1
SHOWFLITSEN
Van voetbalveld
naar musical
A merikaans tv-programma
is een fabrieksprodukt
voor tieners en twei
MILES DAVIS' „E.S.P."
SFEERVOLLE LANGSPELER
Met ontdekking Tony
Williams op drums
Televisie
radio veronica
Radio s
Kapitein
Zeppos
ontvangt
hoge
onderschei
ding
Wenen
Anton Geesink
de grootste boef
TV-vanavond
Richard Schoonhoven terug uit V.S.:
„Bij ons is tv
nog avontuur
Begeleider Johnny
Hit aan het spit
geregen
Jos Ghijsen
ff
Sfeer
„The Vibrations"
Johnny Nash
Bobby Vinton
Will Tura
DINSDAG
WOENSDAG
Demper
ff
WOENSDAG
DINSDAG
DINSDAG 7 DECEMBER 1965
HILVERSUM, 7 dec. Zater
dag a.s. zendt VPRO-televisie de
Muzikale burlesque „Hands up,
Majesteit" van Jaap van der Mer-
We uit. Deze musical met o.a. An
ton Geesink is door Van der Mer
we in record-tijd tot stand ge
bracht. De enige vrouwelijke rol
m deze muzikale komedie wordt
vertolkt door de Amsterdamse ca
baretière Marjan Berk. Zelf zegt
2e hiervan: „Nou ja, de enige
Vrouwelijke rol, dat is natuurlijk
Wel waar, maar 't is zo'n klein
rolletje, dat het eigenlijk niet eens
een portret in de krant waard is,
ook al vind ik dat wel leuk." Niet
temin vindt ze het heerlijk juist
In deze musical te mogen optre
den
iP
m
inmniiiminiiiiiniiiiiiiir
mm
Erg vooruitstrevende moder
nisten in de jazz verwijten Miles
Davis wel eens dat hij in zijn
zoeken naar een nieuwe muzi
kale ontwikkeling, zoals hij dat
deed met een koper-sectie waar
in de Franse hoorn en de tuba
een plaats vonden en met „Sket
ches of Spain". In zekere zin is
Miles Davis stil blijven staan, als
men daaronder verstaat dat hij
geen opvallende dingen meer
aanwend om een nieuw geluid
te produceren. In zijn trompet
spel is echter nog altijd de groei
van de musicus die zoekt naar
zijn top, te herkennen. Miles Da-
vis staat op een grote hoogte.
Niet alleen door wat hij met zijn
spel heeft bijgedragen tot de ont
wikkeling van de jazz, doch ook
nu nog steeds door zijn wonder
baarlijk mooie klank, zijn inven
tiviteit en zijn immense techniek.
Zijn spel doet ons nog altijd wel
dadig aan, nog altijd inventief en
ondanks de progressie van Ayler
en Coleman, modern. De lijn die
hij opbouwt in zijn solo's is nog
altijd fel, soms ingehouden, of
zacht en emotioneel van toon.
NEDERLAND I
NEDERLAND II
HKIGH NEDERLANDS
IKWS
DUITSE TELEVISIE
i mtffde programma
BRUSSEL 484 m.
HILVERSUM I 402 m.
HILVERSUM II 298 m.
NEDERLAND I
BELGIE NEDERLANDS
DUITSE TELEVISIE
HILVERSUM I 402 m.
HILVERSUM II 298 m.
HILVERSUM III (F.M.-kan.)
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 m.
BRUSSEL 484 m.
16.00, I
MARJAN
enige vrouw
Marjan heeft het de komende weken
druk: acht voorstellingen en twee tv's.
Die acht voorstellingen hebben be
trekking op haar optreden als gast
vrouw voor militairen. Ze trekt daar
voor het hele land door. En dat valt
hiet altijd mee. „Vermoeiend en niet
makkelijk hoor, om een grote groep te
krijgen op zo'n grote pan erwtensoep
in de zaal. Maar - zo vervolgt Marjan
- ik vind het een sport om voor de
vuist weg te werken en onmiddellijk te
reageren op de onverwachte gebeurte
nissen, die steeds weer plaats vinden
Voor mij betekent het bovendien het
onderhouden van contact met het du-
bliek.
Marjan zou zichzelf geen toneelspeel
ster willen noemen- Integendeel „caba
retière" lijkt haar de enig juiste aan
duiding. ,,Dat is zo'n fijn woord dat al
les dekt, hoewel ik - aldus Marjan -
sonis het idee heb dat mensen daarbij
denken aan iemand, die met ballen op
het Thorbeckeplein optreedt.
