Axzanaal
eKiea HAND
HET LIEDJE
MAN KUN
VAN DE GEWONE
JE NIET IN DURE
STADHUISTAAL SCHRIJVEN
Eén platina en 20
gouden schijven
Televisies Radios
A
redactie
Boycot
Pikant
Japan protesteert op
filmfestival in Berlijn
ZATERDAG ZATERDAG
ZONDAG
ZONDAG
MAANDAG
Zakenman
Grieven
ZATERDAG 10 JULI 1965
ONDER
VAN
EGBERT
ULIJN
I I
téMSSmtymmv>.
(door TON VAN DIJK)
In Weert staat een huis. Een groot, mooi en nieuw huis. In de bene
denverdieping is ruimte vrijgehouden voor een uitgebreide handel in
platen, muziek en muziekinstrumenten. De bovenverdieping is het
woonhuis van Johnny Hoes, de vaak verguisde, maar zeer goed ver
dienende smartlap en sexliedjes-schrijver en zanger. Wie de trap op
gaat naar de woonverdieping komt eerst in een soort recreatie-zaal.
Er staat een biljart, er hangen veren om de spieren te oefenen en men
kan er pijltjes in een bord werpen. Achter deze kamer is de adminis
tratie van het Hoes-concern gevestigd, die wordt gedreven door een
Van de dochters van Johnny. Voor het woongedeelte zelf blijft nog
genoeg ruimte over. Het is ingericht met grote, dure antieke meubel
stukken. Meestal van een wat overdadige barokke of rocóco-stijl.
De indruk is imposant en weelderig.
Johnny Hoes is een kleine wat gezette man met kalend hoofd. Hij ligt
lui in een fauteuil bij het brede raam. Zomers gekleed met een
gehaakt shirt. Hij is een welgesteld man geworden. Twee jaar nu
drijft hij zijn eigen platenmaatschappij „Telstar" en met succes. Zijn
maatschappij heeft het gepresteerd om één platina plaat en twintig
gouden schijven te produceren. Een rij van artiesten op het vlak van
levensliedjes heetf hij achter zich geschaard. Namen waar tot voor
kort geen sterveling van had gehoord, zijn nu de best-sellers van de
grammofoonplatenwinkels geworden. De zangeres zonder naam,
Dikke Leo, Karl^Schriebl en Joske Hupperts Blonde Sjaantje, Slome
Japie, de Binkie s, de Toffe Jongens, de Vrolijke Vier en de Feest
neuzen zijn enkele van de (met 'n kinderkoor mee) meer dan honderd
artiesten uit de Hoes-stal. De namen spreken al voor zich. Zij roepen
onmiddellijk de sfeer van het café, de bruiloft en het carnaval op,
waar, bij een glaasje, de meezingers „aanslaan".
Smarting sorus precies hetzelfde. En wat teksten
"vil J.J betreft van de Engelse songs die in ons
land binnenstromen zijn er velen niet
NADERT,AND I
D' AND II
beu;".- vedk.hi.ands
I-KANS
NEDERLAND I
NEDERLAND II
D Rl WD-
KA.\S
-ViAAiMJAG
Mr K'ir- HI.AMDS
\s
HTT VERST TM I 402 m.
ER SLM D -298 m.
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 m.
RK.LSSEI 484 m
i w VERGLIM I 402 m.
RADIO VERONICA
I I 12.4 m.
RR' «Fl 184 m
VCKSW 1 1(12 m
"-TM II 298 m
RADIO VERONICA
;RI SSFI 324 m
RRl SSEL 484 m.
HILVERSUM Ook komende week zijn er weer weinig top-pro-
gramma's. Het vakantie-menu is samengesteld uit buitenlandse aan
kopen en ingeblikt werk. Vooral op het tweede net kiest men in deze
dagen de weg van de minste weerstand. En toch zal deze week een
nieuw stuk Nederland kunnen kijken naar Nederland 2. In het zuiden
wordt de ontvangstmogelijkheid namelijk aanmerkelijk beter door
het in gebruik stellen van de steunzender Roermond.
JOHNNY HOES: waarom is mijn
muziek geboycot!
A'Hi
'liiiffflrirfttH ttiw
r4IUMWiP(^j
Johnny Hoesy-ijéchts' van hem zijn
aochïer C'deSarihe, Ïihks haar vriendin
José Keer ens.
niemand aan durft te komen. Waarom
wij wel vergusid en geboycot worden
weet ik niet."
Men kan vóór of tegen net genre van beter. Bovendien heeft de gewone man
Geboycot vraag ik? „Ja. van Dijs.
we woraen geboycot. Er is nooit een
plaat van ons via radio Hilversum te
horen. Laat staan dat een van onze
artiesten voor de t.v. optreedt anders
aan in een documentaire waarin ze
z.g. aan de kaak gesteld worden.
