Coco Chanel leerde me moeilijk te zijn Duur grapje D) Niet bang Postzegels Hf Sobriëtas §ppm y m 'M "HOIL/WSE NIEUWE" IN HET WP EVEN AANDACHT VOOR it af 12 JI >1 196» PLUS 5? Romy Schneider, het schattige meisje uit de Sissy-films, dat intussen een vrouw is geworden, van wie een Franse journaliste' zegt: „Ze is een tijgerin. Ze eet mannen voor haar ontbijt. Maar 'T GMT ER WEEK R/HW TOE ;3Öig HELVETIA; iiiK ROMY SCHNEIDER elegance is alles STERREKIJKER Romy Schneider: mannen als ontbijt het resultaat is een goede vertol-jaarlijkse prijs van de Nevr Yorkse king. Het is niet toevallig, dat ik toneelcritici voor het beste buiten mijn beste rollen heb gespeeld on- landse stuk) tot draaiboek bewerken, der Visconti („Boccaccio '70"), Wel- Fred Zinnemann, regisseur van les („Het Proces") en Preminger films als „The Sevents bross". „High („De Kardinaal"). Noon" en „From here to eternity", Ik geloof wel te kunnen zeggen, dat een Yan de meest vooraanstaande 7aa7»^ "T"-" Pariis ik niet banS ben. In de komende wiT-|fil.mers in Hollywood, een kunstenaar, van zijn onderwerpen en de uitwer- ze is nooit saai woont in Parijs tgr ga -k tgrug naar Berlijn om er ini wiens werk belangwekkend en oor- -t IA 6 "o UQQ1 JJCiiiiu uiu ei ui op een flat hoog boven de Avenue een toneelstuk op te treden. Ondanks sPronkell)k ls' vriJ van cliche's en ge- Hoche. De muren zijn met groen het verzet van de Duitse pers. De1 yA®el}d.Yan fen st.erkf; persoonlijke fluweel bekleed en de kamers meesten zijn erg onhebbelijk tegen Je d?füm S^uiteeMooInde staan vol oude meubelen, boeken ^ièden° Duitsland Teh* verlaten om talenten heeft «eleverd als Erich von en foto's. Een beetje toneelmatig, fn Parijs te gaan wonen Maar m?^ Stroheim, Josef von Sternberg Max maar charmant. Verleden jaar verlangen om ^nVneelstuk^n mijn p^Ltg^enBm'y WMer kwam pose ing na vij jaai ee vrees voor wat z'e me zulien aan. De traditie in de familie Zinnemann einde aan haar verloving met de doen ^Is je niets waagt, win je ook,wilde, dat bijna al haar mannelijke 29-jarige Franse acteur Alain De- nooit iets. Ik heb ook de moed gehad leden een loopbaan zochten in de mu- lon Ze kwam terug uit Hollywood, om naar Frankrijk te gaan, hoewel ziek, de geneeskunde of de advoca- waar ze voor een film was Oüge- ik geen woord van de taal sprak. Bo- tuur. „In mijn jonge jaren", aldus waar ze voor een inm was opge vendien ig er nQ aUyd dig oudg y.._ vertelt zinnemann in een i nterview, treden terug in Parijs en vond een andschap. Ze hadden me gewaar- „ging ik bijna nooit naar de bioscoop, bos rozen op de tafel met een brief- schuwd, dat ik beter kon zeggen, dat Ik gaf de voorkeur aan het toneel, ie waarin niets anders stond dan ik Oostenrijkse was, geen Duitse. Dat Tot ik tijdens mijn rechtenstudies aan ■D«rv,,r lioxrolincr bol cniit me" verschil is belangrijk, hier in Frank- de universiteit tijdens de voorjaars- „Komy, lieveling, net sp jt rijk_ Dat wgg egn verkeerde zet jy[aar j vakantie van 1926 toevallig twee films Nu is er niets, waarvoor de Fran- ontmoette Alain Delon en ik-werkte zag: „Greed" van Erich von Stro- sen ontvankelijker zijn dan voor onder Visconti. Deze laatste stuurde heim en „Big Parade" van King Vi een ongelukkige liefde, vooral als me naar Chanel. Daar had ik nog i ,r' niet heen durven gaan. Ik meende, er veel ruchtbaarheid aan o dt d£d jk daarvoor teveel boerin was. gegeven. Daarbij komt nog, dat Maar zodra ik het eerste Chanel-pak- Romy een succesvolle filmcarrière je had aangetrokken, wist ik, dat ik in Duitsland opgaf om in Parijsi te is™StefS gaan wonen. Geen wonder, do nej ieercje me elegant te zijn. Frankrijk dol is op Romy Schnei- Ik heb trouwens erg veel geluk ge- der. bad. Ik ben net klaar met een rol in de film .Wat's new Pussycat?" met Hoe Romy zichzelf ziet? „Ik ben Peter O'Toole en van de zomer ga de grote Duitse sterren en regisseurs een vrouw met zelfdiscipline", zegt ik met Jules Dassin een film maken j Berlijn te verlaten om naar Holly- ze. „Ik pas goed op mezelf. Ik dans in Spanje. Volgend jaar treed ik on-jw°od te trekken. Ik volgde hun voor bijvoorbeeld twee uur per dag, om der regie van Visconti op in „De Gra-beeld en kwam in 1929 in Californië fit te blijven. Ik heb geen zin om dik vin". Het is de beste vrouwenrol aan- Mijn eerste engament was een te worden. Ik heb een hekel aan dik- sinds Scarlett O'Hara. bijrolletje in de film „All Quiet on ke vrouwen. En ik hoop, dat ik een Soms wens ik wel eens, dat ik- be-'tbe Western Front", oprechte vrouw ben. Ik zeg tenmin- ter met mensen kon opschieten. Neem ste altijd, wat ik denk. Ik heb een Sophia Loren .bijvoorbeeld. Toen hele voorraad „neens" mee naar Hol dor. Daarmee ontdekte ik niet alleen een nieuwe kunstvorm, maar het wek te ook het verlangen bij me om zelf films te maken. Ik gaf mijn rechten studie op en ging naar Berlijn, dat toen het centrum van het filmbedrijf in Europa was. In de Berlijnse stu dio's werkte ik als scenario-schrijver, regie-assistent (onder Siodmak aan „Menschen am Sonntag"). Tegen het einde van de jaren twintig begonnen lywood genomen, toen ik daar ging optreden in de film „Good Neighbour Sam" (Sam van hiernaast). De lui voor de kostuums in de studio von den me onmogelijk. Ze hielden hele maal niet van me, waarschijnlijk om dat ik „nee" zei tegen alles, wat ze me lieten zien. Tenslotte werd ik op .Boccaccio 10 op het Filmfestival E T d i n ~i 1 vu -f- o ~i in Cannes werd vertoond, zag ik, hoe' L/vlULIlllCllLctll tTo ze met de mensen wist om te gaan. Ik was er diep van onder de indruk. Dat zou ik niet kunnen. Ik zonk een voudig bij haar in het niet. Maar", aldus besloot ze, „Chanel heeft me nog méér geleerd behalve elegant zijn. Ze leerde me moeilijk king ervan. Van hem zijn zulke uiteen lopende films als „A Hatful of Rain", de klassieke Western „High Noon", de musical „Oklahoma" en „The Sun downers", die geheel in Australië is opgenomen. DE 27-jarige filmregisseur Mi-1 chael Winner, die de flims „The System" (Het Loksys teem) en „West 11" heeft gemaakt en die in Wardour Street, het Lon- dense filmcentrum, bekend staat als „enfant trouble", heeft bij het opne men van zijn nieuwe film „You must be joking" (Je maakt maar een grapje), waarin Terry-Thomas, Lio nel Jeffries en Wilfrid Hyde-White de hoofdrollen spelen, een ongewone on dernemingslust aan de dag gelegd. Tijdens het spitsuur