Op rij-paden Op rij-paden Op rij-pad en Balkanklanken Greece my Love Kop eren Doofpot BÉCAUD en ADAMO AANGRIJPENDE JOODSE ZANG Hoogtepunten uit operettes NET VAN DUITSE AUTO BAHNEN GROEIT STERK Loon voor kleuters Gehakt balletjes in champignon saus Sluier tegen het „boze oog" Door de geluidsbarrière „Oplossing ■ïmMi r 28 AUGUSTUS 1965 PLUS GILBERT BêCAUD klasse Wie de film „Amsterdam" van Herman van der Horst heeft gezien, her innert zich ongetwijfeld de lange scènes gewijd aan de oude, ver vallen Jodenbuurt en de markt op het Waterlooplein, met op de achtergrond de gewijde Joodse liederen, gezongen door dr. Hans Bloemendal. De aangrijpende zang gaf een beklemmend accent aan de trieste confrontatie met een stervende buurt. Voor velen zal het ook de eerste maal zijn geweest dat zij de gezangen hoorden die als regel alleen in de synagoge bij grote plechtig heden ten gehore worden ge bracht. Philips heeft ze op een EP uitgebracht en de plaat ver dient de aandacht. Dr. HANS BLOEMENDAL bewogen stem KRIJG GEEN BEKEURING IN UW VAKANTIE UHÜ! IN1966ZUN ER 200 MIL). Een Hoorns bedrijf krijgt er binnenkort een filiaal (tje) bij, een kleuterschool voor kinderen wier moeders in deze fabriek werken. De kleuters, die minstens vier jaar moeten zijn, worden samen met hun moeders van huis gehaald en teruggebracht Voorlopig is de school opgezet als experiment, maar mocht de proef slagen dan gaat men er mee door. De kinderen krijgen gratis, 's mor gens van negen tot twaalf en 's middags van twee tot half vier les. Noorwegen Aan het feit jat het Joegoslavië-Huis aan het Amsterdamse Singel sinds enige tjjd in het restaurant de specifieke Balkan hapjes en -drankjes niet langer met mu ziek per band en plaat serveert maar er ook Joegoslavi sche muzikanten in levenden ljjve voor laat overkomen, dankt de liefheb ber een verrukkelijke plaat. His Master's Voice heeft namelijk een 30 cm. LP (nr. HCLP 1002) uit gebracht van het „Ansambl Branko Milenovic" dat de eerste maanden van dit jaar aan het Singel geënga geerd is geweest. Het is een klein orkest van een samenstelling die men in Joegoslavië in tal van etablisse menten kan horen. Dikwijls omvat het repertoire daar ook allerlei westerse amusementsmuziek, tot de jongste tophits toe maar de twaalf bandjes van deze plaat bevatten gelukkig louter klanken uit Servië, Bosnië en Macedcnië. Liederen en dansen enkele karakteristieke kolo's bij voorbeeld waarvan zelfs de ma kers volslagen onbekend zijn voor wie het helemaal ,,puur" wil hebben. Het is ook muziek op een enkele uitzondering na die veelvuldig wordt gespeeld, zodat wie dit reper toire enigszins kent soms heel be kende ritmen en melodieën hoort. Misschien ook wel bekende stemmen want zanger Djordje Masalovic en vooral zangeres Vaska Ilieva hebben al heel wat parels uit de Joegosla vische muzikale schatkamer in viny- lite laten zetten. Behalve uit de lei der Branko Milenovic, fameus accor- deonnist, bestaat het ensemble nog uit een gitarist-bassist en twee violis ten van wie er een bovendien de klarinet meester is; beiden hoort men op hun best in enkele minder frequent gespeelde zigeunerliederen en -dan sen, voor ons dè verrassing van de plaat. De Nederlandse opname voldoet in de hoge tonen niet hele maal aan de eisen maar alles bij el kaar is deze schijf z«er de moeite waard. ■^Totaal aantal auto's w.v personenauto's Als geheel gezien ls de Griekse volksmuziek een combinatie van elementen, gedestilleerd uit de oude Griekse muziek met haar typische maatverdelingen, modulaties en ritmen, en van Oosterse invloeden die in de loop van de Byzantijnse cn post-Byzantijnse eeuwen zich ver mengden met het volkseigene. In de originele vorm, uitzonderingen daar gelaten, is de Griekse muziek eigenlijk vrij van Westerse invloeden. Tot