als je moeder Gezinsgeluk niet aan roem offeren („GOLDFINGER „Er gebeurt iets met Italianen werpen zich (in Spanje) op Western Het spook van St. Johns Wood Goldfinger Onbegrijpelijk Vervlakking Shirley Eaton iSpoofliiaï IParteerfèneinJE: PLUS 15 MEI 1965 bezin VOOr wordt het plotseling heel wat der waardevol". 99 Toch denken we niet, dat Shir- fe'ÉH MÊÊÊ8i°i^ ley Eaton een meisje is, dat het Gordon ScQtt die de titeIrol speelt* succes de kans zal geven, de ba- de Italiaanse Western Buffalo Bi"* sis van haar geluk te ondermij- held van het Wilde Westen- nen. Want ze gelooft, dat ze de, mo.fr/iok.S"a,1„kmdt~rr?".„ik:beIa,,grijkste rol in haar leven bij. ces het do6l van heel mijn streven zijn j na zes jaar geleden te spelen heeft geweest, sinds mijn twaalfde jaar. Ik gekregen: de rol van moeder van kan het nu niet opgeven". 0. haar zoon Grant. WAT Rome werkelijk tot een nieuw Hollywood maakt, zijn niet zozeeir de .pogingen van bop^alde Italiaangg, gaxQ^üpejite) om beroemdheden als Zariuck en Goldwyn te overtreffen in het pro duceren van films en het uitge ven van kapitalen (die ze niet heb ben) als wel de gave om aan te voelen, wat het publiek wil en, zo nodig, zelf de mode in het bios coopbezoek te bepalen. Elk sei zoen hebben ze tot nog toe iets nieuws gebracht. Eerst waren het de Hercules-, Ursus- en Maciste- spektakels. Daarna de wereld-bij- nacht- en Modo Canefilms. Toen Hollywood niettemin verleden jaar plotseling weer in opkomst bleek te zijn, moest er iets anders worden bedacht. En dus trokken de Italianen voor het seizoen 1964- 1965 naar het Westen. Wie verle den jaar een bezoek bracht aan Spanje, viel eenvoudig over de Italianen, die er „Westerns" aan het maken waren. Niemand kon toen nog vermoeden - en de Italia nen zelf misschien wel het minst - dat er binnen enkele maanden een nieuwe filmmode zou worden geboren: de Italiaanse Wild-West- film. 20, kees, heb JE DE BUXMETJES SUS BUITEN4EZET? Oefen uw geduld maar weer een» op deze twee tekeningen en probeer de (vijf) kleine verschillen te ontdekken. Al» u er niet uitkomt, raadpleeg dan de oplossing elders op deze pagina. 'V* Keukenhof IcrituutpT f' II 'l lUifzicW"1 develden - OenHaaq Grens kd. mm bollenstreek DE MOOISTE,TOCH1EIV 'LANGS DE BOLLENVELDEN^, HAARLEM Heemstede.. rière als filmactrice. Als ze geen rollen kreeg - en dat was vaak het geval - had ze de troost van een gelukkig huwelijk en het vertrouwen, dat het bezit van een zoon aan een vrouw kan geven. SHIRLEY EATON het is afschuwelijk te moeten bedenken, dat het succes misschien afbreuk zal kunnen doen aan mijn persoonlijk geluk kleur passende Jaguar-auto van het tY- belangrijker in de Ogen van 8 En Ze voelt, dat het mooist® nog relf' maar je wordt ook moet komen. rijker als mens. Acteren ,g stuk van mijn leven. Maar 8 A het met ahdere dingen verg® „Ik weet," ging ze voort, „dat W /'ffifl sommige mensen me dwaas zullen vin- -^llOCsai^rfH Maar op 28-jarige leeftijd kreeg zij de rol in de film „Goldfinger" waarin i den, zo te spelen met mijn geluk en het zij sterft in een mantel van goudverf. En geluk van mijn gezin. Maar als je iets toon begon het te gebeuren. Filmpro- begint, moet je het ook afmaken. Toch ducenten bekeken haar nog eens opnieuw zou ik voor geen geld van de wereld en wat ze te zien kregen, viel bijzonder l mijn gezin willen verwaarlozen. Het is goed in hun smaak. Ze was niet langermijn reddingsanker. Ik bedoel, ik ben een aardig blondje maar een boeiende met Colin (Colin Lenton-Rowe, een bouw- vrouw. De aanbiedingen begonnen bin-1 ondernemer) getrouwd, toen ik 20 was en non te stromen. ik steun in alles op hem. Maar ik geloof Het salaris, dat ze voor een filmoptre-wel, fla-t ik de druk zal kunnen weer den kan vragen, is