mL dan op het Contact met Amerika onmogelijk wegens afwijkende systemen Niets schotiers het leven MUZE vervalste realiteit landman Telefoongesprekken Correctie-motor MOLNIA 3 21 AUGUSTUS 1965 PLUS Molnia TP"* f-rm de verdienste blijven van Anton Coolen en verdacht en onder schat Theun de Vries. Zij deden meer dan al typerend vertellen Zij schreven vanuit een emotie Omdat ze begaan waren met de sociale nood van het hoerenvolk, omdat ze daaraan uitdrukking wilden geven. Zij maakten er ons op attent dat we te maken hadden met mensen. Nog kon de ras-en-bodemcultuur van het nationaal- socialisme de lof zingen van de boerenstand, het was een verdachte lof, want werkelijke waardering omderwille van de waardigheid van de mens bleef verre. Romantici en rassenwaan zetten de klok terug. Ze hielden het hij de zonnewijzer, bij de hoer als horloge. Maar het fenomenale uurwerk van de tijd telde al de seconden af. Toen kwam '40'45. En daarna de omschakeling. Overal tracto ren Combiners Mechanisatie Verkaveling De boer was agrariër geworden, leid bedrijf De boerderij een economisch en rationeel ge- Achtergebleven covering FRANKRIJK en de Sovjet-Unie zullen gezamenlijk kleuren televisie-experimenten gaan uitvoeren via Russische communi catiesatelliet Molnia (bliksem)-l. De definitieve overeenkomst hier toe is zeer onlangs een feit gewor den. Dit is een opmerkelijke ge beurtenis. Want het is de eerste maal, dat de Sovjets een ander land toestaan gebruik te maken van een hunner satellieten. Daarnaast is het ook de eerste keer dat kleuren-tv- beelden via de ruimte een buiten landse ontvanger bereiken. Sinds de lancering van de Molnia, op 23 april jl. hebben de Sovjets reeds enkele malen via de satelliet uit zendingen van kleuren-tv tussen Moskou en het 8000 kilometer ver der gelegen Wladiwostok tot stand gebracht. Volgens de schaarse me dedelingen hierover kwamen de beelden in nagenoeg ongeschonden staat in de „haven van het oosten" aan. VUT anneer zal dat geweest zijn dat wij de boer opgingen Nee, tt vergis u niet. Ik wil het hier niet hebben over de oorlog. Die oorlog moet trouwens wel zenuwslopend gaan werken op alle be wuste leden van een generatie die er part noch deel aan had. De jongeren I.Zij hebben schoon genoeg van 40—'45. Ze leven nü. Ze Teven in de stroomversnelling van de industriële revolutie. De agra rische hebben ze al lang achter de rug. Dat hebben ze dan gemeen Riet ons. Waarom zouden we nog de boer opgaan De mens heeft de grond in cultuur gebracht. De hoer is al lang geen slaaf meer. O, het lijkt allemaal koek en ei, maar hoe lang is het geleden dat We dat hebben gemerkt En wat hebben we er zelf aan gedaan Herinnert u zich nog de jaren dertig We moesten zo nodig te rug naar de natuur. Herinnert u zich onze opgedreven bewondering Voor Stijn Streuvels en Felix Timmermans Het leven op het land, o, er was niets schoners dan het leven op het land Zij drukten ons met onze neus diep in moeder aarde. Maar niet erop. Dat zal Deernis Trots Landman en muze TJit dit portret van Zeeuwse boeren, geschilderd door Charley Toorop, leest men de zwaarte van hun arbeid af. (Centraal Museum, Utrecht). begrip, onze onverschilligheid; een grote portie verdrongen heimwee is geweest naar het verloren paradijs.' Terug hair de natuur" was niet voor niets een kreet waarmee wij de ongezonde verhouding tussen stad en land trachtten te herstel len. De opkomst van de industrie had ge leid tot een breuk. Rond de steden groepten de fabrieken samen. De ste den groeiden. Ze sloten de fabrieken in. Met die insluiting was de breuk volle dig. We zagen het land eenvoudig niet meer. We zagen nog ^nauwelijks de he mel. Het platteland "was „achtergeble ven gebied". Dat was het in onze be langstelling, maar het was het ook in onze