Andere artiesten voeren onze liedjes
wei uit zoals b.v. ,,De bergen van Ti-
1'°I" door Leni en Ludwig, terwijl dat
zelfde liedje van ons door Helma en
khlma geen kans krijgt. Zo b.v. met
ui Was maar bij moeder thuis
gebleven" dat driehonderdduizend ex-
exemplaren verkocht, is nooit door mii
op de radio gezongen. Wel als het
werd gespeeld door ae Dutch Swing
College Band of door anderen. Dat
liedje kende iedereen, elke jongen floot
net. maar niet op de radio hoor. Zeg
aou zelf van Dijk. dat is toch niet leuk.
Ik begrijp best dat sommige pikante
liedjes met voor de radio kunnen. Lo
gisch. Maar daarom hoeft toch niet
meteen alles van ons verworpen te
itT""'""""™
johnny Hoes met de Zangeres zonder
Naam en tekstschrijver Jaap Koeman.
Ik vraag Johnny Hoes of hij ooit zelf
gedacht heeft van zijn eerste pikante
liedjes „kan dat nu wel," is dat n'e*
teveel op het helllende vlak".
„Waarom?" Die liedjes hebben ook
hun humor. Een liedje als „De Sneeuw
witte boezem", dat ik wel gezongen,
maar niet geschreven heb. is gewoon een
leuk liedje met een aardige tekst. Een
beetje klinkt de weemoed, waaraan
toch vaak de humor ten grondslag ligt
er in door als de vader en moeder hun
dochter zien „als prinses achter het
raam". Bovendien, als ik nu de enige
zou zijn die dit soort liedjes shcreef
Ik ben er niet mee begonnen. Liedjes als
„Laat me je poesje nog eens zien",
„Dat pietje van jou" en nog zoveel an
deren zijn niet eens van mij of van mijn
tekstschrijvers. Alleen ik krijg het op
mijn botevham. van Dijk. Men zegt „dat
is van Johnny Hoes en consorten, terwijl
ik van mets weet."
•BERLIJN, juli De Japanse filmpro
ducentenbond heeft onlangs medege
deeld dat Japan het filmfestival in Ber
lijn zal Boycotten omdat men het niet
eens is over de bijdrage van dit land.
De film „Stories behind walls" (ver
halen achter muren) een verhaal vol sex,
aanrandingen en moord, was volgens de
produeenten „niet geschikt om als bij
drage van Japan door te gaan".
Zowel de producentenbond als de Ja
panse regering hebben de directie van het
festival verzocht de film niet te vertonen
maar op hun verzoeken werd geen acht
geslagen.
„Natuurlijk hebben de organisatoren
het recht de films te vertonen die zij
willen, maar zij moeten er rekening mee
houden dat deze films niet een verkeerd
beeld geven van het land waar de film
gemaakt is", zo verklaarde de bond.
„Stories behind walls" werd op 30 juni
vertoond ter gelegenheid van het 15de
film-festival. Veel critici gaven de film
een slechte kritiek waardoor de film
geen prijs gaat ove r een Japanse fami-
De film gaat over een Japanse fami
lie bestaande uit een gefrutseerde huis
vrouw, een hardwerkende vader, een
naar liefde hunkerende teen-age dochter
en een zoon met misdadige inborst die
met een verrekijker in slaapkamers aan
de overkant van de straat gluurt.
18.45 (Alleen, over de zender Roer
mond 1. kanaal 5): Adviezen over de
ontvangstmogelijkheden op kanaal 31 en
een overzicht van de programma's, die
men op Nederland II kan verwachten.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor
de kleuters. VARA: 19.06 Rawhide: Favor
beschuldigd, TV-film. 19.55 Tentoonstel-
lingsaser.da. NTS: 20.00 Journaal. VARA
20.20 Achter het nieuws. 20.45 Voordracht
NTS: 20.55 Montreux-zilver: Het uur
van Wayne en Shuster, een, vrolijk show-
programma van de Canadese TV. VARA:
21.50 De misdaad ontleed;- documentaire.
NTS: 22.35 Jourrtaal. 22.40—22.50 Filmver
slag Tour de France.
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Sta
tion Petticoat: Herbie en, de dienstplicht,
TV-film, NTS: 20.25 't Is grijs, documen-
tair-cabaretprogramma. NCRV: 20.55 Stu-
tofes, terugblik op het Studenten Toneel
Festival, dat dit voorjaar werd gehou
den, te Wageningen. 21.2S 100 jaar Leger
des Heils, reportage van de jubileumbij
eenkomst in de Royal Albert Hall te Lon
den. 22,00—22.15 Attentie.
17.2018.30 Reportage van de jumping
om de Grote Prijs te Aken. 19.00 Katho
lieke Uitzending. 19.30 Tienerklanken.
20.00 Nieuws. 20.30 Reportage van de
Tour de France. 20J.40 De wijkagenten,
TV-feuilleton. 21.05 Echo. 21.30 Vile
Europese beker voor zangvoordraent, re
portage uit Knokke. 22.45 Nieuws.
18.30 Berichten, 18.33 Dierengeschiede-
nissen.19.00 Affiches, actulele interviews,
19.30 Dernier recours. feuilleton. 20.00
Journaal, 20.30 repor.tage van de Tour
de France, 20.40 Deux..bons copains, film,
21.50 Ni figue ni raisin, gevarieerd pro
gramma, 22.40 Jeurnaal en reportages v.
d. Tour de France.
