Tien minuten ergernis vervelender dan 16 uur werken
Kindercircus van Haaren
helpt pastoor uit zorgen
„ZUSTER KARIN" IS FILMSTER
Verhalen van de Maupassant en
„De Kamer" van Harold Pinter
Televisie!
Radio
J. J. H. Kruis
overleden
ORGANISEREN VAN FESTIVALS
VAN REES' GROOTSTE HOBBY
Bronchi letten
het fundament
van uw vermogen
KRO brengt tien jeugdcircussen
Vanavond op uw scherm
Muzikale familie
Impressario
Nachtfeesten
Stokpaardje
Persconferentie
DONDERDAG
DONDERDAG
VRIJDAG
DONDERDAG 4 NOVEMBER 1965
-~-n
..Tien minuten ergernis is erger
öan zestien uur werken in dit
Ik probeer dan ook onmid-
öellijk te verdwijnen als ik die
ergernis zie aankomen," zegt Lou
Vari Rees, Europees impresario
etl bekend ploegleider van diver
ss festivals. Hij is stevig gebouwd,
jaar en een groot liefhebber
van elke sport die zich op of rond
het water afspeelt. Hij is sportief
gekleed, een bril met dun, goud-
betalen montuur, een zeer mooi
°yaal gouden horloge en moccas-
ab achtige suède schoenen. In het
Amsterdamse Hiltonhotel waar
hebben afgesproken is Lou
Van Rees te laat. Hij heeft al la
ten bellen en verontschuldigt zich
bij zijn komst. „Het is nu het be
gin van de maand, orkesten moe
ten wisselen en dat levert altijd
boeilijkheden op. Ziektes en zo.
Dan moet ik de doktersattesten
afwachten en nieuwe orkesten in
zetten. Hetkost iedere maand
Weer tijd."
imnnnrmminnnniTmm!!iiiiiiiiiiiiiiii!miii!iiiinniiii!iii!ii!iiiii!nii!i
nnnimiiiiimniimnniimnimniTiiininiinnnnnniminnnimmniiin
«f*
A
imiiiiiiiiiimiiiininiiiiii!niimi!ini!!!ii!iiii!!!iiiinmiiin<ii!!Tniin!nn!iiiiiiiimninT!nnni!i«nin!iii!i!iininn!inniniiii!ininfflinin!iininiTinn
NEDERLAND I
NEDERLAND II
HILVERSUM I 402 m.
[Dl YEHSl M (I 298 m.
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 m.
Hll VERSUM [J 298 ra.
HILVERSUM III (F.M.-kan.)
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 ra.
BRUSSEL 484 m.
Impresario Lou van Rees
-goochelt' met orkesten
Bij Lou van Kees verveelt men zich
met gauw. Hij hoeft beslist niet naar
boorden te zoeken. „Ik zou dikke boe
ken over dit vak kunnen schrijven. Al
leen zou dat voor sommige mensen niet
ïo Prettig zijn. Er gebeuren gekke dln-
Ben in ons vak die elders net zo goed
voorkomen, maar die door de bekend
heid
van de personen waar het om
taat veel stof zouden doen opwaaien,
Lou van Rees is afkomstig uit een
familie. Zijn vader was kapel-
er van het aagse Scala Orkest,
,,;T ,moe^er was concertpianiste. Geen
pincti- L°u zelf ook in de muziek
f J leerde thuis saxofoon, klarinet
n trombone spelen. In zijn diensttijd
was hij bij het korps wielrijders. „Dat
was een hele sensatie, we speelden na
melijk ook op die fietsen. Ik had een
stang aan het stuur die aan mijn arm
bevestigd was, zo kon ik sturen. Uit
Amerika is men zelfs de „kapel op de
fiets" voor de bioscoopjournalen
filmen."
Jarenlang had Lou van Rees een eigen
orkest: The Collegians. Na vijf jaar ge-
Werkt te hebben op het ministerie van
Sociale Zaken begon Lou van Rees te
spelen in de Amsterdamse Cosy Corner.
Het contract van een maand liep uit tot
anderhalf jaar. Daarna werkte hij bij
de orkesten van Boyd Bachmann, en
Hazy Osterwald. „Met eigen orkest
speelde ik in de big band stijl die in die
bjd zo populair was, je had b.v. ook
The Moochers met Boy Edger. Voor hon
derdvijftig gulden speelden we met zes
tien man in het Apollopaviljoen.
