T ele visie
Radio
Volle winst voor „Lurelei"?
's LANDS KRONIEK
Dertig ideeën in tien jaar
DRIE KONINGEN NOG ONDERWEG
m
Opgeschroefde plaatjes
560
Twee meningen over One man-show
BANANEN
voo/iMigf
TV-film over
Or an jehuis
T.V.-studio voor
universiteit van
Groningen
Sjoukje Dijkstra
op KRO-scherm
Rotterdamse
wordt bruid
van Fu Manchu
Toon Hermans
als tekstschrijver
en groot artiest
WOENSDAG
DONDERDAG
WOENSDAG
DONDERDAG
Weer Zonnebloem-
boon voor zieken
Omroepen propageren
Nederlandse muziek
OSRAM
nieuwe dag
WOENSDAG 29 DECEMBER 1965
PAGINA 9
Nederland I
Nederland II
België Nederlands
België Frans
Nederland I
Nederland II
België Nederlands
België Frans
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 m.
Radio Veronica
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 m.
Hilversum III (F.M.-kan.)
Radio Veronica
Brussel 324 m.
Van links af: Maria Lindes, John Lanting, Jaspe rina de Jong, Kees van Kooien en Eric Herfst.
In het vrouwenprogramma van de KRO „Driekwart in de na
middag" zullen morgen drie kinderen in de huid kruipen van de
Drie Koningen Caspar, Melchior en Balthasar om de kijkers te
vertellen, dat ze „nog altijd onderweg zijn".
H. W. KNOL
meer dan tien mille
TOON HERMANS
NTS: 19.00 Nws. In het kort. 19.01 Klaas
Vaak. 19.05 Franse les. (les 13; herh.
les 12). VARA: 19.35 Mickey Rooney
Show TV-film. NTS. 20.00 Journ. VARA:
20.20 Achter het nws. 20.45 Tel uit je
Winst, hobbvquiz. 21.20 Lurelei-cabaret.
21.50 Signalement, een maande], progr.
over figuren en verschijnselen uit de we
reld van muziek, toneel, literatuur en
beeldende kunst. 22.30 Act. Humanisme.
NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NTS: 20.00 Nws. in net kort. NCRV:
20.01 Dieren kijken, progr over het
dierenrijk. 20.20 't Is zó bij de lucht
macht, TV-film (7e afl.). 20.45 Wijzer
Worden, dok. nrogr. 21.10 Opname na
de show een TV-show. 21.45 Boeren, bur
sters en buitenlui, een progr. voor men
sen die near de stembus mogen. «2.10
Avondoverd. NTS: 22.15-22.20 Journaal.
19,00 V. d. kind. 19.05 Filmklucht. 19.20
Tekenfilm. 19.30 Exnloratiefilm 19_55
Weerber. 20.00 Nws. 20.05 Speelfilm: De
man die nooit heeft bestaan. 22.05 Kunst-
Pro rr. 22.35 Nieuws.
17.00 Film v. d. .1eugd. 18.25 Ber. en
üoc progr. 18.45 Doe. progr. 79-25 TV-
teu'Ueton 19.30 Feuilleton. 20.00 Joum.
20,30 Oevar. progr. 21.45 Air et escape.
22.15 Progr. over ^aul Claudel. 22.45
Journaal.
KRO: 14.30-15.05 Nog altijd onderweg:
Broer', rondom Driekoningen. NTS: 16.00
Bill Dana Show Eddie's ontslag. TV-
film. 16.25-17.30 Rep. uit Davos van het
Ijshockey tournooi om de Spengler Cup.
NTS- 20.00 Nws. in het kort. AVRO:
20.01 Rooster...!, tele-tijdschrift.voor jon
geren. 20.30 De schone heks. TV-film. 20.55
The Saint. TV-feullleton. NTS: 21.45 Zon
der formules, pop. wetensch. progr. 22.10-
22.15 Journaal.
16.30 Familiefeuilleton. 16.55-17.55 Film v.
d. jeugd.
