STERRENGEFLONKER OP GRAND GALA NOGAL DOF /V HET HUIS HET DE ROZEN 8 Televisies Radio HEER BOMMEL EN DE WISSELSCHAT ALFREDO 1 IN DE HERBERG VAN DE GEHANGENE OOST WEST THUIS BEST DE ZOON VAN DE BERENJAGER laf Platenfeest niet zo overweldigend door Marten Toonder W* MAANDAG DINSDAG MAANDAG DINSDAG MAANDAG 4 OKTOBER 1965 5570 „Wat mag er wel voor eh.schatje in deze kist zitten?" vroeg Joost zich bevangen af. „Wat be doelde dat oude heertje? Zou heer Olivier misschien Ach kom, even kijken kan geen kwaad, als men mij toestaat Zo mompelende trok hij de stoute schoenen aan en opende met bevende vingers het delsel. En ja hoor, wat hij gevreesd had, bleek waar te zijn. In de kist zat een jonge dame van grote schoonheid, die de geschokte knecht met fluwelen ogen aan keek en langzaam over eind rees. „Sta m-mij t-toestamelde Joost met dikke stem. „Houd u mij ten goede Excuseer, als ik z-zo vrij m-mag De dame antwoordde niet. Ze liet een kirrend lachje horen en zette zich met een sierlijke beweging op de rand van het houtwerk zonder haar vochtige blik van de bevende bediende af te wenden. „U b-bent natuurlijk een Osterse prinses", fluisterde deze. „Ik heb daar al dikwijls over gelezen; met Uw welnemen. Daardoor weet ik er alles van., ruwe sheiks en harems en allerlei stuitende taferelen. En nu heeft heer Olivier.. Ach, wie had dat kunnen denken? Maar wees niet bevreesd, prinses Ik ben een nederig iemand, maar onder mijn vest klopt een warm hart; wanneer ik mij zo mag uitdrukken En ik zal heer Olivier eens ern stig onderhouden." Nu wilde het geval, dat heer Bommel die in de sche mering een wandeling maakte, juist op dat moment het tuinpoortje passeerde. „Daar staat Joost weer een bakervers op te zeg gen" mompelde hij geërgerd. „Dat moet nu eens uit zijn Ik zal hem ernstig onderhouden." AMSTERDAM, 3 oktober. Auto's glijden voor. Het Interna tionaal Congrescentrum van de Amsterdamse RAI ligt breedver- licht op de gasten van het jaar lijkse Grand Gala du Disque te wachten. Dames in al of niet de aandacht trekkende avondtoilet ten en heren in jacquet en smo king „schrijden" naar binnen en nemen hun plaats in in de stijl volle nieuwe zaal. Het zachte ge roezemoes verstomt als het doek opgaat en Jan Theys en Marijke Merckens met verve het begin JOHAN! tvoec? WAKKe&.'MAAK a sen leven wees stil.' De smuiie/zovefzs, znn beneden/ ZE ZULLEN "Bo/NS "HET ONS doen de /ttseseeafse peer ook mee mees n/et haast oef door Mea Allan van de avond aankondigen. Dan gaat het kartonnen decorstuk, een grammofoonplaat voorstel lend, omhoog en de zaal wordt gevuld met het gekrijs en het beatgewéld van de Scorpions. Het duur en smaakvol geklede pu bliek zit voor vijfendertig gulden per plaats te luisteren naar jonge lieden die gewend zijn te spelen voor jongens en meisjes met minstens zulke lange haren als zij dragen.. Sfeer Entourage Sterren PAUL VLAANDEREN NEDERLAND I NEDERLAND II NEDERLAND I HILVERSUM I 402 m. HILVERSUM II 298 m. BRUSSEL 484 m. RADIO VERONICA HILVERSUM I 402 m. HILVERSUM II 298 tn. RADIO VERONICA ..