Nederlanders in den Vreemde BIJ SCENARIO VAN NIEUWE Nederlandse speelfilm wil Hu zijn naam niet zien TV VANAVOND e\ien BAND Televisies Radio auovaaa aaaNo Geen Liedje met Caroline" meer Npnn iy3gt?3 UVA Drie t.v.-spelen Leerschool Karakters Villa Sidonia nog niet uit „de verf' Proces Andersonville TV-spel van de BRT Praten Onverkwikkelijk DONDERDAG DONDERDAG VRIJDAG DONDERDAG 10 JUNI 1965 (door TON VAN DIJK) Aan de door hoge bomen overschaduwde Eeuwige laan in Bergen ^oont de toneel-, roman- en flmscenarioschrijver Leo Derksen. Zijn huis is een riante villa, op de oprjjlaan staat een rode Triumph Herald Personenwagen. Als hij mij binnenlaat kijk ik bewonderend rond baar het ruime en stemmig ingerichte huis. Leo Derksen ziet mijn bewondering en lacht: „Woon ik hier niet mooi? Het is niet mijn «igen huis, hoor; ik reed een tijd geleden eens langs en toen stond er een bord „te huur" voor. Ik kon het gewoon huren. Echt geluk gehad, want deze huizen zijn meestal te kóóp, en dan voor mij onbe taalbaar". karakters herkenbaar maken Linda Christian en Wim van den Brink in een opname uit de nieu we film. Zij spelen Mrs. en Mr. Martins en staan bij een van de klokken die Mr. Martins als ver zamelaar in huis heeft. CAROLINE KAART Uit met het „liedje". NEDERLAND I NVnERLAND II BELGIE NEDERLANDS .JEU;IE FRANS HILVERSUM I 402 m. HILVERSUM II 298 ra. RADIO VERONICA BHUSSEL 324 ra. BRUSSEL 484 m. HILVERSUM I 402 m. HILVERSUM II 298 ra. RADIO VERONICA BRUSSEL 324 m. BRUSSEL 484 ra. Leo Derksen: auteur van roman en drama leden werd geboren. Uit zijn schooltijd dateert zijn lust tot schrijven, toen hij onder dienst was schreef hij de eerste korte verhalen. Nadat hij de wapenrok had gedragen, wilde hij in de journalis tiek om zijn schrijftalenten te kunnen botvieren. Hij werkte o.a. bij het Noord- Hollands Dagblad, De Unitasbladen, de Gazet van Limburg (tegenwoordig de Nieuwe Limburger) en ging voor de AVRO naar Israël. Zijn huidige werk zaamheden liggen bij een der door de Spaarnestad uitgegeven weekbladen. In 1958 schreef Leo Derksen een novelle om tot zijn eerste t.v.-spel. Het werd op genomen, doch nooit uitgezonden. Op aan raden van regisseur Walter van der Kamp zette hij door. Zo zond de AVRO de t.v.- spelen „De Illusionist" en „Gelooft U in spoken, mevrouw" van zRn hand uit. Het meest succesvolle spel dat door hem werd geschreven was ongetwijfeld „Op reis met Willie" uit de serie eenakters op de zon dagavond met Ko van Dijk. Het was een stuk waarin Jan Retèl de ogenschijnlijk geslaagde zakenman speelt, die bezoek krijgt van een oude schoolvriend, die vroeger al minder getapt was. Deze zoekt zijn laatste steun bij de rijke kennis van vroeger. Langzaam blijkt echter dat zijn hoop tevergeefs is geweest. De ander, geestelijk gestoord, speelt liever met zijn treinen, dan naar de noodkreet te luiste ren. Van de twee figuren, die de toe schouwer in het begin geslaagde zaken- lieden lijken, blijft niets over dan tragiek. „De hedendaagse litteratuur mist dat alles zo vaak. Uitgezonderd enkele schrij vers, waar onder b.v. mijn Nederlandse favoriet W. F. Hermans, wroeten de mees ten wel in het karakter van hun figuren, maar leveren toch niet als mensen her kenbare figuren op. Vele auteurs schrij ven met het ontleedmes in de hand, knap soms, maar geen drama of een herken baar menselijk conflict. Er worden vreem de. van het patroon afwijkende