De Kerk deze week Morgen Wereldmissiedag en Dag der V.N.: reden voor Verdriet om pater Arrupe Vermetele sprong in avontuur de Als mens honger heeft kan hij niet bidden Natuurzuivere Pierre van Haarlemse is de abbé pastoor Van Dam Medan Ned. vakcentrales niet naar Rusland MARTINI Door rector D. Coppes Om nooit te vergeten.. Jurist bestrijdt rechtmatigheid casino-besluit Vier dagen dood in stoel DOUWE EGBERTS Tijd nog niet rijp voor tegenbezoek" Celibaat Superioriteitswaan Honger en gebed Acht huisjes ZATERDAG 23 OKTOBER 1965 PAGINA 5 ONZE VADER DER VERENIGDE NATIES Morgen is het Wereldmissie- en tegelijk Dag der Ver- enigde Naties. Na alles wat er laatste weken gebeurd is van uit het hart van de Kerk: de discussies over de missie en de reis van de Paus naar de Ver enigde Naties in New York, is er alle reden voor bezorgdheid én verwachting. nieuwe kampong Karya Kasih in Median in aanbouw. Pastoor Van Damcompleet Wle* de witte capucijnenbaard, Poseert voor het bouwwerk. frisse King Pepermunt, het besté dagelijkse middel ter opwekking en verkwikking HAARLEM, 22 okt. Hfo Ifokt het prototype van de missionaris. AJIe ele menten zfon aanwezig. De bruine ca- pucfonenpfo, de lange witte baard, de vriendelijke, maar toch vastberaden ogen achter brilleglazen en de verha len over zijn missie met bruine men sen. Maar pastoor A. van Dam OFM Cap. is geen zielen jager. Hfo Ijraat niet alleen over zfon eigen katholieke mensen. Zijn aandacht richt zten op allen: op boedhisten, op protestanten, op katholieken en op islamieten. Hu is sinds een paar weken met ve™°' in zijn geboortestad Haarlem, lot voor kort was hfo nog in Medan, de kolossale stad met zeshonderdduizend in woners op Sumatra. Daar staat hfo bekend als een tweede Abbé Pierre. PATER SIMON SWITZAR TERUG IN BRAZILIË 1 - fgr^Tl ^B000n0i(FW? (trlU (>m MAStTiai JlOSSI W-.MWOaWS «EW8"9 Een hotel... een lounge... nieuwe kennissen en oude be kenden. Tussen komen en gaan leiden onze verschillende reisroutes steevast naar de gulle ontspanning van een zonnige Martini. Gekoeld? Met soda? „On the rocks? Toost maar en proef met smaak. Wij smaken de gulden geneugten van Martini Vermouth. Proost. MARTINI Iets bijzonders bij elke gelegenheid! ROSSO, BIANCO EN EXTRA DRY Vi flw fIJSVi «M t M» Bea. Voor info' is hij de man van het concilie, na paus Joannes. De manier waarop hij gebogen, beminnelijk, al tijd glimlachend, als een geest zo mar ger, dwars door de problemen heen- wandelt is onnavolgbaar. Tegen alle afschuwelijke tegenwerking in heeft hij gewoon het secretariaat der een heid doorgezet, het schema over de oecumene telkens weer onder de aan dacht gebracht en het er redelfok doorheengesleept, de verklaring over de Joden, geschonden, maar toch le vend, behouden voor het nageslacht. Natuurlijk hfo niet alleen, maar zfo'n aandeel is toch wel heel groot. En nu, deze week, niet fel en boos als de Nederlanders, niet autoritair als de Jezuïetengeneraal, maar doodleuk en vrijmoedig wandelt hij door alle verboden en beperkingen heen en legt een verklaring over het celibaat af die zo gezond en reëel is dat niemand er onder uit kan: „Aard, motief en bete kenis van het celibaat dienen op betere wijze te worden uiteengezet. Daarbij moeten alle discriminaties tegenover de gehuwde clerus uitgesloten worden. Zoals uit de historie en uit de praktijk van de Oosterse kerken