{Hl SS KL 324 tn. (BUSSEL 484 m. 99 zijn. VE xVn>' EK OOK. WACHT KOMEN NAA« EU KOMT TELKENS EEN MAN DIE ALLES ERUIT HAALTf "OPT U DL MAARNIET IN, 66. Hij trachtte kalm te blijven. „Maar je bent veel verder dan hij! En je ziet er aardig uit en je hebt hersens. De wereld ligt voor je open. We hebben het vanavond weer gezien, hoe je met iedereen kunt omgaan. Ann, ik krijg niet alleen iets te zeggen in de Gazette, maar in de Cready Pers. Wij zullen ons alles kunnen veroorloven." „Tolly, toeo „Ben je bang?" „Wat je ook zegt, mijn mening zal er niet door veranderen." Zij kwamen nu dichter bij huis en met een dankbare stem zei zij: „Tolly, ik wil je hartelijk bedanken voor deze heerlijke avond. en voor die mooie japon. Ik heb me de hele avond Assepoester gevoeld. Maar nu is het na middernacht en ik zal mijn glazen muiltje achterlaten," voegde ze er vlug aan toe. „Morgen ben ik weer Ann English, en ik zal maken dat je maandag de kopij krijgt." „Wat zegt Donny van je litteraire pogingen?" vroeg Tolly. Maar zij was de wagen al uit en had zijn woorden niet gehoord. Tolly reed in gedachten naar Cockford. Polly woonde nu samen met Mrs. Paston in een van de huisjes van Mr. Scarlett. Deze had zijn goedkeuring ervoor gegeven, daar hij zich tegen over beide vrouwen wel wat schuldig voelde, tegenover Mrs. Paston als weduwe van zijn paardenknecht en tegenover Polly als de grootmoeder van de jonge Donny. Het was afgesproken dat Polly de huur aan Mrs. Paston zou betalen en deze de volledige huur aan Mr. Scarlett. Mr. Cready lag nog steeds in het ziekenhuis. Op een avond ging Tolly weer naar hem toe en legde een pakje op zijn nachttafeltje. „U houdt van lekkere dingen," zei hij lachend, naar het pakje wijzend. „Wat is er aan de hand, kerel?" vroeg Cready op ongeduldige toon. „Nog meer ellende?" Tolly keek verbaasd. „Ellende? Is er iets gebeurd?" Joe gromde wat en zei toen: „Laat ik het je nou maar eerlijk zeggen, Tolly. de nieuwe Gazetteis een verdraaid goed blad en ik geloof dat er geen beter in de hele omtrek is." Hij zuchtte diep. „En nou kom je me zeker vertellen, dat je weggaat?" „Ik kom over zaken praten, Mr. Cready." „Laat dat „Mr." er maar af," bromde Joe. Dat was een promotie, dat voelde Tolly. Het was de eerste keer dat Joe dit zei. En Tolly antwoordde: „Dank u wel Joe." „Wat heb ik allemaal gehoord van een „bekend Londens journalist"?" vroeg Joe. „Ik ben gekomen om u te vragen mij als deelgenoot in de zaak op te nemen. Ik bedoel niet alleen de Gazetteik heb veel groter plannen. Ik geloof dat wij op de goede weg zijn om uitgever te worden, ook van boeken." Een half uur lang zette hij zijn plannen uiteen. Joe lag met grote ogen te luisteren. Wat een kerel was die Tolly. En toen Tolly uitgesproken was, stak hij hem zijn hand toe en betuigde zijn instemming met Tolly's onstuimig plan. Tolly hield even de hem toegestoken hand vast en liet die toen weer snel los. Hij was even aangedaan als Joe toen hij zei: „Ik had niet verwacht, dat u er zo direct op zou ingaan. Ik had op meer tegenstand gerekend. De kwestie is namelijk, ik heb een ander aanbod „Londen?" vroeg Joe. „Nee," lachte Tolly. En hij vertelde over Iverna en haar Zuid-Afrika- plannen. CWordt vervolgd) Oliver Nelson, Ted Gurson, Rita Reys en Wim Overgaauw in jam-session. Dit is in het kort de sfeer van het Grand Gala du Disque dat afgelopen za terdag plaats vond. Het was een groot tienerfeest. Van de 25 optredende arties ten of artiestengroepen waren er min stens 20 die hun populariteit aan de jeugd te danken hebben. Daaromheen werd dan een feest gebouwd