0Pzij
Verontreiniging I
Verontreiniging II
Braniekraag
„De kunst om
te leven
BOMANS opent
kunstmarkt in
Haarlems Doelen
Vrouw bestal
bij haar in
wonend gezin
FILMJOURNAAL
Eindeloos ges jok in
„Dag na de invasie
D
Euripides' ELECTRA:
onvergetelijke prestatie
van Griekse regisseur
Eerste zomerconcert
N. Ph. Orkest was
van
succes
Agenda
en
Haarlem
GOUDVISSEN
Overige films
De vechter van
Montana
H. P. KOOYMAN
Uitdaging in
Gibraltar
De held van het
Lunapark
exclusieve
banken
PETRI -interieur
TRESLONG - HILLEGOM
Panamasluit
seizoen af
George van Renesse
grandioos solist
't binnenhuis
Roxy
van hei
nteiiws
„Cremer" sluit het
seizoen af
Burgerlijke Stand
Haarlem
leolux
van duivenboden n.v.
unieke aanbieding
overgordijnstoffen
van duivenboden n.v.
Rembrandt
Duitser
Studio
HULMAN super minx
Lido
Cinema Palace
AUTOBEDRIJF
KLEUN
van Duivenboden N.V.
V
J
i
Mevr. Dresselhuysspecialiste in
het emailleren ontving Godfried
Bomans, kort nadat hij de Haar
lemse kunstmarkt had geopend,
in haar stand.
ermanent is onze show
ermanent zijn onze
stijlmeubelen
ermanent zijn onze
adviezen
ermanent blijft onze
service
ermanent is onze keus
o.a.
artifort
pastoe
en vele andere
official dealer
van
MUSTERRING
de permanente
meubelshow
spaarne 11
ged. oude gracht 108-110
kruisstraat 22
afd. woningtextiel
Katalogus op aanvraag
's maandags gesloten
VRIJDAG 11 JUNI 1965
cretonnes v.a. f2.75
damasten v.a. f2.95
Ged. Oude Grachtl 08-110
Kruisstraat 22
Zie onze etalage
Gebr. Veeninga
luxaflex en sunway
zonwering
PAGINA 3
De nieuwe
AUTOMOBIELBEDRIJF
Grutha de Bruijn
BADPAKKEN - BIKINI'S
3- en 4-zits
van f500.-
tot f2500.-
zijlweg 36—38
haarlem, tel. 18014
ruime
parkeergelegenheid
GESLAAGD?
van VELZEN
aluminium
jaloezieën
Films
Muziek
Toneel
Diversen
T entoonstellingen
j dreigt met de strijd tegen de
'chtverontreiniging de verkeerde
hft *e £aan- Dat is gisteren ge
keken op de jaarvergadering van de
Maatschappij voor Nijverheid en Han-
a®l. waar water- en luchtverontreini-
f'nS hoofdschotel waren. Het bedrijfs-
even verkondigde daarbij de merk
waardige opvatting, dat de industrie
wel met de overheid wil samenwerken
°hi de verontreiniging te bestrijden,
Maar dat zij daartoe niet gedwongen
Mag worden. Wij zouden niet weten
Jvaarom dat niet zou mogen. Niet het
bedrijfsleven, maar de overheid is
gerant woordelijk voor de volksgezond
heid. De overheid moet derhalve de
M'ijheid hebben om maatregelen op te
'eggen. Ook het bedrijfsleven dient
*>eh aan de spelregels van een geor
dende samenleving te houden, goed
schiks of kwaadschiks.
Een ander argument van het bedrijfs
leven is, dat de industrie niet de eni-
Se boosdoener is, maar dat ook het
Verkeer een flinke steen bijdraagt tot
de luchtvervuiling. Dat is maar al te
Vaar en het zou toe te juichen zijn
als de overheid met bekwame spoed
de strijd tegen de kwalijke uitlaatgas
sen ter hand nam. Technisch is het im
mers mogelijk de giftigheid tot een
Uiterst minimum te beperken. Het
bedrijfsleven dient bij dit alles wel te
bedenken, dat de meerderheid van alle
auto's in Nederland direct of indirect
in dienst staat van het bedrijfsleven.
De marineleiding heeft naar wij
aannemen na ampele overweging
besloten de braniekraag te handha
ven. Minister De Jong mag proberen
Wat hij wil om zijn hoge defensie
begroting te drukken, de hang naar
traditie bij de marine is blijkbaar
sterker dan hij. Dus blijft de branie
kraag gehandhaafd, hoewel niemand
het practische nut van dit „kleding
stuk" vermag in te zien.
