Veel vrouwen doen domme dingen De vrouw met de eenendertig gezichten Aantrekkelijke albums in Jazz Club Serie Fontana MONK IN EUROPE Queen and Quincy Adam en Eva BRUBECK OVER NEW VORK Griesmeel met rabarber' compote Bijverschijnselen ichte Waarborg Biologisch Tot wanhoop van Prins Philip Overvloedig materieel verantwoorde keuze *LzlJ5 mei 1965 PLUS EEN paar meisjes kochten onlangs goedkope mascara om „mooie ogen" te maken maar dat bekwam hun slecht want ze ondervon den er schadelijke en pijnlijke gevolgen van. Hun gezichtsver mogen had er zelfs onder te lijden. Het heeft in alle kranten gestaan. Er gebeuren echter wel meer nare dingen door onvoorzichtige om gang met schoonheidsmiddelen, maar dat weet men zo niet, en daar om maakt men er zich niet zo erg druk over of er enige bescherming 9 is op cosmetica. Nu is er wel een warenwet, die controle houdt over li TfH 1 a^es wat we eten en drinken, maar de preparaten waarmee de vrouw haar huid opschildert (dat is het toch meestal) vallen niet onder de j warenwet. Al zei de woordvoerder van de Keuringsdienst van Waren die we er naar vroegen ons, dat alle artikelen die in direct contact met de huid komen niet „van ondeugdelijke samenstelling" mogen zijn. Maar hele precieze eisen zijn er (nog) niet, al wordt er door de wetgever gewerkt aan een „cosmeticabesluit". Maar nu al dit soort dingen internationaal geregeld moet worden in verband met EEG en Benelux en in- en uitvoer vice versa is dat nogal ingewikkeld en duurt het jaren voordat zo'n bèsluit in kannen en kruiken is. En tenslotte, wie van zichzelf weet dat ze erg gevoelig is, moet niet tegen beter weten in mooi wil len zijn. Wie niet of niet meer (bij het ouder worden neemt de gevoe ligheid soms toe) tegen mascara kan, moet dan maar met onge verfde wimpers door het leven, wat beter is dan met tranende ogen. En bij de schoonheidsspecialiste die aan het slot van haar behande ling de lippen wil kleuren met een voor vele voorgangsters gebruikt penseel of lippenstift zegge men, dat men aan de eigen lipstick de voorkeur geeft. Maar aan zoiets denk je pas als je er eens narig heid mee hebt gehad. Op het Fontana-label is on langs de „Jazz Club Serie" gelanceerd: een aantal fraai uitgegeven langspeelalbums van grote ensembles en solisten uit de wereld van de moderne jazz. De uitgaven bevatten zorg vuldig en goed geselecteerde opnamen van o.a. pianist Bill Evans, „third-streamer" John Lewis, Coleman Hawkins, Wes Montgomery, Cannonball Adder- ley, Charlie Byrd, Gerry Mulli gan, Erroll Garner en Art Bla- key. De stukken staan voor het grootste deel op eerder uitge brachte platen van de mede werkende artiesten. Belangrijk was daarom dat men uit het overvloedige discografische ma teriaal een juiste en verant- woorde keuze zou doen. Welnu: van deze moeilijke taak hebben de verantwoordelijke samenstel lers zich uitmuntend gekweten. I Londen kan men dezer dagen ®«creet boren fluisteren dat prins Zllzah ip' ec'ltgenoot van koningin ®Ii hu van Engeland, blij zou zijn ee. °P 31 mei ergens buiten honden Deiicu zou kunnen doorknippen of nig* f °ezlgheid dan ook verrichten, om die 6 ^oeven deelnemen aan de thee zVn vrouw dan aan negenduizend £es aanbiedt. in g tuinfeest zal het drukste zijn ooit !ac oranierieën van Buckingham Pa- tchr'iPefl°uden, en de zes tuinlieden "cicen >s nachts wakker bij de ge- Controle (nog) niet afdoende natuur actie is voor het verbouwen van, groenten niet met kunstmest en bespui- 1 tingsmiddelen maar met natuurmest in de pure natuur, is het in de mode om cosmetica te maken met natuurlijke stoffen. Maar vergeet u niet, dat er dan conserveringsmiddelen in moeten ritten. En er worden meestal reukstoffen aan toegevoegd, hoewel de ongeparfu meerde crèmes beter zijn voor de huid. Maar het publiek, zo zei een schoon heids-specialiste die veel