blijkt, gaat het niet aan om de mogelijkheid tot volledige overgave aan God van de priester alleen te veronderstellen van degene, die in celibaat leeft. Dit oecu. menisch concilie dient ove* de dienst en het leven van de priester, of die ge huwd is of ongehuwd, zijn goed en fundamenteel woord te zeggen. Bij alle discussies en spanningen, bij alle tegenstellingen, moeten we telkens de basis kunnen vinden om gezamelfok te bidden. De Wereldmis siedag en de Dag der Verenigde Na ties nodigen daartoe uit. Misschien is dit een dag om de tekst van het onze vader te overwegen, die is samenge steld om door katholieken en pro testanten samen gebeden te worden. ONZE VADER, DIE IN DE HEMEL ZIJT zie neer op uw mensen van alle landen alle rassen, alle kerken, alle godsdiénsten. Wij bidden U dat ze in eikaars waardigheid mogen geloven omdat ze geloven dat ze allen U als Vader hebben; UW NAAM WORDE GEHEILIGD in allen; ook in de nu nog onder voede. onderontwikkelde, vervolgde, voortvluchtige, in doodsangst verke rende mensen, die uiterlijk alle waar digheid hebben verloren; ook in ver wende, weldoorvoede, rfoke, machtige mensen, die op het punt staan hun innerlijke waardigheid te verliezen; UW KONINKRIJK KOME waarin de verwachting heerst; de verwachting van het goede, de hoop op de voltooiing, het verlangen naar de oprechte liefde; werk in ons opdat we in goedheid voor elkaar die ver wachting levend houden; UW WIL GESCHIEDE zoals hfo geschiedde toen u de we reld schiep en alles wat de aarde bevolkt, de hemel en al wat in de ruimte aanwezig is, de zeeën en al wat er onder het wateroppervlak aan wonderlijks leeft; er staat geschreven dat U toen zag dat alles zeer goed was; laat Uw Wil nu weer geschie den in ons, opdat al wat wij scheppen goed mag zfo'n voor alle levende we zens laat het weer goed zfon, al wat Gfo van ons ziet. OP AARDE ZOALS IN DE HEMEL GEEF ONS HEDEN ONS DA GELIJKS BROOD het eten en drinken dat wfo nodig hebben, de frisse lucht en woningen en warmte, geef ons onderwijs en ont wikkeling, werk en ontspanning; maar geef het niet alleen in zo over vloedige mate aan ons in het wel varende westen; doe ons eindelfok de middelen vinden om de miljoenen, die zelfs het brood niet hebben, te hel pen zichzelf te helpen; EN VERGEEF ONS ONZE SCHUL DEN dat wfo het brood soms in de vuil- dat wfo het brood soms in de vuil nisemmer gooien; dat wfo de knop der welvaart soms zo onnadenkend in- en uitschake len; dat wfo bfo alle wonderlijks van de ze tfod ons soms zo zitten te ver velen; dat wfo moe zfon geworden van het denken over de honger in de we reld; dat wij alles zo vaak overlaten aan enkele idealisten; dat wfo nog steeds als verdeelde christenen niet samen het werk gaan doen; ZOALS OOK WIJ ONZE SCHULDE NAREN VERGEVEN de mensen die ons aohteruitgesteld, geminacht, vergeten, gepasseerd hebben; EN LEID ONS NIET IN VERZOE KING de moed op te geven of onver schillig te worden; MAAR VERLOS ONS VAN DE BOZE van de oorlogsdreiging, van de spraakverwarring in de Verenigde Ntties, van de hooghartigheid der kolonialisten, van de verblindheid der hartstochten in de jonge volken, van de uitbuiters die alle chaos ten eigen voordeel gebruiken, van de vooroor delen, van de rassenscheidingen. Verlos ons bovenal van het groot ste kwaad dat wfo, blank en zwart en geel en bruin, alle mensen over heel de wereld, elkaar