„BEAT"-IVII$ NIEUWE POGING Pater Bernard Hui|bers SJ. Nieuw |azz- tijdschrift Albert Mol Frits Rolff WAT ZIEN IK" DENKEN IN PK'S DE BOEG SPOEDIG VOLTOOID Ministerraad EEG blijft op agenda Maar België en Luxemburg stellen hun voorwaarden Frans Boelen Pater Krekelberg tegen standpunt van ANWB ONDANKS FRANSE BOYCOT Op staatslening slechts 1,1% toegewezen Nieuwe volkstaal-litur gie op de plaat Eindelijk., na bijna vier jaar wachten Terug in Holland met nieuw cabaret „Paardenman" mei eigen tv-showtje Belg Becu herkozen tot IWV-secretaris Links voorrang Tekening van Van Gogh naar Curaqao MimSTER LUNS Aid Fund ..niet dubieus" maar ,.bona fide" Uitgifte 300 min. VRIJDAG 16 JULI 1965 PAGINA 13 Canon Pater Bernard Huijbers S.J. is de musicus van de Stich ting Werkgroep voor de Volkstaal-liturgie, de groep die zich bezighoudt met het creëren van Nederlandse liturgische lie deren. Samen met zijn confraters Huub Oosterhuis (de dichter) en drs. Piet Vlaar, (secretaris van de werkgroep) beijvert Bernard Huijbers zich het liturgische lied dichter bij het volk te brengen. Over enige tijd kan men de eer ste resultaten van deze uiterst vruchtbare samenwerking tussen dichter, musicus en liturgist be luisteren op een langspeelplaat welke Philips onlangs heeft op genomen. Op deze plaat hoort men de koren van het St. Igna tius-college en de studenten ec clesia onder leiding van Bernard Huijbers 22 „liederen" zingen, door de dirigent omschreven als „een staalkaart van de mogelijk heden binnen de volkstaal-litur gie". Direct voegt de 42-jarige componist er aan toe: „Hopelijk zal men dan inzien dat deze „ver nieuwingen" niet het einde van de bestaande kerkmuziek hoeven te betekenen". Spoedig zal het koopvaardijmonu- ment de Boeg in Rotterdam vol tooid zijn. Men is thans bezig de beeldengroep, die er bij hoort, te plaatsen. De beeldhouwer Fred Carasso houdt hier persoonlijk toezicht op. Canon-Camera's objectief bezien beter! CüiCK LOADING VARIANTEN Pater Bern. Huijbers, Rotterdammer van geboorte, is een vrij felle man. die nochtans zeer reëel over allerlei zaken kan praten. „Het is mijn streven", zegt hij, „te proberen de muziek dienstbaar te maken aan al datgene wat de liturgie beoogt." Dat is geen eenvoudige opgave. Een heleboel insi ders in deze moeilijke materie begrij pen ons niet, of willen ons niet begrij pen. Wij ondervinden soms tegenwer king van personen of commissies van wie wij juist alle steun zouden moeten krijgen. Het is onbegrijpelijk dat er ook nu nog zoveel formalisme is waar tegen wij moeten optornen. Er ge beuren de vreemdste dingen. Zo werd bijvoorbeeld een man als Huub Oosterhuis niet eens uitgenodigd zijn inbreng te leveren aan de ordi- narium-vertalingen en de nieuwe pre fatie-vertaling. Hij werd er zelfs niet eens in gekénd. Ik krijg sterk de in druk dat hij om de een of andere re den uit de vertalingscommissie wordt geweerd. Ik vraag mij af waaraan Oosterhuis (die toch zijn bekwaamhe den voldoende heeft bewezen) dat te danken heeft. En er is méér: Je ziet gewoon voor je ogen gebeuren dat de fouten van de Romeinse liturgie op nieuw worden gemaakt. Men schijnt het echter niet op te merken.' Pater Bernard Huijbers heeft naast een uitgebreid theologische ook een gedegen muzikale opleiding genoten. Hij studeerde compositieleer bij de grote theoreticus Ernst W. Mulder, haalde zijn staatsexamen muziek (hoofdvak theorie B) en het einddiplo ma Schoolmuziek. Dikwijls geeft hij lezingen in het buitenland over de zaak die hem zo ter harte gaat: de volkstaal-liturgie. In een interview heeft hjj zich laten ontvallen