Veel is er
gedaan, nog
meer zal
er gedaan
moeten worden
1\
van
Het
fotografie in
Looy
Ornament in het Hollandse landschap
Slokop in Haarlemmerliede
is de schok van de restauratie
weer te boven
Vakantiefeesten
Haarlem
FILMJOURNAAL
BIJ AFSCHEID UIT HAARLEM
Mr. G. van den Bergh
pleit voor cultuurnota
en sociologisch onderzoek
De superman van de
geheime dienst
Vermetele ridder
Pardaillan
Overige films
Verkeerstelling
in Haarlem
T oor vier mille
aaii horloges
gestolen
SLEUTEL WEC?
GROEN St Co.
Taunusl2M.l7M.20M
Maandag 26 juli
Michigan Jeugdkoor
in Vondelpark
Luxor
Cinema Palace
ZATERDAG 24 JULI 1965
PAGINA 3
~A\/ j oensdagmiddag kreeg de
y\j Haarlemse gemeenteraad
officieel te horen, dat mr.
dr. G. C. J. J. van den Bergh zijn
ontslag als raadslid had ingediend
wegens zijn benoeming tot hoog
leraar aan de katholieke univer
siteit te Nijmegen. De volgende
raadsvergadering zal vermoede
lijk de laatste voor hem zijn. Vijf
jaar heeft mr Van den Bergh als
lid van de fractie van de Partij
van de Arbeid deel uitgemaakt van
de Haarlemse gemeenteraad, een
betrekkelijk korte periode, die
overigens lang genoeg is geweest
om vast te stellen, dat het heen
gaan van dit raadslid een verlies
betekent. Niet alleen voor zijn
fractie, ook voor de gemeenteraad
als geheel. Klein, gezet en stevig
gebouwd stoelde hij aan de rech
terhand van zijn fractieleider, drs.
Voogd. Vanaf de perstafel gezien
was hij de man met de brede rug,
zich als het ware demonstratief
kerend tegen de publieke opinie.
Voor zover die houding inderdaad
symbolisch is geweest, kan ze on
mogelijk in kwalijke zin vertaald
worden naar de praktijk. Mr. van
den Bergh is en heeft zich als
zodanig doen kennen in de ge
meenteraad een man van be
minnelijke onverzettelijkheid, een
deugd, welke hij zich met artis
tieke zwier heeft kunnen permit
teren.
„DE SLEUTELSPECIALIST"
„DUIKER" OLIEBRANDERS
„DUIKER" AARDGASKETELS
CENTRALE VERWARMING
O VEE VEEN TELER. 54856
.Trappiste", een foto van de tot Fransman genaturaliseerde Nederlander Bob ter Schiphorst in het museum ..Het Huis Van Looy'
ver de Kunst met een
grote K in de fotografie
zijn al sedert de tijd dat
de fotografie als hobby gemeen
goed werd discussies gaande en
er kan inmiddels ongetwijfeld al
wel een bibliotheek gevuld worden
met publikaties die over dit on
derwerp zijn verschenen. En het
eind daarvan is voorlopig nog niet
in zicht. Nog vrij regelmatig vliegt
men elkaar in de haren over dit
onderwerp. De groep die in de
goede fotografie geen vorm van
kunst ziet wordt echter wel klei
ner.
ZAADHANDEL JAN ROOZEN
ALLES VOOR UW TUIN
HAARLEMMERLIEDE, 2J/. juli De voor
malige watermolen de Slokop aan de Lagerdijk
in Haarlemmerliede is de schok van de onlangs
voltooide restauratie alweer te boven. De oude
achtkante bovenkruier heeft de ingrijpende
operatie met succes doorstaan. De steeds zorgvolle
vereniging „De Hollandsche Molen" stuurde haar
beste chirurgen om het oude hart van de Slokop
te verwijderen en om het verkalkte skelet hier
en daar iets te verstevigen. Met deze ingreep was
de oude Slokop gélukkig niet ten dode opgeschre
ven, v:ant zijn interieur herbergt al sinds veertien
jaar een ander levend hart ofwel het gezin van
de fluitist Frans Vester.
