ANATOLE DE GRUNWALD r Wie is toch Baby Jane? Kapitale sommen voor bijna niets Roem zal smelten als een roomsoes TEGENSPEELSTER FRANK SINATRA Postzegels europi I Ook al aan de sigaar? Nederland tweede plaats op wereld ranglijst o8@© ©@©o nSKirPW1- Glazen deuren gevaarlijk l)e Bijbel Samenwerking PLUS iMBER 1965 PAGINA 2 NATOLE de Grunwald, de 55- jarige, in Rusland gebo ren producent van Britse films als „The Winslow Boy" en „The Yellow Rolls Royce", heeft een nieuw produktieprogramma aangekondigd tot een bedrag van tweehonderd miljoen gulden, dat in Engeland zal worden uitgevoerd De Grunwald ging zes jaar gele den in Hollywood samenwerken met Metro-Goldwyn-Mayer. Thans is hij terug in Engeland als onaf hankelijk producent, maar met fi nanciële steun van MGM. Het nieu we programma omvat een stuk of twaalf films met een geraamde opbrengst van zeshonderd miljoen gulden. Sommige ervan zullen „zeer omstreden" onderwerpen behandelen. De geraamde winst van het project, dat in drie tot vier jaar wordt uitgevoerd, zal in de buurt van de honderd miljoen gulden liggen, waarvan de helft aan Engeland ten goede komt. AMERIKA leeft sinds enige tijd in de ban van Baby Jane. Wie is Baby Jane? Als je goed nagaat, is ze eigenlijk hele maal niets, maar op de een of an dere manier moet Baby Jane Hol- zar, zoals haar achternaam luidt, vooral de jeugd van de States enorm aanspreken. Ze is in korte tijd een idool geworden, een sym bool ook voor alles wat modem en vooruitstrevend genoemd kan worden. „Baby Jane is het meest eigentijdse meisje dat bestaat", heeft de hoofdredacteur van het Amerikaanse modeblad Vogue ge schreven, en zo'n typering wekt on ze nieuwsgierigheid. 4 1i1 i;«sr «c.£»swga EVEN AANDACHT VOOR TAPTOE DELFT OO©© oOn ogoc>C^c Vijf maal vergiste de tekenaar zich bij het schetsen van de tweede prent. Kunt u de fouten vinden? De oplossing staat elders op deze pagina. X xu „Gele Roll Royce" enorme reclame voor Brits bedrijf het vele talent, dat er zonder enige twij fel in de Britse filmstudio's is te vinden- De ellende is, dat Britse financiers, wanneer je met hen over films spreekt, onmiddellijk denken aan acteurs, die de studio uitwandelen en regisseurs die het op hun zenuwen krijgen- Ze komen in de studio kijken en zien dat er uren lang schijnbaar niets ge beurt en denken: ..Daar gaat ons goeie geld." Ze denken aan „Cleopa tra", maar vergeten, dat zelfs deze film winst gaat opleveren." Nippend aan zijn glas wodka en bij na onophoudelijk ovale sigaretten rokend begint De Grunwald warm te lopen voor zijn onderwerp: „De artistieke" kant van de zaak jaagt iedereen de stuipen op het lijf. Maar niemand denkt aan de financiële kansen en mogelijkheden. Het gaat trouwens niet alleen om de winsten. Denk maar eens aan de good will die voor Engeland kan worden ge kweekt. „The Yellow Rolls Royce" is waarschijnlijk de beste reclame geweest, die dat bedrijf ooit beeft gehad. In vrij wel iedere stad en elk dorp ter wereld stond de naam RoRs Royce op de aan plakbiljetten en in de kranten. Emest Bevin is de enige Britse staatsman ge weest. die ooit de film op zijn juiste waarde heeft geschat. Hij heeft me ge vraagd, er twee voor hem te maken, één over de Britse rechtspraak, de an dere over de kwaliteiten van de Britse goederen. Dus maakte ik .,The Winslow Boy" en later ..The Yellow Rolls Royce" De Grunwald meent ,ds|t beide partij en er groot voordeel uit zullen trekken, als het ijs tussen de financiers en de filmindustrie eenmaal is gebroken. „Ik zou graag een rondetafelconferentie wil len beleggen tussen kopstukken van bei de partijen. AJLs het eenmaal zo ver is, volgt de rest vanzelf, doodgewoon zaken doen. En verdraaid goede zaken boven dien". Dit is de mening van een man, wiens laatste film gedurende negen weken vertoning in één enkele bioscoop meer dan zes miljoen gulden heeft opge bracht- Shirley MacLaine in de door Anatole de Grunwald (,Jn vrijwel iedere stad en elk dorp ter wereld stond de naam Rolls Royce op de aanplakbiljetten en in de kranten") geproduceerde film „De Gele Rolls Royce". „Tolly" de Grunwald werkt altijd ten nauwste samen met zijn broer Dimitri. met wie hij een duo vormt, dat elkaar prachtig aanvult. Dimitri is de finan cier, hoewel „De Millionairsdochter", de enige film, die hij zelf produceerde, be wijst, dat hij ook op dit gebied zijn man netje staat. Anatole is de filmman, die echter nooit een film produceert zonder er rederlijkerwijze zeker van te zijn, dat hij winst oplevert. ,,Er zijn," zo luidt zijn mening, „maar heel weinig films, die niet winstgevend zijn te ma ken als ze tenminste financieel gezond worden opgezet." De Grunwald is indertijd naar Metro Goldwyn Mayer gegaan, wegens de moeilijkheden, die hij in Engeland on dervond om er financiële steun te vin den. .,In Amerika houdt bijna iedere bank zich met de financiering van films bezig en ze varen er wel bij, anders zouden Ze er niet mee doorgaan", zegt hij. „Maar in Engeland durft niemand het aan, ondanks de reusachtige mogelijkhe den. In financiële kringen in Londen is men niet geïnteresseerd in films, waar schijnlijk om de minder prettige erva ringen in het verleden. Maar volgens mij zit er absoluut niet meer risico in films dan in olie of vliegtuigen, of in het aan de markt brengen van nieuwe produkten. Feitelijk veel minder, op voorwaarde dart men de juiste mensen uitzoekt. Ik spreek hier niet voor mezelf ik ben best tevreden met MGM maar voor TIJDENS de Internationale Film- week in Arnhem heeft de film' „II- Vangeló secondo Matteo" (Het Evangelo. soconde Matteo" (Het in Venetië werd onderscheiden, sterk de aandacht getrokken- Het bleek, dat het religieuze onderwerp en de wijze, waar op Pier Paola Pasolini er in zijn film gestalte aan had gegeven, zowel critici als publiek aanspraken. Het is opvallend, hoe goed de Italiaan se regisseurs en producenten de smaak van het publiek aanvoelen en er op het juiste moment aan weten tegemoet te komen. Er wordt met spanning gewacht op de monsterfilm „De Bijbel" van de producent Dino de Laurentiis, eveneens een film met een duidelijk religieuze inslag. Het verschil is echter, dat Alfre do Bini, de producent van ,.Het Evange lie volgens Mattheus". meestal met be scheiden financiële middelen werkt, ter- Nogmaals, wie is Baby Jane? Het valt niet mee om dat te omschrijven. Het ge zicht van Baby Jane glimlacht de le zer toe van tal van Amerikaanse tijd schrift-omslagen, en iedereen kent haar innemende blik van het televisie scherm, waarop zij verschijnt in de zo genaamde commercials, reclamefilmpjes van soms maar een paar seconden. Al les wat zij dan te doen heeft is een zin netje uitspreken als „mijn huid is zo zacht als dons dank zij Zljdezeep", of „ik draag altijd sieraden