dat hij meer „beat" in de kerkmuziek wil hebben. „In mijn liederen zit wel dege lijk een „beat", zegt hij. „Ik geloof dat de jonge mensen daaraan behoefte hebben. En zij niet alleen... Een vaste maat met een vrij ritme, biedt naar mijn gevoel grote perspectieven voor het nieuwe kerklied. Ik probeer al enige tijd ritme-gitaren bij mijn koor te krijgen. Maar de jongens zelf dur ven het niet aan. Ze vinden het „niet passen". Onbegrijpelijk. Huijbers zegt dat de taak van de musicus in de volkstaal-liturgie een uiterst moeilijke is. Tenslotte zal de muziek in de kerk nooit autonoom worden. Het woord blijft altijd preva leren. Wij moeten terug naar het woord. Bij het woord begint de muziek. Peï® overgangstijd biedt ons onge- looiluke kansen. Het aantal mogelijk heden is enorm. We staan helemaal aan het begin. Nóg is er niets ver loren. Bernard Huijbers gelooft sterk i r®m'e schoolmuziekkerkmu- J het in feite als één on verbrekelijk geheel. Zijn werk voor het (uitstekende) koor van het Ignati- uscollege is intussen al genoegzaam bekend geworden. Huijbers besluit: „Ik zou willen dat er meer gepolemiseerd werd door vakmensen op het terrein van de volkstaal-liturgie. Er zijn maar zo weinig mensen die werkelijk iets van de zaak afweten. Ze zijn dich ter, noch musicus noch liturgist (li- turgoloog is een beter woord, zegt Huijbers). Er wordt eindeloos en meestal ondeskundig gepraat. Het wordt hoog tijd dat er nu eindelijk, eindelijk iets gedaan wordt!" Nederlandse jazztijdschriften zijn altijd grote zorgenkinderen ge weest. Het enige, werkelijk be langrijke jazz-blad dat wij ge had hebben was het in september 1961 zo smartelijk omgekomen tijdschrift „Rhythme". Nadien bleek de uitgave van een exploitabel Nederlands mzz- blad tot de onmogelijkheden te Oeno ren. De liefhebber was aangewezen op incidenteel verschijnende, meestal ge stencilde clubblaadjes door nijvere be stuursleden in elkaar gedraaid. Een van die verenigingsbladen groeide een ter uit tot een bijna volwaardig maga zine: het blad van de Rotterdamse Jazz Sociëteit B li, True Note" getiteld. De oplage van dit blad bleek echter te gering, om een waardige opvolger van „Rhythme" te kunnen worden. De tij den zijn intussen veranderd De jazz muziek heeft de laatste jaren in ons land méér bewonderaars gekregen. Door de zich dynamisch ontwikkelende tie- ner-muziek werd het kaf van het ko ren gescheiden. Van de jonge muziek liefhebbers bleven alleen de echte jazz mensen over; de rest huppelde achter Cliff, Adamo en de Beatles aan. Als er één verdienste van de liener-mu- ziek is aan te wijzen dan is dat wel deze voor de jazz zo verheugende. natuurlijke selectie". Ook veel oude re muziekliefhebbers kregen daad werkelijke interesse voor de jazz. Het is een vaststaand feit dat het aantal mensen in ons land. dat in het geheel niets om j azz-muziek geeft iedere maand sterk afneemt. Mét de toenemende belangstelling iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih voor de jazz kwam weer de wenselijk heid van een eigen blad ter sprake. Men werd het steeds maar bladeren in tijdschriften als Down Beat, Jazz Hot en „Melody Maker" (overigens een aanbevelenswaardige bezigheid) moe en de behoefte aan een eigen, goed geredigeerd jazz-blad werd over al merkbaar. En zowaar: onlangs werd op mijn bu reau het eerste nummer gedeponeerd van het tijdschrift „JAZZWERELD" samengesteld door een aantal NEDER LANDSE kenners en critici en uitge geven door een NEDERLANDSE uit geverij (International Musicals N.V. m» Hilversum; dezelfde uitgever van het inmiddels in 31 landen ver