Wat daarentegen wel verandert, is
de borstlap, het wit-blauw gestreepte
frontje. In de plaats daarvan krijgen
de marinemannen nu witte borstrok
ken met een blauw randje. Behalve in
de tropen, want daar moeten de stre
pen zichtbaar blijven.
Wij vinden de hangen naar tradi
tie bij de marine-leiding aandoenlijk.
Wat ons echter meer interesseert, is
in hoeverre met deze maatregelen de
paraatheid van de marine nog verder
wordt opgevoerd. En vooral, wat het
de belastingbetaler gaat kosten.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiMiiiiini
HAARLEM. 11 juni, De Letterlie
vende Vereniging J. J. Cremer heeft
haar seizoen met succes afgesloten.
Een volle schouwburgzaal heeft geno
ten van de voorstelling van ,,De kunst
om te leven", een Engels blijspelletje
van Maltby en Wyne. Een luchtig ge
valletje uiteraard, dat zonder veel pro
blemen voor het voetlicht gebracht kan
worden. De toeschouwers maken hier
kennis met een Engelse familie, com
pleet met butler, wel'ke verrast wordt
door de overkomst van oma uit Austra
lië. De meesten kennen haar niet, ver
der is zij toch een onbekende, omdat
zij zich jarenlang niet heeft laten zien.
Op een nogal schijnheilige manier wil
de familie zich van haar degelijke kant
laten zien. maar iedereen staat perplex
als oma binnenhuppelt: een jeugdig uit
ziende vrouw, vitaal en vrijmoedig. Zij
drinkt als geen ander, rookt de ene
sigaret na de ander en leest frivole
boeken. Oma verstaat zelfs de kunst
van flirten als geen ander.
De mannen, die in het verhaal rond
wandelen, raken gecharmeerd op haar.
Zij ruiken de kans om onder de plak
van hun vrouwen vandaan te komen en
er is zelfs een vrijgezel, die wel een
kansje bij oma wil wagen. Hoe de vrou
wen daarop reageren, laar zich gemak
kelijk raden. En daar juist ligt de kans
voor oma. In deze mondaine vrouw
komt een levenswijze oma naar voren,
die op handige manier weer pit weet te
brengen in de wat sleurderig geworden
huwelijken.
Een kostelijk thema dus, waarvoor
de auteurs een veel te breedvoerige aan
loop hebben genomen. Het grootste ge
deelte van het eerste bedrijf was feite
lijk overbodig. Het deed helemaal niet
ter zake. De vaart kwam er pas in,
toen oma ten tonele verscheen. Zo heb
ben wij dat gisterenavond ervaren. De
mensen van Cremer wisten met dat
wijdlopige begin qpk geen raad. Regis
seur Henk Bakker had er kennelijk
evenmin een oplossing voor kunnen
vinden. Maar hij greep zijn kans op
voortreffelijke wijze, toen oma in het
geding kwam. Het leek wel, of toen ook
de anderen veel meer geïnspireerd wer
den. Henk Bakker had voor kostelijke
scènes gezorgd. De manier van speien
deed hier veel meer dan de woorden.
De voorstelling kreeg opeens een fees
telijke gang, waaraan iedereen het
grootste plezier beleefde.
De gangmaakster was in dit geval
Toos Hulsbergen Henning-Van Zijl. Ze
had aan de oma natuurlijk een dankba
re rol maar ze maakte er ook een voor
treffelijke creatie van. Frans Pennarts
zette een olijke heer des huizes op de
planken, die heel wat te stellen had
rnet zijn heerszuchtige vrouw, een goe
de vertolking van Hanny Brakel. Irene
Roussian kwam met een wrevelige doch
ter, haar man (Bob van Oploo) bleek
weer van het laconieke soort. De zoon,
die nog geen raad wist met de liefde,
werd bekwaam gespeeld door Ruurd
Sannes, zijn „verloofde", Marine Ba-
doux, bleek een pinnig, niettemin lief
meisje. Joop Fidel creëerde een vol
komen geslaagde vrijgezel. Tenslotte
de traditionele butler van Jan van Xon
en een bezoekster van Lien Boon,
HAARLEM, 11 juni, Op de bin
nenplaats van de Stadsdoelen is van
daag een groot aantal Haarlemmers
in zijn element. Vanmorgen om half
elf gaf Godfried Romans met een toe
spraak het sein daar de Kunstmarkt
te openen. En het kleurige bedrijf zet
te zich in beweging. Kunstenaars prik
ten hier en daar voorzichtig nog wat
tekeningen of schilderingen tegen het
hout van de kraampjes, jongelui verza
melden ijverig handtekeningen nu er
zoveel Haarlemse artistieke grootheden
bijeen waren, .de poppen van de pop
penkast begonnen hun eerste avontuur
en honderden belangstellenden trokken
keurend en bewonderend van stalletje
tot stalletje. En dat alles om de bestu
ren van een viertal verenigingen voor
het geestelijk gehandicapte kind met
een fiks bedrag in hun plannen voor
de bouw van gezinsvervangende ver
zorgingstehuizen verder te helpen.
