Belgische vorstenpaar voor een maand naar Latijns Amerika Bezoeken Mexico, Chili, Argentinië en Brazilië Voorkeur van Rome blijft uitgaan naar begrafenis Grieks schip gekapseisd MISSIONARIS NA ZEVEN JAAR VRIJ Achttien gewonden Lekkeredetective van Van der Kamp Weer dode door kolendamp Celibaat en missielanden geen werkelijkheid D Natuurzuivere I Dreigement als beloning voor kop koffie In extra Concilievergadering KRITIEK OP SCHEMA LEVEN VAN PRIESTER Kard. Bea wenst herziening paragraaf over celibaat DE KERK DEZE WEEK ZEL TREINBOTSING Door rector D. Coppes' OSRAM Hernando Cortes Flauwekul Niet duidelijk Puntjes op de i In de knoop MAANDAG 18 OKTOBER 1965 PAGINA 7 Prof. G. Abbink: Weerstanden tegen crematie te overivinnen Britse missionaris Er- nest Stanley Jones (j9 die zeven jaar in com- munistisch-Chinese gevangenis sen heeft doorgebracht, is onlangs vrijgelaten en stond gisteren opgewekt de pers te woord. Jones werd in oktober 1958 gearresteerd op beschuldi ging van spionage en contra revolutionaire activiteiten. Hij verklaarde tijdens zijn gevan genschap over het algemeen goed behandeld te zijn Het was hem, echter niet toegestaan de bijbel te lezen. De missionaris merkte op. dat zijn ervaringen zijn geloof in God slechts had den versterkt. KONING BOUDEWIJN ez@ week is hei Con cilie op reces. Maar in die pauze zullen er vele mensen heel hard werken. Com missieleden moeten verschillen de stukken omwerken, die alsnog na de pauze in behandeling moe ten komen. Bisschoppen moeten nog veel en intens studeren om zich op de laatste fase voor te bereiden. En bovenal de Paus zelf zal zeer actief zijn: hij moet de bisschoppensynodes raadple gen over een aantal kwesties, waaronder de geboorteregeling, waarin hij beslissingen zal ne men. En hij bereidt waarschijn lijk een encycliek voor over het celibaat, dat hij niet in discussie gebracht wil zien. frisse King Pepermunt, het beste dagelijkse middel ter opwekking en verkwikking. n Rome heeft de Zwitserse kardinaal Journet verklaard dat „het religieuze plura lisme natuurlijk een ,de facto' werkelijkheid blijft, maar dat men het niet mag beschouwen als een ,de jure' werkelijkheid". Menig niet-theoloog zal bij het lezen van zo'n uitspraak over gaan tot de werkelijkheid van elke dag. „Jullie kletsen maar", zal hij denken, „ik begrijp er geen snars van". Dezer dagen stond er in de kranten ook een verklaring van professor het gebruik van voor behoedsmiddelen als moreel ab soluut ongeoorloofd beschouwt. Maar nu moest er een correctie komen. Niemand heeft van die correctie ook maar iets begre pen, zó ingewikkeld was ze ge steld. En weer zal menigeen ge dacht hebben „ik weet echt niet waar jullie het nu over hebben." (Advertentie) (Van onze Utrechtse redacteur) UTRECHT, 18 okt. De katholieken sullen een eeuwenoude psychische weerstand tegen crematie moeten over winnen. De nieuwe bepalingen gaan er van uit, dat de crematie in zich goed noch kwaad is. Begrafenis en cre- niatie worden daarin evenwel niet vol ledig op een lijn gesteld. De voorkeur van Rome blyft uitgaan naar de be grafenis als een eerbiedwaardige chris telijke traditie. In die zin is ook een brief naar de bisschoppen uitgegaan. Of de bisschoppen hier de crematie sullen afraden is nog te bezien. Ingrij pen tegen crematie ligt niet in de lyn der verwachtingen, aldus prof. G. A. M. Abbink, hoogleraar in de kerkgeschie denis aan;het Groot-Seminarie „Rüsen- burg". Hij hield zaterdag voor de „Ver eniging voor Crematie" een beschou wing over „De R.K. Kerk en de Cre matie". De voorkeur voor begrafenis zou volgens Rome ook tot uitdrukking dienen te komen in de godsdienstige plechtigheden. Mis en gebeden voor de zielerust van de overledene mo gen voortaan ook in het kerkgebouw plaats hebben als crematie volgt. In Pet crematorium moeten echter de officiële kerkelijke zegeningen en ge beden, die .anders -bij de begrafenis °P het kerkhof plaats hebben, "achter wege blijven. Een niet officiële ge bedsdienst onder leiding, van een pries- ier is «jfchter niet .verboden. 