Jong zakenman is het geestelijk hoofd van twintig miljoen Ism NOG STEEDS IS HIJ NIET GETROUWD -Üetraite, goed voor Ui o' Hebt u dat gelezen DISCUSSIE VERDitUSGT DE STILTE TEHUIZEN Geestelijkheid moet wandelen op kerkplein Oj Wijs Eigen politie Beroepsbeoefenaars Wijwater PLUS ZATERDAG 16 OKTOBER 1965 PAGINA 3 (Van een correspondent) KARIM, de jonge Aga Khan, heeft enige tijd geleden voor de eerste maal sinds zijn inhuldiging als geestelijk opperhoofd der Ismaëlieten een algemene vergadering van de voornaamste persoonlijkheden uit deze, twintig miljoen aanhan gers tellende, sekte voorgezeten. Dat gebeurde in Karatsji, de hoofdstad van Pakistan, waar hij werd omhangen met de feest gewaden van de Imam. India en Pakistan waren toen nog niet met elkaar in oorlog. Het was ook voor de eerste maal, dat Ka rim officieel als geestelijk op perhoofd optrad, sinds zijn grootvader, de befaamde Aga Khan,, hem tot zijn opvolger had aangewezen. Vijfduizend vooraanstaande Ismaëlieten uit tal van landen waren er bijeen gekomen. Ze brachten hem de hulde, welke zo vaak aan zijn grootvader was gebracht: een geschenk in goud en kostbaar heden, zo zwaar als zijn li chaamsgewicht. r°HH wPHg e hem een zware taak Khan negenveertigste Aga (door TH. SCHOUW) Een pater, niet barrevoets en geen Franciscaan, integen deel, een Redemptorist opende (vrij naar Ignatius) „dé arena waarbinnen men vecht 'óm de ziel te redden": het Sint Cle- mens-retraitehuis voor Noord wijkerhout. De bezoeker, door het bevooroordeelde thuisfront bestookt met kreten als „schenk je nog een borrel voer je de wereld verlaat?", kijkt wat ver bitterd naar een massief groot beeld van Sanctus Clemens, in een overigens moderne recreatie zaal. Hij heeft er zelfs nog de mogelijkheid een kaars kwar tje of gulden te offeren op het „prikbord". Hij ziet even verder een devotiekraam, met veel beelden, rozenkransen en medailles, al of niet verwerkt in of tot gebruiksvoorwerpen. Het verhaal lijkt al geschreven. Totdat er een man op je af komt in fantasiebroek, ge broken wit overhemd en ruige trui: pater Philip Stein, Redemp torist. De schilderachtigeRedemp torist pater Philip Stein. GROTE HEER KARIM Dit charmante meisje, Anouchka von Mehks, is destijds gedoodverfd als de toekomstige gemalin van Karim Khan, maar het is er tot dusver niet van gekomen. Er heeft zich een hele reeks plech tigheden afgespeeld in de met talrij ke^ kostbare tapijten versierde mos kee der Ismaëlieten. )p(cht^heJ^_ die werden bijgewoond door geest verwanten uit het Midden-Oosten en Afrika uit Perzië, Syrië, Irak, Koeweit, Afghanistan, Pakis an, India, Birma, Ceylon, Keny^V ^alas- da, Tanzania, de Kongo, Madagas kar, Mozambique en Turkest - die landen bevinden zich grote ge meenschappen van Ismaeliete daar in het financiële en ec nom, sche leven een belangrijke rol P De Islamieten vormen in zekere zin een élite onder de Moham nen, hebben hun eigen rechtspraaK, die in hoogste instantie door de g Khan wordt uitgeoefend, eigen instel lingen van weldadigheid, eigen keeën, ziekenhuizen, scholen, e Pezie en Syrië behoren de Ismaeiie- ten tot de rijkate grootgrondbezitters. In Afrika, Pakistan en India zijn bankiers of handelaars. Het is een wijze beslissing geweest van de oude Aga Khan Mohammed om zijn kleinzoon Karim, met voor bijgaan van diens vader prins Aiy, aan te wijzen als de meert geschikte figuur om de Ismaelieten te leiden. Aiy was wat men noemit een playboy. Hij is o.a. met Rita Hay worth ge trouwd geweest, een der cdrste,,- bombs" van de film. Zijn z0°" Ka"™_ daarentegen, wiens moeder een adel lijke Engelse was, is volkom,en zij tegendeel. Al van jongsaf aM onder scheidde hij zich door z«n en ernst. Hij is geen opvallende ver schijning en kan voor een gemiddelde Oosterse zakenman doorgaa de oude Mohammed wist, wait j deed! Hij benoemde in zijn testament Ka rim tot opvolger, kort