v, Dag lieve Sinterklaas hoe u 'C- Laat uiv schoenen niet nen- Borrel- voortijdig overlijden Chad Mitchell Trio: apart Ceremoniële muziek van Midden-Java Enrico Macias zonder publiek ZORBA-MUZIEK «SOT* Volks muziek Petula Clark SUPREMES PAAR APART ^Tegenhangers van Bali 4 DECEMBER 1965 PAGINA 5 Er zit een postzegel van 8 cent op de ansichtkaart, ge richt nan „Sint Nicolaas, adrid, Spanje". Maar de post ^ekent geen strafport, want Panje ligt in deze december- a£en binnen onze grenzen en kaart van Marietje, die Sint hartelijke groeten doet en be- „heus nooit meer in haar r°ckje te plassen" wordt zon der mankeren bij de Goedheilig- tTlan in de bus gestopt, of die bus nu in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam of waar dan ook staat. Er is immers welis waar slechts één Sinterklaas, maar verschijnend in vele gedaanten en dus ook vertoe vend op even zovele verschillen de adressen. Soms staat zijn ze tel in een warenhuis, soms on derhoudt hij connecties met stu dentenorganisaties, een ander® maal met het omroepbesi Hij bekommert zich niet om zuilen en bezorgt zijn pepernoten bij kindertjes van iedere religie, want hij is al eeuwen lang de meest oecumenische man die bestaat. De enige eis die gesteld wordt is het geloof in zijn be staan. En daaraan is geen gebrek. Wij hebben Sint geassisteerd bij het doornemen van zijn admini stratie en vonden daarbij talloze bewijzen van een onwankelbaar vertrouwen in zijn authentici teit. De heilige man gaf ons toe stemming om een greep te doen uit deze briefjes en de inhoud van een aantal te publiceren. „Er zijn," zo sprak hij wat triest, „mensen die mijn hoge afkomst in twijfel trekken. Zij betogen dat mijn baard van watten is en mijn staf van karton. Zij besef fen niet dat zij door deze ver momming moeten heen zien. Mijn baard is van watten, mijn staf is van karton, maar het aar dige is, dat ik toch besta. Dat is een mysterie, dat simpelweg moet Worden aanvaard. Doe «dat,- het zal u vreugde verschaffen. Het is een bonte berg briefjes, geschreven in kinderlijke hane- ooten of in 'n volwassener hand en blijkbaar aan vader of moe der gedicteerd. En vanavond in vele gezinnen komt Sint dit jaar op zaterdag of mor genavond zal blijken of de bis- schop van Myra zijn pupillen al lemaal tevreden heeft kunnen stellen. HARRIET KUNKELER. Stapels brieven voor de Sp aanse bisschop j^en jersey pakje als dit zou eigen- ^k in geen enkele garderobe mo- Hfh ontbreken. Het behoort tot die ?rettige kledingstukken, waarmee ie in alle omstandigheden netjes eht. Als de werkende vrouw na 'Qar taak op kantoor of elders een sPraak heeft en geen tijd om zich ussendoor te verkleden zal haar Partner haar niettemin met een algemeend complimentje kunnen aagroeten. Ook de huisvrouw kan z°'n pakje goed gebruiken, of ze nu Haat winkeleneen visite aflegt, ra ar een receptie moet of gewoon hu is er leuk wil uitzien. Jersey is avendien een prettig materiaal dat "'et kreukt en behaaglijk warm is. De briefjes zijn alle in hartelijke termen gesteld en verraden een leven dige belangstelling in het welzijn van Sint en zijn Pieten. „Beste Sinterklaas, hoe gaat het met u en al uw knechten? Wij nopen allemaal dat u een goede zeereis achter de rug hep. Ik wou u nog wat over school vertellen. Het gaat heel goed en ik heb een heel goed rappord. Allemaal ne gens haast. O ja, ik wou u nog eens vragen of u alstublieft een avondje