blies hij in het Londense Piccadilly een auto op met behulp van speciaal effec ten-materiaal ter waarde van vijf- duizend gulden, liet een hele beat- groep uit de wrakstukken klimmen en stuurde er vijftig gillende tie nermeisjes op af. Het hele voorval werd met verborgen camera opge nomen. De boze politie arresteerde Winner i en zijn filmgroep en nam de camera's in beslag. Gelukkig heeft de Londen se Politie gevoel voor humor en dus werd Winner weer op vjtjifi, voeten gesteld en kreeg hij zijn apparatuur terug. Aangezien hij niet voldoende tijd had gekregen om opnamen van j nabij te maken, herhaalde Winner la ter de hele operatie nog eens, maar i zorgde er toen voor buiten schot te Gedurende de daarop volgende ja- j zij"\ eer de P°litie weer verscheen, ren was Zinnemann de assistent van Een van de stuntmen, die aan een andere Weense regisseur, Berthol de film meewerkten, brak zijn Viertel, werkte hij met Paul Strand been en heeft dertien weken in het samen aan de produktie van de docu- I - u t t mentaire ..The Wave" riie in Mexico zlekenhuls gelegen. Lionel Jef- het hoofdkantoor van Columbia ont-'te zijn. Moeilijk wat de kwaliteit van I mentaire „The Wave", die in Mexico, boden, waar ik te horen kreeg: „U een stof, een baantje, of een man be- met financiële steun van de regering fries kneusde een knie en moest in moet ieren met mensen om te gaan", treft. En dat ben ik, hoewel het 't le-1 werd gemaakt en trad hij bij Metro het ziekenhuis van Bernet worden Ik veronderstel, dat ze niet gewend!ven er niet gemakkelijker op maakt".jGoldwyn Mayer in dienst als regis- behandeld Bij botsingen met waren aan geïmporteerde actrices, seur van korte documentaires. Bij aut Hnikelincren van rrmror, die moeilijkheden maken. Man for all seasons", een to- MGM had hij gelegenheid de werk- aut0 s en duikelingen van muren neelstuk van de Engelse schrij-1 methoden te bestuderen van vooraan- ver Robert Bolt, dat onder de staande filmers als Victor Fleming titel „Een man van alle tijden" op en Clarence Brown. Maar pas in 1941 de Nederlandse planken is gebracht kreeg hij voor het eerst kans .zelf een door het Rotterdams Toneel onder re- speelfilm te regisseren, gie van Pim Dikkers, zal volgens Mi ke Frankovich, vice-president Probeer tussen deze twee tekeningen de vijf verschillen te ontdekken. Scherp uw speurzin, zie er haring of kuit te krijgen, en kijk, als het echt niet wil lukken maar naar de oplossing, elders op deze pagina. De waarheid is, dat ik voor geen mens bang ben. Ik heb met de grootste tirannen in het bedrijf ge werkt: Preminger, Welles, Viscon ti. Maar ik weet, waarom deze re gisseurs despoten worden. Dat komt, omdat ze de meeste acteurs minachten. Maar als ze iemand te genkomen, die zich niet laat inti mideren, gaat alles prachtig. En liepen tal van leden van de film groep builen en schrammen op. „Films moeten tegenwoordig rea- lisisch zijn" aldus verklaarde een opgewekte Michael Winner, rwwmwvmmwmnwm Mb PATINA 't<fcr Frankovich, vice-president van Sindsdien wordt hij zowel in Ameri- die zelf gedurende de hele onder- Columbia Films, door de befaamde ka als daarbuiten beschouwd als een neming onbeschadigd bleef