voor kort waren modulatie en riankkli- maat uit dit Middellandsezeegebied niet erg populair bij ons, maar dat is volkomen veranderd, onder meer door de film „Nooit op zondag", maar vooral door de bereikbaarheid van Griekenland dank zij de toenstenmo- gelijkheden en de platenindustrie. Phi lips heeft al verschillende keren een duit in dit zakje gedaan. De laatste duit is de moeite waard. Onder de ti tel „Greece my Love" is er een lang speelplaat verschenen (Philips 630 115 pl) met een spectrum van tegen woordige ook bij de Grieken zelf erg populaire volksliedjes. Er zijn tevens componisten bij betrokken, die in het Westen een even goede naam nebb n als in eigen land, o.a. Hadjidakis n Theodorakis. Er zijn dertien nummers op deze plaat vastgelegd en afgezien van enkele oudere onvervreemdbare volksliedjes, waarnaar men steeds weer met plezier kan luisteren, zijn er ook enkele nieuwe composities op genomen, die getuigen van een eigen verwerking van oude volksmelodieën. Twee nummers willen wij apart noe men: het oneindig weemoedige en prachtig beheerst gezongen ,,G Tahi- dromos Pethane" dat vertelt van de dood van een eenvoudige doi-ps-post- bode en „Horespan t'aspra Poulia" dat de dans van de witte vogels tot onderwerp heeft. De laatste tijd treft men Gilbert Bécaud nogal eens in de Franse sensatiepers, meestal wel vrien- co delijk in de show biz-sfeer, met annt1Us hier en copines daar maar toch ?~a£ men zich afvragen of dit wel he- d» ïa' ziJn sfeer is. Als vakman van on ,,,0venste plank hoeft hij niet op wuea/cope successen te jagen. Geluk- blijkt Bécaud na de mislukking sn z^n £°ch heus niet zo oninteres sante opera nog steeds een geraffineer- °e muzikant te zijn, en in zijn manier en zingen nog steeds een dynamische m steur 100.000 Volt. °P een pas geperst HMV-singletje tn i 10J2) zingt hij „Quand le spec- acie est terminé" en „La vie d'garqon" helemaal in de geladen en technisch Perfecte Bécaud-trant. Zoals vaker bij nem. zijn de teksten te voor de hand Spend om op hoog niveau mee te in de goede poëtische traditie van net chanson, maar als totale presenta- met een zeer verzorgd arrangement oor het orkest van Raymond Bernard nogen dit weer vertolkingen van klas- Benoemd worden. drZ™ meteen daarachter Adamo te "raaien, is interessant, te meer daar ok de jonge Italiaanse Belg op vak- aanschap aanspraak wil maken. Maar net raffinement van Adamo zit 'm voor- tn het gebruik van zijn beperkte nnif sïe,m;.Nu hoeft HMV een hoogst ^rekkelijk EP-tje van hem in de gondel gebracht (EGF 827), met lied- r? ><Mes mains sur tes hanches", T^££i ~p^re"r. Grand mère" (een vet- »>7,a k0 vrijage van een nog niet erg tii%\ en oma ui£ de charleston- „1 "Ylens, ma brune" (pathetisch, V.n, ?eei minder overtuigend liefdes- yJL j.c daf} ,Avec mes mains....") en mZ barbe"! vermakeWke "Le barhu De meestal wat melancholieke Ada- Tcï. alseen komische en geestige blijkt al onv>eerataanhaar, zo De nieuwe opname is een mijme ring geworden over 12% jaar Doofpot geschiedenis. Max Tailleur doet dat geestig en met een juist gevoel voor sfeer. Gelukkig heeft hjj niet verge ten zjjn mijmering te versieren met tal van briljante moppen waardoor de anti-climax van zijn liedjes wat wordt weggenomen. Niettegenstaande die liedjes kunnen wij deze nieuwe langspeler bij iedereen aanbevelen: moppen kunnen verouderen, maar verteld door een man als Tailleur blijven ze tijdloos en van iedere ge neratie. Anders dan ons Gregoriaans, dat in oorsprong verwant is met de syna gogale muziek, heeft de Joodse re ligieuze muziek een directer op de persoon gericht karakter. Het Grego riaans wordt bijna „objectief" gezon gen, persoonlijke interpretaties worden geweerd. De muziek is de uitdruk king van de gemeenschap. De Joodse religieuze zang verbergt zijn Ooster