DOOR VERDEELDHEID
Vredesoproepen van
de Kerken maken
nauwelijks indruk
•Discussie afschaffing
diplomatieke dienst
van Heilige Stoel
GIYZE
RONA
Mcflt
na het zonnebad
P(r)atertjes
langs de kant
Gina Lollohrigida
wist niet welke
rol ze speelde
Naar de
grote
school
blijf jong. blij ff it fiets!
Door rector
D. Coppes
- IB
A.N.W.B.-0PR0EPEN
AAN TOERISTEN IN
RINNEN-en BUITENLAND
Proces om
„obscene film"
Vermageren
zonder veel
wilskracht
REUZE
(MADE) LIEF
De opvoeding
>n
In elke klas
Bokkepruik
Wat kinderen
ervan zeggen
®gjj||
verzachtend en verkoelend
mmËmmmmmmm
1180 Nederlanders bij
bouworde-projecten
850.000 vin MIVA
naar missionarissen
Middenstandsbond
nu „Kath. Centrale
PRIJSVRAAG VOOR
VAKANTIEHUISJE
Liturgische week
kalender
ZATERDAG 26 JUNI 1965
PAGINA 5
Afzonderlijke mensen houden
onze aandacht veel beter vast
dan hele groepen. Er was in de
hele wereldpers hevige veront
waardiging over de man, die
tijdens een pleziervaart door Vo
po's werd neergeschoten. De
scheiding van de Siamese twee
ling in Italië leverde enorme ver
halen en reportages op. Een an
dere tweeling, de bestuurders van
het Gemini-ruimteschip kwam
uitvoerig in het nieuws, met veel
bijzonderheden. Het zijn maar
een paar voorbeelden.
Het lot van honderden, duizen
den ongelukkigen in Brazilië,
Congo, Vietnam, Santo Domingo
gaat boven onze verbeeldings
kracht. We praten dan weer in
getallen, maar het gaat in de
werkelijkheid altijd over afzon
derlijke mensen, afzonderlijke
tragedies, afzonderlijk verdriet.
Voor de goede herder in het
evangelie van aanstaande zondag
bestaat er geen getal schapen.
Het gaat altijd om die éne, die
onvervangbaar is en daarom niet
verloren mag raken.
Soms zie je opeens een foto van
een verminkt lijk aan een van de
fronten, een onthoofde jonge
Noord Vietnamees, een executie in
een greppel. Een van de slacht
offers richt nog het hoofd op.
Dan slaat de gruwel en de onzin
nigheid van de oorlog je weer in
het gezicht. Omwille van die een
lingen zou er dwars door alle
i-
««i
Glyzerona Milk verzacht zonnebrand,
voedt, versterkt de huid en voorkomt
vervellen
krijgsberichtén van getallen ge
sneuvelden heen grote droef
heid moeten zijn. Amerika zelf
kan geen uiting geven a»n ver
driet over jonge mensen die ge
offerd moeten worden aan de
machteloosheid van het politie
ke gesprek. Men heeft daar ge
lijktijdig met de dood van dui
zenden soldaten in Vietnam ge
jubeld om de resultaten van de
nieuwste ruimtevlucht.
«artïIM
Een zomers wit jurkje, afgezet
met madelieven aan de hals en
aan de grote zakken. De jurk
is gemaakt van rayon, dat op
fijn linnen lijkt.
Dat is pas vakantie
de fiets me»!
(Advertentie)
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiirNiiiiiiiiiimiiiimiiiiiiiimiiiimiiiiimiiiiiM
Wegens familie-omstandigheden «or
den de volgende personen verzocht zich
te melden bij de ANWB-oproepdlenst
in Den Haag. tel. 070-814381, dagelijks
Van 8 tot 22 uur.
FRANKRIJKde heer J. F. van Zoe-
len uit Rotterdam, in 2cv, kleur olijf
groen, MU-05-14, ergens in Bretagne.
DUITSLAND: de heer J. van der
Worp uit Amsterdam, in zilvergrijze
Renault Ondine, HK-46-64, in Urtkel
aan de Rijn.