'RictitJ iunen hiervoor zijn in-een- Verge vor derd stadium van vdbrijer^l&ng. j> Prof. Abbink verwacht, dat onder de: katholieken, zeker voorlopig, de voor keur nog zal blijven uitgaan naar de traditionele begrafenis. Op de vraag of er ook katholieke crematoria gebouwd zullen worden kan volgens hem nog geen antwoord worden gegeven. (Vervolg van pagina 1) vanger, waren de vereiste hulptroepen snel gealarmeerd. Tot dan toe had de bemanning zelf getracht het vuur zo veel mogelijk te bedwingen. Rond half acht rukten vier sleepboten van Leen i>mit en het bergingsvaartuig „Dolfijn" b't en al spoedig was vastgemaakt en «on men gaan slepen. De reddingsboot „Koningin Juliana" trok eveneens naar het brandende schip en nam mevrouw Miliatis-Mossel (geboren in Laren en later geruime tijd woonachtig in Rotterdam) over met haar driejarig zoontje Nicolaei, evenals de echtgenote van de hoofd machinist, mevrouw Luca Evgyno. De reddingsboot bleef vervolgens in de buurt om zo nodig ïn te kunnen grijpen, rmg op zee wist men het vuur, dat het gehele schip had aangetast, in ruim 2 terug te dringen en Rijkswater staat kwam dan ook terug op zijn be sluit het schip niet binnen de pieren te laten brengen, omdat het, daar zinken de, een obstakel voor het scheepvaart verkeer zou kunnen gaan vormen. Toen enerzijds bleek dat de toe stand precair werd, doordat het schip ®'agzij begon te maken terwijl an derzijds de mogelijkheid om het schip in de Elbehaven, tegenover Hoek van Holiland, nabü Rozenburg h°g tijdig buite n de „vitale zone" aan de grond te netten zich voordeed, mocht het sc'hip naar binnen. Een mdrukwekkenci convooi van slepers, blusboten en de nog altijd fel bran dende en enorme rookwolken ver spreidende „étkti" passeerde om on geveer half ti en de Waterweg-ingang. Dog steeds vvas de 23 koppen tellen de bemannin'g aan boord maar in de Elbehaven werden zij door een boot van de Rij kspolitie overgenomen. eerst 1 cwam het blussingswerk lii.i -°P Ran g. De „Europoort I al- Jd by de h-and, maar slechts vooralen kb ueen „va arbemanning", kreeg Hoek- ,i brandwee'rvrywilligers en de Rotter- HoTSe vlieg ende patrouille aan boord, en ,8phip iviaakte steeds meer slagzij ,i.. V'el om .kwart voor een in de. mid- ka?.,geheel Jop Zijn kant. De 39-jarige tot 'iein en,1 vier bemanningsleden die b;i,i,i toe>8 aan boord gebleven waren, late„ n het? schip nog juist bijtijds ver- kon j Kon (1 half drie zondagmiddag ken- Rotterdamse brandweer inruk- 'n,ni,i i b .randweer van Rozenburg die Vei-1 ''els ook assistentie was komen ln het6*1 .hield daarna nog een o°S.I® tuSrP1- °m zes uur smeulde het n na en waren slepers en blus- °gf wakend aanwezig. v°or Griekse vlag, in charter Pagnie Panamese Mij. Lisboa Com- "eeft „Aav -jgat.ion S.A. varende fch,P v°orhee>, thuishaven Piraeus en heeft ten, uJ} ondier de naam Malmö geva- 1 is in 1946 gebouwd. 65rial?G a-d# ZAAN Gisteravond is de 20 de mievr. E. P. Buis-Plaut toen Roos- p.Ptov^inciale weg bij het station sonetia'Oemvlvyk overstak, door een per- "auto gegrepen en op slag gedood. (Van onze Brusselse correspondent) BRUSSEL, 18 okt. Vanmorgen zijn koning Boudewün en koningin Fabiola voor een reis van een maand naar La- ty'ns Amerika vertrokken. Eerste etap pe: Mexico, waar zy een week zullen biyven. Vervolgens zullen zij Chili, Ar gentinië en Brazilië bezoeken. In totaal zal het Belgische vorstenpaar veertig duizend kilometer afleggen, alvorens op 19 november a.s. in Brussel terug te keren. De koning en koningin zijn dit maal niet alleen vergezeld van een ge woon gevolg, van de onvermijdelijke