figuren geschapen, omdat slechts enkele onderde len van hun karakter worden omge woeld." Leo Derksen haalt ons wat te drinken. Hij zelf neemt brandewijn met suiker, ik krijg bier in een reclame-glas dat hij af schuwelijk lelijk vindt. „Ik heb niet an ders, wij drinken nooit bier. Je krijgt het laatste flesje." Hij is een bijzonder inne mend prater, ondanks zijn vlotte manier van spreken zijn zijn woorden altijd in direct in verband met het onderwerp. Niet veel overbodige omhaal, intelligent en af en toe ook scherp en zelfbewust. Leo Derksen heeft zich zelf een harde leerschool gegeven. „Als ik een verhaal van een uitgever terugkreeg, dan was dat in mijn ogen afgekeurd. Sommige schrijvers hebben de neiging om te zeggen dat de uitgever er dan niets van weet, ik gooide het weg. Van alle regels die ik schrijf zijn er bij herle zing van de tien nog vijf niet door mij doorgestreept. Voor ik met toneelstuk ken begon, heb ik er ontzettend veel gelezen. Zo veel dat ik helemaal door het drama gevangen ben, romans kom ik gewoon niet meer aan toe. Ook de techniek heb ik bestudeerd, van Rod Serling, een Amerikaanse scenario schrijvers, die honderden dingen moet hebben gemaakt voor er één werd aan genomen. Zo'n man heeft een ongelofe lijke routine opgebouwd. Je moet kri tisch zijn voor jezelf. Ik heb grote steun gehad van de dramaturge Anty Wes terling, die mijn t.v. spelen heeft be keken. Zij kent de eisen die het toneel stelt." JAN VAN HILLO en JAN HUYSKENS gebruikten vier dagen van hun bezoek aan Ethiopië (in maart) om met him ca mera's vast te leggen wat Nederlanders daar in 12 jaar tijds gepresteerd hebben. „Wat wij gefilmd hebben op de suikerplan- ^,e rit van Bergen had eigenlijk als aanleiding de opinie van de schrijver omtrent het door hem geschreven scena rio van een nieuw te maken Nederlandse Peelfilm. Deze film, waarvoor de eerste Pnames op dit ogenblik* in Cinétone Radio's gemaakt worden, wordt gereali- ï.eerd door de Nederlandse Filmproduk- ietnaatschappij met als regisseur een rjherikaan, Arthur Dreifuss en het even ts Amerikaanse filmsterretje Linda jjiristian (van Nederlandse afkomst). Leo taksen had er voor op verzoek van ep A. Landré van de filmmaatschappij n, scenario geschreven. Na echter ge- d„Tkt te hebben dat men zijn werk zon- overleg in sterk gewijzigde vorm W® verfilmen, trok de schrijver zich Hij wilde zijn naam verwijderd vhe1 en distancieerde zich van de Opna ai en voorbereidingen daarvan. .A'Ua dat was meteen een publicitaire de kranten stapten er op in". Bij der inzien viel het eigenlijk wel mee. rel dan. Ik wil er eigenlijk liever niet veel over zeggen. Het zat eigenlijk zo. V(* dat scenario was al lang geleden FfsProken, de heer Landré vond het idee j?uk en zei het uit te werken. Wanneer echter iets af heb, leg ik het werk in "e kast en pak het na maanden weer Ju het nog eens te bekijken. Je hebt er afstand van genomen, en ziet Je 'gen fouten makkelijker. Er was daarvoor in dit geval geen 'Jd. Linda Christian kon deze maanden gecontracteerd worden, de film moest ge- [vaakt worden. Het scenario werd opge sp,1,61 naar Arthur Dreifuss, de regis- JrUr- Ik drong er op aan dat een dra- Wirg de toneelmatige fouten eruit zou PTl d a Jinlnrron m ooci bolriilf pn Ofllf alleen in de dialogen al teveel „weg gegeven" zodat de ontknoping eigenlijk al herkenbaar was. We zouden er een ter direct over praten, als hij naar