Rol
voor
Noel
Coward
in film
van Preminger
I
H
Thriller
Tijdsverschijnselen
We zijn te dik en we slapen slecht
wondertjes
op Hannover-beurs
y
W
Als bakvissen
Nieuwe" Western
Weerzinwekkend
Hulde
Miniatuurtjes
van Miel Cools
Maatregelen
Dromen
PLUS
5 JIXI 1965 1
Noel Coward, de Prins van de
Showbusiness, ondanks zijn
66 jaren nog jeugdig van
uiterlijk, snel in zijn bewegingen
en vol vitaliteit, heeft onlangs de
Britse pers ontvangen in het Lon-
dense Savoy Hotel. Coward, die de
wereld zijn leven lang heeft beke
ken met droge humor en een tikje
ironie, gaat weer eens een van zijn
zeldzame filmrollen spelen en
daarvan moest de pers op de hoog
te worden gesteld. Het wordt geen I
hoofdrol, of zelfs maar een bijrol.
Het wordt iets, dat veel belangrij-1
ker en veel dankbaarder is, name
lijk een klein karakterrolletje.
Dergelijke rollen, die hij ook heeft
gespeeld in films als „Our Man
in Havana" en „Surprise Packa-|
ge" (Een cadeautje voor de baas)
hebben hem vaak veel betere kri
tieken bezorgd dan de verbaasde,,
hard werkende sterren.
i
Mill
nVBRH0Q1hIQ"PgsmmV£N^
nVERHOQtNQ"PgSTTARlEVBN
.KOORTSACHTiq.HöOft.
KOORTSACHTIG, HOOR.
U kent de opgave: er zitten vijf verschillen tussen deze twee tekeningen. Probeer ze te ontdekken en kijk daa.rna
naar de oplossing, elders op deze pagina.
„Prins van de showbusiness"
als zonderlinge herbergier
Zelf vindt Coward dat helemaal niet
io prettig, vooral niet in het geval van
„Our Man in Havana" waarin Sir
Alec Guinness de hoofdrol speelde.
„Toen iedereen zei", aldus Coward,
„dat ik de film van Guinness had ge
stolen, heb ik hem een brief geschreven.
Tenslotte kwam ik maar even op het
doek om een paar gemakkelijke grap
jes te debiteren, terwijl Alec de hele
film had te dragen".
„Ik ben een oude toneelman", gaat
hij voort. „De hoofdrol in een film spe
len, zou ik vreselijk vervelend vinden.
Kijk maar eens naar die jongeman, Pe
ter OToole. Zijn optreden in „Laurence
van Arabië" duurde 21 maanden. Zelf
ben ik eens in een toneelstuk opgetre
den, dat twee jaar lang heeft geloppn.
Maar over het algemeen beperk ik me
tot een optreden van drie maanden per
seizoen.
De film. waarin hij nu gaat optreden,
is „Bunny Lake is missing" van pro
ducent-regisseur Otto Preminger. Als
Noel Coward de Prins van de Show
business is, dan mag Preminger wor
den beschouwd als een der Grootherto
gen van het filmbedrijf. Beiden houden
er een uitgebreid gevolg op na- Als ze
op de een of andere manier samenwer
ken. neemt de filmgroep aanzienlijk in
omvang toe. En als dan Sir Laurence
Olivier óók nog in de film optreedt, lijkt
de studio wel wat op Buckingham Palace,
zo echt vorstelijk ziet alles er dan uit.
„Ik Tiet in 35 jaar niét met Latry sa- zen om het plezier, da
mén eesneeld" zeet Noel Coward- wee- "Het Is inderdaad geen nij toe, „uaiplaatsvervanger, rimpie genete
moedig! !lk héb 'm eenT rol j^ven^ plezi^SWtejol heel wat-.Verstandiger!',
in „Private Lives". Het was niet eens
zo'n erg goede rol. In die tijd kon hij op
't toneel eenvoudig z'n lachen niet inhou
den. Ik placht erg boos op hem te wor
den. „Dit is een ernstige zaak", zei ik
hem. Tenslotte deed ik opzettelijk gekke
dingen om hem het lachen af te leren".