niet zouden vinden in het geloof dat U onze Vader bent. Wfo geloven dat U ons daarvan kunt verlossen. WANT VAN U IS HET KONINKRIJK EN DE KRACHT EN DE HEER LIJKHEID IN EEUWIGHEID. AMEN. BEZORGDHEID EN VERWACHTING alcGZorgdheid om de missie kan men tisèh samenvatten: in de vaak chao- din toestanden der zelfstandigwor- vrrf ondergaan missionarissen vaak haaf als andere blanken: de W Van een vroeger geknecht en nu sgeslagen volk richt zich tot allen; ,°ade, ook door de missionering «ta bevrijde tegenstellingen tussen ««nmen en volken komen naar bo- ',n anSst en achterdocht, die ver- vnrikkelfok veel slachtoffers maken; v® missie, die bfo alle feilen onpeil- aar veel goeds gedaan heeft wordt 5, bedreigd door het denken van in- 10edrfoke concilievaders. Dat laatste k missahien het grootste gevaar, de «rootste zorg. De opdracht tot missio neren, door de Heer zelf gegeven, mag op geen enkele manier de vrfo- ■*eid van de te missioneren volken *n individuen aantasten. Dat betekent «at men hen niet mag dwingen, noch psychisch, noch moreel om het chris tendom te aanvaarden. Maar ook dat men de cultuur van de volken volko men respecterend, daarbinnen het *^anSehe moet prediken en hen niet «fi1,.* •tuur moet opdringen. Er be- a metéën soort christelijke cul- o-oo^" bestaat 'misschien helemaal fiu p®C lek christelijke cultuur. In ie culturen zal het christendom naar wzenlijke waarden moeten kun nen te realiseren. Ons past dus vooral respect, vrij blijvende getuigenis, bescheidenheid •n daadwerkelijke charitas. Tfodens tie 35ste Missiologische week in Leu ven kwamen deze geluiden zeer hoop vol naar voren en ook drongen ze ■Poradisch door in de conciliedebat- ten. Maar er zfon ook telkens heel andere geluiden. Deze week verklaar de de generaal de Jezuieten, pater Pedro Arrupe, in het katholieke dag- bjad ,,Ya" van Madrid: „De niet- christeifoke culturen hebben ongetwfo- «ld zeer prijzenswaardige waarden, maar zonder de andere culturen ook maar iets te kleineren, moet gezegd y'orden, dat de totale som van waar den der christelijke wereld superieur *s- Hoe Iemand dat in 1965 nog kan -eggen is voor velen een absoluut raadsel. Het enige dat men mag zeg- *en is dat men gelooft dat de chris- mifoke religie (niet cultuur) superieur aan alle anderen. Dat kan men met grote vrijmoedigheid zeggen, de gaarde van dit getuigenis zal dan «oor anderen worden afgelezen aan tie leefwfoze van degenen, die het ge- migenis aflegden. Het respect, de dienstbaarheid, de oprechte charitas mn aanzien van de jonge volken zal Van het geloof in Christus getuigen. V'Cen enkele superioriteitswaan. In die geest zullen ook christenen moeten werken binnen de ontwikke- ~ngsprojeeten van de Verenigde Na- «es, £)e jmpasse binnen die organi- «atie is niet op te heffen door aan moedigende en vermanende woorden maar vooral en in de eerste plaats «oor actieve deelname in het werk van de organisatie. 