Als ik morgen geld genoeg
had
stopte ik er onmiddellijk mee"
Johnny Halliday weer burger
TV VANAVOND
e\ien H
Televisie:
Radio
Christel Adelaar: Er gebeurt
maar weinig echt artistieks
„Televisie-doen
sprong in
Televisie is een
kwestie van
sfeer
het duister
Risicospreiding en deskundig "beheer: aandelen Vereenigd Bezit van 1894
DE MAGISCHE MARLENE HEEFT
AGENDA 2 JAAR VOLGEBOEKT
Muziekavond bij
de VPRO
UITSLAG
filmfestival Venetië
Vara viert 40-jarig
bestaansfeest
VRIJDAG
cr>AG
ZATERDAG
Jeugdconeerten
Veertien miljoen
t.v.■toestellen in
Rusland
8
VRIJDAG 20 AUGUSTUS 1965
De atmosfeer rond het theater was er een vól van verering. Al
tou het nog twee uur duren voor Marlène Dietrich haar show be
ëindigde en de artiestenuitgang zou verlaten, toch was er reeds een
lange rij gevormd van bewonderaars en handtekeningenjagers. De
portier vertelde dat hij zich niet kon herinneren ooit zo'n goede
tijd met zoveel belangstelling te hebben meegemaakt. Het meisje
dat stapels foto's bestempelde met de handtekening van Marlène,
beaamde het volmondig. Wij kregen een escorte naar haar kleed
kamer in het Londense theater waar zij die avond zou optreden. De
fans zagen het met lede, wat afgunstige ogen aan.
MARLENE DIETRICH
hoelang nog?
De Franse zanger Johnny Halli
day, die al jarenlang een tiener
idool van formaat is, heeft de wa
penrok uit mogen trekken H"
heeft zijn dienstplicht vervuld en
vierde dat met een vakantie aan de
Cóte d'Azur. We zien hem hier met
zijn secretaris Long Chris, de cow
boy van Parjjs en enige vrienden
gereed om uit te varen voor een
zeiltocht op de Middellandse Zee.
NEDERLAND I
NEDERLAND II
HILVERSUM I 402 m.
HILVERSUM II 298 ro.
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 m.
BRUSSEL 484 m.
HILVERSUM I 402 m.
HILVERSUM II 298 m.
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 m.
BRUSSEI 484 m
(Van onze radio- en tv-redacteur)
AMSTELVEEN, augustus „Na
poleon, waar zit je toch?" Christel
Adelaar doorzoekt alle hoeken van
haar ruime flat, maar het katje
blijft spoorloos. „Ja, soms moet ik
als een bezeten moeder de ronde
doen," zegt Christel hoofdschud
dend, terwijl zij het speuren op
geeft. „Het huishouden ligt mij
helemaal niet. Het kost je zo ver
schrikkelijk veel tijd als je het goed
wilt doen." Haar blik gaat keurend
door de kamers met zware antieke
kasten uit de periode dat zij nog al
leen op een Amsterdams grachten
huis woonde, en hypermoderne
meubels, die haar man uit zijn vrij-
gezellentijd meenam. Aan de ande
re kant van de kamer het televisie
toestel, meestal een bron van er
gernis. „Er zjjn weinig artistieke
mensen bij de televisie," zegt Chris
tel.
LA DIETRICH" WERKT
ALLEEN VOOR
HET
GELD
Toen Mariene klaar was met haar ma
tinee, stond zij ons in haar kleedkamer
te woord. Ze was zichtbaar moe, haar
zware make-up kon niet de rimpels en
de moede trek van haar ogen verber
gen. Het was een ontdekking te zien
dat „La Dietrich" menselijk was Waar
om werkt deze vrouw van 61 jaar nog
steeds zo immens hard (haar agenda
is besproken voor de volgende twee
jaar). „Voor het geld", antwoord zij.
Als zij onze verrassing bemerkt, bena
drukt Marlène haar uitspraak: „Ja,
voor het geld, waar anders voor?" Ze
laat de lijst zien van haar Britse toer-
nee. „Denk je dat dit „glamour" is, dat
dit het grote mooie leven is en dat ik
het voor mijn gezondheid doe? Vergeet
het maar, het is hand, erg hard werken.