GARAGE „PETERS"
T'-U
Een man dus, die zijn eigen weg
durft te bepalen, die zijn mening als
een persoonlijke overtuiging naar voren
wenst te brengen en die daarbij het ri
sico durft te lopen een frontale botsing
te veroorzaken. Zijn lidmaatschap als
katholiek van de Partij van de Arbeid
wijst in die richting. Nu hij naar Nij
megen vertrekt om in een nog altijd
besloten gemeenschap een professo
raat te bekleden, vraagt de buitenstaan
der zich onwillekeurig af, hoe juist nu
hij, mr. dr. G. C. J. J. van den Berghl
zich in dat isolement kan thuis voelen, geen zin de binnenstad voor bromfiet-
Wij hebben het hem op de man af ge- sende nozems af te sluiten. Dan houdt
vraagd. je ze op het nulpunt, waarop ze reeds
Hij was door die vraag kennelijk niet beland zijn. Bouw liever iets vanuit dat
verrast. Hij kan niet inzien, waarom hij nulpunt op.
in het Nijmeegse millieu zijn plaats
niet zou kunnen vinden. Een modera
tor, die wegens de benauwde sfeer dat
millieu ontvlucht zou hebben, is voor
hem een groot vraagteken. Mr. van den
Bergh is er juist van overtuigd, dat
door het aantrekken (wat reeds ge
beurt) van verschillende ..denkrichtin
gen" binnen het roomse kamp en
Nijmegen gaat daar toch nog steeds
voor door een grotere openheid geeft
en een bredere visie op de maatschap
pelijke en geestelijke structuur. Daar
aan hoopt hij zijn eigen bijdrage te kun
nen geven.
Hoe dat allemaal moet gebeuren?
Er zou eerst een goed gedocumen
teerde cultuurnota gemaakt moeten
worden, aan de hand waarvan een
gericht beleid gevoerd kan worden.
Haarlem kan op die manier iets
eigens krijgen. Iets karakteristieks.
Met name moet men niet proberen
Amsterdam na te doen. De realiteit
leert, dat de Haarlemmers graag
naar Amsterdam gaan. Waarom ook
niet? De mogelijkheden van Haar
lem zijn beperkter, maar in die be
perking kunnen ze ten volle worden
uitgebuit. En zover zijn we nog niet
(Advertentie)
LANGE VEERSTRAAT 10 - TEL. 11493
HAARLEM, 23 juli, De Dienst
voor Economische Zaken en Statistiek
heeft m 1904 eeh verkeerstelling in
Haarlem gehouden, welke interessante
cijfers heeft opgeleverd. De cijfers ge
ven vooral een beeld van de verkeers
drukte aan de rand van de stad, name
lijk op de invalswegen, en op de Grote
Houtbrug en de Kennemerbrug, twee
van de belangrijke toegangen tot de
binnenstad. Het overzicht levert een
sterk beeld op van de verkeersintensi
teit, waarmee in dit geval het aantal
motorrijtuigen wordt bedoeld uitge
zonderd bromfietsen), dat een bepaald
punt van 7 uur 's morgens tot 19 uur
's avonds passeert. De cijfers zijn dus
van vorig jaar. Ter vergelijking zijn
tussen haakjes de cijfers van 1962 ver
meld.
Schipholweg, ten oosten van de Prins
Bernhardlaan (beide richtingen) juli:
8722 (6341), Buitenrustbrug (beide rich
tingen) april: 13931 (10386), Wagenweg
(teh noorden van de Spanjaardslaan)
mei/juli richting noord: 4131 (3972),
richting zuid: 4603 (42o6), Westelijke
Randweg, ten zuiden van de Span
jaardslaan) mei/juli richting noord(ten
zuiden van de Spanjaardslaan, sept./
okt.: 10596 (9670), Rijksstraatweg, ten
noorden van de Muiderslotweg, juli:
5912 (3659). Sclioterweg, ten noorden
van de Kleverlaan, april/juli- 13801
(11124), Prinsenbrug, april, 10651 (7564)
Kennemerbrug, juli/sept. 158o2 (14019)
Grote Houtbrug, okt./nov. 13355 (10409).