IKOR: 10.0011.00 Eurovisie; Inwijding
van nieuwe wereldraadgebouw. NTS: 18.00
19.00 Roeien: reportage aantal finales
uit de internationale Rotee Regatta te
Luzern. CVK-IKOR-RKK: 19.00 Bijbelver-
telling voor de jeugd. NTS: 19.06 Kentucky-
Jones: Reïncarnatie. CVK-IKOR: 19.30
Opspraak: Port betaald, gesprek. NTS:
20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. KRO
20.30 Villa Sidonia, comedy-thriller: 5.
Geen dader, maar woorden. 21.05 De
Undine von Medvey Show. 21.50 Amster
damse Kunstmaand srkest: populair klas
sieke werken uit het Slavische repertoire
22.25 Epilopg. 22.30.Journaal. NTS: 22.35-
22.45 Filmverslag van de Tour de France
AVRO KRO VARA VPRO: 1Ï.30 Paar-
desport: gedeelte van het Internationale
Concours Hippique (C.H.I:0,|, dat di
weekeinde in Aken plaatsvindt. NTS: 19.30
Kapitein Zeppos: 13. Treffen in de ope
ra. 20.00 Journaal. 20.05 Margie: Pick
nick aan zee. 20.30 't Is maar een woord,
quizprogramma. 21.05 Parasieten,, thril
ler. AVRO KRO VARA VPRO: 22.00
Sport in beeld.
14.30 Internationale landbouwkroniek.
15.05 De Flintstones. tekenfilm voor jong
en oud. 15.30 Eurovisie, Reportage inter
nationale regatta te Luzérn. Tussen 16.00
—16.40 Tour de France. 17.30 Eurovisie.
Reportage van - de jumping om-de grote
prijs van Aken. 19.30 Vooi de kleuters.
19.50 Filmpje. 20.00 Nieuws. 20.15 Sport
programma. 20.45 Stroppelscorde (Rai-
naert de Vos), TV-opera. 20.00 Vile Eu
ropese beker voor Z&ngyoordracht tè
Knokke. 23.15 Nieuws.
10.00 Eurovisie. Opening van een nieuv
centrum van de Wereldraad van Kerken
te Genève. 11.0011.45 Hoogmis. 15.00 Le
héros a la trompette, film. 15.20 Teken
film. 15.30 Eurovisie Internationale roei-
wedstrijd te Luzerh. 16.00 Eurovisie. Re-_
portage Tour de France. 16.40—17.50 In
ternationale roeiwedstrijd te Luzern. 19.30
Vader weet het beter, feuilleton. 20.00
Tour de France. 20.40 Les suspects, film
212.15 Japen 64. Het Japanse meisje in
Tokio, filmdocumentaire22.25 Journaa,
en filmverslag Tour de France.
16.00—16.45 Tour de France. 19.30 Ri
chard Leeuwehart', TV-feuilleton v. d
jeugd. 19.55 De Weerman. 20.00 Nieuws
20.30 Eurovisie. Filmverslag Tour de
France. 20.40 Openbaar Kunstbezit. 20.50
Een Florentijns treurspel. 21.25 Vile Eu
ropese Beker voor Zangvoordracht te
Knokke. 22.40 Nieuws.
16.0016.45 Reportage Tour de France.
18.00 Muzikaal toerisme: amusements
muziek met toeristische tips. 18.50 Licht
baken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actua
liteiten. 19.30 Brabants Orkest met piano
solo: klassieke en moderne muziek (opn.).
20.30 Drie van elck wat wils: gevarieerd
muziekprogramma 21.30 Reisoogst.
zwerftochten door gedroomde en werke
lijke werelden. 21.50 Lichte grammo-
foonmuziek. 22.15 Nabeschouwing Tour
de France. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Tussen licht en donker,
lezing. 22.55 Stereo: Nieuwe klassieke
grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws.
18.00 Nieuws en commentaar op het
nieuws. 18.20 Voor de teenagers 19.20
Voor de kinderen. 19.30 Stereo: Licht
orkest. 20.00 Nieuws. 20.05 Holland Fes
tival 1965: Instrumentaal ensemble en
orgel: oude muziek. 2100 Kom werken
bij Liberatus. hoorspel. 22.06 Lichte gram
mofoonmuziek 22 30 Nieuws. 22.40 Sport
op zaterdag. 22.45 't Chansonnetje in huis:
liedjes. 23.15 Zij die van de zon leven,
licht programma. 23.45 Licnte grammo
foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
18.00 Veronica's Jukebox: 18 45 North-
State 19.00 Joost mag het weten. 20.00
weekend Surprises. 21.00 Muziek voor u.