„Ja. de musical waar u voor komt, is
van Jaap van der Merwe maar hij wil
het geen musical nomen. Muzikale
burlesque moet u zeggen. Aan het mu
zikale gedeelte heeft Ruud Bos meege
werkt en daarover is Marjan Berk
zichtbaar verheugd en geen wonder,
want de pianist-arrangeur is haar echt
genoot.
„Hands up, Majesteit" is een gang-
sterstory, maar ik vertel er niks over,
want dan is de grap er af. Ik zing er
een duet in met Piet Römer. Nee, niet
als zijn geliefde. Ik ben de gezelschaps
dame van een koning en Piet is
Nou ja, als het verhaal toch overal in
komt dan zal ik 't u maar vertellen:
Piet is een boef, Henk Votel al niet
minder en Anton Geesink is de groot
ste boef. Van lengte dan. Die drie drin
gen het paleis binnen om de koning te
lijf te gaan.^ Die koning is echter epn
klein jongetje. Ik ben dus eigenlijk
zijn gouvernante.
Geesink? Dat is een heerlijke man.
amusementsprogramma's. Dat is niets
bijzonders. Maar wel bijzonder is, dat
Radio Dresden en Radio Leipzig nu ook
Jos Ghijsen-vertellingen gaan uitzenden.
Een Neerlandicus van de Universiteit in
Göttingen las nl. enkele van de stukjes
die de Vlaamse schrijver onder de naam
Het schurend Scharnierke verzamelde.
Langs deze weg belandden ze in de
Frankfurter Algemeine, die er op zijn
beurt weer voor zorgde, dat de Oost-
Duitse radio nu het scharnierke ook
laat schuren.
En geestig! Hij verliest zijn geduld
nooit bij de repetitieles en is bereid
alles te doen- Mijn kinderen vinden
het prachtig dat ik met hem repeteer.
Ik moet zijn handtekening vragen voor
ze. Vier kinderen heb ik: twee jon
gens van 9 en 10, een dochter van 6 en
een zoon van anderhalf. Ik heb het ër
druk mee, te druk eigenlijk om een
echte carrière te maken, maar ik vind
het wel leuk om eens wat te doen
De Lotgevallen met de Franse slag
In het vrouwenprogramma van de
VARA bij voorbeeld. Maya Bouma
speelt de rol van Lotje en ik ben
Fransje. Er zitten altijd goede toneel
spelers in de gastrollen, daar leer je
veel van. En Jan Staal schrijft zulke
goede dialogen. Je kunt lekker door
spelen, een kwartier achter elkaar. In
't cabaret is het altijd maar zo heel
kort. Maar een echte grote rol op het
toneel zou ik ook weer niet volhouden.
Dat merkte ik al op de toneelschool,
waar ik een jaar geweest ben. Toen ik
daarna een kans kreeg bij de hoorspel-
kern of bij Wim Kan, koos ik Wim. Ik
houd eigenlijk van applaus, zei ik te
gen die meneer van de hoorspelen,
maar dat vond hij blijkbaar erg gek.
Bij Wim Kan heb ik veel geleerd. Tij
dens mijn allereerste optreden op de
planken - dat was in „De kat in huis"
- moest ik met een grote stofzuiger
achter Jo Vischer aan- Later kwam ik
bij Jaap van der Merwe in zijn Leidse-
pleincabarei. Dat was in 1959. Daar heb
ik leuke dingen gedaan. Je helemaal
verliezen in een rol, zoals dat bij een
toneelstuk gebeurt, dat is niks voor
mij. Van cabaret vind ik het juist zo
fijn dat je de mensen in de zaal erbij
betrekt. Dat je ze aankijkt. Ik heb ook
eens een gastrol gehad bij Arena, een
heksenrol voor kinderen. Heerlijk, kin
deren kun je niet om de tuin leiden,
Zo ziet u. ik doe van alles. Wat ik na
de musical ga doen? Nog geen vaste
plannen".
