r Omringd door kostuums Engelse chef-kleedster bij Sleeswijk-revue voor Om gesloten huis loeren in vakantie- tijd vele gevaren k Zuigelingen sterfte in Nederland en Zweden het langst Verena kreeg ongewone erfenis -O TWEEHONDERD Rotterdamse HUISVROUWEN naar WENEN wmm l ij E pfe:f j |jl gj J Wu^^ÊIÊÈÈ belangrijk Ijltempo Vroeger Lachspieren Lijstje Deelneemsters aan internationale gymnastiek- demonstratie i Bii - kr f I Aardappel- stoofschotel Sfü ^^mÊÊmmÊÊÊ. mËÊkèMÊmt®- Wm£ Let u niet op mijn stem, ik ben verschrikkelijk verkou den", zo begroet Joan Mul len, chef-kleedster bij de Sleeswijk Revue, me. „Ik denk dat ik besmet oen door mijn assistente, die net uit Engeland is overgekomen. „Oh nee, het is een typisch Hollands koutje", protesteert deze met klem. <r\ V v Een alleenwonende dame in een klein huisje in een stille laan die nogal eens graag bij vrienden logeert of aan de Rivièra zit, heeft een hele verzameling plastic kamerplanten voor elk seizoen en dito kleurige plastic bloemboeketten. Ze zet die natuurgetrouwe imitatie voor de ramen als ze haar huis sluit, om dieven en andere kwaadwillenden de indruk te geven dat het huis bewoond is. Nadrukkelijk wordt aanbevolen om z'n vakantie-adres achter te la ten bij de buren en om in geen ge val op de voordeur van het lege huis een briefje te prikken dat men van zo tot zo lang afwezig is. Want dat staat gelijk met een „invitatie"! Joan Mullen „van tijd in Nederland Een danseresje past Joan Mullen's lievelingstoilet, waarmee een zwaan wordt uitgeoeeta. tsr noort een enorme hoed "et. is het vierde jaar dat Joan Mul len uit Engeland naar Amsterdam komt om de laatste hand te leggen aan de kostuums voor de Snip en Snap Revue. De ongeveer tweehonderd toiletten tel lende garderobe voor de revue „Van tijd tot tijd(Uit. goed voor u) lijn ontworpen door de Engelsman Anthony ïï?i en "^gevoerd door de firma Vidrobes, waar mej. Muilen als kos- tumiere in dienst is. Haar werkterrein in het Carrégebouw bestaat uit een vertrek, waarvan de wanden schuil gaan achter rekken vol elegante japon nen en grappige pakjes met daarboven legio hoofddeksels, enorme gevaarten en kleine dopjes. Twee weken voor de première (vrijdag gehouden) snorden de naaimachines vlijtig. De kostuums - door 'n gelukkig toeval zijn deze bij de beruchte brand niet verlo ren gegaan worden in Engeland ge maakt. maar er dient vaak nog iets aan te worden veranderd. Het kan im mers gebeuren dat een toilet het op het toneel toch minder goed doet dan was verwacht. De kleuren spelen hierbii een belangrijke rol. Die mogen uiter aard niet vloeken bij het décor. Is dit toch het geval het toneellicht veran dert 'n kleur soms aanmerkelijk dient óf het décor óf het kostuum te worden overgemaakt. Joan Mullen toont ons een aantal ont werpen op papier, zodat we die kunnen vergelijken met de toiletten, zoals ze in de rekken hangen. Daaruit blijkt, dat er tussen deze schetsen en het uitein delijke resultaat vaak verschil is, al blijft het essentiële van een ontwerp wel bewaard. We krijgen de indruk, dat „te" taboe is. Zo bleek een japon, waar van het lijfje oorspronkelijk bezaaid was met glittertjes. in werkelijkheid van deze schitterdingetjes te zijn ont daan. Haar lievelingskostuum is dat van een zwaan, een ontwerp dat deel uit maakt van een reeks voor de London Starlets bestemde toiletten. Er hoort een enorme hoed bij met een fraaie zwaan erop. een niet te tillen gevaarte lijkt ons, maar schijn bedriegt, want de binnenkant is van heel licht materiaal tfoam) gemaakt. Met trots toont zij ook 't „Goldfinger" -toilet voor Anneke Grönloh, een