De armoede bestrijden in deze jaren is een moeilijke opgaaf. Van gemeente wege is niets te verwachten, want die verwijst de mensen naar de kerken, doch deze kunnen weinig doen, want hen ontbreekt het aan de hiervoor nodige financiële middelen. De kerk zorgt wel voor de begrafenis van een arme stakker, verder kan de hulp niet gaan. Als er bij een sterfgeval wezen ach terblijven, dan zorgt de pastoor wel voor pleeggezinnen onder zijn parochianen. Er bestaat ook een soort burenhulp. Weduwen en andere vrouwen, die een extra centje heel goed kunnen ge bruiken, gaan uit werken bij andere families of bij de families op de landgoederen voor een kwartje per dag. Wat betreft de deelname aan het bestuur der gemeente, daarvoor zorgen de 72 kiesgerechtigden (grondbezitters) die gezamenlijk recht hebben één man te benoemen in de gemeenteraad. Momenteel is dat de heer Verdegaaleen vooraanstaande boer uit het dorp. Van het "gezag" valt weinig te bespeuren in het dorp. De of ficiële bekendmakingen verschijnen op een publicatiebord, dat zich bevindt op de Kerkweg. Iedereen die naar de kerk gaat komt hier voorbij en kan zo op de hoogte blijven. De eigenlijke burgemeester van het dorp is de pastoor. Met het Kerkbestuur, dat bestaat uit vooraanstaande boeren, leidt hij de Katholieke gemeenschap, dus het grootste gedeelte van de bevolking en pastoors woord is in deze tijd nog steeds voor hen "wet". Pastoor Coppens is een intellectueel en hij komt regelmatig op bezoek bij Prof David van Lennep, bewoner van het Huis Manpad te Heemstede. Hier is hij een geziene gast en hier ook ontmoet hij de Heemsteedse dominee Nic. Beets, Samen leggen zij een kaartje. Deze omgang van een Katholiek priester met een protes tantse geestelijke is menigeen een doorn in het oog, ook de kerkelijke overheid maakt tegen deze omgang bezwaar, wil hem overplaatsen, doch de tegenstand van de Vogelenzangers ver hindert dit. Uit de kasboeken van de kerk blijkt, dat er in die tijd nog vele personen betrokken zijn bij de kerkdiensten, zoals een kosteres, een stovenzetstereen orgeltrapper, een organist en een nachtwaker. In vele boeken van het kerkarchief staan namen van families, welke nog in het dorp aanwezig zijn, zoals v.d. Putten, v.d. Hulst, Langeveld, Hulsebosch, van BerkelMeiland, Smit, Son- neveld, v.d. Velden, Heemskerk, v. Saase, Weyers, Verdegaal, Warmendam, v.Galen, MenseSprokkelenburgTeeuwen, Bezu, Kroon en nog vele anderen. Uit de beroepen van deze mensen, blijkt het agrarisch karakter van dit dorp. Naast een schaapherder vinden we 15 landbouwers met 27 boerenknechten, vier jagers in het duingebied, tuin lieden en tuinknechten en ambachtelijke beroepen zoals smid, wagenmaker, broodbakker, schoenmaker en timmerman. In het begrafenisboek staat in het Latijn vaak bijgeschreven waaraan de overledene is gestorven of wat voor soort mens hij was. Er staat dan: een gelovig mens - heeft een beenbreuk gehad, of onwettig kind met vermelding van de naam van de moeder of de opmerking: direct na de geboorte gestorven. In het dorp zijn in 1840 15 mensen gestorven, waarvan 11 kinde ren. Dat dit geen uitzondering is, leren ons de cijfers van 1841 en 1842. In deze jaren is het getal der kinderbegrafenis sen even hoog Bij de berekening van de kosten van de begrafenis wordt onder scheid gemaakt tussen een bejaard lijk en een lijk onder de 10

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1989 | | pagina 11