En wie zou hard werken als het niet
nodig is? Ik moet werken, omdat de
Amerikaanse belasting zo zwaar we
gen dat ik van iedere dollar die ik ver
dien 12 cent overhoud. Iedereen werkt in
Amerika, je moet. Ik weet wel dat ik
een klein huisje ergens op het Europe
se vasteland zou kunnen bekostigen en
stil gaan leven, maar ik ben Amerikaans
burger, ik hou van het land en wil er
niet weg. Daarom moet ik hard wer
ken. Zolang als het publiek mij wil en
mijn hand eet, zolang ik het zelf nog
kan opbrengen, zolang ga ik door".
Marlène Dietrich. Het schijnt dat zij
onverwoestbaar. Al jaren- en jarenlang
staat zij op een eenzame hoogte. Wat
ls het gehim van haar succes? „Ge
heim? Helemaal geen geheim. Hard wer
ken is alles. Men zegt dat ik „kwali
teit" bezit, misschien is dat zo. Hoe
kan ik dat weten. Het enige wat ik weet
is dat ik het toneel op wandel, stil sta
en zing. Ik geloof dat het publiek eer
der komt voor de vrouw Dietrich dan
voor de zangeres. Zij betalen om mij
te zien, als curiositeit. Speciaal het En
gelse publiek. Het Engelse publiek is
bovendien warm en hartelijk. Ik merk
niets van de koelhied die hier zou be
staan." Hoe komt het dat haar shows
steeds uitverkocht zijn? Worden zij be
zocht door een publiek dat terugverlangt
naar de liedjes van, vroeger? „Nee, drie
kwart van mijn publiek bestaat uit jon
ge mensen. Zij komen niet uit heimwee
naar oude liedjes, want zij kennen ze
amper. Bovendien de liedjes die het het
beste doen in mijn optreden zijn de
nieuwere. Dat zijn er alleen niet veel,
want ik ben zo kritisch dat iets niet
direct naar mijn zin is". La Dietrich
keek even in de spiegel en fatsineerde
een weerspannige lok.
„Ik geloof, dat mijn voorstellingen
blijven lopen, omdat ik alleen sta. Daar
bedoel ik mee, dat mijn show enig is.
Ik heb geen concurrentie. Wie doet er
het werk wat ik doe op mijn leeftijd en
met mijn achtergrond? Mijn publiek be
seft dat. Er zijn anderen die liedjes zin
gen in mijn genre. Zij doen echter het
cabaretwerk. Er zijn ook andere vrou
wen die al jaren aan de top van de
showbussiness staan, maar zij brengen
een ander programma, zij hebben an
dere achtergronden. Ik heb eigenlijk
geen concurrentie, van niemand. Ik be
weer niet dat dat gezond is, concurren
tie is zeer goed voor een artiest. Als
er vijf of zes vrouwen waren die het
zelfde deden als ik, was ik lang niet
zo populair."
Marlène Dietrich acteert niet meer en
treed niet meer op in films. Al geruime
tijd niet meer. Sinds de oorlog toen zij
voor de troepen optrad, is zij bij het
theaterwerk gebleven, „Films heeft mij
eigenlijk nooit goed gelegen. Het is mij
allemaal te technisch en te onpersoon
lijk. En met toneelspelen loop je het
gevaar een flop te maken. Als je rol
goed is, maar het stuk valt is dat slecht
voor je naam. ik doe alleen nog waar
dingen waarvan ik zeker ben dat mijn
naam of mijn reputatie geen gevaar
loopt. Tenslotte gaat het om het geld.
Als ik morgen een paar miljoen dol
lar belastingvrij zou bezitten, hield ik
er meteen mee op. Dan kon ik mij
aan mijn privéleven wijden. Tenslotte
ben ik getrouwd, al veertig jaar, dat
weten eigenlijk maar weinig mensen.
Toch leef ik geen dubbel leven, ik ben
privé precies hetzelfde als in mijn werk.
Alleen vind ik dat mijn eigen leven niet
in de kranten hóeft. Vooral Amerika
heeft de nare gewoonte onmiddellijk my
thes rond je persoon te bouwen. Men
bombardeert je tot huismoeder of sex-
godin. Die zogenaamde familie-tijdschrif
ten liegt letterlijk alles aan elkaar. Een
gerucht is bij hen waarheid. Die stom
miteiten vervelen mij, ik kan me er bij
zonder kwaad over maken. Domme men
sen zijn de ergsten op deze wereld. Er
zijn fans die mij verafgoden. Vreselijk
vind ik dat. Wie ben ik dat ik een idiool
een afgod kan zijn?"
„Ik ben ook geen sex-ster en ik ben
er nooit een geweest. Soms vertoont
men fragmenten uit oude films die moe
ten pretenderen dat dat wel zo is. Ze
zijn echter uit hun verband gelicht. Ik
ben nooit een vooroorlogse Marilyn Mon
roe geweest."