De bus naar Amsterdam kostte toen
*o'n tien of twaalf gulden. We hadden
zo'n avond een rijk gevoel, want voor
die tijd was het een bijzonder mooi be
drag. In Den Haag organiseerde ik toen
bi dansavonden in de Galerij. Als ik op
e#n dansavond zeven gulden schoon
overhield, kwam er in de boekhouding
oen uitroepteken achter te staan. Want
dat was een bijzonder mooie winst. Ik
kan me nog herinneren hoe ik in de
Haagse HOKY eens Coleman Hawkins
«eb gebracht met de Ramblers. Hij vroeg
toen vijftig gulden, na de oorlog kwam
dij nog eens. Toen voor vierduizend gul
den. We lieten hem het oude contract
«en, want voor mij was het een giller.
minuten. In die nachtconcerten is eni
ge tijd geweest dat Paul Acket en ik
elkaar stevig beconcurreerden. Hij
nam mijn affiches, de bekende zwart
witte en de advertenties met de zwar
te kaderlijnen precies zo over. Ik re
vancheerde me door het Concertge
bouw exclusief te huren. Na een jaar
echter bleek dat ik niet genoeg top
attracties kon krijgen voor tien voor
stellingen. Het heeft echter nog twee
jaar geduurd voor Paul Acket door
kreeg dat hij de zaal weer gewoon kon
huren. Nu is die concurrentiestrijd
voorbij. Ik ben uit de nachtconcerten
gestapt en we hebben elkaar als de
beste vrienden de hand geschud."
Coleman Hawkins echter kon het niet
zo waarderen. Hij keek nogal vreemd."
„In Den Haag had ik al eens nacht
feesten georganiseerd. Ik kan me nog
herinneren hoe ik een feest met de
Collegians op de pier had georgani
seerd. De oorlog brak net uit vóór het
gebeuren, waar ik nogal trots op was.
Erg jammer, de affiches heb ik er al
tijd nog met 'n beetje weemoed aan
bewaard. Na de oorlog ben ik in de
nachtconcerten „gedoken". Mijn eer
ste concert was met Dizzy Gillespie.
LOU VAN REES
stokpaardje festivals
Ik was zo arm als job en ik verloor
erop. Maar ik ben doorgegaan en na
drie concerten ging het lopen. Het
werd een traditie, die nachtconcerten.
Ik heb er altijd vrij redelijk mee ge
draaid. De mensen kwamen echter
vaak om elkaar te zien en minder voor
de muziek. Je kreeg ze na de pauze
niet meer op hun plaatsen, het was
veel te gezellig in de wandelgangen
van het concertgebouw. Ze hadden lie
ver een half uur pauze dan twintig
Lou van Reeg is een van de weinige
èohte Impresario's. Een impresario,
die alleen optreedit als bemiddelaar
moet namelijk een concessie bezitten,
volgens een wet van 1929. Lou van Rees
heeft zo'n concessie. Deze stelt hem in
staat om orkesten in nachtclubs te
plaatsen tegen een vastgesteld percen
tage (5%). Anderen, die deze concessie
niet hebben, moeten de artiesten in hun
dienst nemen en zUn dus zelf werk
gever lnplaats van bemiddelaar (zoals
Ben Easing). „Dat percentage is wette
lijk vastgelegd, je mag niet meer en niet
minder rekenen", vertelt Lou van Rees.
„Een keer heb ik 'ns géén provisie be
rekend omdat er geldmoeiiykheden wa
ren bij de werkgever. Ik werd er voor
op mijn vingers getikt".
De hoofdwerkzaamheden van Lou van
Rees zijn zijn zeventig orkesten plaatsen
door heel Europa heen. Concurrentie in
de internationale markt heeft Lou van
Rees niet veel. „Ik zou ook best honderd
orkesten kunnen plaatsen, maar het zou
voor mij te bewerkelijk worden- Ik heb
al een gedeelte van het werk overgedra
gen aan een soort filiaal in Den Haag,
waar een secretaresse van mij werkt.
Aan een compagnon wil ik niet begin
nen. Ik moet toegeven dat ik alles lie
ver zelf doe. Ik ben geloof lk nogal
eigenwijs. Als ik ruzie met een com
pagnon zou krijgen, wat in dit vak met
zijn spanningen geen ongeloofwaardig
denkbeeld zou zijn, en hij stapt eruit,
dan heb je zelf je grootste concurrent
geschapen".
