Verkeer I Verkeer II Beatles Paniek en dronkenschap waren directe oorzaken van massale moordpartij V ertr ouwen onmisbaar element TOEKOMST LIGT IN HET DUISTER eindexamens II AAK YABAC houdt Uw haar gezond De opvoeding Wederzijds Oorzaak SALMONELLA'S IN RAUW VLEES Waar zijn ze gebleven De individuele haarlotion op wetenschappelijke hasis. Wat kinderen ervan zeggen] van net n ie ti vps' Liturgische week kalender Burgemeester Wagner niet herkiesbaar ZATERDAG 12 JUNI 1965 PAGINA 5 NIJMEGEN, 12 juni Men heeft de rampzalige berichten ge lezen: op 25 mei j.l. werden in Boeta in Kongo 21 missionarissen vermoord, 14 Nederlandres, 7 Belgen. De Nederlanders waren allen paters Kruisheren. Boeta behoort tot het bisdom Bondo, dat in het noordoosten ligt, on geveer 500 km ten noorden van Stanleystad. Het betreft hier een gebied dat in oppervlakte even groot is als Nederland en België bij elkaar. Vorig jaar, vóór de rebellen (op 20 augustus dus) met hun desastreuze aktiviteiten begonnen arbeidden er 43 paters- Kruisheren en 12 broeders, bij gestaan door broeders van St. Gabriël, zusters van Bedaar en door zusters Ursulinen, welke laatsten er vooral waren voor het onderwijs en de medische verzorging. Pater TH. BEYERS. Mgr. A. CREEMERS. bisschop van Bondo. Haar verlangt een speciale verzorging. Het moet gezond en behouden blijven. Haartabac houdt Uw haar gezond! Onderdelen van het vitamine B-complex, haarversterkende stoffen en pure alcohol beschermen het tegen roos en haaruitval. Haartabac behoudt de natuurlijke glans van Uw haar. Missie in Bondo stuurloos (Advertentie) ""'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii,milium Wij leven nu enige dagen met en kele niiuwe verkeersregels en langs de grot» wegen openbaart zich reeds het feit dat althans één der bepalin gen niet of nauwelijks doordacht is. Wij doden op het verbod om op de vluchtsroken langs onze autowegen te stopten, tenzij in geval van nood. De rjkspolitie is onmiddellijk be gonnen op soepele, doch vasthoudende wijze laleving van dit voorschrift te eisen. Akkoord. Wij hebben daarbij echter il enige malen opgemerkt, dat zij vernoeide automobilisten, die even stopten om een uiltje te knappen vriendéijk sommeerde door te rijden. Opnieuw akkoord. Men kan immers moeilij: van een noodgeval spreken. Toch zjn automobilisten, die stoppen omdat zij met een onbedwingbare slaap lampen, verstandige lieden. Zij kenner zichzelf en de gevaren van het veneer. De vraag dwingt zich dan ook opof niet overal langs onze grote autowejen b.v. naar Duits voor beeld gelegenheden moeten worden geschajen, waar men bij de weg blijven! zich toch even zonder kos ten te naken kan vertreden. Die Taag is dringend. Een commissie uit de K.V.P. heeft ons vtfrast met een rapport, dat wel na aypele besprekingen zal zijn tot stand gekomen en dat ten aanzien van iet verkeersvraagstuk de instel ling van een advies- of structuur- comnissie bepleit. En Hollandser oplossing is nauwe- lijk denkbaar. Men geeft voor een praleem niet aan langs welke „we ger' het moet worden opgelost. Men zef met klem: „daarvoor moet een commissie komen". Wij vragen ons af of le K.V.P.