materiele waardering. De opkomst van de arbeidersklasse scheen de klas se van werkers op het land niet te om vatten. Tot de rook en de smoor en de giftige dampen uit de ovens der maat schappelijke hervorming de mensen naar buiten dreven. Ineens herinnerden zij zich weer hun afkomst. Ik wil niet beweren dat het platteland werd her ontdekt. „Laat de boeren maar dorsen" was ook zo'n kreet waarmee de sociale gerechtigheid voor de wer kers op het land werd afgedaan. Maar de nostalgie was gewekt. Op on ze scholen vergat geen onderwijzer Sta ring te reciteren, die het allemaal zo mooi had gezegd: Sikkels blinken. Sikkels klinken. Ruisend valt het graan. En de leraar klassieken greep naar Vergilius om zijn onverbloemde belang stelling uit te spreken voor de „Herders zangen": „Maar gij zoudt ten minste bij mij de ze nacht kunnen rusten. Vers is het lover gespreid, nog heb ik geurige vruchten. Rijpe kastanjes en meer dan genoeg van de melk die gestremd is. Zie, reeds stijgt daar van verre de rook uit de daken der hoeven. Groter al vallen de schaduwen neer van de toppen der bergen." Het was allemaal van een idyllische betovering, die je zou doen denken dat het leven-op-het-land alles was, ook al vond je het boer zijn maar niets. i Dat is dan ook het bezwaar tegen de „Terug naar de natuur"-beweging. Men zag niet de realiteit. Het was een ver dichte realiteit. Leven op het land was volstrekt niet leven op het platteland. Het was zoiets als een huis bezitten aan de Vechtstroom. Het boerenleven was verre van geïntegreerd in het mense lijk leven. Het was een hoofdstuk apart en je deed goed het te idealiseren zon der de moeilijke maatschappelijke wer kelijkheid te zien. Zelfs de tentoonstelling „De landman en de muze" draagt daarvan de sporen. Er hangt nauwelijks een schilderij dat zich losmaakt van de vertedering waar mee wij het landleven omgeven. Ik weet niet in hoeverre de generatie van van daag de dingen anders ziet. Ik veronder stel dat er wel heel wat aan begrip is gewonnen. Men zou de stem der jonge ren moeten horen om te weten in hoe verre er van een bewustwording sprake is, waarin de boer, de visser, de vliege nier loten zijn aan één stam; niet meer te onderscheiden in te land. ter zee en in de lucht. Nu valt de onderwaardering van de U'T stptrrf i »tM B'l' thrift kunstmaan Molnia Hoewel hij dus technisch wel gezond schijnt te zijn, heeft de Molnia zijn be perkingen. Die zijn voornamelijk gelegen in het feit, dat de ligging van zijn baan steeds verandert en de satelliet niet steeds boven dezelfde plaats op aarde „hangt", zoals de Amerikaanse Syncom- satellieten. Full-time uitzendingen tussen bijvoor beeld Moskou en Wladiwostok zijn dus niet mogelijk. Aan de andere kant biedt de baan de in het experimentele stadium interessante mogelijkheid gedurende kor te tijd contact tussen telkens weer ande re plaatsen tot stand te brengen. Dit geldt echter alleen zolang de Sovjets maar één communicatiesatelliet in de ruimte hebben. Want met drie goed ge plaatste „vaste" kunstmanen, die in 24 uur één omloop maken in het vlak van de evenaar en daarom synchroon mee draaien met de aarde, zijn full-time ver bindingen tussen alle punten op aarde mogelijk. Met de Molnia kan gedurende enige uren contact tot stand komen tussen twee ver uit elkaar liggende plaatsen op het noordelijk halfrond. Bijvoorbeeld tussen Frankrijk en de Sovjet-Unie, maar ook Op deze tekening zijn de baan van Molnia sn de aarde in hun onderlinge grootte-verhouding afgebeeld. De stippellijnen geven de weg aan, die de televisiebeelden tussen Parijs en Moskou via de Russische satelliet afleggen. Aan de hand van 'allé', bekende bracht, waarmee de noodzakelijke ver- gegevens kQn deze afbeeldingi^uging werd bereikt. Op het eerste ge- van de