alles (£0 kan met GEtiÉBI/ir
OPNAMEN VAN THRILLER AL
BEGONNEN; DIE V AN NIEUWE
COMEDY IN VOORBEREIDING
KRO start met nieuwe
serie (12) operettes
el^n H
Televisie:
Radio
Keihard
Vakmanschap
Zesde film
Uitzondering
Verfilmingen, theater- en tv-produkties
Zangers spelen zelf
DINSDAG
WOENSDAG
DINSDAG
WOENSDAG
T.V. opname van de
Marvelettes
ONDER
REDACTIE
VAN
EGBERT
ULIJN
ARTHUR DRE1FUSS
goede spelers
LINDA CHRISTIAN
(door TON VAN DIJK)
Aan de Duivendrechtsekade in Amsterdam staat een groot, wat
grauw gebouw. Daarbinnen wordt hard gewerkt aan de produktie
van een nieuwe Nederlandse speelfilm van de Nederlandse Film
productie Maatschappij. In de grote, hoge loods, de Cinétone film
studio, heerst een voor een buitenstaander onbeschrijfelijke wanorde.
Tientallen decorbouwers, technici en belichters lopen in stofjassen
nerveus heen en weer. Cameralieden, figuranten en spelers die niet
nodig zijn, zoeken een plaatsje, waar ze weer verjaagd worden als de
bank of stoel in het decor nodig is. Scène voor scène wordt doorgeno
men. Eerst de decors, waarvan elk stuk zijn tot op de milimeter
vastgestelde plaats heeft. Immers, als de „set" wordt afgebroken en
weer opnieuw opgebouwd, da'n moet elk stuk op dezelfde plaats
staan. Zelfs het bovenste tijdschrift van het stapeltje op de salon
tafel mag niet veranderd zijn. Het zou bijzonder vreemd zijn, als in
de loop van een scène, zonder reden, een tijdschrift plotseling ver
andert.
L. A. LANDRé
Nederlandse speelfilm een
gebeurtenis
Linda Christian, Eric Schneider en
Arthur Dreifuss bespreken een
onderdeel van de komende scène.
Reumatische pijnen TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
Griep
Migraine
Menstruatiepijn
Verkouden
Hoofdpijn
Spit
NEDERLAND I
HERLAND II
t.IE NEDERLANDS
NEDERLAND I
HILVERSUM I 402 m.
HILVERSUM II 298 ra.
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 ra.
BRUSSEL 484 ra.
HILVERSUM I 402 m.
HILVERSUM II 298 m
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 ra.
BRUSSEL 484 ra.
Advertentie
Hard werken aan nieuwe
Nederlandse speelfilm
Is roept Dreifuss klagelijk: „Als je de
mensen nodig hebt zijn ze er niet".
Temidden van alle bedrijvigheid op de
„set", zoals de opname-ruimte wordt ge
noemd, valt direct een markant llguur op.
Arthur Dreifuss, de gezette, kaalhoofdige
regisseur. Gewapend met een stok en een
zonnebril tegen het indringende licht van
de filmlampen en gekleed in een in felle
kleuren geblokt hemd waart hjj rond in
de studio. Vanuit alle mogelijke en onmo
gelijke hoeken bekijkt hij de decoropstel
ling. Iedereen wacht op zijn aanwijzingen.
Of de lampen gedraaid moeten worden,
welke camera-instelling wordt gebruikt,
waar de hoofdrolspelers zullen moeten
staan en hoe zjj moeten lopen. Ondanks]
het feit dat de Amerikaanse regisseur niet
meer zó jong Is, schijnt hij onvermoei
baar. In de bijna ondragelijke warmte
parelt het zweet hem van de gladde sche
del. De scrlpt-girl kan amper aantekening
houden van zijn aanwijzingen die hij
geeft in een met een Amerikaans-Duits
accent doorspekt Nederlands.
De film wordt, zoals gebruikelijk, stuk-
Je voor stukje opgenomen. Iedere scène
wordt eyeneeens in onderdelen gerepe
teerd. Decors, belichting, camera en mlse
en scène. Als alles is bekeken wordt er
pas met de spelers gerepeteerd. Daarvoor
repeteren de zgn. „stand ins". Voor Linda
Christian is dat een dame van dezelfde
afmetingen en met een gelijksoortig kap
sel. Het zou voor de spelers ondoenlijk
zijn om steeds maar weer op dezelfde
plek te moeten staan wachten tot de licht
val in orde is en de camera's startklaar
zijn. Het is voor de „stand in" van Llnda
Christian geen pretje om breiend achter
de coulissen op haar beurt te wachten.