voord r(J~ve zijn villa bij het Meer van Geneve aan een hartaanval overleied; testamenit schreef hij: Sinds 10 duizend jaren is het gewoonte ge weest, dat het hoofd der Istaa „Hike zijn opvolger koos uit zijn maI"\ ]kp afstammelingen. Het is niet nood:zase lijk, dat hij zijn zoon of diens aan wij qt. Het belangrijkste is. da meest geschikte hem opvolgt.,^ meen te hebben begrepen, dat g rende de laatste jaren de wereld taal veranderd is. De wetenschap heeft ontzaglijke vorderingen maakt, die velen onzer ui|t hun g telljk evenwicht brengen en het - onmogelijk maken, met hun tijd te gaan. Ik ben er van overtuigd, m het belang van de gemeensc p der Ismaëlieten mijn opvolger longeman zal moeten zijn die is geu ren en opgegroeid in deze nieuwe reld." Mohammed nam ook de nodf°, voorzorgen, dait zijn kleinzoon zi voor zijn zware taak zou bekwame De toenmaals 20-jarige Karim wer door hem naar de Harvard Universi- teit in Amerika gestuurd. Hij bezax eeh technische aanleg en zou voor in genieur studeren .Het bleek evenwei, Sat hij in enkele vakken geen vol-, ®°ende kon halen. Hij stapte over op y? studie der Oositerse geschiedenis. Dfrim wist zich op Harvard te hand- avea en verwierf daar een graad. een zoon HÜ deelde er een kamer met c van Adlai Stevenson. De dood van zijn Algemeen werd verwacht, dat hij wS TX T, leven zou gakn leiden Wel niet zoals zijn vader, maar toch wel als zijn grootvader, die meer in Europa vertoefde dan in India of Pa kistan en o.a. verzot was op paarden rennen en er ook een grote renstal Ar, na hield. Maar ofschoon KaHm zich met geheel en al van de Europese so ciety, de uitgaande wereld van Pa" rijs en de Rivièra afzijdig hield, bleek toch spoedig, hoezeer hij uit een 7n- der hout was gesneden. Misschien om dat hij de zoon was van een Ensel se aristocrate? Hij verdeelde zijn tiid tussen Parijs, waar hij een Renais sance paleisje kocht, de Rivièra en de wintersportplaats Gstaad in Zwit serland. Aan de Rivièra kocht hij een kasteel, te Gstaad een chalet. Hij Itoog in 1958 nog eens naar Harvard en werd met de klas van dat jaar ge promoveerd. Verlegen van aard, ver toonde hij zich niet graag in het openbaar. Desondanks genoot hij van het ontzaglijke inkomen, dat hem in de schoot werd geworpen, zonder di rect verkwistend te worden. Als zakenman kwam hij enkele ja ren geleden vooral in heit nieuws, door dat hij een gedeelte van de Costa Es meralda op het eiland Sardinië aan kocht, om daar een élite-verblijf van te maken. Zijn bedoeling was de wel- gestelden, die de Rivièra door toeris- oord te verschaffen, waarin ze ge heel op zichzelf kunnen zijn. Zijn bekwaamheid als zakenman toonde hij door de manier, waarop hij de hiertoe noodzakelijke terrei nen uit de handen der achterdochti ge en behoudzuchtige Sardijnse boe ren wist los te branden, zonder al te grote bedragen te betalen. Wat zijn technische aanleg betreft, hij ont wierp zelf de plannen voor het lust oord van de Costa Esmeralda, ove rigens in samenwerking met interna tionaal befaamde architecten. De Franse financiële adviseur van zijn ten overstroomd zien en daardoor hun privacy bedreigd achten, een woon- grootvader, monsieur Hardouin, trad ook in zijn dienst en trof in hem een intelligente patroon, die zelf ook wist wat werken was. Het project van de Costa Esmeral da nam prins Karim bijna helemaal in beslag. Hij exploreerde zelf de kust, met zijn talrijke inhammen en een grote, gerekte baai als een Noorse Fjord, die een ideale ligplaats voor luxejachten zou zijn. Hij legde er het haventje Porto Cervo in uit. De plan nen voor grote hotels en luxueuze, in een moderne stijl gebouwde, bunga lows werden onder z ijn persoonlijk toezicht uitgevoerd. Hij slaagde er in een aantal kapitalisten voor de ver dere ontwikkeling van zijn domein te interesseren. Zijn domein. Inderdaad. Het is van de buitenwereld streng afgeslo ten