HILVERSUM. 7 dec. Feest voor de
voetbalvrienden. Van half zes tot zeven
uur een herhaling van de voetbalrepor
tage ItaliëSchotland, die in de mid
daguren reeds rechtstreeks is uitgezon
den. Direct aansluitend Klaas Vaak, het
journaal voor gehoorgestoorden en de
nieuwe Engelse lessen van Walter en
Connie. Na het journaal de Nederlandse
bewerking van „Free as air", een nieu
we musical van Willy van Hemert en
Harry de Groot onder de titel „Zout is
de Zeewind". In de hoofdrollen zien
we o.a. het echtpaar Huib Kooymans
Jenny Areans. Vermeldenswaard is
zeker ook dat toneelspeler en regisseur
Frits Butzelaar in deze musical ziin
debuut maakt. In totaal zijn er zo'n
honderd medespelenden in de weer om
het eilandje van een wat excentrieke
lord (Frits Butzelaar) nieuw leven in
te blazen. Dit alles tot genoegen van de
lord die de duitjes best kan gebruiken.
Tot slot van de avond Attentie, het
tweede journaal en „Samen leven nu en
morgen".
De VARA opent het tweede net met
de derde aflevering van Tim Frazer.
De hoofdperson heeft zijn weggelopen
collega nog niet kunnen terugvinden.
Hij vindt de zaak met de auto.van de
dode schipbreukeling ook maar vreemd.
Om half negen „Achter het nieuws" en
daarna de uitzending „Tieners van
toen", die onlangs om redenen van
„negatieve coördinatie" werd uitgesteld.
Gastvrouw Is weer Eiles Berger. Zij
ontvangt o.m. de Down Town Jazz
Band, Connie van den Bos en Willy
Caron, de operazanger. In een bij het
seizoen aangepaste uitzending geeft
vervolgens de toeristische expert dr. L.
van Egeraat tips voor de velen, die
tegenwoordig naar de wintersport gaan.
Vroeger was dat een zaak van enkelen,
nu gaan steeds meer Nederlanders de
combinatie sneeuw-zon opzoeken. Waar
ze dat het beste kunnen doen, vertelt
de inleider. Bijbel voor Alleman vormt
het sluitstuk van de avond.
(Van onze radio- en tv-redaoteur)
HILVERSUM, 7 december „Ik ben
in Amerika tot de overtuiging geko
men, dat wij het in Nederland als
televisie-makers over de kijkers kan
ik moeilijk oordelen nog niet zo
slecht hebben. De televisie is hier al
tijd nog het avontuur van een mens,
een regisseur, een producer; iemand,
die z'n handtekening op z'n programma
zet. In Amerika is ieder tv-programma
een fabrieksprodukt. De mens erachter
is zoek." Tot deze voor ons land posi
tieve conclusie is de eindredacteur
van KRO's actualiteitenrubriek „Brand
punt", Richard Schoonhoven (34), ge
komen tijdens een verblijf van drie
maanden in de V.S., waar hij op uit
nodiging van de Amerikaanse regering
heeft deelgenomen aan een televisie
seminar aan de universiteit van Syra
cuse in de staat New-York.
Uit ieder werelddeel waren twee
mensen uitgenodigd om aan deze uni
versiteit door middel van een ver
korte cursus de graad „master in
television" te behalen. „Ik geloof,
dat ik het diploma krijg nagestuurd",
vertelde Richard Schoonhoven, zo
juist in Hilversum teruggekeerd.
Belangrijker dan de universiteits
graad vindt hij echter de ervaring,
die hij in een twintigtal Amerikaan
se tv-studio's heeft opgedaan. Hij is
Johnny Lion heeft na de breuk met
de Jumping Jewels een nieuwe bege
leider gevonden. Als zodanig zal de
ze ventienj arige pianist-hammondorga-
nist Ko van Berkel fungeren. Ko van
Berkel komt uit Roelofarendsveen. Hij
maakte deel uit van the Young Ones.
Hij heeft enkele plaatjes gemaakt met
zijn orgel. Zijn vader is beroepsmusi
cus, Ko zelf is (nog) amateur.