22 00 Italiaans programma. 22.30 Voetje
van de vloer 00.00 Middernacht onder
de sterren. 01.00 Sluiting.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor. de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Liedjes
programma. Tussen 18.30 er), 19.00 Re
portage van de atletiekwedstrijd Frank-
riik-Benelux. 18.45 Sportkroniek. 18.o2
Amusementsmuziek. 19.00 Nieuws, weer
bericht en radiokroniek en reportage
van de atletiekwedstrijd Frankrijk-Be
nelux. 19.40 Amusementsmuziek. 2200
Nieuws ent berichten 22.15 Dansmuziek
23 00 Nieuws 23.55 Nieuws.
18 00 Nieuws. 18.10 Lichte muziek. 19.30
Nieuws.. 20.30 Songfestival. 22.00 Wereld
nieuws. 22.55 Nieuws.
NCRV' 8.00 Nieuws en weeroverzicht
8 15 Orgelconcert: Klassieke en moderne
muziek. 8.30 Morgenwijding 9.00 Orkest,
vocaal ensemble en solisten: geestelijke
liederen 9.45 Nieuws en waterstanden.
KRO' 10.00 Inleiding ..hoogmis 10.05
Hoogmis. 11.15 Lichte grammofoonmuz.
12 10 Boekbespreking 12.20 Stereo: tteens
Filharmonisch Orkest: klassieke muziek
(gr.) 12.30 Nieuws 12 35 Buitenlands com
mentaar. 12.45 Daar zijn wij gek op: ge
varieerd muziekprogramma. 14.00 Hol
land Festival 1965: Strijkkwartet: mo
derne muziek. 14.35 Gitaarmuziek (Gr
14.50 Fluit en piano: moderne muziek
15 00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05
Marathon: muziek en sport_ 16.30 Dans-
orkest en koorzang. CONVENT VAN KER
KEN: 17.00 Gereformeerde kerkdienst.
NCRV18.00 Stereo: Negro spirituals
(opn.) 18.10 Jeugdkoor: geestelijke lie-
eren 18.30 Reportage reünie van de
Bond van oud-Steurtjes. 18.45 Hobo en
orgel: oude. muziek. 19.15 Het christen
dom 'in het wereldgebeuren, lezing, 19.30
Zanggroep, koperensemble en solisten:
geestelijke liederen 20.00 Nieuws. 20.0i
Reflex: een wekelijkse bespiegeling ovei
leven en samenleven. KRO: 20.15 Muziek
kent geen grenzen (opn.) (20.5021.00
Voordracht). 21.30 Utrefhts Stedelijk Or
kest en solist: klassieke muziek. 22.25
Boekbespreking. 22 30 Nieuws 22 40 Epi
loog,. .22.50 Lichte gr.anpiofQpnmi^iek
23 55'—2$ 00 Nieuws.
A„ II 298 ir»
VARA:, 8.00 Nieuws, postduivenberich-
ten, sportmededeiingen en socialistisch
strijdlied. 3.18 Weer of geen weer. geva
rieerd programma 9.45 Geestelijk leven,
toespraak: IKOR: 10.00 Kinderdienst.
10.30 Prot. kerkdienst. 11.30 Vraag
en antwoord 11.40 Grammofoonimuziek
11.45 De kerk in de spiegel van de pers
12 00 Het Gelader, Schip: rubriek in het
raakvlak van kerk en cultuur: AVRO
12 30 Muzikaal- onthaal, bont muzikaal
programma (12.30 Event, postduivenber.)
13 00 Nieuws. 13.07 De toestand in de we
reld, lezing 13.20 Carrousel, een program
ma dat alle kanten opgaat. 16.30 Sport-
revue. 17.00 Muzikaal onthaal, bont mu
zikaal programma (opn.) VARA: 17.30
Voor de jeugd. 17 50 Nieuws en sportuit
slagen. 18.05 Sportjounaal met nbaeschou-
wing Tour de France 18 30 Stereo: Wals-
orkest. 19.00 Populair klassieke orkest-
AVRO: 20.00 Nieuws 20.05 Radio Kamer
orkest en cellist (opn.): klassieke en mo
derne muziek, 2:1.15 Gevaarlijke thee,
hoorspel (6) 21.50 Licht instrumentaal
ensemble 22.05 (Lichte orkestmuziek en
zangsoliste. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei
ten. 23.00 Stereo: Fragmenten uit de ope
ra: La Somnambula (gr.). 23.55—24.00
Nieuws.
7 00 Ook goeie morgen. 9.00 Gevar.
gramm. platen. 9.30 Tussen koffie en
eerste pint. 10M Koffietijd met Tineke.
10 30 North State presenteert. 10 45 Koffie
tijd. 11.15 Fantasticabaret 11.30 Gevar.
Kwartier. 11.45 Smith Chips 12.00 Nivea
programma 12.15 Sjoo tijm. 13.30 Gev.
Platen. 13.45 Man Power. 14.00 The Teen-
beatclub 14.30 Men vraagt en wij draai
en. 15.30 Uit de koers. 16.30 L.P. Parade.
17.00 Paradepaardjes. 17.30 de CBS
Show 18.00 Veronica's Jukebox 18.45
North State. 19.00 Zing eens mee. 19.15
Afterdinner muziek. 19 30 Applaus van
gisteren 20.00 Populair zonclagavondcon-
cert. 21.00 Zondagavond klanken. 22.30
Alle remmen los. 24.00 Populaire muziek.