schijnende tiener-blad „Muziek-Para- i-i, Grote mannen van dit hope lijk m de toekomst maandelijks ver schijnende blad zijn redacteur Anton Witkamp (23) en uitgever Guus Jan sen Jr. Voorlopig kijkt men de ver koop van JAZZWEREDDenige tijd aan, alvorens men tot een geregelde exploitatie overgaat. Maar ".r is alle reden aan te nemen dat het zo lang verwachte tijdschrift nu toch einde lijk een grote toekomst tegemoet gaat. De eerste oplaag van acht duizend exemplaren schijnt volgens de berich ten al bijna uitverkocht te zijn. En dat lijkt mij een uitermate gunstige start. Ex-Handelsblad-journalist Anton Wit kamp, thans in dienst van de n.v Phonogram, heeft de redactionele lei ding van JAZZWERELDop zich ge nomen. Alléén heeft hij de schouders onder deze moeilijke opdracht gezet. Gelukkig heeft hij de beschikking over een keur van eerste klas jazz-publi- cisten en fotografen die van dit num mer al een aantrekkelijk geheel heb ben gemaakt. Opvallende afwezige in A. J. Heerma van Voss over „de blues situatie in Nederland" en ronduit schandelijk vond ik de Bill Evans-re- censie van de heer Ten Have. De foto's in dit nummer zijn voor het merendeel voortreffelijk van kwaliteit. Een „blind- 1 doek-test" met pianist Louis van Dijk en een nieuwsrubriek completeren ver- dere inhoud van deze eerste „JAZZ- WERELD". O ja: En nu maar hopen dat het allemaal I goed blijft gaan „JAZZWERELD" is Michiel A. de Ruy- ter. Mogelijk komt hij in een volgend nummer aan bod. De lay-out van het nieuwe tijdschrift is allerminst revolu tionair, maar in ieder geval smake lijk. Anton Witkamp zegt: „Hier en daar moeten nog enkele wijzigingen worden aangebracht. Er komen nog een paar luchtige „columns" in en ook zal er meer aandacht worden besteed aan de oude jazz. Daarvoor hebben wij een speciale medewerker aangetrok ken." Over „JAZZWERELD" no. 1 kan ik kort zijn. Afgezien van enkele on begrijpelijk oppervlakkige, een kri tisch jazz-blad onwaardige recen sies van ene Paul ten Have, een aantal wat al te wijdlopige platenbesprekin- gen en een tweetal obligate foto's (Ro land Kirk, uimmy Smith) is de inhoud alleszins acceptabel te noemen. Met name de bijdrage van Pete Venudor (een Kentoniaans pseudoniem waar achter zich Antones publiciteitsche] Paul Visser lerbergt) over de nog immer boeiende muzikale persoonlijk heid van orkestleider Stan Kenton de droog-komische „for musicians only"-criss cross talk van Misja Men gelberg en enkele zinnige beschouwin gen en besprekingen van Bert Vuysje (criticus van „Vrij Nederland"), Frank Visser (pers- en. publiciteitsman van de n.v. Phonogram), Rud Niemans (copy-writer bij de n.v. Bovema, jazz recensent van „De Telegraaf") en Wit kamp zeil zijn, dunkt mij, het lezen waard. Paul Kgrting schreef mer zijn laatste ontmoeting met Eric Dolphy een journalistiek goed verhaal en ook het interview van Vuysje met de 18- jarige Haarlemse altsaxofonist Ferdi nand Povel :nag er zijn. Iets minder overtuigend leek mij de bijdrage van Het laatste wat ik mij van Albert1 Mol herinner is zijn trieste on- 1 derdompeling in de film „Fan- fare" van Bert Haanstra. Na- dien heb ik afgezien van enkele mis- lukte showtjes weinig meer van deze 1 cabaretier vernomen. Gisteravond echter is de nu 48-jarige Albert Mol i na een driejarig verblijf in het buiten- land weer gestart met een eigen pro- gramma in het Tingel Tangel Theater van Sieto en Marijke Hoving. „Divertimento in A Mol" is de titel van het cabaret waaraan verder de Zwitserse cabaretière Voli Geiler, de voordrachtskunstenares Jobs van Zuy- ien, Carla Lipp, Ger Smit en