Ne derland kwam. Er is daar enige gele genheid voor geweest. Éénmaal, een ochtend. Tijdens dat gesprek kreeg ik de indruk dat Dreifuss een geschikt man was met zeker goede ideeën en inzichten. We kwamen ongeveer dertig pagina's ver in het manuscript. Daarna hebben we nooit meer gelegenheid ge had om veel verder te komen. Hij kreeg het te druk met decors en zo. Tijd om te herschrijven vond men ook niet. Gebrek aan overleg noopte mij om mij zelf terug te trekken: Ik kon mij nie Leo Derksen vindt het zelf zijn beste stuk. „Er is nagenoeg geen handeling", verklaart hij, „maar het gebeuren vol trekt zich in de dialoog. Andere verhalen hingen meer van het „plot", van de han deling af. In dit stuk ben ik geslaagd om de karakters wat uit te diepen, zuiver en alleen door gebruik te maken van de dia loog, die tenslotte toch het zwaarst we gende en belangrijkste onderdeel van het drama is. Toch geloof ik dat bij een t.v.- spel de gemiddelde kijker eerder getrok ken wordt door de handeling. Als er wei nig in een stuk gebeurt, zegt men al gauw dat het „niets is". Bij mijn thrillers of blij spelen is uiteraard de handeling, het ge beuren weer belangrijker. Bij een drama worden de karakters meer uitgediept, bij een thriller of blijspel zijn het meer type tjes. Toch moeten de figuren in een to neelstuk, film of boek herkenbaar zijn. Zij moeten de lezer of toeschouwer kun nen boeien door hun realiteit, hun bedoe lingen. Dat is geloof ik ook mijn streven, hoewel het zeer moeilijk is, probeer ik karakters menselijk te laten zijn. De mens in een toneelstuk moet bovendien een filter passeren, voor hij als zodanig ge plaatst kan worden. Overbodige franjes, dingen die niet wezenlijk belangrijk zijn voor het stuk of er geen functie in heb ben, mieten weggelaten worden." Als Ik hem vraag naar zijn toekomst plannen, lacht Leo Derksen. „Tja, dat kan lk zo niet zeggen. Natuurlijk heb ik ideeën, ook voor andere toneelstukken. Ik hoop dat mijn beide romans („De Kuise Voorbijganger" vindt ik daarvan zelf de beste) goed verkopen, dat zet mij misschien ook weer aan het werk. Overi gens heb ik natuurlijk mijn „gewone" werk, dat ook mijn aandacht opeist en waar ik plezier in heb. Daarmee moet ik ook rekening houden als IJ*. nieuwe stuk ken ga schrijven. Alles eist zRn tijd, soms zou ik weieens heel erg rijk willen zijn, zodat ik mjj aan niemand hoefde te storen. Maar wie wil dat niet?" tages van de H.V.A., waar nu 120 land genoten met hun families, en 10.000 Ethio- piërs werken, zal een beeld geven van de grote mogelijkheden die daar liggen", aldus Jan van Hillo, die over de Neder landse invloedssfeer vertelde, dat deze zich zelfs uitstrekt tot in het kopje koffie: waren de inheemsen gewoon dat met zout te drinken, tegenwoordig doen ze het met suiker! De N.C.R.V. brengt deze opnamen van avond via Ned. I op het scherm, in de serie NEDERLANDERS IN DEN VREEM DE. HILVERSUM De K.R.O. is tot nog toe met de blijspelen van eigen bodem nog niet erg gelukkig geweest. Ook Wim Meuldijk heeft ons er nog niet van kun nen overtuigen dat zijö comedie-thriller in die situatie verandering zal brengen. Als we voorbij gaan aan de kostelijke typeringen van Emmy Mols-de Leeuwe, Lex Goudsmit en Pieter Lutz, dan vallen we voor wat betreft het blijspel zelf te rug op een gegeven, dat in zijn uitwer king niet boven het peil van een graag geziene jeugduitzending uitkomt. Van een