In Spaarndams „Spookhuis kan de kunstminnaar met krappe beurs keuze maken Judasoogwerpt blik op breed publiek OTTGERING Twee metselaars aan een bakstenen kunstwerk Prachtig vakwerk in gigantisch reliëf voor katholieke L.T.S. Cornell's Siegers maakt van zijn hart geen moordkuil Hij lijkt veel op Adenauer, voort* varend en heel oprecht vloerkleden reinigen Tevreden SLEUTEL WEC7 van TAPIJTEN Gewone man Laat nu Uw Taunusl2M.I7M,20M GROEN Co. Voor hei reinigen naar ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1965 PAGINA 3 HAARLEM, 11 sept. Gebo ren en getogen Spaarndammers, die bejaard en bovendien nog bij gelovig zijn, passeren slechts met een zekere schroom een hoekhuis aan de Westkolk dat al sinds men senheugenis aan de voet van de dijk staat weggedoken. Niet zon der reden overigens, want als het waar is wat men zegt, doolt 's nachts rond het „Spookhuis" nog altijd de witte non. Dove Henk, de fotograaf en Spaarn- dammer in hart en nieren, heeft haar een paar jaar geleden nog rusteloos zien zweven. De legende zegt dat in vroeger tijden een nonnenklooster het geestelijk leven van de dorpsge meenschap in Spaarndam domi neerde. De religieuzen zouden in tijden van gevaar kunnen ontsnap pen via een onderaardse gang, die het klooster met het „Spookhuis" verbond. door (I zelf gebracht en gehaald f 2.50 per m2 Het „Judasoog" werd door de ex poserende kunstenaars zelf opge knapt. Van kunstschilder tot huis schilder is maar een klein stapje. „DE SLEUTELSPECIALIST" Het bovenaanzicht van de reus achtige zeshoekige moer is, zoals bij echte moertjes het geval is, bol. Een karwei dat de twee met selaars zonder hulp van mallen of stuikdraden moesten zien te klaren. Velen vinden dat hij op Conrad Adenauer lijkt. Met een beetje fantasie kan men in het gerimpelde gelaat van de 79- jarige Zandvoortse architect Cor- nelis Siegers inderdaad wel enige gelijkenis ontdekken met dat van de oude Duitse staatsman. Hij is minstens even voortvarend, zegt zijn vrouw met een trots die goede echtgenoten past. Er is geen enkele reden om daaraan te twij felen. De bewijzen liggen namelijk voor het oprapen. In de kleine werkkamer, waarin de secretaire en de tekentafel eigenlijk maar nauwelijks passen en waar wij weggedrukt op een stoel in de hoek op ons interview wachten, hangen ingelijst de schriftelijke blij ken van waardering voor de acti viteit en toewijding waarmee Cornelis Siegers de Katholieke Middenstandsbond gedurende vijf endertig jaar diende en zestig jaar jaar lang zijn plicht als kerkzan ger „vroom en trouw" vervulde. En de aanleiding tot ons bezoek geldt zijn vijftigjarig raadslid maatschap voor de KVP in Zand- voort, bij de herdenking waarvan zijn voortvarendheid al evenzeer is geprezen. Trouwens, Cornelis Siegers wil, in alle bescheidenheid, zijn eigen voortvarendheid graag benadrukken. „Als wethouder was ik in de crisisjaren zeer voortva rend, ik schiep werk voor drie honderdvijftig Zandvoorters. Ik voelde de nood van de mensen aan en ik wilde ze helpen." Het lijkt onbescheiden maar zo klinkt het niet. Hij zit behaaglijk onder uit gezakt in een makkelijke stoel bij het grote raam in zijn gezél lige, volledig op het woongenot ingestelde huis aan de Dr. Kuy- perstraat. Hij praat ongeremd. Zó is hij hélemaal: een man die van zijn hart geen moordkuil maakt; eerlijk en rechtuit. OARAGE „PETERS" CENTRALE VERWARMING „DUIKER" OLIEBRANDERS „DUIKER" AARDGASKETELS In dit pand, met een waas van raad selachtigheid omgeven, gaan vijf kun stenaars hun werk tentoonstellen. Van daag hebben ze, na dagen van plamu ren, schilderen en timmeren, de deur van de kleine expositieruimte officieel geopend. In het vervolg kan iedere liefhebber iedere zaterdag en geduren de