CANNES 1965 Geringe het aansluiting op wereldgebeuren Meer pretentie dan talent Wat aardig m yfOk'&TS eft stijl Rij'P mismak e11 toch cht! MARkTgs Twee jaar geëist oud-rector tegen DE NIEUWE SK0DA1000 MB - NU LEVERBAAR VUUR f 5450 SKOM NATIONALE 14- 23MEi Circus Sarrasani naar Nederland Manipulaties van Haarlemse leraar 1000 MB Bardem drakerig Lester automatisch Etaix op zijpaden Fiets geschept: moeder gewond dochtertje dood een apart tabakken- va" O"6' °n9la«uwer. rikaan. dus Vakcentrales naar Rusland uitgenodigd VRIJDAG 21 MEI 1965 PAGINA 5 Prinses Margaret heeft ge zegd, dat het een buitenge woon fijn bezoek was, dat bezoek aan Holland. En dat doet °ns goed. Dat hadden we nodig! We kunnen ons hoofd nu weer trots rechtop dragen, het gezicht haar Engeland gekeerd en onze rug wenden in de richting van België. Van Antwerpen. We zijn wél een prettig volk! Wat die Antwerpse studenten ook mogen zeggen en mogen den ken. En ze hebben héél wat dedacht. En het zat ons niet lek ker. Anders hadden we er niet zo uitgebreid over geschreven. Ze denken, dat we gierig zijn en dat we neer kijken op de Vlamin gen en dat we niet zo prettig zijn om mee om te gaan, ook al hadden ze dat nog niet aan den lijve ondervonden. Nee, we zijn hij de Vlamingen niet getapt! Niet zó getapt als het Engelse hier bij ons. In de pub, op het Museumplein. Daar zijn heel wat yfoasjes bier van nationaliteit veranderd. Bier én glaasjes wel te verstaan. We hebben ons daar heel Brits-bier-en-glas-minded Gedragen en het een en ander Achterover geslagen. En de Britten mogen ons, voor- Al nu we ons een week lang zo Britsgezind gedragen, onze kran ten vol met Britse advertenties, °hze hoofdstad vol met al of niet Gebolhoofde Britten. We hébben "Prinses Margaret en haar man Als ons moois laten zien, per boot Jh per auto en door een dure Icupe, de duurste diamanten. En "e prinses heeft het bijzonder [ijn gevonden. Dat heeft ze ge- Ze9d. Ik had ook helemaal niet verwacht dat ze iets anders zou *e9gen. Dat zou onbeleefd zijn eh zéker ónengéls! Het zou wel aardig zijn als lemand voor de afwisseling zou ^9gen: „Ik ben blij dat het voör- p is en dat ik weer fijn naar Wis kan, naar mijn kinderen." Maar nü, na die Vlamingen had den we wel een prijzend woord ^Adig, als zalf op onze nationale .>o£s. Want koningin Elizabeth is bij onze oosterburen. Ongetwij- leld, ook een fijn bezoek aan het Wleggen. Tenminste.En het ^.nu zo aardig om te weten, dat Wij ook een beetje in de Britse 9' atie zijn. We zouden anders nog fen "nationaal minderwaardig heidsgevoel gaan krijgen. ELLEN James Mason en Melina Mercouri in Bardems „Les pianos mécha- niques". Pierre Etaix in Yoyo een Lf" Geen -9êèn ame GFF >8 96en tange --e9d aroma' Maar U kunt kopen in Europa's grootste boekhandel Een auto kiezen in de vijfduizendgulden-klasse is gemakkelijker geworden. Omdat u ntf voor f 5450 een auto koopt, die ruim is én zuinig, modern én de gelijk, sportief én veilig: de nieuwe Skoda 1000 MB Pittig karakter (120 km/u; 0-80 km/u in 14sec.) plezierig te hanteren („vingertop"- pookschakeling) bijzonder goede wegligging (o.a. laag zwaartepunt) enorm remvermogen (totaal remoppervl. 770 cm2) praktisch interieur (slaapbanken, laadvloer, enz.) Vraag gratis proefrit aan een van onze (80) dealers! Hoofddealer voor Haarlem e.o.Autobedrijf VERBEEK H.V., Bloemendaalseweg 5-7, Bloemendaal, tel. 52301 (Van een bijzondere medewerker) CANNES, mei 1965 Meer dan in fe<u^,oscp°P merkt men op een Film een e weinig; het wereldgebeuren wneast inspireert. Misschien be- i Jij' hem, maar dan krijgt hij toch te t> n'f*t de kans er een film over v,,. ,1!" ®rie categorieën komen on- r jk aan de heurt: de amuse- Ine met dromen en wensdro- n, de films over puberteitsproble- "cn en de film met de Grote Proble- -i (waarin speciaal Stanley Kramer .specialiseert). Maar een film, .arm men merkt, dat de personages "igszins worden beïnvloed door het Wereldgebeuren, of althans er kennis L,il'i nemen, is zeldzaam. Slechts een J'odard weet een politieke gebeurtenis hi juiste