17.00 Film v. d. jeugd.
18.15 Akt. 18.20 Uitz. v. d. Kath. Volks
partij. Kaarten op tafel. Een uitz. over
Politieke zaken die de aandacht verdie
nen. 18.30 Radio Volks-Universiteit: Aku-
Aku het mysterie van Paaseiland,
door H. D. Baars. 19.00 V. d. kind. 19.10
Jazzmuz. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00
Nws. 20.05 Promenade-ork. en zangsolis
te: amus. muziek. 20.45 Van harte af
rekenen!. overz. v. d. tot nu toe gevoerde
acties. 21.00 Soc. comm. 21.15 Wij Lurelei,
een onverkwikkelijke best-seller, cabaret-
Progr. 21.45 Tango Rumba ork. en zang
solisten. 22.15 Ik loop rloor het land.
licht progr. 22.30 Nws. 22.40 Akt. 22.50
Weerkl.. muziekrevue. 23.20 Moderne ka
mermuziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws.
18.00 Cello en plano (gr.): klass. kamer
muziek. 18.10. Koor en vocale- en in
strumentale solisten: geestelijke liederen.
18.30 Retrospektrum: nws. u. d. Protest.
Christelijke organisaties. 18.50 Licht in-
strum. kwintet (gr.). 19.00 Nws. en weer
ber. 19.10 Radiokrant. 19.30 Op de man
af praatje. 19.35 Leger des Hellskwar-
tier (gr.). 19.50 Wereldpanorama. 20.00
Licht instrum. kwartet 'stereo). 20.20
stereo- Radio kamerork. en solist: klass.
muz'ek 2115 Het oekumenlsch gebeuren
In 1965] Lezing. 21.30 Klass kamermuz.
22.00 Sport in 't Kort. 22.10 Meded of
gram. 22.15 Avondoverd. 22.30 Nws. 22.40
Klass. gram. 23.00 Enige hoofdlijnen van
één jaar Wereldpolitiek, lezing. 23.15 Bal-
letmuzlek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
het weten. 20.00 Klass. verzoekpl. progr.
22.00 Pop. muz. 22.30 Alle remmen los.
24.00 Pop. platen. 01.00 Sluiting.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20
Lichte gram. VPRO: 7.50 Dagopening.
AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram.
(Om 8.25-8.30 De groenteman). 8.45 Mor
genwijding. 9.00 Fragm. uit de opera
Thaïs (gr.). 9.35 Waterst. 9.40 Toppers
Van toen: Lichte gram. voor oudere luis
teraars. 10.00 V. d. kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr.). (ll.üO-11.02 Nws.).
12.00 Dansork. en zangsol. 12.27 Meded.
t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Zelfstandig
zijn en blijven, lezing. 12.40 Licht instrum.
ens. en zangsoliste. 13.00 Nws. 13.10 Jour
naal. 13.30 Instrum. ens.: amus. muz.
13.55 Huishoudelijke zaken, lezing. 14.10
U komt er wel uit, licht progr. 15.20
Stereo: Radio Filharm. sextet: mod. mu
ziek 16 00 Van vier tot vijf: een radlo-
progr. in een notedop. 17.00 Minjon. 18.00
Nws.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord.
7.15 Lichte gram. (7.30-7.32 Nws. 7.45
KNAC-ANWB wegeninformatie). 7.55
Overw. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram. <8.30-
8.32 Nws.). .840 V. d. huisvr. 9.40 Lichte
gram. 10.00 Aubade: gevar. muziekprogr.
11.00 V. d. zieken VPRO: U.45 Lichte
muziek (opn.). 12.10 Leven op het land:
Brusselse kanttekeningen. 12.27 Meded.
t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40
Deze week: praatje en bijdragen van
binnen- en buitenl. correspondenten. 13.15
klass. kamermuz. (gr.). .3.45 V. d.
vrouw. NCRV: 14.15 Lichte gram. 14.25
Viool en piano (opn.): moderne muz
15.00 WIJ en onze staties: godsd. uitz.
13.30 Koorzang en klass. muziek (gr.).
17.00 V. d .jeugd. 17.15 Kinderliedjes (gr.)
17.25 Musette ens. en zangsolisten. 17.50
Sportrubriek
NRU-VARA: 9.00 Nws. 9.02 Licht platen-
Progr. 10.00 Nws. 10.02 Lichtè gram. en
tips v. d. vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Gevar.
Platenprogr. 12.00 Nws. 12.02 Lichtè gram.
(12.25-12.30 Akt.). 13.00 Nws. 13.02 Tango
Rumba ork. en zangsol. 13.30 Gèvar.