en heeft een eigen politie. In het grootste hotel, dat inmiddels ge reed gekomen is, kan men voor 200 gulden per dag logeren. Het heeft klanten als baron Eli de Rothschild, prinses Margaret en Lord Snow- don. de groothertog van Luxemburg en financiële kopstukken als Wilfrid Baumgartner, ex-minister van finan ciën van Frankrijk. Het hotel heet Cala di Volpe, ofwel Vossenhol. Of schoon het tot de duurste van Italië behoort, kan men het slechts over een slechte weg bereiken, het water moet per tankwagen aangevoerd worden. Wanneer zo'n tankwagen ergens in de modder blijft steken, wordt er in de keuken met mineraalwater ge- kook|t! Er is inmiddels een begin ge maakt met de aanleg van macadam- wegen. De gasten worden bediend door kelners in karmozijnrode, met goud geborduurde jasjes. De nog steeds enigszins verlegen, thans 27-jarige Karim, de Aga Khan ofwel Grote Heer van 20 miljoen Is- Karim Aga Khan: een jonge ernstige zakenman, het tegenbeeld van zijn vader. maëlieten, is nog steeds niet getrouwd, ofschoon door zijn volgelingen her haaldelijk de wens geuit is, dat hij in het huwelijk zal treden en voor een opvolger zal zorgen. Momenteel is de Costa Esmeralda voor hem het belangrijkst. Als deze onderneming tot een goed eind ge bracht is, de 8000 bungalows er ge bouwd en verhuurd of verkocht zijn, kan hij er aan gaan denken, een ge zin te stichten. Inmiddels, al loopt hij er vaak bij als een werkman, in een corduroy pantalon en op sandalen, volgit hij toch af en toe de traditie van de Indische Nabobs. Wanneer hij een diner geeft, krijgt elke aanwezige dame als souvenir een gouden horlo ge .Dat deed zijn vader ook! Prins Karim ontplooide op Sardinië een initiatief, dat door Italiaanse en buitenlandse ondernemingen gevolgd is. Het toeristenverkeer is er ten zeer ste bij gebaat. Ook een klein aantal eilandbewoners plukt de vruchten van deze activiteit. Bijvoorbeeld de boe ren, die hun vrijwel braakliggende land verkochten en nu in auto's rij den, inplaats van in ossewagens met wielen zonder spaken, zoals nog de Romeinen deden. Maar Sardinië is nog steeds arm en onderontwikkeld en de grote tegenstel ling tussen de paradijzen voor de rij ken zoals de Costa Esmeralda, en de armoede van velen zet kwaad bloed. Heel wat kritisch gestemde Sardiniërs vragen zich af, of prins Karim wer kelijk welvaart brengt of slechts een koele, berekenende kapitalist is, wie 't welzijn van de bevolking niet ter har te gaat. Voor de Sardiniërs is de Aga Khan zijn gewicht in goud nog niet waard'. „De laatste concessie ian een uit- tiwVe- ras>" zegt hij. ..De Lourdes- grot is al weggeslagen, het gebouw is al grondig van „kalk" gezuiverd, de beelden bij de ingang vrachten op de schoonheidscommissie en over het dominerende II. Hartbeeld in de tuin !s ®®11 discussie gaande." Pater Stein heett niet die „harde" stem, eeuwen lang by de Redemptoristen zó ge waardeerd dat kwaadsprekers beweer- den dat men er meer op geluid dan op deugd lette. "Pe beeldenstorm ls uiterlijk, want DhT U ..slechts" uiterlijk, want Philip Stein is artiest genoeg om zich te kunnen ergeren. ,i_,elijke vormen irriteren me". Hii is een hartstochtelijk schilder ,,m rusti ger tijden vq'ftig doeken per jaar" ,Paarschilderstalent lijdt on der zijn kunst met mensen om te gaan, onder de Bijbei-studie en de so ciologische onderzoekingen, waarop baseerd me "kezini,ingswerk" is ge- „De retraite is al lang niet meer wat veel mensen er van willen blijven denken. Hardnekkig bljjft een zoge naamde kritische categorie geloven dat we nog steeds met vaandels en veel koper door de tuin trekken, God lawaaierig dankend na drie dagen stilte", zegt hij. Deze man en zijn generatie kan de bezoeker niet afbeulen met authentieke „Ex- cercitia spiritualia", geen pleidooi houden voor een flagelatio, een Dies Irae lang, en niet excelleren in een rede over de dood, in de trant