OOSTENRIJK: de heer W. Bak
ker en mej. L. Groot uit Amsterdam,
in witte Fiat 1800 met zwart dak, GK-
95-03, onderweg naar Nederland vanuit
Karinthië.
ZWITSERLAND: het echtpaar J.
Verhagen-Ha bolt uit Amsterdam, in
witte Taunus 12 m, stationcar, kente
kennummer onbekend, ergens op een
camping in Zwitserland.
ITALIë: het echtpaar J. Jansen uit
Zuidbroek, in Renault R8 major, kleur
onbekend, GZ-85-54, in hotel in Torri
d«l Benaco.
Temidden van de politieke machte
loosheid zouden de kerken niet mach
teloos hoeven zjjn om telkens weer
de ellende en de zinloosheid van de
oorlog te benadrukken. Zelfs niet om
de laatste weken herhaaldelijk ge-
te bemiddelen. Paus Paulus heeft
de laatste weken herhaaldelijk ge
sproken over oorlog en vrede. Hij
doet het bewogen en indringend. Het
was heel bijzonder d' hij bij een
toespraak tijdens een sacramentspro
cessie in Eur, de nieuwbouw-voorstad
van Rome, de namen noemde van de
oorlogsgebieden: Vietnam, Santo Do
mingo en Congo. In een andere toe
spraak heeft hjj de diensten van de
Kerk aangeboden bij de geschillen in
Santo Domingo.
Het is allemaal diep bewogen en
wij katholieken zijn niet anders ge
wend van de pausen van onze tijd;
hierin zijn Pius XII, Joannes XXIII
en Paulus VI bij al hun verschillen
dezelfden. Tegelijk: is het voor ons
katholieken echter moeilijk te besef
fen dat deze vredesoproepen in een
groot deel van de met-katholieke we
reld vaak weinig of geen indruk ma
ken. De voornaamste oorzaken daar
voor zijn tweeërlei:
de Paus is ook hoofd van een
staat en onderhoudt met de meeste
westerse landen diplomatieke betrek
kingen. De voordelen daarvan voor
de autonome Vatikaanse Staat en
voor de toestand van de kerk in ver
schillende landen zoals neergelegd in
talloze concordaten waren in het ver
leden groot. Maar het gaat er steeds
meer op lijken, dat de nadelen niet
meer opwegen tegen de voordelen:
door haar de voorgeschiedenis in de
pauselijke diplomatie vooral Westers
georiënteerd en dat wekt bijna on
overkomelijke weerstanden bij de
Oosterse volkeren. Bovendien wil
men overal ter wereld de onafhan
kelijkheid tussen kerk en staat steeds
duidelijker benadrukken. Voor de
kerken in de ontwikkelingsgebieden is
dat zelfs levensvoorwaarde. De mis
sionarissen in Congo zijn duidelijk
slachtoffer van de vereenzelviging
van de kerk van de blanken en de
staat van de blanken. De missiona
rissen in Indonesië maken een bloei
tijd van de kerk mee, ondanks alle
staatkundige problemen met Neder
land in het verleden, omdat het on
derscheid tussen kerk en staat altijd
heel duidelijk is geweest (er was
zelfs sprake van tegenwerking van de
Nederlandse staat tegen de r.-k. kerk
in het verleden, hetgeen nu alleen
maar voordeel oplevert).
Het loslaten van de diplomatieke
dienst van de Heilige Stoel zou waar
schijnlijk heel veel moeilijke of vast
gelopen relaties tussen kerk en sta
ten verbeteren. En vredesbemiddeling
zou waarschijnlijk met veel meer
openheid aanvaard worden.
De Paus is niet het hoofd van heel
de christenheid. De ndet-christelijke
wereld staat bijzonder vreemd tegen
over oproepen tot eenheid en vrede,
die uitgaan van verdeelde kerken.
De traditionele opvatting over de
Paus als het enige hoofd van de
christenheid verhindert tot nu toe een
gezamenlijk optreden namens de oos-
ters-orthodoxe kerken, de rooms-ka-
tholieke kerk en de Wereldraad van
de Kerken. Toch zouden pas dan de
vredesoproepen groot en diep effect
hebben in heel dc wereldopinie.