preparaten ver koopt, ons, wil nu eenmaal een lekker luchtje. Als iemand naar een crème vraagt is het eerste wat ze doet naar de kleur kijken en er aan ruiken. Wat de hormooncrèmes betreft, die een tijd een rage zijn geweest, van verschillende zijden wordt geraden daar voorzichtig mee te zijn. Ook al omdat men nooit precies weet wat voor hormo nen er nu in verwerkt zijn. In Amerika is de verkoop van hormoonpreparaten voor de huid verboden. Ze mogen wel worden gefabriceerd voor de export. De strenge toezichthouders in de Verenigde Staten willen hu,n eigen vrouwelijke be volking er blijkbaar niet aan wagen. Zeer voorzichtig moet men ook zijn met (hormoon) preparaten die per postor der-advertentie worden aangeboden ter verbetering van de lichaamsvormen. De werking kan wel eens minder ongevaar lijk zijn dan men meent. Een hoofdstuk op zichzelf is het gebrui ken van cosmetica door wie allergisch is. Onschuldig lijkende dingen">als haar verf en nagellak kunnen dan onvermoede bijverschijnselen geven. Trouwens, met haarverf moet men altijd oppassen, en die behandeling alleen door een ver trouwde kapper laten geven, die feitelijk eerst een „gevoeligheidsproef' moet doen en die 24 uur laten zitten zoals een zegsman van de Kappersbond ons vertel de. En wie allergisch is voor bepaalde planten en vruchten is onverstandig als ze dat niet aan de kapper (of degene die de huid behandelt) zegt. mooie ogen. idhakken straks zullen aanrichten. S(j.'e' alleen prins Philip, maar ook ni'u^nten en voetknechten van ko- - nffin Elizabeth hopen op een taak el- en ze verbeiden met angst en litiet rooster van dienst voor 31 -.^e negenduizend gasten van de ko- 2n0in zijn leden van het „Women's In- j 'fUte", dat deze maand zijn gouden Jf&Uetim viert. Het is een organisatie e vijftig jaar geleden, in Canada is ytstaan uit een gewoonte van platte- Jhdsuroumen om één keer per maand elkaar te komen en elkaar, onder 0ïn kopje thee, van dienst te zijn. De Q^anisatie stak al gauw de Atlantische kentu1 .ouer en nu is de als W. I. be- omninstetling de grootste vrouwen- riik<atie van Engeland die belang- bricht werk heeft verricht en nog Koningin Elizabeth is lid van de af- d ,TlS Sandringham van W.I. In San- tongJlarn, in Oost-Engeland, heeft zij ïui nd9°ed. Als ze er vertoeft ver- ze nooit plaatselijke vergaderin- van W.I. bij te wonen. Ze zingt het lied „Jeruzalem" mee, be- zaken van plaatselijk belang. En intussen worden lustig de ogen zwart gemaakt en de lippen rood of roze of wit en dp haren kastanje of koper of korenblond en de zonnebruin (om van het gouden finger-vel nog maar te zwijgen) en wordt er gestoven met poeder en haarlak en 's avonds heimelijk ge smeerd met „verjongingspreparaten' zonder dat men precies weet of er niets bij is dat schaden kan. Hoe is de vrouw daartegen beschermd? Wij hebben het aan een schoonheids specialiste en aan een bona fide drogist die veel schoonheidsmiddelen met ken nis van zaken verkoopt, gevraagd. Zij zeiden: veel vrouwen doen domme' dingen. Ze kopen maar raak, ze ken nen hun eigen huid niet voldoende om te weten wat ze wèl en wat ze niet kun-; n©n hebben, ze nemen veel te veel van alles. Iemand heeft een droge huid en; denkt: nu smeer ik ex 's nachts een dik- j ke laag vet op, dat wordt het vel wel weer soepel. Maar daarmee sluit ze alle poriën af en de huid neemt toch niet meer op dan op een bepaald moment mogelijk is. Vooral de tieners en wat vlak daarbo ven is smeren veel te royaal met de verf. Eyeliner en mascara voor de oogharen om de blik maar interessant te maken. Huidverzorging kan hun niets schelen. Nu is een jonge huid natuurlijk nog wel gaaf en soepel. Maar een vrouw moet tientallen jaren toe met diezelfde huid en door met verf te smeren houdt men het verval niet tegen. Een waarborg is ook het gebruik van merk-artikelen van