van: „Sluit uw ogen en zie u liggen in uw doodskist, omringd door treuren de familieleden. Zij treuren terecht om u, /eelvraat. Want de wormen zullen uw lichaam verteren en voor uw ziel zal geen redding zijn. Ten zij..." enz. Waarna de retraitant een uur de stilte wordt ingestuurd om pa niekerig te mediteren over bijv. een realistische passage uit Thomas Moo re's „Vier uitersten". Voor retiaite- gangers geen dooltochten meer door graven, aan Wistiks hand en voor gelicht door glimwormen. Deze weg heeft men allang verlaten. Er zijn bijbelstudiedagen, kader-weekends, li turgie- en parochieraaddagen voor in de plaats gekomen. Enigszins op ou de leest geschoeid zijn nog de ,,be- wJlrUngs^a®'en" voor militairen, vrij- wJ weduwen, bejaarden en ver- roraen Deze retraites worden sterk hUoo door het doel waarvoor men r,„f„ IS gekomen: men verwacht een ,®n vrije behandeling van een de sexualiteU.' meeatal het *eloof en vn'órNjri? .''/''''kkig af van retraites Vr„p„p.paalde beroepsbeoefenaars, .ip kwamen na de koorzangers •JeiJtoE kruideniers, politie- vfnliaf f" ."^bedienden. Afgezien exclusieve K. dat, Je geen hepaalde, nors l.cht f al> voor bijv. kap groepen vaak men8:en' liepen in deze lEL mensen mee die ,voor néeslhr d SezelUgheid" hadden len vee? B^rg ie daa- Ze bede.- ven veel voor rle anderen." De grote revolutie in net retraite huis is dat de stilte heeft plaats ge- maakt voor het gesprek. Dit geldt voor alle samenkomsten. „De naar men zegt sterk individuele mens van HnrJS' mnr a ParadOX, als de dood voor de stilte. Men verveelt zich zonder de ander. Men .vil pra ten, discussieren, meningen geven tot ze leeg zijn Naar deze behoefte is het retraitehuis verbouwd en uitge breid. Er zijn vriendelijke conversatie- en recreatiezalen. „De mensen kun nen met bidden wel praten en con verseren Als het goed gaat, ontdek ken ze dat het bidden op converse ren berust". De liefhebbers van de 'echte onver valste, ouderwetse retraite kunnen zich misschien aansluiten bij de Gees telijken. „De meest traditionele en conservatieve vormen Komt men te gen in deze, voor hen verplichte oefe ning. Een beetje oppositie in dit kamp zou geen kwaad kunnen. Men heeft het er nog vaak heel onfris over „geestelijk bijtanken" om er zodoen de „weer een jaartje tegen te kun nen". Veel geestelijken volgen daarom ook daarnaast nog de „bijbeldagen", spe cialiteit van Noordwijkerhout. „Er be staat een geweldige behoefte de oer- inspiratiebron van de Kerk te kennen. Alleen wie intensief bijbel leest en studeert kan op den duur aanvoelen wat wezenlijk is in de Kerk en wat niet". En ook om didactische rede nen bestaat er veel belangstelling voor, vooral voor de laatste van, een •yelus van drie „bijbelretraites", on der de titel: „Christelijk leven in bijbels perspectief". Hierin komt nog al wat moraal en ascese aan de or de. „De mens wil kennelijk van na ture moraliseren, bekapitteld worden en zelf weer Je vinger heffen". Er wordt aan gewerkt meer popu laire „bijbeldagen" in te voeren, voor een breder publiek, met prettige mot to's, zonder de bioscoopexploitant te willen uithangen. Alhoewel: „Retraite, goed voor u!Intussen heeft men voor deze grote categorie een „Avond gebedenboek" samengesteld, geba seerd op bijbelteksten, passend bij de liturgie van de tijd. „Het boek is ge boren uit de nood en als compensa tie voor het „Mijn heer en mijn God, ik kniel voor U neer", dat velen niet meer of te gemakkelijk over hun lip pen krijgen". In het najaar komt het uit. m de godsdienstige behoefte van de Bollenstreek en het Westland op welk raijon het retraitehuis Noordwijkerhout zich is gaan specia liseren te peilen is men in 1963 begonnen met sociologische onderzoe kingen. Hieraan nemen twee in de sociologie gedoctoreerde Redemptoris ten deel. Het Westland is thans „doorge licht" en (1e resultaten zijn bespro ken met de parochiegeestelijken, die