van Maison Zilvergoud." Het aanminnige gelaat van Baby Jane staat garant, dat er daarna ware stormlopen ontstaan op Zijdezeep en maison Zilvergoud. Bij de adverteerders staat zij dus al evenzeer in de gunst als bij het publiek, vooral dan de jongeren. Als zij in New York wandelt, is zij al gauw het mid delpunt van een schare jeugdige fans, jongens en meisjes, die haar toeroepen ,,Hiya, Baby Jane, hiya, baby Jane!" Grote ondernemingen trachten haar gunst te winnen en bieden kapitale be dragen als zij maar bereid is als mo del voor pers en televisie te fungeren. Er is zelfs al een televisiedocumentaire over haar uitgebracht, samengesteld door niemand minder dan Henry Fonda. Niettemin is aan het uiterlijk van Ba by Jane zo genoemd naar de filmti tel „What ever ha-ppened to Baby Jane", (Wat gebeurde er met Baby Jane?), wei nig bijzonders te ontdekken. Niet on aardig maar gewoon. Ze heeft een hoog stemmetje, giechelt veel en haar coif fure is lang en wispelturig. Baby Jane is 23 jaar en voor de tweede maal ge trouwd. Haar huidige echtgenoot is erf genaam van een enorm fortuin. Maar wat doet Baby Jane nu eigenlijk? Wel, ze fungeert als blikvanger voor alle mo gelijke ondernemingen op het televisie scherm en daarnaast heeft ze ambitie om in grote films op te treden. Ze schijnt steeds op het punt te staan een rol te aanvaarden in een of andere superpro- duktie, maar het blijft allemaal vaag. Toen ze laatst in Londen was om ge test te worden voor een rol in de film „The last Duchess" met Tony Curtis, kwam een verslaggeefster haar even op zoeken in haar hotelkamer. Het ver trek, zo schrijft ze, zag er uit, alsof haar koffers waren geëxplodeerd, zodat in alle hoeken, op en onder het bed en over stoelen kleren lagen van Cardin, Ohanel, Pucci en andere modekoningen. „Ik begrijp zelf niet, waarom ik zo beroemd ben", bekende Jane bij die gelegenheid. „Ik lees altijd over het type vrouw, dat Baby Jane genoemd wordt, en ik besef dat het allemaal iets gekunstelds heeft. Veel rust heb ik niet. Mijn vrienden, nou ja, vrienden, ze maken echt gebruik van je; komen steeds naar je toe en vragen: Baby Jane, wil je daar reclame voor ma ken? Ik bedoel, het is allemaal zo ver moeiend, en ik ben van nature nogal lui." Baby Jane woont in een riant appar tement in New York, o.a. voorzien van een zwart-gelakte boekenkast vol „pop art", enkele echte Rubens-portretten en een Frans ameublement. Ook in Flori da heeft ze nog een huis. De blonde go din van de Amerikaanse jeugd is gek op pop-muziek en pop-art, mode-fotografie, Courrèges-kleding en feestjes. Ze klampt zich hartstochtelijk vast aan alle gezel lige dingen van het leven. Haar uitdruk kingen vinden gretig navolging in New York. Maar mensen die het weten kunnen, geloven, dat haar roem van kortstondige duur zal zijn en plotseling zal smelten ais een roomsoes op de tong. „Baby Ja ne lijkt op het ideaal dat ieder meisje in haar hart wil bereiken. En zij doet hen geloven, dat se daar ook in zullen slagen, als zij maar die soort zeep, deze kleren en dat bepaalde merk sigaretten gebruiken.».. wijl De Laurentiis enorme kapitalen in zijn films steekt en er uitsluitend interna tionale topstarren lm Ia-at optreden. Italië heeft op het gebied van de re ligieuze film een oude traditie, die al uit de periode van de stomme film da- t'eerit. In 1916 maakte Giulio zijn beroem