comedie is nauwelijk sprake, laat staan van een triller. Bovendien lukt het de schrijver ook niet altijd die woor den te plukken uit het sappige taaltuin tje, dat hij als voedingsbodem voor zijn stuk heeft gekozen. Maar wie weet komt er aan het buitengebeuren toch nog een volksgeestige familie Doorsnee in Villa Si donia terecht. Boeiender waren deze avond de in drukken uit de Sovjet-Unie, vastgelegd in een film-documentaire van de Noord- duitse televisie. Van de wieg tot het graf is de Rus aan de partij-discipline onder worpen. Op zich zelf was dat voor de kijker uiteraard geen verrassing, daar hij door middel van publikaties in kranten en tijdschriften toch eens wat over het alledaagse leven van de Sovjet-stiatsbur- ger heeft gelezen. Niettemin wisten de beelden ons dieper te doen doordringen van het sociale goed, dat wij verworven hebben, vooral als wij bij onze verre mede-Europeanen keer op keer de reke ning zien gepresenteerd voor wat de Partij pleegt te zien als menselijke te korten. HILVERSUM, 10 juni Na de Lucy Show met een vlinders vangende Lucille Ball brengt de NCRV ons vanavond bij „Nederlanders in den vreemde". Jan van Hillo bracht tijdens zijn bezoek aan Ethiopië nJ. enige dagen door op de sui kerplantages van de HVA. In een verta ling van Jan Teulings volgt hierna het tv-spel „Het proces Andersonville" van Saul Levitt in een registratie van de Vlaamse televisie. Het toneelspel is gebaseerd op het of ficiële verslag van het proces tegen Henri Wirz, dat plaats vond voor het Hoge Mi litaire Gerechtshof te Washington in 1865. Kent de menselijke verantwoordelijk- heidsgrenzen? Dat is de alles beheersen de vraag van dit spel-. De NCRV besluit met een tweetal spirituals, gezongen door het Urker Mannenkoor. De VPRO speurt naar Onbekende Sporten" met als resultaat deze avond op Nederland 2 het „Dameswielrennen". waaraan Herman Kuiphof aandacht be steedt. HILVERSUM, 9 juni Het is uit met het liedje; het „Liedje met Caroline" wel te verstaan. Regisseur Willy van Hemert en mevrouw Caroline Kaart menen er goed aan te doen voorlopig met dit tele visie-programma te stoppen. „WU zouden nu na twee jaar met iets nieuws moeten komen, maar dat is niet zo een voudig", vindt de heer Van Hemert. „Het is mogelijk, dat wU in het volgende sei zoen toch nog vier keer op het scherm komen, maar dan met programmaatjes uit het buitenland. WR zijn aan het onder handelen met Denemarken, Zweden, Ier land en Oostenrijk". Gistermiddag is het tweetal van „Het Liedje" naar Duitsland vertrokken. Daar op het Zweites Deutsohes Fern- sehen doen de Schotse en Oudneder landse volksliedjes het nog bijzonder goed. Er zijn reeds vier uitzendingen geweest. De komende maanden worden opnamen gemaakt voor een nieuwe reeks, die in de periode 'van september tot en met december zal worden uit gezonden. d_~en en de dialogen moest bekijken. Ook e-p„r e.chter kon men wonderlijk genoeg 4'id of geld voor stellen. Alle hoop gericht op Dreifuss. _jHderdaad kwam deze man met dra gelijke voorstellen voor de dag. Hij had voetstoots neerleggen bij het feit dat miin werk dermate veranderd was. Niet dat de regisseur slechte veranderingen had gemaakt, er waren zeker goede Dunten maar in andere facetten maak te ook hij fouten. Als de film een flop wordt, is mijn naam daarmee verbon den. Dat wil ik niet. Bovendien vind ik het zot dat men al over decors begint te praten als het