heel strak geval van jersey, waarop, zo ver telt ze, goud is gespoten. Lurex is een van de meest gebruikte materialen voor de garderobe. Heel kostbaar zijn de veren, waarmee een aantal hoeden Is getooid. Tot de accessoires behoren uiteraard vele sieraden; opmerkelijk en praktisch zijn die. waarvoor wasbaar plastic de basis vormt. Als we aan het onderwerp accessoi res toe zijn, herinnert mej. Muilen zich een benauwd ogenblik. Twee dansers waren „op" in een kostuum, dat voorzien moest zijn van een goud kleurige ceintuur. Op het moment dat ze al op het toneel waren, herinnerde zij zich eensklaps, dat ze slechts één van deze pakken daarmee had ge tooid. Ze raakte, ook al was het een repetitie al bijna in paniek, tot ze bij een blik op het toneel constateerde dat beide mannen in het bezit van zon glinsterend geval waren. ,.De ka boutertjes", dacht ze opgelucht. Maar het bleek, dat één van de ceintuur» geen ceintuur was. maar een kettink je, behorend bij de bril van haar as sistente Wie een poosje terug de televisie-uit zending gezien heeft, waarin de Wa- ma's „worstelden" met het probleem „snel omkleden" zal geconstateerd hebben, dat dit een belangrijke voor. waarde is voor een vlot verloop van de show. Voor het in ijltempo verkleden is uiteraard vereist, dat er zich geen perikelen voordoen met de sluitingen, Tot de oplossingen daarvoor behoren heel grote haken, olifantshaken ge noemd. waarmee vlugge vingers weinig last hebben. En natuurlijk mogen er helemaal geen strubbelingen zijn, wan neer op het toneel bijvoorbeeld hand schoenen moeten worden uitgetrokken tijdens het dansen. Mej. Muilen laat ons een paar handschoenen zien die oorspronkelijk zonder sluiting waren ge maakt. Al gesticulerend maakt ze ons duidelijk dat deze veel te strak waren om in één ruk te worden uitgedaan, een fout die hersteld werd door ze van drukkertjes te voorzien. Mej. Muilen werkt sinds zeven jaar bij het Londense kostuumbedrijf. Vóór die tijd was zij danseres. Het vak van costumière. waarvoor zij ook in die periode al belangstelling koesterde leerde zij grotendeels in de praktijk Zij reist niet alleen naar Nederland, maar is ook afgevaardigde van haar firma in andere landen. Hoe ze over Nederland denkt? Heel gunstig. Niet alleen omdat wij zo goed Engels spreken maar ook om dat we precies zeggen, wat we bedoelen zodat je weet wat je aan iemand hebt. Ook over de artiesten is ze best te spreken. „Ik versta geen woord van de teksten, maar als ik Willy Walden en Piet Muyselaar be zig "zie, werkt dat enorm op mijn lachspieren". Waarom de kostuums in Engeland worden gemaakt? „Daar is er veel werkgelegenheid voor", vertelt de heer Sleeswijk jr., „en men heeft zich daar speciaal toegelegd op de stoffen dia voor een show nodig zijn. Het is een vak op zich en dat is in Engeland heel sterk ontwikkeld". H.K. «JMI «**i SC* «<M M* CM Kranen dicht, koelkast leeg, maar planten op de vensterbank! 'lecoW Tl -mjó i Bij het lijstje van raadgevingen dat de politie aan nuissluiters voor de va- kantie geeft, staat ook uitdrukkelijk ver meld; „Laat de planten voor de ramen staan." Het huis moet er Immers zo gewoon mogelijk blijven uitzien. Dus ook geen gesloten overgordijnen. Maar planten hebben iedere dag dorst en hoeveel plezier je ook van je kamerplan ten hebt in alle maanden van het jaar, zodra je je huis alleen moet laten, wordt het een lastig bezit. Er is al zoveel bedacht om ze vochtig te houden, vanaf dubbele potten tot het systeem met ka toenen draadjes waar vocht uitdruppelt. De beste methode voor hun verzorging Is nog altijd om aan een goede buur