Jaarlijks honderdtwintig films in zestien talen Op zoek naar nieuwe décors Grote vraag naar komedies in Rusland Geen namaak Op voorgrond Komedies Klassieke stukken pouue m sr-WPEz m mim op sp&ewap sw mt. Dè artiesten van 25 jaar geleden: Johnny en Jones SPI&fclTJe-m-V&MW, miSERfflBMOTNOd OP'7SIMM Mff PLUS 14 AUGUSTUS 1965 OP zijn rusteloze tocht naar nieuwe werelden dringt de film steeds dieper de binnen landen van Afrika binnen. Niet op expedities voor documentaire reis- films, zoals in het verleden, maar op zoek naar achtergronden voor zijn gekleurde speelfilms op breed scherm. De moderne Stanley van Afrika is Stanley Baker, een ac teur uit Wales. Na de hoofdrol te hebben gespeeld in de succesvol le film „Zoeloe", waarvan hij ook medeproducent was, is Baker op het ogenblik bezig aan zijn twee de Afrikaanse film „Sands of the Kalahari" en heeft hij een derde in voorbereiding. In gezelschap van zijn compagnon-regisseur Cy Endfield, met wie hij; „Zoeloe" maakte, zijn medespelers Susannah York, Stuart Whitman, Harry An drews de sergeant-majoor in de tijdens de Arnhemse Filmweek vertoonde film „De Heuvel"), The odore Bickei en Nigel Davenport en een groep van vijftig technici is hij onlangs in Londen teruggekeerd na drie maanden lang buitenopna men voor „Sands of the Kalahari" te hebben gemaakt in de woestij nen en bergen van Zuid-West- Afrika. Als u de „Matzet" op de linker- en die op de rechterplaat nauwlettend bestudeert, ontdekt u vijf verschillen. Wan' neer u er niet uitkomt: elders op deze pagina vindt u de oplossing. Geef de moed echter niet te snel opl Stanley Baker als de Brit se commandant in „Zoe loe", de eerste film, die hij in samenwerking met Cy Endfield in Afrika maakte. Moderne „Stanley" ontdekt Afrika De film gebaseerd op een populaire novelle van William Mulvihill, vertelt van vijf mannen en een meisje, die na een vliegongeluk in de Afrikaanse woes tenij verdwaald raken. Op het ogenblik wordt hij in de Shepperton Studios na bij de Londense luchthaven verder vol tooid. Hoewel ze allemaal sterke verhalen vertellen over de opwindende avonturen die ze tijdens hun expeditie in Afrika hebben beleefd, blijkt iedereen in het gezelschap toch dolblij te zijn, weer vei lig in Shepperton te zitten en niet aan de Diamantkust. Stanley Baker en Cy Endfield verklaren echter, dat ze zo spoedig mogelijk naar Afrika zullen terugkeren. „De omstandigheden in de woestijn waar we uren lang in hitte en stof hebben gewerkt, waren bijzonder zwaar, maar we kwamen op tijd klaar," verklaarde Baker, die er een Robinson Crusoë-baard op nahoudt tot hij klaar is met zijn rol in de film. „Het landschap is er geweldig boeiend en enorm afwisselend. Het is echt een wonder, dat de film er zo lang over heeft gedaan om Afrika als decor te ont dekken. Het publiek wil nieuwe achter gronden op het witte doek zien. Vijf tig jaar lang is Arizona de plaatsver vanger van de Sahara, de Gobi en vrij wel iedere woestijn ter wereld. Maar de mensen willen tegenwoordig geen na maak meer zien. Naast het spannende verhaal over de strijd om een meisje en primitieve omstandigheden, die de primitieve instincten van de man naar voren brengen, meen ik. dat we er aar dig in zijn geslaagd, iets van de schoon heid en wildheid van het landschap in onze beelden vast te leggen, en iets nieuws te laten zien op het gebied van de expeditiefilms, waaronder een gevecht met bavianen. We hadden ons hoofdkwartier in een oase-stadje, dat