Amerikaanse regisseur Fred Zinne- der meest vooraanstaande regisseurs mann worden verfilmd. Bolt zelf zal van het Amerikaanse filmbedrijf, die zijn stuk, dat de moedige en drama- zich heeft weten te onttrekken aan de tische strijd behandelt van Sir Tho- daar bestaande neiging om zowel re- mas More tegen koning Hendrik VIII gisseurs als acteurs een bepaald en dat vijf van Broadway's meest be- stempel op te drukken. Hij heeft al- geerde prijzen won (waaronder de i tijd de vrije hand gehad in de keuie Fred Zinnemann (rechts) in gesprek met Anthony Quinn tijdens de opna men voor zijn film „Behold a Pale Horse", die hier is vertoond onder de titel „En de hel volgde hem na". m a t In Zwit serland ver- a.s. verkrijgbaar tegen 20 fr. (nominale zegelwaarde 6 fr.). De netto opbrengst is bestemd voor de bouw van een me- Cv- i lO utotvmu OOI UV 1 scneen op r disch-sociaal centrum voor vluchtelin- juni de 19|r- gen in Qaza; een sympathiek doel, maar ijjkse fro toch doet het n;et pretig aan dat daar- Patria-serie. voor een 0fficiële instantie, i.e. de Bel- gische Posterijen, afdrukken van post zegels van een bloemententoonstelling Theodosius Florentini (1808-1865), de uu,„iral„ overige |®ven plafondschilderingen uit gebruikt moesten worden, de twaalfde eeuw te zien, die zich be vinden in de kerk van St. Martin in Zillis. GR. BRITTANNIË. De data van de Men treft er op aan een allegorische nog dit jaar uit te geven zegels zijn voorstelling van het kwaad (10 10 ct), nu bekend geworden: 700 jaar Eng. een der Driekoningen (20 10 ct), de parlement: 10 juni; 100 jaar Leger des wonderbare visvangst (30 10 ct) en de bekoring van Christus (50 10 ct). Heils: 1 juli; 100 jaar J. Lister: 12 aug.; commonwealth festival: 1 Sept.; 25 jaar- Voorts komen drie nieuwe zegels in dag battle "of Britain: 13 sept.; 20 jaar koers voor mobile postkantoren: een Ver. Naties: 25 okt. Voor de zegel Post zu ct met de wapens van de kantons Office Tower is nog geen uitgiftedatum Wallis, Neuchatel vastgesteld. en Genève (die 150 jaar geleden tot de unie toetraden) en een 10 en 30 ct met le Matterhorn (hon derd jaar geleden vond de eerste be klimming plaats). 0.35*0.05 SÜOMI FINLAND FINLAND. De jaarlijkse reeks met een bijslag voor de t.b.c.-bestrijding be staat uit een 0.15, 0.25 en 0.35 Mk. Di verse honden vindt NEDERLAND. Wij herinneren nog men er op afgebeeld. Op de U.I.T.-zegel even aan de zotnerzegels, die onlangs (0-35 Mk), die hier verscTieen, ziet men verschenen zijn in verschillende waarden een antenne voor telecommunicatie met oude Nederlandse stadjes: Veere, v*a een satelliet. (Vervolg van pagina 1) waar het alcoholisten betreft, echt niet in de verleiding gebracA mogen worden. Drinken zij *e borrel dan slaan ze als het W<tr los. Ook is het nog steeds de woonte alcoholische rondjes te 0e* ven. Als iemand een colaatje be' stelt wordt er geroepen: „co'0 drink je maar van je zelf". Om een ander punt te itoetnelj Wij willen ook graag de to f' drankomzet in Nederland, die 600.000.000 gulden per jaar draagt omlaag brengen. Ook W' steden we veel aandacht aan 0 nazorg van alcoholisten, de genezi«0 zelf is in de eerste plaats natuW^ lijk in handen van de consultatie bureaus en klinieken voor alcoho' listen. Maar die nazorg is toch he belangrijk. Iemand die eenw1®^ aan de drank is geweest mag be.