Zij is op de meest ongelegen momenten
nodig. Als zij 'n uur gestaan heeft en
denkt even „verlost" te zijn, heeft Drei
fuss haar alweer nodig. Naar het toilet
gaan is er amper bij, want als zjj er niet
Er moet keihard gewerkt worden aan
de Duivendrechtsekade. Men is achter
geraakt op het produktieschema door de
ziekte van Linda Christian. Vier dagen
werd er op halve kracht gewerkt. „Als
we weer zo'n oponthoud krijgen, dan
ligt het hele produktie-schema in de
war", verklaart de heer Landrè, pro
ducer van de film. „Bovendien moeten
we rekening houden met de Nederland
se acteurs, die vaak een druk bezet
programma hebben. Zo gaat Bob de
Lange, die een belangrijke rol in de
film heeft, binnenkort naar Israël. Wim
van den Brink gaat met vakantie. Als
de buitenopnames beginnen zijn we af
hankelijk van het weer. Allemaal fac
toren waarmee we rekening moeten
houden. Factoren, die onvoorziene te
genslagen kunnen bewerkstelligen,
waardoor alles in de war kan lopen en
de film een halve ton duurder kunnen
maken".
Producer Landré gelóóft in zijn film.
Zoals hij geloof hechtte aan de vier
vorige films van de N.F.M. In slechst één
film kwam dat geloof bedrogen uit. „De
vergeten medeminnaar", met Henk van
Ulsen was een financiële flop. Anderen
als „Rififi in Amsterdam", „Het Mes" en
„Makkers staakt uw wild geraas", beide
van Fons Rademakers, waren dat niet, zij
het dan met de hulp van overheid en
bioscoopbedrijf.
De Nederlandse film is niet bepaald een
winstgevende belegging. AIS een film
5 a 6 ton kost, dan moet minstens ander
half tot twee miljoen gulden de kassa
passeren om door middel van de filmhuur
de productiekosten terug te laten vloeien
naar de producent. Meestal wordt een
Nederlandse film „artikel 1" gekeurd,
d.w.z. „cultureel" verklaard, zodat de
1 hoge (20—25 vermakelijkheidsbelas
ting vervallen. Dat is dan een voordeel.
I Echter als men hoort dat gemiddeld per
Nederlandse film ongeveer twee ton aan
filmhuur binnenkomt, dan begrijpt men
dat heel wat moet worden bijgespijkerd.
Rudi Meyer is tot nu toe de enige pro
ducent waarvan wordt beweerd dat zijn
films of winst, of in ieder geval de on
kosten hebben opgebracht. (Het fijne
komt men in dit soort gevallen nooit te
weien, daar de producent niets loslaat
over de steun uit het produktiefonds van
de Nederlandse bioscoopbond). Uit be
trouwbare bron is bekend dat „De Over
val" een financieel succes is geweest.
Deze film werd op 50 basis verhuurd,
d.w.z. dat het verhuurkantoor 50 der
netto-recette in handen krijgt. Aan film
huur heeft „De Overval", die met 't zeer
grote aantal van 25 kopieën verspreid
over het land draaide, meer dan èèn mil
joen opgebracht, terwijl nu nog steeds
zij het kleine, bedragen binnenkomen van
schoolvoorstellingen. Als de film Rudi
Meyer zelf, buiten de medewerking van
het produktiefonds, vier ton zou hebben
gekost, dan is er dus redelijk verdiend.
tweede natuur heeft gemaakt, maar even-1
eens in camera-techniek. Haar artistieke!
kwaliteiten zijn nu nog niet te beoor
delen, maar volgens Eimert Kruidhof.
regie-assistent van Dreifuss, zuilen ze
zeker voldoende zijn voor deze thriller j
1 die ten slotte toch eerder op het amuse
ment afgestemd is dan op „een cultureel
hoogtepunt".