se oorsprong niet. Hij is gericht op de persoon en komt ook van één per soon, want het is de taak van de chazzan (cantor of koorzanger) hem ten gehore te brengen. De functie van een chazzan is dan ook zeer be langrijk. Het is een erefunctie in de liturgie. Dr. Hans Bloemendal is eerste can tor van de Ned. Israëlitische Hoofd synagoge in Amsterdam. Hij heefl een fraaie, warme en bewogen stem. De liederen, die hij ten gehore brengt Owienoe Malkeinoe, Kol Nidrei en Osiam Noe hebben alle een op vallende geladenheid. De interpretatie is zeer persoonlijk. De Joodse liturgie kent niet de behoefte aan een strak gereglementeerde eenheid in inter pretatie. Die verschilt van chazzan tot chazzan. Er zijn ook vele arrange menten. Die van de genoemde gezan gen zijn gedeeltelijk van Anton Kre- lage, gedeeltelijk van dr. Bloemendal zelf. Als kennismaking met het spe cifieke karakter van de religieuze ge zangen der Nederlandse Joden is het plaatje zeer geschikt. f r oor het eerst heeft een met 1/ lucht gevulde band de geluids- r barrière doorbroken. Op de test afdeling van Goodyear in Amerika gaf men een race-band op de test- bank een vaartje van 1360 kilometer per uur. De bekende knal bleef ach terwege, omdat de band om een vas te as draaide. De tests worden uitge voerd op een dynamometer, waarop de banden met verschillende snelhe den en onder verschillende belasting draaien, onder het wakend oog van tv camera's. Max Tailleur heeft enige tijd geleden het feit herdacht dat hij twaalfeneenhalf jaar geleden in zijn „Doofpot" terecht kwam. Dat jubileum kon na- B^8jJ?32?ESE?31 tuurlijk niet onop- IBraSÜWKa Semcrkt voorbij- B2R|#J21m8 gaan en Tailleur heeft dan ook de ge- legenheid aangegre- te n een nieuwe H.M.V.-25 cm LP op staat ölen. Op de hoes van de plaat sn_7j een afdruk van de penning die js 'aal voor dit jubileum geslagen Over de inhoud van het album kan men tevreden zijn. Hoewel: de liedjes die de gevierde moppentapper ten ge hore brengt zijn wat ons betreft over bodig. Max Tailleur moet „schmoe- 2en", niet zingen. Als hij op de mu zikale toer gaat, krijgt de luisteraar meteen een onverteerbaar, sentimen teel brok voorgezet waarmee hjj een voudig geen raad weet. Van vele operettes blijven de lief hebbers doorgaans de muzikale- vocale hoogtepunten het langste in het geheugen hangen. Als het vaak onbenullige geschiedenisje reeds geheel de memorie is ontschoten, staat men 's morgens soms op met een bepaald melodietje in het hoofd, dat er zo'n dag dan ook met geen mogelijkheid meer uit wil. Zo kan het gaan met een „Reich mir zum Ab- schied noch einmal die Hande". Kan men het niet meer thuisbrengen, dan kan het bezit van wat plaatjes met hoogtepunten uit diverse operettes uit komst geven. Het genoemde liedje blijkt dan uit Viktona und ihr Husar te zijn. Op het bovenvermelde Colum- bia-plaatje zingen Sari Barabas, Heinz Hoppe en het Botho Lucas-koor het met alle „zwijmel", die er nu een maal bij schijnt te horen. Naast deze twee sterren ineens Conny Froboess met Rex Gildo „Mausi, süsz warst du heute Nacht" te horen zingen en Jacqueline Boyer met Paul Kuhn sa men „Meine Mama war aus Yoko hama", doet wat vreemd aan om dat dit viertal die typische operette- manier van zingen mist, die zo ken merkend is voor figuren als bijvoor beeld Benno Kusche, die op een an der plaatje een „Fidele Bauer" ten beste geeft waarbij men wil gaan méé zingen. Datzelfde doet zich voor bij „Ein Walzer musz es sein" uit Die Rose von Stambul. gezongen door Melitta Muszely en Fritz Wunderlich. „Onvergetelijke" melodieën van Franz Léhar zijn voorts nog te beluisteren in hoogtepunten uit zijn Zigeunerliebe zoals „Nur die Liebe macht uns jung", ten beste gegeven door Chris tine Görner en Harry Friedauer. (Vier Columbia 45-toerenplaat- jes: Viktoria und ihr Husar, door Paul Abraham. (C.41 567). Der fidele Bauer, door Leo Fall. (C 41 570). Die Rose von Stam bul, door Leo Fall. (C41 572). Zigeunerliebe, door Franz Léhar. (C 41 584). „Laat", zo luidt het plan", de ene dag alleen auto's op straat met een nummerbord waarop het laatste cij fer even is, en de volgende dag alleen auto's met een nummer dat oneven eindigt. En om het gemakkelijk te ma ken: op even dagen „even" auto's en op oneven dagen „oneven" auto's. Het plan is serieus in behandeling. Aan het einde van dit jaar zal de lengte van het Westduitse Auto- bahnnet 3.386 kilometer bedra gen. Sinds 1950 zijn er 1.250 bij ge komen. Dit jaar zijn o.a. de Hollandlinie (Oberhausen-Emmerik-Arnhem) en de Belgienlinie (Keulen-Aken-Luik) gereed gekomen. Verder kon op 23 juni reeds voor het verkeer worden opengesteld de voor vier banen uitgebreide Inntal- Autobahn. Dit is het 23 km. lange Duit se stuk in ('e internationale Autobahn Stuttgart-München-Kufstein- Innsbruck-Brenner-Verona. Vrijgegeven voor het verkeer werd 28 juli het 91 km. lange stuk van de Autobahndriehoek Biebelried naar Würzburg-Noord in de nieuwe Autobahn Bad Hersfeld-Heilbronn. Hierdoor wordt de industriestad Schweinfurt aan het Duitse Autobahnnet aangesloten. Het Autobahnstuk Mönchhof-Darm- stadt volgde 30 juli. Dit is een belang rijke „Umleitung" voor het gevreesde verkeersplein bij de luchthaven Rhein- Main van Frankfurt. De etappe Mönchdorf-Darmstadt is het eerste stuk van een Autobahn, dat pa rallel aan het gevreesde stuk Frank furt-Mannheim wordt gebouwd. Men kan het langs deze Autobahn al in aan bouw zien. De etappe Mönchhof-Darm- stadt zal achter Pfungstadt worden door getrokken via Bensheim, Heppenheim en Weinheim en bezuiden Mannheim, bij Heidelberg weer in de Autobahn naar het zuiden uitmonden. Als dat klaar is, zijn er twee parallel lopende Autobahnen tussen Mannheim en Frankfurt en zal men ingeval van een noodtoestand bijzonder sterk ver keer de ene Autobahn met alle vier banen kunnen gebruiken voor het ver keer naar het zuiden en de andere eveneens met alle vier banen voor dat naar het noorden. Nu is ook de Autobahn Keulen-Frankfurt met Ko blenz verbonden, nadat onlangs het stuk van Bendorf tot het verkeersplein Koblenz in gebruik werd genomen. Daarvoor moest een Autobahnbrug over de Rijn worden gebouwd, d'e een totale lengte van 1.000 meter heeft en in één grote boog van 208 meter de rivier over spant. Begin september is dan ook nog klaar een 25 km.-lange etappe van Mitten- dorf tot Rosenhof in de nieuwe Auto bahn Neurenberg-Regensburg. Op 15 september komt het 37 km. lange Autobahnstuk tussen het ver keersplein Kamen (in de Autobahn Roergebied-Hannover-Berlijn) tot Mun ster in gebruik. Dit is een deel van de De maximumsnelheid binnen de bebouwde kom voor motorvoertuigen excl. aanhangwagens Gr.Brittannië Ierland - W. Duitsland Finland Griekenland Italië Joegoslavië Oostenrijk Zweden. Belgre Frankrijk Luxemburg Portugal Zwitserland zogenaamde „Hansalinie" van Bremen naar Kamen (en vandaar over Wupper- tal naar Keulen). In 1968 zal deze „Han salinie" in haar geheel klaar zijn en worden de Noordzeehavens met het Ruhrgebied verbonden. Tenslotte: medio december is de ope ning te verwachten van de eerste etap pe in de nieuwe Autobahn Mannheim- Heilbronn en wel van Weinsberg naar Neckarsulm. DE drukte ln de steden baart ve le stadsbesturen zorg, maar in Beiroet hebben ze er nn Iets op gevonden. De oplossing is zeer sim pel en de auto-vloed, die dagelijks de stad overstroomt wordt erdoor gehal veerd. Aantal in gebruikzijnde auto's op de wereld HAKTBALLETJES smaken eens y zo lekker met een champignon saus De ingrediënten voor de balletjes zijn: !4 kilo gehakt, 1 losgeklopt ei, 6 eetlepels havermout, 1 fijngesnipperd uitje