„Toen we samen voor het eerst in In de film speelt hij een groezelige
'n film moesten optreden, stonden we tel-1 herbergier. „Het is een weerzinwekken-
kens als bakvissen te giechelen. Ik durf- j de kerel", zegt hij, zijn neus verachte-
de hem gewoon niet aan te kijken. Om lijk ophalend. „Hij is oud, lelijk, zon
de een of andere ondoorgrondelijke re- i derling en een dronkaard- Het is niet
den moest hij overschoenen dragen en bepaald een typische Noel Coward-rol,
daarmee kwam hij binnen, zonder me i hoop ik. Ik draag een afschuwelijke
tevoren te hebben gewaarschuwd. Het pullover en een vies jasje met een door
werd een ware catastrofe. De tranen lie- de motten opgevreten bontkraag",
pen ons over de wangen" besluit hij, _tinkt„ knrni
schaamtedekkend611
Als men Otto Preminger vraagt, „Inderdaad, het stinkt", gaat Coward
waarom Coward naar zijn mening een j voort. „Ik heb voortdurend een klein
rol in „Bunn y Lake is mising" heeft i hondje op mijn arm. Het ligt daar maar,
aanvaard, antwoordt hij, dat hij dit: hulpeloos en trillend. En ik kan dingen,
waarschijnlijk heeft gedaan, omdat het die trillen, niet uitstaan. Het hoefde
hem genoegen deed. Noel Coward ver-1 maar één keer te acteren, maar dat
keert namelijk in de benijdenswaardige kon het niet. Het zal dan ook nooit een
omstandigheid, zijn wepk te kunnen kie- ..tweede Lassie worden. Eigenlijk is het
«-— Jit hij er in heeft.: feen naar, klein hondje.' Het heeft een
rol wil spelen, wat in lang niet Is ge
beurd. Over het gegeven wil hij nog
niets vertellen, maar in elk geval wordt
het iets anders dan anders.
„De critici zullen het niet mooi vin
den", zegt hij vriendelijk, „maar het
publiek wél, hoop ik".
Wat de critici zeggen, kan hem niet
zoveel schelen, maar wel, wat het pu
bliek zegt. „Een goede kritiek maakt me
3 uur blij, over 'n slechte kritiek voel
ik me vijf uur beroerd", vat hij zijn
standpunt samen.
Over de nieuwe stromingen in het
toneel is hij niet erg geestdriftig
„In mijn artikelen over de nieuwe to-1
neelstukken heb ik geschreven, dat
het publiek er niets van zou willen we
ten en ik heb gelijk gekregen", zegt
hij. „Ik houd van stukken, die goed
en met vakmanschap zijn geschreven.
Als ik 'n stuk van 'n nieuwe schrij
ver zie en hij laat een verteller optre
den, zeg ik direct tegen mezelf: „Die
man weet niet, hoe hij zijn figuren
moet laten opkomen en afgaan".
Coward houdt ook niet van het nieuwe
streven naar lange toneelstukken en
lange films. „Ik verlang terug naar die
goede oude films van niet langer dan
anderhalf uur. Van de week vlieg ik he
lemaal naar Cannes om daar Otto Pre-
mingers laatste film „In Harm's Way"
te zien. Drie-en-een-half uur lang John
Wayne. Ik lijk wel gek. Ik zou nog geen
drie minuten willen lopen voor drie-en-
een-half uur John Wayne".
SïERREKIjKIR
moet u niet denken, dat ik mijn aristo
cratische neus ophaal voor een paar
duizend dollars".