Platenprogr. 14.00 Nws. 14.02 Gevar. mu
ziekprogr. v. d weggebruikers met tips
van de ANWB 15.00 Nws. 15.02 Fragm.
uit de opera La Bohème (gr.). 16.00 Nws.
16.02 Licht gevar. platenprogr. 16.30 Ken-
ze van de Omroeper. 17.00 Nws. 17.02
Vokaal en instrum. ens. m.m.v. zangso
listen. 17.30 Akt. 17.35-18.00 Licht instrum.
kwintet.
07.00 Ook goeie morgen. 09.00 Muziek
terwijl u werkt. 10.00 Koffietijd met Tine
ke. il.00 Artisten met eigen stijl. 11.15
Kookpunt. 12.00 Muz. b. d. lunch. 13.00
Uit en thuis 13.15 Kwartier gevar. 13.30
Van concertzaal tot Jukebox. 14.30 Mi
crosol. 15.30 Donderdagmiddagparade.
17.00 Internat, muz. 17.15 Favorietenex
press. 17.45 Platen palet. 18.00 Veroni
ca's jukebox
12.00 Nws. 12.03 Tophits. 12.40 Weerber.
hieded. en SOS-ber. v. d. schippers.
12.45 Buitenl. persoverz. 12.50 Beursber
®n progr. overz. 13.00 Nws. en weerber.
13.20 Klass. kamermuz. 14.00 Nws. 14.03
Opera. (15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
berichten). 17.00 Nws. weerber. en meded.
17.15 Lichte muz. 17.30 Kerstmis In de
Wereld. 18.00 Nws.
(Van onze verslaggever)
HILVERSUM, 29 dec. Op Neder
land I is er in het vooravond-program
ma o.a. de grappenmaker Mickey
Rooney, die bezoek krijgt van zijn
eigenwijze en van hart een beetje
te jeugdige grootvader. Na het
journaal en „achter het Nieuws"
telt Theo Eerdmans en wie weet
misschien ook wel een van zijn kandi
daten de volle winst uit. En dan is
het lachen geblazen met het jonge en
pittige gezelschapje, dat luistert naar
de naam van Lurelei. Het team is
nogal drastisch gewijzigd. Het echt
paar Erie Herfst-Jasperina de Jong
is gebleven als vaste kern. In plaats
van Leen Jongewaard en Maya Bouma
zijn Maria Lindes, John Lanting en
(Van onze correspondent)
GRONINGEN, 29 dec. De rijks
universiteit is sinds kort een t.v.-stu-
dio rijk. Die televisiestudio is te vinden
op wat tot voor kort nog een oude
bergzolder was. Vanaf januari zullen
klassen van het Groningse Heijmans-
lyceum er eenmaal per week hun les
sen krijgen. Drie t.v.-camera's leggen
dan het gebeuren op de beeldbuis
vast en zenden het „live" door naar
de Offerhauszaai waar een tweehon
derd studenten op een vijftal monitors
kunnen zien hoe men de jeugd onder
wijst. Dit gesloten t.v.-circuit is na
melijk gesticht ten dienste van de le-
raarsopleiding aan de universiteit.
Het betekent dat de aanstaande le
raar gericht leert waarnemen. De te
levisie speelde hierbij in Europa tot
dusver nauwelijks een rol. Een van
de weinige instituten op het Europese
continent dat dit met behulp van t.v.
al enige tijd doet is de Padagogische
Hochschule in Heidelberg. De Gronin
ger R. U. gaat dit voorbeeld nu vol
gen. De universitaire t.v.-ntudio is in
gericht als een klaslokaal en elke vrij
dagmiddag zullen de leerlingen van
hun eigen leraar les krijgen volgens
de rooster van de school. Dat gebeu
ren wordt door drie camera's vast
gelegd. In de geluiddicht afgesloten
regiekamer kiest een onderwijsdeskun
dige welke van de drie beelden zullen
worden uitgezonden naar de studenten
in de Offerhauszaai. Een en ander
heeft plaats in het kader van de voor
aanstaande leraren verplichte colleges
in de pedagogiek en algemene didak-
tiek die worden gegeven door prof.
dr. L. van Gelder en drs. W. J. Bran
denburg.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM, 29 dec. Nederland
loopt warm voor ijsrevues, dus zeker
ook voor de Holiday on fee-show, die
de KRO vrijdag 1 jaMMi °P >Jet
scherm ziet. Natuurlijk Is b« dit alles
onze eigen ijsster van wereldformaat,
Sjoukje Dijkstra, een extra trekpleis
ter.