de dagen rond kerstmis en nieuw jaar hier een kijkje komen nemen. De bekende Spaarndamse kunst schilder Leen Spierenburg heeft de kiem voor dit plan gelegd. „Ik had al een tijd uitgekeken naar de mogelijk heid om mijn werk onder het publiek te brengen zonder tussenkomst van (Advertentie) per m2 Haarlem: Amsterdamsevaart 28-32 - Tel. 11561 Grote Houtstraat 5a Tel. 10771 Heemstede: Binnenweg 137 Tel. 84373 een kunsthandelaar. Toen op een dag de timmerman, die achter geblindeerde ramen in het „Spookhuis" zijn ambacht uitoefende, het veld ruimde, werd ik in de gelegenheid gesteld om het van de eigenaresse te huren." De heer Spie renburg trommelde onmiddellijk een paar collega's in de kunst bijeen en samen besloten zij het pandje als ex positieruimte te gaan inrichten. Corry Bakker zou er met haar pop pen een plaatsje krijgen; Jeanett Plas kon er haar handweefprodukten smaak vol draperen; sierlasser Joost Spar- hout kon er zijn kunstwerkjes opstel len en Leen Spierenburg en Ton Wen- tinck zouden de muren Kunnen oenut- ten om de grafische voorstellingen en schilderijen ten toon te stellen. „Wij zijn alle vijf bezeten van het idee om ons werk onder de gewone man te brengen", zegt Leen Spieren burg. „Voor de meeste mensen is kunst toch nog iets dat geheel buiten hen om gaat. Iets wat je tijdens een ver regende vakantiedag in een museum gaat bezichtigen. En hoe komt dat? Omdat een kunstwerkje voor de ge wone man niet te betalen is." Het is zijn stellige overtuiging dat Jan Publiek zich wel degelijk voor kunst zal gaan interesseren als het maar bin nen zijn bereik komt. „En dat willen wij nu gaan propageren Wij willen daar werken tentoonstellen, die voor iedere beurs bereikbaar en moeten zijn." De prijs van de schilderijen, smeedwerkjes, poppen en weefstukjes zullen dan ook in het algemeen de grens van honderd gulden niet oversein ij den Alle tentoongestelde werken zullen zijn voorzien van een prijskaartje. „Daardoor verkomen wij de onaange name situatie die ontstaat als iemand die zijn zinnen op een kunstwerkje heeft gezet te laat bemerkt dat de aankoop ver boven zijn financiële draagkracht uitgaat." Vele rasechte Spaarndammers heb ben zich al tevreden getoond met de nieuwe bestemming van het oude „Spookhuis". „Het krijgt nu tenminste een eervolle bestemming en het blijft voor Spaarndam behouden", hebben zij de heer Spierenburg gezegd toen hp zijn plannen bekend maakte. En het moe* gezegd worden dat de benedenverdie ping van het „Spookhuis" zijn verhe- venste functie sinds jaren krijgt. De aandachtige toeschouwer ziet onder de pleisterlaag nog de woorden „Varkens slachterij" schemeren. En voordat de timmerman het als werkplaats inrichtte dreef lange jaren een groenteman er een bloeidende handel. De vijf kunstenaars hebben hun nie- we showroom de naam „Judasoog" toe bedacht. De naam is ontleend aan het gelijknamige glaasje dat vroeger in de voordeur was gemonteerd en waardoor de bewoner van het huis een beperkte blik op de wereld aan gene zijde van de deur kon werpen. Een houtgesneden uithangbord zal binnenkort aan iede re voorbijganger duidelijk maken welk bedrijf er in het bijbehorende pand wordt uitgeoefend. „Want wij moeten er van doordron gen raken dat wij een gewoon ambacht uitoefenen. Zoals de een van beroep boekhouder of bouwvakker is, zo ben ik kunstschilder. Veel kunstenaars heb ben de neiging am zich van de wereld af te keren. Daardoor plaatsen zij zich zelf buiten spel. Hoe kan de artiest im mers van de maatschappij verwachten dat zjj zich om hem bekommert, als hij toch niets met haar te maken wil heb ben. Door hier in het centrum een winkeltje in te richten, komt de kun stenaar in direct contact met zijn ko pers en erkennen wij