Arthur Dreifuss, die al sinds 1937 ln
de filmbusiness werkzaam is, heeft
een feeling en vakmanschap op het
technische gebied van de rolprent waar
van men verbaasd staat. Hij is ook een
man die met zijn tijd is meegegaan. Hij
vertelde mij dat hij hartelijk lacht als
hij zijn vroegere films ziet om som
mige ouderwetse opvattingen. Arthur
Dreifuss maakte meer dan zeventig
films en schreef ook draaiboeken en
scenario's. Een van zijn laatste films
was „The Quare Fellow", naar een
scenario van Brenda Behan. Arthur
Dreifuss is het werken in Nederland
al gewend. In 1953 maakte hij hier op
names voor t.v.-shows en in 1959 werd
een gedeelte van de film „The last
Blitzkrieg" op Nederlandse bodem op
genomen. Dreifuss vertelde mij dat hij
beschikt over zeer goed speiersmate-
riaal. „Linda voelt erg goed aan wat ik
bedoel, zij kent haar teksten. Je hoeft
haar nooit twee keer iets te vragen of
te zeggen. Eric Schneider, haar voor
naamste tegenspeler heeft veel talent
Nog een jong acteur, maar erg goed.
Met Wim van den Brink is het goed
werken. Bob de Lange speelt ook een
belangrijke rol, die van politiecommis
saris". Iedereen op de „set" is het er
over eens dat Linda in alle opzichten
een succes is. Eric Schneider, in de
film haar minnaar, kan goed met de
Amerikaanse filmster opschieten. Hij
trekt de hele dag met haar op. „Zo'n
dag is anders wel vermoeiend", vertelt
hij. „Om half acht ben ik hier meestal
voor de kapper. Om negen uur begin
nen de repetities en de opnames, tot
's avonds zes uur, met een half uurtje i
pauze, 's Avonds moest ik dan nog
(doodmoe) mijn rol bij het Rotterdams
Toneel spelen, dat is nu gelukkig voor
bij, het was niet meer op te brengen".
kassucces te kunnen fabriceren. Hij trok
daartoe de Amerikaans-Nederlands-
filmster Linda Christian aan, in de hoop
dat haar naam publiciteit en bezoekers
zal trekken. Zoals ik Linda Christian
ken, is zij deze aandacht waard. Een bij
zonder knappe, maar ook innemende
vrouw. Er is veel over haar geschreven,
ook in minder goede zin. Linda heeft
nooit in een bijster artistieke film ge
speeld. Toch geloof ik dat zij zeker in
staat is om haar rol in de nieuwe Neder
landse film te vervullen. Zij heeft in
Hollywood een enorme ervaring opge
daan, niet alfeen in de „glamour", die het
vriendelijk zijn tegen persmensen en het
glimlachen tegen fotografen tot een
Producer Landré komt eigenlijk tijd en
handen tekort. Terwijl zijn vijfde film
wordt opgenomen, is hij tevens druk
bezig met de zesde, een „comedy" van
Charles Huguenot van der Linden. „Het
wordt een soort „slap-stick" film", ver
klaart Landré., „Echter niet de hoofdrol
spelers moeten grappig zijn, maar de
scène. Jan Blaaser heeft meegeholpen om
ideeën te vinden. Het is 'n film met maar
één duidelijke hoofdrol, de rest zijn col
lectieve rollen, zoals tien boeren, tien
agenten, tien mooie meisjes. In augustus
gaan we van start. We denken dan met
deze klaar te zijn. Half september, begin
oktober, première, altijd weer een gebeur
tenis van belang. We hopen maar dat die
gebeurtenis van genoeg belang bljjkt te
zfjn om de Nederlandse film weer een
duw in de goede richting te geven".
Het is echter een uitzondering. Een
verdiende uitzondering, want na jaren
amper verdienen, is zo'n succes zeer wel
kom. Het is niet te verwonderen dat de
heer Landré op zijn beurt hoopt een
Advertentie
HILVERSUM, 22 juni. In het ont
spanningsleven van de Nederlander
neemt de operette een gewaardeerde
plaats in, hetgeen o.a. moge blijken uit
het feit, dat de Hoofdstadoperette jaar
lijks uitverkochte zalen trekt in stad en
provincie. Dit gezelschap kan dan ook
met enige trots vaststellen, dat het zowat
het enige rondtrekkende gezelschap is
dat zonder subsidie zijn bijdrage levert
aan het avondje uit in ons land.
In de periode 1961'63 zond de KRO
negen tv-operettes, de zogenaamde Kurt
Wilhelm-operettes, uit en ook deze pro-
dukties sloegen aan by het kijkende pu
bliek Niet minder enthousiast waren
velen over de Italiaanse musical-produk-
ties (parodieën op bekende werken uit
de wereldliteratuur), die de KRO nog in
dit seizoen op het scherm bracht.