■Vsv.•Av.-.v.vwSw.v.v.wl
Het jeugdfeuilleton van de Vlaamse
televisie Kapitein Zeppos, dat ook op
Nederlandse schermen te zien is ge
weest, heeft in België een hoge onder
scheiding gekregen, nl. de Leo Roels-
Prijs, ingesteld door de Bond van Grote
en Jonge Gezinnen voor een program
ma, dat naar thema en uitwerking een
verrijking kan betekenen voor de gezin
hen. Scenarioschrijver Lode de Groof en
regisseur Bert Struys stelden hun prijs
110.000 BF) ter beschikking van een in
stelling voor gehandicapte kinderen. Vo
rig jaar was de Leo Roelsprijs voor de
hitzending Een tegen Allen, die later
door de NCRV werd overgenomen en
Sjie nu gecombineerd door België en
Nederland wordt uitgezonden als inter-
Dat taalproblemen een schrijver voor
de radio niet altijd parten behoeven te
spelen, heeft le bekende Vlaamse cur
siefjesschrijver Jos Ghijsen (de Vlaamse
V-armiggelt) ondervonden. Reeds enkele
Jaren zendt de gewestelijke omroep
r-imburg regelmatig programma's uit,
waarin een schetsje van Jos Ghijsen
voorgelezen. De VARA en de
<~kv hebben de laatste tijd veel van
ie verhaaltjes overgenomen in hun
België, Nederland, Oostenrijk, Zwit
serland en Duitsland hebben onlangs in
coproduktie met de Oostenrijkse televi
sie een televisieprograma gemaakt, dat
vele muziekliefhebbers zal interesseren
als het te zijner tijd ook in ons land
wordt uitgezonden. Onder de titel Wien,
Portrait einer Musikstadt wordt de
Weense muziekgeschiedenis behandeld.
In Wenen, zo licht de Oostenrijkse tele
visie dit programma toe, ligt er geen
wereld tussen de volksmuziek en de
kunstmuziek. De Schrammelmuzikanten
spelen er hun melodieën, die Haydn en
Schubert geïnspireerd hebben. Die Wie
ner Philharmoniker speelt met even
veel bravour de walsen van Strauss als
het symfonische repertoire. Dat komt,
omdat de muziekstad Wenen bestaat
dank zij een unieke samenspel van na
tuur, landschap en geschiedenis. Deze
samenhang zichtbaar maken is geen al
te zware opgave. Men behoeft alleen
maar de omgeving van de stad te laten
zien, de architectuur van het oude We
nen, wat te vertellen over het verleden
en het heden en daarbij muziek te laten
spelen. Een wandeling door Wenen
wordt zo een wandeling door de mu
ziekgeschiedenis, van de renaissance tot
de twaalftoonsmuziek. Medewerkenden
aan dit programma waren de Wiener
Philharmoniker, de Wiener Symfoniker,
het Niederösterreichische Tonkünstler-
orchester. het orkest van de Weense
Volksopera, het Weens omroeporkest en
Anton Karras met zijn Schrammerln.
Als solisten traden op Renate Holm,
Evelyn Lear. Wilma Lipp, Elisabeth
Schwartzkopf, Irmgard Seefried, Rudolf
Christ, Gerart Evans en Erich Kucher.
Voorts waren de Wiener Sangerknaben
van de partij. Dirigenten waren Karl
Böhm, Herbert von Karajan. Lori Maa-
zel en Bruno Walter. En dat is toch al
een heel stuk Weense muziekgeschiede
nis. Zelfs zonder beelden.
Miles Davis Is de man van de sfeer
Als geen ander weet hij een sfeer op
te bouwen, dïe grandioos is en voor
hem kenmerkend. Niet voor niiets wordt
zijn muziek zeer veel gebruikt ais ach
tergrondmuziek bij films. Echter met dit
pluspunt dat die muziek zo gekozen kan
worden dat deze een wezenlijk bestand
deel van de beelden gaat uitmaken. Een
van zijn grote successen is geweest de
filmmuziek bij „L'Ascenseur pour l'écha-
faud". Het was sfeermuziek bij uitstek.
Die muziek roept no.g altijd de gedachte
op aan de snelle rit naar het motel (Di
ner au motel), de regen neerkletterend,
het angstaanjagende gezicht van de na
derende auto's over het natte, glim
mende wegdek. Op zijn laatste plaat
staan nummers waarin die sfeer weer
even wordt teruggeroepen- Op de plaat
E S P. (CBS 62577) wordt Davis bege
leid door Wayne Shorter op tenorsax,
Tony Williams, drums; Carter bass en
Herb Hancock piano. De laatste twee
hebben ook voor twee nummers gezorgd
resp. „R.J." en „Little one". Van de be.
geleiders valt ongetwijfeld Tony Wil
liams het meeste op. Deze jonge drum
mer is de laatste sensatie op zijn instru
ment. En terecht. Zijn spel is vol afwis
seling, fris en enthousiast overmoedig,
zijn drive in het nummer „E.S.P." is
heerlijk, zijn solo in „Agitation" inder
daad opwindend.
demper. Zijn styi van demper spelen is
enig. Het doordringende en toch zachte
geluid in de microfoon geblazen is een
soort handelsmerk van de trompettist.