dosering een plaats in zijn "ms te geven. Dit gebrek aan „enga gement" manifesteert zich speciaal op een Filmfestival als dat van Cannes, Waar het werk van goede en grote re gisseurs (en jammer genoeg ook soms van middelmatige en slechte) is te zien. Over het algemeen is er meer preten tie dan talent, meer vakmanschap dan inspiratie. Juist op een festival ver- Wacht men flat niet, maar Cannes heeft •og véél van Venetië te Ieren. Venetië accepteert slechts veertien films. De andere, speciaal die van jongeren, kun nen in het kader van het festival wor den gezien. Cannes heeft nog steeds achttien dagen nodig om zich door de ry ingezonden (door regeringen en producentenverenigingen) en uitgeno digde (door het festivalbestuur) films te werken. Het komt er in Cannes al tijd op neer dat het interessanter is te gaan kjjken naar de films, die bui ten mededinging worden vertoond. Ge lukkig echter voor het festival wordt de Semaine de la Critique, waar films van jonge cineasten worden gedraaid, die zijn uitgekozen door de Franse cri tici, gesanctioneerd door het festival, zodat men die pluim althans op de hoed kan steken. Men hoort dat Robert Favre Le Bret alles doet om sommige films, die hij reglementair moet vertonen, kwijt te naken en een enkele keer zal het hem misschien lukken een producent of een buitenlandse regeringsinstantie ervan af te brengen een bepaalde film in te zen den. Die duiken dan hoogst waarschijn lijk op andere festivals wel op. Som mige regisseurs hebben echter zo'n in ternationale bekendheid en faam, dat hij ook de minder geslaagde films in het festivalprogramma opneemt. Dat was het geval bij J. A. Bardems „Les pia nos méchaniques", een drakerige, me lodramatische film, waarin arrstwek kend veel scènes voorkomen, dm in re gie-opvatting mislukt zijn. Melit Mer couri speelt de hoofdrol en voor een groot deel kan men het niet-slagen van de film aan haar wijten. Zij is een actri ce tegen wie geen regisseur op schijnt te kunnen, of althans één, die geen ster ke regisseurs aantrekt. Bardems roep steunt voornamelijk op „De dood van een wielrijder" en sindsdien heeft hij steeds weer geprobeerd het leven in kleine provincieplaatsjes in Spanje, en speciaal de klassentegenstelling te teke nen. Hoe langer hoe meer wordt het echter duidelijk, dat Bardems talent zeer beperkt is, en zijn inspiratie er ratisch. Richard Lester kreeg bekendheid met zijn derde film ,,A Hard Day's Night" ook wel bekend als „de Beatle-film". Daarna maakte hij „The Knack" waar in dezelfde ogenschijnlijke improvisatie stijl is te zien, die toch minder spontaan is dan bij de Beatle-film. Meer dan het verhaal er om vraagt, is de snelle mon tage en kolderachtige humor een ma nier geworden en al kan men nog steeds om de geestige vondsten lachen en de film „verrukkelijk" en „origineel" noe men, het automatisme van de humor doet afbreuk aan de werkelijke waarde. Niets is moeilijker dan een come die maken, zegt men. Maar even goed kan men stellen dat niets moei lijker is dan iets goeds te maken. Pierre Etaix filmde een tweede lange speelfilm, „Yoyo" waarin hij minder melancholiek is dan in ,Le Soupirant'. De comedie is in drie gedeelten ge splitst, die in 1925, 1929 en 1939 spelen, het eerste gedeelte is geheel stom en tevens het beste gedeelte. De ver veelde miljonair op zijn kasteel wordt in tientallen details getekend en spe ciaal het karakter is hier centraa' ge houden. Zodra Etaix aan'de sprekende gedeelten komt, betreedt hij zoveel zij paden, dat de lijn van zijn film verlo ren gaat en daarmee de kans, niet zo zeer om grappig te zijn, als wel om een uitzonderlijk goede comedie te maken. De a-politieke grappen van Etaix vin den een goed gehoor in Frankrijk. Maar zodra een film over eigentijdse onder werpen gaat, wordt een filmer tegen gewerkt. Het heeft ruim tien jaar ge duurd, alvorens een goede film over de oorlog (van Frankrijk) in Vietnam kon worden gemaakt. Pierre Schoendorffer schreef en regisseerde ,317e Section", een bewerking naar een eigen roman, die reeds eerder kon