-deskundigen zich hebben geealiseerd, dat wij in Nederland nast één groot ministerie reeds over eindeloos aantal verenigingen en ccnmissies beschikken, die bepaalde faetten van het verkeer onder de lep nemen. Moet er daarbij nog een- tt komen? Weet men werkelijk niet, dit de meeste verkeersmaatregelen 0k nu reeds de vrucht van interde- artementaal overleg zijn, eenvoudig mdat vrijwel altijd financiën, justitie :n binnenlandse zaken direct betrok kenen zijn? Daarom geen commissies s.v.p. Een nuchtere bewindsman, die vasthou dend blijkt is voldoende. Hij moet zijn apparaat ook niet uitbreiden; hij moet stroomlijnen- De gespannen muzikale verhouding in vele gezinnen zal dit weekend hier en daar wel tot uitbarstingen leiden, want de Engelse Koningin heeft de Beatles onderscheiden. Dat wordt een topdag voor de pick-up en de platen winkel. En waarschijnlijk ook voor de veel geplaagde trommelvliezen van oudere mensen. Wij horen de debatten al. De juichende langharige Beatle- fans aan de ene kant en mopperende pa's aan de andere. „Hoe ze daar voor zulke knullen kunnen onder scheiden! Onverzorgd haar en katten- gejank!" Wij kiezen de zijde der jeugd. Wy mogen die Beatles wel horen. Alleen een advies: niet overdrijven. Niet tien maal achter elkaar hetzelfde plaatje. Met enig respect èn voor elkaar en voor de muziek is het met de bekroon de Beatles goed leven. iiiiiiniHiiiiiiiiMiiniiiniiiiiiMiiiiMMiiiiiniiiiiMiiiiiMiiiiiiiiiM NOORDWIJKERHOUT, 12 juni Seminarie Leeuwenhorst Gymn. A. M. A. A. Brand uit Boskoop, P. U. C. Lichtvoet uit Rotterdam, M. J. J. Men- ten uit Leiden, M. P. P. M Coomens uit Rotterdam, C. J. L. Rietveld uit Hazerswoude, Th. J. Tetteroo uit Delft, J. M. W. Zyderveld uit Den Haag. Gymn. B: J. F. A. Broeks uit Den Haag, P. J. M. Eimans uit Den Haag, J. A. M. Holsteijn uit Quinsheul, J. C. A Hulst uit Berkel, G. J. K-örvers uit Rotterdam en J. W. Noordermeer uit Pijnakker, M. L. van der Putten uit Wassenaar. ZONDAG 13 JUNI: teert van de H. Drie- eenheid; eigen mis; Credo; pref v d H Drieëenheid wit MAANDAG: H. Baslllus, Dlsschop, OeUJdei en ktrkleraar; mis In Medio wit Gronngen: H Bonlfatius, bisschop en martelaar; eigen mis rood DINSDAG: mis v. d. le zondag na Pinkste ren; 2e geb H.H Vitus en Gezellen groej WOENSDAG; mis v. d. le zondag n. Pink steren groen DONDERDAG: Sacramentsdag; eigen mis: Creto wit VRIJI'AG: H. Ephraem, diaken, belijder en kerlleraar; mis In Medio; 2e geb H.H Majcus en Marcellianus wit ZATïRDAG: H. Julia van Falconlerl, maigd; mis Dilexlstl; 2e geb. H.H. Ger- vasus en Protaslus wit ZONDAG 20 JUNI: 2e zondag na Pinkste ren eigen mis; Credo; pref. v. d. H Dreëenheid groen - - ng cei kethuistarieven heeft vrijdag haar eer ste vergadering gehouden in het SER- gejouw. Staatssecretaris Bartels van So'iale Zaken en Volksgezondheid noande het niet ondenkbaar, dat eer- laig ook de tarieven van de psychia- trSche inrichtingen en van de ver- pjseginrichtingen onder de werking van ds wet ziekenhuistarieven zullen vallen. (Van onze speciale verslaggever) Op dit ogenblik heeft het missie werk in Bondo geheel afgedaan. Mis schien wordt het nog enigszins voort gezet door enkele inlandse priesters, die dan overigens zullen moeten ope reren van hoofdzakelijk verwoeste ge bouwen. Er wonen circa tweehonderd duizend mensen in Bondo, van wie er een kwart katholiek is. Van de vermoorde missionarissen waren er sommigen vertonden aan het klein seminarie in Bondo, de anderen deden zielzorgelijk werk in de parochies Bondo, Baye, Monga, Dakwa, Bili en Lobi. Maar nu is het voorlopig afge lopen met het missiewerk ter plaatse. Het is op een afgrijselijke manier „in de war gestuurd". Ik heb deze dagen een bezoek ge bracht aan de missie-procure van de paters Kruisheren in Hees bij Nijme gen. Er heerste daar een stemming die men wellicht het best zou kunnen om schrijven met de woorden „zakelijke gelatenheid". Waarschijnlijk was het dan