de huissleutel te geven en te vragen of die de planten te drinken wil geven. En er dan maar op te vertrouwen dat die zóveel gevoel voor planten heeft dat niet de ene verdrinkt en de ander versmacht. Je kunt desnoods iedere plant van een kaartje voorzien om de steel met „veel" of „weinig In deze eeuw van de flat hebben steeds minder mensen een tuin, maar wie nog zo rijk is, kan de kamerplanten m een schaduwhoekje bulten in? en dan de plastic op de venster bank hoewel ook dat niet ideaal is- Keurige in kassen grootgebrachte en bumenshuis wonende potplanten houden niet e g 7,0'n gedwongen verwildering en Je ze meestal niet mooier terug. Soms aa g - vreten door slakken en geteisterd door stormen en wolkbreuken, zoals m zomers nogal eens voorkomen, helaas, Een plantenbalkon kan ook niet Y®'" weesd achterblijven als de boel fj gaat. Dan vindt men bij thuiskom een zielige verdroogde massa, dien plezier in die hobby een flinke knauw geeft. In het laatste nummer van „on ze eigen tuin" staan een paar raadge vingen. Men kan de zonkant van net balkon afschermen ofwel de plantenbak ken naar de schaduwhoek schuiven. Juist met het oog op de vakantieperiode waarin de planten alleen blijven, wordt aan geraden bij het aanschaffen van de bloem bakken daar rekening mee te houden en geen al te ondiepe bakken te ne men waarin de aarde eerder uitdroogt. Liefst dertig tot veertig centimeter diep Hemen. Om dat uitdrogen van de grond enigszins te voorkomen kan men bi) af wezigheid, de bovenlaag van de bak ook zoveel mogelijk afdekken. Maar wat men ook verzint slechts één methode is afdoende om alle risico te vermijden dat de planten verplete- „L, FrT rist is- de huissleutel aan een goede buur of een dichtbije vriend ge ven en de verantwoordelijkheid over dragen voor planten, kranten, post, fris se lucht en eventueel de kanarie. De dierenasyls raken ook alweer propvol en voor honden en katten breekt de pre caire tijd aan, dat hun slechte baas om van ze af te zijn. ze „ergens" uit de auto zet en ze aan hun lot overlaat. Wie een hond heeft, een oud huis be woont en dat huis voor de vakantie sluit, doet er verstandig aan de mat voor ziin vertrek te bestrooien met in- sectenpoeder. Anders kan hij we een een wolk van vlooien terugvinden 1 thuiskomst. Die schijnen zich, bij voor keur in een mat, snel te vermemgvu - digen als de vloer niet op normale wij ze belopen en gestofzuigerd wordt. Maar behalve gevaar, als men de boel zorgeloos achter zou laten, kan er ook ongemak dreigen, want in huis staat het nooit stil. Er gebeurt altijd iets. Een stuk vergeten roggebrood of een halve citroen die blijven liggen vind. men beschimmeld terug, een melkkan netje op het laatste moment, niet schoon gewassen weggezet gaat onbedaarlijk stinken, in een open suikerpot kunnen mieren binnenkruipen, een onbeheerd brokje kaas kan muizen lokken. De laat ste eetresten voor een haastig vertrek zijn een ellende. We hebben wel eens iemand met een halve gekookte bloem kool op reis zien gaan, die ze in wan hoop had meegenomen na het legen van de koelkast. Die kun je toch niet aan de vogels geven, zei ze en toch ook niet wegspoelen in het sanitair! In een niet gelucht huis gaat alles ruiken. Daarom: lege prullemanden, le- ®e,.?,n .schone afvalemmer, zo min mo gelijk in de vuilnisemmer al staat die buiten, ook geen bloemen in huis laten staan. „Ze zijn nog zo mooi". Ja, maar bij thuiskomst zijn» ze verdroogd en in ons klimaat allicht verrot. Heel onwaarschijnlijk is het dat een bloemenvaas die blijft staan een ramp veroorzaakt. Maar het IS eens gebeurd, dat een bloemenglas gevuld