verschijnen. De 317e sectie van de filmtitel bestaat uit 41 Laotiëns en 4 Europeanen, die trach ten een weg te vinden door de rimboe naar het belegerde Dien Bien Phu. De bevelvoerende officier is een beroeps officier, pas van de militaire academie afgestudeerd. Het verhaal heeft enige cliché's van oorlogsfilms, zoals de jonge officier, die het respect van de door gewinterde adjudant wint. Maar in het algemeen is Schoendorffer toch veel subtieler. ,,317e Section", die in Cam bodja voor 600.000 gulden werd opgeno men, staat veel dichter bij de werke lijkheid dan de meeste oorlogsfilms, maar wil ook geen sterke effecten om wille van de effecten nastreven. „Harakiri" was twee jaren geleden de schokfilm, ofschoon alle sterke staal tjes dramatisch verantwoord waren. De nieuwe film van Masaki Kobayashi heet „Kwaidar." en schijnt meer op het Westen te zijn afgestemd, speciaal op het verlangen om van goede griezel films te genieten. Kobayashi nam enke le verhalen van Lafcadio Hearn (die Japanse bovennatuurlijke legenden na vertelde) en probeerde er zoveel mo gelijk sfeer aan te geven. Zoals in de beste griezelverhalen, gaat het in „Kwai- dan" meer om het aangeven van een stemming dan om schokeffecten, en Ko bayashi beperkt zijn „sensationele" scè nes tot één per episode, zodat hij aan het einde pas alle registers open hoeft te trekken. De film bestaat uit drie epi sodes en een uitsmijter (één episode werd geknipt) en over de gehele li]n beeft hij een te lange adem nodig voor hef vertellen van zijn verhalen. Kobayashi doet het in twee uur. Otto Preminger heeft voor zijn film „In Harm's Way" twee uur en drie kwar tier nodig. Maar hij verspeelt geen mi nuut. Zijn film werd uitgesproken slecht ontvangen, maar verdiende ongetwijfeld beter, want hier is een geboren film verteller aan het woord die, ondanks de spectaculaire aspecten van zijn film over de tweede wereldoorlog in de Pa cific, zich nergens laat verleiden tot loze beelden. Het ritme van de film en de beeldcompositie, twee onderdelen van een filmvertelling, die door vele regisseurs van naam nog worden ver waarloosd, zijn perfect en ondanks de melodramatische kanten aan het ver haal weet Preminger alles tamelijk in getogen te laten verlopen. „In Harm's Way" was de openingsfilm van het fes tival, buiten mededinging naar prijzen. Maar desondanks was het één van de beste films, die in de eerste dagen waren te zien. H.S. (Van onze correspondenten) BAARLO, 21 mei De 30-jarige wiel- rijdster mevr. Hendriks-Ottenheym werd hier gistermiddag door een ach terop rijdende Engelse personenauto geschept en levensgevaarlijk verwond. Haar 3-jarig dochtertje, dat achterop de fiets zat, werd op slag gedood. (Advertentie) (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM, 21 mei Sarrasani komt weer naar Nederland. Twee en een halve maand lang zal dit enorme circus met de legendarische naam zfln grote viermaster opslaan in zes Nederlandse plaatsen: \msterdam, Rotterdam, Den Haag, Den Bosch, Eindhoven en Lei den. Op 17 juni wordt in de hoofdstad de Nederlandse premiere gegeven, eind augustus is de laatste voorstelling in Eindhoven. De naam Sarrasani behoeft nauwelijks nadere uitleg. Zeker de oudere genera tie zal zich nog het enorm succes van dit circus herinneren in de jaren '30, toen het ook een paar maal naar Ne derland kwam. Een bezoek aan Sarrasa ni betekende voor het nog niet met tele visie verwende publiek een ware sen satie. Naast Krone en Ringling behoort Sarrasani tot de grootste circussen ter wereld. Het heeft dikwijls sensationele stunts op het programma gehad. Tot viermaal toe moest de onderne ming geheel opnieuw worden opge bouwd. In 1924 verdween het halve cir cus in de Oceaan tijdens een overtocht die men naar Zuid-Amerika zou maken, in 1931 brandde het in Antwerpen af, drie jaar later werd het opnieuw door een ramp getroffen, toen een wervel storm in Zuid-Amerika het kamp ver woestte en in 1945 werd bij een bom aanval op Dresden ook Sarrasani ver woest. De huidige directeur Fritz Mey, opvolger van de legendarische