Swakopmund heette en dat midden in duizenden vierkante mij len zonverzengde woestenij aan de Dia mantkust ligt. Vandaar trokken we acht mijlen diep de woestijn in, waar we on ze opnamen maakten. Er moest een spe ciale weg worden aangelegd voor onze vrachtauto's, die de spelers en techni ci, de uitrusting, voedselvoorraden en tanks met drinkwater vervoerden." Stanley Baker heeft zich de laatste tijd niet alleen gewaagd in de barre woes tijnen van Afrika, maar ook op het niet minder avontuurlijke gebied van de filmproduktie. Hij is de zoon van een mijnwerker in Wales, die voorbestemd was om ook in de mijnen te gaan wer ken. Als jongen speelde hij echter in zijn geboorteplaats Femdale op school in amateurtoneelstukken. Daar werd hij opgemerkt door de regisseur Serge! Nol- bandov, die hem op 14-jarige leeftijd zijn eerste filmcontract bezorgde. Na zijn dienstplicht te hebben vervuld in het leger, trad hij afwisselend op voor de film en het toneel. Zowel in Lon den als in New York speelde hij o.a. een rol in het stuk „A Sleep of Priso ners" (Droom der gevangenen) van Christopher Fry. Sinds enkele jaren treedt hij sterk op de voorgrond in de film. Hij speelde o.a. hoofdrollen in „Eve", „In the French Style", „Guns of Navarone' 'en, met Laurence Olivier, in „Richard III" Twee jaar geleden richtte hij met Cy End field zijn eigen produktiemaatschappij op. Samen produceerden ze de film „Zoe loe", die werd gefinancierd door Joe Le- vine en gedistribueerd door Paramount. CHARLOTTE Rampling (rechts) heeft onverwacht succes in het filmbedrijf. Ontdekt door de gebroeders Boulting, speelt ze een hoofdrol in hun laatste filmkomedie „Rotten tot the Core" (Door en door rot). Haar werkgevers waren zo ingenomen met haar spel, dat ze haar meteen een contract aanboden. Charlotte Rampling, die niet van plan is haar voor een filmster on geschikt geachte naam te verande ren ze is van mening, dat derge lijke namen op het ogenblik juist „in" zijn is negentien jaar. Een 'paar maanden geleden nog maakte ze een lift-tocht door Spanje, en de enig mogelijke band in haar leven met de filmwereld van de show business was, dat ze gitaar speelde. Ze is een meisje, van wie mag wor den verwacht, dat ze genoeg wils kracht en energie heeft om de top te bereiken. Ze is namelijk de doch ter van een Olympische hardloper. Haar intrede in de filmwereld heeft ze gevierd met het kopen van een flat en een auto. Het is een flat in het dure Chelsea, maar haar auto is een Triumph Herald van be scheiden afmetingen. „Sommige van mij vriendinnen vonden, dat ik een grote slee had moeten kopen, maar ik ben best tevreden met mijn klei ne karretje", zegt ze. In het begin van deze maand heeft ze kennis gemaakt met de meer opwindende kanten van het bedrijf tijdens een reis naar Ameri ka om daar de film, waarin zij haar debuut maakt te introduceren. GRIGORY Chukhrai, regisseur van de Russische films „Ballade van een soldaat", die onlangs door de Nederlandse televisie is uitgezonden en- van „De „Een-en-veertigste" is benoemd tot directeur van een studio in Moskou, waarmee de Sovjets 'n economisch ex periment willen ondernemen: films pro duceren op winstbasis. Krachtens dit ex periment zullen spelers, regisseurs, sce narioschrijvers en technici salarissen ontvangen, die afhangen van de finan ciële opbrengsten van hun films. G. Chukhrai, wiens nieuwste film „Er waren eens een oude man en een oude vrouw" dit jaar op het festival in Can nes is