verhaal nog niet rond is. De mooiste decors kunnen een sce nario niet méken. Mevrouw Derksen komt binnen met koffie en cake. Zij (een slanke, artistieke verschijning) zet alles op de platte buis kachel die de zitkamer siert. Leo Derksen trekt zijn benen op de bank. Hij wendt het gesprek in een andere richting. Uit zijn woorden maak ik op dat hij de hele affaire onverkwikkelijk vindt. Het is jammer dat door haast en tè weinig overleg, dat bovendien in de laatste fase een geprikkelde sfeer kreeg, deze zaak is ontstaan. Het was niet nodig geweest en uiteraard betreurt de auteur deze gang van zaken. Leo Derksen praat vlot en gezellig. In zijn stem klinkt nog licht het Nijmeegs accent door, de stad waar hij 38 jaar ge- NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 De Verrekijker. 19.15 Van Gewest tot Gewest, regionaal weekjournaal. NCRV: 19.35 De Lucy s'r - Lucy op vlinderjacht, TV-film. NTS: 20.0 Journaal. NCRV: 20.20 Neder landers in den vreemde, filmreportage. 22.50 Het proces Andersonville, TV-spel 22.55 Spirituals. NTS: 23.0 Socutera. 23,05-23.10 Journaal. NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO: 20.01 Dameswielrennen. 20.25 Voetangels en klemmen (6): werken in de vakantie. 20.40 Atelierbezoek. 21.10 Dead birds: filmdocumentaire. 22.10 Einde. 19.30 Engelse les. 19.43 De schependo- der, vervolgverhaal voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.25 De Flintstones, tekenfilm voor jong en oud. 20.50 Puccinii-festival: La Bohème .opera in 4 bedrijven. 22.4 Nieuws. 19,0 Berichten. 19.03 Reflets du Libé ralisme. 19.33 Robin des Bols, feuilleton. 20.00 Nieuws. 20.30 Une vie, film. 21.55 Le carroussel aux Images, nieuwe films. 22.25 Nieuws. NCRV: 18.10 Licht instrumentaal kwin tet. 18.30 Sociaal perspectief, lezing. 18-40 Halte: gevarieerd programma voor twin tigers. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Geestelijke liederen. 19.45 Semi-klassieke grammofoonmuziek. 20.00 Promenade-orkest en zangsoliste (opn.): Opera- en balletmuziek. 20.45 Licht Licht pianospel (opn.). 21.00 Fragmenten uit musicals (gr.). 21.55 Rondom 't kind: pedagogische etherleergang. 22.30 Nieuws en SOS-berichten, 22.40 Avondoverdenking 22.55 Boekbespreking. 23.0 Kerkorgelcon cert (opn): Oude muziek. 23.35 Klassieke grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. AVRO: 18.00 Nieuws. 18.15 Actualitei ten. 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie: Luistert naar De Stem van de V.V.D. 18.30 Man nenwerk, licht programma. 20.00 Nieuws. 20.05 Deens radio symfonie-lrkest( gr.) moderne muziek. 21.00 Voordracht. 21.15 Deens Radio symfonie-lrkest (vervolg), 22.00 Licht ensemble met zangsolisten, 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Piz zicato: nieuwsflitsen en actualiteiten uit de lichte muziekwereld. 23.55-24.0 Nieuws 19.0 Joost. 20.00 Radio Sinar. 23.30 Auditie. 22.00 Muziek. 22.30 Tour de chant. 23.00 Chiel Montagnie. 01.00 Sluiting. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Moder ne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Gram mofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Grammofoonmu ziek. 19.50 Politiek programma. 20.00 Klassieke en moderne muziek. 21.05 Boek bespreking. 21.20 Pianorecital. 22.0 Nws. en berichten. 22.15 Jazzmuziek en poëzie. 22.45 De zeven kunsten. 23.0 Nieuws. 23.05 Opera- en belcantoconcert. 23.55 24.00 Nieuws. 