01.00 Sluiting.
12.00 Nieuws en praatje 12 03 Amuse
mentsmuziek. 12.55 Programma-overzicht
13.00 Nieuws, weerbericht, mededelingen
en toespraak. 13.25, 14.05 en 15.05 Flitsen
van de Ronde van Frankrijk. 13 20 Voor
de soldaten 14.00 Nieuws. 14 03 Opera- en
belcantoconcert. 15 30 Sportreportage met
gevarieerde muziek en wegwijzers voor
de automobilisten 15.30 16.00. 17.00,
18.00, 18.25, 19.00, 20.00. 20 55 en in aan
sluiting op het nieuws van 22.00 wegwij
zers voor de automobilisten i(17.00 en
18.00 Nieuws). 18.30 Katholiek godsdien
stige uitzending. 19.00 Nieuws, weerbericht
en commentaar. 19.30 Feestweg 1965. ge
varieerd programma 21.00 Vlaanderen
zingt. 22 00 Nieuws en berichten 22.15
Dansmuziek 23 00 Nieuws. 23.05 Stemmig
gemengd avondprogramma. 23-55 Nieuws
12.00 Nieuws. 13 00 Nieuws 17 00
Nieuws 17.10 Songfestival 19.30 Nieuws
20.00 Songfestival 2200 Wereldnieuws
en Songfestival 22.55 Nieuws
Nieuws.
23.55
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke
grammofoonmuziek 7.20 Sport van zater
dag. 7.30 Nieuws. 7.40 Radiokrant. 7 E5
Amusementsmuziek (gr). 8.10 Gewijde
muziek (gr). 8.30 Nieuws 8.40 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Verzoekprogr.
voor de zieken. 9.35 Waterstanden
9.40 Voor de vrouw 10.10 Klassieke gram-
mofoonmuziek 10 30 Theologische ether
leergang. 11.05 Licnte grammofoonmuz
12 00 TouringclubNieuws, informaties
en berichten voor onze buitenlandse gas
ten. 12.22 Voor boer en tuinder 12.27 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12.30
Nieuws. 12.40 Grammofoonplaten, even
tueel actualiteiten. 12.50 Licht orkest met
zangsoliste 13.10 Klassieke grammofoon
muziek 13.30 Klassieke liederen (gr.)
13.45 Licht instrumentaal kwintet. 14.05
Schoolradio. 14 30 Transistor: programma
voor vakantiegangers, automobilisten en
thuisblijvers 15.30 Sopraan, alt en piano
(opn): klassieke liederen 16-00 Gere
formeerde studiodienst 16.30 Vocaal en
semble: geestelijke liederen 16.50 Oude
kamermuziek (gr.) 17.00 Voor de kleu
ters. 17.15 Voor de jeugd. 17 30 Lichte
gramm ofoonmuziek 17.50 Overheidsvoor
lichting: Culture!' ontmoetingen in Su
riname en de Ned Antillen. Vraag
gesprek: Rudy Bedacht met de zangeres
harpiste Lea de Boer. 18.00 Koninklijke
Militaire Kapel.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7 10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Beiaardklanken. 7.30 Lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10
Lichte grammofoonmuziek. 8 00 Nieuws.
8.10 Lichte grammofoonmuziek 8 25 De
groenteman, praatje). 8.45 Morgenwijding
8 55 Klassieke grammofoonmuziek. 9.00
Platenprogramir.a met boeker.tips voor
de vrouw. 9.40 Kinderkoor. 10.00 Voor de
kleuters. 10 10 Arbeidsvitaminen (gr.).
(1100 Nieuws). 12 00 Lichte orkestmuziek
en zangsoliste. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Wat is er aan
de orde?: actualiteiten van het platteland.
12.37 Instrumentaal trio en dansensem
ble (opn.) 13.00 Nieuws 13.10 Actualitei
ten en grammofoonmuziek 13.25 Beurs-
berienten 13.30 Lohdens Filharmonisch
orkest (opn.): moderne muziek, (om 14.50
—15 30 Ik hoor, ik hoor, wat u niet hoort,
muzikale lezing). 15.30 Lichte grammo
foonmuziek (16 00 Nieuws). Vanaf 15.30
Eventuele onderbreking voor reportages
Tour de France 16.30 Licht instrumen-
taal (ensemble en zang 17 00 De welvaart
en wij, 'lezing. 17.15 Licht instrumentaal
sextet. 17.30 Country and Western music
(gr.). 18.00 Nieuws.
7 00 Ook goeie morgen 9 00 Muziek ter
wijl u werkt. 10.00 Koffietijd met Tineke.
11.00 Even bijtanken. 12.00 Muziek bij de
lunch 13.00 Met Tineke een plaatje om.
14.00 Cocktail. 15.00 Nederlands allerlei.
16.00 Hits uit zee. 17.45 Platenpalet. 18.00
Veronica's Jukebox.