In dit nummer komt zijn stijl met zowel
bop-als cool-invloeden duidelijk naar
voren. Miles' spel is als een- ingehouden
vuur. dat een felle hitte verspreidt,
maar dat nooit echt zal opvlammen. De
beheerste snelheid in ..Agitation" her
innert aan zijn bop-periode met Dizzy
en Parker- Het is naar onze 'smaak het
beste nummer van de plaat- „Iris" en
„Wood" zijn twee prachtige ballades,
met vooral in de laatste een precies af
gewogen begeleiding van Herb Hancock.
Melodieus en toch strak. „E.S.P." en
„Eighty One" zijn twee nummers „lek
ker" van thema. In het laatste is de bas-
begeleiding van Ronald Carter opval
lend, net als in zijn eigen, snelle num
mer „R.J.".
Het zeer mooie nummer van Erro.1
Garner ..Misty" is weer eens op de plaat
gezet In een nieuwere versie. Ditmaal
tekenden de ..Vibrations" ervoor. The
Vibrations bestaan uit: R. Owens, C. Fis-
her, James Johnson. David Govan en
Don Bradley. Zij maakten eerder furore
met de eerste originele versie van
„Hang on Sloopy". Ze zingen niet slecht
de jongens, maar wij dachten zo dat
„Misty" al eens wat beter op de plaat
gezet was door lieden met zeer grote
namen uit de jazz en showbussines. De
ze „Misty" is bovendien waf commer
cieel door het wat zoete koor- en bege-
leidtagswenk. De achterkant van dit
plaatje „Finding out the hard way" is
een waf pittiger en meer in hun genre
liggend liedje voor de Vibrations. Al
met al toch geen hit deze Epic 4-723Q-H
single.
De wat nasale stem van Johnny Nash
zingt ons tegemoet vain zijn nieuwste
plaat „Let's moove groove together"
Het is een pittig r&b nummer gewohden.
deze eerste plaat van zijn eigen gram
mofoonplatenmaatschappij. Sinds zijn
bezoek aan Nederland voor tv-opnamen.
is het Johnny Nash nogal voor de wind
gegaan, getuige deze nieuwe maaitschaD-
pij. Of deze plaat hem nog meer wind
in de zeiten zal geven moet hier nog
worden afgwacht. Hij is al in de Ameri
kaanse Top-honderd aangetroffen.
(Funckler JR 42.803)
Het genre van de prostestsongs ls
sterk omhooggekomen en heeft daar
mee een wat besmette tint gekregen.
Veel artiesten die het vroeger nooit in
hun hoofd zouden hebben gehaald om
ergens tegen te zyn, zijn dat nu ineens
wel. En dat alleen maar omdat het
mode is en omdat er centjes te verdie
nen zjjn. En daar zijn ze dan weer. Bob
by Vinton is zo'n mannetje dat het nu
ineens nodig vond om „What colour ls
a man" op te moeten nemen. Dat werd
op een vreselijk commerciële jnanler
gedaan. Men wilde het zoete koortje,
waar je op Amerikaanse platen mee
dood gegooid wordt, niet laten vallen.
Evenmin het geluid van de gitaar en de
mondharmonica. Dus alles door elkaar
gemixt en toch op de zwarte-schijf. Het
resultaat Het toppunt van wansmaak
en commercie. Laten mensen die niets
te zeggen hebben en anderen alleen
kunnen nabouwen alsjeblieft hun mond
houden en laat Bobby Vinton zich bij
de rode rozen houden of, bij de voor
hem heel wat betere, nietszeggende
stijl op de achterkant van deze plaat.
van zijn studiereis teruggekeerd met
'n aantal plannen en ideeën, die wel
licht in toekomstige KRO-program-
ma's gerealiseerd kunnen worden.
„Die ideeën zullen echter in het Ne
derlandse programma-beleid geïnte
greerd moeten worden", zegt hij er
uitdrukkelijk bij.
Opmerkelijk vond hij, dat de hoog
leraren, die hem aan de universiteit
van Syracuse inwijdden in de filoso
fie en de werkwijze van de Ameri
kaanse televisie, vrijwel alle uit de
televisie-praktijk stamden. Ook getuig
den zij in een vrije discussie van op
vallend tegenstrijdige zienswijzen ten
aanzien van het medium televisie. Da
een stond op het standpunt, dat de
televisie de kijkers vooral de kans moet
geven hun sociale wrevels af te rea
geren. Hij beschouwde de massa als het
enige criterium voor het programma
beleid. Een ander verlangde juist meer
diversiteit in de programmering en ver
zette zich tegen het monopolie van de
massa.