De KRO heeft thans besloten een
nieuwe operette-serie van twaalf afleve
ringen uit te zenden en wel twee op za
terdagavond via Nederland I en de ove
rige tien op vrijdagavond via het tweede
net met een frequentie van eens per
maand.
Het betreft hier een door Fred Bred-
schneyder, chef fi'lrpzaken van de KRO,
geselecteerde reeks van verschillende
Duitse en Oostenrijkse produkties. Hij
kwam tot een gevarieerd genre. Zo tref
fen we in deze reeks aan de Weense
„klassieker", maar ook revue- en kamer-
operettes. De gemiddelde duur van deze
uitzendingen komt op een kleine twee
uur. De kortste uitzending vraagt negen
tig en de langste honderd vijf en zestig
minuten. Bij de ondertiteling volgt men
de dialogen in spelverband, terwijl de
zangfragmenten met een enkel gegeven
zullen worden aangeduid.
In de serie zijn opgenomen „Der Zi
geunerbaron" van Johan Strauss als re-
prsentante van het zogenaamde „Gou
den Tijdperk" van de Weense Operette
en „Die Lustige Witwe" van Franz Lehar
als vertegenwoordigster van het z.g.
„Zilveren Tijdperk".
De Berlijnse operette is present door
Paul Lineke's „Frau Luna", een produk
tie vol populaire melodieën, en door twee
werken van Eduard Küneke (o.a,
„Glückliche Reise") uit de jaren twintig
en dertig De andere operettes in deze
serie zijn van Robert Stolz, Paul Abra
ham, Leo Fall, Ralp Benatzky en Ed
mund Nick.
In alle produkties of het nu verfilmin
gen (in de open lucht) dan wel produk
ties met een televisionaire aanpak dan
wel reportage-produkties (dus vanaf het
toneel) betreft, spelen de zangers op één
uitzondering na zelf. En onder dezen
treffen we aan Rudolf Schock, Johan
Heesters, Eberhardf Wachter, Margit
Schramm, Christine Gömer en Benno
Kusche,
Het uitzend-schema luidt als volgt: Die
Lustige Witwe (zaterdag 3 juli a.s. Ne
derland I), Frau Luna, Glückliche Reise,
Das Kleine Hofkonzert en Leider lautor
lügen resp op de vrijdagen 3 sept.,
1 okt., 29 okt. en 24 december via Ne
derland 2 en tenslotte de Zigeunerbaron
op zaterdag 20 nov. via Nederland 1. Van
deze afleveringen is Leider lauter lügen
eigenlijk geen operette, maar een blij
spel, waarin de muziek domineert.
In 1966 wachten ons dan nog Der liebe
Augustin (tijdsduur 165 minuten), Madi,
Der Vetter aus Dingsda, Hochzeitsnacht
im Paradies, Bezauberndes Fralein en
Viktoria und ihr Husar. Fred Bred-
sehneyder zal alle operettes inleiden Hij
zal o.a. gesprekken voeren met personen
die bij de vervaardiging van de operet
tes of bij de tv-opvoeringen betrokken
zijn geweest.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de Beer. 19.00 Weekjoumaal voor
gehoorgestoorden. 19.33 Engelse (es. 20.00
Journaal. NCRV: 20.20 Pianorecital. 20.55
Attentie. 21.20 Let's sing out, muzikaal
programma. 21.35 De revolutie iaat haar
kinderen gaan. TV-film. H: De oorlog
(19411945)NTS: 22.30 Journaal. 22.35-
22.45 Filmverslag Tour de France.
NTS: 20.00 Nieuws ln het kort. VARA:
20.01 Klantenservice, TV-film. 20.25 Film
festival in Arnhem, filmverslag. 20.55
Perry Mason, een heel ingewikkelde zaak.
TV-film. 21.45 Achter het nieuws. CVK-
IKOR: 22.10-22.35 Opspraak: gesprek
over het echtscheidingsvraagstuk.
Eurovisie: Ronde van Frankrijk. 19.30
Engelse les. 19.45 Filmmuseum van de
schaterlach. Straatmuzkanten, filmklucht
20 00 Nieuws. 20.30 Eurovisie: Ronde van
Frankrijk. 20.40 De schelmen, TV-feuille-
ton. 21.30 Kriskras door de -ïowjetunie.
een reek filmreportages: Siberië, droom
en werkelijkheid. 22.10 Gastprogramma
De socialistische gedachte en actie. 22.40
Nieuws.