De toeneming van het verkeer is voor
al opmerkelijk op de Schipholweg, de
Buitenrustbrug, de Rijksstraatweg in
het uiterste noorden, de Schoterweg, de
Prinsenbrug en de Grote Houtbrug. Op
de Schipholweg ten oosten van de krui
sing met de Prins Bernhardlaan is de
toeneming niet zo sterk als op die op de
Buitenrustbrug. Dat laatste telpunt on
dergaat behalve de groei op de Schiphol
weg ook de toeneming van het verkeer,
dat van of naar de Amsterdamsevaart
via de Prins Bernhardlaan rijdt en de
toeneming van het verkeer als gevolg
van de nieuwe bebouwing in Schalkwijk.
(Advertentie)
Vooralsnog verdiept hij zich daar jn weloverwogen zinnen gaat mr.
(nog) met m. Hy zetelt nog in yan (jen Bergh daar dieper op. Opeens
zijn huis aan de Zijlweg, is nog valt het woord „kunst-sociologisch on-
Haarlemmer met de Haarlem- Verzoek". Daar moest men in Haarlem
mers. Hij verheelt met (lat het vertrek toch 0(>^ eens aan beginnen. Ook in de
uit Haarlem hem een beetje verdrietig cultuur is het tenslotte een kwestie van
stemt. Hij heelt z n hart aan de stad vraag en aanbod. Zo'n onderzoek, waar-
verpand. Het culturele patroon van de 0p he{- cultuurbeleid mede gericht kan
Haarlemse gemeenschap gaat hem zijn, zou verrassende resultaten opleve-
vooral ter harte. Zijn optreden m de ren. Is het bijvoorbeeld waar laat het
gemeenteraad is daar steeds een spre- dan een culturele anecdote zijn dat
kende getuigenis van geweest. Nu hij heei Bloemendaal naar de schouwburg
Haarlem verlaat, kan hij moeilijk zeg- uitstroomt, als Mary Dresselbuys op de
gen, dat al zijn idealen in vervulling nianken komt'
zijn gegaan. Zijn stokpaardje „atelier-
woningen voor kunstenaars" is nog Tijdens ons gesprek haalt mr. 1_an
lang niet afgereden. Hij is op dat punt den Bergh feitelijk alles overhoop. M«s-
een hogeschool-rijder geweest. schien krijgen zijn onvervulde idealen
een te zwaar accent. Hij is er zich na-
Mr. van den Bergh betreurt het, dat meUjk ook van bewust, dat er in Haar-
er van het inrichten van atelierwon]n- lem veel goeds tot stand is gekomen,
gen nog mets is terecht gekomen. Trou- De samenstelling van de collectie mo-
wens, er zou nog zoveel moeten gebeu- derne kunst noemt hij met name. De
ren. De toon, waarop hij tegenover ons j„richting van de Vishal tot expositie-
opmeuw aan het betogen slaat, is met ruimte vindt hij prachtig. Hopelijk
verwijtend of beschuldigend. Wel stelt volfft de vleeshal heel spoedig, zodat
hij, dat in het algemeen aan de cul- Haarlem in het hart van de stad be-
tuur een te benauwd hoekje wordt ge- schikt over een cultureel centrum. Om
geven. Nog te veel is er selectie, wordt wat er gedaan is en misschien nog
er met etiketten gewerkt, en blijven meer om wat er nog gedaan moet wor-
anderen in de kou staan. Zijn bedoe- (|eil betreurt hij het de stad van zijn
lmg is duidelijk: de cultuur moet veel hart te moeten verlaten,
meer nog m het sociaal patroon ver- _„T.T
weven worden. Het heeft bijvoorbeeld W. HELVERSTEIJN
En dat kan ook moeilijk anders.
Wie de meesterlijke staaltjes van
fotografie ziet, die thans in het
gemeentemuseum „Het Huis Van
Looy" te Haarlem zijn te bewonderen,
moet wel tot de conclusie komen, dat
er voor het maken van die foto's meer
nodig is dan goede apparatuur alleen.
Naast het bezit van een goed instru
mentarium is een volledige beheersing
van de techniek en het bezit van crea
tieve eigenschappen voor de fotograaf
die iets meer wil maken dan het tradi
tionele familiekiekje zeker zo belang
rijk als voor een beeldhouwer of schil
der.