HAAREN (N.B.), 4 nov. Nee, pas
toor J. Verrijt heeft het niet slecht
bekeken, toen hij vier jaar geleden in
Haaren het jeugdcircus II Grigio op
richtte. Hij had juist een geweldige
sporthal laten bouwen, pal naast zijn
kerk en zat met een schuld van 125.000
guldén. „In Tilburg zag ik toevallig een
voorstelling van een jeugdcircus," ver
telt hij. ,Ik wist onmiddellijk, dat er in
Haaren ook zoiets moest komen. Op de
achterkant van mijn sigarendoos maakte
ik aantekeningen over wat lk gezien
had." Terug in Haaren had de pastoor
In een ommezien een kern van mede
werkers opgebouwd, waarvan ook paar-
den-dresseur R. van Meerwijk uit Den
Bosch deel uitmaakte. Het voitige-num-
mer, dat Ria Zweerts, Kees en Kml
Wouw en Ad Verstljnen onder zijn
leiding uitvoeren op het felle Hatlinger
paardje „Ursl", vormt het spectaculair
ste onderdeel van het circusprogramma
en bovendien het hoogtepunt van de
show, die de KRO zondagmiddag
27 november op het scherm brengt.
Sinds het een circus heeft kent Haa
ren weinig rust meer. Maar dezer
dagen heerste er helemaal een onge
kende bedrijvigheid, want tien van de
veertien bij de Nederlandse Federatie
van Jeugdcircussen aangesloten ver
enigingen waren naar het landelijke
Brabantse dorp gekomen om mee ie
werken aan het jubileum-programma
van de KRO. Pastoor Verrijt wandelde
glunderend rond en geen van zijn pa
rochianen nam het hem kwalijk, dat
hij op de dag van Allerzielen meer
in de sporthal te vinden was dan in
zijn kerk. Toen de NTS ruim een week
eerder de situatie was komen opne
men en tribunes in de hal had opge
richt, was de pastoor onrustig gewor
den. Die tribunes stonden daar nog
zonder doel. Wat lag er meer voor de
hand dan dat hij onmiddellijk twee
circusvoorstellingen op touw zette?
Dat was toch meegenomen?
„De eerste voorstelling was uitver-
vertelt dresseur Van Meerwijk.
„Toen er bij de tweede een paar plaat
sen open bleven, was de pastoor daar
helemaal niet over te spreken. Vorig
jaar heeft II Grigio zesentwintig voor
stellingen gegeven voor ruim 27.000 be
zoekers. Volgend jaar hoopt pastoor
Verrijt alle schulden te hebben afge
lost. Dan wil hij ook subsidies gaan gé
ven aan alle jeugdverenigingen van
Haaren.
De heer Van Meerwijk heeft van de
paaraesport niet .zijn beroep gemaakt.
In het dagelijks leven is hij jeneversto
ker. Maar al zijn vrije tijd brengt hij
tussen zijn lievelingsdieren door. Trots
toont hij de medaille, die zijn circus-
ploegje begin oktober heeft gewonnen
op een internationaal concours van
jeugdcircussen in Innsbruck. Vorig jaar
gaf hij met vijftien kinderen en elf paar
den een voorstelling in de Stadsschouw
burg van Tilburg. „Stel je even voor, al
de paarden op het toneel!"
Dat de kinderen van II Grigio de
paardrijkunst verstaan, zal na de uit
zending op 27 november héél Nederland
weten. Het wordt een triomfdag voor
pastoor Verrijt. De naam II Grigio heeft
hij vier jaar geleden héél bewust geko
zen, misschien ook met een beetje ge
zónde ironie. II Grigio het betekent
letterlijk „de grijze" was de naam
van de hond van Don Bosco. die zijn
meester menigmaal uit de moeilijkhe
den redde. De pastoor van Haaren heeft
dank zij II Grigio geen financiële zor-
geen mer.
De negen andere circussen, die aan
het programma meewerken, komen uit
alle delen van het land. Het jeugdcircus
Atleta uit Warmond brengt het succes
nummer „Toto, de best gedresseerde
amateurhond." Het Amstelveense circus
Helmienco deed tijdens de opnamen de
sporthal daveren van de lach met het
optreden van Minky en Monky, twee
als apen vermomde kleuters.