2o verdrietig je wordt van pater ***upe, zo helemaal hartverwarmend tel! ens het optreden van kardinaal ZANDVOORT, 23 okt. Mr. J. I. Maarssen uit Amsterdam bestrijdt het recht van de minister van Justitie, op te treden tegen de „Recreatieclub Zand- voort", die in het Badhotel alhier hel spel Delphi beoefent. Mr. Maarssen heeft de voorzitter van de genoemde vereniging, de heer J. J. Pas, die te- vens directeur is van het Badhotel, ge adviseerd door te spelen, ondanks de opdracht van de minister alle speelza len te sluiten. De heer Pas heeft het advies van zfon raadsman in overwe ging genomen. Begin volgende week zal hfo een beslissing nemen. Voorlopig is de speelzaal in Zandvoort echter geslo ten. „Met mr. Maarssen ben ik van me ning, dat wfo volledig in ons recht staan als we doorspelen", zei de heer Pas. „Wfo hebben een vereniging met een sterk besloten karakter. Wfo heb ben altfod precies gedaan wat de wet voorschrijft. Het is in strfod met de Grondwet en met de Wet op de Kansspelen, als men ons spel in beslag neemt. Maar ik ben geen vechter. En als we doorgaan, dan is het hooguit voor vfof minuten, want dan staat de politie ongetwijfeld voor de deur." De heer Pas keurt de maatregel van de minister overigens niet af. Het was hem allang duidelijk, dat er iet moest worden gedaan tegen de toenemende chaos bfo de kansspelen. Maar hfo vindt het jammer, dat de goede, waaronder hfo dan ook zfo'n eigen vereniging re kent, onder de kwade moeten Igden. „Ik heb altfod getracht mfo tegenover de justitie voorbeeldig te gedragen", al dus de heer Pas. De speelzalen in „Berg en Dal" te Bennebroek wilde het eerst op een op treden van de politie laten aankomen, maar zegde de burgemeester gister avond toe om twaalf uur vannacht te zullen sluiten. GRONINGEN, 22 okt. In de Tuin straat 37 alhier werd vandaag de 76- jarige alleenwonende heer J. Kuiper dood in een stoel in zijn woonkamer aangetroffen. Buren zagen de man zitten en waarschuwden de politie. De heer K. bleek maandag reeds aan een hartver lamming te zijn bezweken. ter Van Dam preekt voor zijn schooiertjes in Medan. Hfo houdt niet van sentimentele praatjes. Hfo is za- kelfok en berekent hoe hfo :oveel mo gelijk mensen kan helpen. Zfon devies is „Karya Kasih", ofwel werk van Liefde. De capucfon begon zfon sociale acti viteiten in 1958, toen hfo pastoor werd. Hfo belicht de achtergrond van zfon Karya Kasih vanuit zfon christelijke levensvisie. „Sociaal werk is niet iets van de laatste tfod. Het is zo oud als het christendom zelf. In augustus heb ik deelgenomen aan een congres in Hongkong. Daar waren missionaris sen uit tientallen Aziatische landen. We hebben in Hongkong gestudeerd op de sociale en economische problemen van Azië volgens de katholieke leer. Wfo zfon tot de conclusie gekomen, dat we veel meer moeten doen aan socio logie, aan industrialisatie en aan on derwijs. De priester heeft niet alleen tot taak de zuiver godsdienstige be langen van zfon mensen te beharti gen. Als een mens honger heeft, kan hfo niet bidden." Door de moderne terminologie klinkt echter voortdu rend het eerste gebod voor ieder mens. „Bemint Uw naasten als U- zelf." Dat is het uitgangspunt van Karya Kasih. Pastoor Van Dam was al eerder in Indonesia geweest. Na een ver lofperiode keerde hfo in maart 1958 naar Medan terug. Op huisbezoek kwam hfo bfo mensen, die nauwe lijks een dak boven het hoofd had den. Hfo zag honderden ondervoede mensen. Hfo hielp waar hfo kon hel pen. Alle mensen. „Ik laat niemand sterven om het feit dat hfo toevallig niet katholiek is." De vele aanvra- Advertentie) (Advertentie) Deze vergelijking wordt terecht ge maakt. Pastoor Van Dam heeft veel met de wereldbefaamde Fransman gemeen. Hfo geeft aan de daklozen een dak, aan de zieken hun genees middelen, aan de armen iets meer welvaart en