pianist Nico Kaufmann meewerken. Albert Mol hoopt dat het program- ma tot eind september zal blijven lo pen. Mocht er weinig belangstelling bestaan, dan zet hij er na een maand 1 een pu'nt achter. „Ik wil dolgraag in 1 Nederland blijven", zegt Mol. „Hoe-1 wel ik aanbiedingen heb gekregen uit Berlijn en Parijs voel ik er toch veel voor voorlopig niet meer weg i te gaan. Het publiek kent je op den duur niet meer. Nu nog denken dei mensen bij het noemen van de naam i Albert Mol aan de „danser". Maar dat is er niet meer bij. Het dansen heb ik er aan gegeven. Stel je voor, ik loop al tegen de vijftig..." Er is nog een andere reden waar om Albert Mol op dit moment ons land verkiest boven Zwitserland, Duitsland of Frankrijk. „Binnenkort (waarschijnlijk in augustus) komt er een boek van mij uit, waarvoor al een grote propaganda is gemaakt. 1 Het boek heet „Wat zien ik" en han- I delt over het „rosse" leven >n Am-I sterdam. Er komen gesprekken in voor, met .Blonde Greet", „Japanse Nita enfin je begrijpt het wel. Als i voordracht heb ik enkele verhalen in „Shaffy Chantant" gebracht. De re-, acties waren toen zeer gunstig. Simon Carmiggelt heeft er zelfs een aparte Kronkel aan gewijd". „Er staat nog een tweede boek op stapel. Dat is ongeveer voor de helft1 af. Daarin schrijf ik over mijn theater ervaringen, maar vooral over de mis lukkingen, de regelrechte ,,sofs" die 1 ik in rnyn carrière gehad heb. Het lijkt mij een uiterst attractief onder-1 werp..." Hij spreekt met zelfkennis en ironie. 1 Over zijn samenwerking met Voli 1 Geiler (,,een_ va.n ,1,, grootste Cuba-1 rettalenten die wij in Europa heb- 1 ben") zegt Mol; „zij moet zich veel opofferingen getroosten voor ons pro- i gramma. Zij heeft namelijk een be- langrijke rol in de opera „Orpheus in de onderwereld" die momenteel in Ziirich wordt gegeven. Vaak moet zij 's middags optreden in Ziirich en des avonds het vliegtuig nemen .«aar Am sterdam om tijdig bij ons te kunnen zijn. Dat is een hele inspanning. Voli Geiler treedt meestal op met haar vaste partner Walter Morath, maar Morath is er ditmaal niet bij. Ik geloof dat zij succes zal hebben hier", aldus Mol. Tijdens de onlangs gehouden Brit se week in Amsterdam bereikte de redactie het volgende (ge lukstelegram: „Wilt u mis schien even kijken naar mijn show- etalage bij Sieberg Stadhouderskade 142. Ik denk dat u nog nooit een emmer paardenmest als blikvanger hebt gezien voor een kostbare Rover- auto verder het bed van stro voeding hooi, wateremmer en haver door Ro verauto verdiend schilderijen van Frits Schiller en een dinerzaal met galacostuum geïnspireerd op Konin gin Elizabeth de Eerste en andere gasten het begon met 1 pk. Blaanes zei: binnen moet je komen het ruikt er lekker in de stal Ondertekend: Frits Rolff, Amsterdam, Showmaker. Afgaande op het kennelijk wat al te haastig in elkaar gedraaide tele gram zou men een min of meer chaotische figuur verwachten. On langs zijn wij de ondertekenaar van het geschrift de 66-jarige Amster damse zakenman, ruitersport-deskun dige en showmaker Frits Rolff eens een bezoek gaan brengen. Frits Rolff blijkt allerminst een verwarde geest te bezitten. Hij is eerder het type van een nauwgezet, niets aan het toeval overlatende, organisator en zakenman die zijn, soms inderdaad wel wat chaotische ideeën, toch altijd weer in de juiste banen weet te leiden. Zijn min of meer op zienbarend telegram had betrekking op een speciaal ter gelegenheid van de Britse week ingerichte etalage, waarin paardesportliefhebber Rolff zich had uitgeleefd. Naast de levens grote beeltenis van