communicatièsateliet «en tnerlCvaardig verschijnsel floor Molnia worden gemaakt. Links van de satelliet bevindt zich de correctiemotor, er bovenop de antenne voor verbinding met de aarde. Zes zonnepanelen voor zien de Molnia van de nodige energie. tussen de laatste en de Verenigde Staten. Want gedurende één 12-uur-omloop pas seert de Molnia de Sovjet-Unie, tijdens de volgende de VS. Waarom dan geen contact met Amerika? Gezien 't reeds bestaande beperkte verdrag tot uitwisse ling van ruimtevaartgegevens tussen de VS en USSR zou men dat kunnen ver wachten. wijderd wanneer hij. als een opgeworpen steen, langzaam het hoogste punt van zijn baan passeert om vervolgens met toenemende snelheid de aarde weer te gaan naderen. De maximum snelheid acht kilometer per seconde wordt na tuurlijk bereikt boven het zuidelijk half rond. Als gevolg van deze baan, die een hoek van 65 graden met de evenaar de snelheid te verhogen duurt de reis lan ger. Maar gebeurt er niet hetzelfde als men een steen met minder of meer kracht omhoog gooit? Het kleuren t.v.-experiment was niet de voornaamste reden waarom de Sovjets de Molnia lanceerden. Dit is een interes sante neven-proefneming. Voornamelijk was het hen er om te doen, de mogelijk heden te bekijken van radio-communica tie via een satelliet tussen ver uiteenge legen plaatsen van hun land. De Molnia heeft dan ook relais-apparatuur aan boord voor het doorseinen van een grote hoeveelheid telefoongesprekken, foto's"ên telegraafberichten. Naast deze apparaten en de t-v.-instal- latie is een deeltjesteller aanwezig, die kosmische straling kan meten. Want bij elke omwenteling vliegt de Molnia enkele uren door de stralingsgordels van de aar de, die zich op 3.000 en 16.000 kilometer hoogte bevinden. De Russische geleerden zijn benieuwd of deze straling op den duur schade zal toebrengen aan het in strumentarium. De Molnia is uitgerust met een hoofd en een reserveantenne voor het contact met de aarde. De satelliet krijgt zijn electriciteit van accu's en zes grote pa nelen met zonnecellen, die steeds angst vallig op hun energiebron gericht blijven. Sinds 23 april worden via de Molnia »I dagelijks proeven genomen met radionit- zendingen tussen Moskou en Wladiwos tok, die negen uur duren. Nu zullen daar regelmatig kleuren t.v.-uitzendingen tus sen Parijs en Moskou bijkomen. De Rus sen zijn zeer optimistisch gestemd. „De eerste proefnemingen", aldus Tass, „zijn zeer succesvol verlopen en hebben uiterst hoopgevende resultaten opgeleverd. De proeven hebben aangetoond, dat men met gebruikmaking van de prestaties van Sovjet- en Franse geleerden op het gebied van kleuren-t.v. op basis van het Secam-systeem in hoge mate geperfec tioneerde kleuren-t.v. kan bereiken. Het uitwerken en invoeren daarvan is voor zien in een akkoord tussen de regeringen van de Soyjet-Unie en Frankrijk". Het ziet er naar nit, dat de technische ontwikkeling „hier beneden" het tempo van de ruimtevaart niet helemaal kan bijhouden :WeI kleuren-t.v. via de kos mos, maar nog niet in onze huiskamers. P. L. L. SMOLDERS Maar Russen en Amerikanen verstaan el kaar niet op hef vlak van de kleuren- t.v.: Zij gebruiken afwijkende systemen. Zoals bekend hebben de Sovjets voor het Franse Secam-systeem gekozen en het lag dus voor de hand, dat Frankrijk zou worden uitverkoren om aan de „andere kant" van de lijn Molnia-aarde te zitten. De baan van de Molnia komt precies overeen met die, welke zijn meesters zich ten doel stelden. De satelliet nadert de aarde het dichtst boven het zuidelijk halfrond: 548 kilometer. Niet minder dan 39.957 kilometer is hij van de aarde ver maakt, is de Molnia gedurende het groot ste deel van zijn twaalf uur durende om loop boven het noordelijk halfrond. Maar voortdurend wijzigt die baan zich