Natuurlijk is „het goede doel" niet
de enige intentie van de Kunstmarkt
organisatoren. Het contact tussen de
Haarlemmers en hun kunstenaars is
ook heel wat waard. „U zult zien dat
het gewone mensen zijn," zei Godfried
Bomans in zijn openingstoespraak. „U
bent nu in de unieke gelegenheid ze
gade te slaan en ze te betrappen in
hun dagelijkse doen." De geldelijke
steun voor de verenigingen 20 pet.
van de totale opbrengst moest ove
rigens niet vergeten worden. „Op deze
plek stond eens Ripperda," aldus God
fried Bomans, „hij smeekte de Haar
lemmers zich niet over te geven. Ik
vraag u juist te capituleren ten bate
van de vereniging."
De organisatoren hopen dat de
Kunstmarkt, waarvoor de leden van
„Kunst Zij Ons Doel" en „De Groep"
zich als verkopers van eigen werk
aanmelden, een traditie wordt. Voor
volgend jaar hoopt men op de steun
van Haarlems Bloei en de vereniging
„The Lions". Van de gemeente heeft
men in ieder geval de toestemming
in de stad spandoeken te hangen en
zonodig lawaai te maken.
De gemeente liet overigens ook op
HAARLEM, 11 juni, Zaterdag 12
juni gaat „Panama" het seizoen beslui
ten met een groot eindbal. Aan deze
dans-en showavond, die van 8 tot 1
uur zal duren en gehouden wordt in
de Hihlebrandzaal aan de Smedestraat,
zuilen tal van artiesten hun medewer
king verlenen.
De optredende orkesten zijn The Rus
tic Four, speciaal voor deze avond ver
sterkt met het zangeresje Janny Eg-
fers, en het Metropolitan Quintet. Ver-
er zullen nog optreden de Harlekino's
en The Shepherds.
Het slotbal houdt niet in dat de leden
van Panama voor dit seizoen afscheid
zullen nemen. Want voor zaterdag 26
juni staat nog een romantische boot
tocht op het programma, een evene
ment waarbij het Metropolitan Quintet
de dansmuziek zal verzorgen. Op het
slotbal van komende zaterdag zullen
nadere inlichtingen over de boottocht
worden gegeven.
BEVALLEN van een ZOON: 7 juni:
J. D. Vernout-Wilshaus 8 juni: M.
Schölvinck-Maarse9 juni: E. G. de
Wilde-Schepers, G. M. J. van Duin-
Reus; 10 juni: E. M. A. Hulshof-
Lujjten, A. H. M. Vink-de Groot.
BEVALLEN van een DOCHTER:
9 juni: P. W. Philippo-de Nijs, G. Hul-
leman-Schuitmaker, C. Brattinga-van
Gelder; 10 juni: M. P. de Jong-van der
Stoop, S. Lagerweij-Leis, J. M. van
Stade-van Impelen, H. K. van de Wa
ter-Schilder, A. M. J. Slot-Visscher.
ONDERTROUWD. 10 juni: W.M.
Stienstra en W. P. J. Pasch, L. H.
Warmerdam en P. A. M. Naber, Th.J.
Stoke en I. S. Verstraete.
GEHUWD: 10 juni: J. A. Ruijgrok en
J. G. Luiten, J. Terol en M. Th. Ge-
nevasen, A. M. Mertens en C. Schra-
ma, A. J. van Houten en J. Strijbis,
C. J. H. Burrij en A. J. C. Kres, H C
Heijden en W. C. Schreuder.
OVERLEDEN: 7 juni: C. J. Hemel
rijk, 22 j; 8 juni: I. Landstra-Mast,
74 j, F. J. van Woensel, 59 j; 9 juni:
H. C. Wassenaar-Berkhout, 80 j, R.H.L.
Ambaum, 6 j, F. C. Koelemeijer, 57 j,
R. F. Koelemeijer, 57 j, J. v. Tol, 72 j.
andere wijze blijken dat zij het met de
Kunstmarkt goed meent. Wethouder D.