In de praktijk komt het er op neer,
zo ontdekte Richard Schoonhoven
dat in de avonduren meer dan 85 pro
cent van de programma's uit Holly-
woad-produkties bestaat.
Een naar onze maatstaven uitstekend
nieuwsprogramma als „CBS-Report"
bereikt in Amerika een kijkdichtheid
van niet meer dan acht procent. „Toch
beleeft Amerika momenteel een infor
matie-explosie", meent de heer Schoon
hoven. „Vooral de regionale televisie
stations breiden voortdurend hun
nieuws-uitzendingen uit, om daarmee
een autoriteit te verkrijgen, die voor
de adverteerders aantrekkelijk blijkt te
zijn."
Ongeveer acht procent van het Ame
rikaanse televisie-publiek is in staat
kleurentelevisie te ontvangen. „Ik heb
geconstateerd, dat de kleuren over het
algemeen slecht doorkomen in de huis
kamer. Men heeft bij een kleurentoe-
stel eigenlijk een technicus nodig om
het goed af te stellen", aldus Richard
Schoonhoven, die voorts vaststelde, dat
de Amerikaanse televisie-series hun
RICHARD SCHOONHOVEN
glorietijd achter de rug hebben. De
nieuwe series van dit jaar hebben on
geveer drie miljoen minder kijkers dan
die van het vorig jaar. Er zijn geen
ideeën meer".
Will Tura is zo'n beetje de Belgische
tegenhanger van onze Gert Timmer
mans. Hij heeft eèn lang niet onaardige
stem en de velen zo sympathieke zachte
„g" en Vlaamse uitspraak- Zijn nieuwste
plaat heet „Cia. Adieu, Bye, bye" en
„Weet niemand". Het is een goed ge
maakte pretentieloze schijf, die bij lief
hebbers van dit genre zeker zal aan
slaan. (Palette PB 40.241).
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaaa
Vaaic 19 05 Journaal voor gehoorgestoor
den. 19.21 Engelse les. (Les 10 en herha
ling les 9). 20.00 Journaal. NCRV: 20.20
Zout ls de zeewind, muzikale komedie.
22 15 Actualiteitenrubriek Attentie. NTS:
22.45 Journaal. 22.50—23 20 Teleac: Sa
men leven nu en morgen (les 10).
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA:
20.01 Tim Frazer, thriller-feuilleton, (deel
III). 20.30 Achter het nieuws. 20.55 Tie
ners van toen. NTS: 21.45 Toerisme in
de sneeuw: tips voor een wintersportva
kantie. 22.10 Journaal. RKK: 22.15—22.40
Bijbel voor alleman?, programma over
de Bijbel. (9).
19.00 Voor de kinderen. 19.05 Filmmu
seum van de schaterlacn: Vertel het
maar aan de rechter, filmklucht. 19.20
Internationale jeugdkrondek. 19.30 Tiener-
klanken. 19.59 Weerbericnt. 20.00 Jour
naal. 20.25 De wijkagenten. TV-feuiUeton
38. Lang zal hij leven. 20.50 Panorama. 22.
GastprogrammaDe socialistische ge
dachte en actie. 22.30 Journaal.
18.25 Berichten. Daarna: Nederlandse
les. 18.55 La pensee et les hommes, uit
zending van filosofie en lekemmoraal. 19 25
Grain de sable, TV-feuilleton. 19.30 Nieu
we politieserie: Au nom de la lol. 20.00
Journaal. 20.30 Station Terminus: geva
rieerd programma met jonge Tsjechische
artiesten. 21.05 La chaise: een personali
teit. een gezicht. 21.35 Ciné Club de
Minuit: O assalto al trono della paga
(L'Attaque du train postal), Braziliaanse
film. 23.15 Journal.
18.00—18.05 Nieuws. (Regionaal program
ma NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.16 lm
Zeitraffer. 18.50 Voor de kinderen. 19.00
Nws. 19.03 Actualiteiten. 19.21 Reportage
19.59 Programmaoverzicht. WDR: 18.30
Hier und Heute: journaal. 19.12 Inter
mezzo Beginn. 19.15 Hucky en zijn
vrienden. 20.15—20.45 (Kanalen 42, 49. 53
en 55) Prisma des W es tens: reportage
over kindercriminaliteit. 2, problemen van
de automatisering). 20.00 Journaal en
weeroverzicht 20.15 Nachruf auf Egon
Muller, TV-spel. 21.45 Zeichen der Zeit:
reportage. 22.30 Journaal, weeroverzient
en commentaar. 22.45 Selectiewedstrijd
voor het kampioenschap voetbal. 23.45
Nieuws.