Koningin Eliza beth de Eerste van Engeland stond een emmer mest opgesteld alsmede allerlei voorwerpen die op de een of andere manier iets met Engeland en de paardesport te maken hadden. „Als iemand de voorstelling niet be greep dat kwam ik altijd graag uit leg geven". Frits Rolff, eigenaar van het 85-jaar oude „Ruiterhuis" aan de Amster damse Vijzelstraat heeft in zijn veel bewogen leven méér stunts uitgehaald. Zijn assistent zegt: „Meneer Rolff or ganiseert heel makkelijk. De ideeën rollen er uit en in korte tijd weet hij ze te realiseren ook." Hij is zo'n veertig jaar geleden in de zaak van zijn ouders gekomen. Be gonnen als manufacturenwinkeltje, breidde de „handel" zich steeds meer uit. Tegenwoordig verkoopt Rolff naast exclusieve ruitersportkleding, ook he renmode-artikelen, gewone sportkle- ding en allerlei uniformen. De televi sie geeft hem geregeld opdrachten voor het vervaardigen van speciale kos tuums. Veel tijd zich met zijn grote liefhebberij het organiseren van shows en manifestaties bezig te houden, heeft hij niet. Dat betreurt hij zeer. Hoewel: de zaak bij hem boven alles gaat. De showmaker Rolff is een heel andere man, dan de zakenman Rolff. Duizenden, tienduizenden guldens heeft hij belangeloos opgeofferd aan tal van hoofdstedelijke evenementen die hü ten bate van een of ander lief dadig doel in de loop der jaren heeft georganiseerd. „Het geld had ik er graag voor over", zegt Rolff." „Ik DEN HAAG, 16 juli Pater Ed Kre kelberg S.J. die zoals bekend het „links voorrang" in het verkeer pro pageert is zeer teleurgesteld over een artikel in het orgaan „De Auto kampioen" van de ANWB. waarin on der meer wordt gesteld dat Europa aan de vooravond staat van een ontwikke ling in de verkeersregeling, zoals die met name in Amerika heeft plaatsge vonden. Daarbij wordt de voorrang op kruis punten door speciale voorrangsrege- lingeti vastgelegd. Aldus werd de ge groeide praktijk gelegaliseerd, welke de automobilist op de plaatselijk be langrijkste weg voorrang deed ne men op het van rechts komend ver keer op kruisende wegen. Wat pater Krekelberg de ANWB ver wijt is dat de bond met dit standpunt een stelling inneemt die niet weten schappelijk is bewezen. Hij vindt dat de bond „zich teveel heeft laten beïnvloe den door de misschien (in net :cht van de harmonisatie van de verkeersregels in Europa) praktische onhaalbaarheid van het links voorrang in het verkeer." Pater Krekelberg heeft gisteren een gesprek gehad met de hoofddi recteur en enkele directeuren van de ANWB. Men is overeengekomen dat de bond in een van de komende nummers van „De Autokampioen" een brief van hem zal publiceren. In de brief zal de pater er onder meer op wijzen „dat het onverant woord is zonder diepgaande studie en op grond van niet-geïundeerde menin gen, het gevaar te lopen, op de vraag naar voorrang, nogmaals de verkeerde weg te wijzen". Verder dringt pater Krekelberg in die brief aan op „een verlossend woord van de ANWB ten gunste van efficiënt en officieel weten schappelijk onderzoek in internationaal verband". AMSTERDAM, 15 juli De 63-jari- ge Belg Omer Becu is vanmorgen een stemmig herkozen als secretaris-gene raal van het Internationaal Verbond van Vrije Vakverenigingen. Hjj was door 37 organisaties kandidaat gesteld. De delegatie van Nigeria die de Tu nesiër Tlili als kandidaat had voorge dragen, trok deze kandidatuur voor de stemming in. AMSTERDAM 16 juli Als onder deel van de jubileumactie van het prins Bernhard Fonds is in de Algemene Bank Nederland te Amsterdam de te kening „Man met hark" van Vincent van Gogh, verloot. Winnaar