journalisten en van de onmisbare mi nisteriële begeleider in dit geval de staatssecretaris voor Ontwikkelingshulp en Buitenlandse Handel maar ook van een befaamd reumatoloog, prof. Co- ü.net van de Brusselse universiteit. Ko ning Boudewijn is namelijk nog niet volledig hersteld van een aanval van heupjicht. De heenreis ging over New York, de te rugreis gaat via Las Palmas. Gedurende de vier weken tussen beide vluchten zal de koning niet volledig van de staats zaken in Brussel zijn geïsoleerd: voor zien is met name, dat dagelijks een koe rier uit de Belgische hoofdstad zal ver trekken naar de plaats waar het vor- tenpaar zich zal bevinden, en dagelijks keert er ook een terug uit Latyns Ame rika. In Brussel hoopt men, dat de bood schappers niet al te veel zorgen zullen meetorsen in hun diplomatieke tas, maar helemaal zeker schijnt dat toch Diet te zyn, want de laatste dagen zijn politieke onweerswolken aan de Belgi sche hemel verschenen. Voor het overige houdt de konink- lyke reis slechts toeristische beloften in. Weliswaar zal van ae gelegen heid gebruik worden gemaakt om de economische en culturele banden tus sen België en de betrokken landen te verstevigen en zo mogelijk uit te brei den maar onmiddellijke resultaten worden daarvan niet verwacht. Be halve dan misschien het feit én dit is ai een verworvenheid dat dezer dagen in Mexico City, Santiago de Chili en Rio de Janeiro drie grote ten toonstellingen van moderne kunst uit België met onder meer een groot aantal doeken van beroemde expres sionisten en surrealisten worden ge organiseerd. De Argentijnse hoofdstad anderzijds zal door koning Boudewiin worden verblijd met een fraai beeld van Rik Wouters, in ruil waarvoor een plein in het centrum van Buenos Aires in zyn aanwezigheid zal worden om- gedoop tot Plaza Belgica. Wat nu Mexico betreft waar Bou dewün en Fabiola hedenavond aanko men moet worden aangestipt, dat een vlütige Spaanse historicus, prof. d'Almiro de la Valmoga, onlangs heeft achterhaald, dat de Belgische vorstin niet alleen een Spaanse van geboorte is, doch bovendien ook een achterklein dochter fn de veertiende graad van Hernando Cortes, de veroveraar van Mexico, en van diens gade, Dona Ma rina. Het Belgische vorstenhuis heeft ove rigens nog andere, minder oude maar meer tragische herinneringen aan die Latijnsamerikaanse republiek; precies een eeuw geleden kwam daar namelijk op gewelddadige wijze een einde aan het driejarige keizerlijke bewind van Maximiliaan van Oostenrijk die, zoals bekend, getrouwd was met een Belgi sche prinses, Charlotte. Maximiliaan werd in 1865 door Mexicaanse revolu tionairen gedood, waarna prinses Char lotte krankzinnig naar België terug keerde. Maar dit behoort reeds tot de geschiedenis en het is twy'felachtig, of Boudewün en Fabiola daar deze week in Mexico nog veel over zullen horen. UTRECHT Zaterdagavond is de 51-jarige fabrieksarbeider C. C. Verbon, toen hij op zün motor op de Kardinaal de Jongweg in botsing gekomen met een personenauto. Hy is met zwaar schedelletsel naar het Academisch Zie kenhuis overgebracht en daar enkele uren later overleden. UTRECHT, 18 okt. Achttien reizi gers zyn gisteravond licht gewond, toen verschillende wagensteilen van één trein vlak voor Amersfoort op elkaar botsten. Het ongeluk gebeurde met een sneltrein uit Amsterdam, die omstreeks elf uur Amersfoort moest binnenlopen. Op het brak de t traject Baarn-Amersfoort koppeling tussen het voorste vier-wagenstèl en de volgende twee uit resp. twee en vier wagens be staande treinstellen. Toen de machi nist by het naderen van het stations emplacement vaart minderde, reed het achterste stuk van de trein, dat nog maar weinig van zy'n snelheid had verloren, in op het voorste deel. De materiële schade beperkte zich in hoofdzaak tot de koppelingen. De rei zigers