De KRO maakte enige weken ge
leden opnamen van deze show in de
Ahoyhal te Rotterdam. Het succes
van Holiday on Ice in Europa da-
teert van '50 toen deze Amerikaanse
amusementsonderneming voor de
eerste keer de grote oversteek onder
nam. In mei '64 tekende Sjoukje Dijk
stra haar contract bij deze Ameri
kaanse show. Yvonne Loeber zal tij
dens de televisie-uitzending via Ne
derland I een kort vraaggesprekje
hebben met de zo gevierde schaats
ster.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM, 29 dec. Traditie
getrouw zal Alex van Wayenburg
donderdag 6 januari (feest van Drie
koningen) in het KRO-radioprogra n-
ma „De Zonnebloem" het startschot
geven voor de jaarlijkse Boonwed
strijd. Alex van Wayenburg zal dan
tekst en uitleg geven van wat er pre
cies gedaan moet worden om de boon
te vinden. De wedstrijd wordt in twee
categorieën gespeeld, namelijk voor
zieken thuis en voor patiënten in ver
pleegtehuizen.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM, 29 dec. Onze om
roepen gaan een serie gezamenlijke
radio-programma's verzorgen ter pro
pagering van de Nederlandse lichte
muziek. Men zal onderling gebruik
maken van eigen produkties, zodat
uit het gehele repertoire van de Ne
derlandse omroep geput kan worden.
Dit programma zal wekelijks onder
de titel „Van eigen bodem" de lucht
in gaan. De eerste uitzenddata zijn:
donderdag 6 januari van 19.30 tot
20.00 uur (AVRO), dinsdag 11 januari
van 19.30 tot 20.00 uur 'KRO), don
derdag 20 januari van 18.10 tot 18.40
uur (NCRV). Daarna volgen nog uit
zendingen van VARA en VPRO.
Kees van Kooten gekomen. In deze sa
menstelling maakt het ensemble nu
zijn televisiedebuut.
„Signalement is geheel gewijd aan
de vermaarde Russisch-Amerikaanse
componist Igor Strawinsky, van wie
vele werken al „klassiek" zijn gewor
den. De documentaire die Henk de Bu
vertoont, is gemaakt door de Canade
se televisie. Men ziet Strawinsky in
vele gedaanten of zoals Henk de Bp
zegt: hij praat, dirigeert en vertelt.
Op Nederdland 2 zetten Tanja Koen
en Han Rensenbrink de apen in het
zoeklicht, waarna Will Stockdale on
der het motto „Het is z<5 bü de lucht
macht" weer een dwaas avontuur be
leeft.
Hij zal wel eventjes de telefooncen
trale bedienen maar dat heeft ern
stige gevolgen want de sergeant raakt
daardoor op „het slechte pad". Hij
maakt afspraakjes, maar doet dat te
gelijk met... twee vriendinnetjes. In
„Wijzer Worden" confronteert Jan van
Hillo een oude en een jonge soldaat
van het Leger des Heils met elkaar.
Michael Pfleghar, van wie wij
reeds twee grote shows voor de AVRO
zagen tekent voor de volgende Ba-
varia-produktie: een show, gemaakt
na afloop van een show. Hieraan wer
ken mee het bekende Hazy Osterwald-
kwartet uit Zwitserland, the Sunnies
en het Cornell-trio uit Duitsland. Per
Asplin uit Zweden. Beatrix Reading
uit Engeland en de grote Franse chan
sonnier Gilbert Bécaud. Het NCRV-
programmaatje over de met „Boeren,
burgers en buitenlui", het derde van
een reeks programmaatjes over de de
mocratie in Nederland.
NEW YORK, 29 dec. - De NBC-te-
levisie zal op 20 februari een film
van een uur uitzenden over de Neder
landse koninklijke familie met als ti
tel: „De Dochters van Oranje". De
documentaire, die is samengesteld aan
de hand van journaalopnamen van
Polygoon-Profilti, maar waarvoor
ook speciaal opnamen in ons land zijn
gemaakt, zal zowel beelden uit de
beginjaren van deze eeuw als zeer re
cente opnamen omvatten, o.a. van
prinses Beatrix en haar verloofde, als
mede flitsen uit de bezettingsjaren.