9 9
De honderdvijftig geëxposeerde fo
to's zijn gemaakt door acht interna
tionaal vermaarde Franse vakfoto
grafen, die zich hebben verenigd in
de „Groupe des Huit" en door
twaalf leden van de bekende Haar
lemse fotogroep „De Muggen". Beide
fotogroepen bestaan ongeveer vijf
iaar en zij zijn ook beiden ontstaan
door de gedachte, dat men in een
kleine kring beter met elkaar over
fotografie kan praten en elkaar kan
stimuleren dan in de grote fotoclubs,
waar de kans op een harmonische
samenwerking door het grote aantal
gering is.
De acht Fransen Alain Bal-
mayer, Gilles Boinet, Albert Calafell,
Marcel Mazelle, Jean-Pierre Parrot,
René Poujade, Jean Rouet en de tot
v van do genschappen en Fransman genaturaliseerde Nederlan-
Sln van hnT1SC™.E2STi der Bob ter Schiphorst - kennen el-
hl li ken de exposanten Tn Uet kaar d0Or hun werk' Z'j hadden allen
rr behoefte aan contact, discussie en ge-
Huis Van Looy g en dei resultaten, dachtenwisseling op hoog (fotografisch)
TIul3"e T de eersfè dp Tiesten die niveau. Hun werk staat onder invloed
dan„ °5* Voel van hun lit klhtn van dat contact. De technieken over-
hier een deel un werk hebben jappen elkaar vaak. Toch heeft ieder
tentoongesteld.
van hen zijn eigen stijl behouden. En
wat belangrijk is: hun foto's zijn speels
van compositie; een speelsheid waarin
zich het zuidelijk temperament ver
raadt.
et werk van „De Muggen" steekt
bij dat van hun Franse „vakge
noten" uitermate gunstig af.
Een verschil in technische kwa
liteit is vrijwel niet te ontdekken. Wel
echter in de compositie. Die is bij de
Hollanders, geheel volgens hun aard,
wat nuchterder, maar ook stijver,
waaruit een naar mijn gevoel mis
schien té serieuze aanpak en bena
dering van het onderwerp spreekt.
In de fotografie zijn „De Muggen"
geen kleine jongens. De selecte groep
bestaat uit een twaalftal foto-amateurs
die zich een aantal jaren geleden heb
ben afgescheiden van de Kennemer
Fotokring, waar zij een top-groep
vormden. Als ..besloten club" komen
zij van tijd tot tijd bij een van de leden
thuis bijeen, waar zij ongezouten kri
tiek op eikaars werk leveren. Daar
door stimuleren zij elkaar tot het le
veren van steeds betere werkstukken en
de resultaten blijven dan ook niet uit.
Op wedstrijden in binnen- en buiten
land halen zij in de meeste gevallen
de hoogste onderscheidingen weg.
Overigens is de beoordeling van
foto's afzonderlijk in deze tijd
een hachelijke onderneming. De
fotografie is namelijk wat men
noemt „onderweg" waarheen weet
niemand en de laatste tien jaar
sterk aan veranderingen, experimenten
en modeverschijnselen onderhevig. Wat
vroeger een fotografische zonde werd
genoemd (onscherpte en grove korrel)
wordt nu vaak beschouwd als een eigen
stijl. Experimenten met het materiaal
leveren soms wonderlijke resultaten op.
Eerlijkheidshalve dient te worden ge
zegd. dat met die experimenten vaak be
ter de sfeer van het moment van de op
name wordt getekend dan bij de fanta
sieloze recht-toe-recht-aan foto's van
vroeger.
4 an die fotografische mode-
verschijnselen zijn ook ..De Mug-
JT\. gen" en hun Franse fotobroeders
niet ontkomen. Zjj hebben zelfs
hun aandeel geleverd in die experimen
ten. De best geslaagde proeven daar
van zijn in het museum ..Het Huis
Van Looy" te bewonderen; tot
15 augustus.
J.v.H.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiniiiiiiiiiiiiiiie
AMSTERDAM. 23 juli. In de Ga
leries Modemes is vannacht voor cir
ca 4000 aan horloges gestolen. De
politie vermoedt dat de dieven het pand
zijn binnengekomen via een huis ln
de Blindemansteeg. Zjj hebben een dak
raam van het warenhuis geforceerd en
namen hun buit mee. die in een vitrine
op de benedenverdieping was geëta
leerd.