dat de naam „groot" droeg en bovendien nog „Gala" moest heten. Op een enkele uit' zondering na stak geen der artiesten werkelijk boven de middelmaat uit. Een middelmaat die eigenlijk al te laag is als maatstaf voor een „Grand Gala du Disque". Het was een tienerfeest waarin de paar goede artiesten aan drie of twee nummers net genoeg hadden om hun kunnen te bewijzen en dan jammer ge noeg ophielden, en de slechten of mid- delmatigen reeds te lang op het toneel stonden en het publiek zich hoorbaar begon te vervelen. De entourage van het „Grand Gala du Disque" was beter aangepakt dan andere jaren. De balletgroep „The Sil houettes" vonden wij bijzonder leuk werken. De presentatie was bij Jan Theys in zeer goede handen. Marijke Merckens was vooral in het begin zwakker dan we verwacht hadden. La ter op de avond klonk haar tekst iets minder dan een van buiten geleerd lesje. De hoogte in het „vak van de presentatie" zoals Jan Theys daar een octrooi op schijnt te hebben, bereikte zij niet. Guus Oster reikte kundig en gezellig de Edisons uit. In het begin verviel hij in flauwe grappen als „folklorebrood", doch steeg daar ge lukkig spoedig bovenuit. In het ge sprek met de nu toch wel echt over het paard getilde Willeke Alberti was hij magistraal in zijn licht merkbare ironische ondertoon. Dat het bedanken van Willeke („juffrouw Alberti") niet bepaald uit de grond van haar hart kwam, bleek wel uit haar vraag „moet ik nu wat zeggen?" Vera Lynn en Lucille Starr werden min of meer gepousseerd als de sterren van het Gala. Ze kunnen inderdaad al lebei bijzonder goed zingen. Echte sterren die het publiek stormenderhand veroveren met hun optreden zijn het echter ook weer niet. Het optreden van Enrico Marico Macias, Claude Francois, Esther Ofarim en de „gekke" Dave Berry vielen, met nog enkele anderen, in goede smaak. Van de beatgroepen verdween de zang voor een groot ge deelte in de mist. Hopelijk voor de kij kers thuis niet. Er was platenbal na tot vier uur. En kele moede orkesten poogden de bal- gangers tot „beentjes van de vloer" te verleiden. Ook hierin waren maar enkele uitschieters. Een Zuidamerikaans orkest zorgde voor een pittig ritme. In de hoek waar Rita Reys zong, bege leid door Firn Jacobs, was het meest te beleven. Edison-winnaar Oliver Nel- K'JK.PIE SCMRUVEN- PE MENEER GAAT ONS VERLATEN/ TOT ZIENS PAN MAAR WEER, TEMR60N/ SMUT TERREIN JONGENS PIETRD/ SWAN «ATURES SYNDICATE 72--SÜ 72. Dit woord „mambau" wil zoveel zeggen als „spoor". Zij bedoelden ermee, dat men op moest passen, het spoor niet te vertrappen en zodoende onzichtbaar te maken, alvorens het door het opper hoofd onderzocht was. Wohkadeh trok zich van deze waarschuwing kennelijk niet» aan en reed door. „Mehts toweke" (jonge man) riep een der voor posten verbolgen uit. Wohkadeh antwoordde kalm: „Wohkadeh kent dit spoor maar al te goed. Hier was het kamp der Sioux-Ogallalla. Zij zijn rechtuit naar het westen gereden teneinde de Big-horn-ri- vier te bereiken. Zij zullen voor Wohkadeh een teken hebben achtergelaten, om hem te waarschu wen, waar zij nu zijn." Toen de weg op een ge geven moment naar het zuiden liep, bevonden zich dichtbegroeide bergen tegenover hen. Daar zou ver moedelijk wel water zijn. Zij ontdekten een smal dal, waardoor een riviertje een weg baande. Moest men nu doorgaan, of het dal volgen? Old Shatter- hand gaf een beslist antwoord op die vraag. „Wij moeten linksaf het dal in." „Waaruit maakt u dat op?" vroeg Davy. „Let eens op die dennetak in die eik daar." „Ik zie 't Sir. Ik zie het." „Dat zal het teken voor Wohkadeh zijn. De tak wijst in de rich ting van het dal. Het kan dus niet anders, of de Ogallalla zijn deze richting ingegaan." son kwam binnen, pakte zijn saxofoon en maakte een jam-session waar velen nog lang over zullen praten. 