gerenommeerde hui zen. De grote cosmetica-industrieën heb ben hun eigen laboratoria en research afdelingen waar de produkten gecon troleerd en getest worden. Iets anders is het, dat niet iedere huid elk (goed) tw rt naar sprekers, volgt een de- hie* s}ratie- an gebruikt thee en cake haar medeleden. Voor de huidverzorging zijn er vp- lerlei crèmes, waaruit men met nis van zaken moet kiezen. Dat kennis van de eigen huid. Men kan daartoe het advies vragen van een huidverzorgster en dat is niemand an ders dan de schoonheids-specialiste. Die is er niet alleen om iemand te le ren zich goed op te maken, maar voor al ook om je te leren je huid op de bes te wijze te verzorgen en in vorm te houden De, erkende schoonheids-spe cialisten in Nederland zijn lid van hun bond, de ANBOS (Algemene Neder landse Bond van Schoonheidsspecialis ten). Dat is voor degenen die hun huid in handen van zo'n huidverzorgster stellen, dus een waarborg. merk verdraagt. Dat is iets dat men zelf moet uitzoeken en -dat men meestal leert, zoals het spreekwoord zegt, door schade en schande. Men koopt eens een ander merk en ervaart dat de huid niet goed reageert. Dan moet men in gods naam die (dure!) pot maar niet verder op gebruiken. Dat *s ook iets wat veel vrouwen doen en wat dom is. Veel te veel kopen omdat men zich door de illu soire wijze van aanprijzen toch weer verleidem en dan al die potjes maar wastafel of het toiletkastje laten en uitdrogen. O Pk cösméti- ca-produkten behouden hun vitaliteit niet eeuwig. In Frankrijk is er een fir ma die de datum van aanmaak op de potjes zet. Maar dan nóg. Hoe lang blijft de inhoud goed? In een warme ka mer ongetwijfeld minder lang dan in de kou. Men moet van huidcrèmes ook weer niet alles verwachten, ook niet als er met „biologisch" wordt geschermd U weet wel, net als er een terug-tot-de- T/ ]r^,..Ppris Hüsgen is het onmogelijk zich in haar ,te „vergissen", zoals vrouwen wel eens ple- dertie n "°en. Smokkelen is niet mogelijk, als eenen- Vader rnf«e °^en je daarop kunnen betrappen. Doris' PortrèttpQ„!)~jarige Duitse beeldhouwer Heinrich Hüsgen, Veriaarriao f ,zlJ,n dochter namelijk vanaf haar eerste g tot die, waarop zij voor de eenendertigste maal haar geboortedag vierde. Zo ontstond een unieke collectie, waaruit precies valt te zien, hoe Doris van baby tot kleuter, van kleuter tot tiener en van tiener tot jonge vrouw opgroeide. Heinrich Hüsgen is voor nemens deze jaarlijkse traditie zo lang mogelijk te hand haven. Toons one man show Voor de vele Hermans-bewon deraars is er goed nieuws. Ruim vijf en veertig minuten van zijn zo Succesvolle, laat ste one man show zijn vastgelegd op een fraai verzorgde langspeler (CLPH 111). De plaat is al enkele weken in de handel en gezien de verkoopcijfers tot op heden mag verwacht worden dat ook deze Hermans-plaat wel weer een best-seller zal worden. De opname is gemaakt in Carré, het theater waarin Toon zijn groot ste successen heeft geoogst. Het zijn voornamelijk liedjes die men te horen krijgt. Gelukkig ontbreekt ook de „High Society"-conférence compleet met bal gehakt, appel moes en half-omaatje niet op het programma. Opvallend goed blijkt, bij een tweede keer luisteren, ook het liedje over de Scheveningse Pier. Eigenlijk is Toon in dit liedje het meest zichzelf. Verdere hoog tepunten van de plaat? Het Spaan se „folkloristisch werkje", de ge zongen liefdesverklaring aan Su zanne en het manifest tegen de moeheid. Het zou, dunkt ons, aanbeveling verdienen van de niet opgenomen gedeelten uit de show te zijner tijd eveneens een plaat uit te brengen. Wij zijn ervan overtuigd dat voor nummers als „De diri gent" en het verhaal over „Adam en Eva" (om maar eens wat te noemen) nog een grote „markt" IS. Overigens: kópen deze langspe- ler. De derde en (helaas) laatste plaat in de Riversideserie „Monk in