Kardinaal Alfrink in Rome over Nederlandse Kerk
Gedachte aan afscheiding van
Nederland kan alleen maar in
het buitenland zijn ontstaan
Openheid van
discussie is
een goed ding
Met mate
WÊWÈÈÊÊÊÊÊ
Wkmm
hé-reizen
DAG
7
„Maar afgezien van de stank, hoe smaakt het?"
house of engiand
NIEUWE PLANNEN R.T.N.
VOOR LEDENWERVING
Waarom niet
de elegantste
gasaansteker
die er is?
MIL—3—L-MI
Dit is dè jas!
GRONINGEN
Jetüenka
Kardinaal Feltin
geopereerd
i
Gereserveerd
commentaar van
departement
Kleuter met step
onder auto
Liefde en trouw
Anti-Romeins?
Open discussie
SJLVERMATCH
Celibaat
Drie feiten
Getallen
Verdediging
HOUSE OF ENGLAND'S
Namen noemen
WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1965
ROME, 15 sept. (KNP) In
een toespraak tot de Nederlandse
bisschoppen, periti, journalisten
en talrijke andere aanwezigen uit
geheel de wereld heeft kardinaal
Alfrink vandaag de nieuwe en
laatste serie conferenties op het
Nederlandse Documentatie Cen
trum in Rome geopend. De kar
dinaal sprak over de taak van de
bisschoppen in en buiten het Con
cilie en over de voortreffelijke
arbeid van het DOC in de afge
lopen jaren. Daarna richtte hij
zich tegen de aanvallen op katho
liek Nederland, die in de buiten
landse pers zijn verschenen. Hij
zei letterlijk:
Er was veel water in de een
denvijver gevallen en ken
nelijk heel weinig brood.
Zo gauw we, tussen twee buien
in, met ons zakje droge sneetjes
in de buurt kwamen, fietsten en
flatsten alle eenden en zwanen-
pot§n uit de vijver op het natte
gras. Ze kwamen met hun lege
magen tot vlak voor het gaas.
Wij strooiden met gulle en
vlugge handen. Zij vochten en
slikten. Er was geen bijhouden
aan. Niet met een half brood.
Ons zakje was té gauw leeg. De
eenden waren duidelijk teleur
gesteld. Ze treuzelden nog wat,
pikten de laatste kruimels tus
sen het gras vandaan. We voel
den ons schuldig onder hun ver
wijtende kraaloogblikken. Wij
bleven ook staan. Hadden we
nou maar meer brood meegeno
men.
Opeens zagen we over het pad
twee fietsen aankomen.
Zij droegen een grote zak in
haar hand. Hij trapte in haar
maat. Het waren grijze, precieze
mensen. Ze stegen tegelijk van
hun fiets. Hij nam de zak met
brood van haar over. Toen zet
ten ze keurig recht hun fietsen
ieder aan een kant van de prulle-
bak. De eenden hadden het al
lang gezien en stelden zich on
ordelijk en vol verwachting op.
Het echtpaar deed twee stap
pen in hun richting en draai
de toen de hoofden terug naar
de fiets. Zijn fiets stond niet hele
maal gelijk. Heel langzaam, als
gold het een bijsonder ritueel,
werden de fietsen opnieuw op
gesteld. Daarna, hun passen tel
lend, liepen ze naast elkaar naar
de vijver toe. Op een meter af
stand bleven ze staan, glimlach
ten elkaar toe en hij gaf haar de
zak met brood.
De eenden drongen vol onge
duld, de zwanen rekten hun hal
zen. De zak werd heel zorgvuldig
open gevouwen. De vrouw stak
haar hand in de zak en even
later kwam een hand vol brood
op en om de eenden terecht. De
man en de vrouw keken toe. Ze
glimlachten.
Toen vouwde zij de zak weer
dicht en gaf hem aan de man.
Tegelijk draaiden ze zich om, te
rug naar de fietsen. Even later
fietsten ze, keurig naast elkaar,
het pad weer af. De volle zak
brood bungelde naast het stuur.
■Ze werden door honderden ogen
nagestaard.
Wij voelden ons een eend.
ELLEN.
De meest ideale jas voor elke
dag, elk seizoen, elke gelegen
heid. Een jas met grote allure.