oprich ter, stunt- showman en grootorganisa tor Hans Stosch, verklaarde gisteren op een persconferentie dat het hem nog steeds gelukt het hoofd boven water te houden in de overspannen wereld van het amusement. Nog altijd trekt Sar rasani nagenoeg volle tenten. Dat is voornamelijk te danken aan het perfec te showwerk van de artiesten en de echte circussfeer die Sarrasani heeft we ten te handhaven. Er reizen met het circus ongeveer 300 personen, 280 dieren en 300 voer tuigen mee. Onder de dieren zijn oli fanten, leeuwen, luipaarden, apen en zeer veel paarden enz. Het bijna drie uur durende programma wordt door 120 artiesten uit zestien verschillende landen verzorgd. De grote viermast- tent kan vijfduizend bezoekers herber gen. Die heeft men avond aan avond hard nodig om de dagelijkse uitgaven ten bedrage van liefst 12.000 Mark te kunnen dekken. (Advertentie) um 30.000 boeken onder één dak elf speciale stands óver inte ressante onderwerpen immense pocket-supermarkt ontmoet uw favoriete auteurs 'n drukkerij in vol bedrijf dagelijks lezingen, filmvoor stellingen e.a. evenementen 20,21 en 22 mei Anglo-Ned. taptoe Inlichtingen tel. 730641 Geopend van 10-17 en van 19.30-22.30 uur Zondagen 12-18Uiur. Toegang 11.50 AMSTERDAM m ARNHEM, 21 mei De Russische vakbeweging heeft de hoofdbesturen van het NVV, NKV en CNV voor een tegenbezoek naar Rusland uitgenodigd. Dit heeft de voorzitter van het CNV, de heer J. van Eibergen, gisteren meegedeeld op het congres van de Christelijke Metaalbedrjjfsbond alhier. Zoals bekend, heeft een delegatie van de Russische vakbeweging onlangs een bezoek gebracht aan ons land, waarbij de drie vakcentralen als gastheren fun geerden. Het tegenbezoek geldt een ver blijf van veertien dagen voor enkele bestuurders van elke vakientrale Of de uitnodiging zal worden geac cepteerd is nog een punt van bespre king in de hoofdbesturen van de drie vakcentralen. Daarna zal men zich er nog over beraden in het overlegorgaan van de drie vakcentralen, aldus de heer Van Eibergen. HAARLEM, 21 mei „Ik reken er op, dat deze man, wanneer hij zijn straf heeft ondergaan, zich weer zal kunnen opheffen en dat hij zijn talen ten opnieuw in dienst zai kunnen stel len van de jeugd." Dat waren de woorden van de officier van justitie bij de Haarlemse rechtbank, mr. G. W. F. van der Valk Bouman, aan het eind van zfln requisitoir tegen een 53-jarige leraar uit Amsterdam, die te recht moest staan, omdat hij onder val se voorwendsels anderen had bewogen hem geld te lenen. Het geid was name lijk met, zoals hij het voorgesteld had, voor een ander bestemd maar voor hém zelf. Die manipulaties, die bp el kaar enkele tientallen duizenden gul dens beliepen, waren gepleegd in de ja ren, dat hij rector was van het Haar lems gymnasium. Van misbruik van zijn functie kon niet direct gesproken worden, wel werd het hem zeer kwalijk genomen, dat hij zich in die functie zo misdragen had. Mede daarom kwam de officier die een compliment maakte aan de Haarlemse recherche voor haar uitstekend werk tot zijn eis twee jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf. Toen de vroegere rector voor zijn rechters verscheen, stond weliswaar de spanning op zijn gezicht te lezen, maar anderzijds bleek, dat de explosie, dia hijzelf ontketend had, voor hem een ware bevrijding was geworden. Hjj ver telde rustig het relaas van zijn doen en laten, probeerde op geen enkele ma nier zijn schuld te verkleinen, maar ging op een besliste manier in de aan val, wanneer hij meende, dat hem meer kwaad in de schoenen geschoven werd dan hem juist voorkwam of wanneer zijn optreden te eenzijdig belicht werd. deljjk, hoe ten gevolge van tal van ge- Tijdens de behandeling werd wel dui- ruchten de affaire heel sterk in de emo tionele sfeer was getrokken. Uit het op treden van de getuigen, er waren er maar liefst twaalf, bleek, boe zich twee partijen gevormd hadden. De verdedi ger mr. J. W. Rutgers, had later niet zoveel moeite de zaak tot de ware pro porties terug te brengen, want de pre sident, mr. Coquart, evenals