Noel Coward is een druk bezet man,
die voortdurend bijdragen levert tot het
amusement van het mensdom. Op het
ogenblik is hij een nieuw boek met zijn
memoires aan het schrijven over de
jaren dertig. Het heet „Voorwaardelijk
verleden". Bovendien is hij een toneel
stuk aan het voorbereiden, waarin hij
zelf in het Londense West End de hoofd-
OVER John Wayne gesproken: in
1939 kreeg diezelfde John Wayne,
eens een filmfigurant en gekweld
dooi zadelpijn van bijna tien jaar goed
kope Westerns, de rol van Ringo Kid
te spelen in de film „Stagecoach". De
producent van de film, had liever een
beroemde ster voor die rol gehad en de
naam van Wayne kwam dan ook aan het
begin van de film pas op de 10e plaats.
Maar de film werd algemeen geroemd
als een nieuwe mijlpaal in het genre en
betekende voor John Wayne het begin
van een der succesvolste carrières in de
geschiedenis van de film.
Thans, in 1965, is Alex Cord, een
vroegere rodeo-rijder wiens loopbaan
in alle opzichten van die van Wayne
verschilt, behalve wat betreft het gebrek
aan erkenning, geëngageerd om Ringo
Kid te spelen in een nieuwe versie van
„Stagecoach", die de producent Martin
Rackin voor 20th Century Fox gaat ma
ken. Algemeen vraagt men zich nu in
Hollywood af, of de geschiedenis zich
zal gaan herhalen en of de bliksem twee
maal op dezelfde plaats zal Inslaan. Het
antwoord op deze vraag zal pas over
een goed jaar kunnen worden gegeven.
In elk geval zal Cord een totaal andere
Ringo spelen in een totaal andere film
voor een totaal ander publiek dan Way
ne.
Ringo is een snel en raak schietende
cowboy, die een romance heeft met eén
prostituée, in de nieuwe versie gespeeld
door Ann-Margret. Wayne speelde deze
rol met de eenvoud, die een kenmerk
is van zijn latere werk. De broodmagere
Cord is echter een veel intensere per
soonlijkheid dan Wayne. Aan 't scenario
wordt op het ogenblik nog druk gedok
terd om de rol aan te passen aan de
stijl van Cord, want deze is, in tegen
stelling tot Wayne, speciaal door de
producent uitgekozen.
Evenals Wayne zal Cord, als oud-ro
deorijder, zelf al zijn rijstunts verrichten
Hij heeft echter veel meer toneelerva
ring. Hij heeft gestudeerd aan de New
Yorkse Acteursstudio, aan de Shakesp
eare Academy in Stratford en is boven
dien opgetreden in stukken van Shakesp-
peare, Ter essee Williams en andere
bekende auteurs. Op het Londense toneel
is hij de tegenspeler geweest van Shio-
ban McKenna in „Play with a Tiger"
en heeft hij een hoofdrol gespeeld in
„The Rose Tattoo". Bovendien heeft hij
aan een aantal belangrijke televisiestuk
ken meegewerkt. Zijn ervaringen als
filmacteur zijn echter tot nog toe be
perkt gebleven tot de rol van een aan
verdovende middelen verslaafde jonge
man in „Synanon", een film, die deze
zomer in vertoning komt.
Behalve Cord en Ann-Margret treden
in de nieuwe „Stagecoach" o.a. op Bing
Crosby, Robert Cummings, Red Buttons
en Slim Pickens. De film, die op breed
scherm en in kleuren wordt opgenomen,
gaat in juli in produktie.
ER zijn tekenen, die er op wijzen,
dat president De Gaulle een wet
zal uitvaardigen, die de invloed
zal beperken, welke de Amerikanen I
zich op de Franse filmproduktie heb
ben weten te verwerven, terwijl hij
tegelijkertijd de vervaardiging van co-
produkties met andere Europese lan
den, met name Groot-Brittannië, zal
aanmoedigen.