DE JAS
f
UB
Wie House of England
kent, weet dat wij niet op
een beroemde naam meer
of minder hoeven te kij
ken. Alleen al in onze kol-
lektie regenjassen vindt u
b.v. Nicholson (klassiek
conservatief), Tower (de
modem Look), en Eres
(verfijnde elegance). Wilt
U wat kwaliteiten? Nino-
flex, Aquaperl, Yucon-Tre-
vira, Scotchgard, Diolen,
etc. Vergeef ons de droge
opsomming, maar het gaat
per slot om
regenjassen.
(Een door
denkertje)
v.a. 89.50
GEEN KANS OP SCHISMA
Tegelijkertijd moge u mij toestaan een
woord van protest uit te spreken tegen
de eenzijdige, negatieve en scheefge
trokken manier, waarop sinds maanden
in de internationale pers op bijna las
terlijke wijze over onze Nederlandse ka-
tholieke gemeenschap wordt gesproken.
Als u niet onmiddellijk weet wat ik be
doel, moge ik verwijzen naar de pubii-
katies, die men in de laatste dagen in
de vrijwel gehele Italiaanse pers heeft
kunnen vinden. Men zal willen aanne
men dat ik heel goed weet wat er in
onze Nederlandse katholieke gemeen
schap omgaat, wat er foutief is, welke
gebreken er zijn, waar soms meningen
worden geuit, die niet geheel aanvaard
baar zijn, ook al wil men de mogelijk
heid van een open vrije discussie niet a
priori afsnijden.
Maar de generaliserende, hal
ve waarheden brengende, eenzijdige,
vaak foutieve en de gehele gemeen
schap beschuldigende persberichten,
die dan als kernpunt en als hoogte
punt het gevaar of min of meer 6e ze
kerheid van een aanstaand schisma
aankondigen, geven de Nedermndse
katholieke gemeenschap een tekening
die niets minder is dan een carica-
tuur.
Een Concilie is voor de Kerk altijd
een periode van worsteling, een tijd van
verscherpte tegenstellingen, een peiiode
van botsing van tegengestelde meningen
en daardoor ook een tijd waarin de chris
telijke liefde gevaar kan 'open. Mis
schien zou men zelfs kunnen stellen,
dat daardoor de kansen op een schisma
groter worden. Maar of er jok in feite
ergens een schisma ontstaat, hangt ook
af van veel andere factoren.
Een Frans auteur telkens vindt men
een andere naam genoemd zou ge
zegd hebben, dat het een teken is van
gebrek aan vitaliteit van de Kerk, dat
er nog geen schisma is ontstaan Naar
aanleiding van dit woord heb ik enkele
maanden geleden in een voordracht :n
Brussel en Antwerpen het volgende op
gemerkt:
„Zou men niet met gelijk recht kun
nen stellen, dat het juist een teken is
van de vitaliteit van de Kerk, dat on
danks de aanwezige spanningen geen
schisma uitbreekt? Kan men daarin ook
niet een bewijs zien, dat de liefde en de
trouw jegens de Kerk zo verankerd zijn,
dat men ondanks spanningen en vezwa-
,ren toch in die Kerk wil bleven? Is de
geloofsvisie op de Kerk met alle men
selijke kanten, die men zou wiilen ver
beteren en die de Kerk zal moeten ver
beteren niet zó sterk, dat men weet,
dat men buiten de door de heer gegeven
structuur van zijn geloofsgemeenschap
niet kan bestaan in de volheid van zijn
boodschap?
De ontwikkeling van de Kerk dooi het
eerste Vaticaans Concilie van 1871 tieeft,
dacht ik, zó duidelijk gesteld, dat, wie
Petrus loslaat, ook een band met de
Heer van de Kerk verbreekt, dat een
werkelijk schisma weinig kansen biedt."
Wat nu deze gehechtheid aan dt stoel
van Petrus betreft, ben tk zo optimis
tisch te denken, dat deze in de Neder
landse katholieke gemeenschap zó diep
wortel heeft geschoten, dat de gedachte
aan een Nederlands schisma alleen maar
buiten Nederland kan zijn ontstaan.
Maar is het dan niet waar, wat zo
vgak in bedoelde persberichten wordt
gesuggereerd, dat de Nederlandse ka
tholieke gemeenschap is geïnfecteerd
door een anti Romeinse geest
Als men het woord anti-Romeins in
terpreteert als anti-pauselijk kan ik
deze bewering met een gerust hart ca
tegorisch ontkennen. Integendeel.