ook een „zakelijke geestdrift", die de paters destijds gedreven heeft toen zij hun taak in Afrika gingen aanvaar den. Ik heb er, in Hees, enige tijd ge sproken met pater Th. Beyers O.S.C., die 16 jaar in Kongo heeft doorge bracht, die 3 juli van het vorige jaar met vakantie in Nederland aankwam en die na het uitbreken van de troe belen op 20 augustus natuurlijk niet meer terug zou hebben kunnen gaan. Hij heeft ze allen gekend, zijn ver moorde confraters, met enkelen van hen heeft hij daarginds jarenlang sa mengewerkt, met sommigen van hen heeft hij zelfs gestudeerd. Hij, en trouwens niemand, wéét hoe het is gebeurd. De eerste berichten ontving men op de missie-procure uit de persberichten, die naderhand door het departement van buitenlandse za ken werden bevestigd. Pater Beyers zegt: „Waarschijnlijk zijn de rebellen die het misdrijf hebben gepleegd vol komen dronken geweest. Maar nie mand heeft een duidelijk beeld van wat er gebeurd is. Er zijn ooggetuigen- verhalen, maar ik betwijfel sterk of er wel ooggetuigen zijn geweest. Zeer waarschijnlijk is ook dat or sprake is ge weest van paniek omdat het nationale leger in aantocht was. Paniekstemming en dronkenschap, dan gaan die men sen louter volgens hun dierlijke in stincten te werk." „Kan er ook sprake zijn geweest van priesterhaat?" „Neen, niet van priesterhaat, wel van haat tegen de blanken, die nog altijd worden gezien als een verlengstuk van het koloniale bewind. Voor de rest moet er beslist sprake zijn van een soort Loemoemba-mythe, die onder de rebellen heerst: „Loemoemba is niet dood, Loemoemba lééft". En zij wisten dat de blanken tégen Patrice Loe moemba waren". Er is van niet anders dan van tegen strijdigheden sprake als het gaat om verklaringen vaal de omstandigheden, waaronder de perverse moordpartij, zich moet hebben afgespeeld. Pater Beyers heeft dagboeken gelezen van twee paters, die het leven lieten. Een er van was van pater Jan Verhoeven uit Uden, die de betrokken kolonel, bevelvoerder, over de groep rebellen, beschreef als „een man met moorden op zijn geweten." Maar het is hem be kend dat diezelfde kolonel bij de zus ters ging eten, omdat hij zijn eigen mannen niet vertrouwde. Het is ook bekend dat de vermoorde missionaris sen reeds van 20 augustus van het vorig jaar gevangen hebben gezeten. Zij werden goed behandeld verluidt het enerzijds. Goed behandeld, met inbegrip van appèls, tijdens welke werd geslagen is een andere, even be trouwbare, lezing. Misschien begrepen de rebellen dat wel als „goed be handelen". Pater Beyers zegt dat er geen sprake js van een guerrilla-strijd in Kongo, „Voor een guerrilla is toch altijd nog organisatie, discipline en enig intel lect nodig. De rebellen vormen een ordeloze, chaotische bende. Zij houden volksgerichten en dat wijst op een communistische inslag. Niettemin, het zijn geen communisten. Zij zien de tegenstelling zo: blank en rijk tegen zwart en dus arm. Zij zijn zeer Afri kaans-nationalistisch ingesteld. Het Oost contra West zegt hun mets, even min als het Russische communisme. Zij hebben vertrouwen in Tsjoe En- lai, omdat hij ook „onderdrukte kleurlingen vertegenwoordigt. Maar inmiddels lopen er jongens van negen jaar met automatische geweren in de hand rond. En ook zijn er onder de rebellen (gewezen nationalen) soms gewoon veel hebzuchtigen en macht zoekers." Men wil dan toch enige indruk heb ben van hoe het gegaan kan zijn. Men krijgt die uit een verslag van pater L. van Heugten O.S.C., die destijds na de „opstand" van 20 augustus 1964 met