de film „Christus", het eerste voorbeeld van een religieuze film. Hoofdrolspeler was Alberto Pasquali. De opnamen wer den gemaakt- in bedevaartplaatsen en in Egypte, hetgeen in die tijd diepe in druk maakte. Tien jaar later vervaar digde dezelfde regisseur met dezelfde hoofdrolspeler „Frarte Francesco", een film over de H. Franclscus van Assi- sië. Toen ae geluidsfilm zijn intrede deed, verdween de belangstelling voor de re ligieuze film niert. In 1935 kwam de re gisseur Alessandrini, die twee jaar te voren met „Seconda B" het tijdperk van de Italiaanse komedie had Ingeluid, met „Don Bosco". Na de laatste wereld oorlog volgden, „Fabtola", in 1948, van BLasetti en „Barabbas" van de produ cent De Laurentiis en de Amerikaanse regisseur Richard Fleischer, Evenals „Barabbas" en de Ameri kaanse bljbelspektekels van Cecil B. deMille, waarvan „De Tien Geboden" waarschijnlijk wel de bekendste ls, wordt de film „De Bijbel" groots opgezet. John Huston Is, zoals bekend, belast met de regie- Het doet mogelijk vreemd aan, dat -een Italiaanse producent voor de re gie van een religieuze film een Ameri kaanse regisseur heeft aangetrokken, die hoofdzakelijk naam heeft gemaakt met gangster- en avonturenfilms, zoals „As falt Jungle",, „De Schat van de Sierra Mad-re" en „The Misfits"- Aanleiding daartoe is waarschijnlijk geweest de film „Moby Dick", die Huston in 1955 regisseerde. Deze film naar de klassie ke roman van Melville, schildert de adembenemende jacht van kapitein Ac- hab op de witte walvis, die tot symbool wordt van het menselijke zoeken naar het almachtige. Huston probeert in „De Bijbel" het overweldigende gebeuren van bat ontstaan van het leven op aarde en het daarop volgende gesprek van G-od met de mens op spectaculaire wijze u:>'; te beelden, met medewerking van een groot aantal internationaal bekende ster ren Pasolini is ln zijn film „Het Evange lie volgens Mattheus" heel anders te werk gegaan. De Christus-figuur wordt- gespeeld door een onbekende Spaanse student, Enrique Irazoqui. Na een oriën terend bezoek aan Palestina, heeft hij de opnamen voor zijn film in het zuiden ...'lY.'j liif. n^^r^rriiiïiiÉJi De toren van Babel werd nauwkeurig nagebootst voor de film „De Bijbel", een produktie van Dino de Laurentiis onder regie van John Huston. Het bouwwerk is bijna vijftig meter hoog en heeft driekwart miljoen gulden gekost- van Italië gemaakt. Zijn Jerusalem ls het plaatsje Matera. De film houdt zich strikt aan de tekst van Mattheus en doet deze herleven ln een naïef, sugges tief spel waarin de persoonlijke visie van de regisseur duidelijk naar voren komt. Vooral deze film toont aan, dat de Italiaanse film bij het in beeld brengen v-an religieuze onderwerpen naar nieuwe wegen zoekt. E Italiaanse filmproducent Dino de Laurentiis heeft met- de Ameri kaanse maatschappij Columbia een contract van drie jaar gesloten, waarbij hij de produktiie op zich neemt van een reeks internationaal opgezette films, die door Columbia over de hele wereld zul len worden uitgebracht-. Dit contract be tekent de hernieuwing van een samen werking. die enkele jaren geleden films als „Barabbas", „Tutti a casa" (De grote dwaasheid) en „Twee beste vijan den" aan de markt bracht. Sindsdien ls De Laurentiis door de bouw van zijn reusachtige studio-complex bij Rome en door zijn film „De Bijbel" nog sterker op de voorgrond