^ slist niet drinken. Maar het is rr}°elg lijk hem in de maatschavpij fi? buurt van alle alcohol te houde Wanneer wij nu niet zorgen, Thorn, Dordrecht, Staveren en Medem- blik. Tevens is dezer dagen een nieuwe 18 ct uitgegeven i.v.m. de tariefsver hoging. van de Lander werd gesloten met vier zegels elk van 20 Pf Men treft er op aan het raadshuis van Bonn, dat van Bre men, een stadsgezicht van Stuttgart en de Ludwigskirche in Saarbrücken NOORWEGEN. De bevrijding twintig jaar geleden werd gememoreerd met het uitgeven van een 30 Ore met een gebroken ketting en een vredesduif en DUITSLAND een Ore met wapperende Noorse vlag- (Bondsrep)* Dc gen- De hijslag is bestemd voor het te- reeks hoofdsteden huis van oorlogsinvaliden. de omgeving van zo'n man h® steunt, dan gaat hij onherroepelV weer voor de bijl. Sobriëtas reidt in zo'n geval de omdeV' van zo'n man voor. Ook dat f kenen wij onder de preventie" zorg." Uit het feit dat Sobriëtas niet langer van de Blauwe Knoop is. VER. NATIES. Een 5 ct en 11 ct van bijgaande te kening kwamen van de pers bij het hon derdjarig bestaan van de Int. Unie voor televerbindin- BELGIË. Op de dag van de postzegel gen- De ontwikkeling van de laatste werd een 3 fr in omloop gebracht, waar- eeuw wordt erop in beeld gebracht door op een paardenpostmeester uit de vorige cen -se'ncr met vlaggen en de moderne eeuw, terwijl bij de twintigste verjaring satelliet, van de bevrijding van politieke en krijgsgevangenen vier zegels met toe slag werden uitgegeven. Vervolgens zijn drie zegels van de ZWEDEN. Hier werd het eeuwfeest van de U.I.T. herdacht met de emissie van een 20 en 60 Ore met symbolische voorstellingen. Voorts verscheen een Gentse Floraliën, tezamen op een af- nieuwe 20 Ore in de reeks normale zonderlijk velletje gedrukt, tot 30 juni frankeerzegels. 'SJtp 31 2aa1( -36 'unyöuuvi[ ap do afjxBiuiua 131.'sfiduumu 3U13M }3iuva U30l{0SX3}t{03X dp !U30ll3SX3^Ull uCiz uva lund ap .'j^aajs u} pudi[ 3i3puv uCiz xvven 'nvzqsoxq sp '.ipnoy puorn uftz udaoq öuuvq ap sip uvui sp uva mmp ap ;uaj -und apuaöjoft ap do öuiiffld.i} -aq uaqqaq uajjiqasiati ffia 3Q - er> ook uit het werk van Sobriëtas blijkt, dat er een nieuwe koers S varen wordt. En niet alleen op aa vaardbare argumenten, maar op een voor iedereen aanvaard" re manier. En dat vooral is e winstpunt. Sobriëtas wordt niet 'a ger door een haat tegen de .dr?- heeft dan ook al afdelingen i" derland opgeheven omdat het na het bestuur van mening is SeeT.„er gedreven, maar door een -gtas van het alcoholmisbruik. Sobri heeft om in vergaderingen ?1C |oed te winden over de «kwade inVI de van de alcohol. Nu wordt vaT„eft leden gevraagd en daar d men inderdaad geen afdeling sturen voor nodig zelf Lhol tigheid bij het gebruik van a ,rj'jd te betrachten, te helpen in de s te tegen de alcoholverslaving- ^jj zorgen dat de kinderen alcoh" worden opgevoed en te bevoro dat er alcoholvrij aan het ve wordt deel genomen. En daar valt natuurlijk om te lachen. it, ?o

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 18