zyn op de baan overgestapt op een andere trein, die hen uit Amers foort ophaalde en die aansluiting gaf op de laatste verbindingen met het noorden en oosten van het land. De gewonden zes burgers en twaalf militairen zijn behandeld in het ziekenhuis ,,De Lichtenberg" in Amersfoort en in het militair hospitaal. Een 24-jarige vrouw uit Deventer en een 21-jarig meisje uit Amersfoort zijn in „De Lichtenberg" opgenomen. (Het meisje werkt in De Lichtenberg). Twee van de twaalf militairen zijn in het hospitaal opgenomen. BUSSUM, 18 okt. Met zij spel un. „Man met baard en donkere bril", dal hy in opdracht van de AVRO schreef, heeft televisie-regisseur Walter van der Kamp gisteravond bewezen dat hu naast zijn vele andere, bekende, kwali teiten ook het tot nog toe verborgen ta lent bezit om een „lekker" detective verhaal in elkaar te zetten. Een detec tiveverhaal, compleet met ongeloof waardigheden en onwaarschyniykheden, een samenloop van opvallende toeval lige omstandigheden en een hoofddader tegen wie zelfs geen schün van ver denking was gerezen, alvorens hij in het licht der koplampen van aan alle kanten op hem af rijdende auto's wordt gearresteerd. Een niet helemaal oor spronkelijke maar toch wel zeer spec taculaire en doeltreffende slotscène van Walter van der Kamp als regisseur. Aanvankelyk zag het ernaar uit dat de interesse van het spel meer moest komen van het milieu waarin het speel de in de televisiestudio en de men sen die erin werken dan van de intri ge. Maar geleidelik aan groeide het aantal verdachten van de moord op generaal Ten Caten, die een grote leger order te vergeven en een aanryding met dodeiyke afloop te verbergen had, zozeer aan dat de speurders onder de kykers volop gelegenheid kregen tot combineren, deduceren en gissen, Onder leiding van de auteur, die als regisseur wel eens een steekje liet val len zoals byvoorbeejd een door de ontmaskerde moordenaar weggeworpen sleutel, die zonder aarzelen of zoeken door een later binnenkomende politie man wordt opgeraakt maar daarte genover ook heel leuke vondsten stelde het gezicht van Johan Kaart als prof. Vlasakker wanneer uit de luid sprekers de stem van vader Doolittle My Fair Lady (Johan Kaart) klinkt vormden de talrijke auteurs een goed sluitend en vlot spelend team. Als ge heel kwam het stuk met meer realiteit op het scherm dan we in Nederland gewend zijn. En dat was misschien juist wel omdat Van der Kamp het met die realiteit niet zo nauw had genomen. In elk geval bood deze „Man met baard en donkere bril" de kijkers in trigerend amusement en dat is tenslot te het voornaamste doel van de meeste detectiveverhalen. De reportage van het optreden in de Amsterdamse Stadsschouwburg van het New York City-ballet in augustus met het ballet Stars and Stripes stelde, wat de camera-voering betreft teleur. En daarbij zijn wü volkomen bereid om de beperkingen die de televisie zich in dergeiyke omstandigheden moet op leggen in aanmerking te nemen. Ftn. Had de N.C.R.V. vorig seizoen „Een tegen allen", inmiddels heeft men de zaak uitgebreid tot België tegen Neder land: „Interland". Zaterdagavond ging het althans tussen Heyst en Katwük. Katwijk verloor, ofschoon het toch, als ik alles goed heb begrepen, 26.000 in woners "meer heeft dan het Belgische zusterstadje. ,,Wü" waren eigenlijk al leen maar goed in het verzamelen van bedden en van dikke mannen. Ofschoon dat laatste ons ook nog büna door de Belgen werd afgesnoept, want zy wa ren juist bezig een dikke Vlaming van 145 kilogram met politie-escorte en loeiende sirenes aan te voeren, toen de klok afsloeg. Het scheelde verdikkeme- nog-aan-toe maar tien seconden. Maar in Katwijk hadden zy dan ook een vent, die zoals de commentator jubelend me dedeelde, zó dik was, dat „als ie in de tram zou opstaan, er drie dames zou den kunnen gaan