met water op een vensterbank, waar de zon fel op scheen is gaan fungeren als brand glas. Om alle risico's te vermijden moet men ook geen flessen wasbenzine in de keuken laten staan en geen onkruid verdelger In poedervorm In huis hebben, waarop staat aangegeven dat het brand gevaarlijk Is. Een lijstje met alles wat er ren moet voor je het huis definitief sluit is wel een waarborg dat er niJ^ wordt vergeten in de drukte van net vertrek, want dan heeft men al zoveel aan zijn hoofd. Adviezen worden ver strekt door de politie en de A.N.W.B. voegt aan zijn „Toeristische gegevens voor uw reis" een pagina toe met de dingen die men niet moet vergeten voor dat men het huis enige weken aan zijn lot overlaat. Wij hebben de verschillen de instituten van voorlichting voor de huisvrouw gevraagd of die ook speciale adviezen hadden, maar dat bleek niet zo te zijn. Waar het vooral op neerkomt, behal ve het goed sluiten van ramen en deuren en het veilig wegbergen vah kostbaarheden is dat toevoerleidingen die in «e woning zoveel gemak bren gen, nu, als het huis leeg staat, geen gevaar gaan betekenen. Dus gaskraan dicht, stopcontacten uit, koelkast en heetwaterreservoir uitgeschakeld, waak vlam geyser uit, alle waterkranen pot dicht. (Bij terugkeer het water even la ten doorstromen aa opendraaien van de kraan). EN aardappel-stoofschotel is vrij gemakkelijk om te bereiden. U hebt er voor nodig (4 personen): ongeveer 1 kg aardappelen (geen afko kers), 300 g mager varkensvlees, in dob belsteentje gesneden, 1 sjalotje, 1 klein blikje tomatenpuree, ongeveer 4 dl wa ter, ongeveer 75 g boter of margarine, zout, peper, laurierblad, foelie, tijm, pe terselie. Het vlees zouten. De ui en de peterse- liestelen kleinsnijden en in de boter of margarine fruiten. Het vlees toevoegen en aan alle kanten bruinbakken. Het wa ter, de kruiden en de tomatenpuree aan het vlees toevoegen en het geheel 10 minuten stoven. De aardappelen schillen, in blokjes snijden en meestoven tot ze gaar zijn, nog ongeveer 10 minuten. Het peterseliegroen fijnsnijden en op het laatst erover strooien. Bij deze stoofschotel kan bijvoorbeeld gekookte prei of boontjes uit blik of diep vries worden gegeven. (Voorlichtingsbureau voor de Voeding) ZUIGELINGENSTERFTE is in Neder land en Zweden het laagst in de wes terse wereld. In ons land sterven 153 kinderen per 10.000 jonggeborenen binnen het eerste jaar na de geboorte. Noorwegen en Finland volgen in de sta tistiek met respectievelijk 172 en 192 kindertjes, die het eerste jaar niet over leefden. Veel ongunstiger zijn de cijfers voor Engeland (221) en de Verenigde Staten (253). In West-Duitsland is de zuigelingensterfte het grootst. Daar over lijden 270 jonggeborenen binnen een jaar. nadat ze ter wereld kwamen. Dit cijfer heeft de medische autoriteiten in de Bondsrepubliek, waar in het algemeen de medische verzorging toch bepaald niet achterstaat bij die in andere hoog-ont- wikkelde landen, aanleiding gegeven tot een speciale studie van en een uitgebrei de voorlichtingscampagne onder aan staande moeders. Men geeft in enige „Lander" thans „moederpassen" uit, die alle informaties bevatten, die van dienst kunnen zijn voor deaanstaande moeder en voor de vrouw die zo juist het leven heeft ge schonken aan een baby. Veretia en „haar toren. DRIE keer per week beklimt Vere na Hemming (27) de stelle trappen van de uit de twaalfde eeuw date rende St. Johnskerktoren ln het engelse plaatsje Henley in Arden. Haar doel is de torenklok, die regelmatig moet wor den opgewonden. Oorspronkelijk was dat de taak van haar vader, maar toen Et- helbert