19.00 Nieuws ln het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Een dagje uit (Family ou ting), film uit de serie Comedy Caper 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35 Magil- la Gorilla, tekenfilm. 20.00 Journaal er, weeroverzicht. 20.20 Politieke Partij -A.R 20.30 De verkeerde .nan (The wrong man), Hitchock-film (beide keuringen 14 jaar). 22.10 Journaal. 22.15-23.00 Het bezoek van Paus Paulus VI aan de Ve renigde Naties (via satelliet Early Bird) NTS: 20.00 Nws. in het kort 20.01 Het Lek, spionage film feuilleton dl .1 20.25 Sur un air de Paris, muzikaal pro gramma. 20.50 De Psychiater, Franse TV-film. 21.15 Documentaire over de we reldberoemde cellist Pablo Casals. NTS: 20.05-22.10 Journaal. NTS: 10.45-11.35 Schooltelevisie. 18.00 Koninklijke Militaire Kapel. 18.21 Uitzending van de Anti R e v ol u tl oen a: n Partij. Spreker: Mr. W. R. van der Sluis, secretaris vain de Anti Revolutio naire Partij. 18.30 Meisjeskoor. 18.5( Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nws en weer- oraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Moder ne kerkorgelmuziek en geestelijke mu ziek (opn.). 19.55 Op de man af, praat je. 20.00 Stereo: Koorzang met ritmisch* oegeleiding (gr.). 20.30 Prooi van dc buizerd hoorspel 21.0? Licnt i nst rum er. taal kwartet. 21.20 Amusementsmuziek (opn.). 21.50 Tenor, klavecimbel en vio la da gamba: oude en moderne muziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.4C Boekbespreking 22.50 Klass. en moder ne kamermuziek (gr.). 23.10 Signaal: Muziek van eigen tijd (opn.) 23.40 Het Evangelie in Esperanto. 23.15—24.00 Nieuws 18.00 Nieuws. 18.15 Radiojournaal. 18.25 Lichte orkestmuziek en zamgsolist. 18.50 Voor de jeugd. 19.20 Op de plaart rust: muziekprogr. voor de militairen. 19.45 Overheidsvoorlichting. Samenwerking mei ontwikkelingslanden. Vraaggesprek van Paul de Waart met Mr. Th. H Bot Minister zonder portefeuille belast met de aangelegenheden betr hulp aan ont wikkelingslanden. 20.00 Nws 20.05 Weet ik veel: wedstnjdprogr. 20.30 Licht instr ensemble en zangsolisten. 20.55 Inleiding tot muziekbegrip: muzikale lezing 21.10 Concertgebouworkest fn zangsoliste (gr.) moderne lideren. 21.20 U vertrekt niet mademoiselle de Montijo, hoorspel. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Licht in stromen taal ensemble. 23.15 Actualiteiten uit de universitaire wereld. 23.30 Moder ne orkestmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nws BRUSSEL 324 m. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor dé soldaten 18.28 Paardensportberichten. 18.30 Opera muziek. 18.45 Sportkron 18.52. Zang 19.00 Nws., weerber en radiokroniek Aansluitend: correspondentie uit Neder land. 19.40 Volksdansen en zangen. 20.CX, Operakromek. 