Er werd op de deur geklopt. Mar
lène moest op komen voor de volgende
show. Vijf minuten later, vanuit de
zaal, bleek dat La Dietrich's uitspraken
over hetzelfde zijn op het toneel en
daarbuiten niet waar konden zijn. On
danks het feit dat zij zich zelf geen
mythe vindt, stond zij plotseling als een
levensgrote „onwaarheid" in het licht
van de schijnwerpers. De vermoeidheid
te zien. Met haar diepe, uitdagende, s
was verdwenen, de rimpels niet meer
xy stem zong zij, staande in de witte
lichtcirkel, haar handen onbewust het
blonde haar strijkend. De „goddelijke
Marlène, de magische vrouw. Magisch,
het enige woörd dat nabijkomt als men
haar optreden beschrijft. Achteraf blijkt
zij toch niet zó menselijk.
VENETIë, (Italië) aug. De orga
nisatoren van het filmfestival van Vene
tië hebben de namen van de 11 inschrij
vingen, die door de voorselectie zijn heen.
gekomen, bekendgemaakt.
Het zijn films van 9 landen, waarvan
de Sowjet-Unie en Frankrijk elk twee in
zendingen mogen laten meedingen. De
andere landen zijn Tsjechoslowakije, Ja
pan, Groot-Brittannië, India, Italië. Me
xico en de Verenigde Staten.
De Amerikaanse inschrijving die is ge
kozen voor de competitie is „Mickey
One", geregisseerd door Arthur Penn.
Voor Engeland zal de inschrijving „Good
times, wonderful times" van Lionel Ro-
gosi vertoond worden.
Het festival begint in de laatste week
van augustus en duurt twee weken.
Slechts één inschrijving, „Faithfulness''
(betrouwbaarheid) van de Russische re
gisseur P. Todorovski is een debuut. De
andere films, die voor de competitie zijn
gekozen zijn: Loves of a blonde". (Lief
des van een blondje), van Milos For-
man, Tsjechoslowakije; „Three rooms in
Manhattan", (Drie kamers in Manhat-
tan)^ van Marcel Carne, Frankrijk; „The
demon with nails", (De boze geest met
nagels), van Jean Luc Godard, Frank
rijk; „Akahige", (Barbarossa). van Akira
Kurosawa, Japan; „Kapurush", (De mi
serabele) van Satyajit, India; „Vaghe stel
le dell'Orsa", (Vage sterren van Orsa),
van Luchino Visconti, Italië; „Simon del
desierto", (Simon uit de woestijn), van
Luis Bunuel, Mexico; „I am 20" (ik ben
20 jaar), van E- Kuzev Sowjet-Unie.
Buiten mededinging zullen nog worden
vertoond: ,Gertrud". van Carl Drey er.
Denemarken; „La viellle dame indigne",
(De verontwaardigde oude dame), van
René Allio, Frankrijk; „Giulietta degli
spiriti", (Juliet en de geesten), van Fre-
derico Fellini, Italië; E venne un
uomo", (En er kwam een man), van
Ermanno Olmi, Italië; „Film", van Alan
Schneider. Amerika.
HILVERSUM ,20 aug. Op en rond
1 november zal de VARA het 40-jarig
bestaan vieren met speciale radio- en
tv-uitzendingen. Sluitstuk wordt een con
cert in het concertgebouw te Amster
dam door het Radio philharmonisch or
kest o.l.v. Willem van Otterloo met me
dewerking van de pianist Arthur Rubin
stein. Zaterdag 30 oktober wordt in de
jaarbeurs te Utrecht een jubileumcon
gres gehouden, dat voornamelijk in het
teken van de toekomst van radio en tv,
zoals de VARA die ziet, zal staan. Het
congres wordt besloten met een grote
muzikale manifestatie: 40 jaar lichte mu
ziek, die rechtstreeks door radio en tv
zal worden uitgezonden. Er zal tevens
een jubileum-uitgave in boekvorm ver
schijnen, geschreven door het VARA-
hoofdbestuurslid Meijer Sluijser. De ti
tel van dit boek is „Een klein manne
tje met een klein potloodje". In het ka
der van de jubileumviering zijn voor dit
najaar, verspreid over het hele land
twaalf toneelvoorstellingen, zeven caba
retuitvoeringen en acht tiener-avonden
vastgesteld.
