7
ENDYMION Koepellaan 2, Bloemendaal
Wijdeveld onafhankelijk van anderen heeft uitgevoerd.
Loopbaan en waardering.
Bekendheid heeft Wijdeveld hier te lande gekregen als ontwerper der Nederlandse
afdeling op de 'Exposition Internationale des arts décoratives1die in 1925
te Parijs georganiseerd werd en waaraan een groot aantal Nederlandse beoefenaren
van het kunstambacht deelnamen. Internationale erkenning verwierf hij in 1927
toen hij een tweede prijs behaalde voor zijn ontwerp van het Paleis van de Volken
bond en de Franse regering hem benoemde tot Chevalier de Légion d'Honneur. Suc
cesvol was hij eveneens in 1930 op de wereldtentoonstelling in Antwerpen, waar
hij het Nederlandse paviljoen bouwde, een prestatie waarvoor de Belgische rege
ring haar waardering uitte door hem te bevorderen tot Officier in de Orde van
Leopold II.
Zijn behoefte aan vormgeven beperkte zich echter niet tot bouwkunde: in 1930
aanvaardde hij een opdracht van de Holland-Amerikalijn het interieur, meubilair
en decoratieve elementen op de Nieuw-Amsterdam te verzorgen. Ook op de typografie
door het tijdschrift 'Wendingen'waarvan hij als oprichter in 1917 hoofdredac
teur werd, drukte hij het stempel van zijn artistieke persoonlijkheid, terwijl hij
in diezelfde periode zich deed kennen als vernieuwer der decorbouw voor de stuk
ken van de toenmalige avant-garde-regisseurs Royaards en Verkade, toneel, naar
zijn zeggen dat "niets meer te maken zal hebben met het kleine gedoe waarvoor
men tegenwoordig in het land theatertjes neerzet, want dit zal de hele mensen
gemeenschap confronteren met nieuwe opvattingen en nieuwe daadkracht"En met
die woorden typeert Wijdeveld zich eveneens als scheppend kunstenaar.