van de te kening werd de heer H. J. Nolte, archi tect BNA te Curacao. heb het altijd heel dankbaar werk ge vonden. In '49 heb ik ten bate van de „Hulp voor Onbehuisden" een tien tal voorstellingen gegeven met aller lei kleurrijke straatartiesten. Maar Frits Rolff heeft méér ge daan. Voor de Amsterdamse „lie verdjes" organiseerde hij jaren gele den het „straatfikkies"-festijn. „Iedereen dacht dat er ongelimi teerd brand mocht worden gesticht". Maar nee hoor: met „fikkies" be doelde ik „hondjes". Ik had gedacht dat er hooguit twintig of dertig jochies met hun hondje zouden ko men opdagen. Maar het bleken er ruim tweehonderd te zijn. Ik heb de hondjes en hun eigenaar allemaal een lekkertje gegeven. Dat whs wat, zeg. Op het terrein van samenkomst waren vier dierenartsen aanwezig. Zij hebben toen al die hondjes na gekeken, verzorgd voor zover nodig en adviezen aan de eigenaars gege ven. Dat deden die artsen helemaal voor niks. Prachtkerels! Frits Rolff is een dierenvriend. Met name het paard heeft zijn hart ge stolen. Hjj zegt: „Via de zoon van de beroemde diamantair Smit ben ik in aanraking gekomen met de paar desport. Vanaf dat moment denk ik alleen maar in pk's. Alle energie in het leven is terug te voeren tot 1 pk. Met de paardekiacht is alles begon nen. Of niet misschien?" De zo geheten „edele viervoeters" nemen in zijn leven een grote plaats in. Verleden jaar organiseerde Roifi voor het Hilton-hotel een gala-diner voor paarden. Op keurig gedekte ta fels stonden de heerlijkste dingen uit gestald: schalen met wortelen, haver, en water. Er werd door sommige paarden keurig met „twee hoeven gegeten" en de honderden toeschou wers genoten. Als directeur van het eenmanscircus „Rolffino" heeft Rolff grote vermaardheid gekregen. In Krasnapolsky heb ik een voorstelling gegeven met liefst twintig paarden. Het succes was groot". Het ziet er naar uit dat er dit jaar opnieuw en zeer nadrukkelijk „gerof feld" wordt. Hij zegt: „Voor de we relddierendag op 4 oktober ga ik een televisie-show maken. De voorberei dingen zijn al in een vergevorderd stadium. Het wordt een circus waar- In ik het dier in al zijn schoonheid Iaat bewonderen. Het moet eigenlijk een in beeld ge bracht verhaal worden. Ik breng het programma zo in de sfeer van „Cir cus Rolffino presenteert... het klap pen van de zweep". Ik stel mij voor dat de show eindigt met een enorme paniek: het circus brandt af, dieren en mensen vluchten in doodsnood weg, tribunes vallen om etc. etc. Als er vroeger een circus afbrandde dan wa ren eigenaar en medewerkers meteen werkloos. Dat was verschrikke lijk". „Nog andere plannen?", vraag ik. .Rolff: „Ik speel nog altijd met het idee om desnoods in samenwer king met René Sleeswijk een re vue te brengen getiteld „Nou breekt mijn klomp". Aanvankelijk had ik een evenement willen brengen waar aan alleen maar Hollandse boeren zou den meewerken. Maar het bleek dat veel boeren niet wilden meedoen. Verder heb ik nog geen vastomlijn de plannen. Er komt wel weer iets. Ik zit er niet op te wachten. Ik ben een heel geluk *ig mens. Even later zegt hij: „Ik heb altijd veel mede werking gehad van de Amsterdamse autoriteiten. Ik ben ze daarvoor heel erg dankbaar, want zonder steun van deze mensen kom je moeilijk ver der". (Advertentie) De Canonet Quick Loading 19 geeft een heel een voudige oplossing van de filminieg. Dit Canon-systeem kent geen beperkingen ten opzichte van filmmerk of filmsoort. Evenals de wereldberoemde ai. x-j Canonet heeft deze cameca een lichtsterke lens f 1.9 en auto- Wilt U meer weten? Vraag uw fotohandelaar