10
Aan welke eisen moet nu een "object" voldoen om monument
te kunnen worden? Om dat vast te stellen maakt men gebruik
van een criterialijstenige tijd geleden door de Bond
Heemschut opgesteld. Ook "Ons Bloemendaal" heeft deze criteria
gebruikt bij het opstellen van de ontwerp-monumentenlijst
die we eind 1979 bij de gemeente hebben ingediend.
- Allereerst kijkt men naar de kwaliteit van het object
als zodanig; is het nog in de staat zoals het oorspronkelijk
is gebouwd of zijn eventuele veranderingen zo duidelijk
herkenbaar, dat ze als het ware "een verhaal" vertellen?
- Heeft het object architectonische waarde, zowel qua
interieur als qua exterieur? Is het gebouw kenmerkend voor
de stijl van een bepaalde architect? Zijn er opvallende
details? Of vertegenwoordigt het een typische bouwstijl
b.v. Neogothiek of Jugendstil?
- Is de oorspronkelijke functie van het object nog aanwezig?
Is bijvoorbeeld de kerk nog Godshuis, wordt in het schooltje
nog lesgegeven of wordt de villa nog in stijl bewoond?
- Is het object van sociaal-historisch belang? Woonde en
werkte hier een beroemd schrijver of is dit rijtje huizen
een typisch voorbeeld van vroege sociale woningbouw?
Voldoet het object aan één of enkele van deze criteria dan
gaat men naar de omgeving kijken. Draagt deze bij aan de
waarde van het geheel? Is bij een mooie villa b.v. ook nog
de tuinaanleg, de tuinmanswoning en misschien zelfs het
oorspronkelijke gietijzeren hek aanwezig -zoals bij de villa
Parkweg in Bloemendaal-?
- Tenslotte bekijkt men of een object van nationaal- regionaal-
of lokaal belang is. Een dikwijls discutabele waardering
overigens I
Hoe belangrijk het incalculeren van de omgeving is, blijkt uit
het voorgaande zonneklaar. Wanneer dan ook de directe omge
ving van een monument in spe vogelvrij is, heeft bescherming