KRO: 17.00-17.35 Finale veilig verkeers-
wedstrijd.
18.00 Lichte orkestmuziek en zangsolis
ten. 18.20 Uitzending van het Gerefor
meerd Politiek Verbond. Pinksterfeest en
poliiek. Spreker: Ds. K. Drost, 2e Voor
zitter van het Gereformeerd Poltiek Ver
bond. 18.30 Radio Voiks-Universiteit: Hoe
is de objectieve voorlichting met betrek
king tot problemen met bestuurlijke in
formatie te verwezenlijekn en est is en
word daaraan gedaan door de heer S
D. Duyverman. 19.00 Nieuws. 19.10 Actua
liteiten. 19.30 stereo: Promenadeorkest
en zangsoliste: amusementsmuziek .20.15
Als een Phoenix, hoorspel. 21.15 Holland
Festival 1965: Nederlandse Strijkkwartet
opn): moderne en klassieke muziek.
22.05 Ons onrustig onderwijs: Klankbeld
onderwijsvernieuwing,. 22.20 Nabeschou
wing Tour de France Tour de t'Avenir.
22.30 Nieuws .22.40 Epiloog. 22.45 Angel-
Saksische en Franse volksliedjes 'opn)
23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55
23.00 Nieuws.
18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25
Licht orkest met zangsolisten. 19.00 Paris
vous parle, gesproken brief uit Parijs.
19.05 Stereo: Instrumentaal kwintet: klas
sieke kamermuziek. 19.30 Gziamean: In
donesisch programma. 20.00 Nws. 20.05
Leg 'ns aan in Loosdrecht, gevarieerd
programma. 21.40 Land der Muzen, we
kelijkse kunstrubriek. 22.00 Licht ensem
ble en zangsolist. 22.30 Nieuws. 22.40 Ac
tualiteiten. 23.00 Stereo: Holland Festival
1965: Sopraan en plano: moderne liederen
23.55-24.00 Nieuws.
18.00 Veronica's Jukebox. 19.00 Joost
mag het weten. 20.00 Discologie. 21.00
Nasi stop populaire platen. 22.30 Jazz
Journaal. 23.30 Alle remmen los. 1.00
Sluiting.
18.00 Nieuws 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Zuid-
amerikaanse muziek. 18.45 Sportpro
gramma. 18.52 Grammofoonmuziek. 1900
Nieuws, weerbericht en radiokroniek.
19.40 Lichte muziek. 19.50 Voor de mid
denstand. 20.00 Hoorspel. 20.30 Casinomu-
ziek. 21.15 Amusementsprogramma. 22.00
Nieuws en berichten. 22.15 Amerikaanse
volksmuziek. 22.45 De zeven kunsten.
23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd
avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24 00
0.10 Scheepvaartberichten.
18 00 Nieuws. 18.27 Lichte muziek 18 50
Feuilleton. 19.15 Muzikaal medaillon.
19 30 Nieuws. 20.00 Manon. opera. 22.00
Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55-
23.10 Nieuws.
NCRV: 7.00 Dagopening 7.10 Klassieke
grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40
Radiokrant. 7.55 Lichte grammofoonmu
ziek. 8.15 Gewijde muziek (gr) 8.30 Nws.
8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor
de zieken. 9.35 Waterstanden. 9 40 Voor
de huisvrouw. 10.10 Klassieke grammo
foonmuziek. 10.30 Morgendienst. U-Op
Klassieke grammofoonmuziek. 11.15 Lich
te grammofoonimuziek. 11.45 Twaalfuur
tje, cabaretprogramma. 12.00 Lichte
grammofoonmuziek. 12.27 Mededelingen,
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.40 Grammiofoonmuziek, eventueel
actualiteiten. 12.50 Licht instru
mentaal kwartet. 13.10 Modern strijk
kwartet (gr). 13.40 Accordeon met kwar
tetbegeleiding (opn) 14.00 Hildebrand-Mi-
niaturen: 1. Grootmoeder Kegge, hoorspel
14.40 Klassieke pianomuziek (gr). 15.05
Weens Filharmonisch orkest (gr)semi-
klassieke muziek. 15.50 Bijbelvertelling
voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15
Metropole-orkest. (opn) amusementsmu
ziek. 17.50 Overheidsvoorlichting: De
Radiozilvervloot. Prestatie: Herman Stok
18.00 Vocaal kwartet: geestelijke liederen,
(opn).