Europe" is, evenals de tweede, opgenomen in het Olympia-thea- ter in Parijs. Deze live-recording da teert al uit 1961. Het is naar ons ge voel niet de beste opname geworden in de serie. Nochtans kan men genie ten van zeer attractieve „Monk-jazz". Het (lange) openingsnummer van de plaat, het van structuur zo fascine rende „Jackie-ing" is een belangrijke feature geworden voor drummer Frank Dunlop, een van de leden van het kwartet die op deze Monk 3 bij zonder in de schijnwerpers wordt ge zet. De chorussen van Charlie Rouse zijn heel boeiend maar niet altijd even zuiver van intonatie. Het tweede tien minuten durende nummer van de plaat is „Rhythm-a-ning". Monk probeert hier van alles. Hij puurt het thema op alle mogelijke manieren uit. Soms doet hij knappe vondsten, maar over het algemeen missen zijn experimenten toch de an ders bij hem zo rijkelijk aanwezige spanning. Drie ballades kan men op kant II beluistéren: het mooie „I mean you", „I'm getting sentimental over you" en (het wel erg korte, maar toepasselijke) „April in Paris". Voor ons is deze opname toch be langrijk vanwege de zeer fraaie solo maten van Charlie Rouse en het ge varieerde, uiterst geladen spel van drummer Frank Dunlop. De maestro zelf valt op deze plaat eerlijk gezegd wat tegen. Sinds de plotselinge (lood van Di nah Washington is de belangstel ling voor deze zangeres aanzien lijk toegenomen. Platenmaatschap pijen brengen het ene allium na liet andere op de markt. Recentelijk ver scheen op het Mercury-label (125 963 MCE) serie opnamen van Dinah Wash ington met het grote orkest van Quin cy Jones. „Queen and Quincy" is de titel van de plaat waarop zestien songs zijn opgenomen. De stemkwali- teiten van miss Washington zijn zo onderhand genoegzaam bekendde arrangementen en het vakmanschap van Quincy Jones behoeft eveneens geen nadere toelichting. Nieuw is ech ter de combinatie van Dinah's grilli ge, boeiende stem met de machtige orkest-sound van Quincy Jones. Bei de artiesten zijn in top-vorm. Hoog tepunten telt deze opname te over: „Èv'r.v time we say goodbye", „Easy living", „Caravan". „Perdido", „Ne ver let me go" en het razendknap gearrangeerde liedje met de onmoge lijke titel „Is you is or is you ain't my baby". Naast de vocale bijdragen van Di nah Washington kan men voorts op windend solowerk horen van Clark Terry, Jim Cleveland en de voortref felijke gitarist Barry Galbraith. Jazz-impressions ot New York" is de titel van een zojuist versche nen CBS-album (62485) waarop het kwartet van pianist Dave Brubeck muziek speelt uit de film „Mr. Broad way". De elf stukken zijn door Bru beck zelf gecomponeerd. Blijkens uit latingen van de producenten van de film, vermeld op de achterkant van de hoes, is men zeer tevreden over Brubecks muzikale bijdrage aan deze „story". Persoonlijk kunnen wij het enthousiasme van de filmmakers niet in alle opzichten delen. Wij wéten dat Brubeck :.ls componist ongetwijfeld grote mogelijkheden bezit („Elemen tals" is daar een duidelijk voorbeeld van), maar deze „Broadvvay"-muziek, lo» van de bijbehorende beelden, is op enkele uitzonderingen na te weinig „zelfstandig" om als echte luister-muziek te kunnen dienen. Wat ontbreekt in deze Brubeck-ori- ginais is „ziel". Afgezien van het werkelijk luisterrijke .Theme from mr. Broadway" wordt men van de overige stukken koud noch warm Het klinkt allemaal net iets te gerou tineerd, te gemakkelijk ook. Slechts af en toe zoals in „Winterballad" bijvoorbeeld komt er iets van sleoi en bezieling in de muziek. Toch zijn de opnamen merkwaardigerwijs meer „jazzy" dan men van Brubeck de laatste tijd gewend is. Vooral Paul Desmond krijgt nu volop gelegenheid chorussen te blazen. Helaas leek hij ons minder geïnspireerd dan gewoon lijk. Joe Morello slaat weer enkele knappe breaks, maar zijn mamier van begeleiden is toch