4
marmerwerker)We denken aan de Santa Maria Novella (1278), de Santa Maria
del Fiore, het panteon Santa Croce met de standbeelden van Dante, Galilei,
Michelangelo etc. Na Florence ging men weer naar Rome. In 1901 vestigden ze
zich definitief in Holland, eerst in Scheveningen, later in 1904 in Aerden-
hout. In Scheveningen heeft Julie Mendlik - Mijnssen veel geschilderd en ge
tekend. In Aerdenhout gold het vooral het beeldhouwen.
Ze hield veel van kinderen en dit uitte zich ook in de heel mooie, vaak in
marmer uitgevoerde, kinderbustes. Het is niet eenvoudig om een goede kinder
buste te maken, want een kind zit zelden stil en er is veel geduld voor no
dig. Ook volwassenen vereeuwigde zij op voorbeeldige wijze. Wij denken onder
meer aan de levensgrote buste van professor Rotgans of aan het markante
beeld van de heer Brongersma.
Ondanks haar niet altijd zo goede conditie, werkte ze vlijtig in haar métier.
Bij voorkeur meed zij de publiciteit. Ze was bescheiden, maar dat is vaker het
kenmerk der zeer begaafden.
Literatuur
Z. Farkas. A téli térlat. Napkelet, 1929 - VII
M. Rabinovszky. A. Mücsarnok téli tarlata. Nyugat, 1929 I
Voor de expositie van 0. Mendlik in München, zie: Offizieller
Katalog der X. internationalen Kunstausstellung1909.
Julie Mendlik - Mijnssen Zittend Italiaans meisje, Rome 1900