dat wij ook min of meer van hen afhankelijk zijn." Leen Spierenburg' is er van overtuigd dat hij, in ieder geval wat Spaarndam betreft, zijn doel zal bereiken. „De men sen die hier geregeld een blik naar binnen werpen en zo nu en dan een gesprekje met ons aanknopen, zullen er toch eens van overtuigd moeten raken dat er nog wat meer bestaat dan het klassieke herder met-schaap- jes-op-de-hei-prentje", zegt hij. „Ons eerste doel is het publiek vertrouwd te maken met de kunst. Wij zullen dan ook moeten oppassen dat we de men sen niet afschrikken door moeilijk be grijpbare werken te exposeren." In de zomermaanden zal het Judas oog iedere dag geopend zijn. Dit vanwe ge de grote toeloop van toeristen die het schilderachtige dorpje in het hoog- ;rken. seizoen krijgt te verwerk M. de G. (Advertentie) LANGE VEEESTRAAT 10 TEL. 11491 Daar kunnen de andere raadsleden in Zandvoort overigens over mee praten. Siegers neemt nimmer een blad voor de mond. Dat deed hij zelfs niet toen hij werd gehuldigd ter gelegenheid van zijn gouden raads lidmaatschap, terwijl men bij zulke ge- Advertentie) fELEFOON 80461 - HEEMSTEDE legenheden graag bereid is met loftui tingen te komen. Maar Slepers spuide zelfs bij die gelegenheid zpn kritiek. „Ik heb altijd geprobeerd het recht te doen wedervaren, maar ik ben er hei lig van overtuigd, dat door de over heid sommige rechten van de burger niet altijd in acht worden genomen." Op de toenemende ambtenarij hakt hij al jaren. „Het gemeentelijk appa raat is te ambtelijk geworden. Voor al als architect en aannemer ik ben maar een klein baasje hoor UlllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIllllllllllllllll HAARLEM, 11 sept. Ruim zes we ken staan de twee broers Han en Ruud Smit (36 en 29 jaar) al langs de wes telijke muur van de Katholieke lagere technische school in Parkwijk op de steigers en het is al overduidelijk waar het heen moet: een gigantisch reliëf van negen bij negentien meter in zand kleurige baksteen. De Haarlemse kun stenaar Levi mis Tollenaar maakte het ontwerp voor de muur, de twee broers metselaars uit roeping voeren het nauwgezet en gewetensvol steen voor steen uit. Wanneer over een week de steigers zullen zijn weggehaald zul len de Haarlemmers het kunnen zien! negen symbolen der techniek met een reusachtige zeshoekige moer als dank baar middelpunt. Het baksteen-reliëf ter verfraaiing van grote muurvlakken is een nog maar kortgeleden ontdekte tak van kunst. Het was dan ook de eerste keer dat da twee gebroeders Smit een dergelijk kar wei kregen opgedragen. „De oudere vakbroeders beweren vaak, dat de jon gere generatie metselaars tot moeilijke werkstukken niet meer in staat is", zeggen ze, „wjj kunnen met deze muur gelukkig het tegendeel bewijzen. Overi gens, je kunt het de jonge metselaar» niet kwalijk nemen, dat ze misschien alleen verstand hebben van rechte, strak ke muren. De woningnood en de strak» ke lijnen van de moderne flatgebouwen laten weinig gelegenheid tot experimen teren met versierseltjes." Op het eerste gezicht maken de ge broeders Smit niet veel verschil met andere metselaars in actie. Dezelfde metselgeluiden, dezelfde gebaren van het voorzichtig hakken van de stenen in de hand, dezelfde witbestoven schoe- nen. Maar geen metselaar zal zich zo het hoofd hoeven breken over het uit zetten van de juiste maten van de mo tieven, over in ingewikkelde wiskundige figuren gespannen draden tot waar de muur daarachter moet worden opge- dikt of uitgespaard, over glooiingen, bol lingen en scherpe hoeken of over afwis selend ruige en vlakke voegen. Tot op de milimeter moet alles kloppen, willen al le in elkaar overgaande motieven vol ledig tot hun recht komen. Lagen wor den nageteld, de hoogte