Geluk gaf na de opening het goede
voorbeeld door samen met de adjunct
directeur van het Frans Halsmuseum
namens de gemeente een ets van Wil
lem Snitker aan te kopen. In de loop
vart vandaag en vanavond zal de koop
lust gestimuleerd worden door muziek
en dans door enkele internationale ar
tiesten.
(Advertentie)
international
t.o. damstraat en
teylermuseum
(Advertentie)
HAARLEM, 11 juni De politie heeft
de 27-jarige mevrouw E. J. D. K. uit
Haarlem aangehouden onder verden
king van diefstal van 1.355 ten nadele
van een bij haar inwonend gezin. De
vrouw heeft bekend het geld in gedeel
ten te hebben weggenomen uit een
portefeuille, die in een dressoir was ge
borgen. Mevrouw D. stal het geld in
porties van omstreeks tweehonderd gul
den. De buurvrouw koesterde aanvan
kelijk geen argwaan, omdat zij dacht
zich te hebben verteld.
Twee andere Haarlemse vrouwen
zijn eveneens wegens oneerlijk gedrag
met de politie in aanraking gekomen.
Beiden hadden in een kledingmagazijn in
de binnenstad de prijskaartjes van kle
dingstukken verwisseld. De achttienja
rige mevrouw M. K. S. trachtte een
truitje tien gulden goedkoper te krij
gen door het prijskaartje van 14,95 te
vervangen door een van 4.95. De vijf
entwintigjarige mej. P. G. K. ruilde
bij het kopen van een rok een kaartje
van 24,75 voor een van 12,95. Beide
vrouwen zijn in de zaak tegen de lamp
gelopen.
(Advertentie)
VOOR DE VIJVER
NATURALISTEN
Jacobijnestraat 10-18 Telef. 13265
G. O. Gr. 62 - Haarlem - Tel. 11269
dag"
grote invasiefilm „De langste als uit de langste dag, n.l. Irina De-
mick, die hier Lila heet. Cliff Robert
son is de sergeant, die de Franse bur
gers van het kastje naar de muur moet
begeleiden. In die groep zijn het bur
gemeesterstype met sjerp, de edele
oude dame, de oud-Verdunstrijder, het
jongetje en de postbode allemaal zon
der mankeren aanwezig. Robert Par-
rish weet hier en daar de oorlogssitu
atie vakkundig in beeld te zetten. Hij
is echter gestruikeld over zijn onver
mogen, in filmbeelden de aandacht ge
boeid te houden en over een overdose
ring aan romantiek.
In Rembrandt - 14 jaar.
bleek een reconstructie te
zijn van historische gegevens,
ontleend aan het boek van Ryan.
Dezelfde 20th Century Foxmaatschap-
PÜ, die de film in omloop bracht, komt
nu met „De dag na de invasie" op de
proppen. Na de ©erste shots van de in-
vasiestranden gaat deze lilm van Ro-
bert Parrish wel een heel andere kant
op. De verwachtingen van een soort
tweede deel van „De langste dag" ma
ken plaats voor een stijgende verba
zing, dat een dergelijke oorlogsfilm
nog steeds kan worden gemaakt.
De roman „Epitaph for an enemy"
van George Barr is in deze verfilming
geworden tot een confrontatie van en
kele burgers uit het plaatsje Verville
met het oorlogsbedrijf. De film houdt
zich, na een boeiend begin, voorname
lijk bezig met een groep van 21 gijze
laars, die na de bevrijding door Ame
rikanen van hun dorp naar het strana
en vice versa worden gezonden. Ge
volg: eindeloos gesjok met eindeloze
dialogen vol eindeloze gemeenplaatsen
en afgekloven romantiek.
De Amerikanen doen er nog een
schepje bovenop door met de
Fransen een Duitse commandant
als krijgsgevangene mee te zen
den, die als een soort heilige_ wordt af
geschilderd. De goede man is dan ook
vier jaar lang de vriend van de dorpe
lingen geweest en heeft zelfs een aan
tal gijzelaars, die door de SS zouden
worden doodgeschoten, uit een kerk
laten ontsnappen.
Verder komen er nauwelijks Duitsers
aan te pas. Er is natuurlijk een meis
je, dat bij de ondergondse is, naar
wy ons menen te herinneren dezelfde
Luxor prolongeert „Winnitou", een
verfilming van Karl May's boeken (al
le leeftijden). „James Bond contra dr.