getreden. Volgens het nieuwe contract zullen verscheidene films met wereldbekend® sterren onder leiding van de meest voor aanstaande regisseurs worden vervaar digd. Op het programma staan reed' een verfilming van Mika Waltari's ro man „The Dark Angel", waarvoor d® buitenopnamen in Istanboel zulle0 worden gemaakt, een verfilming in Al giers van „De Vreemdelingen" naar een boek van Albert Camus onder regie van Luchino Visconti en „The Absurd Uni verse" met Marcello Mastroianni ondef regie van Frederico Felllni. Deze maand daille (2 d.) en het nieuwe stadion m komen in Athene (6 dr.) wordt hierop de aan- diverse lan- dacht gevestigd, den, aange sloten bij de Ver- Naties. De 1 ct. en 25 ct. van da C.E.P.T., we- normale serie worden 20 september in- derom de getrokken. Ze zullen worden vervan- jaarlijkse Europesë-zegëls in omloop. In Bérl d'ooï eêfi nieuwe hierboven afgë- ons, land verschijnen een 18 ct. en 20 drukte - l. ct.»zegel. Deze wijkt-af -van ct. op 27 september. Als motief wordt de in 1962 verschenen 1 ct door een gebruikt het begin van dit jaar door kleiner formaat en minder tekst. Op de genoemde organisatie gekozen ontwerp ct- ziet men het V.N.-embleem, om- van de IJslandse ringd door de woerden United Nations kunstenaar Hoerdur in vÜf verschillende talen. Karlsson. Het be- ver. Staten. Voor de vijfde maal wordt een postzegel ge wijd aan werken van bekende Ame rikaanse kunste naars. Op 17 sept. zal nl. een 5 ct. worden uitgegeven, waarop een kinder portret is afgebeeld, een detail uit een familie-groep van John Copley, ge schilderd in 1776. Het stuk bevindt zich thans in de National Gallery of Art in Washing ton. staat uit een takje met drie bladeren en een vrucht, ge vormd uit de letters CEPT, symbolise rend de samen werking van de P.T.T.-administra- ties in Europees verband; links in het zegelbeeld is het woord Europa opgenomen. Tot 23 oktober zijn de ze gels verkrijgbaar en tot 31 december 1966 zijn ze geldig. Groot-Brittannië. De op 13 september verwachte serie „Battle of Britain" zal voor wat de 4 d. betreft in zes verschil- De jonge actrice Virna Lisi is aange zocht om een rol te spelen in de Para- mountfilm „Assault on the Queen" als tegenspeelster van Frank Sinatra. Het is de tweede Amerikaanse film, waarin zij optreedt. Haar filmdebuut in de Verenigde Staten maakte ze met „How to murder your wife". Het gegeven van „Aanslag op de Koningin"ontleend aan een roman van Jack Finneydie door Rod Serling voor de film is bewerkt, houdt zich bezig met de overval op een lijnschip door een bende, die met een oude duikboot uit de eerste wereldoorlog de zeeën on veilig maakt. Zwitserland. Als propaganda voor de lende tekeningen verkrijgbaar zijn. Te- wereldkampioenschappen schoonrijden zamen met de 9 d. en 1 sh. 3 d. zal deze schaatsen welke van 22 tot 27 februari reeks dus uit acht waarden bestaan, die a.s. te Davos zullen worden gehouden herinneren aan de dagen, toen Enge- lands bestaan op het spel stond. „Stamp Collecting" schreef in dit verband over een G.P.O.