Vanavond brengt de VPRO ons een
programma waarin de muziek de alleen
heerser is. We beginnen met „Jan Blok,
gitaar." Gasten bij het trio Jan Blok zijn
Francis van Rooy, Frans van Bergen
en Mat Matthews. Daarna is het de beurt
aan de „Trois Minestrels" om hun kun
nen te tonen. De tweede maal dat dit
drietal zijn Franse chansons zal brengen
voor de Nederlandse televisie wordt bij
ons aangekondigd door Merel Laseur.
In „Randfiguren" belicht Ernst van
Altena de dcihter Langston Hughes,
eveneens schrijver van blues voor Bil
ly Holliday en musicaltekstdichter. Aan
dit programma werken mee Shireen
Stroker, Anne Burton, Joop Admiraal,
Henk van Ulsen en John Leddy. Ver
volgens de Dinah Shore show met Geor-
Streisand en het Chad Mitchell trio.
Het is een herhaling uit december '64.
Gesprek aan de schrijftafel" sluit de
ze avond af voor de VPRO, waarna de
NTS nog journaal en Toeristische Tips
brengt en ook Socutera nog vijf minu
ten zendtijd heeft.
Op Nederland twee brengt de AVRO
„Voor de vuist weg" van Willem Duys
in een rechtstreekse uitzending van het
Scheveningse strand. Daarna houdt de
Saint, alias Simon Templar alias Roger
Moore ons bezig door de spannende ver
wikkelingen in de aflevering „Sophia
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Voor de kleuters VPRO: 19.06 Patrouil
lewagen 54, rv-fiim. 19.35 De Flintsto-
nes, tekenfilm. NTS: 20.00 Journaal.
VPRO: 20.20 Llcnt Instrumentaal trio
met zangsoilsten. 20.36 Franse chansons
21.05 Randfiguren, documentaire. 2140
De Dinah Shore Show 22.30 Gesprek aan
de schrijftafel NTS: 22.40 Toeristische
tips van de A.N.V.V. 22.43 Journaal. SOC
22.48-23.03 Uitzending Socutera
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Voor de vuist weg. 21.20 The Saint
•Sophie. TV-film 22.10 Einde
18 10 Licht instrumentaal kwartet. 18.30
Harmonie-orkest. 18.50 Napolitaanse lie
deren (gr.) 19.00 NWS en weerpraatje.
19.10 Radiokrant. 19.30 van horen zeg
gen en zingen. 19.35 Stereoorkest.
20.00 L. grammofoonmuziek. 20.30 Mar
tha, opera (gr.) 22.20 Literair progr.22.30
Nieuws en herhaling SOS-ber 22.40 Wijd
als de wereld, internationale oriëntatie in
kerk zending en oekumene 23.00 L.ichte
gram muziek 23.55-24 00 Nws.
18.00 Nws. 18.15 Van de week: Infor
matie en commentaren uit binnen- en
buitenland. 19.00 Ronduit muzikaal, pro
gramma voor de rijpere jeugd 19.30 Le
zen en schrijven, literair progr 20.00
Nws. 20.05 Verloren paradijs, herwonnen
aarde? reisreportage 20.20 Over de
scheef, cabaretprogramma. 20 45 Ontmoe
tingen met Protestanten in Rusland (III-
slof), reisverslag. VARA: 21.00 't Is alle
maal show: muziek uit films en musi
cals. 21.35 Rep. waterpolotoumooi om 't
Westeuropees kampioenschap in Londen,
uit het buitenland 21.50 Volksliedjes en
balladen. 22.05 Zang er. elektronisch or
gel: lichte muziek 22.25 Europese roei-
kampioenschappen voor dames te Duis-
burg-Wedau. rep. 22.30 Nws 22.40 Alt en
piano: moderne liederen. 22.55 Mezzo-so-
lpraan en piano: moderne liederen. 23.10
L. gram. muziek. 23.45 Socialistisch nws
in Esperanto. 23.55-24.00 Nws.
18.00 Jukebox. 19.00 Show. 20.00 Nas-
ville-Tennessee. 21.00 Long weekend.
22.00 Spaans prog. 22.30 Jazz. 23.30 Alle
remmen los 01.00 sluiting.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde-
sportberichten. 18.30 Wegwijzers voor
automobilistentips voor het weekend
verkeer. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Or-
Kestmuziek üm* .\wa «vccroe» xl.si
diokroniek en ne* weer ou one 19 40 L,a
tijns-Amenkaanse muziek 20 AK> ^anta
sia 20.40 Noord zee festival Fnda> dir!
is seaside night 2H N'w. t mei
22.15 Dansmuziek 23 iK; Nws 43 05 Stem
mig gemengd avondprogramma. 23 i
Nieuws.