No" draait in Frans Hals (18 jaar).
De onlangs besproken film „Becket",
gemaakt naar het gelijknamige
stuk van Jean Anouilh, is tot en
met dinsdagavond in Minerva te zien.
(14 jaar). Zaterdag- en zondagmiddag
„Recruut tegen wil en dank". (Alle
leeftijden).
Een Griekse tragedie als de „Elec-
tra" van Euripides met filmbeelden
herscheppen, zonder afbreuk te doen
aan inhoud en geest van het oorspron
kelijke werk, zoals de Griekse regisseur
Michael Cacoyannis heeft gedaan,
vraagt de meesterhand van een kun
stenaar. Met zijn verfilming van „Elec-
tra" heeft Cacoyannis een overweldi
gende en onvergetelijke prestatie gele
verd.
Zoals Orson Welles het met „Mac
beth" en „Otello" van Shakespeare
deed, heeft ook Cacoyannis, die zelf
het scenario schreef, de tragedie van
Euripides voor zjjn film bewerkt. Het
werk zelf hebben we nimmer zien op
voeren. In tegenstelling tot de „Elec-
tra" van Sophocles, wordt het, ook in
Griekenland, hoogst zelden gespeeld,
of zelfs maar voorgedragen. In hoever
re Cacoyannis zich bij zjjn bewerking
cinematografische vrijheden heeft ver
oorloofd, kunnen we dus niet beoor
delen.
Euripides houdt zich, zoals we uit
de filminterpretatie menen te mogen
afleiden, bezig met de bovennatuurlijke
machten die Electra en haar broeder
Orestes er toe aanzetten, de dood op
hun vader Agamemnon die door zijn
vrouw en haar minnaar werd ver
moord, te wreken. Hij legt meer de
nadruk op de menselijke kant van de
tragedie en laat zelfs bij Orestes twij
fel rijzen aan de uitspraak van het ora
kel en aan de macht vn de goden om
een sterveling zulk een gruwelijke taak
op te dragen. Zijn personen voelen zich
meer gedreven door hun persoonlijke
hartstochten, door haat en wraakzucht
en zjj lijden daar onder. Bij Sophocles
wordt de moeder, Clytemnestra, het
eerst gedood. Bij Euripides valt haar
medeplichtige en echtgenoot, Aegistus,
het eerst onder het zwaard van Ores
tes. Zowel Orestes als Electra schrik
ken er aanvankelijk voor terug, hun
moeder te doden. Orestes moet eerst
door de naar haat en wraak dorstende
Electra tot de daad worden overga-
haald. Maar dan aarzelt ook Electra.
Als haar moeder de herdershut zal bin-
HAARLEM, 11 juni Gisteravond
gaf het Noordhollands Phiiharmonisch
Orkest zijn eerste concert in een reeks
zomer-uitvoeringen.
Onder leiding van Marinus Adam met
als solist George van Renesse werd dit
een klasseconcert.
Begonnen werd met de ouverture
„Oberon" van Carl Maria von Weber.
De aanpak van dit werk door dirigent
Marinus Adam deed Amerikaans aan.
Hjj deed mij (de heer Adam vergeve
het mij) steeds aan de Amerikaan
George Szell denken. Een uitvoering
vol vaart met technische perfectie.
Dat dit bij het tweede deel van het
programma. namelijk het Tweede
pianoconcert van Rachmaninoff met als
solist de pianist George van Renesse,
enige wrijving zou opwekken was te
verwachten.
Deze grote pianist bezit alles wat
een groot solist behoort te bezitten,
maar een Amerikaanse inslag is bh
hem (gelukkig?) niet te ontdekken, zo
dat er na enige stille strijd tussen diri
gent en solist een compromis viel te
bespeuren. Rachmaninoff kon hierdoor
toch nog spreken en hoe!
Na de pauze de vierde Symfonie van
Robert Schumann. Het orkest dat bü
mij de indruk achterliet graag onder
Marinus Adam te spelen, maakte er
een klasse-uitvoering van, waardoor na
het slotakkoord het publiek zijn dank
kon vertolken in een langdurig applaus.
ADAM WA
(Advertentie)
vraagt prijsopgaaf - officieel dealer
julianapark 58-60-62 - telefoon 58391
nentreden, waar Orestes gereed staat
om haar te doden, roept zjj haar te
rug. Even ziet het er naar uit alsof
zij haar zal waarschuwen v«or het ge
vaar, dat haar dreigt. Maar onmiddel
lijk herstelt .zij zich weer en zegt, dat
zjj moet oppassen haar kostbare slui
ers niet vuil te maken aan de zwart-
berookte muren van de hut.