weer kernen «dt hun parochie naar liet retraitehuis „sturen" voor discus- siedagen en kaderbesprekingen. De paters stimuleren de deelnemers aan deze discussiedagen frank en vrij te praten over alles wat hun In hun pa rochie bevalt of tegenstaat, kritiek te leveren, wensen te uiten, „Het worden geen roddelpartijen, zonder meer. We stellen ons op het standpunt te werken voor de goede zaak. Dat er soms harde noten ge kraakt worden, is er de consequen tie van. Alles wat gezegd wordt, wordt vastgelegd op de band en daar na uitgewerkt in een rapport. De pa- rochiegeestelijkheid kan de discussies bijwonen, maar meestal neemt zij kennis van het gezegde via de band recorder." De parochiekerk of -raad vormt op deze wijze een stimulans voor de geestelijken. Op deze wijze doet de leek mee, aan de parochie opbouw. Het is hier geen kwestie van kerk dweilen, altaardwalen wassen en het grasveldje maaien in pastoors tuin. De geestelijken verwerken, naar pater Steins idee, de kritiek voor treffelijk. „Een bandje vol kritiek en suggesties wordt niet opgevat als een motie van wantrouwen, maar als een injectie." kerkbestuur en huisbezoek," „gebrek aan communicatie binnen de paro chie," met als veelvuldige suggestie dat de pastoor en zijn kapelaans zon dags na de missen op het kerkplein móeten komen wandelen. Pater Stein: „Aanvankelijk dachten wij en de parochiegeestelijken aan een grap je. Maar men meent het serieus." De mensen willen unaniem meer informatie over moraal, een betere lectuurvoorziening en bibliotheken. De bewoners van deze regionale ge bieden voelen zich op het gebied van middelbaar onderwijs ten achterge steld bij de stad. Discriminatie ver onderstelt men ook bij de benoeming van geestelijken. Men meent dat het neusje van de zalm naar de gro te stad gaat, waarna de rest altijd nog goed genoeg is voor de vlakte. De streekbewoners hebben behoef te aan gespreks- en discussieavon den, aan bijbelcursussen, dans-, dam- en kaartclubs. De reactie van de de ken van Poeldijk op het resultaat van deze enquête in zijn district was on geveer: „Ik ben blij dat de bevol king deze behoefte heeft ontdekt. Mis schien worden nu al die gespreks-, discussie- en bijbelavonden, die we steeds heel enthousiast, maar ver geefs, organiseerden een succes." De biecht-concelebratie leek velen een uitkomst in de impasse. Pater Stein trouwens ook. Hij spreekt van „een gemiste kans". „De biecht-concelebra tie zou voor ons werk hier een zegen zijn geweest. We spelen hier een uitermate openhartig spel. Zestig pro cent van het hier en publique be weerde en gevraagde zou vroeger spreekkamerwerk zijn geweest." Men heeft langzamerhand wel ontdekt dat de meeste zonden en problemen niet zo exclusief zijn als men wel had gewild of gedacht. „Na dagen alge hele openhartigheid vormt de biecht in een klein, duister hok vaak een anti-climax". Zoals het een anti-cli max zou zjjn als een van de discus siegenoten de pater naar de spreek kamer zou roepen om hem daar on der vier ogen te vragen of de H. Fe- licitas werkelijk met succes kan wor den aangeroepen voor mannelijk na komelingschap. het ogenblik besteden studen ten van Wittem (L.) en War mond (N.H.) een deel van hun vakantie aan het enqneteren van tweehonderd mensen in de Bol lenstreek: het begin voor een nieuw sociologisch rapport, te benutten bij vernieuwing en verrijking van de pa rochies. Elementaire vragen leveren soms verrassende antwoorden op. Bij de enquete in het Westland bleek men bijv. over het algemeen een ge zin met vijf tot zes kinderen te wen sen, met als bijzondere kanttekening (in veie variaties) de kreet: „Met de kinderbeperking gaat de liefde de deur uit." Velen bleken daarenlegen vóór een kruisbeeld in de kamer, vóór wijwatersbakje, palmtakje en Mariabeeld, doch tegen een H. Hart beeld (en indien wel, dan met rood gloeikniislampje), tegen