12.00 Nieuws 12 03 Grammofoonmuz
12 08 Landbouwkroniek. 12.15 Gevar. mu
ziek 12.25 Weerbericht, mededelingen en
SOS-beriehten. 12.30 Gevarieerde muziek.
12 50 Beursberichten en programma-over
zicht. 13 00 Nieuws, weerbericht en amu
sementsprogramma over de Ronde van
Frankrijk. 17.00 Nieuws, weerbericht en
mededelingen. 17.15 Voor de zieken. 18.00
Nieuws.
12.00 Nieuws. 12 02 Gevarieerde muziek
13.00 Nieuws 14.00 Nieuws. 14.03 Amu
sementsmuziek. 15.00 Nieuws. 16.00 Nieuws
16.08 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 18 00
Nieuws.
de smartlap en het pikante liedje zijn.
Men kan het echter met zonder meer
terzijde schuiven. Daarvoor worden er
teveel platen in dit genre verkocht. De
enorme verkoop bewijst eenvoudig zich
zelf De liedjes zijn zeer eenvoudig ge
schreven niet alleen wat tekst, maar
ook wat 'muziek betreft. De man die het
liedje veracht zal dan ook weigeren de
spreuk „eenvoud siert de mens aan te
roeren, diegene die het ]iedl® vnnr
hoort, voert het uiteraard wel aan Voor
al het levensliedje heeft een„ bepaald
stramien, een vast schema waarop het
gemaakt wordt. De muzikale 8
geschiedt meestal met slechts ®bkele -
strumenten. waarbij het accoiea
belangrijke rol speelt. De tekst heelt a -
tijd iets droevigs. Hetzij de vadei ca
teveel arinkt, de vrouw die alleen ach
terblijft na een schipbreuk of het meisje
dat buiten haar schuld aan lager wa
raakt. Op dit thema zijn eindeloos veei
variaties te maken. Hetggen Johnny
Hoes dan ook gedaan heeft. „Je moet t
volk, de gewone mensen ontroeren. Dat
kun je niet met stadhuistaal," vertelt
hij. „Ik ben zelf op Katendrecht gebo
ren, ik heb wel middelbare school ge
had, waardoor 'ik misschien wat meer
afstand kan nemen, majr toch ben ik
voor de gewone man blijven schrijven."
Zijn vrouw valt in: „Johnny voelt aan
wat het volk wil. Hij schrijft de ene kra
ker na de andere."
„lik schrijf voor het plezier van de ge
wone mensen," zegt Johnny Hoes. Mijn
genre is niet iets nieuws, niet iets z.g.
recht op zijn eigen lied. waar hij van
houdt. Ik veroordeel de intellectueel niet
vanwege het feit dat hij mijn liedjes niet
mooi vindt. Het is zijn goed recht, maar
ik begrijp niet waarom men mij veroor
deelt, omdat ik ze schrijf. Laat men
maar eens goed luisteren. In ons reper
toire zijn ook mooie dingen, al zijn ze
wat eenvoudig uitgevoerd. Als je ze door
het Metropolitain orkest laat spelen zegt
men dat het één bijzonder aardige me
lodie is."
Johnny Hoes praat rustig, met een ac
cent dat nog aan zijn Rotterdamse tijd
herinnert. Hij ls fel op zijn onderwerp.
Hij heeft vele grieven tegen de manier
waarover men van hem spreekt of
schrijft.
Reeds hij onze telefonische afspraak
drong hij er op aan dat de waarheid ge
schreven dient te worden. „Men ver
draait mijn woorden, dat is niet eerlijk,"
vertelde hij. „z0 was er een journalist
die een fout vond in ons clubblad, een
zetfout. Hij maatie ons daarmee be
lachelijk. Dat is erg gemakkelijk, allet*n
besefte hij niet dat ook hij, als ieder
mens wel eens fouten maakt." Het is
geen zaak ons belachelijk te maken of al
hij voorbaat te veroordelen omdat wij
voor het volk schrijven en zingen. Andere
liedjes zijn wat sex betreft net zo erg of
erger. Neem b.v. Ronnie Potsdammer
of Jasperina de Jong met haar „Call-
Zi,s. girl". Dat T"®? wel, dat is cultureel. Zeg
zedenbedervends of a-cultureels van de-nou zelf yan Dijk als Toon Hermans
ze tijd. Het is er altijd geweest. In de leen P'£ynt D"® dan schrij-
middeleeuwen schreef men de bloederig-ven jullie ook met dat hij te ver ging.