Wanneer men echter hieronder
verstaat dat bepaalde personen in de
Nederlandse katholieke gemeen
schap bezwaren hebben en die
misschien soms fel formuleren
tegen bepaalde methodieken van het
Romeinse bestuursapparaat en tegen
de manier waarop bepaalde perso
nen deze methodieken hanteren, dan
zou ik dat niet kunnen en niet wil
len ontkennen. Misschien moet ik
om volkomen eerlijk te zijn
niet spreken over bepaalde personen
die bepaalde methodieken hanteren,
maar in de verleden tijd „die
bepaalde methodieken hanteerden".
Want ieder weet hoe mede door
het Concilie en niet minder door het
streven van paus Joannes en paus
Paulus reeds heel veel ten goede
is gewijzigd.
Maar men zou zich deerlijk vergis
sen, als men meent dat dtze anti-Ro
meinse geest zich alleen in Nederland
manifesteert. Men vindt ze een peu
partout, men vindt ze ook in Rome
zelf. Uiteindelijk bedoelt men niets an
ders dan uit liefde voor de Kerk, naar
het woord van Paulus de apostel dat
paus Joannes aan dit Concilie als mot
to heeft meegegeven, uit het gewaad
van de Kerk iedere vlek of rimpel te
verwijderen.
Het zou me te ver voeren om hier
alle detailpunten, waarvan door de
wereldpers een scheve voorstelling is
gegeven, recht te zetten. In iedere ge
meenschap zal het wei voorkomen dat
personen onjuist handelen of bêtises
debiteren. Ik zou niet willen ontken
nen dat wij die in Nederland hebben
maar ik moge er aan toevoegen, dat
ik er niet zeker van ben dat» wij er
meer hebben dan andere gemeen
schappen.
Het concilie heeft de geesten m be
weging gebracht. Er is bijna geen on
derwerp in de Kerk, dat niet in dis
cussie is gesteld. Nederland doet daar
ijverig aan mee en als gevolg van de
uitgebreidheid van de katholieke pers
dagbladen, weekDladen, maandbla
den en andere tijdschriften vindt
iedereen een gemakkelijk afzetgebied
voor de voortbrengselen van zijn geest
Wat in andere landen latent wordt ge-
(Adver tentie)
FIRST CLASS
dacht en besproken, wordt bij ons ge
drukt.
Maar men zou zich wederom vergis
sen als men uit het niet aan de op
pervlakte komen van bepaalde opi
nies en gedachten zou concluderen,
dat de problematiek niet bestaat. Dat
zou een zeer ernstige vergissing kun
nen zijn, die veel schade zou kunnen
doen aan de Kerk. Men kan met recht
vragen of een open discussie zelfs
als deze soms te ver gaat niet ver
kieslijker is dan een latent smeulen.
Het gevaar voor hevige brand is in dit
laatste geval niet ondenkbaar.
Men verwijt bijvoorbeeld aan de Ne
derlandse katholieke gemeenschap dat
er een open discussie is over de waarde
van het priesterlijke celibaat, waarbij
naast positieve geluiden ook negatieve
worden gehoord. Maar laat men zich
wederom niet vergissen door te den
ken, dat bij het achterwege blijven van
(Advertentie)
'5
deze open discussie de nood en de pro
blematiek niet bestaan. Elders volgt
men alleen maar andere methodieken.
Ik kende een land, waar men zich er
toe beperkt anonieme brieven te schrij
ven aan buitenlandse kardinalen, van
wie men verwacht, dat zij begrip en
gevoel zullen hebben voor deze proble
matiek. Ik wil er niet over oordelen
of deze methode meer of minder ver
kieslijk is dan de andere. Maar men
mene vooral niet, dat de problematiek
niet aanwezig is, omdat niemand de
moed heeft en kan hebben zich er pu
bliek over te uiten.
Nog een punt dat herhaaldelijk ge
noemd wordt als een zichtbaar teken
van de deplorabele toestand van de
Nederlandse gemeenschap, moge ik
even aanstippen, namelijk de terug
gang van de priester- en kloosterroe
pingen. Dit feit kan men niet ontken
nen. Sinds de tweede wereldoorlog zijn
de roepingen aanmerkelijk teruggelopen.
Maar men zal b(j de beoordeling met
drie factoren rekening moeten houden:
Vooreerst dat de roepingen zo goed
als overal zijn teruggelopen. Waarom
dan over Nederland bijzonder misbaar
maken?