enkele andere missionarissen wél werd bevrijd. Hij schreef het neer in een NEW YORK, 11 juni (Reuter) Bur gemeester Robert Wagner van New York heeft gisteren op een persconfe rentie bekendgemaakt, dat hij zich bij de gemeentelijke verkiezingen in No vember niet als burgemeester herkies baar stelt. Wagner, een Democraat, is sinds 1962 „mayor" van New York. aflevering van „Kruistriomf", een blad dat onder de red. van de Kuisheren in Nijmegen verschijnt. Ziehier; 28 au gustus. De opstandelingen kregen het gebied rond Ango vast in handen toen het garnizoen van de regeringstroepen te Boeta overliep naar de rebellen, die zich Simba's (leeuwen) noemden. Op 28 augustus waren we allen in de kerk van de missiepost, toen we in de om geving het geratei van mitrailleurs hoorden. Even later werd Ango bezet door een stoottroep van rebellen, die ons opdracht gaven om de weg te versieren en het leger van de Simba's met bloemen te verwelkomen. De grootte van het leger viel naderhand nogal mee, er verschenen slechts een paar soldaten onder aanvoering van een blanke, vermoedelijk een Marok kaan of Egyptenaar. Ze rolden gevaar- lijk met hun ogen en.stieten afgrijse lijke kreten uit. Een van de meest ge hoorde kreten was: „Simba, Simba, mai, mai," dat is hun overwinnings yell waardoor ze kenbaar wilden ma ken dat ze onschendbaar waren voor vijandelijke kogels Als symbool van die onschendbaarheid hadden ze zich van boven tot onder ingesmeerd met as en poeder Ze sleepten hun tegen standers als gevangenen mee, waar onder het opperhoofd van de streek met zijn zoon. Allen waren aan han den en voeten geboeid en het was vaak onmenselijk om aan te zien hoe ze behandeld werden Onmiddellijk bij aankomst van de Simba's werden wij in onze eigen gebouwen geïnterneerd, we mochten er wel uit voor allerlei werkzaamheden, maar werden dan steeds bewaakt door gewapende Sim ba's zelfs als we de H. Mis lazen. Alleen de eerste dag hebben we echt gevangen gezeten, we werden getrei terd en daarbij zijn sommigen min of meer mishandeld. De volgends dag moesten we met de bevolking toekij ken bij de moord op 20 zwarten, die op een afschuwelijke manier werden afgeslacht. Bij elk salvo werden we gedwongen luid te applaudisseren en te juichen om zo onze sympathie te betuigen met deze wraak, die ons deed denken aan een volksgerecht naar Chinese trant." En verder: „Op de fatale 24ste no vember werd »le toestand voor ons pré cair, toen we van de bevolking ver namen wat er in Dakwa, onze buur- post, was gebeurd. Daar hadden de Simba's onze twee confraters, de paters Vervoort en Van Wetten, alsmede een Engelse zuster en een Portugese han delaar vermoord. Deze rebellen ston den onder hetzelfde commando als die van onze post, Ango. Na de moord in Dakwa kregen de Simba's opdracht om naar Ango te gaan om daar ook alle blanken te vermoorden. Onderweg echter sloegen ze een nachtkwartier op en door dit oponthoud waren de zwar ten van Ango in staat ons te berichten dat we moesten vluchten. De mogelijk heid hiertoe bestond, omdat juist op die dag onze Simba's vertrokken waren en wij dus een gedeeltelijke vrijheid genoten. Na de dringende raad van onze zwarte bevolking zocht ieder van ons, in panische angst, een goed heen komen. Sommigen van ons konden on derduiken by de goedgezinde bevol king van Ango de plaats waar de inlanders wonen ligt op enige afstand van de missiepost anderen vlucht ten de brousse in waar ze zich nader hand in twee partijen konden groe peren." Maar goed. De missie in Bondo be- staét niet meer. Er moet, opnieuw be gonnen worden, al is het bij alle ver derfelijke ellende misschien een troost dat een nieuw begin op dit moment juist door inlandse priesters wordt gemaakt. Ik heb pater Bakker, missie-procurator van de Kruisheren, gevraagd wat er nu gaat gebeuren. Gaat u terug? Hij antwoordde: ...hartverwarmende vermouth op enkele blokjes keel verkoelend ijs. r« verkwikking zonder weerga Voor de liefhebbers van "een goed gfas" stelt Martini speciaie "on the rocks' -glazen beschikbaar In sets van 2 stuks. Maak f2.