Het is duidelijk dat dit moeilijke
kwesties zijn, die onmogelijk in kort
bestek goed kunnen worden behan
deld. Maar er zijn veel mensen die
daar intensief mee bezig zijn. En de
tijd dringt naar een snellere groei in
deze verhoudingen. De Paus zou
volgens een onofficieel bericht
voornemens zijn in de vergadering
van de Verenigde Naties over vrede
te spreken. Als ik dat lees denk ik:
ik hoop dat hij dan niet alleen gaat,
maar samen met de patriarch van
Constantinopel en de secretaris-gene
raal van de Wereldraad van Kerken
Dat is natuurlijk een nog onvervul
bare hartewens. Maar tegelijk is het
ook een heel reëele gebedsintentie.
Beide bovengenoemde kwesties wer
den in Nederland op voortreffelijke
wijze behandeld in het KVP-maand-
blad „Politiek" door prof. dr. F. Al-
ting von Geusau. Hij pleitte wat het
tweede betreft voor een gemengde
commissie van de katholieke kerk en
internationale zaken. Wat betreft het
Vaticaan betoogde hij, dat de katho
lieke Kerk, evenals de Wereldraad
van Kerken haar functie in de moder
ne internationale verhoudingen het
best kan uitoefenen, indien zij de
rechtspositie heeft van een interna
tionale non-gouvermentele organisa
tie. Hij is voor de afschaffing van de
diplomatieke dienst van de Heilige
Stoel. De weigering van de Adelbert-
vereniging om 30 juni de 'eceptie bij
te wonen op de pauselijke muntiatuus
t.g.v. de verjaardag der pauskroning
(men gaat wel naar de kerkdienst)
wijst op instemming met deze opinie.
Voortreffelijke betogen van katho
lieke Nederlanders, priesters of leken
worden buiten Nederland echter in
toenemende mate met argwaan ont
vangen. Zo zal het ook wel weer
neemt een merkwaardige positie in
gaan met dit betoog. Nederland
in de wereldkerk. Een positie van
vooruitgeschovenheid, die om allerlei
redenen goed te verklaren is. Veel
Nederlandse ideeën zijn nog lang
geen gemeengoed in die wereldkerk'
en wekken dus weerstanden. Maar bij
enige aandachtige beschouwing zal.
niemand kunnen ontkennen dat c'Ui
Nederlandse katholieken zeer pois i-
tief, met grote bezorgdheid voor he el
de kerk, met elkaar in gesprek zijn.
Uitzonderingen in de vorm var. door
dravende en onevenwichtige uitingen
NIJMEGEN, 26 juni (KNP) Onge
veer 1180 Nederlandse vrijwilligers zul
len de komende maanden gaan werken
aan bouwprojecten van de Internatio
nale Bouworde in verschillende Euro
pese landen. Zij maken deel uit van
een internationaal leger van meer dan
5000 bouwgezellen uit dertig landen en
van verschillende confessies, die dit
jaar 121 projekten als woningen, scho
len, centra voor gehandicapten en an
dere sociale objecten aanpakken.
Deze helpers stellen zich voor drie
tot vier weken geheel belangeloos be
schikbaar.
AMSTERDAM, 26 juni (KNP) De
Miva, de Missie Verbeersmiddelenac-
tie, heeft in 1964 ruim 850.000 gulden
uitgekeerd aan 232 Nederlandse missio
narissen voor het aanschaffen van ver
voersmiddelen. Dit bedrag werd voor
al bijeengebracht via de MIVA-kerk-
deuren-colleete, waarvan de opbrengst
met 34 pet. steeg ten opzichte van 1963,
en via de nationale MTV A-loterij.
In het jaarverslag, waarin deze cij
fers worden gegeven, wordt voor inter
nationalisering van het werk van de
MIVA gepleit, teneinde meer missio
narissen en uitheemse priesters te kun
nen bedienen. Bovendien dwingt de sa
menwerking van de MIVA met de
Stichting Internationale Missie Lucht
vaart tot internationalisering.
liillllllllllllillliilllliliiiliiilllllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilt
in de discussies bevestigen dit slechts.