verviervoudigd. In-staan. Misschien zou het zeker mis zjjn tussen is ze al in Engeland opgetreden j gegaan, als dit allemaal veel eerder had als tegenspeelster van Hugh O'Brien ingebeurd. Nu niet meer", de Agathe Chiristit-film ,,T;en kleiine ne- Ze lacht, maar dat duurt slechts even gertjes Thans is Hollywood aan de j en ze vervolgt: „Vreemd, hè? Ik bedoel beurt. hoe meer je het leven leert kennen, des Shirley Eaton Maar gelukkig beseft Shirley heel goed, dat nu de moeilijkheden eigen lijk pas goed beginnen. Want succes in de filmwereld betekent maar al te mijT'persoonlijk^ g~eïuk'\ vaak, dat iemands persoonlijke geluk in gevaar komt ,Ik wil graag een grote ster zijn", zegt ze, „maar dat mag niet gaan ten koste van mijn levensgeluk. Je denkt zo gauw dat jou zo ieits met zal overko men. Maar het leven leert dikwijls anders Wie zal het zeggen. Toch ga te verwarder wordt het. Het is afschuwe lijk te moeten bedenken, dat het succes misschien afbreuk zal kunnen doen aan Shirley Eaton is een vrouw die weet hoe ze de vruchten van de roem kan Er gebeurt iets met je, als je genieten. Ze is reeds de trotse eigeina- J Jlj res van een mimk-jas en een bij de|een kind krijgt zegt ze. „Je wordt •idoq jLd%n?di dp uva dmopi ap ;(U3P -jiaoq ap uva uaatsaooyos ap ajsjooj.6 ap uva uCx\wv%s ap 'd^ 60ix aayuij }aq uva öoodiuy ap '.aft\dlg jaq uva ixnvjs ap :uaffaj,jaq 'Wv *(1 j/aatf ivvua^ai ap aip uajnof fff1 De Ironie van het lot wil, dat de film, die deze nieuwe mode pas goed heeft ge lanceerd en die op het ogenblik in Italië het grootste kassucces is, „Per un pugno dl dollari" (Om een handvol dollars), heet. Behalve een paar Spaanse en Duit se zijn alle namen van de medewerkers aan deze film Amerikaans. Maar in feite is het een volkomen Italiaanse onderne ming. „Rob Robertson" de regisseur, heet In werkelijkheid Sergio Leone en onder de acteurs is er maar één echte Amerikaan. Clint Eastwood. De „John Wells" in de film heet eigenlijk Gian Ma ria Volonte, en hij is een van de beste Jonge toneel-, televisie-, en filmacteurs in Italië. „Per un pugmo dl dollari" moge dan misschien nitt een John Ford-film op zijn best zijn, hij is in elk geval verre te verkiezen boven 'n Ford op zijn slechst. Zijn grootste verdienste L wel. dat er geen liefdesgeschiedenis m voorkomt. Om het goede hart van de held te bewij zen, krijgt men te zien, hoe hij een Mexicaans paar herenigt, dat was ge- ischeiden door de schurk, die het meisjei had ontvoerd. De film is als het ware] een bloemlezing van iedere Western, die, ooit is vertoond. Maar Leone heeft hem geregisseerd op de manier van „Inder daad, beste,, mensen, ik weet drommels goed, dat jullie het allemaal al eens eer der hebben gezien, maar laten we eens i hartelijk lachen tén koste van Holly-1 wood en bewijzen, dat we dit soort din-j gen minstens even goed kunnen doen.."| Natuurlijk ligt het geweld er duimen- dik bovenop. De held krijgt een afram-j meling, die er niet om liegt, maar die toch geen sadistische trekken vertoont. De meeste van de Italiaanse Westerns worden in Spanje opgenomen of in de provincie ten noorden van Rome. In de omgeving van Madrid is een Wild West stadje gebouwd dat Silver City" wordt genoemd. Een tweede is verrezen in een nieuwe studio aan de Via Tiburtina op een paar kilometers buiten Rome. De films dreigen karakteristieke titels als „Buffalo Bill, eroe del Far West" (Buffalo Bill, held van het wilde westen" die binnenkort hier te lande in vtrto- ning komt), „Cavalca e uccidi (Rijden en sterven)' „Le pistole non diiscutuno", (Revolvers spreken niet), „La strada per Fort Alamo" (De weg naar Fort Alamo) en „Gli invincibili tre" (De onoverwinnelijke drie). De me-este ervan hebben een uitsluitend „Amerikaanse" rolbezetting. Maar nu zal er