als gevolg van de storende invloed, die zon, maan en aarde erop uitoefe nen. Bijgevolg moet de omloopperiode van de Molnia-1 periodiek worden ge corrigeerd. Om dat te bereiken wordt vanaf de aarde een raketmotor aan j boord van de Molnia in werking ge steld, als de kunstmaan zich op zijn laagste punt bevindt. Deze „zet" resul teert in een grotere maximale hoogte en dus een langere omloopstijd. Op 2 mei j.l. werd zo'n correctie /ige- voerd. De Molnia beschreef toen in elf uur en 48 minuten een baan om de aar- - de. De ideale tijd is twaalf uur. Dus jverd met behulp van de motor de maximale hoogte van 39.380 op 39.957 kilometer ge-i „Neem op de terugweg wat rattengif mee!" BOERTJE VAN BUITEN ALTIJD MISKENDE EN TEGELIJK BENIJDE FIGUUR IN SAMENLEVING Alles wat hij deed hing af van de luim van God! Dat bepaalde tegelijk wat hij was, wat hij voorstelde. Bidden moest hij, op de knieën. Ja, hij bleef eigenlijk altijd op de knieën een armzalig hoopje mens. We kunnen nu wel zo mooi zeg gen, dat de middeleeuwse mens zo dicht stond bij de schepping en de schepper, alles heette gemeenschap en alles was netjes in rangen en standen verdeeld, de Kerk dacht voor de mens en de macht was aan wie toegelaten was tot de kennis. o, dat waren de boeren bepaald niet. Zij hebben eeuwen geleefd als analfa beten. Hun wijsheid was boerenwijsheid. Dat ze daarmee in aardse en bovenna tuurlijke zin heel wat beter hebben ge leefd en gelukkiger dan hun ver lichte tijdgenoten werd hoogstens be vroed, maar nauwelijks erkend. Mis schien dat de verzameling schilderkunst in de Haarlemse Vishal er dan toch nog een gooi naar doet. Idylle en romance drukken de herkenning uit van een hoge re orde dan men gewend was te zien. Een uitzondering is een schilderstuk als van Pieter Breughel de Jongere, dat het landelijke bedrijf portretteert naar een zonnige realiteit, waarin het maatschap pelijk conflict verre is. De mensen zien er tevreden uit. Ze waren dat ook, ver- zoënd met hun lot. We moeten naar de negentiende eeuw om iets gewaar te worden van deernis. In een fraaie compositie van Jacob Ke ver „In de moestuin" duidt de schilder de zwaarte aan van de arbeid, welke men voluit ziet getekend in de gezichten van Charley Toorop's „Zeeuwse boeren" gedateerd 1930. Feit is, dat da roman tische verdichting welke verreweg de meeste van de tentoongestelde werken begeleidt, terzijde staat van het realis tische levensgevoel van vandaag. Het verhult een eerlijke vaststelling van wat vanbinnen uit werd ervaren, 't Versiert. Alleen de meergenoemde Pieter Breug hel, de getijdenboeken en. zij net opper vlakkig. wat verspreid beeldhouwwerk vertegenwoordigen een realistische be nadering. Nu goed, zo staan de zaken. We blij ven zitten met de probleemstelling van het begin. Als we nu de boer op gaan, komen we dan terug tot de natuur? Heb ben we er behoefte aan de landman te confronteeren met de muze? Is hij 't ons waard? Hoe zien wij hem? De boer, zo als hij was. reken hem tot de verleden tijd. De gedachte dat God wasdom geeft, is een heel zuivere, maar de instelling dat de boer alleen maar meewerkend voorwerp is, is uit de tijd. De agrariër van nu zal u trouwens trots zijn arse naal van landbouwwerktuigen tonen en u zult tegen hem opzien en hem mis schien om zijn aankomend banksaldo be nijden. Nee, zo gaan wij de boer niet op. De mentaliteit waarmee we de landman en de natuur tegemoet treden zal er een zijn als wij aantreffen in de ze regels: Het is nu het ogenblik om je vast te grijpen aan je bestemming, of. als je dat liever wilt, aan de hand van God, om de uitnodiging der dingen niet te missen". (Teilhard de Chardin) De uitnodiging der dingen is de beslis sende factor geworden in heel ons leven. De wereld van nu is de wereld van ons. Het land, de