zitten". En een lol dat we hadden, voorzover wü dan niet reuze in spanning zaten. Er waren ove rigens tussendoor ook nog verschrikke- DELFT, 18 okt. - De 73-jarige J. Klaassen uit Delft is door kolendamp vergiftiging om het leven gekomen. Hij werd gistermorgen vroeg bedwelmd in de huiskamer aangetroffen door zyn huishoudster die in haar slaapkamer geen hinde? had ondervonden van de kolendamp. De geneeskundige dienst bracht de man over naar het zieken huis, waar hy overleed. DEN HAAG De 81-jarige heer B. te Molder uit Lichtenvoorde is gisteren op de provinciale weg Veghel-Uden om het leven gekomen, toen de door zyn schoondochter bestuurde personenauto, waarin hy reed, in botsing kwam met een landbouwtractor met aanhangwa gen, geladen met melkbussen. Zün schoondochter, de 45-jarige mevr. Te Molder-Penterman werd zwaar gewond. iyk intellectuele vragen voor twee ra den van wijzen en minder intellectuele opgaven voor gewone gezinnen. Maar in het Amerikaanse theater van de B.R.T. in Brussel werd inmiddels wel degelijk „de stand" by'gehouden. Niet alleen van het gewicht van de dikke mannen, maar ook van de hersens van bijvoorbeeld beddenverzamelaars. Ach, in ernst. Waarom al deze geld verslindende, giebelegeinige flauwekul als men voor dezelfde centen en met waarschijnlijk minder moeite en man kracht ook gewoon een goed program ma kan maken? En waarom Neder landse en Vlaamse leeuwen zo drastisch gedegradeerd tot koekhapperige wel pen? Onder de titel „Huwelijksvoorwaar den" bracht de N.C.R.V. by wyze van zaterdagavond-amusement de eerste af levering van alweer een Engelse tele visieserie op het scherm. De sof van andere, eveneens uit het Engels vertaal de televisieseries afgezien dan even van Stiefbeen was men kennelük al weer vergeten; zand erover. Men zou er nochtans iets van geleerd kunnen heb ben. Dat is niet gebeurd. „The Marriage Lines" van Richard Waring werden m Engeland bekroond, zo verluidt het. Misschien wel, zou men kunnen denk- ken, omdat zy zo typisch Engels wa ren. In de Nederlandse bewerking ex- van deden zij in ieder geval wat al re geforceerd grollig aan. Mèt Martie Ver- denius zou ik haast tot de N.C.R.V. zeg gen: „Het spyt me mateloos, liefje. H.Hn. Met het celibaat is er dus iets an ders aan de hand dan met de ge boorteregeling. In het laatste onder werp gaat de Paus een beslissing ne men. Wat het eerste betreft gaat hy een mening verkondigen, roept hy op tot nadere bestudering en handhaaft nog bis- en verscherpt hy voorlopig de celi baatsverplichting. Eigenlyk kwam het celibaat niet direkt ter sprake. Enkele schoppen spraken erover in de debat ten over de Missies, debatten die vele dagen duurden en die zeer veel as pecten van het missievraagstuk naar voren brachten. Bij alle goede (en minder goede) dingen die er in de St. Pieter gezegd zün is wel duide- lük geworden, dat de inbreng van de jonge landen en volken nog heel mi niem is. Er is grote belangstelling, openheid, welwillendheid ten aanzien van de jonge naties. Maar het eigen woord, de eigen gestaltegeving van het evangelie in eigen cultuur kwam nog weinig naar voren. By alle goe de bedoelingen blijkt dat toch nog steeds de westers opgeleide missiona rissen de opgroeiende christenheid in de nieuwe landen bevoogden. Er zal nog wei een generatie overheen gaan voordat er vanuit die nieuwe gestal- tegevingen zó gesproken kan worden dat het westen er ook werkeiyk naar luistert en er zelf voordeel mee doet. Dat zal overigens geen trage gene ratie moeten zijn, want de ontwikke ling gaat enorm snel. Misschien was het toch goed ge weest als vele vaders uit Europa en Amerika hun „periti", hun deskundi ge theologen van allerlei aard een tydlang aan de ontwikkelingslanden en de jonge kerken hadden afgestaan, in plaats van ze ten eigen bate „op te potten". Dan was er