ook een Ita- i liaanse Western worden uitgebracht op naam van een Italiaanse regisseur, Ser gio Corbucci, die al een paar Hercules films heeft gemaakt en verder wat k'ueh- ten met acteurs, die op het ogenblik bij- j zonder populair zijn in Italië. Zijn vol- i gende film wordt een parodie op „II Gattopardo" (De Tijgerkat) van Luchi- no Visconti met de komieken Franco Franchi en Ciccio Ingrassia in de hoofd rollen. En met deze twee namen zijn we be lang aan een nieuwe „golf" In het Ita liaanse filmbedrijf, die door niemand was voorzien en die voor alle betrokke nen volkomen onverklaarbaar is, maar waarvan nu reeds mag worden ver- I wacht, dat zij die van de westerns verre in omvang zal overtreffen. In het duo Franchi-Ingrassia heeft de Italiaanse film namelijk sedert een half jaar, naast het vierspan Tognazzi-Manfredi-Sordi- Gassmann, een nieuw komiekenpaar, dat niet alleen alle kasrecords met stukken slaat, maar dat ook op het punt van on-' betekenendheid eenvondig niet te over treffen is. Waar die vier eerder genoem de komieken althans proberen een eigen stijl te scheppen, waarbij het min of meer een kwestie van persoonlijke smaak is, aan wie van de vier men voorkeur geeft, zijn Franchi en Ingras sia volkomen stijlloos. Dit ligt hieraan, dat ze eenvoudig weg geen tij'd hebben er zelfs maar aan te denken, een eigen soort humor te kweken. In de afgelopen zes maanden hebben ze namelijk aan minstens vijftien films meegewerkt en tegen de tijd, dat dit artiikel verschijnt, zullen ze waarschijnlijk al weer in drie andere films zijn opgetreden. Intussen stemt dit fenomenale succes van deze beide „komicketn" tot nadenken. Vraagt men aan de Italiaanse bioscoop bezoekers, waarom ze bij voorkeur naar Franchi-Iglrassia-film gaan kijken, dan blijven ze in de meeste getallen het antwoord schuldig. Trouwens, beide ko mieken geven zelf toe, dat hun films op zulk een laag peil staan, dat ze zelf niet begrijpen, hoe iemand er geld voor over heeft, er naar te gaan kijken. Daarente gen aarzelen de producent en filmver- huurderis en bioscoopexploitanten geen ogenblik. Gedachtig aan het spreek woord, diat „niets zoveel succes heeft als het succes" volgt de ene Francni- Ingrassia-film op de andere, even on vermijdelijk als de dag op de nacht Ze zijn vast van plan, het succes tot de allerlaatste droppel uit te persen, ook al geloven ze zelf niet, dat deze „golf" het nog een half jaar zal uithouden. Een tweegevecht tussen de blo" held en de rode schurk zal beslüse*' wie het recht aan zijn zijde h^e' Beeld uit „Buffalo Biü, l'eroe del t West", een Italiaanse Western 071 regie van Solly V. Bianco, die binne1> kort hier in vertoning komt. Intussen is er niet alleen op het gebied ,van de filmkomedie een vervlakking i vast te stellen. Zelfs regisseurs van naam hebben zich onvoorwaardelijk aan de commercie overgegeven. Blasetti en i Castellani bijvoorbeeld, twee vooraan staande theoretici en regisseurs van het neo-realisme, draaien op het ogenblik jvoor de film „De Bijbel" van John Ilus- ton-scènes, die de Amerikaanse meester genadiglijk aan, mindere goden over laat. Blasetti regisseerde enkele massa- scènes en Castellani filmt details, die la ter in de film zullen worden ingelast. Dit i is een manier van werken, die vaker wordt toegepast. Alleen krijgt de bios coopbezoeker nooit te horen, hoe zo'n film precies in elkaar zit. want hun na men worden natuurlijk niet in de film genoemd. i Wat Comencini betreft, die maakt op het ogenblik „La Bugiarda" een com- merciëe prod,uk tie in de eindeloz® reeks Catherine Spaak-films, die de laatste drie jaar aan de lopende band worden gemaakt. Eén ding is dus wel zeker: de Italiaan se film, die sedert 1945 een toonaange vende rol heeft gespeeld, bevindt zich