vertoond, zal een jaar verlof ne men als regisseur om zich te belasten met de productie van films, die zich richten tot een zo groot mogelijk pu bliek. Zijn laatste film is in Rusland een groot succes. Bovendien kreeg de hoofd rolspeelster, Vera Kouznetsova van de festival-jury in Cannes een eervolle ver melding voor haar spel. Chukhrai, die wordt beschouwd als 'n uitstekend beoordelaar van het Russi sche publiek, is een gezette, energieke man. Hij is 44 jaar oud en diende tij dens de oorlog in een regiment para chutisten waarbij hij tweemaal werd ge wond. Na de oorlog liet hij zich inschrij ven als student aan het Regeringsinsti tuut voor Cinematografie in Moskou. Zijn regie van „De ballade van een sol daat" en andere films gaven hem ook in het buitenland bekendheid. „Er is op het ogenblik in de. Sovjet- Unie grote vraag naar komedies", zegt hij. „Geen muzikale komedies, maar komedies, die aansluiten op het dage lijkse leven. In onze experimentele studio zullen we het eerste jaar drie films produceren. Een er van zal een komedie zijn, de tweede een modern drama, getiteld „Het Heden" en de derde zal waarschijnlijk een filmver sie worden van een klassiek Russisch stuk, hoewel dat nog niet helemaal vaststaat. In het tweede jaar zijn we van plan om zeven films te produceren en dit de volgende jaren voort te zetten. In de loop van het tweede jaar hoop Ik weer te gaan regisseren, waarbij ik uitsluitend van eigen scenario's zal uitgaan" Chukhrai heeft het scenario voor zijn laatste film „Er waren eens een oude man en een oude vrouw" niet zelf ge schreven. Het is een vrij sentimenteel verhaal over een bejaard ouderpaar, dat de moeilijkheden van zijn schoonzoon probeert op te lossen. „In de Sovjet-Unie worden momenteel" aldus Chuchrai," ongeveer 120 films in zestien talen per jaar geproduceerd. Daaronder is een toenemend aantal film bewerkingen van Russische klassieke stukken. Serge I. Bondarchuk bijvoor beeld is op het ogenblik bezig aan een vier uur lange film naar Tolstoi's „Oorlog en vrede." Het wordt een film In kleu ren, die waarschijnlijk het volgend jaar klaar komt. Eén van onze toekomstige produkties zal een tweedelige bewerking zijn van Dostojevski's „De Idioot". „Nine Days in the Year", een film van de Amerikaanse regisseur Michael Room over het werk van een atoomgeleerde, heeft momenteel groot succes in Rus land. Wij, filmers, zien heel wat buiten- Vee Jay is een door Phono gram uitgebracht label waarop heel fijne jazz-muziek is vast gelegd. Het klinkt wellicht wat tegenstrijdig, maar de laten we zeggen East Coast-jazz, die ons door verscheidene grote „namen" wordt voorgezet op een viertal LP's van dit merk klinkt bevrijdend on gecompliceerd. Vooral de V.J.-opna- me van Walter Perkins' „MJT III" zal voor de moderne jazz-Iiei- hebber een „must" gaan betekenen. Het schema van de door Perkins op slagwerk, Mabern op piano, Cranshaw op bas, Thomas op Trompet en Stro zier op alt uitgevoerde stukken is een voudig en volgens het bekende recept: thema-improvisatie (soms) coda-the ma. In "het oor vallende" figuur tij dens deze bijzonder geïnspireerde ses sion is naar onze smaak pianist Ha rold Mabern, een 23-jarige jongeman, die zowel als uitvoerend musicus èn als componist heel veel voor de toe komst belooft. Zijn thema's „Brother Spike" en „Rochelle" zijn doorwroch te werkstukjes, die zich onderscheiden door eenvoud en zeggingskracht. Hel dere, spontane en originele jazz staat u ook in