van de voegen berekend, de snelheid van het drogen bepaald in verband met gevaar op zak ken of wegglijden van schudnlopende ge deelten. Een groots bewijs van vak manschap dat langzaam opgroeit uit bouwtekeningen van schaal een op hon derd. „Kjjk eens, wjj zijn op de allereer ste plaats metselaars", zegt een van e- neden op straat „kunstenaars'n'ara de broers, „al roepen de kijkers be neden op straat „kunstenaars" naar ons, niets mee te maken, wü zijn metselaars. Want dat ene stapje ver der dat een ingewikkeld baksteenwerk tot kunst maakt, dat kunnen we niet zetten. Dat kan alleen de kunstenaar. Hij doet vaak voorstellen, waar wij met onze ogen over knipperen. Maar achteraf denk je altijd, hij heeft ge lijk, dat maakt het werk pas levend. Knap evengoed, om als buitenstaan der de metseltechniek zo goed te be heersen en er zelfs mee te kunnen spelen." 'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiniiii hinderen mij al die vergunningen die je nodig hebt om te kunnen bouwen. En je bent afhankelijk van het oor deel van een paar mensen." En toch: Cornelis Siegers is heel gelukkig met de ontwikkeling die Zandvoort in de afgelopen vijftig jaar heeft doorgemaakt. Hij heeft er ook van het begin af aan achter ge staan. En hij vindt dat het gemeente bestuur het niet zo slecht heeft gedaan. Natuurlijk, als architect van de oude stempel kan hij weinig waardering op brengen voor de ontwerpen van jon gere architecten die in „noord" en „zuid" zijn gerealiseerd. „Wat is dat veranderd in die vijftig jaar. Kijk eens naar die grote blinde muren. Dat kunt U toch niet mooi vinden". Hij wijst naar de overkant van de straat en trekt een vies gezicht. „Maar het is tegenwoordig ook wel heel moeilijk met al die beperkingen", voegt hij er ver goelijkend aan toe. Terwijl wij in de feestgebak duiken „vandaag (dinsdag) is de dag" wagen wij het moreel ter spra- ;e brengen, dat, zoals velen menen, in Zandvoort in de zomermaanden ver te zoeken is. Maar de verwachte reactie blijft uit. Hij fulmineert niet tegen de langharige jongens en de blote meisjes of hun gedragingen. „De mentaliteit van de mensen is veranderd en de mode ook. Vroeger was het net zo erg. Toen gluurde men tussen de badwagens door ook naar de vrouwen die zich met de lange pijpbroeken in zee begaven. En toen speelde zich op het st*, fc- N strand ook vreemde taferelen af. Alleen waren het toen niet de jongeren, maar de advocaten en doktoren". Van die soms vreemde toe risten moet Zandvoort het trouwens hebben. Dat weet Cornells Siegers heel goed. „Vijftig jaar terug verzet ten velen zich tegen het aantrekken van toeristen, maar onder druk van het vreemdelingenverkeer is hier veel goeds verricht. Daar hebben we het busstation en het postkantoor aan te danken. En ziet U eens wat er van het centrum geworden is. Vroeger liep er een sloot langs het raadhuis plein. Dat was de grens van de be bouwing en tevens het riool voor het hele dorp". Als hij over woning- en stedebouw spreekt wordt de heer Siegers on rustig. Maanden heeft hij niet kun nen werken vanwege een operatie aan zijn voet. Dat is nog niet helemaal ge nezen. „Ik hoop spoedig weer achter mijn tekentafel te kunnen springen", zegt hjj enthousiast alsof zijn tachtigste verjaar dag niet in het verschiet ligt. „Maar het is wel het laatste jaar dat ik in de raad zit. Dat wordt me te zwaar. Geloof me, het is geen ere-baantje meer als vroeger. Het is nu erg inge wikkeld en je moet een goede scholing hebben". Ook hierin is hjj voortvarend. Meer nog dan Adenauer. Hij weet wanneer het zjjn tijd is om te gaan. En hij heeft er niet te lang gezeten. J. v. H. (Advertentie) O VER VEEN TELEF. 54855

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 3