bij ons wil komen met uw knech ten, maar nu ga ik eindige. Hier komt mijn rappord en de hartelijke groeten van Anneke." „Ik vind u heel erg lief," deelt Hannie Sint mee. „Ik - graag net zoals mijn zusje ook popje en een badje, wat ik zelf wassen ken. Ik maak nu mijn popjes niet meer stuk," vermeldt ze er bij, overtuigd dat Sint zich haar vroegere hard handige manier om met poppen om te springen, zeker zal herinneren. Veel kinderen zijn bijzonder prak tisch van aard en sluiten een fol dertje of een tekeningetje bij van het verlangde artikel; zodat Sint precies weet wat hij in hun schoen dient te deponeren: ,.Ik schrijf even een briefje om u te zeggen wat ik hebben wil en cf u bij ons in huis komt. Ik wil graag een trompet van 75 cent met snoep erin. Kijk, hier staat hij. Ondanks waarschuwingen tegen oorlogszuchtig speelgoed is dit bij enkele jongetjes blijkbaar nog zeer in trek: „Ik wou graag een coiboipak met ten geweer en twee beile en een doosje knappertje. En een dolk. En wat snoep. Ook nog een speer en een peil en boog. Wat pepernootjes, schuim, toffies en gewone snoepen." Twijfel aan Sints bestaan is er niet, wel enige bezorgdheid over de grootte van zijn kapitaal: „Ik ben Janme. Ik wil graag een grote pop, een spiegeltje en een babyborsteltje. Ik ben wel ee.ns stout maar ook lief. Ik heb zelf nog centjes in mijn varken als u niet genoeg heb om alles te kopen." En Beppie vraagt: „Ik wou van u een schoolbord hebben met krijt jes. Wil u even aan Zwarte Piet vragen of hij dat kopen wil als Sinterklaas «oveel centjes hep. laat Piet Dan zorgen dat ik al tijt te vreden ben met de cadootjes En lerkes En dan zorg ik dat er een tekening voor u In mijn schoen zit En vergeet dan de tekening niet op te halen ik leg hem maar liefer maar in mijn schoen want dan moet tk er weer een postzegel op plakken en dat vin ik tog zo vervelent werk o ja ik wou u nog wat vragen zal ik het nu maar vertellen nou voor ruit dan maar Ik hoop dat u veel eadotjes brengt, tot zaterdag. Dag lieve Sinterklaasje." Judith begint haar briefje met een dringend „vergeet me niet" en vervolgt dan met „Heeft u ook nog pepernoten. Heeft u ook nog marse pein. De roe doet pijn. Krijg ik nog een popje met twee tandjes en een pen met twee kleuren en mamma zegt dat ik heel zoet ben geweest. Strooi maar pepernoten als je ze maar niet tegen de kachel gooit want dan gaat zo het vuur kapot. Bescheiden is het meisje dat „zoon hoed en zoon flesje van almunujem" vraagt en een huisvrouwtje in de dop is het schrijfstertje dat „een mooien herdershond vraagt, „liefst een jong en zindelijk hondje." .ik heet Heieen en ik zou u wille vraage. 9 9 Dag Sint." i i Een uitvoerig schrijven kreeg Sint van Robert, die eerlijk en open voor zijn tekortkomingen uitkomt: „Deze brief is Voor u meschien weet u al wat ik wil hebben nou Ik schrijf het t.og maar op een elek- trice trein en een stsjon. En een paar elekterice spoorbomen als u langs komt vergeef dan niet wat tekers te strojen Een vergeet u dan ook niet cadootjes te brengen En Terwijl u van uw zondagse ge bakje bij de koffie geniet, moeten de kinderen ook wat hebben. Het is misschien een leuk idee om ze hun lekkernij zelf eens te laten maken, al zult u wel wat toezicht moeten uitoefenen. Voor deze kindergebakjes is nodig: 100 gram bruine basterdsuiker; 4 eetlepels koffiemelk; 45 gram (3 eetlepels) boter of mar garine; 50 gram (3 eetlepels) blauwe