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas
tiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte
grammofoonmuziek. 7.30 Uitgesla
pen: lichte grammofoonmuziek en repor
tages 8.00 Nieuws. 8.10 Uitgeslapen (ver
volg). 9.00 Van alle markten thuis, praat-
je voor de vrouw. 9.05 Stereo: Klassieke
orkestwerken (opn). VPRO: 9.40 School
radio. VARA 10.00 Amusementsmuziek
(gr). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw
11.40 Omroepkamerkoor: moderne liede
ren. 12.00 stereo: Tango-rumba-orkest en
zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Voor het platte
land. 12.35 Elektronisch orgelspel. 12.55
Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Leerlin
gen van de muziekschool van net Amster-
damsch Conservatorium (100 jaar be
staan) moderne muziek (opn). 13.35
Koorzang (gr), lichte muziek 13.45
Moordenaarswerk, lezing (3). 14.00 Gre
pen uit de muziekgeschiedenis, muzikale
lezing. 14.55 Kalender. 15.00 Voor de
jeugd (Om 16.00 Nieuws). Tussen 15.30
en 17.00 Reportage Tour de France, Tour
de l'Avenir. 16.30 Voor de zieken. 17 00
Wegwijzer: tips voor vakantie- en snip
per dagen. 17.50 Actualiteiten. 18.00
Nieuws.
7.00 Ook goeie morgen. 9.00 muziek
terwijl u werkt. 10.00 Koffietijd met Tine
ke; 11.00 Even bijtanken. 12.00 Halverwe
ge. 14.00 De dTaaikolk. 15.00 Woensdag
middag speciaal. 16.00 Nashville Tennes
see 16.45 Tijd voor toppers. 17.00 Veroni
ca's Teenager Muziek express. 18.00 Ve
ronica's Jukebox.
12.00 Nieuws en praatje. 12.03 Gram
mofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek.
(12.25 Weerbericht, mededelingen en SOS-
berichten). 12.50 Beursberichten en pro
grammaoverzicht 13.00 Nieuws en weer
berichten. Aansluitendamusementspro
gramma (13.15. 14.05 en 15.05 Sportrepor-
tage. 14.00, 15.00, 18.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 15.00 Sportreportage)
Tussen 15.30 en 17.00 Sportreportages.
17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin
gen. 17.15 Voor de kinderen. 18.00 Nieuws.
12.00 Nieuws. 12.02 Gevaleerde muziek.
(12.40 Feuilleton. 13.00 Nieuws). 14.00
Nieuws. 18.00 Nieuws. 18.00 Nieuws.
„X
In het vakantiecentrum Woudstee te
Hierde beeft de NCRV op 21 juni een
televisie-opname gemaakt van het optre
den van het trio „The Marvelettes",
welke op 2 september zal worden uitge
zonden. Op 25 juni maakt de BRT in de
studio van het „Amerikaanse theater"
in Brussel eveneens een t.v.-opname van
dit drietal. „The Marvelettes" zullen in
beide programma's acht van hun meest
succesvolle liedjes zingen.
„The Marvelettes" vormden bij de j
oprichting in 1960 een kwartet. Hun
eerste optreden vond plaats tijdens de
jaarlijkse feestavond van hun high
school. Door bemiddeling van een
lerares, die onder de indruk was van
hun prestatie, kwamen zij in contact
met een platenmaatschappij en hun
eerste plaatje, „Please Mr. Postman",
was meteen een schot in de roos. Eén i
van de meisjes heeft inmiddels de groep
verlaten en Gladys Horton, Wanda
Rogers en Katherine Anderson zijn als
trio doorgegaan.
„The Marvelettes" behoren, met o.m.
„The Supremes", The Miracles", „The
Temptations", „Marth and the Vandel-
las" en Stevle Wonder, tot de populaire
artiesten die onder de naam „Motor
Town Revue" ieder jaar door de Ver
enigde Staten trekken. „The Marvelet
tes" hebben bU ons nog niet de bekend
heid van bijvoorbeeld „The Supremes"
en .Martha and the Vandellas", maar
daar kan hun televisie-optreden gemak
kelijk verandering ln brengen.