waarschyn- ïyk nu al heel wat evangelisch „nieuws" naar voren gekomen. De eigen situaties kwamen nu te weinig „door" Een van die situaties is dat het celibaat in vele missielanden geen (Advertentie) levensvatbaarheid heeft en oorzaak is geworden van eeii ontstellend priester, tekort. De westerse celibaatsopvatting leeft daar slechts bu" een kleine groep westerse en inheemse priesters. Het lijkt duidelijk, dat een dergeiyke kerk rechtelijke bepaling die beslist niet wezenlijk samenhangt met het pries terambt, niet langer toepasbaar is voor heel de wereldkerk. Verschillen de bisschoppen hebben dat willen zeggen bij de behandeling van hei Missieschema. Maar omdat dat vol gens de Paus onrust zou wekken t.a.v heel de kwestie over het celibaat heeft hy toen al ingegrepen en ver zocht niet over het celibaat te spre ken, ook niet straks bij het schema over de priesters. Dat schema komt de zer dagen in behandeling. De Paus heeft o.a. gezegd dat de celibaatsverplichting juist in deze tijd is aangepast aan de moderne ziens wijzen. Hij kreeg een applaus in de aula. Het is niet helemaal duidelük waarom de vaders applaudisseerden: omdat ze bevrüd werden van de moei- ly'ke discussies, of omdat de Paus zijn uitspraak in het vooruitzicht stelde In ieder gevai heeft de Paus ander maal iets op zich genomen dat moei lijker is dan welke wereldreis ook: voor priesters over heel de wereld duideiyk te maken hoe zinvol hun on gehuwde status is. We weten hoeveel problemen, hoe veel meningen voor en. tegen er hier in Nederland over die kwestie be staan. wy zijn groot geworden in een westerse traditie van eeuwen en we aanvaarden en verwerken veel din gen zonder dat we hun herkomst dui delijk weten. Vragen van christenen van andere culturen zouden zeer op hun plaats zün. Het is te hopen dat de Paus ook die vragen, zoals hü het uitdrukte, „voor God eeriyk zal overwegen." Maar het lykt me hopen op een wonder, dat de woorden van de Paus over het celibaat zo duidelijk en zo overtuigend zullen zün voor die lan den, dat daardoor aan de noodsituatie een einde komt. UTRECHT, 18 okt. Enige jonge lui zün zaterdagavond laat in de Berk- straat slaags geraakt met de politie toen deze zich wilde ontfermen over een dronken achttienjarige vlechter, die daar op de grond lag. De politie wilde de jongen, terwille van zijn veiligheid in de radiowagen mee naar het bureau nemen. Dat was niet naar de zin van vlechters negentienjarige verloofde, die begon te schreeuwen en te schelden. Er kwamen zeker 150 mensen omheen te staan, onder wie enkele personen die bierflesjes naar de politie wierpen. Intussen waren twee surveillance wagens met enkele manschappen ter assistentie gekomen. Een hoofdagent kreeg een klap met een fles tegen zyn linkerhand en werd hieraan ern stig gewond. Een andere hoofdagent ontving een stomp in de maag en van een derde politieman werd de broek stukgetrokken. Een zeventien jarige loswerkman bleek de dader. Hijis met de dronken vlechter naar het hoofdbureau gebracht. Daar ontdekte men dat de vlechter een hoofdwonde had, vermoedelyk vóór het incident met de politie opgelopen. De jongeman werd naar het Acade misch Ziekenhuis overgebracht. Daar werd een hersenschudding gecon stateerd. Later is hy naar huis ver voerd. Zijn verloofde heeft op het bureau nog de dienstdoende brigadier bedreigd zijn gezicht te zullen stukkrabben, nog wel als beloning voor een kop koffie dal deze het meisje bracht toen zü overstuur het bureau binnen kwam hol len. Zij is een uur vastgehouden en toen naar huis gestuurd. (Van onze Romeinse correspondent) ROME, 18 okt. In de extra zater- dagvergadering van het Concilie zijn de gedaclitenwisselingen over het schema „De dienst en het leven van de priester" afgesloten, behoudens In terventies uit naam van tenminste ze ventig Vaders, die