de overige drie stukken te wachten. Vakwerk. (Vee Jay 1013). Drie solisten worden in andere Vee Jay-albums belicht: pianist Wyn- ton Kelly een typische „musicians musician" zoals men in vakkringen zegt is met ex-Messenger-trompet- tist Lee Morgan, tenorist Wayne Shor ter, bassist Paul Chambers en drum mer Phillv Joe Jones te beluisteren op V.J. 3004; de jonge altist Frank Strozier speelt de LP 3005 vol samen met trompettist Booker Little, drum mer Jimmy Cobb en de hierboven genoemde Paul Chambers en Wynton Kelly en tenslotte wordt tenorist Way ne Shorter (onlangs heeft men hem nog in het Concertgebouw met Miles Davis kunnen beluisteren) gefeatured op de V.J. 3006-plaat. Opnieuw komt men hier de namen tegen van Mor gan, Kelly, Chambers en Cobb. Van de drie opnamen is de plaat van Kel ly het meest interessant, die van Strozier het meest „in 't gehoor liggend" en die van Shorter het meest progressief. Genoemde albums hebben een zeer voornaam ding gemeen: de muziek is spontaan en geïnspireerd en sommige solisten reiken werkelijk aan de top van hun kunnen. We den ken aan Strozier's adembenemende solo in Waltz of the demons", Mor gan's felle trompetspel in „Pug Nose", Shorter's knappe solo-maten in „Mack the knife", Kelly's geëxposeerde ideeën-rijkdom in „What know" en Gina vaart eigen koers Gina Lollobrigida gaat zelf films produceren. Wie Gina kent weet, dat zij een kei harde zakenvrouw is met een onbuigzame wil, die haar nogal eens in botsing bracht met haar collega's. Een conflict met pro ducer Rizzoli bij voorbeeld had tot gevolg, dat de opnamen voor de film „Venere Imperiale" waarin zij de rol van Paolina Borghese vertolkte, jaren ver traagd werden. Wegens publi catie van een aantal indiscrete foto's had Gina eenvoudig ge weigerd nog langer aan de film mee te werken. Uiteindelijk werd het conflict bijgelegd (het was een miljoe nenzaak) en de film voltooid. Voor de actrice bleek de film een groot persoonlijk succes, ge zien het feit, dat zij voor deze vertolking de prijs van de Ita liaanse kritiek kreeg, maar toch was toen al bij haar het besluit gerijpt voortaan haar eigen weg te gaan. De beslissing werd ook vergemakkelijkt door een grote verandering in haar echtelijk leven. Voorheen was de gehele filmcarrière van Gina Lolobri- tida verlopen onder voogdij van haar man, de Joegoslavische vluchteling Milko Skofic, die in Italië afgestudeerd was als arts maar dit beroep niet uitoefende om zich totaal aan de carrière van zijn vrouw te kunnen wij den. Hij was tegelijkertijd haar impressario, haar raadgever, haar lijfwacht en persagent, haar levende schaduw, zonder yvie ze geen voet kon verzetten. Het succes van haar carrière is ongetwijfeld voor een groot deel het werk van Milko Sko fic. Beiden bouwden ze aldus samen een fortuin op, dat heel zorgvuldig werd belegd. Een paar jaar geleden kochten zij nog een belangrijke uitgeverij te Florence op, maar hun wegen zouden weldra scheiden. Milko Skofic nam namelijk persoon lijk de leiding van de uitgeverij in handen. Het echtpaar was het er trouwens over eens, da) het goed was. voor de toekomst on andere paarden dan de film alleen te wedden. Zo viel het besluit: Gina zou blijven filmen en vtilko zou uitgever worden.. Meteen werd Gina toen haar eigen impressario en perschef. Op persconferenties, grote pre mières en plechtigheden ver scheen zij voortaan alleen, wat direct geruchten over een op handen zijnde schei ding deed ontstaan. Deze ge