'Adveatmtie)
SPEKSTRAAT 5 TELEF. 16061
De molen aan de Lagedijk is een vrij groot bouwwerk
met een vlucht van 26.70 meter. De Slokop dateert uit
de zeventiende eeüw en de voorlaatste restauratie onder-
gmg hij kort na 1870. Bijna honderd jaar later werd hij
weer eens onder handen genomen. Op deze manier hoe
ven oude molens net als de oude soldaten van het lied
nooit te sterven.
Oorspronkelijk was de watermolen eigendom van de
Verenigde Binnenpolders. Toen de Slokop op een kwade
dag met meer mocht functioneren als watermolen, ging
molenaar Van der Aar met emeritaat en de woonruim
te werd betrokken door de fluitist, die er nu na de res
tauratie een heel comfortabele woning aan heeft. De ge
meente Haarlemmerliede en Spaarnwoude trad op als
de nieuwe eigenares. Mag het bezit van een echte Hol-
anase watermolen op het eerste gezicht benijdenswaar
dig lijken, de gemeente dacht er al spoedig heel anders
over. De goede Slokop was namelijk danig aan lager
wal geraakt. Haarlemmerliede en Spaarnwoude kon het
benodigde geld niet alleen op tafel brengen. De hogere
autoriteiten sprongen bij en met behulp van de vereni
ging „De Hollandsche molen" prijkt de Slokop nu ge-
iond en krachtig als weleer in net wijde landschap.
Vader en zoon Van Beek, rasechte molenmakers uit
Rijnsaterwoude, klaarden het karwei in de kortste ke
ien. Zij bekeken de bovenkruier uit de zeventiende
eeuw eens goed en togen toen aan de arbeid. Het bin
nenwerk als vijzel en spil werd verwijderd en de bui
tenwaterloop werd gedicht. De watermolen had nu
zijn hart verloren en zou nooit meer als zodanig func
tioneren. Vader en zoon Van Beek zetten het bouw
werk verder op zijn kop, vernieuwden dak en kap en
maakten en passant nieuwe wieken. Samen waren zij
goed voor een huzarenstuk, dat andere vaklui niet
licht zullen evenaren.
Zonder enige hulp brachten zij de grote wieken op
hun verheven plaats. De rietdekker Molenaar uit Pen-
ningsveer rondde het karwei af door de kap van een
frisse laag riet te voorzien.
De Vesters zijn er wel bij gevaren. Zij wonen com
fortabel en rustig, genieten van een riant uitzicht en ze
hebben heel wat anders dan zo maar een huisje in de
stad. En dat alleen omdat de Slokop geen watermolen
meer is, maar een ornament in het Hollandse landschap.
(Advêatantie)
TELEFOON 80461 - HEEMSTEDE
Haarlems Speeltuin Verbond.
GEKOSTUMEERD VOLKSDANS
FEEST op het E.D.O.-terrein voor alle
afdelingen. Aanvang 12 uur. Kinderen
en leiding komen gekostumeerd. Vele
mooie prijzen en voor de winnende tuin:
de Cor Gaartman-wisselplakette.
Kosten 25 cent.
Haarlemse Katholieke Vereniging voor
het Gezin.
Speeltuin DON BOSCO: GROTE RUIL
BEURS op de tuin. Alles wat maar te
ruilen valt, meenemen!
Speeltuin ZAANENOORD: Diverse
spelen op de tuin.
Speeltuin ELBA: Van 10-11.30 uur wed
strijden op de tuin voor kinderen van
4 t/m 6 jaar en van 2.30 tot 4.30 uur
voor kinderen van 7 t/m 9 jaar.
AMSTERDAM, 22 juli Op maan
dagavond 26 juli a.s. aanvang 8.30 pre
cies, zal op het verlichte Vondelpark
podium het vermaarde Michigan Jeugd
Koor (The Michigan Youth Chorale)
o.l.v. de dirigent Robert Pratt een con
cert geven.
Het koor bestaat uit ongeveer 70 jon
gens en meisjes in de leeftijd van 16
tot 18 jaar, die allen leerlingen zijn
van de Highschool. Het programma
omvat: o.a. Selcties uit Musicals. Ne
gro Spirituals, Oud-Amerikaanse liede
ren, een aantal z.g. Country Songs
(land- en boerenliederen), moderne
Amerikaanse Mederen.