Ten tweede: het aantal roepingen
was in Nederland in de voorafgaande
periode uitzonderlijk groot en bijna een
unicum in de wereld.
Ten derde: de Nederlandse gemeen
schap levert nog steeds meer priesters
aan de kerk dan zo goed als alle an
dere landen van de wereld, misschien
twee of drie uitgezonderd.
Nederland heeft op een aantal gelo
vigen van viereneenhalfmiljoen 15.000
priesters. Daarvan arbeiden er vijfdui
zend in alle delen van de wereldkerk,
in alle werelddelen. Alleen Brazilië
bijvoorbeeld heeft bijna duizend Ne
derlandse priesters. Buiten Nederland
werken in de missiegebieden van de
Kerk ongeveer zeventig bisschoppen
van Nederlandse origine, terwijl het
eigen land slechts zeven diocesen telt.
Bjj het teruglopen van de roepingen
hoeft men voor de Nederlandse Kerk
niet te vrezen. De katholieke gemeen
schap brengt nog steeds meer priesters
voort dan voor de verzorging van de
gelovigen in het eigen land nodig zijn.
Bovendien is er een steeds groeiend
aantal leken, die, met apostolische
geest bezield, klaar staan om samen
met de priesters de Kerk te verzorgen.
Maar de dienst aan de Wereldkerk zal
geringer moeten worden ais het aantal
roepingen blijft dalen. En dat is zeer
diep te betreuren. Maar is het billijk
iemand te_ verwijten dat hij de grote
diensten, die hij vroeger heeft bewezen,
om een of andere reden niet kan vol
houden, terwijl anderen nooit aan het
bewijzen van die diensten zijn toegeko
men?
Maar is dan het godsdienstige leven
van de Nederlandse katholieke gemeen
schap met aan het verminderen en af
nemen? Ik vind het uiterst moeilijk
daarover een steekhoudend en juist
oordeel te geven. Maar getallen zeggen
toch ook iets. Van de viereneenhaifmil-
joen gedoopte katholieken praktiseert
tachtig proeent. Iedereen weet dat er
heel weinig landen zijn, waarvan men
dat kan zeggen. Iedere zondagmorgen
zijn de kerken vol niet alleen met
vrouwen en kinderen, maar met even
veel mannen als vrouwen. Ook dal kan
men van heel veel landen niet consta
teren. Sinds de vergemakkelijking van
het Eucharistisch vasten is de v< ïledi-
ge deelneming van de gelovigen aan de
viering van de H. Eucharistie door de
H. Communie met 20 tot 25 percent
toegenomen. Ook dat mag men, dunkt
me, een verbiedend teken noemen.
De belangstelling van de gelovigen
voor alles wat de Kerk betreft met
name ook voor het Concilie is
uitermate groot en diep. En dat in
alle lagen van de bevolking. Men
volgt de ontwikkeling in de Kerk met
een waarlijk warme liefde voor de
Kerk. Tegelijkertijd met een kritische
geest, die misschien soms enigerma
te te kritisch is en die soms zich uit
op een wat al te scherpe manier.
Het zjjn vaak deze geluiden, die in de
internationale pers hun weerklank
vinden, vaak ook nog niet zuiver ge
ïnterpreteerd. Maar het lijkt onbillijk
een gehele gemeenschap te beoorde
len en te veroordelen naar deze
geenszins algemeen geaccepteerde
uitingen.
U moge mij vergeven, dat ik zoveel
van uw tijd en van uw geduld heb ge
vraagd. Als ik in de afgelopen jaren
van het Concilie in bepaalde Italiaanse
bladen persoonlijk werd aangevallen,
heb ik steeds gezwegen. Dat leek me
gezien de hoek waaruit deze aanval
len kwamen de meest waardige hou
ding. Nu men echter de katholieke ge
meenschap, waarover ik ben aange
steld, in haar geheel aanvalt, meen ik,
dat mijn gelovigen recht hebben op een
woord van verdediging en rechtzetting,
ook al moet men vrezen, dat de cam
pagne tegen katholiek Nederland zal
blijven voortduren.
Ik bid de Heer, dat niemand van de
onzen daardoor zijn liefde voor
de Kerk verliest.
PARIJS, 15 ept. (KNP) Kardi
naai Feltin van Parijs heeft maandag
een oogoperatie ondergaan wegens
grauwe staar. De operatie is volledig
geslaagd en de doktoren verwachten
dat de 82-jarige kardinaal volgende
maand naar Rome kan gaan voor het
Concilie.