ruchten werden krachtiger omdat de Skofics wat hun familieleven betreft een uni cum vormden in het zo rijk aan schandalen zijnde film wereldje. Gino en Milko ontmoetten elkaar in Cinecitta. In Musso lini's filmstad waren na de oor log veel vluchtelingen werk zaam en onder hen was de arts Milko. In een deel van de stu dio's werden intussen ook films gedraaid en hier deed Gina na een vierde prijs in de schoon heidswedstrijd voor Miss Italië 1947, haar eerste aarzelende stappen op het filmterrein. Zij leerde toen Milko kennen en zij trouwden in januari 1949 in het bekende ski-station op de Ter- minilloberg. Hun huwelijksle ven stak sterk af bij dat van anderen in het Italiaanse film milieu. Toen er dan ook ge ruchten over moeilijkheden op doken konden velen hun leed vermaak niet verbergen. Voor al nadat Milko werd gezien in gezelschap van de jonge Oos tenrijkse gravin Uta von Aiche- lenberg, werden de doodsklok ken geluid over Gina's huwe lijk, ook al verklaarde de ao- trice dat Uta een gemeenschap pelijke vriendin was Het huwelijk van Gina en Milko is ondanks alle roddela- rij niet ten gronde gegaan. Wel gaan zij elk hun eigen profes sionele weg en Gina heeft di rect willen bewijzen, dat zij meer gezond verstand heeft, dan men haar over het alge meen toeschrijft. Velen lieten altijd voorkomen, dat zij erg Ingenomen was met zichzelf en dat zjj zichzelf als een onver vangbare actrice beschouwde Het tegendeel blijkt nu waar te zjjn. Gina beseft dat met het verdwijnen van haar jeugd ,ook haar tijd als actrice snel aan het vergaan is. Maar aan de andere kant wenst ze geen vaarwel aan de film te zeggen, die haar rijkdom en roem be zorgde- „Daarom word ik producer bekende zij onlangs aan de Italiaanse journalisten. Even bedacht zij zich: „Misschien is producer een groot woord. Be ter kan ik zeggen, dat ik de zaken zelf in handen neem. Ik regel alles. Ik heb al een ver haal van een haast onbekend auteur gekocht. Misschien is het niet zo goed geschreven inaar het is een pakkend dra ma. Ik heb me nu tot een van de beste Italiaanse scenario schrijvers gewend. Hij zal er wat van maken. Het wordt een heej knappe film!" „En het geld", vroeg men haar. „schiet u alles voor?" „Helemaal niet", lachte ze. „Een producer werkt met het geld van anderen- In Zwitser land heeft men mij een mil jard lire bezorgd. Daarmee kan ik van wal steken. Als het niet genoeg is, ligt er in Frank rijk ook nog een miljard voor me klaar!" Toen de journalisten mééi probeerde te weten over Gi na's eerste productie, werden ze met een kluitje in het riet gestuurd. Blijkbaar huldigt producer Lollobrigida eenzelf de taktiek als haar grote colle ga Dino de Laurentiis, die, toen hij Soraya aanwierf, een jaar lang zijn plannen streng geheim hield. Waarom de knappe Gina ab soluut zelf haar films wil pro duceren? Op die vraag heeft zij met een vergelijking geant woord. „Een acteur", zegt zij, „is als een matroos, die aanmon stert op een schip. Het schip is niet van hem maar van de reder. En boven hem staat de commandant die weet wat hij moet doen en waar het schip heen vaart. Een acteur, hoe be roemd hij ook moge zijn, blijft een ondergeschikte, die soms een rol krijgt, die hem hele maal nief ligt of die moet ac teren zoals dé regisseur het wil en niet zoals hij het zelf aanvoelt- Wel, een dergelijke rnestand ben ik beu geworden. Ik weet nu, wat ik als actrice kan en wat me minder ligt en daarom meen ik, dat het tijd is, dat de rollen