- of een veelvoud hiervan over op postrekening no. 579559 t.n.v. Martini&Rossi, Rijswijk, onder vermelding vanr "on the rocks-glazen". „Ik weet het niet. De slag is hard aangekomen. Er worden nog geen plannen gemaakt; wij weten nog met eens wat er precies gebeurd is. Maar als wij straks teruggaan zal het toch wel wezen met een redelijke garantie voor gewoon menselijke veiligheid op de achtergrond. Ik ben nog bezig met het bezoeken en troosten van nabe staanden." Vandaag is er in Uden een rouw dienst gehouden voor de geslachtoffer de missionarissen. De Mis werd opge dragen door mgr. A. Creemers, bis schop van Bondo. Hij vertoefde tijdens de calamiteit waarbij zijn bisdom werd weggevaagd in verband met het Con cilie in Rome. Hij hoefde niet meer terug te gaan, misschien hoeft hij nóóit meer terug te gaan. „Hij is een gebroken man," zei pater Bakker. (Advertentie) Spraken we de vorige week over het gezag als een heel belang rijk element in de opvoeding, vandaag nemen we een andere, onmisbare, factor onder de loep: het vertrouwen dat er moet bestaan tussen de opvoeder en het kind. In de opvoeding is, evenzeer als op an dere terreinen, het resultaat voor een groot gedeelte afhankelijk van het vertrouwen in elkaar. Misschien vindt u het vreemd, dat ik hier zo de nadruk op leg. Mis schien acht u het vanzelfsprekend, dat er vertrouwen is tussen ouders en kinderen. Wij geloven van niet. Gebeurt het niet vaak, dat kinderen hun problemen bespreken met ande ren, met een vriend of vriendin bij voorbeeld, in plaats van met de ouders? Vooral als ze wat ouder worden, komt dat nogal eens voor. In de puberteitsperiode begint het kind na te denken over de levens vraagstukken, over godsdienst, lief de, gehoorzaamheid, dienstbaarheid, medemenselijkheid, en nog veel meer. En wij als vader en moeder vinden het dan zo jammer, dat ze vaak deze en soortgelijke zaken be spreken met anderen in plaats van met ons. Hun eigenlijke gedachten over leven en liefde houden ze vaak voor ons gesloten. Vroeger was Rie (16), toen ze nog „kleine Rietje" was, zo open tegen haar moeder. Alles vertelde ze. Toen ze nog op de kleuterschool ging babbelde ze honderd uit over haar belevenissen. En moeder luis terde, vond het leuk. Op de lagere school was het ook nog zo, hoewel moeder wel eens bemerkte, dat ze iets verzweeg. Ze schonk daar ver der geen aandacht aan. Nu zit Rie op de MMS en nu vindt moeder, dat ze echt geheimzinnig doet. Ze verbergt iets voor haar. Moeder is er haast wel zeker van, dat ze de laatste tijd nogal eens het gezel schap heeft gezocht van die jongen, die een eind verderop in de straat woont. Rie voelt wel aan, dat moe der daar tegen is. Daarom zwijgt ze er over en zoekt uitvluchten, als ze wat laat thuiskomt. Moeder vindt het vervelend. Moet ze er nu over beginnen, of als het ware op de loer gaan liggen, om haar te be trappen? Mag dat dan ook al weer niet, hoor ik- u zeggen. Natuurlijk weL Maar de kinderen moeten in elk ge val weten, dat ze volkomen ernstig genomen