (12.25 Weerberichten, mede
delingen en berichten voor de schipper).
12.50 Beursberichten en programmaover
zicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek.
14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.00
Nieuws. 15.03 Schoolradio (vervolg). 15.45
Grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Programma voor
de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte mu
ziek met zang. 18.00 Nieuws.
12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde mu
ziek. 13.00 Nieuws. 14.00 Nieuws. 14.18 Ge
varieerd programma. (15.00 Nieuws. 15.30
Voordracht). 16.00 Nieuws. 16.08 Pianore
cital. 17.00 Nieuws. 18.00 Nieuws.
Jazeker: de krant. Als er in een
krant geen leed, geen ellende meer
staat, wordt die krant niet meer ge
lezen. Of niet misschien?"
Ik vraag: „Waarom heb je nog
geen liedje geschreven over je var
der?" Gert: „Dat weet ik eigen
lijk niet. Misschien komt dat nog
wel eens. Als ik zo'n liedje zou bren
gen, dan is het binnen veertien dagen
een tophit. Daar ben ik van overtuigd.
Ach: het is allemaal zo eenvoudig.
Laatst loop ik te wandelen. Zie ik op
een huis de woorden: „Geniet van je
leven" staan. Juist, denk ik, dAt is
het. Ik heb er meteen een liedje van
gemaakt. „Geniet-van-je-leven, het-
duurt-toch-maar-even" luidden de
beginregels. Kijk (loopt naar de piano)
je gooit er een drie-kwartsmaatje te
gen aan: éen, twee, drie; éen, twee,
•drie; éen, twee, drie en de nieuwe hit
is geboren. Let maar op, over enige
tijd zul je iedereen het liedje horen
fluiten. Kan niet missen.
Denk nou niet, dat ik uitsluitend dit
werk zing: ik zing alles, een beetje
op de Sinatra-toer, een beetje operette.
Ik heb een repertoire van duizend lied
jes. Maar het genre waarmee ik be
kendheid heb gekregen, ligt mij wel.
En laten ze maar zeggen wat ze wil
len. Ze mogen alles over mij schrij
ven. Je moet reclame hebben. Wit ze
schrijven interesseert mij niet, Als
ze maar over mij schrijven. Ik ga ge
woon mijn gang. Vroeger trok ik het
mij allemaal nogal aan. Ik was ook
veel nerveuzer, onrustiger, humeuriger
dan tegenwoordig. Toen ik eens wat
overspannen was, heb ik al mijn mu
ziek gepakt en in de brand gestoken.
Dat doe ik nu niet meer (kijkt even
naar Hermien). Ik ga dóór met zin
gen, zeker nog tien jaar.
Bep Ogtrop heeft eens gezegd:
„Van al die jongens kan alleen Gert
Timmerman echt zingen." Hoe ze
daarbij kwam weet ik niet. Ze ging
zeker af op al die vreemde smoelen
die ik tijdens het zingen wel eens trek.
Bep Ogtrop weet niets van zingen af.
Ze komt na het songfestival naar mij
toe en zegt: ,,U heeft zeker een klas
sieke :ang-opleiding in Duitsland ge
volgd. Mag ik weten van wie u les
heeft gehad?" Ik heb haar geant
woord: van Gert Timmerman, me
vrouw."
„Als ik eens niet meer zou kunnen
zingen neem ik lachend rnjjn beroep
van instrumentmaker-elektricien weer
op. Dat is naast schilderen een grote
liefhebberij vein me."
„Kom je uit een muzikale familie?"
Gert: „Nou nee, dat kan ik niet di
rect zeggen. Niemand van de familie
is in de muziek gegaan. Mijn broer
is instrumentmaker en mijn zuster
heeft tien kinderen."
„Hoe is het met de fan-mail?"
Gert: „Ik krijg ongeveer 25 brieven
per week. Al die opscheppers die zeg-
fen dat ze honderd brieven per dag
rijgen liegen. Anneke Grördoh was er
zo een. Die liet bij een interview al
tijd twee wasmanden vol met brieven
zien. Maar vraag niet wat er werkelijk
in die manden zat. Bovendien die twee
volle wasmanden heeft ze al jèren.
Je krijgt soms wel eens ontroerende re
acties. Sommige ouden-van-dagen
schrijven dat dankzij mijn liedjes
voor hen het leven weer wat vrolijk
heid en zin heeft gekregen. Een jon
geman schreef mij dat hij op het punt
stond voor goed de ouderlijke woning
te verlaten. Hij kon 't niet meer uit
houden Jiuis. Toen hij het „eerbied
voor jouw grijze haren" hoorde, was
h(j in snikken uitgebarsten en in de
armen van zijn moeder gevallen. Hij
is niet weggegaan... Dat zijn gewel
dige brieven. Die doen je goed. Ik
heo nu over de miljoen platen ver
kocht. Maar als je zulke reacties ver
neemt, dan mogen er van mij nog
wei een miljoen bij komen."
Er valt een korte pauze in het ge
sprek. Op het dressoir wiegt
zachtjes een zilveren schommel-
stoeltje. „Leuk hè", zegt Gert,
„heb ik gekregen van iemand. Echt
zilver hoor."
„Blijf je in Nederland wonen en wer
ken?"
Gert: „In ieder geval. Ik woon hier
gunstig. Dicht bij mijn moeder. Bo
vendien zit je hier vlak bij Duitsland
en daar ben ik ook nog wel eens."
En dan (spottend): „ook dicht bü
Herr Quinn. Weet je wat er indertijd
met Freddy is gebeurd? Die man is
miljonair. („Ik nog lang niet. Toen
ik getrouwd was met Hermien had ik
bijna geen cent. Ik zou er financieel
gezien nog niet mee kunnen ophouden.
Ik heb het geld hard nodig. Denk er
even om: een nieuw huis, tot_ voor
kort ongeveer elke week een nieuwe
auto au heb ik de ideale wagen
gevonden twee zomerhuisjes, mijn
kleding, de toekomstige studio etc.,
etc. Goed Freddy hoeft het dus niet
bepaald om het geld te doen. Maar
kleingeestig dat die man is! Een
plaatje van mij deed het in Duitsland
erg goed. Wat doet de heer Quinn:
hij gaat alle radio-stations af met het
verzoek mijn plaatje niet meer te
draaien. Om dat gedaan te krijgen be
taalde hij elke discjockey 10.000 mark.
Een fijn heer. Hij voelde natuurlijk
wel dat ik hem weggezongen zou heb
ben. Die man is nou écht een beun
haas, de sentimentaliteit druipt van
zijn gezicht. Op het Grand Gala du
Disque hebben wij achter de Bühne
nog met elkaar geknokt. WAt een ke
rel!"
Het is laat geworden. Vier uur heeft
het gesprek geduurd.