Voor de film zijn geen leden van het
koninklijk huis geïnterviewd. Namens
de NBC is nog meegedeeld, dat de
film de positie van de monarchie tot
onderwerp zal hebben, zoals deze zich
weerspiegelt in de recente geschie
denis van het koninklijk huis.
iiliimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiniiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiii .iimmiiuiiiiiiiiimimiimiiiiiiiiiitiiii nini.urvMim.iiiMiiiiiiiiuiiiiiiiu^iiii!:; .iiiiin
lllllltllllllllllllllNIdlIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIHINIIIlHIIIIIIllltlllHilllllHIIINIIinillllllllllllllllllllHlllllllllllHHIlUlllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllllllllHllllllllllllllllllliniillllll
L 'V 'W-V.X vjL
De 36-jarige H. W. Knol,__ baas
van de weerstandslasser ij van
Philips Telecommunicatie In
dustrie te Hilversum, heeft
een prijs van 1.250. in de wacht ge
sleept voor eên technische vl"dl"?;
Opvallender is, dat de heer Knol, die
in Bussum woont en sedert 1951 aan
het bedrijf is verbonden, met dertig
ideeën, in een periode van tien jaar
meer dan 10.000. heeft ^vangen.
De vinding van de heer Knol komt
neer op het ontwerpen van een klei
nere lagerbus voor het frame van
een draaikiezer in telefooncentrales.
De uitvinding werd in 1962 gedaan.
De ideeënbus bij de P.T.I. bestaat
sedert 1928 en werd ingevoerd, nadat
in 1927 de voormalige N.S.F. (Neder
landse Seintoestellen Fabriek) in net
Philips-concern werd opgenomen, ie
dereen, werkzaam bij het bedrit,
wiens arbeidsovereenkomst per c.a.o^
is geregeld, kan ideeën inzenden. Het
zijn er ongeveer duizend per jaar.
waaraan dan ook de personeelsle
den van de vestigingen in Huizen
Den Haag en Hoorn meedoen. Onge
veer veertig procent van het aantal
inzendingen wordt beloond, maar niet
eerder, of de vinding moet in de prak
tijk de deugdelijkheid hebben bewe
zen. De ideeën kunnen betrekking
hebben op het produkt, de veiligheid,
de verpakking, de machines en ge
reedschappen, de energie, de me
thoden van werkverbetering, het
transport of de administratie.
In de afgelopen drie kwartalen van
dit jaar werd een bedrag van 42.000.
uitgekeerd en de heer L. C. Weesing
van de afdeling T.E.O. (Technische
Efficiency en Organisatie) hij wordt
in het bedrijf de „ideeënanalist" ge
noemd verwacht dat, wanneer over
enkele dagen 1965 wordt uitgeluid, de
som tot een halve ton zal zijn aange
groeid De beloning van een idee
wordt bepaald aan de hand van een
percentage van het bedrag dat vol
gens een raming in de periode van
een jaar kan worden bespaard. Er
wérden in de bovengenoemde drie
kwartalen 685 ideeën gehonoreerd
Het gemiddelde schommelt van jaar
tot jaar rond vijftig gulden. Wordt
een voorstel afgewezen, dan kan er
altijd nog een tientje voor de inzen
der vanaf
Iemand kwam eens op net denk
beeld een methode in te voeren, waar
door het kantinepersoneel vlugger op
de hoogte kon zijn van -iet aantal
mensen dat een spiegelei wenste. Het
was zoiets als het simpel ontwerpen
van een bordje met de aanduiding
spiegelei De beloning bleef niet ach
terwege. Bij een uitkering van 500
wordt een zilveren, bij 1500 een
gouden en bij 2500 een gouden speld
je met een kleine briljant uitgereikt.
Ook de heer Knol is in het bezit
van een dergelijke onderscheiding: de
gouden speld met briljant.
jaren gebruikt om de woning in Bus
sum in de Fokke Bleekerstraat, die
zijn eigendom werd, te verbouwen.
Het is echter jammer, dat veel naar
de belastingen gaat. Ik heb geen be
zwaar tegen het betalen van belas
ting. Integendeel, want de overheid
heeft geld nodig. Maar ik meen toch,
dat zodra belasting wordt geheven van
overwerk, of van beloningen voor vin
dingen waarvan de gemeenschap pro
fijt heeft, er iets scheef ;s. Het doodt
de animo voor het werk".