Verder zijn er acrobaten uit Goes, die
stoute staaltjes trapezewerk laten zien.
Circus Saranti uit Leeuwarden verricht
adembenemende toeren op een ladder,
terwijl Het Kraaiennest uit Dan Haag
een opwindende indianendans uitvoert.
Behalve zijn werk, waar Lou va-n
Rees helemaal in opgaat, heeft hij
nog een paar opvallende „stokpaard
jes". „Ik ben nog steeds bezig om
Barbara Streisand naar Nederland te
krijgen. Al moet ik er wel geld op
toe leggen, het zal gebeuren. De
Knokke Festivals zijn ook altijd een
hobby van me. Ik moet zeggen dat
we daar vrij veel succes hebben ge
had. Vier maal meegedaan, drie maal
in de finale en tweemaal gewonnen.
Voor het komende jaar ben ik al weer
bezig met de nieuwe ploeg. Margie
Ball denk ik aan. Meer zeg ik niet,
't moet e enverrassing blijven. Er
gaat ook een zanger mee. Als we weer
met allemaal vrouwen op het toneel
verschijnen dan denken ze meteen
„daar heb je Linke Lou weer". Ove
rigens geloof ik in festivals waarvoor
maar één man werkt. Die massa's
comité's en jury's waarmee het Euro
visie Songfestival werkt, maakt er
een waardeloze vertoning van.
Ik heb nog een paar fijne planhen,
maar die bewaar ik voor mijn jaar
lijkse persconferentie in Vinkeveen,
waar ik ook bekend maak wie er naar
Juan Les Pins en met Holland Ame
rika Lijn „sailings" gaan".
De jaarlijkse persconferentie heeft
altijd weer verrassingen. Ook vertelt
Lou van Rees er glunderend over. „We
beginnen 's morgens vroeg al, want ik
wil iedereen waterskieën leren, zonder
dat ze nat hoeven te worden. Ik heb er
een systeem voor ontworpen met een
stang achter de boot waarop ze de eer
ste paar honderd meter kunnen leunen
zodat ze leren te staan. Een pracht
systeem, men heeft me al verteld dat
ik er patent op moest nemen. Dat vind
lk ook weer niet nodig. Het is een lief
hebberijtje van me, Het Is mijn vak
niet".
I Brevien (DaD) Aan de zeer populaire filmster Maria Brockerhoff en de
I leiding van een ervaren reclamebureau is het te danken, dat de Westduitse
stadstaat Bremen als enige deelstaat geen gebrek aan verpleegsters meer
kent. Als „Zuster Karin" glimlacht de blonde Hamburgse de lezers van
I krantenadvertenties en brochures toe, die spreken over een vijfdaagse
J werkweek, vier weken vakantie en een betere levensstandaard. Foto's van
„Zuster Karin" als rechterhand van de dokter of in haar vrije tijd
als modieus geklede autobezitster gelukte, wat men met conventionele ad-
vertenties nooit bereikte: de ten opzichte van het verpleegstersberoep zo
J sterk verbreide vooroordelen („voortdurende confrontatie met dood en j
ellende" „lichamelijke overbelasting" „veel dienen, weinig verdie- j
nen") uit de weg te ruimen. Verrast merkten de meeste van de plotseling
I talrijke sollicitanten op, dat het brutosalaris van de verpleegster de af ge- i
I lopen vijftien jaar bijna verviervoudigd is. Daar er in Westduitse zieken- j
j huizen een tekort van 25.000 verpleegsters is, hebben ook andere deelstaten
het plan van de Bremer methoden gebruik te maken. Maria Brockerhoff l
j wil ook in de toekomst wel voor „Zuster Karin" spelen, hoewel ze er
eigenlijk nauwelijks tijd voor heeft als fotomodel op te treden. Nadat zij
g Ci.ycin.yfv imttM/ctytvo i/vui i n-vji- - t- - w
haar eerste grammofoonplaat gemaakt heeft, speelt zïq thans voor de vierde j
I maal in Spanje een hoofdrol in een Duitse film. In de VS ,waar men haar
j als Maria Hoff kent, speelt zij het komende jaar haar eerste rol naast Dean
j Martin en over andere contracten onderhandelt haar manager Curt-Frings, j
I die ook het Westduitse sterretje Elke Sommer tot een US-Star maakte, j
Advertentie
Na het gewone menu, dat de NTS
ln de vooravond serveert op het eer
ste net „Nieuws in het kort", „Klaas
Vaak", „De Verrekijker" en „Van ge
west tot gewest" begint de KRO met
de filmserie „De Flintstones". Van
avond de achtenzestigste aflevering
„Fred als uitvinder".