De combinatie van serieuze toeleg
en grote vrijmoedigheid hebben de
stem van Nederland gezagvol ge
maakt.
Dat er nu argwaan is lijkt mij
een normaal verschijnsel in deze tijd
van groeikramp, zeker nu er defini
tieve dingen staan te gebeuren. In
dat verband lijkt het ongeloofwaardig
dat een Nederlander in het buiten
land die argwaan in de kaart speelt
en zelfs namen van „gevaarlijke"
Nederlanders noemt. Toch is dat ge
beurd. U hebt het kunnen lezen. De
commentaren waren overduidelijk.
Het is te hopen dat pater Schoen-
maeckers s.j. binnen zeer korte tijd
in eigen land verantwoording zal af
leggen en zich normaal in het gesprek
zal begeven.
Het werk, waaraan hij verbonden
is: het apostolaat des gebeds en het
jongerenblad „De Jonge Kerk" is er
nog steeds te belangrijk voor. En het
zou heel nuttig zijn als hij zijn orde
genoten de zoveelste aanleiding be
spaarde tot de het bezigen van de
onrechtvaardige uitdrukking: een
echte jezuïetenstreek.
Soms is dat Nederlandse gesprek
ook wel heel prietpraterig. Michel
van der Plas zei voor de VARA wat
onduidelijke dingen over zijn liefde
voor de kerk. Pater Heynis van het
Lichtbaken vond, dat hij nu maar
eens duidelijke taal moest spreken:
of hij er nog wel of niet meer bij-
hoorde. Pater van der Weijer van
het Binnenhof vond echter dat je een
geknakt riet niet mocht breken en
een walmende pit niet mocht do
ven. Ik denk, dat we nu juist moeten
ophouden met dat willen aanwijzen,
wanneer je er wel en niet bijhoort.
Juist omdat we op zoek zijn naar
wat die Kerk nu eigenlijk is. Michel;
van der Plas doet dat bij alle on-,
zekerheid en alle tasten op zijn ev-
gen voortreffelijke manier. Als mem
dat een walmende pit noemt, hoop
ik dat hij nog lang blijft walmen.„
Het drama in Brazilië gaat ver der.
Na de dappere preek van Den Hel
der Gamara in het Noorden is e.T nu
een al even dappere open brief.' van
de bisschop van Santo André, in het
Zuiden gericht aan generaal 0:astelo
Branco, sedert 11 april van helt vorig
jaar president van Brazilië. Zo/als bij
na alle militaire leiders heeft 'nij voor
sociale problemen nauwelijks aan
dacht. Hij is uiterst conservatief, of
schoon wel onkreukbaar (vrat voor
kent). Zijn regering heeft een aantal
maatregelen genomen ter sanering
van de economische en financiële si
tuatie, die echter alleen d<j arme be
volking zwaar treffen. Hü'ürtegen, en
tegen het totaal ontbreken van enige
steun van staatswege aat/i de talloze
werkelozen in het industriegebied van
het Zuiden protesteert de bisschop.
„Wij hebben geen enkele politieke
kleur, en nog minder een mentali
teit van gezagsondermijning of van
verlangen de massa QV< te ruien. Het
enige wat wij willen is openlijk te
getuigen dat de regfaring, die ver
antwoordelijk is voor het algemeen
belang van Brazilië, om die reden
ook verantwoordelijk: gesteld moet
worden voor de hui/dige ellende van
het Braziliaanse volk". De brief is
mede ondertekend -ioor de twee vica
rissen van het bbsdom, de plebaan,
zeventien parochiepriesters, de rector
van het seminar? ,e en de aalmoeze
nier van de K.A J.
Na Italië, Dui island, Nederland is
er nu ook in I frank rijk een opinie
onderzoek gewe est over de nieuwe li
turgie. Het per centage gunstige reac
ties is daar vvel het hoogste tot nu
toe. Voorstand ers 75 pet en besliste
tegenstanders slechts 9 pet.