worden, en dat ze een be grijpende moeder en vader vinden, die niet direct afwijzen wat de kin deren graag willen, waar ze fijn mee kunnen praten, kortom die het vertrouwen genieten, zoals een goe de vriend of vriendin, waar je al les mee bespreekt. In ons geval zou moeder wel verstandig doen een ge sprek te beginnen met haar do^h- ter, een open gesprek, waarin deze niet direct verwijten te horen krijgt. Moeders wijze raad zal ze zo niet in de wind slaan. Als de sïeèr van vertrouwen maar aanwezig is. Kinderen, ook de grote, hebben daar behoefte aan. En dan kunt u met uw opvoeding grote invloed hebben. Zo peinst ze over haar dochter, die vroeger zo open was en nu niets meer loslaat over alles, wat haar innerlijk beroert. Hoe is dat nu gekomen? Ze is toch altijd goed en vriendelijk behandeld? Dat kan dus niet de reden zijn. Het zit waar schijnlijk dieper. Moeder begrijpt niet, dat Rie niet meer het volle dige vertrouwen in haar heeft. Ze is er helemaal niet achter gekomen, dat haar kind iets vreest, wanneer ze het moeder zou zeggen. Rie is bang niet begrepen te worden. Ze vertrouwt moeder haar geheim niet toe, omdat ze weet, dat die met een streng afwijzend oordeel voor de dag zal komen. Misschien zegt u: „Dit is een ideaaltoestand en voor mij niet be reikbaar." Ik geloof toch, dat u er zoveel mogelijk naar moet streven. Probeert u maar met uw kinderen in voorkomende moeilijke gevallen te praten, vooral met de groteren. U zult dan bemerken, dat ze ver trouwen in n gaan stellen, en bo vendien zal het prettig zijn 'e er varen, dat u omgekeerd ook hen kunt vertrouwen. Ze zullen niet stie- kum voor u van alles verborgen houden. Het vertrouwen is dan we derzijds en daarmee hebt u de ba sis gelegd voor een goede opvoeding. AGNES VAN VESSEM Waarschijnlijk heeft u nog nooit van Salmonella bacteriën gehoord. Het zijn bacteriën die vooral voorko men in rauw vlees en die paraty. phus kunnen veroorzaken. Het is ge bleken. dat het aantal Salmonella bacteriën in rauw vlees aanzienlijk is gestegen. Waarschijnlijk ligt de oorzaak in een ander soort veevoer dat sinds een paar jaar wordt ge bruikt. En hoewel het Produktschap voor Vee en Mees regelmatig de partijen controleert, blijft toch het aantal bacteriën toenemen. In het tijdschrift voor Diergenees kunde werd onlangs een onderzoek gepubliceerd, waarbij men in een aan tal achtereenvolgende jaren in één stad in de maand juli bij alle sla gerijen honderd gram gehakt heeft on derzocht op Salmonella's. Het per centage besmette monsters bedroeg in: 1959 11.2 pet; 1960 6,9 pet; 1961 10,9 pet; 1962 5,8 pet; 1963 17,5 pet; 1963 17,5 pet: 1964 18,7 pet. Uit deze cijfers blijkt dus, dat de overheid nog meer controle op het vlees zou moeten uitoefenen. Voor ons, consumenten, blijft het in die tussentijd oppassen. Zeker in de zo mermaanden moeten wij geen rauw vlees eten. Het vlees en vooral ge hakt, moet snel klaargemaakt wor den, en goed doorgebraden. Daarna moet het koel bewaard worden, maar vooral niet te lang. Behandel bovendien alle levensmiddelen met schone handen zodat geen andere ar tikelen ook besmet kunnen worden met Salmonella's. Onze zoon Hun zou voor het eerst de mis dienen. Wij za ten, met onze driejarige jong ste zoon Cees, in de kerk. Ge spannen keek Ceesje naar het al taar, toen zijn broer het priester koor betrad. Plotseling werd de stil te in de kerk verbroken: ,Han, waar zijn je kleren riep ons jong ste gezinslid verbaasd. Mevrouw C. de Jonge, Amsterdam

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 5