18.00 Nieuws 18 32 Lichte muziek. 18.50 Feuilleton. 19.30 Nieuws. 20.00 iichte mu ziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.Ï5 Jazzmu ziek. 22.55-23.00 Nieuws. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassie ke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws en SOS-berichten. 7.4 Radiokrant. 7.55 Lich te grammofoonmuziek. 8.15 Gewijde mu ziek. (gr. en opn.). 8,30 Nieuws. 8.40 stereo: Lichte orkestmuziek (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Weens Filharmonisch orkest (gr.): semp- klassieke muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke grammofoonmuziek. 11.15 In 't zilver: programma voor oudere luis teraars. 12.CO Musette-ensemble en zang solisten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Gram mofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 12.50 Populaire orgelmuziek. 13.10 Opera muziek (gr). 13.45 Accordeonspel mét instrumentaal kwartet. 14.05 Schoolradio. 14.25 Lichte grammofoonmuziek. 14.45 Voordracht van gedichten. 15.05 Klassiek pianokwartet (opn.). 15.30 Voor de vrouw. 16.0 Musiciana: muzikale herinneringen. 16.30 Duizendschoon: vragen beantwoor ding. 16.45 Vocaal ensemble. 17.05 Klas sieke grammofoonmuziek. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpa gina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Te land en te water, informatief programma voor weg- en waterwegge bruikers. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de kleuters. 11.15 Voor de vrouw. 12.0 Licht orgelspel. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uit zending voor de landbouw. 12.40 Lichte grammofoonmuziek. 12.55 Actualiteiten. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich ten. 13.30 Neêrland muziektuin: muziek manifestaties uit vakantieplaatsen: mo derne en klassieke muziek. 14.30 Musa Ibérica, volksmuziek uit Spanje met com mentaar. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 16.00 Nieuws. Daarna: Technische mogelijkheden invaliden, lezing (I). 16.15 Mezzo-sopraan en piano (opn.)Franse liederen. 16.40 Pianospel (gr.). 16.45 Voor de kinderen. 16,49 Voor de jeugd. 17.30 Jazz-rondo. 17.50 Kiosk: bespreking van artikelen uit de weekbladen. 18.00 Nieuws. 7.00 Ook goeiemorgen. 9.0 Muziek. 1.00 Koffietijd. 11.00 Bijtanken. 12.00 Mu ziek. 12.45 Eet smakelijk. 13.00 Grammo foonplaten. 14.00 Matinee. 17.00 Toppers. 17.15 Palet. 17.30 Teenbeatclub. 18.00 Ju kebox. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.2512.30 Weerbericht, mededelingen en SOS-berich ten). 13.00 Nieuws eh wrbricht. (12.50 Beursberichten en programmaoverzicht). 13.20 Licht orkestmuziek. 14.00 Nieuws 14.3 Lichte muziek. 15.0 Nieuws. 15.03 Klassieke en moderne muziek. 15.55 Gram mofoonmuziek. Vanaf 16.00 Berichten voor de automobilisten. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.00 Moderne muziek 16.40 Liederen. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Duitse les. 17.30 Engelse les. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws 12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde muziek (12.40 Feuilleton. 13.00 Nieuws). 14.0 Nieuws. 14.3 Amusementsmuziek. 15.00 Nieuws. 15.02 Gevarieerde muziek. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.08 Actua liteiten van de grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. 18.00 Nieuws. Advertentie HOOFDSCHOTEL? VLEES!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 9