En ook up de kinderzaal van het
ziekenhuis zijn de kerkelijke proble
men niet va.ri de lucht. Peter is de eni
ge die al (luvormd is en hij mag van
de zuster uitleggen wat dat betekent.
„Nou, dnn krijg je een kruisje met
zalf op je: voorhoofd en een tik op je
wang met twee vingers."
„Nou an dan moet je de kerk ver
dedigen."
De anxlere jongens zijn stil van ont
zag. Peter heeft ook nog een grote
foto vaini een Zwitserse gardist, gekre
gen van een oom, die voor de krant
in Rouge geweest is. „Mijn oom moet
het hele concilie verslaan" vertelt Pe
ter dinar altijd bij. Niemand begrijpt
wat dat betekent, maar het klinkt
ontzettend belangrijk.
Aln Peter het verhaal over het vorm
sel verteld heeft, begint Ronnie, een
klei ne jongen met een kuif, drie bedden
verder, opeens te huilen. Ik vraag hem
wat er aan de hand is. Het blijkt dat
P'eter al eerder gezagvolle uitspraken
heeft gedaan. Omdat Ronnie niet ge-
cloopt is kan hij niet in de hemel ko-
'nien. Hij komt hoogstens in een deftig
huis, waar je ranja mag drinken, maar
de gedoopte jongens komen in een heel
grote speeltuin, met. Jesus erbij.
Het is niet gemakkelijk de theolo
gische kronkels weer recht te trekken,
maar na enig gezagvol praten kan ik
toch ook voor Ronnie het perspectief
naar de speeltuin weer openen. Als
ik Peter vraag waarom hij dat nou
toch gezegd heeft, antwoordt, er op
eens een heel ander joch met een heel
schelle stem:
„Nou gewoon, Ronnie is niet katho
liek, hij is openbaar."
(Advertentie)
hartverwarmende
vermouth
op enkele blokjes
keelverkoelend ijs
n verkwikking zonder weerga
(Van onze Romeinse correspondent)
ROME, 26 juni In Italië speelt
zich thans een unieke rechtszaak af. De
rechtbank van Viterbo heeft op een
reeks aanklachten een onderzoek ge
last naar de mogelijke overtreding van
artikel 528 van het Italiaanse wetboek
van strafrecht obscene voorstellin
gen en pornografie in twee "an de
vier sketches, waaruit de onlangs uit
gebrachte Italiaanse film „Le Ban? bo
le" (De Poppen) bestaat. Deze uistruc-
tie geldt ditmaal niet alleen de film
producer en de verspreider van deze
film, niet slechts de twee regisseurs
Mauro Boiognini en Oino Risi maar
strekt zich ook uit tot vier spelers:
Gina Lollohrigida, Virua Lisi, Jean
Sorel en Nino Manfredi. De oploop van
persfotografen en nieuwsgierigen voor
deze zaak is natuurlijk heel groot.
De gewraakte passage m de film
werd terstond gecoupeerd, waarna de
verdere vertoning werd toegestaan.
Ik was niet in de gelegenheid de oor
spronkelijke versie te zien en neb dus
geen eigen oordeel daarover. Wat de
rechter van instructie aan materiaal
uit zijn verhoren verzameld heeft, is
tot heden onbekend. Het verweer van
de betrokkenen, zoals zij dat aan de
pers vertelden is overigens tekenend.
Virna Lisi en Gina Lollobrigida ver
telden, dat een filmacteur of actrice
slechts een middel is in handen van
de regisseur. Niet alleen, dat deze
de verantwoordelijkheid draagt voor
de opzet en de strekking van de
film, de acteurs weten helemaal niet
wat opgenomen wordt en hoe de op
genomen scènes in de gehele film ver
werkt worden.
Op de vraag 'aan de goede en onbe
sproken Gina, hoe zij het voor zich
zelf verantwoordde om geheel onge
kleed voor de camera te acteren, ant
woordde zij met grote, onschuldige
ogen dat in de aangevallen scène die
blootheid slechts schijnbaar was, zij
droeg in werkelijkheid een vleeskleuri
ge tricot...