rozij nen; 16 biscuitjes. Meng in een braadpannetje de sui ker en de koffiemelk. Doe de boter of margarine .erbij en laat alles onder voortdurend roeren smelten, daarna nog even doorkoken en ten slotte nog vijf minuten op een lage warmtebron laten sudderen. Voeg op het laatst de rozijnen toe. Laten afkoelen en als vulling tussen twee biscuitjes gebrui ken. Voor een hartig hapje met rozijnen waarvoor u zelf naar de keuken zult moeten gaan,, hebt u nodig: 200 gram tarwebloem; 3 theelepels (1 pakje van 15 g) bak poeder; 14 theelepel zout; 50 g (ruim 3 eetlepels) gesmolten boter of maigarine; 2 eieren; 2',i dl. melk; 50 gram geraspte kaas; 150 gram blauwe rozijnen. Zqef de .jfloem, het bakpoeder en het zout. Voeg daarna de gesmolten boter ofmargarine, de losgeklopte eieren, de melk, de kaas en de rozij nen toe. Meng alles goed door elkaar. Vul de papieren vormpjes of de be boterde zandtaartvormpjes voor 2/3 met dit mengsel. Zet de vormpjes op een bakblik en bak de borrelhapjes in 20 minuten gaar. NET zoals onze huid heeft ook ons schoeisel regelmatig reiniging, voeding en massage nodig om soepel te blijven. Met de volgende tips kunt u de levensduur van uw schoenen en uw andere leren arti kelen verlengen. Nevfleer (waarvan u dus de, nerf, d.i. de haarinplant op de huid ziet) en suède kunnen tegenwoordig met be hulp van spuitbussen van een water- vuil- en vlek werend laagje worden voorzien. Ook uw handtas kan met deze spuitbussen, verkrijgbaar o.m. bij schoen- en lederwarenhandel en bij de schoenhersteller, worden be handeld. Natte schoenen kunt u het best op spanners zetten of opvullen met in de vorm van de schoen gekneed kran tenpapier. Sneeuw- en pekelvlekken worden verwijderd door bewerking met een vochtige doek; direct nadrogen met een droge doek of absorberend pa pier. Desnoods kan men de schoen af borstelen met een zacht borsteltje, koud water en toiletzeep als u dan ook. maar weer meteen nadnoogt. Daarna moeten ze in een verwarmd vertrek verder drogen, maar niet bij de kaqfrel. U weet natuurlijk wel hoe u uw schoenen moet poetsen maar wist u ook. dat de resultaten aanmerkelijk bete'.' zijn, als u na het uitborstelen een druppeltje water op het leer doet (speciaal op de neus) en daarna de schoenen nog eens bewerkt met een sch.one zachte doek? Aniline-leer eist extra zorg omdat de finishing transparant is. Er zijn voor dit leer speciale crèmes, waarvan u echter niet te veel tegelijk moet ge bruiken. .Tuchtleer, waarvan lekker zittende sportschoenen worden gemaakt, kunt u wel met gewone schoencrèmes be handelen, maar dan gaat het op den duur glimmen .Er zijn crèmes die diep inwerken en een dof effect ach terlaten- Lakleer dat mat of dof is geworden kunt u reinigen met terpentine-olie of spiritus of door afwrijven met onge kookte melk. Knoeivlekken kunnen met een rauwe ui worden verwijderd en tenslotte wordt schoen of tas luch tig opgewreven met een zachte doek. Er zijn ook preparaten in de handel, die lakleer zijn oude glans terugge ven. Het behoeft geen betoog, dat suède en schoencrème eikaars natuurlijke vijanden zijn. Als schoenen of tas, on danks behandeling met de bovenge noemde spuitbussen, toch nog vuil ge worden zijn. gebruik dan een droge borstel en wrijf de vezels op met een crêpe reinigingskussen of een stukje papier. Een opfrissertje boven de stoom van een waterketel is ook aan te bevelen. Werk- en skischoenen