Scènes als deze, en zo zijn er vele
in de film, brengen de geboeid toekij
kende en met ontzag voor de derge
lijke virtuositeit vervulde toeschouwor
plotseling tot het besef, hoe hypermo
dern de psychologische achtergronden
van Euripides' stuk zijn en herinneren
hem er aan, dat in deze hedendaagse
literatuur niets kan worden bedacht,
dat de oude Grieken niet allang heb
ben voorgeschreven. Dat Cacoyannis
voor zijn verfilming de voorkeur heeft
gegeven aan Euripides boven
Sophocles, is begrijpelijk. Sophocles
laat zjjn stuk spelen voor het konink
lijke paleis van Mycene. Euripides ver
plaatst de handeling naar de bergen,
waar de herder leeft, met wie Elec
tra, gedwongen door haar stiefvader,
in het huwelijk is getreden. Daarmee
is de stap van de beperkte ruimte
naar de openheid van het landschap
en tegelijk van het bovenaardse goden
dom en de wereld van koningen en
prinsen'naar de wereld van de bevat
telijke menselijke tragedie gezet.
In Studio (14 j.)
Het verhaal gaat over een bejaar
de, wijze, maar doortastende ex-sheriff,
die als executeur-testamentair op
treedt voor zijn gestorven vriend, wiens
enige zoon en erfgenaam een losbandig
leventje leidt. Pas als deze zich heeft
gebeterd, zal hij eigenaar van zijn va
ders farm en verdere bezittingen kun
nen worden. De oude dwingt hem tot
een huwelijk met een degelijke jonge
weduwe, terwijl de deugniet zijn toe
komstig erfdeel verspeelt aan louche
vrienden, die hem aan alle kanten be
roven.
Het komt natuurlijk, na veel strijd
allemaal, dik in orde, zoals te verwach
ten valt. Maar het is de verdienste van
de regisseur dat hij desondanks de be
langstelling gaande weet te houden en
aan het eind toch nog een charmante
verrassing in petto heeft. Vooral in de
eerste helft van zijn film is hij met zijn
relativerende humor goed op dreef en
onderstreept hij de betrekkelijkheid van
zijn drama door goedgeplaatste, flitsen
de grappen.
„De vechter van Montana" tot en
met zondag in Roxy (14 jaar).
Daarna draait de film „Rekruut te
gen wil en dank".
Deze is weer eens een variant op de
onvergankelijke soldatenklucht. Dit
maal is de onvrijwillige milicien een
rock-'n-rollzanger of iets dergelijks
die diepe indruk blijkt te maken
op het meisje van zijn kapitein. Een
sergeant-majoor, die iets heeft tegen be
roemdheden in het leger, draagt het
zijne er toe bij om alle rozen van des
zangers militaire levenspad zorgvuldig
te verwijderen.
Anthony Newley als de zanger, Lio
nel Jeffries als de kapitein en William
Bendix als de sergeant tappen hun ge
routineerde mopjes aan de lopende band
en John Gilling heeft ze ijverig met zijn
camera geregistreerd. Tot voldoening
van ieder, die nooit genoeg krijgt van
soldatengein. (Alle leeftijden).
(Advertentie)
Off. Dealer: Hillman, Singer,
Sunbeam, Humber, D.A.F.
BREDERODESTRAAT 6—10
ZANDVOORT - TEL. 02507-2088
(Advertentie)
Een nogal merkwaardig verhaal
wordt verteld in de film „Uitdaging in
Gibraltar". Het speelt in de laatste oor
log. Een Italiaanse duikboot wordt ach
tervolgd door twee Britse torpedoja
gers. De aanval van de Britten komt
ten einde, als de vaartuigen zich in in
ternationaal water bevinden. Engelsen
en Italianen komen in de haven van
Gibraltar, waar zij zich verbroederen.
Er ontspint zich zelfs een internationa
le liefde. Als de schepen gerepareerd
zijn en moeten uitvaren, geldt weer de
wet van de oorlog. De Italiaan brengt
een Brit tot zinken, maar doet alle
moeite om de drenkelingen te redden.
Op zijn beurt wordt weer de Italiaan
door andere Britten omsingeld en be
stookt.
Het kan niet op: niet minder dan elf
liedjes zuigt Elvis Presley in zijn
nieuwe film „Roustabout". Het een is
wat slechter dan het andere en Elvis
zelf kennen we nu langzamerhand wel.
