Verdere ontwikkelingen.
Toen de gebouwen gereed waren moest er verder worden gewerkt aan
de inrichting van het interieur. In de loop der jaren is er door
de parochianen met veel liefde en offervaardigheid heel wat bijeen
gebracht om het inwendige van de kerk te verfraaien, zpals bijvoor
beeld de preekstoel, de communiebank, het orgel, de gebrandschilder
de ramen en de door Jan Brom ontworpen monumentale doopvont (die
in 1900 op de wereldtentoonstelling te Parijs met goud werd be
kroond). Voorts werden ook verscheidene heiligenbeelden en voorwer
pen voor de eredienst geschonken.
In later jaren is de kerk enkele malen gerestaureerd en zijn er
veranderingen in aangebracht. Zo bouwde de architect Tepe in 1887
aan weerszijde van de toren twee kapellen. Verder zijn de pinakels
verdwenen en zijn de vier luchtbogen aan de toren door ingezwenkte
steunberen vervangen. 'In 1970 is o.a. het grote raam in de toren
dichtgemetseld.
De restauratiewerkzaamheden waarvoor het huidige parochiebestuur
zich thans gesteld ziet zijn vóór alles gericht op het goed in
stand houden van het gebouw zoals het nu is. en dan nog maar alleen
voor zover het strikt noodzakelijk is. Zo zijn in overleg met de
Rijksdienst voor de Monumentenzorg in 1984 de houten hoekstijlen
van de toren vervangen; kosten: f. 100.000,-. De resterende nood
zakelijke restauraties zullen volgens voorlopige schattingen nog
eens vier ton vergen.
Is het wel de moeite waard om ten koste van veel energie en finan
ciële offers te blijven streven naar de instandhouding van de kerk
en de toren? Het is toch maar stucadoorsgotiek, schijngotiekwaar
op veel kritiek mogelijk is. Het parochiebestuur en het bestuur
van de Stichting Restauratiefonds R.K.Kerk Overveen vinden dat het
alleszins de moeite waard is, omdat:
- het hier gaat om een van de betere werken van een architect die
representatief is voor de eerste periode van de 19e eeuwse neo
gotiek, een ontwikkelingsfase die van groot belang is geweest voor
de emancipatie van de Nederlandse katholieken; na eeuwenlange stil
stand in de kerkenbouw voor de eigen cultus begint hier een zoeken
naar een eigen stijl;
-het hier gaat om een toren die haar feiten ten spijt toch zeer
duidelijk gezichtsbepalend, karakteristiek, is voor oud Overveen;
- het hier gaat om een onvervalst brok Overveense historie, om een
getuigenis van de inzet en de overtuiging van vorige generaties;
- het hier gaat om een kerk die dan ook niet voor niets op de lijst
van beschermde monumenten staat van de Rijksdienst voor de Monumen
tenzorg
- het hier, last but not least, voor de gebruikers gaat om een
sfeervol "thuis" voor hun gemeenschappelijke geloofsbeleving, een
thuis vol herinneringen.
Het was prettig U dit alles te mogen vertellen, dank U wel!
Benno Ruland.
14