Vervolg van pagina 1)
een vliegvakantie binnen ieders bereik
te brengen. In feite komt deze maat
regel neer op protectie van de grote
lijndienst-maatschappijen, waaronder
de KLM, die zich veel passagiers za
gen ontgaan, omdat ze zelf aan de ho
gere IATA-tarieven zijn gebonden. Ne
derland was een van de weinige landen
in Europa met een vrij luchtruim, het
geen ook de KLM voordelen bood, aan
gezien veel chartervervoer startte in
Amsterdam en de passagiers uit ande
re Europese landen per lijndienst naar
Schiphol werden aangevoerd. Maatre
gelen om deze vrijheid te beknotten zjjn
nooit in het voordeel van de luchtvaart
in het algemeen en van de Nederland
se charterwereld in het bijzonder", al
dus de heer Hoegen.
Ook supporters-reizen naar voetbal
wedstrijden in het buitenland, zoals nu
naar RealFeijenoord in Madrid zul
len met zeker 35 procent in prijs moe
ten worden verhoogd. „Op die manier
wordt kijken uaar een voetbalwedstrijd
wellicht zo duur, dat er geen animo
meer voor de vluchten zal zijn", aldus
de heer Hoegen. Hoe groot de belang
stelling kan zijn blijkt uit het feit, dat
voor de wedstrijd op woensdag 22
september thans reeds 8 vliegtuigen
volgeboekt zijn voor een „inclusive"
prijs die nauwelijks 50 procent bedraagt
van het normale retour-tarief per ljjn-
vliegtuig, hoewel er enkele dagen ho-
telverblijf plus een toegangsbiljet voor
de wedstrijd en vervoer naar het sta
dion bij zijn inbegrepen. Aan deze voet
bal-luchtbrug naar Madrid nemen niet
minder dan zes chartermaatschappijen
met één of twee toestellen deel.
Voor Nederland betekent de beper
kende maatregel een luchtvaartpolitie-
ke „looping", aangezien hij wel moet
inhouden, dat het charterverkeer aan
een vergunningstelsel moet worden ge
bonden. Op de reisbureaus heeft de
Rijksluchtvaartdienst geen vat, op de
luchtvaartmaatschappijen dankzij de
landingsrechten echter des te meer.
Zodra overtredingen van de nieuwe be
paling gemaakt zouden worden heeft
de Rijksluchtvaartdienst als stok achter
de deur de mogelijkheid het vliegtuig
met de betrokken passagiers aan de
grond te houden. Er zal dus juist
als in het buitenland een vergun
ningstelsel moeten komen, waaraan
ook buitenlandse charter-luchtvaartmaat
schappijen, die tot nu toe zonder enige
vergunning in Nederland passagiers en
vracht mochten opnemen, zich zullen
moeten onderwerpen.
JAK JAG in het oosten
1
PYATIGORSK Na vijf uur rij
den in Pyatigorsk aangekomen. On
derweg zag ik voor de eerste keer
in Rusland garages die er ais gara
ges uitzagen op plaatsen waar gara
ges horen te staan. Een opwekkend
gezicht. In Pyatigorsk stond een man
bij het- hotel Intourist me op te wach
ten om de Jag naar de stalling te
brengen, anderhalve kilometer verder.
We gingen lopend terug en kwamen
langs een keetje waar je mineraal
water kon krijgen. Daar is dit plaats
je kennelijk beroemd om.
Het was een klein stenen bouwsel-
tje met een hoop volk eromheen. Ik
snapte niet waarom want er hing een
verschrikkelijke stank, foei. Mijn met
gezel leende een blauw kommetje van
iemand en liet dat vollopen onder een
kraantje. Hij bood het me hartelijk
aan...
Wel, het had de geur van zwavel,
het zag er uit als zwavel en het
smaakte naar zwavel. Ik trok een le
lijk gezicht en gooide de inhoud met
snelle hand weg.
Mijn gids verklaarde dat het goed
was voor alles dat iemand zou kunnen
mankeren en ik antwoordde dat ik
liever alles had dat iemand maar kan
mankeren dan dat ik dat spui dronk.
In het hotel beleefde ik nog een
onaangenaam avontuurtje. Ik stak het
hele gebouw namelijk bijna in brand.
Dat kwam zo: Ik stopte de steker van
het snoer van de luidspreker in een
stopcontact en ging de kamer uit.