Aantrekkelijk daarentegen is de wereld
waarin het magere verhaaltje zich af
speelt, een Amerikaans Lunapark dat
middenin de prairie schijnt neergezet
en dat staat of valt met het optreden
van het idool van de jonge meisjes. Hij
laat het na aanvankelijk succes afwe
ten omdat elders meer te verdienen
valt, maar als een lief meisje een be
roep doet op zijn sportiviteit laat hij
bovendien nog zijn hart spreken, zodat
de felle gitaarakkoorden en vooral zijn
smeltende stem opnieuw vele honder
den trekken naar het primitieve maar
gezellige kermistheatertje op het Luna
park, waarvan let op, gevorderde
filmkijkers! Barbara Stanwyck de
eigenares is. Ongecompliceerd kermis-
en filmvertier, vooral wel voor de tie
ners.
In Cinema Palace (Alle leeftijden).
(Advertentie)
Sportmagazijn
Twljnderslaan 7
Haarlem, Tel. 15116
Advertentie)
FIETS of BROMFIETS CADEAU?
KIES EEN VERTROUWD ADRES:
KENNEMERPLEIN 14 - TEL. 16033
VLAK ACHTER HET STATION.
Hoofdagent Haarlem e.o.
Showroom: Zandvoortselaan 351
Service: Dr. de Liefdestraat 4-10
TeL 02500 - 64000 - 43068
pa art .KM BENTVELD
O
WACHTVERBOD Burgemeester en
wethouders van Haarlem hebben be
sloten een wachtverbod vast te stellen
voor de zuidelijke weghelft van de
Schotersingel tussen Ostaöestraat en
Frans Halsplein. Een wachtverbod is
voorts vastgesteld voor de Zijlstraat
tussen Zijlvest/Kinderhuisvest en Bak-
kumsteeg en voor de noordelijke weg
helft van de Zijlstraat tussen Bakkum-
steeg en Korte Zijlstraat.
(Advertentie)
De beste service bij
Ged. Oude Gracht 108 110 Haarlem
Telefoon 16657 - 17165 - 17206
Vraagt prijsopgaaf
CINEMA PALACE. Dagelijks 2, 7 en 9.15 uur:
De held van het Lunapark, alle leeftijden.
Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
FRANS HALS. Dagelijks 7 en 9.16 uur.
Zaterdag 2, 7 en 9,15 uur:
James Bond contra Dr. No. 18 jaar.
Zondag' 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Dinsdag 8 uur.
LIDO. Dagelijks 2, 7 en 9.15 uur:
Uitdaging in Gibraltar, 14 jaar.
Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Zondag 11 uur: Jungle-cat, alle leeftijden.
LUXOR. Dagelijks 2, 7 en 9.15 uur:
Winnetou keert terug, alle leeftijden.
Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
REMBRANDT. Dagelijks 2, 7 en 9.15 uur:
De dag na de invasie. 14 jaar.
Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Zondag 11 uur: De grote jacht, a.l.
ROXY. Dagelijks 2.30, 7 en 9.15 uur:
De vechter van Montana, 14 jaar.
Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Maandag t/m wo. 2.30, 7 en 9.15 uur:
De mysterieuze Dr. Lao, alle leeftijden.
STUDIO. Dagelijks 2.15, 7 en 9.15 uur:
Elektra, 14 jaar.
Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur
Zondag 11 uur: Wilde pracht, alle leeftijden.
MINERVA. Dagelijks 8 uur: Becket, 14 jaar.
Zaterdag 2.30 en zondag 2 en 4.1a uur:
Rekruut tegen wil en dank
a, 1.
Dinsdag 15 juni
Concertgebouw. 7.30 uur: Leerlingenuit-
voermg door het Haarlems Muziekinstituut.
Grote of Sint Bavokerk. 8 uur: Gemeen
telijk orgelconcert door Albert de Klerk.
Donderdag 17 juni
Concertgebouw. 8.15 uur: Zomerconcert
door het N. Ph. O. o.l.v. -Marinus Adam.
M. m. v. Jo Juda, viool.
Grote of Sint Bavokerk. 3 uur: Gemeen
telijk orgelconcert door Klaas Bolt.
Vrijdag 11 juni
Stadsschouwburg. 8 uur: Toneelvereniging
V. Z. O. D. met „Mijn vrouw is een gangster".
Vrijdag 11 Juni
Stadsdoelen. 10.30 tot 23.00 uur: Kunst
markt geopend door Godfried J. H. Bomans.