trouwens de officier, hielden de behandeling heel zakelijk. De leraar waren tien gevallen ten (Advertentie) EEN VEILIEE KEUZE taste gelegd. In ieder geval kwan net feitelijk hier op neei, dat hij eei bekende vaak een leerkracht van ji het gymnasium of de vader van een der Teerlingen in vertrouwen nam - en deze vertelde, dat een collega in grote nood verkeerde. -Iet verhaal varieerde wel eens in de trant van: de man heeft fraude gepleegd en moet uit handen van de politie blij ven. of: de eer van het gymnasium mag niet aangetast worden, maar steeds kwam het er op neer, dat er geld te leen gevraagd werd. De toen malige rector kreeg het geld be dragen van f 1.000 tot f 5.000 meestal wel los en gaf daarvoor ook een schuldbekentenis op eigen naam. Af betaald werd er vrijwel nooit. Stuk voor stuk kwamen de getuigen bün verhaal doen. Zij verzekerden, dat, als de man open kaart had gespeeld, zij hem zeker zouden hebben geholpen. Vrijwel niemand had enig wantrouwen gekoesterd. Alleen een lerares, aan wie de vroegere rector ook geld voor een collega had gevraagd, had hem op de man af gevraagd: „Bent u soms zelf die collega" Hij had dat ontkend, maar veel later tijdens een ander ge sprek toegegeven. Bijna niemand had zijn geld teruggezien. De laatste weken zijn echter alle terugbetalingen ge schied. Toen de vroegere rector om een ver klaring van zijn gedrag werd gevraagd, was hij zeer openhartig. Grote finan ciële nood had hem ertoe gedwongen. Hij kon er niet meer uitkomen. Voor zjjn daden nam hij de volle verantwoor delijkheid, maar het beslissende noem de hij de breuk, die reeds in het begin van zijn huwelijk ontstaan was. Voor de buitenwereld wilde hij de schijn op houden, meer nog voor zijn kinderen, die hij ten koste van zijn persoonlijk geluk een gelukkige jeugd wilde bezor gen. Zijn twee zoons, die de zitting bij woonden, zouden daarvan kunnen ge tuigen. Met beslistheid wees hjj de aan tijgingen van buiten-af van de hand als zou hij ver boven zjjn stand geleefd heb ben, onder meer door de aanschaf van een kostbare bibliotheek. Een belastingconsulent, die achter af de financiën bestudeerd had en nu als getuige a décharge optrad, kwam dat min of meer bevestigen. Hij pre senteerde een financieel beeld van de verdachte, dat er bijzonder ongeluk kig uitzag. De echtgenote van de le raar had een praktijk opgezet als kin derarts, waarin heel veel geld ge ïnvesteerd moest worden. Het salaris van de toen nog als leraar werkzame verdachte was veel te klein om daar in te voorzien. Men leefde feitelijk op een negatief gezinsbudget, dat door leningen positief gemaakt moest worden. Dank zij de financiële steun van zijn broer, die zulks ook kwam verklaren kon de vroegere rector zijn bibliotheek opbouwen. De verdediger haakte daarop uiter aard in. Hjj schetste een beeld van de omstandigheden, waarin zijn cliënt thuis was komen te verkeren, een man, die in een isolement was geraakt. Een briljant klassicus, die zichzelf ook op school in een isolement wrong en daar door wellicht op weerstanden stuitte, maar van wie bekend is, dat hij heel veel voor anderen heeft gedaan. Vorig jaar was het zover, dat hij dank zij zijn salaris en de opgaande uitkomsten van de praktijk van zijn vrouw een beter financieel perspectief zag. „De man kroop uit een diepe put omhoog," aldus de verdediger, „maar toen hij bijna bij de rand was, werd hjj weer naar be nede" geduwd". Toen volgde d_ drie voudige explosie: op het gymnasium in Haarlem, thuis tn zijn huwelijk en de tinering wegens zijn manipulaties. Tijdens de zitting had de verdachte reeds verklaard, dal hij zich steeds schuldig had gevoeld „tot in het ondrar gelijke". In zijn laatste woord verklaar de hij, dat nu al zijn bezit verkocht was de bibliotheek heeft 51.000 opge- brt at en dat hij hoopte ooit opnieuw te kunnen beginnen. De rechtbank ver zocht hij tenslotte te overwegen hem een voorwaardelijke straf althans ge deeltelijk op te leggen. Over twee weken zal de uitspraak volgen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 5