22.00 Nws. en berichten 18.00 Nws. 18.27 Nwe grammofoonpla ten. 19.30 Nws. 21.00 Gevarieerde muziek 22.00 Wereld nws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55-23.00 Nws 18.00 Veronica jukebox. 19.00 Cees van Zijtveld. 20.00 BINNEN ZONDER KLOP PEN. 21.00 Rock, beat and boogie. 21.30 Veronica's Rhytm and Blues Hop. 22.30 Alle remmen los. 24.00 Gevarieerde pla ten. 01.00 Sluiting. KRO: 7.00 Nwa. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Lichte grammofoomjmuziek en actualiteiten. (7.30-7.32 Nws.) 7.55 Overweging. 8.00 Nws, 8 10 Lichte gram- mofoonmuziek. (8.30-8.32 Nws.). j.40 Vooi de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 School radio 10.00 Klass en moderne orkest werken (opn.) 10.50 Lichtbaken, lezing. 11.00 Voor de 'vrouw. 11.30 Lichte gram- mofoonmuziek. 11.50 Volaan ..vooruit praatje 12.00 Angelus. 12.03 Roemeenee volksmuziek (gr.) 12.20 voor de boeren 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw 12.30 Nws 12.40 Actualiteiten o) grammofooramuziek. 12.50 Lichte gram- mofoonmuziek en praatje. 13.55 Voor de plattelandsvrouwen. 13.45 Muz. kent geen grenzen 14.55 Populaire grammofoommu- ziek. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onder weg: Godsdienstig progr voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de Jeugd 17.45 Voor de padvinders. 17.50 Overheidsvoor lichting: Logeergelegenheden in de Ne derlandse Antillen. Tekst: E. Hartog- Wouters. 18.00 Internationale volksliede ren. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtengymnas- üek. 7.20 Lichte grammofoommuziek VPRO fl.50 Dagopening. 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoommuziek. (Om 8.25: De groenteman). 8.45 Morgenwijding 8.55 Klass. grammofooramuziek. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lich te grammofoonmuzlek (Om 11.00: Nws.) 12.00 Stereo: Metropole orkest: amuse mentsmuziek 12.27 Mededelingen vooi land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvooi lichting Uitzending voor de landbouw 12.40 Lichte orkestmuz. en zangsoliste 13.00 Nws. 13.10 Radiojournaal en beurs- ber. 13.30 Altviool en orgel: moderne muziek 13.55 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort, muzikale lezing 14.40 School radio 15.00 Avroditeprogramma vooi de vrouw. 15.40 Operettemuziek (gr.) (16.00 Nws.) 16.15 Voor de jeugd 17.1! New Vork calling, praatje. 17 20 Lichte grammofooramuziek voor de jeugd. 18.01 Nws 07.00 Ook goeie morgen. 09.00 Muziek terwijl u werkt. 10.00 Koffietijd met Tineke. 11-00 Laurens: Artlsten met een eigen stijl. 11.15 Kookpunt. 12.00 Muziek bij de luncn. 14.00 De Speeldoos. 15.00 Verleden tijd. 16.00 Dinsdagmiddag spe ciaal. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoon muz 12.10 Tuinbouwkroniek 12.15 Lichte mu ziek 12.40 Weerber., mededelingen en SOS voor de schippers 12 45 Buitenland; persoverzicht. 12.50 Beursbei en pro- graimmaoverzicht 13.00 Nws en weer bericht. 13.20 Kamermuziek 14.00 school radio (15.00-15.03 Nws) 15.45 Nota bene L6.00 Nws 16.03 Beursberichten.. 16.0S Duitse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nws., weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte muz. 17.45 Blaaskapel. 12.00 Nws 12.02 Gevarieerde muziek :2 30 Nws 13.00 Nws 14.00 Nws 14.33 Gevarieerde muziek 15.00 Nws 16.(X -üeuws 16.08 Gevarieerde muziek. 17.CX ''PUWS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 2