en koop zo'n echte Canon-Camera voor weekend en vakantie! IMP. N.V. BORSUMIJ-WEHRY DEN HAAS BRUSSEL, 16 juli (ANP) Er is geen verandering gekomen In het voor nemen van Italië om de ministerraad van de Europese Economische Ge meenschap op 26 juli in Brussel bijeen te roepen. Dit is gebleken op de ver gadering van permanente vertegen woordigers van de EEG-landen, die gis teren wederom zonder de Franse afgevaardigde in Brussel vergader den. Verwacht wordt dat Italië, dat het periodieke voorzitterschap van de ministerraad bekleedt, alleen dan van het bijeenroepen van de ministerraad zal afzien, indien België en Luxem- DEN HAAG, 16 juli Minister Luns ontkent de juistheid van een aantal be weringen in het Engelse boekje „The Puppeteers", o.a. over het „Defence and aid fund". Hij doet dit in anlwoorc. op schriftelijke vragen van het Twee de-Kamerlid Harm sen (BP), die er daarin zijn twijfel over uitsprak of de honderdduizend gulden van Nederland wel goed besteed zullen worden. Hij had het in dit verband over „dit dubieuze fonds, waardoor bovendien Zuid-Afrika de indruk moet krijgen van een Nederlandse vijandige daad". Minister Luns stelt, dat hij niet be schikt over pertinente inlichtingen, dat de in het boekje genoemde Londense advocaat alsmede „Trustee and admi nistrator" van het fonds verduistering zou hebben gepleegd. Hij is hiervoor ook niet gerechtelijk vervolgd. Hij merkte verder op dat sinds 1950 de erkende accountants messrs Butler, Viney and Childs te Londen voor het fonds optreden. Tenslotte ontkent de e- windsman dat gelden uit het fonds zou den zijn aangewend voor niet-slachtof- fers van de apartheidspolitiek, een fa milie Williams. Hij spreekt van „een bona fide organisatie welke legaal in Zuid-Afrika werkzaam is". burg weigeren er aan deel te nemen. Tot dusver is dat echter niet ge beurd, zodat de eerste ministeriële bijeenkomst van de EEG na de breuk van 30 juni met Frankrijk nog steeds op de Europese agenda staat. In Brussel wordt thans gewerkt aan een oplossing voor de voorwaarden, die door België en Luxemburg worden gesteld voor het bijwonen van de mi nisterraad. Beide landen wensen in het bijzonder te voorkomen, dat de vijf partners van Frankrijk een grondige bespreking gaan wijden aan nieuwe voorstellen van de Europese Commis sie om uit de crisis te geraken. Een dergelijke bespreking zou volgens de regeringen in Brussel en in Luxemburg de vergadering „te demonstratief" ma ken. Bovendien willen zij vermijden, dat een eventueel resultaat ervan Frank rijk wordt voorgelegd als iets. dat al leen maar kan worden aanvaard of verworpen. In Europese kringen wordt dan ook verwacht, dat de Europese Commissie de eventuele nieuwe voorstellen wel op 26 juli in de EEG-ministerraad ter sprake zal brengen, maar dat een uit puttende bespreking ervan zal worden verschoven tot een later tijdstip. Overigens is de Europese commissie er nog niet in geslaagd het interne be raad over wijzigingen in de voorstellen voor gemeenschappelijke financie ring van de landbouw, het scheppen van eigen financiële middelen van de Gemeenschap en budgettaire controle daarop van het Europese parlement in Straatsburg, die tot de crisis van 30 juni hebben geleid, te voltooien. DEN HAAG,, 16 juli Het Ministe rie van Financiën deelt mede, dat het bedrag van de 5,75 procent lening 1965 ten laste van de Staat der Nederlan den nader is vastgesteld op f 300 min. Aangezien de inschrijvingen op deze le ning dit bedrag verre overtreffen wordt hierop slechts 1,105 procent toegewe-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 13