Even later rook ik iets vreemds en
ging kijken. De luidspreker stond hele
maal in vlammen. Ik pakte hem
beet en gooide het brandende ding in
het bad. Even de straal erop en het
was gepiept. Later moest ik bij de
directie komen en kreeg een rekening
van v(jf roebels gepresenteerd.
(Advertentie)
man
m
BP
i
REGEREN Cln herenmode)
IS VOORUITZIEN I
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG, 14 sept. De aspirant-
omroeporganisatie RTN en het week
blad Televizier hebben een plan opge
steld om op zo kort mogelijke termijn
een zo groot mogelijk aantal contribue
rende leden voor RTN te werven.
Naar de heer P. de Ruwe, thans
fungerend als directeur van RTN, ons
mededeelde, hoopt hij. dat de plannen
genade zullen vinden in de ogen van
minister Vrolijk (Cultuur, Recreatie
en Maatschappelijk Werk). In bevoeg
de Haagse kringen wordt dit echter
ten zeerste betwijfeld.
In een officieel commentaar van mi
nister Vrolijks departement wordt ge-
segd, dat de heer De Ruwe enige weken
geleden zijn plannen, zoals die toen luid
den in een gesprek met de minister,
heeft bekend gemaakt. Er is toen in al
le vrijblijvendheid gesproken; de ge
vraagde voorlopige mening van de mi
nister mocht niet als een definitieve
goedkeuring of afkeuring worden be
schouwd. Eerst na de eventuele indie
ning van een aanvrage kan een defini
tieve beoordeling geschieden.
Bovendien zijn de koninklijke beslui
ten, die de voorwaarden bevatten, nog
niet vastgesteld. Wel is beklemtoond,
aldus het commentaar van het departe
ment, dat door enige opzet van Televi
zier niet de bedoelingen van de conces
sievoorwaarden voor nieuwe omroepen,
zoals die in de Omroepnota zijn omschre
ven, mogen worden uitgehold.
De werfmethode welke Televiziei in
samenwerking met RTN heeft bedacht
is als volgt: de abonnees van celevizier
ontvangen een kaart waarvan zij de
ene helft kunnen benutten om zich te
melden als lid-contribuant van RTN.
Op de andere helft kunnen zjj verklaren
dat zjj een dubbeltje per week gaan be
talen aan een „nationaal omroepfonds"
ter geleidelijke terugbetaling van een
bedrag van 5,20 dat het fonds gaat
voorschieten aan RTN om deze aspW
rant-omroeporganisatie onmiddellijk aas
ledencontributies te kunnen helpen. Is
feite blijven de abonnees per week
vijftig cent in totaal betalen, zijnde da
nu geldende abonnementsprijs want
de nieuwe abonnementsprijs zal veertig
cent bedragen. Bestuursleden van h«
„nationaal fonds" zfln ir. A. G. Maris,
oud-directeur generaal van Rjikswa»
terstaat, C. G. Matser, burgemeeste»
van Arnhem, en de Haagse advocaat m*
D. J. Veegens.
In de toekomst zal er volgens de pla».
nen van RTN en Televizier een afzon
derlijke programmagids verschijnen wel»
ke men gratis ontvangt als id-contrib»
ant van RTN. (Jaarlijkse contribute
15,60). In de omroepnota is een bedrag
van 13 vermeld als minimaal te beta
len contributie aan een omroep-organi-
satie, wanneer het gratis abonnement op
een programmablad daarin begrepen
is). Men zal zich ook op een combinatip
van programmagids plus Televizier of op
Televizier (zonder programmagegevens)
afzonderlijk kunnen abonneren.
GRONINGEN, 15 sept. In de Koch-
straat hier is gistermorgen het drieja
rig jongetje Jackie Bergman met zjjn
autoped plotseling de rijweg overge
stoken en aangereden door een vracht
auto.
Het moest met zware verwondingen
naar het ziekenhuis worden gebracht,
waar het enige tijd later is overleden.
MAARTENSDIJK Op de Polakken,
weg is hier gistermorgen de 47-jarigo
mevrouw A. G. Houpt-Honker uit Lun-
teren met haar bromfiets op het rij
wielpad in aanraking gekomen met een
haar tegemoetkomende wielrijder. Me
vrouw Houpt kwam daardoor te vallen
en kwam met het hoofd op de tegels
van het fietspad terecht. Tjjdens het
vervoer naar een ziekenhuis is zjj over
leden.