18.00 Nws 18 .Ti L muziek 19.30 Nwi
20.00 Klass pianomuziek 22.00 Wereld
nieuws 22.15 Jazzmuziek 22.55 Nws
KRO: 7.00 Het levende woord 7.te
Oude muziek Igr 7.30 Nws 7.40 Gew
muziek. 7.55 Overweging 8.00 Djinn
gev progr. 12.00 Angelus 12.03 L gram
muziek. 12.24 Marktberichten 12.27 Mede
delingen t b v land- en tuinbouw. 12
Nws 12.40 Gram muziek. 12.45 Over
heidsvoorlichtingGeven en nemen D.
familie De familie Van Buuren pr.
weer over het verkeer. 12.55 Licht er
semble en uchi orkest. 13.15 Voor de tie
mere 14.10 Musicerende dilettantenmar
doline-orkest. 14.30 Voor de kleuters
14.40 Dansorkest en licht orkest. 15 3
Signaal: dokumentatie van en over joi
ge mensen 15 50 L gram muziek 16.3»
Europese kampioenschappen voor
mes te Duisburg en waterpolotoumooi on
het Westeuropees kampioenschap in Lon
den. 16 40 Iers omroepkoor (opn.) Ier»
volksliedjes 17 00 Metropoleorkest. 17.3:
L. gram. muziek.
VARA: 7.00 Nws. oentserxigymnastiek er
socialistisch strijdlied. 7.20 L gram mu
ziek 7.25 Van de voorpagina. 7.30 Licht
gram. muziek 8.00 Nws 8.10 L. orkes
(opn.) 8.20 Wegwijzer, tips voor va kar.
tie- en snipperdagen. 8.30 Lachte gran
muziek. 9.10 Stereo: Klass gram muziek
VPRO: 9.40 Het Oosten nabij, de Dijbc
op reis herkend, lezing 9.55 De kleutè
in het verkeer, uitzending in samenwei
king met Verbond voor Veilig Verkee:
VARA: 10.00 ZO 135, gev progr (On
11.00 Nieuws) 12.27 Mededelingen t.b
land- en tuinbouw 12.30 Actueel sport
nieuws. 13.00 Nws. 13.15 VARA-Vana
13.20 Stereo: Lacht orkest en zangsolister
13.40 Voor de jeugd 14.15 Radio Jaz2
club 14.45 Voor mi en later, lezing 15.(l
Nederlandse zangers uit vroeger jarer
(opn.): Oratoriumfragmenten 15.40 Boe
kenwijsheid 16.00 Nws. 16.02 L. orkest
16.25 L. gram. muziek. 17.05 L. instru
mentaal trio. 17.30 Actualiteiten en rep
dames te Duisburg-Wedau.
07.00 Schoon schip. 09.30 't Zit wel
goed. 09.45 Hollandse nieuwe. 10.15 Kook
punt. 11.15 North State 11.30 Schip schoon
12.00 Red band toppers. 12.15 Smith
Chips. 12.30 Hits a gogo. 13.00 Veronica's
teenagers muziek express. 14.00 Neder
landse top 40. 16.00 Half uur met Suham-
di. 16.30 Platen palet. 16.45 Favorieten
festival. 17.15 Bruna 1730 Teenbeat club.
18.00 Veronica's Jukebox.
12.00 Nws. 12.03 Festivaria. 12.40 Weer
berient. mededelingen en SOS-berichter.
12.45 L. muziek 12.55 Programma-over
zicht. 13.00 Nws en weerbericht. 13.20 L
muziek. 14.00 Nws. 14.03 Noordzeefesti
val: te kust en te keur: vakantieprogi
(15.00 Nws) (17.00 Nws. weerbericht er
mededelingen). 18.00 Nws
12.00 Nws. 12.05 Gev. muziek. 16.00
Nws. 17.00 Nws
f verten tie
De programma's, waarin Christel mo
menteel op het scherm verschijnt, zijn
allemaal enige tijd geleden opgenomen.