18.15 Nieuws en weeroverzicht. 18.25 Die
Drehscheibe: gevarieerd programma.18.55
Walt Disneys bunte Welt: amusements
programma. 19.30 Heute: nieuws, weer
bericht en thema van de dag. 20.00
Rendez-vous mit Annegret, spel. Aanslui
tend: nieuws. 21.00 De sportspiegel. 21.30
Stadte im Wandel: reportage. 22 15 Heute
nieuws, weeroverzicht en thema van de
dag.
Concilie journ. 1930 Gli Orazi ed I Curi- j
azi, opera (dl. 2 en 3): uitg. door Bra- I
bants orkest, koren en solisten. 20öö De
dood kwam zonder trom, klankbeeld. 21.40
Kerkorgelmuz,semi-klassieke en moder-
n,e muz. 21.55 De zingende kerk:muzika-
le mogelijkheden in een nieuwe liturgie.
22.15 Zie. ik maak alles nieuw, godsdien-
stig programm. 22.30 Nws. 23.40 Epiloog.
22.45 Lichte grammof oonmuziek. 23.55— j
24.00 Nieuws.
18.00 Veronica's Jukebox: 19.00 Toppers
van morgen; 19.15 Joost mag het weten;
20.00 Discologie; 21.00 Non stop populaire
platen: 22.30 Jazz Journaal; 23.30 Alle
remmen los; 01.00 Sluiting.
H I U2-1 ui
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesport. 18.30 Lichte muziek.
18.45 Sport. 18.52 Lichte muziek 1900
Nieuws, weerbericnt en kroniek. 19.40 Va-
ris. 19.50 Lezing. 20.00 Klassieke muziek, j
2030 Hoorspel. 21.45 Liederen. 22.00
Nieuws en berichten.
12.00, 12.30, 13.00, 14.00, 15.00, 16.00,17.00 J
en 18.00 Nieuws 1830 Nieuwe grammo- j
foonmuziek. 19.30 Nieuws. 22.00 Wereld
nieuws. 2215 Jazzmuziek. 22.5523.10 uur
Nieuws.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek f
en socialistisch strijdlied. 7.23 L. gram-
mofoonmuziek (7.30 Van de voorpagina'.
evt. wegemnfonnatiedienst8.00 Nieuws.
8.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Kook-
praatje. 9.05 Stereo: Klassieke grammo- I
foonmuziek. 9.35 Waterstanden. VPRO:
9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Lichte
grammofoonmuziek. 10.45 Voor de kleu- j
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw
11.40 Radio Trombone-kwartet: moderne
muziek. 12.00 Licht instrumentaal septet J
(Stereo). 12.22 Voor het platteland. 12.27 J
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. J
12.30 Stereo: Tango-rumba-orkest met I
zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Actual!- I
teren en kalender. 13.25 L. grammo- I
foonmuziek. 13.45 Gesproken portret. 14.00
Stereo: Omroeporkest: klassieke en mo-
derne muziek. 15,06 Voor de jeugd. (Om
16 00 Nieuws). 17.00 Voor de zieken. 17.30
VARA's Popshow, met daneorkest en so-
listen. 18.00 Nieuws.
NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-
berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Oude j
praimmofoonimuziek. (7,30 Nieuws). 7.45 3
„Agitation" is overigens een „echt"
Miles nummer. Miles speelt er met zÜn
MILES DAVIS
KRO: 17.00-17.35 Voor de jeugd.
10.2512.30 Vatlcanium II: reportage van
de sluitingsplechtigheid van het Oecume
nisch Concilie gehouden op het St.-Pie
tersplein te Rome met o.m. een openlucht
mis en een toespraak door de H. Vader.
(Eurovisie). 17.0018.00 Voor de jeugd.
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (hem.)
10.20 Das Duell, spel 11.45 Der Lektro:
getekend verhaal. 12.0013.00 Actuele kro
niek. 16.45 Voor de Jeugd. 17.0617.55
Voor de jeugd. 18.00—18.05 Nws. (regio
naal programma.
18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25
Licht orkest. 18 55 Voor de kleuters. 19.00
Paris vous parle: gesproken brief uit Pa
rijs. 19.05 GamelanIndonesisch program
ma. 19 35 Sitar: een radiotijdschrift voor
gitaristen. 20.00 Nieuws. 20.05 Ontvangst
in Gooiland: gev. programma. 21.15
Ontmoeting der leveneovertuigingen: een
reeks gedachtenwisselingen over geeste
lijke stromingen in Nederland (III).21.50
Sopraan en piano: semi-klassieke liede
ren 22.10 Licht instrumentaal ensemble.