later kunnen plaats hebben. Het ontwerp werd als basis stuk voor verdere wü'zigingen door 1507 Vaders in de stemming aanvaard, te gen waren 12 stemmen. Naast woor den van lof is veel kritiek op dit stuk in het Concilie naar voren gekomen en do commissie heeft thans handen vol werk om de zee ernstige aanmerkin gen in een nieuwe tekst tot hun recht te laten komen. Kardinaal Bea meende in een op- merkelyke interventie, dat de para graaf over net celibaat der priesters zorgvuldig herzien moet worden. Aard, motief en betekenis van het celibaat dienen op betere wyze te worden uiteengezet. Daarby moeten alle discriminaties tegenover de ge huwde clerus uitgesloten worden. Zo als uit de historie én uit de praktük van de Oosterse Kerken biykt, gaat het niet aan om de mogelykheid tot volledige overgave aan God van de priester alleen van degene, die in ce libaat leeft, te veronderstellen. Dit oecumenisch Concilie dient over de dienst en het leven van de priester, ot die gehuwd is of ongehuwd, zyn goed en fundamenteel woord te zeg gen. Kardinaal Heenan van Westminster is een warmbloedig man, die van zyn hart geen moordkuil maakt. Soms zegt en schryft hü dingen, die er al te spontaan uitkomen en niet gegrond lij ken op volledige en goede informaties. Daarover weet de Kerk in Nederland mee te spreken! Maar neemt men de fouten van deze spontaniteit er (des noods boos) bij: de Engelse primaat kan het, als thans in het Concilie, heel precies en onverbloemd zeggen. In het huisbezoek, meende hy, van de parochiegeestelüken ligt een hoofd bestanddeel van de zielzorg. Het goe de verkeer van de clerus met de leken in hun families en woningen blykt ge woonte te zyn in die landen, waar de Kerk het contact met de arbeiders niet verloren heeft. Daar bestaat het echte anticlericalisme niet. Na deze, voor velen nogal pünlyke, vaststelling ging de kardinaal verder. Natuurlyk is het nodig, dat de bis schoppen priesters uit hun diocesen moeten aansporen en verlof geven om elders te gaan werken, waar de pries ternood heerst. Maar dit bisschoppen moeten dan ook de zekerheid hebben, dat in de bedoelde streken en landen de eigen clerus tenvolle de plicht van de zielzorg vervult. Helaas meent de kardinaal te moeten vaststellen, dat het voorkomt dat daar priesters in kloosters en andere religieuze huizen wonen, die op grond van hun heilige regels weigeren hun bisschop in de zielzorg te hulp te komen. Onder de vele Vaders, die over de „simpele" parochiegeestelyken spra ken, heeft de v.ybisschop van San An tonio (Verenigde Staten) Stephen Le ven, het beste de puntjes op de i gezet naar het oordeel van het Concilie, go- zien (1e grote bijval. Deze Amerikaan se bisschop, die al meer van zich deed horen tydens de Kerkvergadering, zei, dat er lang gesproken was over bis schoppen, wybisschoppen, pastoors, afgescheiden broeders, niet-christenen atheïsten, maar dat er nauwelijks woord gevallen was over de „vi- cooperatores", de parochiekape laans. Deze hebben, zei de bisschop, nauwelyks rechten, tenzij die op een kerkeiyke begrafenis. Toen het Concilie daarop lachte, zei hij: Maar de kapelaans lachen hierom niet. Kapelaans plegen slechts als aan komende jongelui behandeld te worden. Wonen zü in een pastorie, dan betekent dit maar ai te vaak voor hen een ver lenging van hun seminarieleven, wonen zy' alleen in kapelanieën, dan zyn ze te vaak geïsoleerd. De parochiekape laan is echter in werkelykheid een man, die een byzondere taak in de gemeenschap van gelovigen heeft en door de Heer met byzondere charis- men wordt begaafd. en een carii En toch schuilen er achter dit soort ingewikkelde vakdiscussies enorme tegenstellingen. Tegenstelling dit. myns inziens duidelijk maken, dat er wezenlijke Verschillen zijn tussen bis- schoppen en theologen, die niet met een oppervlakkige