ste smartlappen. Het Franse chanson isZo'n man staat op een voetstuk waar
Mevrouw Hoes onderbreekt het ge
sprek met Weerter vlaaien en een kop
koffie. Zij is een gezellige praatster en
volgens haar echtgenoot „een prima
huisvrouw". Johnny hervat het gesprek
weer met zijn strijd voor het levens- en
pikante lied. Hij lijkt volkomen eerliik
te zijn. Hij is het in ieder geval in ziin
geërgerdheid over de boycot en de (vol
gens hem) onderwaardering die hij
krijgt. Voor de rest is hij een keiharde
zakenman, die niet meer zegt danh ij
kwijt wil. Toneelspelen om van een on
derwerp af te komen is hem wel toe
vertrouwd. Als ik hem b.v. vraag waar
om hij intertijd bij Phonogram is weg
gegaan, zegt hij: „om de geringe ver
wenste daar". Phonogram bracht mijn
teksten uit, een grote maatschappij die
toch ook wel weet wat zij doet '„Toen
had niemand wat aan te merken", ver
telt hij tussen neus en lippen door). „Er
werd goed aan de platen verdiend, ik
dacht dat kan ik ook". Als ik vraag hoe-
yeel dat was bij Phonogram, ontwijkt
hij diezelfde vraag tot driemaal toe zeer
handig. Met andere woorden, hij vindt
terecht dat ik er niets mee te maken
heb hoeveel hij verdiende, maar weet
kunstig het antwoord „Daar heeft u
niets mee te maken" te omzeilen.
Johnny Hoes komt er rond vooruit
nu goed te verdienen. Zijn vrouw voegt
er aan toe. „Ik begrijp niet dat we ons
soms druk maken over de nare op
merkingen in kranten of de streken
van andere artiesten, want verdienen
doen wij tóch. De sfeer is alleen naar."
„Men verwijt mij dat ik een commer
ciële jongen ben." vertelt Hoes. ..Dat
is niet waar. Ik heb ook jaren liedjes
geschreven zonder een stuiver te ver
dienen. Als je dan in eens wat geluk
hebt en voeten aan de grond krijgt,
dan zegt men „hij is commercieel ge
worden". Onzin. Toch schrijf ik ook
wel „betere" liedjes, voor mezelf.
Die bewaar ik. Ik vind het eigenlijk
niet nodig om mezelf te bewijzen voor
anaeren, die geloven dat ik niet beter
kan. Misschien worden mijn liedjes
over vijftig jaar hét zo-bekeken als nu
de smartlappen van toen: als kleine
stukjes volkskunst. Nu wórden ze door
de intellectueel tóch niet gewaardeerd,
hoeveel gewone mensen wij ook ont
roeren of plezier geven) Men erkent
wel de smartlappen van "vroeger van
b.v. Koos Speenhof. Willy Derby en
Kees Pruis. Mijn tijd komt ook wel.
TV-vakaniie-menu: Buitenlandse
aankopen en ingeblikt werk
Op Nederland 2 krijgen we zondag
avond een spannend verhaal voorgescho
teld onder de titel „Parasieten". Het is
een tv-spel van de Engelse schrijver
schrijver Jacques Gillies, van wie we al
eerder stukken te zien hebben gekregen.
Hoofdpersoon is een knappe actrice. Ze
krijgt de schrik van haar leven als er
op een avond een dreigbrief bij haar in
dc bus valt. Daar blijft het zelfs niet
bij. Iemand heeft het kennelijk op haar
leven voorzien en hij laat op een wijze,
die niet is mis te verstaan, blijken hoe
ontsnapt uit een circus en bedreigt het
meisje. Een vakantiefilmpje, maar toch
een knap produkt met vele fraaie natuur,
opnamen.
Dinsdag op Nederland 1 weer een span
nende Amerikaanse thriller van Cornell
Woolrich, die onder de titel „Je zult mej
nooit terug zien" op het scherm komt.
Het is een nieuwe versie van een heel
oud gegeven: De politie verdenkt een
man van moord op zijn vrouw- De man
hii haar dood gedacht heeft. De ge-
waarschuwde politie ziet geen kans de heeft §een aannemelijk alibi en raakt
zaak op te lossen en dus blijft de actrice
onder ondraaglijke spanningen leven tot
dat de ontknoping komt. Al met al een
spannende Engelse produktie onder re
gie van Christopher Morahan
De hoofdfilm van maandag bestaat uit
een echte vakantiefilm voor jong en oud.
In „De koning der wildernis" van de
bekende regisseur Louis King speelt een
paard de hoofdrol. Cowboys strijden om
het bezit van dit paard. Het paard heeft-
evenwel menselijke eigenschappen. Het
maakt onderscheid tussen goede en
slechte bazen. Het dier in kwestie redt
de goede en doodt de slechte man. Na
tuurlijk komt ook in dit verhaal een al
lerliefst meisje voor. De leeuw uit de
film speelt geen nobele rol. Het dier is
daardoor lelijk in de knoei. Aan hem de
taak zijn onschuld te bewijzen. Natuur
lijk slaagt? hij daarin, maar de ingenieu
ze manier, waarop hij dat doet maakt
film toch wel tot een van de betere
soort.
Via Nederland 2 gaan we dinsdagavond
naar Knokke, waar Nederland in het
strijdperk treedt tegen Engeland. Het
belooft een spannend duel, want de Ne
derlandse ploeg mag dan al meer erva
ring meebrengen, de Engelse ploeg heeft
een prima scholing gehad in de als kei
hard bekend staande Engelse show
business, waar veel betere prestaties
verlangd worden van iemand die wat
wil bereiken dan in ons landje. Voor
Nederland zingen Greétje Kaüïféld, Suzi
en Jan Arntz, Liesbeth List en Connie
van Bergen. Voor Engeland betreden de
arena Dave Berry, Roy Dunn. Joy
Marshall, Adrienne Poster en Eleonor
Toner.