vaak té eenzijdig. werken, is vooral typerend voor de wijze waarop Lewis enige jaren ge leden speelde. Zijn muziek is de laat ste tijd, menen wij, dieper en intenser geworden. De Down Beat-plaat ten slotte betekent een duidelijke „must" voor de liefhebber. „Alle grote solis ten en ensembles kan men op deze opname beluisteren. Van Eric Dolphy tot de „Swingle Singers" toe." Het beste van iedere artiest heeft men bijeengebracht, zodat ook dege nen die de opnamen al kennen een interessant inzicht in het werk van een bepaalde musicus krijgen. De I. P's in de „Jazz Club Serie" wor den tegen de uitzonderlijke lage prijs van 12,95 in de handel gebracht. Op aile in de serie verschenen op namen nader in te gaan zou te ver voeren: verreweg de meeste uitge voerde stukken zijn al in voorgaande „Draaitafel"-rubrieken besproken. We mogen nog wel even de aandacht ves tigen op de albums van Bill Evans en John Lewis en de prachtige ver zamelplaat waarop een groot aantal winnaars van de Down Beat Poll 1964 is te beluisteren. De plaat van Evans lijkt mij de sterkste in de hele serie. De keuze die men hier gemaakt heeft is waarlijk voortreffelijk en geeft te vens een goed overzicht van de ar tistieke en creatieve mogelijkheden van dit buitengewoon piano-talent. De LP van Lewis waaraan gerenommeer de musici als tenorist Bill Perkins, drummer Chico Hamilton, bassist Per cy Heath en gitarist Jim Hall mee- WES MONTGOMERY .het beste bijeen. -r t an het Haarlemse cabaret Adam en Eva onder leiding van Frans T en Fiet Koster heeft Imperial een aantrekkelijk 25 en album uitgebracht (ILPT 135). Mede dankzij de voortreffelijke begeleiding van En rico Neckheim en het degelijk ensem ble-werk van Maria Lindes en Cees van Oyen is deze opname een belang rijke aanwinst geworden in het Ne derlands cabaret repertoire. De ster van het gezelschap is zon der twijfel de zeer begaafde Fiet Kos ter die met name in het gekke „Iets jongensachtigs" en „Kluup de Domi no" bewijst tot onze allerbeste caba retières te behoren. Frans Kosters bij drage „De Dauwtrapper", niet hele maal nieuw wat opzet betreft, is een heel rake typering geworden. Het en semble-werk in „Marihuana" en „Te Zwoel" klopt voortreffelijk* Een regel rechte uitschieter is ook Fiet Kosters creatie ais „Yma Sumac in Artis". Een aanbevolen opname. Griesmeelpudding vormt met rabarbercompöte een com binatie, die er als nagerecht wel in zal gaan. Voor de pudding hebt u nodig: liter melk, geraspte citroen schil, 45 gr (4Mi eetlepel)griesmeel, 40 gr (4 eetlepels) suiker, een beetje zout. Breng de melk met de geraspte ci troenschil aan de kook; vijf minuten laten trekken. De griesmeel met de suiker en het zout vermengen en bij de melk strooien. Het mengsel al roe rende aan de kook brengen en in pl.m. vijf minuten gaar laten worden. De puddingmassa in een met koud wa- ter omgespoelde puddingvorm doen ;en laten afkoelen. De ingrediënten voor de rabarber compöte zijn: 3,i kg rabarber, citroen schil, 2 dl. water, pl.m. 100 gr (10 eetlepels) suiker, 1 afgestreken eetle- j pel aardappelmeel. De rabarber schoonmaken, wassen jen in stukjes van pl.m. 2 cm lengte snijden. Het water met de citroen- schil en de suiker aan de kook bren- igen en zachtjes laten doorkoken. De stukjes rabarber in de hete suiker stroop zacht laten worden en ze voor- I zichtig in een schaal overdoen. Het vocht binden met het aangemengde aardappelmeel en bij de stukjes ra barber schenken. De compote koud la- ten worden. De pudding storten en garneren met wat rabarbercompöte. De rest van de compote er apart bij I geven. I Dit recept is berekend op vier per sonen. U kunt dit toetje laten vooraf- 1 gaan door aardappelen, en witlof met ham. j (Voorlichtingsbureau voor de t»oe- Idinp). Wees verstandig met cosmetica

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 21