troost aan de weduwen. „Ik heb Abbé Pierre nog pas ont moet. Ik kreeg van hem een stevige bfodrage voor mfon rfodende polikli niek." Meteen is de Haarlemse capu cfon weer met zfon gedachten in Me dan, vanwaar zfon medische staf met de polikliniek uitrukt naar ver verwij derde kampongs. Naar de grote stad, die als elke metropool, waar ook ter wereld, achtergebleven groepen kent, mensen, die aan de normale sociale zorg ontsnapten. Dat gebeurt in New York, Parfos, in Rotterdam en ook in Medan. Evenals Parfos heeft Medan zfon hypermoderne ziekenhuizen; evenals New York heeft de Suma- traanse hoofd stad haar brede, welva rende boulevards. Medan kent echter ook zfon sociaal onaangepaste bevolkingsgroep. „Die mensen vind je overal", is de nuch tere constatering van pater Van Dam. Als hfo zoiets zegt, doet hfo ook denken aan de Italiaanse Don Vesuvio, alias pater Borelli, die zfon bewogenheid om het harde lot van zfon naaste ver bergt achter een zakelfok inzicht en een nuchter oordeel. Maar de liefde drfoft hem door heel Europa. Hfo preekt een kruistocht van de naastenliefde voor zfon schooiertjes in Napels. Pa- (Advertentie) Coopvaett gen om hulp putten zijn kas al spoe dig uit. Hij schakelde de Indonesische pers in. Zfon naam en zfon werk werden be kend. Pastoor Van Dam kreeg zodoen de een entrée bfo vele goede men sen, die hem hielpen met kleding, me- dicfonen of bouwmaterialen. Weer was zijn kas leeg. Pastoor Van Dam ging toen Maleise liedjes zingen op Ne derlandse melodiën. Zingend bezocht hfo alle 68 lagere scholen van Medan. Als tegenprestatie hielpen de kinde ren hem aan oud papier en lompen. De pastoor ging naar de haven. Aan de schepelingen vroeg hij lege fles sen. De bemanning gaf ze graag. Ik zou grsag zien, dat de bemanning van de stoomvaartmaatschappij Oce aan uit Amsterdam een bijzonder be dankje kreeg. Ze hebben me geweldig geholpen." Karya Kasih is een officiële stich ting Er is een bestuur. Er zfon geen leden. Wel vrijwillige helpers. Wat doet Karya Kasih? De stichting verbe tert de huisvesting door bouw en her stel van huizen. -Karya Kasih ver strekt voedsel en kleding, betaalt dok tersrekeningen en bemiddelt voor gratis behandeling. Karya Kasih geeft medische hulp aan ver verwijderde kampongs door een mobiele polikli niek en organiseert trips voor arme en gebrekkige kinderen. Wat zfon de resultaten tot nu toe? Acht huisjes werden gebouwd voor weduwen met kinderen. De kampong heet Karya Kasih. Er staat een te huis me: tien kamers voor verwaar loosde bejaarden. Vierhonderd huizen zfon hersteld en opnieuw bewoonbaar gemaakt. Dan is er da polikliniek. Het aantal kleren en de hoeveelheid voedsel, die werden uitgereikt, kan niet meer worden berekend. Acht trips werden georganiseerd voor de ontspanning van honderden arme kin deren. Vier trips werden ondernomen voor gehandicapte kinderen. Pastoor Van Dam heeft nog vele plannen. Hfo wil een centrale post met kantoor en bergruimte: uitbreiding van het medische werk van de mobie le kliniek en aanschaf van instrumen taria. Dan wil hfo meer huizenrepa ratie en uitbreiding van het werk voor gehandicapte kinderen. Het zfon groot se plannen. Met Franciscaanse ver metelheid stort de capucfon zich in zijn volgend Sumatraans avontuur. Hij vertrouwt op het tuisfront. Nog meer vertrouwen stelt hfo in zfon Medane- zen. Voor hen leeft hfo en voor