Het reële antwoord kwam van Nino
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG, 26 juni De Neder
landse Katholieke Middenstandsbond,
de NRKM, gaat zijn naam veranderen
in „Centrale van Katholieke Onderne
mers in het Midden- en Kleinbedrijf".
Daartoe is deze week besloten op dc
algemene vergadering van de bond.
Ook is besloten de diocesane inde
ling van de bond te vervangen door een
indeling iu vijf gewestelijke organisa
ties. De katholieke middenstander is
niet direct lid van de Centrale, maar
via de gewestelijke organisaties en de
ruim vijftig vakorganisaties.
De bond is hiermee juridisch van
een standsorganisatie een bundeling
geworden van organisaties die via hun
centrale de belangen van hun leden-za
kenmensen behartigen. Dit zal ook tot
uitdrukking komen in een andere struc
tuur aan de top: er zal op den duur
waarschijnlijk een raad komen en een
presidium, in plaats van een bestuur
en een dagelijks bestuur.
Voor de veranderingen is een wijzi
ging nodig van de statuten. Deze wij
ziging is door de algemene vergade
ring goedgekeurd. Het wachten is nu
op de koninklijke en bisschoppelijke
goedkeuring. Dat kan, verwacht men,
wel meer dari een half jaar duren.
Manfredi. Hij zei, dat hij in dertien
films geweigerd had te spelen omdat
die platvloers en overtrokken sexy wa
ren. De laatste twee jaar trad hij als
acteur in een succesvol toneelstuk op.
Deze maal had hjj een rol in „Bam-
bole" niet kunnen weigeren, maar al
leen nadat hij een aantal wijzigingen
in de script geëist en verkregen had.
Dat filmacteurs niet weten waarin en
waarom zij spelen, is volgens hen»
nonsens. Zij hebben niet alleen reent
op alle informaties, maar kunnen in
grijpen in alle resultaten van scène-op
name die hen per keer afgedraaid moe
ten worden als zij dit eisen. Wel ze»
hij, dat voor de eigenlijke compositie
dé regisseur de verantwoordelijke man
en maker van de film is, en dat door
deze compositie de spelers zelf feite
lijk een andere rol kunnen krijgen als
zij zich ingedacht hadden.
DEN HAAG, 26 juni De A.N.W.B.
gaat in samenwerking met de Neder
landse Heidemaatschappij een prijs
vraag uitschrijven voor het ontwerpen
van een „estetiscli en praktisch ver
antwoord" vakantiehuisje, dat uitge
voerd moet kunnen worden in inlands
hout en dat aan kosten de achtduizend
gulden niet te boven gaat. Zo'n ont
werp zou voor velen een ware uit
komst betekenen, aldus de voorzitter
van de hond, ir. F. van der Linde van
Sprankhuizen op de vandaag gehouden
jaarvergadering.
Hij sprak in zijn rede verder zpn
grote instemming uit met de recente
verkeersnota van de K.V.P. „Deze po
litieke bewustwording in een onderont
wikkelde sector van het overheidsbe
leid geeft Ons goede hoop, dat het diep
tepunt van veronachtzaming van de
verkeersontwi'kkeling nu achter ons
ligt", zei hij. j
In antwoord op verwijten dat de
A.N.W.B. te weinig zou doen tegen ge
luidshinder van draagbare radio's op
kampeerterreinen zei de heer Van der
Linde dat de A.N.W.B. afkerig is van
nadrukkelijke verboden. „Wij geloven
in educatie, wij geloven in goede wil
en inschikkelijkheid en willen met, dat
de privacy van de een wordt gekocht
ten koste van die van de ander.
De voorzitter kondigde het vertrek
aan van de heer A. Boost, directeur
wegen en verkeer, en de heer H. Rien-
stra, directeur Wegenwacht, die bin
nenkort met pensioen gaan.
Drs. L. van der Knoop, financieel-
economisch directeur van de A.N.W.B.,
deelde mee dat de bond volgend jaar
een eigen (IBM) computer in gebruik
neemt om aan het sterk gegroeide ad
ministratieve werk voor zijn ruim
700.000 leden het hoofd te bieden.
ZONDAG 27 JUNI: 3e zondag na pinkste
ren; eigen mis: credo; pref. v. d. H.