behandelt u met leervet, dat overigens ook voor juchtleer kan' worden gebruikt. Voor slange- en krokodilleer zijn speciale preparaten te krijgen. Als ze nieuw zijn kunnen ze worden bespo ten met silikonenhoudende prepara ten. Regen is voor dit leer zeer scha delijk. Kale plekken, die bij kinderschoe nen nogal eens te zien zijn, kunnen worden bijgewerkt met kleurpasta. waarmee u ook „winkelhaakjes" kunt bijwerken, nadat u die eerst met lijm hebt geplakt. Tot slot: leer is een natuurprodukt. Het heeft frisse lucht nodig, berg het dus niet op in een plastic zak. In de serie .Song and sound the world around' heeft Philips onder de titel .Gamelan mu sic from Java' (631 209 Pt) een plaat uitgebracht die uit het klassie- ke repertoire van Hidden-Java twee representatieve ^oorbeelden geeft. De opnamen zijn "vee jaar geleden in Solo (Soerakarta) Semaakt voor de collectie van het e'hnomusicologisch archief van Am sterdam. De plaat omvat de beide wer den in hun geheel. Daardoor kan de Aandachtige toehoorder de ingewikkel- samenstelling, het door elkaar we- ven van klankpatronen en afwisselende Schikking van instrumentale secties in *Ue rust beluisteren. Een toelichting bp deze plaat her- ihnert er aan, dat de hofhoudingen der Midden-Javaanse vorstenlanden 'Solo en Djokja) de culturele tradi ties van vele eeuwen in stand heb ben gehouden. Muziek, dans, toneel literatuur in vele streken van In donesië kregen hun impulsen van deze hoven. Na de pacific-oorlog Verloren door de maatschappelijke omwenteling die de revolutie in het Jand veroorzaakte de hoven hun öetekenis. De culturele functie ging geleidelijk over naar openbare instel- l'ngen buiten de Kratons, zoals con- ?ervatoria en muziek-academies. De internationale belangstelling voor de Vavaanse muziek is vooral gestimu- •®erd door de uitgebreide studies van musicologen als dr. Jaap Kunst (Am sterdam) en Walter Spies (Bali). De toonkunst-werken, gegroefd in neze LP, zijn ceremoniële stukken. P de ene zijde is vastgelegd de concert-versie van een ouverture. Het Is de muzikale inleiding bij feesten i®r gelegenheid van een troonsbestij- «mg en de verjaardagen daarvan in ?e kraton (het hof> van 1e soesoe- i°enan (vorst) van Soerakarta. (Er opstaat van het stuk ook een versie ais begeleiding van het Midden-Ja- aanse schimmenspel). Aan de andere kant van de plaat s vastgelegd een soort muzikale ver welkoming, ook min of meer een ouverture dus. Gewoonlijk was dit I k te beluisteren vóór de feestelijke Plechtigheden in de kraton begonnen, "aar dan samen met twee andere; P grote afstand van elkaar speelden 16 gamelan-orkesten beurtelings. Het Chad Mitchell Trio is een volkszanggroepje, dat in korte tijd een geweldige opgang in Amerika heeft gemaakt. Niet omdat het modieus zou toegeven aan de oppervlakkige smaak van het grote publiek, maar vanwege de geheel ei gen presentatie, de toon, de samen stelling en óók om de spot, die soms in het repertoire van dit trio door klinkt. Sinds de start in New Yorks beroemde „Blue Angel", enkele ja ren geleden, is de groep één van de meest favoriete Amerikaanse zang groepen geworden. Het trio slaagt er telkens in de beste kaarten te trek ken. Het leuke is, dat Chad Mitchell zo'n aantrekkelijk program weet op te bouwen van bekende, maar ook van onbekende volksliedjes, die hij dan af wisselt met soms vrij scherpe caba- ret.