wijwater, doopkaars, adventskrans en kruisje over aan te snijden brood. Een verre, vorige generatie Re- f NMIDDELLIJK na publika- tie van 't bericht, dat een j fabrikant van kinderwa- Jgens van plan is een verhoogd model op de markt te brengen 4 teneinde de inliggenden te vrij waren van koolmonoxydevergif- tiging - u weet wel ,die uitlaat gassen van auto's en zo - heb ik mij in verbinding gesteld met de voorzitter van de Bond van Zuigelingen (B. V. Z.) om naar zijn reactie te vragen. Ik trof hem aan in een hoek van zijn box, maar zodra hij mij zag, liet hij zijn beertje in de steek en kroop op mij toe. „Eindelijk een flinke stap op weg naar de emancipatie van de zuigelin gen," zo karakteriseerde hij het besluit van de kinderwagenfa brikant. U begrijpt dat ons gesprek weieens moeizaam verliep, maar uit zijn gebaren viel genoeg op te maken. Ik ben zo vrij om zijn arm- en beenbewegingen op deze plaats maar direct in goed Hollands om te zetten. Welaan dan, mijn gesprekspartner bleek nog lang niet tevreden over het zojuist verkregen succes, inte gendeel, hij stak vol ernstige grieven en omdat baby's zo zelden gehoor vinden liever gezegd: bijna niemand voelt hun werkelijke bedoeling aan is het weieens goed hier aan ruimsdhoots aandadht te besteden. Kijk eens, zo begon de voor zitter van de B.V.Z., met dat verhoogde model zijn we er nog niet. Het acute verstikkingsge vaar is nu wel verminderd, maar we zien dan nóg minder van on ze omgeving. Altijd tegen een zoetglimlachende moeder of tan te aan te moeten kijken, je zal er maar mee gestraft worden. Ook op de lucht raak je ééns uitgekeken, en op de meest on gelegen momenten laten ze de zon in je gezicht prikken. Wij willen daarom doorzichtige zij wanden in de wagen, want er schijnen ons nu machtig interes sante dingen volkomen te ont gaan. Op de eerstvolgende ver gadering van onze bond in Ma- durodam wordt door de afdeling Kinderdijk een voorstel in de ze richting gelanceerd. Die wan den moeten natuurlijk wel zon werend zijn. Dan is daar verder het speel goed. Mijn hemel, wat een on dingen zijn daar bij. Neem nu b.v. dat tuig, dat jullie ramme laars noemen. Om te beginnen maken ze dikwijls zo veel la waai dat het ons aan het schrik ken rriaakt - wij hebben nu een maal nog een gevoelig gehoor orgaan en vervolgens lukt hét ons nooit óm die knikker die al die herrie veroorzaakt, er uit te peuteren. En om dat laatste gaat het ons immers. Maar zijn we soms in onze opzet geslaagd, dan schijnen jullie vol wassenen ons dat kwalijk te ne men. „Stukmaken noemen jul lie dat, geloof ik. Wij zuigeli- gen vinden dat juist het leukste van alles. Natuurlijk, zo vervolg de de voorzitter, verzetten we ons ook tegen de ronduit kinder achtige toon, die jullie tegen ons plegen te bezigen, maar dat is blijkbaar een onuitroeibare plaag. We hebben onze weerstand dan ook opgegeven en laten het ge wauwel gelaten over ons heen gaan. Maar sta dan later niet vreemd te kijken, als ook wij op latere leeftijd wauwelen, want we hebben niet anders ge leerd. Op dat ogenblik kwam de moeder van de voorzitter de ka mer in en legde hem op de com mode. Denk er aan, wij laten ons niet langer in de luren leg gen, kraaide hij ons nog na. WAARNEMER demptoristen zou heftig hebben geful mineerd tegen zoveel lauwheid, on der het preekmotto „Dood en brood". Maar pater Philip Stein heeft een te zachte stem voor een „harde" preek en houdt meer van het leven dan van de dood. Tot troost: één geënqueteerde wilde nog wel een Ge- rardusbeeld in zjjn kamer en twintig procent liet tenminste de avondslui tingen op de t.v. aanstaan. De rest gaf op dan al op bed te liggen. Op deze wijze is er vel al een Armenbestuur gesneuveld, dat te autoritair en ondoelmatig optrad. En wat al meer? „Het standsverschil speelt nogal (en nog steeds) een rol b(j benoeming van

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 23