Drieëenheid - groen -
MAANDAG: Vigilie v. d. HH. Petrus en
Paulus: eigen mis - paars -
DINSDAG: HH. Petrus en Paulus. aposte
len; eigen mis; credo; pref. v. d. H. Apos
telen - rood -
WOENSDAG: Gedachtenis v. d. H. Apostel
Paulus; eigen mis; pref. v. d. Apostelen
geb voor de Paus; pref. v. d. AposteleD
- rood.
DONDERDAG: Kostbaar Bloed v Onze
Heer Jesus Christus: eigen mis: credo:
pref v. h H Kruis - rood -
VRIJDAG: Maria Visitatie; eigen mis; 2e
geb HH Precessus en Martinianus; cre
do; pref v d Maagd Maria - wit -
ZATERDAG: H Irenaeus, bisschop en mar
telaar; eigen mis - rood -
ZONDAG 4 JULI: 4e zondag na pinksteren;
eigen mis; credo; pref. v d H Drieëen
heid - groen - Alle bisdommen (wereld
heren) behalve Groningen en Rotterdam:
Kerkwijding; mis Terribilis - wit -
Voor de liefhebbers van "een goed g)as" stelt Martini speciale "on the rocks"-g!azen beschikbaar in sets van 2 stuks.
Maak f2.- of een veelvoud hiervan over op postrekening no. 579559 t.n.v. Martini&Rossi, Rijswijk, onder vermelding
V41U on the rocks-glazen".
/OWVWW>WWWV^/WI
„The drinking Man's diet" of „hoe
vermagert men met een minimum
aan wilskracht" is een nieuw boek
geschreven door een Amerikaan,
waarvan in de Verenigde Staten al
meer dan een miljoen exemplaren
zijn verkocht. Het vermageringsre
cept van de auteur luidt heel een
voudig: eet minder dan 60 gram
carbohydraten per dag en u ver
liest per veertien dagen gemiddeld
aan gewicht 4 tot 6 pond.
Wat zjjn carbohydraten? Volgens
de schrijver komen ze vooral voor
in suiker en zetmeel. En zij ontbre
ken vrijwel in vlees, vis, kaas en
sla. Van de laatste voedselsoorten
kan men naar believen eten, mits
en daarop berust de tweede regel
van het vermageringsrecept, men
daarbij drinkt. Niet zomaar alles
wat vloeibaar is, maar uitsluitend
droge martini, whiskey, wijn en
brandy. Deze dranken zouden name
lijk de eigenschap hebben het vetge
halte van voedingsmiddelen sterk te
verminderen. Een vermageringsme
nu volgens het „Drinkers Diet" kan
er als volgt uit zien: vooraf twee
martini's, daarna biefstuk met veel
sauce Béamaise en toe aardbeien
met slagroom, wijn, koffie en li
queur.
J
Als straks uw kleuter naar de
..grote school" gaat, dan Is
dat voor u zowel als voor hem
een hele gebeurtenis. Misschien
heeft u het al enige keren meege
maakt. De kleuterschool heeft welis-
waar al een aardige voorbereiding
gegeven, maar het blijft toch „een
hele stap". Op de lagere school wordt
van de kinderen heel iets anders
verwacht, en de overeang is niet al
tijd even gemakkelijk. Tegenwoor
dig probeert men deze kleinen In
de eerste klas echt op te vangen.
De sfeer van het spel wordt nog een
beetje doorgetrokken, maar al vrij
spoedig moeten de kinderen wennen
moesten ze ook wel luisteren, maar
aan stil-zijn. Op de kleuterschool
daar ging het ongedwongener en
was er meer gelegenheid tot spel.
De juffrouw van de eerste klas houdt
er echt wel rekening inee, dat dit
maar zo niet van vandaag op mor
gen kan veranderen. Ze 'aat het in
het begin nog wel toe, dat ze eens
wat babbelen. Voor de kleinen, die
niet op een kleuterschool zijn fre-
weest, is het nog moeilijker. Die mis
sen voor het eerst de aanwezigheid
van moeder.