Woensdag op Nederland 1 voor de laat
ste maal „Top of Flop". Herman Stok
heeft deze uitzending gemaakt tot een
van de meest populaire programma's
van de Nederlandse televisie. Iets der
gelijks komt dan ook beslist in het na
jaar weer terug. Voor deze laatste keer
een bijzondere jury. In Lochem zaten
tijdens de opname aan de koptelefoon-
tjes Liesbeth List en Connie van Ber
gen, beiden lid van de Knokkeploeg en
Ronnie Tober en Gert Timmerman, die
alle twee aan de Eurovisie-songfestival-
nationale finale meededen.
Woensdag op Nederland 1 ook een
groots opgezette show van Ralph Inbar,
die vorig jaar ongevraagd de studio bin
nenstapte om te vragen of hij er niet
de Rudi Carrel-show zou mogen regis
seren. De veertiende juli, dag van feest
in heel Frankrijk, vormt de aanleiding
tot deze show.
Inbar werkte enkele jaren bij de Fran
televisie en weet dus wat de veertiende
juli de dag waarop de bestorming
van dè Bastille wordt herdacht te
betekenen heeft. Tal van bekende Franse
artiesten verlenen medewerking, zoals
Les Cinq ï'ères, de tienerzangeresjes
Chantal Goya en Célia en de zanger
Felix Martin. Ralph Inbar, die in Neder
land werd geboren, maar na de oorlog
naar Israël vertrok, heeft de laatste
Rudi Carrel-shows mee helpen maken
Hij was ook verantwoordelijk voor het
speelse programmaatje met Esther en
Abraham Ofarim van de vorige maand-
Hij houdt van muziek, maar wil van
zo'n liedjesprogramma toch echt televi
sie maken. Tussen de liedjes door zullen
we daarom ongetwijfeld het een en ander
van Frankrijk te zien krijgen.
Donderdagavond op Nederland 1 een
lang tv-spel, nl. „De knecht van twee
meesters", de klucht van Carlo Goldoni,
waarmee de Nieuwe Comedie zeer veel
succes heeft gehad op de planken. Er
werden meer dan 150 voorstellingen
hiervan gegeven. Luc van Gent had de
cameraregie bij de televisie-adoptie.
Carlo Goldoni kennen de theaterlief
hebbers zo langzamerhand allemaal wel.
Deze Italiaanse Molière leefde van 1707
tot 1793. Hij schreef meer dan 200 gees
tige werken en wordt beschouwd als de
grondlegger van de burgerlijke komedie,
hoewel zijn werken nog sterk de geest
van de oude comedia dell'arte ademen.
Goldoni gebruikte trouwens nog vele
van de vastgestelde figuren en maskers
uit die wonderlijke wereld van de „volks
blijspelkunst". Alleen stapte hij van het
oude gebruik af. (jat de schrijver slechts
het stuk in grote lijnen weergaf, zodat
er ruimte overbleef voor improvisatie van
de toneelspelers. De hoofdpersoon in „De
knecht van twee meesters" is Truffal-
dino (succesrol van Peter van der Lin
den), de handige kleine man, die altijd in
moeilijkheden raakt, maar zich daaruit
ook altijd weer even handig als char
mant weet te redden. Als zijn heer hem
niet voldoende kan betalen, neemt hij er
een tweede dienst bij en dat brengt hem
in de meest komische verwikkelingen.
Deze kostelijke klucht wordt in een
reusachtig tempo op de beeldbuis ge
bracht.
De AVRO brengt zaterdag op Neder
land 1 de tweede aflevering van Shindig,
het populaire Amerikaanse tienerpro
gramma, waarin vele bekende sterren
van het ogenblik optreden. De eerste Ne
derlandse uitzending van Shindig was
nogal- wazig en slecht van geluid. Mis
schien dat hierin nu wat verbetering
komt. We zien o-m. Bobbv Vinton, de
negerzangeres Aretha Franklin. Freddie
Cannon en The Righteous Brothers.
Deze avond ook nog een half uurtje
met Sandor Vidak, de Hongaar, die jaren
geleden in Scheveningen neerstreek om
daar de piano als zijn beste makker te
accepteren. Sandor Vidak is een vol
bloed zigeuner, die echter een te grote
individualist is om van een zigeuner
orkest deel uit te maken. Hij heeft een
geheel eigen stijl, waarbij zijr. enorme
virtuositeit als handelsmerk geldt.
Zijn snelvluchten over het klavier zijn
legendarisch. Sandor speelt muziek van
overal en is het best in zijn nopjes als
hij verzoeknummertjes aan zijn piano
kan ontlokken. Hii heeft een fabelachtig
geheugen en speelt van Brahms tot de
modernste tophit. Het liefst zijn hem
echter oude Weense melodietjes uit zijn
jeugd.