-aehtige satires. De arrangemen ten van Milt Okun zijn van een pittige kleur. Er is nu opnieuw een langspeel plaat van dit trio verschenen, waarop al die goede eigenschappen van de groep nog eens duidelijk en overtui gend te beluisteren zijn (Colpix PCX 021). Een van de grote vedetten op dit moment is de Engels-Franse Petula Clark. Enige tijd gele den zoag bijna iedereen haar grote succes „Down Town". Nadien zijn er meer voortreffelijke Petula Clark-Iieajes geweest, die overigci niet de populariteit van „Down Town" hebben gehaald. Dat valt te betreu ren, omdat de onlangs door Negram op do markt gebrachte opname vuil You'd better come home" minstens zoveel kwaliteiten heeft. Het is een sterk, geladen nummer, voorzien van een intrigerend ritme en een boeien de melodie. Petula Clark brengt het nummer met een juist gevoel voor dramatiek. Het resultaat is een pak kende vertolking van een liedje Cal waarsch'uilijk niet hoog op de hitpa rade zal komen omdat het te goed 's. Op de achterkant staat een heel wat onbeduidender werkje „Heart" geti teld dat weinig verrassends te bie den h"eft. (Negram- HV 2040). We hebben ze allemaal kunnen zien tijdens het afgelopen Grand Gala 1u Disque Popu laire: Florence, Diana en Ma ry, de drie zingende meisjes welke beter bekend zijn als „The Supre- mes". Bleven hun verrichtingen toen wellicht tengevolge van de te har de orkestbegeleiding wel enigszins beneden de verwachtingen, het blijft een feit dat „The Supremes" een uitzonderlijk muzikaal groepje vor men dat een geheel eigen „sound" gecreëerd. Hun platen bereiken re cordomzetten en door vele bewonde raars worden zij niet geheel ten onrechte de vrouwelijke tegenhan- ers van „The Beatles" genoemd. De upremes hebben tal van verrukke lijke LP's volgezongen. Een van hun meest recente opnamen is het album „More Hits bij the Supremes" waar in succesnummers als „Nothing but Heartaches", „Stop! in the name of love" en „The only time I'm happy" zijn opgenomen. Zoals op bijna alle overige platen van The Supremes heeft het team Eddie Holland-Lamont Dozier-Brian Holland voor de muziek en teksten gezorgd. Na de wat teleur stellende „We remember Sam Cooke" LP is dit album toch wel weer helemaal op het niveau dat wij van dit uitstekende groepje gewend zijn (TAMLA-MOTOWN MGGO 9460). Merkwaardig: vergeleken met de zaalopnamen van de jonge Frans-Spaanse zanger-gitarist Enrico Macias (er zijn er nu twee verschenen, beide in de Parüse music-hall Olympia gemaakt) valt zijn studio-werk tegen. Op het po dium blijkt Macias een bekwaam showman, die de zaal zelfs met zijn zwakste nummers nog wel tot grote geestdrift kan brengen: moet hij het van een publiekloze presentatie van ziin op den duur vrij eenvormige, vaak „semi-Spaanse" liedjes hebben, dan heeft hij de chansonliefhebber weinig opzienbarends te bieden. Zo is het ook weer gesteld met zijn Pa- thé-EP EG 901 met de titels „J'appel- le ie soleil", ..La part du pauvre", „Mon coeur t'attache" en „J'en ai plain mon coeur des souvenirs": voor het derde nummer schreef hij tekst èn muziek, de overige zijn door hem op muziek gezette teksten van ande ren. Het is allemaal geen sterk werk maar wie weet wat hij er in een zaal nog van kan maken. Zijn gitaar spel maakt intussen bij elk nummer nog wel wat goed. Edwin Rutten in het trans. Jaze ker, dat kan nu ook via de plaat. CNR heeft een single uitgebracht (UH 9794) waarop hij een bekend pro- dukt van de combinatie