Tot het journaal kunt u de verwik
kelingen van de mens uit het stenen
tijdperk (die eigenlijk de doorsnee
Amerikaan moet uitbeelden) weer ga
deslaan. Brandpunt geeft de actuali
teiten en meningen van deze week ten
beste, waarna het toneelstuk van de
donderdagavond volgt.
Ditmaal een stuk van Harold Pinter,
van wie we al eerder enkele stukken
op het scherm konden zien, zoals De
Theepartij en De Minnaar. Vanavond
„De kamer". Ook dit stuk is kenmer
kend „Pinteriaans". Meestal heeft de
ze schrijver weinig handelingen in zijn
stukken, zodat het ook moeilijker wordt
ze te „spelen". Ook het woordenspel
is ogenschijnlijk weinigzeggend, maar
dé schijn bedriegt. Het gaat hier om een
echtpaar, dat langs elkaar heen lijkt
te leven en te praten en oppervlakkig
met elkaar omgaat. De vrouw echten
heeft grotere verlangens dan dat. Dit
komt tot uiting als haar man weg is
en zij bezoek krijgt op haar kamer.
Blijkbaar allemaal toevallige bezoekers,
die echter een boodschap brengen. On
danks deze moeilijke toneelvorm weet
Pinter ook in dit stuk door de sfeer
tekening en het schijnbaar zinloze woor
denspel een spanning te leggen die
„voelbaar" is. In de hoofdrol zien we
Charlotte Köhler, haar echtgenoot is
Sacco van der Made, verder Sonja Brill,
Jules Crolset, Ton Lensink en Otto
Sterman. De regie is in handen van
Frits Butzelaar. Na dit drama Het AM-
sterdams Kunstmaand orkest, dat een
televisieconcert geeft onder leiding van
Anton Kersjes. Als gekozen componi-
ten zouden we nog even willen noemen
Carl Maria von Weber en Jurriaan
Andriessen. Socutera en het tweede
journaal sluiten de uitzending op het
eerste net af.
Nederland twee begint eveneens met
„Nieuws in het kort", waarna de VPRO
het vanavond zoekt in de muziek en
het cabaret.
Allereerst „Concert voor jongemen-
sen", getiteld: De weg naar Parijs.
Omstreeks de eeuwwisseling trokken
nog al veel kunstenaars, onder wie
een groot aantal componisten naar
Parijs, dat toen het centrum van de
muziekwereld was. Dat er invloed uit
ging van de daar reeds wonende Fran
se musici, os. Claude Debussy, is
niet te verwonderen. Het New York
Philharmonic Orchestra o.l.v. Leonard
Bernstein speelt o.a. een compositie
van George Gershwin „An Americain in
Paris". Om 20.50 „Kabaret-Kroniek",
die wordt uitgezonden vanuit het Lure-
1 ei theater te Amsterdam, waar Wim
lbo de 23ste aflevering zal presente,
ren.
Verhalen van Guy de Maupassant is
een voor de t.v. door Franco London
Film gemaakte film, van een aantal
werken van deze schrijver, voor de
Franse televisie. Dit met medewerking
van Frankrijks beste acteurs en ac
trices, die allen behoren tot de Comé-
die Francaise. Vanavond de eerste af
levering van deze serie, die regelmatig,
zowel op het eerste als op het tweede
net, zal verschijnen, „En. Familie".
Een grootmoeder (inwonend) tracht
het gehele gezinsleven naar haar hand
te zetten. Plotseling lijkt het alsof ze
gestorven is. De dokter komt en een
aantal ingewikkelde situaties volgt,
waarbij de sfeer vooral niet vergeten
wordt. Leo Kool besluit het programma
met zijn actualiteitenrubriek „Extra".
Leden van het Cabaret Pepijn van
Paul van Vliet uit Den Haag in de
scène „De aardappeleters" die zij
vanavond in Wim Ibo's Cabaret
kroniek opvoeren.