2235 Ik geloof, dat....: praatte. 22.30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Venster
op de hedendaagse muziek: muzikale le
zing. 23.40 Licht instrumentaal trio.23.55—
24.00 Nieuws.
18.00 De Zilvervloot: internatiom-ale volks
liederen. 18.20 Uitzending van de Partij
van de Arbeid. Bij de tijd. Een 14-daags
radiomagazine, voor de microfoon ge
bracht door Theo Eerdmans en Jaap
Brand onder redactie van Gabri de Wagt.
18.30 Stereo: Licht instrumentaal ensem
ble. 18.50 Van klanten en wanten weten:
aktualiteiten voor de middenstand; 19.00
Nieuws. 19.10 Aktualiteiten. Aansluitend:
grammofoonmuziek. (7.30 Nieuws).
Rad ink rant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewijde mu
ziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte grammo
foonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor
de huisvrouw. 10.10 Oude grammofoon
muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Con
certgebouworkest (gr.): klassieke mu-
ziek. 11.30 Lichte grammof oonmuziek. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.40 Kerkdienst. 13.00 Va-
riant: liente grammofoonmuziek en re-
portages. 13.40 Stereo: Licht instrumen- f
taal kwartet 14.00 Boeren en burgers in
Buitenveen, hoorspel. 14.20 Moderne ka-
mermuziek (gr.) 15.05 Semi-klassieke S
grammofoonmuziek. 15.50 Bijbelvertelling
voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00
Five o'clock, praatje. 17.10 Licht instru-
mentaal kwintet 17.30 Stereo: licht in-
17.50 Overheids- 5
stram enttaai ensemble.
voorlichting: Spaarzininigheden. Een pro
gramma over de vele handige en ver- s
stamdige manieren waarop u kunt spa- J
ren. Vragen van luisteraars worden be- I
antwoord door de heer Coen van Hoewijk, I
Hoofd van de Stafafdeling Externe Be- I
trekkingen van het Ministerie van Sociale I
Zaken en Volksgezondheid. KRO: 18.00 De
sluiting van het Tweede Vaticaans Con-
cilie: samenvatting van de plechtigheid
van hedenmorgen.
NRU-KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte
grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02 t
Actualiteiten. 10.05 Betty: licht platenpro-
gramma 11.00 Nieuws. 11.02 Actualitel-
li m ï.i„nt nlatemoroeramma en 5
ten. 11.05 Licnt platemprogramma en
praatje. 12.00 Nieuws. 12.02 Actualiteiten.
12.05 Lichte grammofoonmuziek. 13.00
Nieuws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Bert:
14.02 Actualiteiten. 14.05 Gev. gram-
mofoommuziek
NRU-AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Lichte I
grammofoonmuziek 16.00 Nieuws. 16.02
Volksliedjes uit Engelssprekende landen.
16.30 Rhythm and blues (gr.). 17.00 Nieuws
17.0C—18.00 De zingende bougie: geva-
riëerd plateuprogramma voor de auto- I
mobilisten.
0700 Ook goeiemorgen; 09.00 Muziek
rwiil 11 WArlri* 1f) AD TfrvffiA+Hrt Ti-
terwijl u werkt; 10.00 Koffietijd met Ti.
neke; 11.00 Artiesten met eigen stijl:
12.00 Halverwege; 14.00 De draaikolk;
15.00 Woensdagm. speciaal. 16.00 Nash
ville Tennessee; 16 45 Tijd voor Toppers;
17.00 Veronica's Teenagermuziekexpress;
18.00 Veronica's Jukebox.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek 12.40 f
Weerber., mededelingen en SOS-berich-
ten. 12.45 Buitenlands persoverzicht.12.50 j
Beursbericht. 13.00 Nieuws en weerbericht j
13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. 14.30 Voor de jeugd 14.50
Jeugd- en kinderkoren. 15.00 Nieuws.15.03
Gewijde muziek. 13.15 Voor de kinderen. t
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Engelse les. 16.24 Jazzmuziek voor de
Jeugd. 17.00 Nieuws, weerbericht en me- J
dedeiingen. 17.15 Tophits. 18.00 Nieuws, j
12.00. 12.30. 13.00, 14.00, 15.00,
17.00 Nieuws. 18.00 Nieuws.