De Fransen verijdelden onlangs nog
de plannen van 26th Century Fox om
een verhaal over de bevrijding van
Parijs te verfilmen. De regering gaf
alleen aan een Franse producent toe
stemming om de Champs-Elysées ge
durende 48 uur te ontruimen' het-
sleutelscènes voor een "ini
zelfde onderwerp op te neme
IJLDE aan de directie van de
bioscoop in de Amerikaanse
Atlanta. Zij heeft voor de ]sioe.
van 250,per stuk 550 schozaal ge
ien aangeschaft en die in de ,jeie
plaatst. De reclamezin. waan™ je
aankoop wordt aangekondigd. een
film slecht ts, kunt u in elk s
uiltje knappen".
HERBERT Brodkin, een van de be
kendste Amerikaanse televisiepro
ducenten, o.a. van de serie „The
Defenders", gaat zich in samenwerking
met Paramount met de filmproduktie
bezighouden. Brodkins eerste film wordt
„Mr. Sebastian' 'naar een oorspronke
lijk scenario van* Leo Marks, een thril
ler met humoristische en romantische
trekjes over de Britse inlichtingendienst
tijdens de tweede wereldoorlog.
Intussen zal Brodkin een belangrijk
tlee' van zijn tijd blijven wijden aan de
Plautus Productions, de televisie-produk-
tiemaatschappij en tevens dochtermaat
schappij van Paramount, waarvan hij
directeur is.
HET Spaanse ministerie van voor
lichting en tourisme staat er op,
dat alle buitenlandse filmmaat
schappijen, die toestemming krijgen om
in Spanje te filmen, aan het begin van
haar films de namen vermelden van de
steden of dorpen, waar zij opnamen heb
ben gemaakt. David Lean maakt, zoals
men weet, op het ogenblik in Spanje
zijn film „Dr. Zhivago" Het publiek
moet geloven, dat het grootste deel van
i de handeling zich in Rusland afspeelt.
Dus in Madridski, San Sebastianov, To-
1 ledograd, enz.
Otto Preminger (links) en Noel Coward tijdens de opnamen voor de ft"1
„Bunny Lake is missing".
i
In 1939 bracht de film „Stagecoach" John Wayne roem en rijkdom. Thans gaan 20th Century Fox en Martin Racklin
een nieuwe versie van deze klassieke Western maken m et de oude rodeorijder en toneelacteur Alex Cord (rechts)
in de rol v an Ringo Kid.
WESTDLTTSLANDS grootste indu
striële show, de jaarbeurs van Hanno
ver, is ten einde. Meer dan 3.000 journa
listen uit de hele wereld zijn weer terug
gekeerd achter hun redactieschrijftafels,
om hun lezers over een afmattende slag
te berichten. Elk van hen moest uit het
aanbod van 5.901 exposerende firma's
het nieuwste en interessantste zoeken.
Zou hij alle exposanten gedurende de ne
gen dagen bezocht hebben, dan had hij
in elke stand 50 seconden kunnen blijven.
Zo moeilijk zuilen waarschijnlijk niet
eens de 1800 jaarbeursagenten, de 2000
schoonmaaksters en de 3000 kelners en
serveersters het gehad hebben, die voor
het leger van 1,4 miljoen beursbezoekers
moesten zorgen.
Over de interessantste wonderdingen
voor de nieuwsgierige wandelaar be
schikte zonder twijfel de elektro-industrie
Daar kon men een gelijkstroommotor be
wonderen, kleiner dan een muntje. Het
motortje presteert echter enorm veel en
zal bij de aandrijving van filmcamera's
voor afstandbesturing en bij de meet- en
regeltechniek gebruikt worden Een ra
dio met een ingebouwde zeer moderne
bandrecorder genoot veel belangstelling
bij de vrienden van de ingeblikte mu
ziek. Een tien centimeter brede band re
gistreert daarbij op 126 boven elkaar lig
gende sporen 46 uur muziek of andere ra
dioprogramma's. Een dergelijke band
vervangt 35 gebruikelijke geluidsbanden
van 13 cm diameter. Apparaten voor de
opname van televisie-uitzendingen bieden
thans verschillende grote firma's voor
het huiselijke gebruik aan.