Natuurlijk is de heer Knol ook thuis
een handig man en soms zjjn er vrien
den en kennissen die van zijn kennis
en vindingrijkheid profiteren. Zijn
vrouw en kinderen, hij heeft een
dochtertje van veertien en een zoon
tje van tien, zijn wat trots op de
prestaties van echtgenoot en vader.
Het zoontje weet dat zijn vader met
„baas" wordt aangesproken en heeft
hem onlangs nog gevraagd, of hij dan
de baas van Philips is.
„Ik ben een principe-mannetje. Te
gen verkorting van werktijd heb ik
geen bewaar. Maar dan dient men
ook te begrijpen dat daarvoor verho
ging van de produktie no-dig is. Ieder
een is een bedrijf heeft de plicht mee
te denken." Man van beginselen, dat
is ook de vakbondsbestuurder Knol,
die elf jaar voorzitter is geweest van
de afdeling Bussum van Ce Algemene
Nederlandse Metaalbewerkersbond Hij
is thans lid van de bondsraad en, hoe
kan het anders, van de ondernemings
raad.
Het organisatieleven vraagt in zijn
vrije tijd de volledige aandacht. Tijd
om vindingen te doen, buiten de ar-
beidsperiode in de werkplaats is er
niet.
De heer Knol ging na de lagere
school naar de ambachtsschool en
kwam als jongen in een klein metaal
bedrijf terecht. Met cursussen op tech
nisch gebied en het volgen van lessen
in sociale wetgeving vanwege de ka
derinstituten van de vakbond, vulde
hjj zijn kennis aan. Ook met behulp
van cursussen binnen het bedrijf.
Het geld heeft hij in de loop der
niHimiiiiiliiimiiHiiniiiiiiiiiMiimmiiMinmnimiiiimiiiiinimiminiiiiiiiiiiiiMiiMiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiinniHiniiiiiHiiiiii»
Drie miljoen schroefjes zijn ei
nodig om de anderhalf miljoen
bromfietsplaatjes die 1
maart verplicht worden te
bevestigen op de spatborden van on
ze nationale bromfietsvloot. Als u hel
plaatje, dat u van de verzekering
krijgt, zelf bevestigt, iet er dan op
dat u tijdens het boren geen gaatje
in de band prikt, zegt de sectie
Bromfietsen van de RAI. Als u sssttt
hoort, is het te laat.
Nieuwe bromfietsen zijn (neestal ai
„voorgeboord", maar de ai in ge
bruik zijnde karretjes moeten ever
onder handen worden genomen. En
kele van de 140 verzekeringsmaat
schappijen zijn in deze dagen al be
gonnen met de distributie van di
plaatjes. Wie de plaat niet zelf mon
teert wordt aangeraden het bezoê)
aan de reparateur niet uit te steller
tot de laatste dag van februari: dar
kon het wel eens druk worden bij d-
7.000 bromfietsdetaillisten.
Zoals bekend, „bewijst" het plaat
je, dat de berijder een W.A.-verzeke-
ring heeft gesloten. Wie het plaatje
negeert, riskeert een boete van 150
De plaat is wit; de letters wisselen
elk jaai van Kleui. Waaruit blijkt,
dat operatie „Opgeschroefd" zich elk
jaar zal herhalen.
(Van onze verslaggever)
ROTTERDAM, 29 dec. Uit 23
me de-kandidaten is de 24-jarige
Anje Langestraat-Schoneman geko
zen om een rol te spelen in een Ierse
griezelfilm die „De bruiden van Fu
Manchu" gaat heten. Als men weet
dat de Engelse producent (Harry
Towers) Christopher Lee heeft aan
getrokken als hoofdrolspeler voor
deze film, gebaseerd op het Fu Man-
chu-gegeven, zal het duidelijk zijn,
dat het hier gaat om de bekende
griezelcategorie, nu overgeplaatst
naar het oosten.
Een Nederlandse jury, bestaande
uit Guus Os te':Ageeth Scherphuis
en Frans van Lier kozen Anje Lang
straat voor deze Engelse film uit.
Ook zij moest evenals de andere
deelneemsters aan de audities iets
over zichzelf vertellen en een klein
scènetje spelen. In het Amsterdamse
Lido nu studentensociëteit
werd Anje Langstraat verkozen als
een der toekomstige bruiden van Fu
Manchu.