eens worden om gekeerd. Ik wens voortaan zelf het verhaal en het personage te Kiezen, die mij het best liggen. Het moet uit zijn, dat een an der zegt: „U zult die rol spe len, u kruipt in de huid van die of die vrouw!" Voortaan zal ik zelf de huid kiezen, waarin ik wens te kruipen. Daarom wil ik dus mijn films zelf produceren Wie Gina Lollobrigida kent. weet dat zij een grote kans maakt haar doel te beriken. Zü bezit een ongewone wilskracht, een taai doorzettingsvermogen en nuchtere zakelijkheid. Kort om, allemaal karaktereigen schappen, die van het schuch tere dorpsmeisje uit „la Clocl- ara" (een bergstreek bij Rome) een gevierde filmactrice heb ben gemaakt. 'af-yeeid jaq oïa qaoquap -auaq J3JIJ33J ap ui (aaqaS .iayeA\ jaq ui qioq :puojS.iajq3E ap do jsip -nu-xa ap uea sufpeq ap uea jnn) -uiao Ipuujs aaapuB )uaSe ap uea uaoqasaaquji iuapauaq ivvu IsftM uoz ap uea snau ïjuq auoAtaS üaa af|EE[d aaapuE jaq do si juaSE ap uea jijqauuoz :u(jz uajnoj jftA a(j Grigori Chukhrai: films produceren op winstbasis. landse films, maar er worden er slecht* een paar aangekocht voor openbare ver toning. „Op het festival in Cannes vond ik „D® Heuvel" een van de beste films. Ook de Japanse film „Kwaidan" heeft estheti sche waarde. William Wyler is een vatt mijn favoriete regisseurs, evenals Stan ley Kramer. Er wonden onderhandelingen- gevoerd over de aankoop van „It's Mad, Mad, Mad, Mad World" voor ver toning in de Sovjet-Unie. We zouden graag dit soort wilde slapstick zelf ma ken, maar hoewel we de stomme kluch ten van Buster Keaton en Harold Lloyc heel goed kennen, weten we weinig af van de technische kanten ervan. „On the Beach" van Kramer is in Rusland ver toond en we hadden „Judgment at. Nu remberg" graag willen draaien maar we konden de vertoningsrechten niet krij gen. Het duurt meestal heel lang, eer we buitenlandse films kunnen vertonen. Ma rio Lanza, die al een paar jaar geleden is overleden, is op het ogenblik erg popu lair bü het Sovjet-publiek". Maxie Kanewasser en Nol van Wezel, twee Amsterdamse jongens waren zo'n vijf-en- twintig jaar geleden bijna even populair in ons land als een Willeke Alberti en Rob de Nijs nu. Onder hun artiesten-naam „Johnny en Jones" waren zij de eerste „twee jongens met een gitaar" die met een Amerikaans accent hun meestal snel le liedjes gingen „verjazzen". Suc cessen als „Het lied van de slan genbezweerder", (bij aankoop van twee-vijftig een kameel cadeau), „Joseph, Joseph", „Meneer Dinges die niet weet wat swing is" en „Onder moeders paraplu" werden meefluiters voor burger en militair. De beide Amsterdammers zijn in de oorlog omgekomen in een concen tratiekamp. Gelukkig echter zijn hun voor die jaren „nieuwe" geluiden op band en plaat bewaard ge bleven. Toen Alex de Haas onlangs enkele opnamen voor de radio uit zond, kreeg hij een stroom van sym pathieke reacties binnen. Het gevolg daarvan is nu dat de vier genoemde liedjes van „Johnny en Jones" op een Decca-plaatje wer den her-uitgebracht. Ongetwijfeld zal men er veel plezier aan beleven. het verfijnde basspel van Chambers in een groot aantal stukken. Op dez® Vee Jay-platen zijn overwegend jong® musici aan het werk die reeds elderS hun sporen hebben verdiend en nu voof zichzelf een toekomst hebben uitgc stippeld. Een toekomst die hen -7 Wayne Shorter wellicht uitgezonderd niet direct tot de „New Thing zal brengen. Merkwaardig genoeg. SÏERREKIJKER

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 12