verf van concilie eenheid weg te werken zün. Wat het eerste voorbeeld betreft. Het komt er op neer. dat Journet erkent dat er in feite meer godsdiensten op de we reld zyn, maar dat dat eigenlyk toch niet rechtsgeldig is. Volgens God, zegt hij, is er maar één verlossings- wijze, dat is die van het christendom. Alleen het christendom heeft dus recht van bestaan. De andere gods diensten kunnen slechts getolereerd worden, omdat de toestand nu een maal niet anders is. Zo is het denken van de autocra tische conciliepartners. Het christen dom is de enig ware godsdienst, de katholieke Kerk is de enige ware Kerk de geloofsopvatting van die Kerk is de enig juiste en dus moet eigenlijk iedereen dat allemaal aanvaarden. In feite kun je niemand er toe dwin- fen, omdat je dan allemaal moeilijk eden krygt. maar als dat niet zo was... Heel het evangelie is overduidelyk vol van vryblyvende uitnodiging om tot geloven te komen. De waarheid, waar Journet e.a. het over hebben is een geloofswaarheid. Die heeft alleen maar zin voor mensen die er in ge loven. En geloven is een niet op te leggen, niet te omschrüven. zelfs niet uit te leggen werkelykheid binnen de mens. Al deze debatten hebben dan pok als achtergrond en als inzet de opvatting over wat geloven is. We hebben in de camouflage van inge wikkelde betogen en formuleringen te maken met de ernstigste geloofscri sis, die er ooit geweest is. Volgens Journet is er sprake van een be staande, objectieve heils „economie" (ook zo'n fijn woord!) die eigenlyk voor iedereen moet gelden. Volgens ons bestaat die heilseconomie er al leen maar in het geloven van men sen. In het geloven van andere men sen bestaat er een andere, en wij kunnen niet weten of God zich ook daar niet van bedient om mensen tot zich te trekken. Het enige wat wy kunnen en mogen doen is voor ande ren te getuigen van ons geloof. Het tweede voorbeeld illustreert hoe men in de knoop zit met belangryke disciplinaire uitspraken, als die over de geboorteregeling. Er zyn twee dingen: er worden weer nieuwe verplich tingen opgelegd, met alle straffen en konsekwenties die het gevolg zün van een niet vervullen van die verplich tingen; de beslissing over die verplich tingen wordt door de Paus alleen ge nomen. Voor ontelbaar veel gelovigen zyn dit zaken die büna niet meer geac cepteerd kunnen worden. De Paus zou alleen moeten uitspreken wat het ge loven van heel het wereldepiscopaat is. Dan zal hü grote lynen kunnen aangeven, met de nodige nuances. Het algemene gevoelen van de we reldkerk zou dan naar voren komen, dat door iedereen dan kan worden be- frepen als gezameniyk bezit van heel e katholieke christenheid. Hy zou vervolgens dat algemeen gevoe len niet als discipline, als voorschrift, moeten afkondigen, in welke vorm dan ook. Hy zou niet meer moeten doen dan uitspreken dat de gedrags regels die uit dat algemene gevoe len naar voren komen, zover als we het nu kunnen zien, het dichtst by het evangelie liggen. Hy zal moeten betogen dat we daar geen absolute zekerheid over hebben, maar dat dit algemene gevoelen der vaders toch een richtlijn is voor de persoonlijke gewetens der christenen. Over direkte geloofszaken kan de Paus, samen met de bisschoppen veel duideiyker dingen zeggen, zekerheid verkondigen in geloof. En dat gebeurt byna niet. Heel de wereld wacht daar eigenlyk op. Vandaag of morgen moet het wel doorbreken. LETTERGREEPRAADSEL Horizontaal en vertikaal dezelfde woorden invullen. 1. ryst te velde (Mal.) - 2. radio-onder deel - 3 plaats in Gelderland - 4. grond- dig - 5. berustend - deel van een loco- motiet Oplossing van 15 oktober. 1 darm - 2 arie - 3 riet - s metz - 5 dolk - 6 ober - 7 lena - 8 kras - 9 deli - 10 elan - 11 land - 12 indo - 13 dier - 14 iglo - 15 elbe, 16 roet

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 7