De film, die de Arnhemse Filmweek
op zo'n geslaagde wvjze besloot, „Les
Barbouzes", oftewel „De superman
van de geheime dienst" beleeft deze
week in de hoofdstad zijn premiere.
Er is hier sprake van een zeer ge
slaagde persiflage op het James
Bond-genre, een ontspanningsfilm vol
vaart en actie, die de draak steekt
met de gebruikelijke gangsterfilm met
snelle en haast onmogelijke knokpartij
en. Een heel komisch geval waarom
men hartelijk zal lachen.
In Luxor (14 jaar).
Met de dappere ridder Pardaillan
heeft een nieuwe stripfiguur zijn intre
de gedaan in het romantisch-avontuur-
ljjke filmgenre. Het ziet er tenminste
naar uit, dat er wel meer afleveringen
zullen volgen, nu Bernard Borderie aan
zijn vorige werk ..Chevalier de Par
daillan" een tweede exemplaar heeft
toegevoegd met dezelfde figuren, ont
leend aan een verhaal van dezelfde
schrijver Michel Zévaco, met dezelfde
soort avonturen en in dezelfde ironische
verteltrant, waaraan overigens iedere
filmieke vorm vreemd is. In ,.De ver
metele ridder Pardaillan" wordt de be
faamde ridder, die men kan zien als
een kruising tussen Robin Hood en
Dick Bos, door koning Hendrik Hl van
Frankrijk als koerier naar diens zwa
ger Hendrik van Navarra gestuurd.
Pardaillan valt herhaaldelijk in handen
van de verraderlijke hertog van Guise,
die geen geweld of list schuwt en zelfs
de charmes van zijn geliefde Bianca
in de strijd werpt om Pardaillan in
hinderlagen te lokken. Hij rekent ech
ter niet op de grilligheid van Amor.
Om kort te gaan: Pardaillan wint op
alle fronten met degen, vuisten, list
en welbespraaktheid. De hertog sterft
de verradersdood en zo kan Pardaillan
Bianca ongestoord tot de zijne maken.
Borderie heeft de formule der kin
derlijke romantiek van zijn vorige film
herhaald. Hjj zoekt het vooral in vecht
partijen, samengesteld uit talloze gags
en laat er geen twijfel aan, dat hij de
hele affaire niet serieus bedoelt.
In Cinema Palace (14 jaar).
In Frans Hals draait nu al voor de
achtste week de James Bond-film „Ge
heim agent 007 contra dr. No" (18 jr.).
In Rembrandt draait voor de tweede
week ook een Bond-film: de bekende
superproductie van deze held in de
strijd tegen de misdaad: „Goldfinger"
(18 jr.). In Boxy kan men tot zondag
veel plezier beleven om Jerry Lewis,
die opnieuw in Haarlem is te zien in
zijn film: Jerry hou je roer recht"
(a.l.). Van maandag tot en met woens
dag draait in Roxy „Blue Hawaii". Van
deze showfilm zullen ongetwijfeld vooral
de fans van Elvis Presley genieten, want
hij speelt en zingt daarin de hoofdrol
(a.l.). Voor de tweede week kan men
in Studio Sophia Loren en Marcello
Mastroianni gaan bewonderen, die de
hoofdrollen vertolken in de vrolijke film
„Wat een vrouw", waarin Sophia een
zakkenrolster is en Mastroianni een
hardwerkende taxichauffeur (a.l.).
„Maarrr... dokter", de film die tot en
met zondag in Minerva in Heemstede
draait, is de rijfde film in de fameuze
Doctor-serie. Dirk Bogarde en James
Robertson zorgen, onder de beproefde
regie van Ralph Thomas, voor de grap
jes rond het ziekenhuis en de medische
stand (18 jr.). Van maandag tot en
met woensdag wordt vertoond de Ween-
se muziekfilm „Tanze mit mir in den
Morgen", waarin o.a. Rex Gildo en Pe
ter Vogel wereldbekende melodieën zin
gen in een verhaal dat is gebaseerd op
een liefdeshistorie (a.l.). In de middag
voorstellingen wordt in dit theater ge
draaid de Nederlands gesproken jeugd
film „Vier rakkers en een oude jeep"
(a.l.).
DE KUNST IN DE FOTOGRAFIE