Bécaud-Azna- vour zingt: „Je t'attend", zonder het niveau van beiden overigens ook maar ergens te benaderen. Bob Bou- bers eigen „Ik heb genoeg van jou" kan men op de achterkant in een Franse versie van Annabel Carven beluisteren. Ook van dit „J'en ai assez de toi" zijn wij niet onderste boven, al was er bij de eerste keer draaien toch wel iets van een aange name verrassing. Een tikje pretentie- lozer en het zou beslist een niet on aardig plaatje zijn geworden. Van de dag af dat de film „Zorba de Griek" een ware triomftocht over de wereld begon, klonken plotseling in allerlei piatenpro- gramma's de opwindende snaren van Kyriakos en zijn orkest. Hetzelfde ef fect hebben wij gezien bjj de film „Nooit op zondag". Zelfs wij in Hol land, die in onze benen slechts de vage herinnering hebben aan een vier kwartsmaat- klompendans zijn ge boeid door de Sirtaki, de dans van de Griek Zorba, in de gelijknamige film zo uitstekend en aanstekelijk verbeeld door Anthony Quinn. Het muzikale thema van deze film is nu aanleiding geworden voor Palette (PPB 044) een sjieke langspeelplaat op de markt te brengen, waarop men niet alleen het Zorba-thema kan be luisteren, maar ook nog een keur van groot-Griekse liederen, die de nostal gie naar de onbezorgdheid van Zorba, naar zijn land, zijn zee verklanken. Griekenland is tegenwoordig nog steeds „in". De populaire vertalingen van de oude Griekse volksmuziek zijn niet te laken omdat er zeker onder leiding van een Kyriakos, geen ge- van het melos en het karakter. Goed, het is allemaal een beetje naar onze „smaak" toe gebogen, commercieel zou men kunnen zeggen. Maar er blijft genoeg over en het is altijd nog meer opmerkelijk dan de reeksen van muziekjes die ae gulzige en onverza digbare markt van de lichte of ont- spanningsmuzlek overstromen. Het eerste kan men nu op de plaat apart beluisteren zodat zijn eigen toonkwaliteiten het doen. De hoes van deze plaat is versierd met motieven zoals onder meer voor komen op de pontificale kleding bij huwelijken aan het Solose hof. Bij de toelichting op de achterzijde is een annotatie gevoegd die de niet- ingewijde westerse toehoorder in staat stelt het thema te volgen. Een goede gedachte. Wij stellen ons voor, dat velen, die gegrepen zijn door de dynamiek en de bruisende tuimelin gen van klanken in de Baiische ga melan-stukken, ook hun plechtige „tegenhangers" van Midden Java in hun collectie zouden willen hebben. Men mag er met recht en reden aan twijfelen of Johnny Kraay- kamp en Rijk de Gooyer wel tot pure cabaret-artiesten ge rekend moeten worden. In ieder geval hebben hun liedjes uit eerdere tv- shows méér met cabaret dan met show en revuewerk te maken. Artone heeft al enige tijd geleden een LP in de handel gebracht van Rijk de Gooyer waarop deze een twaalftal liedjes zingt, waarvan enkele samen met zijn „duo- maat" Kraaykamp. (Artone PDR 133) „Onschuldig veroordeeld" heb ik ver leden jaar al gesignaleerd als een van de betere cabaretliedjes. Eli Asser heeft meer van die kostelijke versjes geschreven, „Ventje waar is je glim lach gebleven" is er één van. Het is een zeer geslaagde parodie op de veelgehoorde smartlap, zoals trouwens alle liedjes de draak steken met dit muzikale volksvoer no. 1. Men mag van smaak verschillen, maar om de meeste „smartlapjes" op deze plaat heb ik zeer moeten lachen. Vergiffenis daarvoor.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 17