Niet voor huiselijk gebruik geschikt,
maar evenzeer interessant voor de
leek: het elektrotechnisch brein ter
grootte van een luciferdoosje en de
zendbuis met de afmetingen van een
halve sigaret, die vanuit het ruimte
vaartuig „Mariner TV" alle belangrij
ke berichten naar de aarde zendt. Voor
kantoor bestaat er thans de grammo-
foonplatenautomaat, die de secretares
se vervangt- In piaats van de brief
aan een zakenrelatie, vouwt men
thans de besproken folie op en sluit
deze in de enveloppe. Om de moge
lijkheid te demonstreren, die de mi
crofilmtechniek biedt, kopieerde een
firma op een diapositief zo groot als
een luciferdoosje, alle 1245 bladzijden
vas de Bijbel.
Italiëkenners waren enthousiast voor
een super-hefwerktuig, dat de scheve to
ren van Pisa millimeter voor millimeter
kan optillen en na voltooiing van een
nieuw fundament weer een millimeter
per dag zal laten zakken, opdat de sche
ve toren altijd scheef blijft, maar nooit
omvalt.
Voor verchroomde, vernikkelde en ver
koperde kunststofarmaturen en buizen,
die er uitzien als waren zij geheel van
metaal, toonden chemie-expoerts grote
belangstelling. Do-it-yourself-vrienden
verdrongen zich voor de stand, waarin
reclame gemaakt werd voor vloeibaar
glas in een doosje, waarvan men zelf ge
kleurde vensters kan gieten. Ook vloeren
in alle variëteiten kunnen thans met een
i paar emmers vloeibare kunststof gelegd
worden. Interessant voor de toekomstige
autokoper: twee lagen metaal en daar
tussen geluiddempende kunststof, dat zal
de carosserie van de toekomst zijn. Als
men er met een hamer op slaat, klinkt
het alsof het karton was.
Zover deze kleine keuze uit het niet te
overziene aanbod. Volgend jaar zal het
nog erger worden. Het buitenland wil
sterker vertegenwoordigd zijn op de Han
nover Messe 1966 en de firma's, die,dit
maal nog op de wachtlijst moesten wor
den gezet, zullen volgend jaar niet weer
teleurgesteld worden.
De beide grote gespreksthe
ma's van dit jaar gehouden
internistencongres in Wiés-
baden het vond eind april
onder deelneming van onge
veer 4500 artsen uit binnen- en
buitenland plaats waren de
zwaarlijvigheid en de slape
loosheid. Beide zijn in onze tijd
tot massaverschijnselen uitge
groeid.
De veelal gehuldigde mening,
dat aan het „dik worden" al
leen het te vele en te vette eten
schuld is, is thans medisch ge
zien niet meer te verdedigen.
Voor de toenemende vorming
van vet zijn meestal velerlei
factoren doorslaggevend, zoals
bijvoorbeeld, aanleg, onjuiste
voeding, gebrek aan beweging,
overgewicht van vet en
koolhydraten in het voedsel,
een aan de individuele stofwis
selingsregulatie niet aangepaste
voedingswijze of soms ook een
verhoogde eetlust, voortkomen
de uit een bepaalde psychische
toestand. De Hamburgse psycho-
somaticus professor Jores kon
op overtuigende wijze duidelijk
maken, dat vele mensen uit een
zekere depressieve angst over
vloedig gaan eten en daarin „in
zekere zin een rustgevend mid
del zien". Professor Janke uit
Düsseldorf vertelde aan de
hand van zijn ervaringen, dat
ongeveer 50 procent van de
zwaarlijvige vrouwen bij hun
moeders hadden leren koken en
wel volgens het devies: „stevig
eten maakt gezond en sterk".