Advertentie
Hoestdrank in tabletvorm.95cj'
19.00 Nieuws ln het kort. 19.01 Klaas
Vaak. 19.05 De Verrekijker: intemation.
Jeugdjournaal 19.15 Van gewest tot ge
west: regionaal joum KRO: 19 35 De
Flintstones. NTS: 20.00 Joum. KRO: 20.20
Brandpunt. 20 55 De Kamer, eenakter.
21.55 Het Amsterd. Kunstmaandorkest
Klass. en mod muziek. SOC: 22.30 Uitz.
Socutera. NTS: 22.3522.40 Joum.
NTS: 20.00 Joum. VPRO: 20.01 Con
cert voor jonge mensen. 20.50 Kabaret-
kroniek. 21.35 En familie. TV-film. 22.05
Exrra. NTS: 22.20—22.25 Joum.
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Uitz. van de Boeren Partij. Spreker: de
heer H. Koekoek, voorzitter van de
Boeren Partij 18.30 Lichte orkestmuz
(opn.). 18.55 Voor de kinderen 19.00 Ge-
sprken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 v
d. Jeugd. 20.00 Nws. 2005 STereo: Be-
lijns Filharmonisch orkest, kerkkoor en
viool (opn.): mod. muz. 22 00 Stereo:
Amus. muz, (pn.). 2230 Nws. 22.40 Ac
tualiteiten. 23.05 Stereo: Nieuwe gramm
23 5524.00 Nieuws.
18.10 Stereo: Metropole orkest en zang-
soliste 18.40 V. d. twintigers. 19.00 Nws
en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 1930
Geestelijke liederen (gr.). 19.45 Op de
man af, praatje. 19.50 Lichte grammo-
foonmuz. 20.10 Boeren en burgers in Bui
tenveen, hoorspel (deel 32). 20 35 Samen
uit samen thuis, gevar. progr. 22.00
Pianorecital: seml-klass muziek. 22.15
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Boek
bespreking. 22.45 Kerkorgelconcert (opn.)
oude muziek. 23.15 Mod. pianomuz. (gr).
23.30 Voordracht van gedichten. 23.55
24.00 Nwa.
18.00 Veronica's jukebox. 19.00 Beatle-
show door Jan van Veen. 19.15 Joost mag
het weten. Hits van morgen en overmor
gen. 20.00 Tropisch programma. 21.30
22 00 Draadloze auditie. Opnamen van
Radio Veronica's studio - talentenjacht.
22.00 Pop. muz. 22.30 Tour de chant met
Rob V. Dijk. 23.00 Chiel Montagne heeft
„hondewacht, een progr. voor dieren- en
andere liefhebbers. 1.00 Sluiting.
18.00 Nws. 18.03 V. d. soldaten. 18.28
Paardesportber 18.30 Operettemelodieën,
18.45 Sportkron. 18.52 Gramm muziek.
19.00 Nws. en weerber. en radiokroniek.
19.40 Klass muz. 19.50 Vrije politieke
tribune. 20.00 Klass. muz. 21.25 Boekbe
spreking. 21.40 Klass. muz. 22.00 Berich
ten en nieuws.
A1 j S KL 484 ra.
18.00 Nws. 18.32 Nieuwe gramm. muz.
10.30 Nws. 21.15 Gramm. muz. 22.00 We
reldnieuws. 22.15 Jazzmuz. 22.5523.00
Nieuws.
D' VERS I'M I 402 rn.
VARA: 7,00 Nws., ochtendgymnastiek
en soc. strijdlied. 7.23 Lichte gramm
muz. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gramm. muz
(verv 8.00 Te land en te water, infor
matief progr. voor weg- en waterwegge
bruikers. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9 40
Morgenwijding. VARA: 10.00 Romantische
orkestwerken (gr.). 11.00 Nws. 11.02 V.
d. Vrouw. 11.40 Oude kamermuz. (gr.).
12.00 Stereo: Grand Gala orkest. 12.27
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Overheidsvoorl.V. d. iandb. 12.40 Reci
tal op het grote Radio Concert orgel.
AVRO: 13.00 Nws. 13.10 Joum. en beurs-
ber. 13.30 Stereo: mod. en klass. kamer
muz. (opn.). 14.00 Carrillonbespeling.