Op Nederland II presenteert zij het volks
liedjesprogramma „Van alle landen
thuis", waaraan zü zelf ook enige muzi
kale bijdragen levert. ,,Ik heb er veel aar
dige oordelen over gehoord", zegt Chris
tel. „Het is een pretentieloos programma,
half beroeps half amateuristisch. Ik houd
van zingen, vooral als er ook wat toneel
aan te pas komt. Mijn ideaal gast een
beetje in de richting van het cabaret. He
laas wordt daarin weer het vocale vaak
verwaarloosd. De musical-vorm is beter,
maar op dat gebied zijn hier niet veel
mogelijkheden. Men heeft mij meermalen
gevraagd aan een musical mee te werken.
Ik denk. dat het er binnenkort weieens
van gaat komen."
Christel Adelaar heeft vooral bekend
heid gekregen door haar rol van Mama-
lou in het jeugdprogramma „Pipo de
Clown". Na vijf jaar vond zij echter, dat
het tijd werd ermee te stoppen. „Je kunt
tenslotte niet tot je tachtigste in zo'n rol
doorgaan. Wel denk ik nog vaak met
weemoed aan Pipo terug. Het is eigenlijk
geweldig als je bedenkt, dat je voor zo
veel kinderen iets betekent."
„Meestal kom ik van televisie-opna
men geërgerd thuis- Televisie-doen is in
Nederland een angstige zaak, een sprong
in het duister. Men wil hier te veel, en
daardoor is er altijd te weinig tijd. Het
resultaat is meestal burgerlijk en van
weinig allure. Mensen zonder enige ken
nis van zaken voelen zich artiest en be
moeien zich met het televisie-toneel. Er
zijn maar weinig goede regisseurs. Van
de meeste krijgen de artiesten maar wei
nig steun. Zij moeten alles zelf opknap
pen. Dat maakt je onzeker en nerveus.
Je zit thuis met angstig hart te kijken
naar het resultaat. Meestal valt het nog
mee, want je hebt je er niet veel van
voorgesteld. Televisie is een kwestie van
sfeer. Daar moet de regisseur oog voor
hebben. Ik ben dol op televisie, maar als
een nieuw werkstuk niet behoorlijk
wordt voorbereid onder leiding van een
artistiek man, die er alle tijd voor neemt
vind ik het beangstigend door de gewel
dige gevolgen, die het kan hebben".
„Ik vraag mij af of het nodig is, dat da
mensen iedere avond een televisiepro
gramma krijgen opgediend. De volks
smaak wordt erdoor bedorven. Waarom
niet drie avonden in de week een goed
programma en verder nieuws en actuali
teiten? Als ik naar een goede toneel
voorstelling in de schouwburg ga denk
ik: hier gebeurt iets artistieks. Wanneer
ik voor het televisie-toestel zit heb ik
die ervaring zelden. Daarom ben ik erg
huiverig uitnodigingen voor televisie
werk aan te nemen. Toch doe ik het we!
weer eens".
Naast haar radio- en televisie-werk
verzorgt Christel ook al drie seizoenen
lang jeugdconcerten. Zij kan het hsast
niet bijbenen, zoveel aanvragen krijgt
ze. In haar zes jaar oude „Lelijk eendje
doorkruist zij het hele land.
Gisteravond was Christel te zien in pe
Zweedse bijdrage aan de televisie-serie
„Sextet". Om die reden zal zij zaterdag
niet haar volksliedjesprogramma „Van
alle landen thuis" kunen presenteren,
want de opnamen daarvoor vielen sa
men met de „Sextet"-opnamen in Zwe
den. De bekende vertolker van het Ne
derlandse volkslied, Cobi Schreijer, zal
haar voor deze ene keer vervangen.
Geboren en getogen in het vroegere
Nederlands-Indië, waaraan zij nog dik
wijls met heimwee terugdenkt („vooral
aan de ruimte, die je daar als kind had")
kwam Christel naar Nederland, waar zij
al direct na haar HBS-eindexamen met
de omroepwereld in aanraking kwam. Zij
begon bü de KRO als lid van een jong
cabaret-groepje. Voor zjj het wist werkte
zij aan allerlei programma's mee. Zi]
houdt vooral van liedjes „met een aardige
literaire inslag".
In de Sowjet-Unie staan volgens het
partijorgaan „Prawda" op het ogenblik
14 miljoen televisietoestellen geregistreerd
op een inwonertal van 230 miljoen. Er
zijn 115 televisiestudio's. Sinds 1960 was
het aantal in gebruik zijnde televisietoe
stellen verdrievoudigd. In Moskou wordt
gewerkt aan een nieuw televisiecen
trum. dat met de 50ste verjaardag van
de oktoberrevolutie, in 1967, gereed zal
zijn en vijf programma's zal uitzenden.
Ad verten tl*1