Wie te veel en te vet eet, is
daartoe gewoonlijk al als kind
„opgevoed". Een bijzonder fe
nomeen van onze tijd is ook de
zogenaamde „weekend-mest-
kuur". Op werkdagen wordt
normaal of karig gegeten, in
het weekend echter des te
meer „gezondigd".
O
Met het oog op de maatrege
len tegen de vetzucht was men
het er wel over eens, dat zo
wel bij het advies als bij de
doorvoering van een voedings
verandering individueel te
werk moet worden gegaan.
Overeenkomstig de veelheid
van oorzaken, is het noodzake
lijk, in elk afzonderlijk geval
de geneeswijze aan te passen
aan de lichamelijke en geeste
lijke omstandigheden.
Aan slapeloosheid lijden te
genwoordig miljoenen mensen,
veel meer dan twintig of dertig
jaar geleden. Het ligt voor de
hand, de koortsachtige levens
wijze van deze tijd, de over
spoeling met optische en akoes
tische prikkels van allerlei
aard voor de moeilijkheden bij
het slapen verantwoordelijk te
stellen. Het zijn de onverwerkte
indrukken van de dag, die de
slaper, wiens zenuwen voortdu
rend overprikkeld zijn, steeds
weer wakker maken. De be
strijding van de tegenwoordig
massaal optredende storingen
bij de slaap met geneesmidde
len, aldus werd door verschil
lende congresdeelnemers na
drukkelijk opgemerkt, is dus
niet gericht tegen de primaire
oorzaak van het kwaad. Het zou
derhalve van groot belang zijn
een diepgaand onderzoek in te
stellen naar de eigenlijke rede
nen van onze „moderne" slaap
stoornissen en de betekenis van
een voldoende lange en rustige
slaap voor de gezondheid
een ieder duidelijk te rnaB
pf*
Interessant was ook een
slag over experimenten met S
pende personen, die steeds
neer het elektro-encephalog1! t.
aantoonde, dat het dromen
gint gewekt werden. De
hun dromen gehinderden
spoedig aan ernstige psycbIs®,
storingen. Daaruit kan *re0
concluderen, dat het dri"®
evenals de slaap als uitero*
an a
eten
belangrijk moefen worden t
schouwd. De biologisch e.
belangrijke slaap wordt a»°*
vuld door een niet minder
langrijk psychisch proces, V*,et
door aldus meende een
sprekers hoofdzakelijk p
gemoedsbewegingen worden
gereageerd.
■Sjipaa aCjauuvm
jaif uva aapnoips ap Isiqaaj,
puoiBaajxpv ap do aCdiuvvj,
-qnp jaq .'atunp azap una uaoqos
-aaquii ap xapuo aCqvq jaq .'„soq
aium" una tad ap do „X'X'd"
■a-du „tld" paoom ?at( luojjvq
ap do ap una aCdaaap jat/
uaffaxpq uaiiiqasuaa fCia aq
De Vlaamse cabaretwereld ziet veel
in de jonge chansonnier Miel
Cools die met zijn liedjes al enige
jaren sterk de aandacht trekt. Op
het merk Cardinal (EP 303) is nu 'n 45-
toerenplaatje verschenen loaarop Cools
vier „miniatuurtjes" brengt: „De sol
daat", „De troubadour", „De Zigeuner"
en „De Nar".
Van deze liedjes is de muziek het
meest opmerkelijk. De teksten zijn
niet overal even sterk en we geloven
dat Cools vooral hieraan iv de toe
komst zal moeten werken. Het beste
nummer is zonder twijfel „De Zigeu
ner", al kan de tekst ook in dit liedje
allerminst overtuigen. De ideeën zijn
er wel, maar Cools zal voor zichzelf
nog veel kritischer moeten worden,
wil hij over enige tijd de definitieve
sprong naar de top kunnen halen. Het
talent heeft hij er in ieder geval voor.
1