De toelatingsleeftijd voor de lagere
school is op 6 jaar gesteld. Dm IB
september toegelaten te worden,
moet het kind vóór 1 oktober 6 jaar
geweest zijn. Tegen deze leeftijd is
het kind in de regel geschikt voor
de grote school. Het is namelijk geen
kleuter meer. Het gebeurt wel eens,
dat sommige kinderen in ontwikke
ling wat achterblijven. Dat kan ver
schillede oorzaken hebben. De ont
wikkeling kan een vertraging onder
gaan, zodat tegen het zesde jaar uw
kind nog de indruk maakt van een
kleuter. In de eerste plaats in licha
melijk opzicht. De kleuter heeft
meestal tamelijk korte armpjes en
beentjes, dikke handjes en korte vin
gertjes. De kleuter heeft bovendien
een in verhouding noga) groot hoofd,
waarbij vooral opvalt een sterke
voorhoofdswelving. De echte kleuter
onderscheidt zich hierdoor van het
typische 1 a ge re-s choolki n d
-•
Tegen het zesde jaar treedt een
overgang op, bij de een wat later
dan bij de ander. Dat kan gewoon
in de aanleg liggen. U hoeft zich 1
daar geen zorgen over te maken.
Het komt over enige maanden wel
in orde. Iets anders is het. wanneer
de oorzaak schuilt in een te sterke
moederbinding. Bemoedering is iets,
waaraan het kind vooral in de "erste
jaren grote behoefte heeft. De baby
voelt zich dam instinctief veilig en ge
borgen bij moeder. Maar deze bemoe
dering moet niet al te iang vorden
doorgetrokken. Ais het kind wat
ouder wordt moet het wat meer vrij
heid krijgen. De kleuter moet eens
wat alleen gelaten worden. De be
moedering wordt minder intensief en
komt minder vaak voor. mag ech
ter beslist nog niet geheel verdwij
nen. Verstandige moeders hebben
een natuurlijk aanvoelingsvermogen
hiervoor. Maar het gaat ook wel
eens verkeerd. De kleuter wordt dan
teveel bemoederd en wordt daardoor
niet zelfstandig genoeg. Het gevolg
kan zijn een te late ontwikkeling tot
schoolkind. Ook langdurige ziekte
kan wel eens de oor/aak zijn. In
ieder geval is dan zo'n kind tegen
het zesde jaar niet schoolrijp. Het
heeft dan nog vaak de lichaams
bouw van de kleuter, maar bovendien
leeft het dan ook nog als kleuter.
Het is nog alleen op spel gericht,
heeft nog geen taakbewustzijn. kan
zich nog helemaal niet richten op
een werkje, dat door de juffrouw
van de eerste klas wordt opgegeven.
In iedere eerste klas komen zulke
niet-schoolrijpe kinderen voor. P ze
zijn voor de leerkracht moeilijk. Zijn
de anderen gewend na enige tijd, dan
blijven deze zich uog steeds als kleu
ter gedragen. Dat kan enige maan
den duren. Het gevolg is dikwijls,
dat ze de eerste klas nog eens moe
ten overdoen. Het zou mischien
goed zijn, hen nog een jaar op 1»
kleuterschool te laten. Als
vindt, dat uw kleine nog wel erg
kleuterachtig is, en toch al zes jaar,
praat a er dan eens over met de
kleuterleidster. Misschien kan hij
nog een jaar daar Mijven. En praat
anders in september eens met de
juffrouw van de eerste klas. Dan kunt
u het samen eens bekijken. Het is
altijd goed, er over te spreken. De
leerkracht kan dan met uw ervarin
gen rekening houden.
AGNES VAN VESSEM.
Rilckie (5) wordt door mamma
in het bad gestopt. Ook zijn
haar is aan een wasbeurt toe.
Halverwege de behandeling
wordt er gebeld, waardoor moeder
haar zoon even alleen moet laten.
Terugkomend vindt zij zoonlief voor
de spiegel zichzelf aandachtig be
kijkend. „Mam", vraagt hij, wij
zend op zijn hoofd vol schuim, „heb
ik nou de bokkepruik op?"
(Advertentie)