-tribute to „the few". Griekenland. In Athene wordt van 1218 september het 16e wereldruimte congres gehouden; bij die gelegenheid wordt ook een drie tal postzegels uit gegeven. Op de 50 1. ziet men de sym bolische aandui ding van de plane ten, op de 2.50 dr. een astronaut en op de 6 dr. de ont- komt op 14 sept. een 5 ct. in koers met moeting van twee ais tekening een kunstrijder en -rijdster ruimteschepen. in actie. Op dezelfde datum wordt een ,HnZnvnnr 50 ct Eur°Pa-zegel uitgegeven, bene vinden voor de 24- vens twee waarden (10 en 30 ct.) bii ste keer de Balkan- het honderdjarig bestaan van de Intern, spelen plaats, waartoe de voorzitter van Telecommunicatie Unie. De zetel hier- de Griekse sportbond destijds het ini- van is in Montreux gevestigd, waar dit tiatief nam tijdens de olympiade in 1920 jubileum zal worden herdacht tijdens te Amsterdam. Met de uitgifte van drie een congres van de U.I.T., dat op 14 sep- zegels waarop de vlag (1 dr.), een me- tember wordt geopend. ER schuilt gevaar in de toepassing van de moderne, geheel glazen deU' ren waarbij gebruik gemaakt wordt van glassoorten die zo kristalhelder zijn, dat de bezoekers van kantoor of ge* bouw, die niet op zijn hoede is, de nei' ging heeft om er doorheen te lopen. De gevolgen zjn meestal niet bijzonder ple zierig. In de Verenigde Staten is het gebruik van glazen deuren het meestal gemeen. Men schat, dat in het lopend jaar niet mlndér 'dan 1.1. miljoen glazen dieüren in •gebouwen zullen worden aangebracht. Het aantal personen dat verwondingen oploopt doordat, men de deuren niet ziet. is er legio. Niet minder dan een derde van de slachtoffers wordt aange' troffen in de groep kinderen van 5 tot en met 14 jaar- De verwondingen zijn. als het glas breekt, vaak van ernstig® aard. In verband daarmee gaat de over' heid nu maatregelen nemen. In de eerst® plaats wordt het gebruik van veiligheids* glas voorgeschreven. Voorts zullen be' paalde waarschuwings-apparaten nader worden bekeken. Het elektrisch oog, dat de deur auto' matisch opent wanneer de bezoeker een onzichtbare straal „breekt" kan uitkomst brengen, magr is niet overal bereikbaar Men denkt aan apparaatjes die een zoem' toon laten horen, wanneer de Dezoeket een glazen deur nadert. si uaoqas rajqoaa ap uta fund Ifcepios asAvnaa agi ap uba uaSap ap UBA dOU5{ -f ;s3fui[ uba sjnq apaa.Wf jaq uca ifcp faq do njjxa jsBiuaisiAajaj 'g iafijijfs jaq uba sigaar ajjaapaS uaa jsiui gaafs ap 'Z ijoou ajs[appiui fsitu maquajou ajsuaAoq 'x :ufiz uajund jfiA aa VOLGENS het Westduitse burc^ voor de sigarenhandel rookt de ^7. derlander gemiddeld 134 slgar*? per jaar. Hiermee staat ons land op_" tweede plaats op de wereldranglijst. V nemarken staat met 218 sigaren gom' deld per jaar veruit op de eerste P18®^ België komt na Nederland met 121. volgd door Zwitserland met 88. Onda» het feit, dat Bondskanselier Erhard 8 t straffe roker het voorbeeld geeft. v0°e. de Westduitser slechts 71 sigaren middeld per jaar. Misschien om de aandacht op zijn fers te vestigen hield het bureau ven v 0 de meest merkwaardige modeshows dit seizoen. Mannelijke en vrouwe") modellen toonden welke sigaren heer of mevrouw het komende seiz" zal roken. Er waren grote, dikke voor de directeur, dunne Brazil'3' voor de elegante zelfbewuste dame. zeer dunne corona's voor de carièr® lt kende ambtenaar. Bij avondkleding men 't komende seizoen verschil'® soorten sigaren ter hand nemen. Y°™it- 't bureau brengen de ongeveer 39a z.sCni se sigarenfabrieken meer dan 100 ver lende types per jaar op de markt. Een woordvoerder van de sigareP^af strie zei tijdens de show: „Eéfl. tekent de ambities van de roker*.»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 18