Hemming op 80-jarige leeftijd stierf, in 1955, liet hij deze aan zijn doch ter na. Geen gemakkelijke baan, want twee van de drie gewichten van de klok wegen elk 350 kilo. „Vijfenzestig jaar geleden nam mijn vader deze taak op zich", vertelt Vere na". Vanaf mijn derde jaar vond ik het een feest om er naar te kijken, als hij ermee bezig was. Toen hij ziek werd nam ik zijn taak over en na zijn dood kon ik het niet over mijn hart verkrij gen om de klok aan iemand anders over te laten". Ofschoon Verena nog een baan heeft zij is cheffin van de telefoondienst in Henly piekert zij er niet over om af stand te doen van haar werk in de to ren. Mijn vader zou het prettig gevon den hebben als hij wist dat ik met zijn werk doorging. Ik krijg er niet veel voor. Mijn vader ontving twee pond per jaar, ik krijg nu vijf pond. Veel is het niet, maar ik vind het geen onprettig werk. Behalve als er een sterke wind staat". Het opwinden van de gewichten kost Verena veertig minuten. Zij gaat tijdens haar vakantie nooit ver weg, zodat zij steeds terug kan komen, wanneer het nodig is om de klok op te winden". Mijn vader heeft zich er vijfenvijftig jaar aa'n- gewijd zonder ook maar één dag over te slaan", zegt ze. „Ik wil hetzelfde re cord bereiken". en nu, terwijl u heerlijk in uw auto voortsuistluister naar RUIM tweehonderd Rot terdamse huisvrouwen hangen eind juli het huishoudschort aan de kap stok, zwaaien man en kinde ren goededag en stappen in de bus naar Wenen. Daar wordt van 20 tot en met 24 juli de vierde Gymnaestrada gehouden, een internationale gymnastlekdemonstratie, die om de vier jaar georgani seerd wordt. Tot de deel neemsters behoren tweehon derd leden van de „Huis- vrouwengymnastiek", ressor terend onder de Rotterdamse Raad voor de Lichamelijke Opvoeding. De „Huisvrouwengymnas- tiek" werd in 1952 opgericht door de heer A. Schwantje. gemeentelijk inspecteur voor de Lichamelijke Opvoeding. In de loop van de jaren groeide het legioen „Vrou wen van Schwantje", zoals de gymnastiekende dames wel worden genoemd, uit tot een aantal van achttienhon- derd, afkomstig uit alle de len van Rotterdam. Er horen jonge vrouwen bij, maar ook dames, wier haar vele nuan ces van grijs tot wit vertoont. Maar allen verrichten met evenveel animo de geva rieerde gymnastische oefe ningen. De tweehonderd uitverko- renen komen elke maandag in het Ahoygebouw bijeen om de „Weense" oefeningen te repeteren Zij zijn daar ge kleed in een marineblauw tenue. Het wandelkostuum bestaat uit een sportief man telpakje met brede witte kraag, gecompleteerd met witte schoenen. Daaronder schuilt het „werkpakje", ook marineblauw, met een kort rokje. De eerste gymnaestrada werd in 1953 in Rotterdam georganiseerd. Thans is het de beurt aan de Oostenrijkse hoofdstad. De dames reizen daarheen met bussen. Behal ve de deelneemsters gaan ook „supporters" mee, on der wie veertig echtgenoten. Een andere afvaardiging is die van de Vereniging van Leraren voor Lichamelijke Opvoeding, die eveneens een sectie „huisvrouwengymnas- tiek" heeft Het gaat bij deze steeds meer landen trekkende ge beurtenis niet om de knik kers, maar om het spel. Prij. zen zijn er niet aan verbon den. De dames hebben ieder f 300,gespaard, want zij betalen zelf de reis- en ver blijfkosten en andere uitga ven. Het uniform hebben ze trouwens ook zelf bekostigd. Vanaf december doen de dames in het Ahoygebouw hun uiterste best om de oe feningen feilloos onder de knie te krijgen. „Hoe ze dat met de maandagse was klaarspelen' weet ik niet", lacht de heer Schwantje.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 19