14.15 Bij de tijd en bij de thee: gevar.
progr. 15.35 Lichte orkestmuz. VPRO:
16.00 Nws Aansl.: Handenarbeid in het
najaar, lezing. 16.15 Leven met het lied,
muzikale lezing over het volkslied.
1645 Nws. voor kinderen. 16.49 V. d.
Jeugd. 17.30 Nieuwe grammofoonplaten
17.50 Actualiteiten. 18.00 Nws.
KRO: 7.00 Nws 7.10 Het levende Woord
7.15 Lichte gramm. muz. (7.307.32 nws)
7.55 Overweging 8.00 Nws 8.10 Lichte
gramm muz. (8.308 32 Nws.). 8.40 v d.
huisvrouw 9.40 Klass. kamermuz. (gr).
1005 Verzoekprogramma voor oudere
luisteraars (gr.). 11.00 v. d. zieken. 11.40
Klein radiokoor: oude gew. muz. 12.00
Angelus 12.03 Licht instr. kwintet. 12.27
Meded. t.b. land- en tuinbouw 12 30
Nws. 12.40 Actualiteiten of gramm. muz
12.50 Wissewassen, licht progr. 13.10 L.
grammofoonmuz. 13.35 Iets voor u mis
schien? laatste nieuws v. d. vrouw 13.45
Musiësta: gevar. muziekprogr. 15.00 Mo
derne beiaardmuz. (gr.). 15.10 Lichte gr
muz. 15.30 V. d. zieken. 16.30 Tenor en
plano: klass. en mod. lied. 16.50 Klass.
pianomuz. (gr17.00 V d. jeugd. 17.30
Muz. v. tieners, twens en iedereen, die
Jong van hart is: Coda.
NRU-AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Diverti
mento solistenparade (opn.). 10.00 Nws.
10.02 Operettemuz. (opn.). 11.00 Nieuws.
11.02 Gevaar, muziekprogr. 12.00 Nws
Johan Willem Friso Kapel NRU-VARA
13.00 Nws. 13.02 Lichte gramm. muziek
13.55 Meitropole-orkest en zangsoliste: i.
muz. uit Israël. 14.00 Nws 14.02 Gevar
platenprogr. 15.00 Nws. 1502 Gevar. pla-
tenprogr. 15.30 Promenade-orkest en so
list: Nederl. muz. NRU-AVRO: 16.00
Nws. 16.02 Gevar. muziekprogr 17.00
Nws. 17.0218.00 De zingende bougie:
gevar. platenprogr. voor automobilisten.
7,00 Ook goeiemorgen. 9.00 Muziek ter
wijl u werkt. 10.00 Koffietijd met Tineke.
11.00 Kookpunt. 12.00 Muziek bij de lunch.
14.00 Matinee. 16.30 De polydor-show.
17.00 Tijd voor toppers. 17.15 Platenpalet.
17.30 The teenbeafclub. 18.00 Veronica's
jukebox.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40
Weerber. meded en SOS voor de schip
pers. 12.45 Buitenl. persoverz. 12 50 De
beursber. en progr .overz 13.00 Nieuws
en weerber 13.20 Kamermuz. 14.00 Nws
14.03 Schoolradio (5 00 Nws.): 14.45 L
muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09
Gevar. progr. 17.00 Nws, weerber. en
meded. 17.15 Orgelmuz. 17.30 Volksmuz
18.00 Nws.
12.00 Nws. 12.02 Gevar. muz (12.30
Nw., 13.00 Nws.). 14.00, 15.00, en 16 00
Nws. 16.08 Gevar. muz. 17.00 Nieuws
18.00 Nieuws.
HILVERSUM, 4 november. Na een
ziekte van en'ge weken is in de Antonie
van Leeuwenhoekstichting je Amster
dam overleden de heer J. J. H Kruis,
chef afdeling koorbeheer van 'de Ne-
derlandsche Radio Unie.
De heer Kruis, die de leeftijd van
54 jaar bereikte, trad in april 1941 in
dienst van de omroep. Hij trad aan
vankelijk als bas-bariton zowel als so
list, als in koren op. Hij was vele jaren
voorzitter van de koorcommissie, totdat
hij per 1 oktober 1963 benoemd werd tot
chef van de afdeling koorbeheer van
de N.R.U.