of wat knoflook poeder, 2 eetlepels melk, zout, peper, nootmuskaat, paneermeel, frituurvet. Meng alle artikelen uit dit rijtje, tot en met de nootmuskaat, met een vork door elkaar. Vorm er 24 balletjes van bestrooi die met paneermeel en laat ze in het hete frituurvet in ongeveer vijf minuten gaar en bruin worden. Voor de champignonsaus hebt u no dig: 1 blik geconcentreerde cham pignonsoep (46 cl.), 1 theelepel aro ma of pikante saus, 2 dl. (14 eetlepels) water, een paar druppeltjes citroen sap, 3 eetlepels havermout. Roer de soep met de aroma of de pikante saus door elkaar. Voeg er de havermout, het citroensap en het wa ter lepel voor lepel aan toe, zodat het een gladde massa wordt. Verwarm de saus, maar laat ze niet koken. Leg de gehaktballetjes in deze saus en laat ze nog ongeveer een kwar tier doorsudderen. EEN mooie, maar vermoeiende dag is achter de rug. Hij heeft zijn plechtige zwarte kostuum met een zucht van verlichting uitgetrokken en zich ln een gemakkelijker pak gestoken. Zij heeft een tikje weemoedig, haar bruidsjapon op een hangertje gedaan en een eenvoudig toiletje uitgekozen. Onop gemerkt trachten zij te verdwijnen, maar een legertje vrienden en vriendin nen steekt daar een stokje voor. Met handen vol rijst wachten zij het pas ge trouwde paar op om dit rijkelijk met het witte goedje te bestrooien. Al veroorzaakt dit gebruik een enorme hilariteit en wordt het tegenwoordig- meestal alleen maar als een vrolijke manier van afscheid nemen beschouwd, toch heeft het een serieuze betekenis. Het is eeuwenoud en stamt af van pri mitieve volkeren, die door het strooien met rijst een rijke kinderzegen afsmeek ten. Wist u ook, dat het dragen van een sluier ook al heel oud is en uit de Levant afkomstig is? Men geloofde daar, dat bo ze blikken zoal niet konden doden dan toch wel onheil konden veroorzaken. En met die sluier kreeg dat „kwade oog" daar geen kans voor. Veel bruidjes krijgen een takje oran jebloesem in het haar. Volgens de Moren is oranjebloesem het symbool van eeuwigdurende liefde en aus heel toe passelijk bij een bruiloft. In ons land is een bruidstaart niet zo'n onmisbaar attribuut bij een bruiloft als bijvoorbeeld in Engeland. Het idee hier voor is van een Londense bakker, die ge ïnspireerd door de toren van de Bruids- kerk, een taart ontwierp in dezelfde vorm. Dit initiatief ls vooral bedoeld voor aantrekking van nieuw personeel. Bij een bedrijf in Liverpool, waar men al eerder op een dergelijk idee kwam, is dit doel bereikt. De animo om in deze fa briek te mogen werken is bij vrouwen met kinderen zo groot, dat er zelfs al een wachtlijst is aangelegd. In Liverpool gaan de kleuters niet al leen samen met moeder naar de fabriek, zij krijgen er ook, net als mama, elke vrijdag een loonzakje, met drie hele stuivers erin. En dat verdienen ze, vindt de bedrijfsleider, „want hun moeders werken veel beter, als ze weten dat hun kroost in veilige handen is." De kinderen weten precies wanneer het vrijdag en dus betaaldag ls. Er zijn heel precieze kleutertjes bij, die het zakje meteen na ontvangst open scheuren om te zien of ze niets tekort komen. Hun loonzakjes zien er, behal ve uiteraard wat de inhoud betreft, he lemaal „echt" uit. Mama betaalt voor deze service 23 shilling per week. Daarvoor xrijgïn de kinderen ontbijt, lunch en 's middags de beroemde „Engelse thee". Twee leid sters houden de kinderen bezig en 's middags kunnen de kleuters een dut je doen. Het personeelsprobleem is met dit al les sterk teruggelopen. Wat dit betreft, kan het Hoornse bedrijf de toekomst dus met vertrouwen tegemoetzien. Begerig K0- 120- 100- 80 f- 60 strekken de kleuters hun handjes uit naar het loonzakje, dat ze na een week „werken" krijgen toegestopt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 17