Concertgebouw. 8 uur: Jazz-concert m.m.v.
de Amerikaanse trompettist Ted Curson.
Zaterdag 12 juni
Stadsschouwburg. 8 uur: Kennemer Dans
en Balletstudio. Leerlingenuitvoering.
Ekestos. 8 uur: Dansavond m.m.v. „The
Beauty Five".
De Llnge, Lingestraat. 8 uur: Sociëteit
Kamigro. Dansavond m.m.v. „The Blue Top
pers".
Zondag 13 juni
Ekestos. 8 uur: Dansavond m.m.v. „The
Heavy Beats".
Maandag 14 juni
Stadsschouwburg. 8 uur: Balletschool To
Venema. Leerlingenuitvoering.
Donderdag 17 juni
Schuilenbureht, Kleverparkweg. 10.30 uur:
Kath. Bond voor Bejaarden en Gepen
sioneerden: Bondsvergadering.
Vishal, Grote Markt: „De landman en d«
muze". Expositie van prenten, schilderijen
en aquarellen in het kader van het Gouden
jubileum van de K.L.T.B. Dagelijks van
10 5 uur. Zondag van 1 5 uur.
(Van 14 juni t/m 29 aug.).
Frans Halsmuseum: Werken uit de Haar
lemse school van de 16e t/m 19e eeuw.
Tekeningen van Nederlandse, Italiaanse en
Franse school, 16e t/m 19e eeuw. Fossielen
en Natuurkundige instrumenten. Geopend
op werkdagen, behalve maandag van 11S
uur. Eerste zondag van de maand van
1 3 uur.
Bijzondere collectie werken van Fran*
Hals. Dagelijks van 10 tot 5 uur. Zondags
van 1 tot 5 uur.
Prentenkabinet (Fr. Halsmuseum): t/m 12
Juni: Expositie van poppen van Maja
Alexander en Trudy de Ruiter.
Teylers Museum: Schilderijen 19e en 20a
eeuw. Tekeningen Nederlandse, Italiaans»
en Franse school, 16e t/m 19e eeuw. Fos
sielen en Natuurkundige instrumenten. Ge
opend op werkdagen, behalve maandag van
113 uur. Eerste zondag van de maand
van 13 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 76:
Oude religieuze kunstschilderijen en middel
eeuwse beeldhouwwerken. Geopend van
10 12.30 en 1.30 5 uur (behalve maandag).
Zon- en feestdagen van 2 5 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy, KI. Hout
weg 103: Het voormalige woonhuis van d»
schilder-schrijver Jacobus van Looy. Ge
opend donderdags van 10 12.30 en 13110
7 uur. Zon- en feestdagen van 2 5 uur.
Cruquius Museum: Historische stoom
machines en grote maquette van Nederland
met waterstand^- en overzicht overstro
mingsramp 1953. Geopend dag. van 9—12.30
en 1.30 5 uur. Zondags van 1 5 uur.
In 't Goede Uur:- De maand juni expositie
van tekeningen en grafieken van Jan
Koning.
Vishal en Vleeshal: De Jaren '40-'45; Foto-
en documentatietentoonstelling over d»
oorlogsjaren. Vrij entree. Dagelijks van
9 5 uur. Zondags van 1 5 uur, woensdag,
vrijdag en zaterdag van 8 12 uur.
Academie 63, Koudenhom, Haarlem:
Openstelling der at Jiers ter kennisnam»
van het werk der deelnemers. Geopend
d-gelijks van 1 tot 7 uur.
Artlficia, Binnenv.eg 95, Heemstede: Ten
toonstelling van tekeningen en schilderijen
van Wim Steyn en beeldhouwwerken van
Piet van Heerden. Geopend op werkdagen
van 9.30 18.00 uur. Vrijdagavond boven
dien van 7.30— 10.00 uur (t/m 1 juli).
De Ark: Expositie van schilderijen en
aquarellen van Hal Wichers. Geopend dag.
(behalve dinsdag) van 10 tot 8 uur.
2e etage: 100 ambachten, van Jan Luyken.
Dag. (behalve dinsdag) van 8 11.30 uur.
Linaeushof, Bennebroek Openlucht
tentoonstelling van voorjaars- en zomer
bloemen. Tropentuin en minicorso. Geopend
dagelijks van 9 18 uur (t/m oktober).
(Advertentie)
Dagelijks diner-dansant
Dinsd- -•> -abaret
Onbeperk i eten t 7.
Zalen voor pa: tut 1000 personen
06520—5 3 4 7
Maandags gesloten