in een periode van grotere commercialise ring dan ooit. Jaren lang is Shirley Eaton een van die onopvallende planeten geweest, die zich rond Jayne Mansfield en andere be langrijke sterren aan de Hollywoodse filmhemei bewogen. Ze heeft zelfs zoveel domme blondjes gespeeld, dat sommige trouwe bioscoopbezoekers begonnen te geloven, dat haar hoofdje meer dan vol doende plaats bood om er een heel ruim- tevaartprogramma in uit te voeren. Niets is echter minder waar. Want gedu rende al die Jaren heeft Shirley Eaton heel knap haar particuliere If ven in evenwicht weten te houden met haar car- POOKVERHALEN worden meestal in verband gebracht met oude hul zen en kastelen. De een zal er zijn schouders over op halen, een ander boe. zemen zij angst en schrik in. Het meest recente verhaal dat momenteel in Engeland de ronde doet, gaat over een geestverschijning die 's nachts rond waart in een Victoriaans huig in het plaatsje St. Johns Wood. In de geheim zinnige duisternis kan men er tafels en stoelen horen omvallen, terwijl dubieuze stemmen de onheilspellende stilte plot. seling verbreken. De bewoners van het griezelhuis zijn echter na verloop van tijd gewend ge raakt aan deze nachtelijke activiteiten en krijgen geen hartkloppingen meer wanneer zij ruw worden gewekt door een spookachtige schim in hun slaapver trek. De huisgenoten zijn er allen van overtuigd, dat de onzichtbare bezoekster de geest van Lily Langtry moet zijn, een actrice en society-schoonheid uit het Victoriaanse tijdperk. Eens heeft zij in dit huis gewoond, vele jaren lang. Er wordt beweerd, dat zij voor haar grot» vriend, koning Edward VII, speciaal een mat-glazen gamg liet bouwen vanaf de voordeur tot de straat zodat een ren dezvous altijd strikt privé kon blijven. Vandaag staat het eertijds weelderige bouwsel met zijn marmeren vloeren en gebrandschilderde ramen op de nomi natie gesloopt te worden, om plaatsruim te te bieden voor flats. Mevrouw Electra Yaras, de huidige huurster van het spookhuis, is het met deze maatregel helemaal niet eens. ,.ïk juich vooruitgang alleen maar toe, het is echter doodzonde om een historisch gebouw als dit met de grond gelijk te maken", zegt de van oorsprong Griekse bewoonster. „Er zijn zóveel herinnerin gen Lily Langtry's geest versoheen eens aan de deur van mijn slaapkamer, en vroeg mij, of ik graag een zoon wilde krijgen. Enige tijd later werd ik moe der van een flinke jongen, die geboren werd in de bewuste kamer, ééns haar boudoir!" De nu 39-jarige mevrouw Ya ras geeft wel toe, dat ook zij bij de eerste ontmoeting vreselijk geschrok-: ken is. „Ik werd die nacht plotseling wakker, en kon mijn ogen niet geloven toen ik een boek door de kamer zag zweven. Mijn man werd óók wakker, en beiden durfden wij ons in bed niet te bewegen. Naderhand begon ik aan de bezoeken van Lily te wennen. Mejt haar goedkeuring heb ik de stallen bij het huis laten ombouwen tot een studio". Mevrouw Yaras, die voor haar werk - ballet - door heel Europa moet rond reizen, en deswege toch niet gespeend kan zijn van werkelijkheidszin, vertelt met overtuiging, dat zij Lily Langtry in de tuin vaak heeft zien verdwijnen in een soort mistwolk. Sind de dood van de actrice is er aan het buis niet veei opgeknapt. De deco- raties in veel kamers cherubijntjes dansen nog steeds, misschien wat flet ser van kleur, dartel tegen het plafond en ook de ornamenten en houtsnijwer ken op kasten en ander meubilair heb ben sinds dien geen enkele verandering ondergaan. Mevrouw Yaras hoopt uit de grond van haar hart, dat baar huls, zonodig omringd door hypermoderne flats, als een rots In de branding, zal kunnen blij ven staan. Inclusief de postume, weinig i vergende bewoonster.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 20