Kortgeleden heeft zij ook een
Duitse tv-test gewonnen zodat ze
ook daar nog wel eens voor de ca
mera's zal moeten optreden. Mevr
Langstraat drijf' met haar man een
antiekzaak en is tevens exploitante
van de nachtclub „De Wieck" aan
de Westblaak.
Nico Scheepmaker, televisiecriti
cus voor een combinatie van
zeven grote provinciale dagbla
den en voor „Vrij Nederland"
en Herman Hofhuizen, televisiecriti
cus van dit blad, hebben gisteravond
gezamenlijk naar één t.v.-toestel en
„dus" naar de „One man-show" van
Toon Hermans zitten kijken. Na afloop
van het programma ontspon zich tus
sen hen een discussie, die tenslotte
resulteerde in één, gemeenschappe
lijk geschreven recensie-in-dialoog-
vorm. U vindt haar hieronder.
SCH-R: Ten eerste dit: zo'n avond
als van Toon is natuurlijk een fijne
kijkavond, waar je, hoe dan ook, naar
uitziet. Kritiek erop, wil niet zeggen
dat zo'n one man-show lager gewaar
deerd wordt dan een doorsnee-avond,
maar wel wil ze prikken in de kri
tiekloze bewondering die uit de kijk
dichtheid en de waarderingscijfers
blijkt.
H. Hn.: Dat is een uitgangspunt
de integere, onafhankelijke criticus
waardig. Publiek succes immers ga
randeert geen onaantastbaar niveau.
Wat mij interesseert is, waar je het
niveau van een Toon Hermans show
gaat aantasten Waar begin je?
SCH-R: Ten eerste wil ik de lengte
ervan aanvechten. Werd de show be
kort tot laat ik zeggen twee uur. dan
zouden de knelpunten (voor mij) er
uit gelaten kunnen worden. Een van
die knelpunten is, dat hij zich altijd
verontschuldigt als hij te grappig, te
komisch of te pikant is geweest (ik
noteerde zinnen als: „dat is ook maar
onzin, mensen", „het is je reinste
flauwekul natuurlijk", „nee, dat is
misschien een beetje oneerbiedig"),
terwijl hij ook steeds de hand voor
de mond slaat van: oh, hemel, wat
ben ik weer ondeugend geweest. In
het liedje „Sien laat eens zien" is
wel degelijk sprake van een begerige
vrijgezel en „vader op stap" be
denkt zich bijtijds....
H. Hn.: Ik geef je toe dat hij, Toon,
iets heeft van wat men wel eens een
„fatsoensrakker" noemt. En dat hij
wel eens iets terugneemt, waar nau
welijks Iets terug te nemen valt. Zijn
humor heeft iets „behoudends", voor
mijn part zelfs iets katholieks, maar
dan In de zin van een verregaand
besef voor het even be- als ontmoe
digende feit dat alles op deze wereld
maar betrekkelijk is. Godfried Bo-
rnans heef» het óök, in het literaire
dan. Beiden hebben trouwens gemeen,
dat zü op hun best zijn in het vol
strekt kolderieke, dat moet bevrijden.
SCH-R: Dat is een feit. Toon Her-
mans is. als dirigent, als hoogwaar
digheidsbekleder of als rugnummer
42"-roeper op zijn best. Maar juist
daarin neemt hjj zich niet „au sé-
rieux", dat zijn de nummers waar
voor hij zich bi) wijze van spreken
verontschuldigt. „Als ik te ver ga
moet u maar denken: hu maakt maar
grappen", zei hi) op een gegeven ogen
blik. Ik wou liever dat hu eens zei:
„Als ik te ver ga moet u maar den
ken: ik verkondig slechts de ernst
des levens".
H. Hn.: Je vergeet het nummei
over het ,vol ornaat", dat mij althans
danig op de lachspieren werkt. Wal
het „te ver" gaan betreft ben tk van
mening dat Hermans in het geheel
nooit te ver gaat. Ik denk wel eens
dat hjj dat zou moeten doen. al was
het maar omdat zulks een „stand
punt" zou verraden. Maar ik vrees
tevens dat men hem dat niet kan
aandoen, want waar hij soms inder
daad voorwendt een standpunt te heb
ben bijvoorbeeld in het abomina
bele slotliedje over „de honderddui
zend slappe liefdesliedjes van deze
tijd" blijkt het een burgermans
standpunt te wezen. De ernst des le
vens vertrouw Ik hem niet toe, ten
zij hü die in de verruimende onzin wi)
zoeken. Toon Hermans als „bood
schapper" zie Ik niet voor mij, wel als
een fluitende „boodschappenjongen".