hen vraagt hfo. Een kleine groep Haar lemmers heeft pastoor Van Dam al bewogen tot activiteit. Voor de rest heeft de procurator van de capucfonenmissies in Tilburg zfon girorekening opengesteld. Het nummer is 64589. UTRECHT, 22 okt (ANP) De drie Nederlandse vakcentrales, NW, NKV en CNV hebben besloten geen gehoor te geven aan de uitnodiging van de Russische vakbeweging om een veer tiendaags bezoek aan de Sowjet-Unie te brengen. De invitatie volgde op het bezoek dat een delegatie van de Rus sische vakbeweging begin maart aan Nederland bracht. Het NW-bestuur heeft de Russen ge schreven, dat uitwisseling van erva ringen die de blik kunnen verruimen, ongetwijfeld nut heeft. Het acht het niet onmogelfok, dat de tfod zal aanbreken, dat het NW zfon beleid ten aanzien van contacten met communistische lan den moet herzien, maar, aldus het NW, wfo verhelen ons daarbfo niet, dat een diepe principiële kloof ons scheidt van de grondslagen van uw vakebweging. Wfo zfon ons, zo vervolgt de brief, heel goed bewust van de tekortkomingen in de Westerse samenleving. De vakbewe ging wil daar verandering in brengen, maar dan onafhankelijk van de staat en van de ondernemingen en niet als uitvoerend instrument van de staat. Het NW-bestuur wfost dan op het feit, dat het zich ervan bewust is, voortdurend bloot te staan aan po gingen tot infiltratie door het Neder landse communisme. Het vreest, dat het aanvaarden van de Russische uit nodiging verwarring bfo de leden te weeg zou kunnen brengen. Onder deze omstandigheden hebben enkele leden van het NW-verbondsbestuur beda ren aangevoerd tegen aanvaarding van de uitnodiging. Het gehele ver- bondsbestuur vond deze bezwaren van zoveel betekenis, dat het heeft beslo ten, af te zien van een tegenbezoek aan de USSR. Het N.K.V. heeft verklaard dat het bereis is, delegaties uit het buitenland te ontvangen, maar dat het meent op dit moment nog niet zover te moeten gaan. dat het N.K.V. zelf gehoor geeft aan uitnodigingen voor bezoeken aan landen, waar naar zfon mening geen vrije vakbeweging bestaat. Overigens zegt het N.K.V., dat het zich verheugt in de verbetering van de verhoudingen tussen Rusland en Nederland en dat het hoopt, dat contacten zoals door de Russische vakbeweging zfon voorge steld, zo spoedig mogelijk kunnen wor den gerealiseerd. Men wil hiermee, ge zien de grote tegenstellingen in het ver- leden, echter de nodige voorzichtigheid betrachten. Het C.N.V. staat in principe op het standpunt, dat een dialoog tussen oost en west nuttig is en dat de vakvereni gingen van weerszijden bij die dialoog een belangrijke rol kunnen spelen. Het heeft daarom de vertegenwoordiger» van de Russische vakbeweging gaarne in Nederland ontvangen. Het meent, dat nauwere contacten met de Russische vakbeweging op de duur niet kunnen uitblijven. Op het ogenblik acht men bfo het C.N.V. de tijd daarvoor echter, gezien de verhoudingen in Nederland, nog niet rijp. Voor deze kinderen in de jeugdstad Boa; geen angst meer voor verlaten heid. Geen honger meer maar nu een blijde onbezorgde jeugd. Geeft aan meer eenzame kleinen liefde volle bescherming door uw gift. Ook nieuwe en goed gedragen kleren zijn zeer welkom. DANK U! Stichting Switsar's Jongensstad BratlL Secretariaat: Vijverhoef 54, Amsterdam 11, Postgiro 5 5 9 9 5 5. (Advertentie)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 5