-rPLUS" VERSCHIJNT ALS WEEKEIND-BIJVOEGSEL VAN DE NIEUWE DAG, HET NIEUWE DAGBLAD, DE NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT EN HET KENNEMER DAGBLAD iigiiii CORRESPONDENTIE TE RICHTEN AAN: JLUS", NIEUWE Z1JDS VOORBURGWAL 65, AMSTERDAM, TELEFOON 020—221355. 28 AUGUSTUS 1965 Film Afstand Beter ülus poe een wens 8U DEZE BRON RUILEN Foto links boven: Recept voor het traditionele vakantie-kiekje. Neem vele (onnodige) meters afstand tot Tante Sjaan. Zorg voor een lekker drukke achtergrond. Let erop de zon fijn in de rug te hebben en de eigen schaduw voor de voeten. Even lachen: hè, nu heeft ze juist haar ogen dicht. Toch jammer, het had zo'n leuke foto kunnen worden. Foto hierboven: Motto in het familie album: bewegingsvrijheid. Foto links beneden: de familie ten voeten uit, maar gedeeltelijk onthoofd. Foto rechts beneden: geijkt, maar grappig vakantie-souvenir aan Pisa met zijn scheve toren. Veertig miljoen vakantiefoto's wellicht onder invloed van de ver grote lust tot zelf-doen, en de ro yalere vrije tijd. Voor kleurenfoto's en dia's krij gen we met z'n allen steeds meer belangstelling en ook de interesse voor het smalfilmen neemt snel toe. Circa drie procent van onze bevolking filmt al; dat is méér dan in andere Europese landen. In vakkringen voorspelt men de smalfilm een grote toekomst, voor al, nu het door de ontwikkeling van de moderne apparatuur steeds gemakkelijker wordt zo'n camera „Bent u hier al lang?" „De helft van deze peer is van mij, want hij hangt in mijn tuin!" ,Jk weet niet, wat er ineens met me gebeurde, lieveling." „Zodra die film van Perry Mason is afgelopen, ga ik naar m'n moeder!" Jongens, hartelijk bedankt voor het thuisbrengen en het dineetje ■=5 was heerlijk, nietwaar Jan?" dat typische vakantie-kiekje. Het is wellicht de invloed van de tele visie en de candid camera, die de amateurs beeld-bewuster maakt. De belangrijkste fout, die nu door de amateurs wordt gemaakt, schuilt in de afstand. Men gaat veel te ver van het onderwerp af staan. Een groots landschap. Zie je die stip? Wel, dat is Tante Mien. En dat stipje in haar hand. Dat is een fles wijn. En dat stipje daar beneden. Dat is de hond. En dat dikke stipje. Dat zal oom Leen zijn. Of een vuiltje op de lens. Volgens schattingen van insiders, is er in praktisch elk Nederlands gezin wel één camera te vinden. Dat betekent drie miljoen came ra's, waarmee tenminste twee rol- filmpjes per jaar worden opgescho ten. Dat zijn 24 foto's. Een aantal van 72 miljoen foto's is dus wel zeer aan de lage kant: men mag het met gemak op 80 miljoen stel len en vijftig procent daarvan wordt in de vakantietijd verscho ten. Fotograferen we goed met z'n allen? Het wórdt beter. Naast het hierboven al geschilderde euvel van te véél afstand nemen, willen we de camera nog wel eens bewe gen hoewel dit minder kwalijke ge volgen heeft dan vroeger, dankzij de snellere sluitingstijden, ook van de goedkope camera's. Onderbelichte en overbelichte films komen ook minder voor, door de sterk verbeterde kwaliteit van de films, die nu meer „speel ruimte" toelaten. Ontbrekende hoofden en voeten vallen nog steeds op, maar ook in dit opzicht is van verbetering sprake, dankzij de technisch hetere zoekers. Al die foto's gaan voor het over grote deel naar de ontwikkel-cen- trales, waar men de films verder afwerkt. Volgens schattingen van insiders ontwikkelt maar circa twee procent thuis de films. Veel mensen willen wel, maar beschik ken eenvoudig niet over een ruim te, die als donkere kamer kan wor den ingericht. Bij de moderne hui zenbouw wordt immers slechts re kening gehouden met de minimum eisen van wonen. Dat iemand er een hobby op naFoudt die enige ruimte eist, gaat -lijkbaar vaak de fantasie te bover De drang om de foto's zelf af te werken neemt toe, te bedienen. Zullen we over 25 jaar, na zo'n vakantie, allemaal met films thuiskomen, inplaats van met „kiekjes"? Zal dan iedereen met een filmcamera op de buik lopen, zoals nu met het fototoestel? Mis schien: in Amerika spreekt men over de smalfilm al als over de „slapende reus". Voorlopig zijn we echter nog een „kiek-volk", dat als oogst miljoen- nen plaatjes mee naar huis brengt, waarop we kunnen zien hoe mooi het allemaal was, hoe groot, hoe ver, en vooral, met betrekking tot juni-juli: hoe nat verhalen vertellen. Voor de een zijn ze een dierbaar souvenir van een episode van pret en zorgeloosheid, voor de ander zijn ze een irritante herinnering aan het feit, dat de be lichtingstijd verkeerd werd geko zen. Och, u kent ze natuurlijk ook wel, de traditionale vakantie-kiek jes. Moeder met de kinderen in zee. Lachende gezichten, maar strak getrokken van het in de felle zon kijken. De kinderen bij een fontein. Netjes op een rijtje, hand-in-hand. Maar het gaat er een beetje uit, VIC.SNIEKERS. „Hé, Kees, hij is weer eens terug!" Met een buit van veertig miljoen vakantiefoto's is reizend Nederland 1,1 de afgelopen maanden thuisgeko men. Waar we ook waren, in binnen. of buitenland, we hebben elkaar ge fotografeerd. Aan zee en in het res taurant, bij het standbeeld en voor •Je auto. We vierden vakantie en ®at moest vereeuwigd worden. ->ooit in de geschiedenis heeft ons f'olk drukker naar het vogeltje ge kken dan tijdens dit (bijna) afge lopen vakan tie-seizoen. Vakantie-foto's kunnen eindeloze

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 13