SCH-R: Op zichzelf is daar natuur
lijk niets tegen. Een beetje blijheid,
een beetje lachen kan bepaald geen
kwaad. Al kijkend moest ik er aan
denken dat hi) in feite wordt voort
gedragen door het gelach van zijn
publiek. De kunst is alleen, dat hij ze
eerst aan het lachen moet zien te
krijgen. Het is als met de choke van
een auto. Motor koud, choke uit, mo
tor slaat aan en loopt dan vervolgens,
ook zonder choke, moeiteloos
verder. Hermans verstaat de kunst
van het choken, de rest gaat van
zelf. Hü is na een kwartier, bü wu'ze
van spreken, al niet meer afhankelijk
van zün teksten.
H. Hn.: Van het „choken" en van
het „joken" als ik het zo zeggen mag
Ik ben het met je eens dat hij met a)
te duidelijke nadrukkelijkheid speeh
op de uiteraard te verwachten büva)
van het publiek. Dat werkt vertra
gend. Wat overigens, naar mijn
smaak, dubbel zwaar telt bij een te
levisieuitzending. Maar het is en blijf'
een feit, dat hij de mensen aan hel
lachen krijgt. Als ik mij niet vergis
heb ik het zelfs jou op een gegevei
moment zien doen.
SCHR-R: Klikken mag niet. Ik lacl
om zijn kolder, niet om zjjn levens
liedjes, niet om zijn opgebolde filoso
fieën over van alles en nog wat. Maj
ik de euvele moed hebben zijn cabarei
te vergelijken met „Zo is het", zijr
tegenpool? Ik vind „Zo is het" posi
tiever dan Toon Hermans, want Her
mans is een plattelander met heim
wee naar vroeger (de stilte, het oud<
variété, etcetera), de jongens van ,,Z
is het" zijn stadsmensen zonder heim
wee. maar midden in dit leven staand
Nou jij weer.
H. Hn.: Tja, nou ik weer. Ik vind
je moed om het programma van Tooi
te vergelijken met dat van „Zo b
het" inderdaad nogal euvel. Herman:
is, bij alles wat men verder al of niei
van hem kan beweren, een vakman.
En men kan van de „Zo is het"-jon-
geus, dunkt mü, met geen mogelijk
beid volhouden dat het vaklui zün.
Ook heb ik bezwaar tegen je termi
nologie van „dit" leven. „Dit" leven
bestaat In het geheel niet. Wel „het"
leven, en dat markeert precies het
verschil tussen tweeërlei soorten hu
mor: tussen het ene, dat zich grim
mig vastbüt in enigerlei werkelyk-
heid, en het andere dat gevoed wordt
door een gevoel voor betrekkelijkheid
die hel heimwee inderdaad en terecht
niet uitsluit.
SCH-R: Ik wil hier slechts dit op
antwoorden: Toon Hermans is als ar
tiest, als contactmaker tussen zich
zelf en het publiek, een groter vak
man dan de „Zo is het"-jongens, ech
ter niet als tekstschrijver. Veeg_ van
twee jaar drie uur „Zo is het" bij
elkaar, dan heb je een aanzienlijk
sterker tekstprogramma dan de one
man-show van Toon. Kunnen we het
er over eens worden, dat ik de tekst
laat prevaleren, en jü de „personali
ty"?
H Hn.Nee, dat kunnen wj] vrees
ik niet. Om te beginnen houd ik niet
van de door De Telegraaf verspreide
personality"-cultus, vervolgens vind
ik dat Toon Hermans wel degelijk
over goede teksten beschikt, met na
me in de koldernummers. Samenvat
tend mag ik zeggen dat ik vind dat
hü een groot artiest is, maar vooral
«en groot clown, en dat laatste, naar
1< vrees, zelfs meer dan hü zelf be
seft of wil beseffen. Hij moet zich
zelf beperken tot wat kennelpk zjjn
talent is. Kunnen wü het daarover
eens zjjn?
SCHR-R: Wis en drie. Herman jon
gen, daan ga je!
H. Hn.: Tja. als ie over Wim Kan
begint.,..
Advertentie)