dieren, de akkers, de kor rel in de voor. ze zijn allemaal even we zenlijk met ons verbonden als üe hemel met de aarde, de Schepper met het ge schapene. De rusteloos ploegende boer uit het gedicht van Werumeus Buning, u herinnert zich nog wel: „En de boer hij ploegde voort..." zal rusteloos voortgaan te ploegen. Hij doet het nu met de modernste hulp middelen. Maar als wij naar hem kijken betekent hij voor ons aarde en mens, 't rustpunt van een herkenning. I P. W. FRANSE V andaag de dag winden we ons daar over niet op. Wat weten wij ervan dat het herstel van onze na-oorlogse econo mie voor het grootste deel aan onze agrariërs te danken is geweest? Zij zorgden voor de produkten, die onze export tot bloei brachten. Via die ex port kwamen de dollars. Ah. Dat spreekt tot de verbeelding... Dollars! Als die maar binnenkomen waait de wind uit de goede hoek. Dan kunnen de wieken van de molens draaien van Kinderdijk tot in de Zaan, dan is de basis van on ze huidige welvaart gelegd. Ja, het is gebeurd door die lieden, die wij lange tijd met de nek hebben aangekeken. Het boertje van buiten is altijd een heel apart fenomeen is geweest in de Nederlandse samenleving. Hij zat ver stopt in het wittebrood op ons bord, hei eitje aan de ontbijttafel, het beleg dat we in het weekeinde aanschaften. Hij mocht ons trouw dienen met karn en kaas, maar hij ging verscholen ach ter de weegschaal van de kruidenier en de paleizen van onze grutters. Hij is ingevet door de slager, opgeslokt door de zuivelfabriek. Hij is altijd eer vol en in stilte begraven. Wij hebben biets van hem overgelaten dan een Petje en een pi; veelal gevuld met Stro. Boeren? Ze zijn in Nederland goed geweest voor de „Aardappeleters" van vincent van Gogh. Dat was net zo'n Jbooi plaatje als „Kniertje" in „Op hoop van zegen" van Herman Heyer- Rjahs. We waren een fijne natie. Daar ?taat dan gelukkig tegenover dat de zelf in de beslotenheid van zijn j^gen bestaan de betrekkelijkheid van ?et aardse bezit, het onhaalbare van P™ menselijk geluksverlangen moet Rebben begrepen en, kind van de aar- lat' en aan rïe aarde verknocht, de re- wLT b^oet hebben gezien tussen zijn vTgelijkheid en de werkelijkheid, die aarH en uitgaat: de relatie tussen b] ™-e en hemel, tussen sterven en op- oeieh, tussen zaaien en ploegen. Tot eind augustus is in de Haarlemse Vishal een tentoonstelling aan de land ouw gewijd „De landman en de muze", ee, schrikt u niet. Dit wordt geen be- spie mg. Twee dingen dringen zich aan Oils op. Ten eerste dat de muze het met de landman altijd goed heeft kunnen vin den. Ten tweede dat er bij al onze deni- gratie ten aanzien van de functie van de boer in onze samenleving, bij al ons on- boer ook wel te verklaren uit een reactie. Men heeft zich te lang afhankelijk van hem gevoeld. Omdat zijn werk zwaar was en hard en hij er de tijd niet van kon afnemen om zich te doen gelden, heeft men hem bewust klein gehouden. Maar de gedachte dat ons voortbestaan toch maar van hem afhing - en nóg in de onderontwikkelde gebieden waar elke mislukte oogst hongerdood betekent voor velen - die gedachte heeft gespeeld in heel onze houding tegenover de man, die de wereld voor ons leefbaar maakte. Hoe gauw hebben we hem ondergestopt in de collectiviteit! De Russische boe ren zijn er nog het slachtoffer van. W;.3 De middeleeuwen al drukten hem ferm JE,:»..,t 0p zijn plaats. Zie de fraai verluchte getijdenboeken op de Haarlemse expo- Cornpositie van Jacob Kever, genaamd „In de moestuin". Er is weinig van sitie. Ha! De middeleeuwse boer moest een 7 I-u i niet denken, dat hij zelf iets betekende! idylle in te bespeuren, zoals op het merendeel der schilderijen over het thema „de landman". (Singer Museum, Laren).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 13